Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Minke_ schreef:Anoniem schreef:Om even te illustreren hoe de straattaal gaat...
[ Video ]
Terug gewonnen scheldwoord of niet, als het allemaal zo vernederend is, dan ga je het als volk toch ook niet zelf aanhalen.
Daarom is het terug gewonnen. Het is niet vernederend wanneer je een beledigend woord naar een specifieke doelgroep gebruikt als specifiek doelgroep zijnde zelf (tenzij je het natuurlijk wel beledigend bedoelt, maar die kans is niet groot). Het gaat erom dat wanneer je een scheldwoord dat tegen jou bedoeld is naar je hand zet en van jou maakt, je als het ware vecht tegen je onderdrukkers.
Simpel voorbeeld: als een blonde vrouw een andere vrouw een "dom blondje" noemt is dat minder erg dan wanneer een man bijvoorbeeld een vrouw een dom blondje noemt. Gezien de historische context erachter maakt het wel degelijk uit wie wat tegen elkaar zegt, omdat er nog steeds onbalans is wat betreft gelijkheid man en vrouw.
Hetzelfde geld voor het n-woord, het gebruik ervan en door wie. De context die erachter zit is heel belangrijk.
Interessant artikel:
https://weeklysift.com/2015/06/29/slurs ... n-and-why/
Shadow0 schreef:IMANDRA schreef:. Het doel bij carnaval festival (naast simpele entertainment) is leren over culturen, niet simpelweg kijken naar kleurtjes. Dus dan zijn de stereotypen en clichés juist wel nodig, want je moet simpel beginnen.
Dan denk ik dat je na kunt denken over welke delen van het cliché je wilt opzetten als raamwerk, maar ook welke dingen je daar niet bij wilt hebben, zodat ze ook niet als basis gelegd worden. Dan denk ik dus dat gebouwen en dergelijke prima kunnen, net als muziek, dans, en dat wat de VVV van die stad of land zou willen aangeven. (Maar de Moulin Rouge? Een vrouw die haar man met een deegroller slaat?) De ondubbelzinnige koppeling van uiterlijk met achtergrond, zelfs al leven we in een wereld waarin juist die koppeling niet meer klopt?
Dat zijn precies de dingen die je dan helemaal niet moet versimpelen, maar juist zo gevarieerd kunt houden dat kinderen ze niet opslaan als simpele clichés. Dan hoeven we ze namelijk ook niet later te nuanceren. Dan leer je dus andere dingen, namelijk in eerste instantie dat we allemaal mensen zijn (dan is dat zeg maar het 'cliché') en zijn culturen niet zomaar gelinkt aan uiterlijke kenmerken, maar (bv) aan geografische locatie.
Emmaa_ schreef:Ik denk dat het belangrijkste punt dat vaak gepasseerd word, is dat wij als blanke, niet-onderdrukte bevolkingsgroep niet kunnen bepalen wat voor de ander als racistisch opgevat wordt. Dat blanke mensen zwarte piet of monsieur cannibale nooit als een karikatuur hebben gezien als kinderen betekent niet dat het niet wel degelijk een karikatuur is, en dat er een groep is die het recht heeft om daar aanstoot aan te nemen.
Sizzle schreef:Minke_ zelfspot is ook echt zwaar uit den boze bij sommige mensen, want daarmee bevestig je nog steeds het stereotype.
De smiley op bokt is ook vreselijk fout.
Ik heb ondertussen nog geen antwoord hoe ver je moet gaan in andere tevreden houden. Mag een ander van je verwachten dat jij je zo aanpast dat je je zelf niet meer op je gemak voelt?
Shadow0 schreef:Zo'n manier van de ander beschuldigen vind ik niet echt een nette reactie, DarkoFoitzik.
Er is bovendien genoeg aangetoond met werkelijk onderzoek dat vooroordelen zich vaak juist op het onderbewuste niveau afspelen (en daarom zo ongrijpbaar zijn.)
chanel1985 schreef:Maar dan is de vraag, ieder heeft het recht om dingen te bekijken hoe men wilt. Waarom moet iemand die minder kritisch is, zich aanpassen aan iemand die veel kritischer is?
xRaisin schreef:Maar wanneer is iets dan een karakterikatuur en wanneer is het gewoon een pop van een afrikaanse stam? Mogen blanken dan helemaal niks van donkere mensen uitbeelden?
Damned schreef:Ik lees al het hele topic mee, en echt respect voor jou Shadow, dat je telkens weer zo'n goede,uitgebreide posts weet neer te zetten die stof tot nadenken geven en nog eens barstensvol duidelijke argumenten staan zonder ooit te beledigen of sneren te geven (in tegenstelling tot anderen, maar dat is vast uit gebrek aan argumenten![]()
)
Shadow0 schreef:chanel1985 schreef:Maar dan is de vraag, ieder heeft het recht om dingen te bekijken hoe men wilt. Waarom moet iemand die minder kritisch is, zich aanpassen aan iemand die veel kritischer is?
Omdat racisme een bestaand probleem is dat op dit moment hele concrete negatieve gevolgen heeft voor mensen met een donkere huidskleur of buitenlandse afkomst. Ze worden vaker afgewezen voor een baan of stageplek, en vaker staandegehouden of verdacht door de politie, op grond van kenmerken waar ze niks aan kunnen doen.
IMANDRA schreef:Damned schreef:Ik lees al het hele topic mee, en echt respect voor jou Shadow, dat je telkens weer zo'n goede,uitgebreide posts weet neer te zetten die stof tot nadenken geven en nog eens barstensvol duidelijke argumenten staan zonder ooit te beledigen of sneren te geven (in tegenstelling tot anderen, maar dat is vast uit gebrek aan argumenten![]()
)
Ik ben het niet altijd met 'm eens, maar wel super argumenten en mooie uitgebreide posts idd!
Sammie schreef:Shadow is een dame en als jullie werkelijk denken dat zij nooit beledigd of sneert.. Nou lees het dan nog maar eens kritisch. Ook in dit topic wordt er veronderstelt dat er zus en zo bedoeld wordt en daar komt dan nog een 'foei' opmerking achteraan en dan een post later iets in de trant van 'je mag niet zomaar invullen.' Right..
Nochtans is het in de media relatief stil nu rond om deze 'kwestie', of heeft iemand anders wel meer informatie?
Sammie schreef:Oké... Acties in het parkIk ben benieuwd.. Echt benieuwd.. Dat wordt een duur geintje dan om met z'n 'allen' actie te voeren in het park. Dit is imo gewoon de verkeerde manier van iets duidelijk proberen te maken, ongeacht hoe ik er persoonlijk in sta. Imo jaag je zo mensen weg of iig tegen je in het harnas en kweek je ook weinig begrip voor je standpunt (en je groep).