Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:28

Ik vind dat plaatje echt zo'n dooddoener. De discussie is veel breder dan dat en er worden superinteressante vragen gesteld.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:31

Resistance schreef:
[ [url=m/n7KmIB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:34

Minke_ schreef:
Anoniem schreef:
Om even te illustreren hoe de straattaal gaat...

[ Video ]

Terug gewonnen scheldwoord of niet, als het allemaal zo vernederend is, dan ga je het als volk toch ook niet zelf aanhalen.

Daarom is het terug gewonnen. Het is niet vernederend wanneer je een beledigend woord naar een specifieke doelgroep gebruikt als specifiek doelgroep zijnde zelf (tenzij je het natuurlijk wel beledigend bedoelt, maar die kans is niet groot). Het gaat erom dat wanneer je een scheldwoord dat tegen jou bedoeld is naar je hand zet en van jou maakt, je als het ware vecht tegen je onderdrukkers.
Simpel voorbeeld: als een blonde vrouw een andere vrouw een "dom blondje" noemt is dat minder erg dan wanneer een man bijvoorbeeld een vrouw een dom blondje noemt. Gezien de historische context erachter maakt het wel degelijk uit wie wat tegen elkaar zegt, omdat er nog steeds onbalans is wat betreft gelijkheid man en vrouw.

Hetzelfde geld voor het n-woord, het gebruik ervan en door wie. De context die erachter zit is heel belangrijk.

Interessant artikel:
https://weeklysift.com/2015/06/29/slurs ... n-and-why/

Ja en nee. Ik heb in het verleden een sportteam gecoacht met witte en zwarte spelers van een jaar of 16. Dat team kon het prima met elkaar vinden. De witten noemden de zwarten soms nigger en de zwarten noemden de witten cracker of makaku blanco (witte aap). Geuzennamen, iedereen happy, goed team, goede sfeer.

Toch hebben we daar als coaches een einde aan gemaakt. Waarom?

Als een witte teamgenoot het N woord gebruikt is het OK, maar als een tegenstander denkt dat hij dat woord ook mag gebruiken trekken onze spelers (wit en zwart samen) zijn hoofd eraf. Dat kunnen we niet hebben en je mag ook niet verwachten dat de tegenstander snapt dat HIJ dat niet mag zeggen. Dus zijn we daarmee gestopt. De 'mannen' snapten waarom.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 00:00

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
. Het doel bij carnaval festival (naast simpele entertainment) is leren over culturen, niet simpelweg kijken naar kleurtjes. Dus dan zijn de stereotypen en clichés juist wel nodig, want je moet simpel beginnen.

Dan denk ik dat je na kunt denken over welke delen van het cliché je wilt opzetten als raamwerk, maar ook welke dingen je daar niet bij wilt hebben, zodat ze ook niet als basis gelegd worden. Dan denk ik dus dat gebouwen en dergelijke prima kunnen, net als muziek, dans, en dat wat de VVV van die stad of land zou willen aangeven. (Maar de Moulin Rouge? Een vrouw die haar man met een deegroller slaat?) De ondubbelzinnige koppeling van uiterlijk met achtergrond, zelfs al leven we in een wereld waarin juist die koppeling niet meer klopt?
Dat zijn precies de dingen die je dan helemaal niet moet versimpelen, maar juist zo gevarieerd kunt houden dat kinderen ze niet opslaan als simpele clichés. Dan hoeven we ze namelijk ook niet later te nuanceren. Dan leer je dus andere dingen, namelijk in eerste instantie dat we allemaal mensen zijn (dan is dat zeg maar het 'cliché') en zijn culturen niet zomaar gelinkt aan uiterlijke kenmerken, maar (bv) aan geografische locatie.

Op zekere hoogte mee eens. Maar dit topic ging erover dat de carnaval festival racistisch was door de poppetjes met een donkere huidskleur en tribal-achtige elementen. Die culturen bestáán ook echt, dus wat dat betreft mag je ook gewoon cliché's daarvoor gebruiken. Later leert het kind dat niet alle mensen in afrika bij zulke tribes horen en dat niet elke tribe hetzelfde is. Ga je bij elke cultuur als het ware advocaten en bankiers neerzetten, dan wordt dit niet door het kind begrepen, 'want de poppetjes zijn toch hetzelfde'? Het gaat om tradities, heritage, en bij Afrika horen de tribes bij de geschiedenis. Net als klompen bij de onze horen.

En een vrouw die haar man met een deegroller slaat, dat is humor, iets om om te lachen imo. Weet niet wat hier mis mee is? En moulin rouge is ook 'kenmerkend' voor Frankrijk (net als de Eiffeltoren). Er worden cabaret- en dansvoorstellingen (cancan) gegeven. Is dit zo fout dan? Als we het dan over nuancering hebben, hoef je de Moulin Rouge niet per se alleen met 'slechte' dingen te associëren.

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat het belangrijkste punt dat vaak gepasseerd word, is dat wij als blanke, niet-onderdrukte bevolkingsgroep niet kunnen bepalen wat voor de ander als racistisch opgevat wordt. Dat blanke mensen zwarte piet of monsieur cannibale nooit als een karikatuur hebben gezien als kinderen betekent niet dat het niet wel degelijk een karikatuur is, en dat er een groep is die het recht heeft om daar aanstoot aan te nemen.

Tot op zekere hoogte mee eens, maar als ik er aanstoot aan neem dat iemand anders vanillevla eet dan is dat ook overdrijven. Dus als iemand iets racistisch vind hoeft nog niet te zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is, en hoewel je alle recht hebt om daar aanstoot aan te nemen (vrij land), wil dat nog niet zeggen dat de andere partij gedwongen wordt om daar iets aan te doen.
Monsieur Cannibale snap ik, zwarte piet ook (tot op zekere hoogte, ik vind dat aanpassingen wel kunnen, maar helemaal weg vind ik overdreven). Maar je komt wel eens dingen tegen waarvan ik dan denk van.. moet dat nou.

@Mixje90: Dat is natuurlijk hardstikke fout. Kan gewoon niet, punt. Al had er gestaan 'uh weer een vrouw', of 'ugh een moslim', je mag gewoon niet discrimineren, op geen enkel vlak. Lijkt me dat dat voor de meesten hier wel duidelijk is.

Wat betreft het beeld: ik snap al die heisa ook niet. Vind het een mooi beeld, het komt op mij over als een vrouw die even geniet en lekker in haar vel zit, met vetrolletjes en al. Ik zie het 'zwarte vrouw' gedeelte niet eens, ik zie een zwart materiaal. En als je beelden hebt met blote borsten of penissen, dan gaan daar mensen aanzitten. Zegt meer over de mensen die dat doen dan over het beeld zelf. Want zou ik dan ook beledigd moeten worden als er mensen aan de borsten van een wit beeld van een witte vrouw gaan zitten? Mensen die dat doen zijn gewoon, pardon my french, achterlijk. Doet niks af aan de betekenis/schoonheid van het kunstwerk.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 15-07-16 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 00:01

Sizzle schreef:
Minke_ zelfspot is ook echt zwaar uit den boze bij sommige mensen, want daarmee bevestig je nog steeds het stereotype.

De smiley op bokt is ook vreselijk fout.

Ik heb ondertussen nog geen antwoord hoe ver je moet gaan in andere tevreden houden. Mag een ander van je verwachten dat jij je zo aanpast dat je je zelf niet meer op je gemak voelt?

Wanneer voel je je dan niet meer op je gemak?

Wanneer ik mij bewust ben van de waarde & context die er achter sommige woorden/acties/afbeeldingen/strips/(...) zitten vind ik het niet meer dan normaal om daar rekening mee te houden. IMO zou dat niemand ongemakkelijk moeten maken.

Over dat plaatje. Racisme gaat niet weg als er niet over gepraat wordt. Dat is zo'n beetje het punt. Er moet júist over gepraat worden omdat er nog zoveel sprake is van (geïnternaliseerd/genormaliseerd) racisme. Je komt niet vooruit als je er niet over praat want je kunt elkaar niets leren op die manier.

Cowboy55,
Dat is fijn, dat jullie daar als team goed mee om hebben kunnen weten te gaan.
Uitzonderingen zijn er altijd. :j
Toch zou ik, zelfs met toestemming van een donker persoon het woord nooit zeggen en dat is puur omdat ik de historische waarde erg belangrijk vind.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 06:56

Op momenten dat iemand bijvoorbeeld niet geholpen wil worden door een man/vrouw vanwege zij/haar geloof.
Wie discrimineerd dan?
Degene die toch tegen het geloof in de dienst aanbiedt of degene die vanuit zijn/har geloof discrimineerd?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:19

Minke_ schreef:
Anoniem schreef:
Gekke is, ze noemen zichzelf en elkaar wel "nigger". Dat is dan weer geen probleem.

Dat komt omdat het een terug gewonnen scheldwoord is.
Letterlijk een geuzennaam dus!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:01

ik vraag me af in welke mate het storen aan of het opmerken van discriminerende/rascistisch dingen correleerd met de persoon zijn of haar Eigen discriminerende/rascistische eigenschappen. iemand die zich stoort aan zaken maakt schijnbbaar onderscheidt. dan discrimineer je dus tussen mensen op een manier waardoor je aanstoot neemt aan bijvoorbeeld advertenties, beelden, traditie etc.

persoonlijk neem ik geen aanstoot aan dergelijke zaken. we zijn allemaal mensen en als je dus iemand beledigd dan vind ik je een eikel of een idioot of wat dan ook. niet door je huidskleur, geslacht of geaardheid maar om je gedrag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:11

Zo'n manier van de ander beschuldigen vind ik niet echt een nette reactie, DarkoFoitzik.

Er is bovendien genoeg aangetoond met werkelijk onderzoek dat vooroordelen zich vaak juist op het onderbewuste niveau afspelen (en daarom zo ongrijpbaar zijn.)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:14

Shadow0 schreef:
Zo'n manier van de ander beschuldigen vind ik niet echt een nette reactie, DarkoFoitzik.

Er is bovendien genoeg aangetoond met werkelijk onderzoek dat vooroordelen zich vaak juist op het onderbewuste niveau afspelen (en daarom zo ongrijpbaar zijn.)

ik beledig nu niemand, het is een stelling en een vraag. er zijn bepaalde mensen die zich ergens aan storen terwijl andere dat helemaal niet doen. waardoor komt dit?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:28

Het was geen neutrale open vraag, maar een impliciete beschuldiging dat het komt door hun eigen vooroordelen.

Maar als ik de vraag beantwoord: voor een deel maakt het uit op welke positie je zit. Een situatie die rechtstreeks met jou te maken heeft, zul je eerder opmerken dan iets wat je eigenlijk niet aangaat. En als je de ontvanger bent van iets negatiefs, zul je dat vaak eerder registreren dan als je de zender bent. Iemand die in de trein z'n weg naar buiten dringt en daarbij een ander aan de kant duwt, is dat waarschijnlijk al vergeten voor 'ie bovenaan de roltrap is - terwijl als jij degene bent die aan de kant geduwd bent, je mogelijk flink geschrokken bent en het heel goed onthoudt.
Je perspectief maakt uit dus.

Een tweede factor die uitmaakt is hoe geinteresseerd je erin bent, hoe kritisch je jezelf bekijkt, hoeveel je er over nadenkt, hoe je observeert. Als je dat soort dingen allemaal niet zo interessant vindt en gewoon bezig gaat met je leven, zie je heel andere dingen dan als je dat bestudeert. Waarneming van mensen is bv een deel van mijn opleiding geweest, waardoor ik heel vaak kijk naar hoe onbewuste dingen van invloed zijn op wat je ziet, hoe je kennis opneemt, op wat je doet - en welke gevolgen dat dan heeft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:35

Maar dan is de vraag, ieder heeft het recht om dingen te bekijken hoe men wilt. Waarom moet iemand die minder kritisch is, zich aanpassen aan iemand die veel kritischer is?

Het werkt ook omgekeerd hé. Bijvoorbeeld jij hebt geleerd om het ruimer te zien, goed voor u, maar daarom moet een ander dat niet kunnen of zelfs willen. Je kan en mag dat niet verwachten van een ander. Doe je dat wel, dan ben je net hetzelfde bezig, dan waar over je predikt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:44

chanel1985 schreef:
Maar dan is de vraag, ieder heeft het recht om dingen te bekijken hoe men wilt. Waarom moet iemand die minder kritisch is, zich aanpassen aan iemand die veel kritischer is?

Omdat racisme een bestaand probleem is dat op dit moment hele concrete negatieve gevolgen heeft voor mensen met een donkere huidskleur of buitenlandse afkomst. Ze worden vaker afgewezen voor een baan of stageplek, en vaker staandegehouden of verdacht door de politie, op grond van kenmerken waar ze niks aan kunnen doen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:16

Ik lees al het hele topic mee, en echt respect voor jou Shadow, dat je telkens weer zo'n goede,uitgebreide posts weet neer te zetten die stof tot nadenken geven en nog eens barstensvol duidelijke argumenten staan zonder ooit te beledigen of sneren te geven (in tegenstelling tot anderen, maar dat is vast uit gebrek aan argumenten :D :D )

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:29

xRaisin schreef:
Maar wanneer is iets dan een karakterikatuur en wanneer is het gewoon een pop van een afrikaanse stam? Mogen blanken dan helemaal niks van donkere mensen uitbeelden?

Ik herhaal mijn vraag nog even, want volgens mij is er geen antwoord opgegeven (excuus als die er wel is en ik er overheen gelezen heb).
Maar hier ben ik wel even oprecht benieuwd naar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:30

Shadow, ik vraag me oprecht af hoe je dat zou doen als je naar een land zou gaan waar de vrouw overduidelijk nog ondergeschikt is aan de man? Want je moet je aanpassen aan de daar geldende normen en waarden maar vanuit discriminatie oogpunt ben je het daar niet mee eens?

Nogmaals, discriminatie is zéker aan de orde van de dag en dat moet niet onderschat of genegeerd worden. Maar, de manier waarop tegenwoordig aandacht gevraagd wordt voor discriminatie is gewoon niet goed en heeft een averechts effect. Je kunt veel meer bereiken door een open dialoog zoals zoveel wordt aangehaald in dit topic, met goede voorbeelden direct uit eigen hand dan door oproer te kruien en niet open te staan voor een goed gesprek.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:49

Damned schreef:
Ik lees al het hele topic mee, en echt respect voor jou Shadow, dat je telkens weer zo'n goede,uitgebreide posts weet neer te zetten die stof tot nadenken geven en nog eens barstensvol duidelijke argumenten staan zonder ooit te beledigen of sneren te geven (in tegenstelling tot anderen, maar dat is vast uit gebrek aan argumenten :D :D )

Ik ben het niet altijd met 'm eens, maar wel super argumenten en mooie uitgebreide posts idd!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:21

Shadow0 schreef:
chanel1985 schreef:

Omdat racisme een bestaand probleem is dat op dit moment hele concrete negatieve gevolgen heeft voor mensen met een donkere huidskleur of buitenlandse afkomst. Ze worden vaker afgewezen voor een baan of stageplek, en vaker staandegehouden of verdacht door de politie, op grond van kenmerken waar ze niks aan kunnen doen.

En toch hè, ik heb er ook tien afgewezen voor een leuke startersfunctie die vrij kwam. Vanwege de samenstelling van het team was ik op zoek naar een vrouw met (groot)ouders van niet nederlandse afkomst. Ik heb diverse exotische namen voorbij zien komen, alleen voldeden ze bij lange na niet aan de eisen (HBO/WO economisch, max 1 jr werkervaring, naast studie actief in vereniging/bijbaan o.i.d.). Deze personen hebben allemaal netjes een antwoord gekregen, alleen van één persoon kreeg ik toch een scheld/dreigbrief terug. Dat we ons racistisch opstelden en dat we niet de moeite hadden gehad om de brief te lezen. De heer in kwestie had 10 jaar werkervaring, we zochten een starter met max. een jaar werkervaring. Ik vind het erg jammer dat het zo opgevat wordt, met name dat je dan zo als bedrijf neergezet wordt. We hebben meerdere collega's die exotische namen hebben en dat zijn harde werkers en kun je op vertrouwen. Daar wil je gewoon een heel team van hebben!

Ik geloof niet dat er geen racisme is, net als tegen ouderen. Alleen heb ik er wel moeite mee dat we tien profielen voorbij zien komen (die zo niet matchen met de vraag), terwijl er zo duidelijk staat wat de basiseisen zijn. Dan is het niet gek dat er een afwijzing komt, die gaat ook naar alle anderen die niet in het profiel passen. Als je lukraak gaat solliciteren dan moet je inderdaad geluk hebben. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die het wel lukt en die komen er ook voornamelijk omdat ze hard werken. Als vrouw in een mannenbusiness kan ik ze ook alleen maar overtuigen door hard te werken en te laten zien dat ik mijn mannetje sta. Daar is niets mis mee.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:30

IMANDRA schreef:
Damned schreef:

Ik ben het niet altijd met 'm eens, maar wel super argumenten en mooie uitgebreide posts idd!

Shadow is een dame en als jullie werkelijk denken dat zij nooit beledigd of sneert.. Nou lees het dan nog maar eens kritisch. Ook in dit topic wordt er veronderstelt dat er zus en zo bedoeld wordt en daar komt dan nog een 'foei' opmerking achteraan en dan een post later iets in de trant van 'je mag niet zomaar invullen.' Right..

Nochtans is het in de media relatief stil nu rond om deze 'kwestie', of heeft iemand anders wel meer informatie?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:40

Sammie schreef:
Shadow is een dame en als jullie werkelijk denken dat zij nooit beledigd of sneert.. Nou lees het dan nog maar eens kritisch. Ook in dit topic wordt er veronderstelt dat er zus en zo bedoeld wordt en daar komt dan nog een 'foei' opmerking achteraan en dan een post later iets in de trant van 'je mag niet zomaar invullen.' Right..

Nochtans is het in de media relatief stil nu rond om deze 'kwestie', of heeft iemand anders wel meer informatie?

_/-\o_ _/-\o_

http://www.omroepbrabant.nl/?news/25193 ... lders.aspx
Dit is het laatste wat ik er van gelezen heb.
Tja, hoe serieus kun je die paar mensen nu nemen?
Het is te maf voor woorden dat ze überhaupt de media in zijn gekomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:45

Oké... Acties in het park :D Ik ben benieuwd.. Echt benieuwd.. Dat wordt een duur geintje dan om met z'n 'allen' actie te voeren in het park. Dit is imo gewoon de verkeerde manier van iets duidelijk proberen te maken, ongeacht hoe ik er persoonlijk in sta. Imo jaag je zo mensen weg of iig tegen je in het harnas en kweek je ook weinig begrip voor je standpunt (en je groep).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:47

Mensen worden het steeds meer beu dat er overal de racisme kaart wordt getrokken.
En dat wordt er niet beter op met dit soort "gezeur".

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:48

Dat is me toch niet opgevallen, ik vind haar altijd netjes reageren, alleen anderen begrijpen het verkeerd, interpreteren dingen helemaal anders of zien blijkbaar wat ze willen zien. Grappig dat jij nu juist degene bent die dit zegt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:59

Ik ben het eigenlijk wel met Sammie eens hoor :o.

En ook precies dit:
Sammie schreef:
Oké... Acties in het park :D Ik ben benieuwd.. Echt benieuwd.. Dat wordt een duur geintje dan om met z'n 'allen' actie te voeren in het park. Dit is imo gewoon de verkeerde manier van iets duidelijk proberen te maken, ongeacht hoe ik er persoonlijk in sta. Imo jaag je zo mensen weg of iig tegen je in het harnas en kweek je ook weinig begrip voor je standpunt (en je groep).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:16

Ja je kunt natuurlijk ook net doen alsof kannibalen niet bestaan hebben.
Of je vertelt en laat zien dat ze wel bestaan hebben en vertelt dat niet elke zwarte daar ook maar iets mee te maken heeft...

Dat aziaten als geeks gezien worden heeft meer te maken met de filmindustrie dan met wat poppen met brilletjes. Bovendien heeft dat geen negatief effect, lijkt mij?

Is het niet gewoon de taak van school en de ouders om imago te vormen over de diversiteit in volken en mensen?