Kindvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Kindvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:40

Beschaving is niet iedereen gegeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:47

Ik vind dit extreem overtrokken reageren wel een typische weergave van het probleem hoor :o

Wanneer iemand simpelweg een hondsbrutaal kind een tik op de vingers zou geven....
Dat heeft helemaal niks te maken met agressie / geweld / onbeheerst / impulsief en al helemaal niet met "slaan" alsof je het hebt over zo'n kleine een ros voor het melkgebitje geven.... die vlerk moet daar gewoon weg, klaar.

Arm breken?? Nog gekker.

Ik vind echt niet dat je van jan en alleman kan verwachten dat die perfect pedagogisch reageren.

Is gewoon iets dat kan gebeuren als je je kinderen niet leert om hun handen thuis te houden.
Eer dat een kind in een restaurant met de handen in andermans bord zit....dat gaat niet per ongeluk ofzo :=

Dat is dermate brutaal dat een ander daar best wel pittig op kan reageren.
Dat is ook de samenleving: niet iedereen reageert hoe je het leuk vindt.

De 1 corrigeert anders dan de ander. De 1 zal er uitgebreid allerlei moeite voor gaan doen om een kind uit te leggen dat het niet de bedoeling is en waarom niet, en de ander gaat die moeite niet nemen (goed recht!) en geeft een wègwezen tik op het vlerkje in een dergelijke situatie van een hondsbrutale actie. Of trekt het handje wat hardhandig weg.

Dat verschil is er nu eenmaal en mag er ook best zijn.

Ik zou het eerlijk gezegd best fijn vinden als die kleine van ons kans ziet om iets dermate onfatsoenlijks uit te vreten en die wordt even gecorrigeerd op een eerlijke manier. Leren ze alleen maar van dat anderen ook hun grenzen hebben :j

Natuurlijk niet bij het minste geringste, en ook niet dusdanig dat het kind er pijn / schade aan over houdt, maar ik verwacht niet van anderen dat die op 1 knie gaan zitten uitleggen.... die hebben het goed recht om er voor te kiezen om een handje weg te tikken / trekken en met een hele boze blik die kleine weg te jagen zonder er verder woorden aan vuil te maken.

En als die dan bij mij komt klagen krijgt 'ie van mij nog te horen dat hij dan ook niet zo brutaal had moeten doen... je gaat toch niet bij een onbekende wat van zijn bord af graaien 8)7 (bij een bekende ook niet trouwens :P )

Maargoed als je dat graag als mishandeling wilt bestempelen dan staat dat je vrij natuurlijk.

Ik vind het alleen errug bijzonder hoe een handje weg tikken / trekken van een plek waar het heel erg over de schreef gaat, meteen in verband wordt gebracht met agressie / mishandeling ofzo, poeh hee :=

Geeft echt heel duidelijk weer waarom mensen de indruk krijgen dat kinderen tegenwoordig alles maar mogen....zo paniekerig als er wordt gedaan..... %)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:08

Even voor de duidenlijkheid: hoeveel mensen hebben ooit meegemaakt dat een kind eten van jouw bord gestolen heeft?

Volgens mij is dat echt zoeken naar voorbeelden die misschien een enkeling ooit een keer gebeurd is.
Zoiets als zo'n situatie van een hond die een keer tegen een been geplast heeft.
De kans dat je de lotto wint is ongeveer net zo groot.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:24

Ging om kinderen aan tafel staan of praten en ja dat heb ik meerdere malen meegemaakt en nee geen tik gegeven trouwens. Ook niet weggestuurd. Volgens mij kwamen de ouders die kids zlf halen. Letterlijk stelen? Tweemaal.. Beide malen geen ouder in de buurt eerste maal duidelijk weggestuurd met niet doen. Al twijfel ik wel of ik zijn handje heb weggeduwd? Afijn.. Kind ging weg en daar ging het om. Tweede maal verbaal zeer duidelijk gemaakt hetgeen terug te geven. Ging niet om eten,maar om een speelgoed. Gezien de blik in het ventje z'n ogen was de boodschap duidelijk overgekomen. Deze zal trouwens circa 10 of 12 zijn geweest

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:28

Ik vraag me langzaam echt af of jullie je niet onbewust per ongeluk aangetrokken voelen tot kinderrijke plekken :=

Zulke dingen heb ik echt nog nooit meegemaakt, zelfs niet bij de Mac.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:28

Ik heb het ook meegemaakt (deze zomer nog), dat bij de tafel naast mij patat werd gepakt door een wildvreemd kind. Moeder van het meisje schaamde zich rot en greep gelijk in.
Die mensen konden wel om het ondernemende kind lachen overigens, je hoeft ook niet aan alles zwaar te tillen natuurlijk. Meisje ging alleen naar de wc, vandaar dat ze 'los' liep. Blijven kinderen, die zo nu en dan even afwijken van het programma :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:38

Ik heb het gelukkig nooit mee gemaakt. Wel dat een kind de tafeltjes af ging met de vraag "wat eet jij?"
Waarop ik reageerde dat haar dat niks aan ging, waarop de moeder reageerde "nou nou...."
Joh, flikker op, ik zit hier niet ter vermaak van jouw kind....
Dit was overigens een normaal restaurant, geen vd valk, maar ook niet uberchic...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:50

Het is maar een voorbeeld van iets dat echt over de schreef gaat, in de categorie kinderen die bij anderen aan tafel staan te vervelen :)

Ik kan me gewoon wel voorstellen dat er situaties zijn dat een "vreemde" besluit een handje ergens weg te tikken..... en dat het dan nogal overtrokken is om dat meteen te bestempelen als agressie of meteen uit je slof te moeten schieten als ouders.

Ik ben in de loop der jaren toch best wat situaties tegengekomen waarbij ik het eerlijk gezegd wel had kunnen waarderen als iemand een kind even in het nekvel gegrepen had zodat het eens een keer wèl duidelijk zou zijn dat bepaald gedrag niet getolereerd wordt...

Er zijn er toch echt bij die het blijkbaar doodnormaal vinden om gewoon door te gaan met snoepjes uit de winkelbakken vreten, met hun vieze vlerken overal aan te zitten en alles door de war te gooien, bij de bakker over het glazen display lopen / timmeren / etenswaar vastpakken, door winkels en restaurants rennen waar mensen er bijna de benen over breken...en als dan iemand van het personeel er wat van zegt dan kunnen ze eerst nog een grote mond of zelfs een schop van zo'n uk krijgen...waarna het kind gewoon verder gaat en de ouder een beetje dom staat te grijnzen....of zelfs pissig wordt over de poging tot correctie.

Zulke kinderen zijn al zodanig verpest dat het voor degene die er alleen op dat moment toevallig mee te maken heeft, denk ik niet echt zoden aan de dijk zet om uit te leggen dat het niet mag....dan blijft er weinig over dan het kind gewoonweg fysiek corrigeren.

En nee dus niet een ros geven, maar met een tik op de vingers of het wegtrekken van het vlerkje duidelijk maken dat er een grens bestaat.

Dat kan je mensen toch niet kwalijk nemen wanneer ze dat doen :?

Moeten ze het anders maar lekker door laten gaan omdat kind het normaal vindt, niet luistert naar verbale verzoeken, en de ouders het hun probleem niet vinden.... :=

Uiteraard zal er heus nog wel een andere manier zijn dan een handje weg tikken, maar als je je kind zomaar jan en alleman laat lastig vallen dan kan je verwachten dat er mensen zijn die jouw probleem dat je hun probleem maakt, op hun manier oplossen...gezien jij het niet doet :(:)

(jij in het algemeen uiteraard, net zoals ik persoonlijk niet snel een tik zal uitdelen aan een kind, maar ik kan het me dus prima voorstellen)

Ik vind het ook helemaal niet zo'n slecht principe als een kind ook door anderen gecorrigeerd wordt en niet alleen door de ouders. Wederom natuurlijk wel eerlijk en rechtvaardig.

Alleen tjaa dan zit je weer met ouders die snel op hun teentjes getrapt zijn...omdat ze het zelf wel schattig ondernemend en "daar zijn het kinderen voor" vinden als hun spruit bij de buurman de bloemen uit de tuin staat te plukken ofzo.... en de buurman dat wat minder kan waarderen en dreigt ze een draai om de oren te geven :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:53

Tja, maar het is ook wel anders zoals dus bij de tafel naast mij, dat die mensen het ondernemende juist enig vonden en de moeder zelf die door de grond kon zakken. Dat is ook niet altijd even handig dat dergelijk gedrag wordt uitgelokt door anderen. Is ook heel verwarrend voor een kind. Probeer je een kind rustig te laten zitten, gaat de meneer die een tafel verderop zit zich gezellig bemoeien met je kind en juist aan te moedigen dat het kind gek moet doen :')
Dan moet je ook nog volwassene opvoeden haha

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:57

Dat gebeurd me bijna wekelijks.
Vooral in de supermarkt dan komt er gewoon een wildvreemde op je af en gaat je kind staan aaien en toe spreken met een poeliepoelie stemmetje, of overdreven zwaaien vanachter een rek of zo 8)7

Vervolgens zijn ze teleurgesteld dat ze niet terug zwaaid of lacht.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:58

pmarena schreef:
Ik vind dit extreem overtrokken reageren wel een typische weergave van het probleem hoor :o

Wanneer iemand simpelweg een hondsbrutaal kind een tik op de vingers zou geven....
Dat heeft helemaal niks te maken met agressie / geweld / onbeheerst / impulsief en al helemaal niet met "slaan" alsof je het hebt over zo'n kleine een ros voor het melkgebitje geven.... die vlerk moet daar gewoon weg, klaar.

Arm breken?? Nog gekker.

Ik vind echt niet dat je van jan en alleman kan verwachten dat die perfect pedagogisch reageren.

Is gewoon iets dat kan gebeuren als je je kinderen niet leert om hun handen thuis te houden.
Eer dat een kind in een restaurant met de handen in andermans bord zit....dat gaat niet per ongeluk ofzo :=

Dat is dermate brutaal dat een ander daar best wel pittig op kan reageren.
Dat is ook de samenleving: niet iedereen reageert hoe je het leuk vindt.

De 1 corrigeert anders dan de ander. De 1 zal er uitgebreid allerlei moeite voor gaan doen om een kind uit te leggen dat het niet de bedoeling is en waarom niet, en de ander gaat die moeite niet nemen (goed recht!) en geeft een wègwezen tik op het vlerkje in een dergelijke situatie van een hondsbrutale actie. Of trekt het handje wat hardhandig weg.

Dat verschil is er nu eenmaal en mag er ook best zijn.

Ik zou het eerlijk gezegd best fijn vinden als die kleine van ons kans ziet om iets dermate onfatsoenlijks uit te vreten en die wordt even gecorrigeerd op een eerlijke manier. Leren ze alleen maar van dat anderen ook hun grenzen hebben :j

Natuurlijk niet bij het minste geringste, en ook niet dusdanig dat het kind er pijn / schade aan over houdt, maar ik verwacht niet van anderen dat die op 1 knie gaan zitten uitleggen.... die hebben het goed recht om er voor te kiezen om een handje weg te tikken / trekken en met een hele boze blik die kleine weg te jagen zonder er verder woorden aan vuil te maken.

En als die dan bij mij komt klagen krijgt 'ie van mij nog te horen dat hij dan ook niet zo brutaal had moeten doen... je gaat toch niet bij een onbekende wat van zijn bord af graaien 8)7 (bij een bekende ook niet trouwens :P )

Maargoed als je dat graag als mishandeling wilt bestempelen dan staat dat je vrij natuurlijk.

Ik vind het alleen errug bijzonder hoe een handje weg tikken / trekken van een plek waar het heel erg over de schreef gaat, meteen in verband wordt gebracht met agressie / mishandeling ofzo, poeh hee :=

Geeft echt heel duidelijk weer waarom mensen de indruk krijgen dat kinderen tegenwoordig alles maar mogen....zo paniekerig als er wordt gedaan..... %)

een tik lost dit probleem natuurlijk op? negatief met negatief zo leren ze het wel ? dat is wat je je kinderen meegeeft. geef iemand een tik probleem opgelost. tja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:02

Sizzle schreef:
Vooral in de supermarkt dan komt er gewoon een wildvreemde op je af en gaat je kind staan aaien en toe spreken met een poeliepoelie stemmetje, of overdreven zwaaien vanachter een rek of zo 8)7

Mijn vader doet dat ook, vreselijk genant. Dus hij krijgt een tik op de vingers als hij weer de neiging krijgt om een kind over de haren te aaien :')
Is nog vermoeidender dan een kind opvoeden: een oude man heropvoeden haha

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:05

Ik heb weleens gehad in de supermarkt.
M'n dochter zit in de winkelwagen. En gaat staan, krijgt waarschuwing van mij. Vijf minuten later blijkbaar weer omdat ze iets had laten vallen in de kar, alleen keek ik naar de schappen. Dus andere vrouw waarschuwt m'n dochter.
Ik heb haar bedankt. Ik heb inderdaad geen ogen in m'n rug, zo kun je ongelukken voorkomen.

Nou gaat mijn dochter niet naar andermans tafel. (Dat doet ze nou nooit... :P ) Of iets anders waar ze gecorrigeerd om zou moeten worden. Maar dat terzijde.
Iemand die mijn kind durft aan te raken, heeft wel een probleem met mij. Ik krijg echt de kriebels dat anderen dat zouden doen. Het zou niet eens in mij opkomen, zelfs niet toen ik nog geen kinderen had. Een kind kun je eenvoudig wegsturen toch? Een dwingende blik of verheffen van stem is voldoende, zéker van vreemde.
(Uitzonderingen daargelaten)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:06

Vuurneon: Haha ja dat is ook wel fraai ja :')

Maar eigenlijk wel ontzettend leuk als iemand contact wil maken op een leuke manier, en het heel vrijblijvend doet en niet opdringerig / al te bemoeiziek maar de keuze gewoon bij jezelf als ouder laat of je de teugels wat wilt laten vieren zeg maar :)

Wanneer een kind iets onfatsoenlijks / vervelends doet en de ouder verontschuldigt zich en grijpt in, dan is dat een gevalletje "kan gebeuren" natuurlijk en dan kan de situatie juist leuk zijn, want dan wordt het probleem erkent en opgelost en hoeven mensen zich niet opgezadeld te voelen met andermans probleem :j

Sizzle, haha nee echt...? :))

Nollie: het is voor die "vreemde" die op dat moment een probleem heeft met dat kind, wel zo'n beetje de enige mogelijke oplossing ja :j

Ik kan me voorstellen dat die persoon dan niet bezig wil (en hoeft te!) zijn met een langdurig pedagogisch verantwoord effect: die wil gewoon van dat ettertje af zijn waar die in de eerste plaats al niet dergelijke last van had moeten hebben....en in de 2e plaats dan al niet zelf dat probleem had op moeten hoeven lossen omdat een ouder het had horen te voorkomen of in had moeten grijpen zodat hij dat niet hoefde te doen :)*

Voorkom je het als ouder niet èn doe je niks als het toch gebeurt....maar vind je het prima dat het andermans probleem is, dan moet je ook niet piepen als die ander dan zèlf het probleem oplost op een manier die hem goed dunkt :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:08

vuurneon schreef:
Sizzle schreef:

Mijn vader doet dat ook, vreselijk genant. Dus hij krijgt een tik op de vingers als hij weer de neiging krijgt om een kind over de haren te aaien :')

:)) Haha het klinkt wel heel lief bedoeld verder :) Als kind en ouder het leuk vinden en hij niet op jacht is maar er gewoon 1 die zelf contact zoekt aait dan lijkt het me ook geen ramp toch :P

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:11

vuurneon schreef:
Sizzle schreef:

Geweld tegen ouderen mag wel? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:12

Wij doen het met alle liefde }>
:D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:13

vuurneon schreef:
Wij doen het met alle liefde }>
:D

_O- Die arme man.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:15

pmarena schreef:
vuurneon schreef:

:)) Haha het klinkt wel heel lief bedoeld verder :) Als kind en ouder het leuk vinden en hij niet op jacht is maar er gewoon 1 die zelf contact zoekt aait dan lijkt het me ook geen ramp toch :P

Nee is ook nooit een probleem, ouders vinden het echt niet erg (pa heeft ook een lieve opa uitstraling en geen kind die het echt vervelend vond. Ze zien wel dat hij het echt met de beste bedoelingen doet)!maar t is gewoon een beetje vervelend hij weer eens een aaibaar kind heeft gevonden haha :') ,
Honden ga je ook niet ongevraagd aaien, kinderen ook liever niet :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:20

Ik vind het gewoon raar.
Net als vreemde mensen je buik gaan aaien als je zwanger bent.

Bovendien, als volwassenen wel gewoon tegen elk vreemt kind mogen gaan leuteren, hoe moet een kind dan weten dat het omgekeerd niet gewaardeerd wordt :?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:24

Als ouder heb je hoe dan ook een hoofdrol er in. Buiten dat is contact maken ook niet vreemd natuurlijk, ik praat zelf ook wel met wildvreemden. Je leert snel genoeg wanneer iets wel en niet op prijs wordt gesteld. Kinderen moeten dat ook leren dat de ene het wel oke vindt en als iemand het niet oke vindt dat je dan niet door gaat. Dus in die zin is het prima dat ze het uitproberen, anders leer je het ook niet.

Moet wel zeggen dat mijn vader wel precies weet wanneer het wel en niet kan en in de horeca gaat voor rust en zich echt niet gaat bemoeien met kinderen aan de tafel ernaast. Geen ouder en/of kind die er problemen mee heeft gehad, ze vonden het aandoenlijk. Niet elk mens is gelijk immers.

(Ik vind die ninja buikaaiers ook geen punt trouwens, ik vind het prima dat mijn buik publiek eigendom is geworden :') )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:29

Ieder zijn ding, maar ik heb het helemaal niet op buikenaaiers en peuterknuffelaars.

Mijn vader heeft de slechte gewoonte dat als hij wat interessants hoort hij dan alle fatsoen vergeet en zich in een restaurant gewoon omdraaid op zijn stoel om mee te gaan zitten luisteren :')

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:41

Misschien moeten we gewoon allemaal eerst een examen afleggen voordat we naar een restaurant gaan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:54

Sizzle schreef:
Ik vind het gewoon raar.
Net als vreemde mensen je buik gaan aaien als je zwanger bent.

Dat heb ik ook altijd zo vreemd gevonden! Niemand die aan mij komt en al helemaal niet aan mijn buik (zwanger of niet) :n

Vwb 'vreemde' kinderen aanspreken/aanraken.. Ik werkte in een slagerij in een supermarkt en daar liep altijd een heel druk en vervelend jongetje rond, moeders had de kids totaal niet onder controle. Kind zat altijd in de toonbank te graaien, was al meerdere keren iets van gezegd. Op een gegeven moment zat hij in de vleesverpakkingen te prikken terwijl ik er naast stond. Toen heb ik hem bij zijn arm gepakt en gezegd dat hij dat niet mocht doen. Hij schrok, keek me heel bang aan, maar heeft het nooit weer gedaan. Ik heb hem absoluut geen pijn gedaan, het waren denk ik vooral de vreemde ogen die meer dwingen en die indruk hebben gemaakt..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:19

Cookies schreef:
Misschien moeten we gewoon allemaal eerst een examen afleggen voordat we naar een restaurant gaan. :D

_/-\o_