Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:13

oji schreef:
Samen met je vriend toch wel degelijk. Ayasha ook samen met haar vriend. Maar je kan gaan zitten wijzen naar anderen en die beschuldigen van liegen (wat ik een hele grove beschuldiging vind want je snapte dondersgoed wat ik bedoelde, al 10 keer in dit topic uitgemeten!!!) maar het leidt alleen maar af van het feit dat je de vraag gewoon niet wil beantwoorden. Dat had ik al lang begrepen, ben ook niet gek, maar ik stelde de vraag ook aan Ayasha.

Man. En het zijn er inmiddels vier. Die me allemaal samen minder kosten dan het ene paard in pension van de man die ik noemde. :) bovendien is geen enkele aan gekocht. En zonder mijn man zou het niet mogelijk zijn. En ja, ik woon in belgie en mijn uitkering wordt dus gewoon berekend op het inkomen van mijn man ook.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:13

Bij bijstand word al gekeken naar het inkomen van de partner

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:14

Tja, als je zelf bekapt, de wei iedere dag uitmest voor worm preventie, groot hooi in kan kopen en een compoststal (gratis bodembedekking) opzet in een schurtje bij opa waar je geen huur betaald en hooguit verzekering betaald voor de aanschafprijs voor die uitgekoerste draver en de minishet. Nee dan hoeft dat echt niet veel te kosten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:14

verootjoo schreef:
Celiien schreef:
Jullie huishouden heeft samen drie paarden, en er is er een onderweg.
:')

Dat maakt toch geen fluit uit? Of moeten partners van mensen in de bijstand nu ook al verantwoorden waar hun geld aan weg gaat...

Waarom zou alimentatie wel gebaseerd mogen worden op het inkomen van de nieuwe partner en een uitkering niet?
Die nieuwe partner heeft "dat kind" toch niet op de wereld gezet en is er toch niet verantwoordelijk voor. Ik zie mensen, die gewoon niet kunnen trouwen of gaan samenwonen vanwege bepaalde kleine lettertjes in de wetgeving.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:15

Volgens mij gaan we er nu voor het gemak van uit dat alle uitkeringstrekkers fraudeurs zijn die makkelijk kunnen werken en daarvoor te lui zijn.
En dat daar de mensen moeite mee hebben.

Want ik lees in dit topic dat mensen die écht ziek zijn of écht niet kunnen werken dat die wel een paard gegund wordt.

Nu trek ik het effe heel zwart wit. Dat besef ik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:15

@kbk, jouw huishouden (samen met jouw vriend), bestaande uit 1 inkomen en 1 uitkering, heeft op dit moment 3 paarden, en 1 in wording, binnen een jaar dus 4, waarbij dekgeld en daarmee aanschaf voor nummer 4 neem ik aan al betaald is na drachtig scannen. Een deel van die kudde wordt dus bekostigd uit uitkering. Kun je het administratief anders inkleden door jou de 'vaste lasten' te laten betalen en je vriend de paarden, feit blijft dat als die vaste lasten niet van de uitkering betaald zouden worden, dat er minder geld van het inkomen over zou blijven voor de paarden. Ik kijk dus naar het totaal inkomen en daarbij de noodzaak van een uitkering om een normaal en prettig leven te leiden. En nee, ik vind het dus niet normaal dat er 3 of 4 of 6 paarden bekostigd worden deels door een uitkering, ongeacht de omstandigheden. Dan vind ik dus dat de zorgstaat de plank volledig misslaat.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:16

Celiien schreef:
Dat maakt toch geen fluit uit? Of moeten partners van mensen in de bijstand nu ook al verantwoorden waar hun geld aan weg gaat...

Nou het zou mij niet heel gek in de oren klinken dat een Wajong, Bijstand of WW gaat kijken naar het inkomen van de partner, en daar de uitkering op aanpast.[/quote]

WW, serieus? daar heb ik 30 jaar full time voor gewerkt. Om economische redenen ontslagen en nu ontvang ik WW. Daar is 30 jaar lang geld voor afgedragen, dus ik heb daar recht op ongeacht wat mijn partner verdient. Ik solliciteer me suf, helaas zit het bedrijfsleven niet meer te wachten op 50 plussers die al even uit het arbeidsproces zijn. Geef me alsjeblieft een baan, ik wil liever werken dan thuis zitten. Daarom ben ik nu bezig een eigen onderneming op te starten. Dat zie ik nog als enige mogelijkheid, want straks is mijn WW verstreken en krijg ik dus niets meer. Ik wil wel graag mijn 2 paarden houden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:16

KoudbloedKim schreef:
Zo zit dat niet in elkaar natuurlijk.
Dat zou je alleen kunnen zeggen als wij in gemeenschap van goederen waren getrouwd. :)

Wij zijn niet getrouwd hoor, we wonen enkel samen, dus we doen de dingen samen, dus noemen de paarden ook van ons.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:17

verootjoo schreef:

Partners van mensen in de wajong / wia / ww. De bijstand is al afhankelijk van het huishoudinkomen (niet eens het partnerinkomen - mantelzorgers worden er bv ook door getroffen.)

Celiien

Heike schreef:
Volgens mij gaan we er nu voor het gemak van uit dat alle uitkeringstrekkers fraudeurs zijn die makkelijk kunnen werken en daarvoor te lui zijn.
En dat daar de mensen moeite mee hebben.

Want ik lees in dit topic dat mensen die écht ziek zijn of écht niet kunnen werken dat die wel een paard gegund wordt.

Nu trek ik het effe heel zwart wit. Dat besef ik.

Klopt, maar wel in mate. Want iemand met een uitkering (en een partner) die (samen!) meerdere (+2) paarden hebben, vind ik ook niet fair en niet kloppen. Want menig stel die gewoon 40u p/week werken kan dat niet betalen :n

En iemand in de bijstand/WW die ineens een paard aanschaft, vind ik ook niet helemaal kloppen. Andere kant als diegene een paard heeft, failliet/werkloos wordt etc. vind ik het weer een ander verhaal.

Tazzey

Ik ga me terugtrekken uit dit verhaal. Ik wind me er teveel over op en die energie kan ik wel beter gebruiken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:18

Shadow0 schreef:
Furrow schreef:
Zijn er mensen die absoluut niet kunnen werken, zeker en vast. Maar 60% zou echt mits integratie met gemak aan de slag kunnen. Maar enerzijds mist de integratie vaak en anderzijds mist de wil om te werken.

Waar baseer je die aantallen op?

Ik was ik denk vergeten. Ik zie het gewoon uit eigen werkervaringen, mensen die willen maar geen integratie krijgen of werk vinden en mensen die kunnen maar niet willen.

lor1_1984

Tendance schreef:
Toen ik een huurhuis had, betaalde ik daar 600 euro voor. incl. gas/water en licht. Verder zou ik voor eten (35x52:12) 150 euro aan eten in de maand. En voor extra's (kleding etc.) 150 euro in de maand ofzo?
Dan kom je op 900 euro ofzo. Hier kan ik echt geen paard van betalen hoor! Laat staan van op concours gaan en dergelijke.

Maar goed, ik leef al zo'n tijd boven gemiddeld, dat ik moet zeggen dat ik hier voor een heel concreet antwoord wat langer over zou moeten nadenken.

Dit was een antwoord op de vraag van Sizzle volgens mij.

je vergeet de ziektekostenverzekering en evt avp&inboedelverzekering nog. :)

Ik betaal:
€650,- all-in aan huur
€175,- aan zorgverzekering
€3,65 aan avp
€20,- aan awbz (voor de ambulante zorg en huishoudelijke ondersteuning)

Dan heb ik wekelijks €45,- voor boodschappen, onderhoud kat, reiskosten en extra's als een klein hebbedingetje, wat lekkers voor visite etc.
Hou ik maandelijks €225,- over waarvan €200,- opzij gezet wordt voor vervanging wasmachine/tv/laptop/koelkast/etc, vakantie, dierenartskosten, jaarlijkse gemeenteheffingen, kleding, reparatie fiets etcetc.

Ik krijg een volledige WAjong en ontvang daarnaast huur- en zorgtoeslag, zonder de toeslagen zou ik het niet redden.
Vakantiegeld en eindejaarsuitkering (vergelijkbaar met 13e maand) gaat meestal ook rechtstreeks naar de spaarrekening en ik heb telkens een spaardoel:
minimaal €500,- op de spaarrekening en daarnaast sparen voor iets leuks, voor nu is dat vakantiegeld en een verhuizing, daarna spaar ik voor een nieuwe laptop aangezien de huidige bijna uit elkaar valt.

Celiien

Symbeami schreef:
Celiien schreef:

Nou het zou mij niet heel gek in de oren klinken dat een Wajong, Bijstand of WW gaat kijken naar het inkomen van de partner, en daar de uitkering op aanpast.

WW, serieus? daar heb ik 30 jaar full time voor gewerkt. Om economische redenen ontslagen en nu ontvang ik WW. Daar is 30 jaar lang geld voor afgedragen, dus ik heb daar recht op ongeacht wat mijn partner verdient. Ik solliciteer me suf, helaas zit het bedrijfsleven niet meer te wachten op 50 plussers die al even uit het arbeidsproces zijn. Geef me alsjeblieft een baan, ik wil liever werken dan thuis zitten. Daarom ben ik nu bezig een eigen onderneming op te starten. Dat zie ik nog als enige mogelijkheid, want straks is mijn WW verstreken en krijg ik dus niets meer. Ik wil wel graag mijn 2 paarden houden.
Sorry, enige nuance erin brengen had op zijn plaats geweest. zie mijn laatste post :j

Anoniem

oji schreef:
@[naam], jouw huishouden (samen met jouw vriend), bestaande uit 1 inkomen en 1 uitkering, heeft op dit moment 3 paarden, en 1 in wording, binnen een jaar dus 4, waarbij dekgeld en daarmee aanschaf voor nummer 4 neem ik aan al betaald is na drachtig scannen. Een deel van die kudde wordt dus bekostigd uit uitkering. Kun je het administratief anders inkleden door jou de 'vaste lasten' te laten betalen en je vriend de paarden, feit blijft dat als die vaste lasten niet van de uitkering betaald zouden worden, dat er minder geld van het inkomen over zou blijven voor de paarden. Ik kijk dus naar het totaal inkomen en daarbij de noodzaak van een uitkering om een normaal en prettig leven te leiden. En nee, ik vind het dus niet normaal dat er 3 of 4 of 6 paarden bekostigd worden deels door een uitkering, ongeacht de omstandigheden. Dan vind ik dus dat de zorgstaat de plank volledig misslaat.
Deze paarden worden niet betaald door mijn uitkering.
Mijn vriend heeft aangeboden de paarden te betalen, omdat ik de huur en de vaste lasten betaal.
Stoort jou dat?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:19

Ayasha schreef:
oji schreef:
Samen met je vriend toch wel degelijk. Ayasha ook samen met haar vriend. Maar je kan gaan zitten wijzen naar anderen en die beschuldigen van liegen (wat ik een hele grove beschuldiging vind want je snapte dondersgoed wat ik bedoelde, al 10 keer in dit topic uitgemeten!!!) maar het leidt alleen maar af van het feit dat je de vraag gewoon niet wil beantwoorden. Dat had ik al lang begrepen, ben ook niet gek, maar ik stelde de vraag ook aan Ayasha.

Man. En het zijn er inmiddels vier. Die me allemaal samen minder kosten dan het ene paard in pension van de man die ik noemde. :) bovendien is geen enkele aan gekocht. En zonder mijn man zou het niet mogelijk zijn. En ja, ik woon in belgie en mijn uitkering wordt dus gewoon berekend op het inkomen van mijn man ook.

Bij jou vind ik het ook wel een iets ander geval. Bij jou wordt het al afgemeten en als ik het goed begrijp is het niet jouw geld waar de paarden van betaald worden (als je alles middelt) maar van zijn geld. Dat is heel wat anders, dan wat hier in Nederland gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:19

Tendance schreef:
[naam] schreef:
Zo zit dat niet in elkaar natuurlijk.
Dat zou je alleen kunnen zeggen als wij in gemeenschap van goederen waren [***]. :)

Wij zijn niet [***] hoor, we wonen enkel samen, dus we doen de dingen samen, dus noemen de paarden ook van ons.
Wij noemen het ook 'onze paarden', maar dat betekent niet dat dat wettelijk ook zo is en dat we beide evenveel uitgeven aan de paarden.
Op dit moment betaal ik zelfs helemaal niks aan onze paarden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:20

KoudbloedKim schreef:
oji schreef:
@kbk, jouw huishouden (samen met jouw vriend), bestaande uit 1 inkomen en 1 uitkering, heeft op dit moment 3 paarden, en 1 in wording, binnen een jaar dus 4, waarbij dekgeld en daarmee aanschaf voor nummer 4 neem ik aan al betaald is na drachtig scannen. Een deel van die kudde wordt dus bekostigd uit uitkering. Kun je het administratief anders inkleden door jou de 'vaste lasten' te laten betalen en je vriend de paarden, feit blijft dat als die vaste lasten niet van de uitkering betaald zouden worden, dat er minder geld van het inkomen over zou blijven voor de paarden. Ik kijk dus naar het totaal inkomen en daarbij de noodzaak van een uitkering om een normaal en prettig leven te leiden. En nee, ik vind het dus niet normaal dat er 3 of 4 of 6 paarden bekostigd worden deels door een uitkering, ongeacht de omstandigheden. Dan vind ik dus dat de zorgstaat de plank volledig misslaat.
Mijn vriend heeft aangeboden de paarden te betalen, omdat ik de huur en de vaste lasten betaal.
Stoort jou dat?

Niet alleen eruit vissen wat jou uitkomt KBK..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 17-05-15 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:20

Thesserd schreef:
Shadow0 schreef:

Waarom zou dat erg zijn? Je hebt gewoon een gegarandeerde basis. Waarom denken we dat werk zo belangrijk is, als zoveel mensen er zo ongelukkig van worden (juist in dit topic lees je heel veel mensen die het behoorlijk moeilijk hebben met dat ze hard moeten werken, hun lijf onder flinke druk moeten zetten etc.)
Prima toch, als mensen daarin veel meer vrijheid hebben om te kiezen?

En dat er dan werk verdwijnt is prima, heel veel werk draagt namelijk niets bij aan productie, of aan het werkelijk beter maken van de samenleving. Kun je het net zo goed laten, daar worden we alleen maar gelukkiger van.

MKB'ers zouden moeten bedenken dat ze vooral heel erg benadeeld worden door multinationals en bv een politieke partij als de VVD die meestal handelt in het voordeel van de multinationals en ten koste van het MKB.

En als de MKB'ers zelf ook een veilige basis hebben (die ze nu ten onrechte niet hebben, zelfs de bijstand is ingewikkeld geloof ik) zou de druk daarop ook minder worden.

Het klinkt heel mooi, maar ik geloof niet dat dat (zeker op langere termijn) gaat werken. Waarom zou je nog aan het werk gaan dan? Ik kan een aantal mensen met mijn neus aanwijzen die dan lekker genoegen nemen met dat basis inkomen :') mooi dat dat kan, maar wanneer zo veel mensen dat gaan doen lijkt dat me niet heel gezond voor het spaarpotje van de staat.

Overigens lijkt dat me wel lekker hoor, gewoon helemaal niet werken. Ik kan genoeg andere dingen bedenken die ik dan zou gaan doen :+

Het idee van het basisinkomen voor iedereen (werkend, werkloos, invalide, ...), spreekt me ook wel aan.
Ik zou overigens rustig blijven werken, omdat ik graag werk, en met mij vele anderen. Uiteraard zullen er ook zijn die er genoegen mee nemen, maar ik vermoed dat er veel mensen gewoon zullen blijven werken, als aanvulling op dat basisinkomen, maar ook omwille van het "onder de mensen zijn", of zich "nuttig" kunnen voelen.

Lijkt me overigens vreselijk om niet te kunnen werken, om beperkt te worden in die mogelijkheid.
Vervang het woord "paard" door hobby in de titel, en je hebt ook weer een hele andere discussie.

Overigens ben ik ook al wel enkele mensen tegengekomen in het leven, die profiteren van wat de gemeenschap voor hen voorziet, maar uiteindelijk is het niet de bedoeling om de mensen die het nodig hebben te gaan straffen, en hen alles te ontnemen.

Van mij mag iemand met een uitkering gerust een paard hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:21

KoudbloedKim schreef:
Stoort jou dat?

Ik denk dat ze probeert te zeggen dat als de paarden er niet waren geweest, je dus ook maar de helft van de vaste lasten had betaald. Je betaalt nu alle vaste lasten, dus ook het deel wat 'van je vriend' is. Zonder de paarden had hij dat deel op zich genomen. Dan wordt technisch gezien toch wel een gedeelte van de paarden via jouw bekostigd. Is geen aanval hoor, gewoon een verheldering!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:22

ipv iedereen een basisinkomen stel ik voor: iedereen een basis-paard :)

Heike
Mede-oprichtster

Kbk. Ik wilde me niet bemoeien met jou zaken omdat ik vind dat het jou zaken zijn. Maar nu kan ik het even niet laten. Als jou vriend de paarden betaald en jij het huishouden is dat alleen gegoochel met getallen. Feit blijft dat er in jou huishouden 1 inkomen is, 1 uitkering en 3 paarden met 1 op komst. Wie wat precies waarvoor betaald maakt niet zoveel uit.

Anoniem

[naam] schreef:
oji schreef:
@[naam], jouw huishouden (samen met jouw vriend), bestaande uit 1 inkomen en 1 uitkering, heeft op dit moment 3 paarden, en 1 in wording, binnen een jaar dus 4, waarbij dekgeld en daarmee aanschaf voor nummer 4 neem ik aan al betaald is na drachtig scannen. Een deel van die kudde wordt dus bekostigd uit uitkering. Kun je het administratief anders inkleden door jou de 'vaste lasten' te laten betalen en je vriend de paarden, feit blijft dat als die vaste lasten niet van de uitkering betaald zouden worden, dat er minder geld van het inkomen over zou blijven voor de paarden. Ik kijk dus naar het totaal inkomen en daarbij de noodzaak van een uitkering om een normaal en prettig leven te leiden. En nee, ik vind het dus niet normaal dat er 3 of 4 of 6 paarden bekostigd worden deels door een uitkering, ongeacht de omstandigheden. Dan vind ik dus dat de zorgstaat de plank volledig misslaat.
Stoort jou dat?

Celiien schreef:
Niet alleen eruit vissen wat jou uitkomt [naam]..
Goh je meent het... dat is simpele wiskunde. :+
Natuurlijk hou ik meer geld over als mijn vriend de kosten van de paarden op zich neemt! Duhh...
Daarvan gaan we heel af en toe een dagje weg of koop ik een keertje extra kleren... zoals men met een [***] hoort te doen. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:23

Furrow schreef:
Ik was ik denk vergeten. Ik zie het gewoon uit eigen werkervaringen, mensen die willen maar geen integratie krijgen of werk vinden en mensen die kunnen maar niet willen.

Mensen kunnen heel slecht schatten en je eigen ervaring is per definitie niet representatief omdat de groep die wel naar buiten treedt overgerepresenteerd is. Die vallen op. Alle mensen met wajong die je niet ziet, die zie je niet en tel je dus niet mee. Dat soort inschattingen zijn meestal volstrekt niet juist.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:23

Celiien schreef:
De bijstand zou imo genoeg moeten zijn om van te leven, dwz je kan de huur, eten, en rekeningen betalen.

Ik zou doodongelukkig zijn moest dat mijn leven zijn. Huur betalen en boodschappen doen en alles wat extra erbovenop komt, is profiteren.
Trek dan maar de stekker uit. Waarvoor leef je dan nog, welke invulling kan je dan aan het leven geven? Je hebt geen werk, geen hobby, enkel nog je ziekte.

Stel: een uitkering bedraagt 900 euro. Persoon X is creatief met die 900 euro en koopt witte producten, gaat naar de kringloopwinkel en heeft voor de rest geen uitspattingen qua uitgaan, reizen, shoppen,... Hierdoor houdt persoon X genoeg geld over om goedkoop een paard te houden.
Wat is dan de reden om persoon X te straffen en de uitkering te verminderen ten opzichte van persoon Y, die in de Delhaize gaat winkelen, maandelijks nieuwe kleren koopt, jaarlijks een week naar een vakantiepark in Zuid-Frankrijk gaat, maar geen paard heeft?