Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

onpaard

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:15

Heb je wel buitenlandse roots? Omdat het dan logischer is dat je er anders tegen aan kijkt.
Wat mij betreft mogen ze de rammadam ook aanpassen zodat men dan niet meer uit hun mond ruikt en niet minder fit is op het werk. Daar heb ik geen probleem mee. Maar ik begrijp wel dat de moslims daar anders over denken.

Hier ken ik sinterklaas verhalen van mijn overgrootouders. Mijn oma vertelde over de sinterklaasviering in de oorlog, hoe fijn dat was in die verschrikkelijke tijd. Ik ben blij dat zij deze discussie niet hoeft mee te maken.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:17

Sinterklaas kan net zo fijn zijn zonder een wit mens in blackface :)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:28

sneeuwpop schreef:
Peperkroket schreef:
Nee dat wil het niet automatisch zeggen. Maar als iemand tegen mij zou zeggen 'ik voel me gediscrimineerd door iets wat jij gezegd hebt' en ik zou het niet door gehad hebben, zou ik toch mijn excuses aanbieden en de volgende keer beter opletten bij wat ik zeg. Omdat we dan beter door één deur kunnen. .

Als ik bij alles zou stilstaan waar ik me door gekwetst voel en waar andere rekening mee moeten gaan houden, houdt niemand meer een normaal leven over...

zwarte piet genoemd worden kan idd niet leuk zijn. Een dom blondje net zo min en zo zijn er nog tal van flauwe benamingen...
Als je daar boven staat, heb je daar geen last van. Ik zal namelijk zelf ook wel eens een opmerking geven die een ander niet zo leuk vind.
De bedoeling van de opmerking - iemand kwetsen of gewoon een flauwe grap vind ik in die situatie wel heel belangrijk.
En dan nog zal ik in de meeste gevallen het van me af laten glijden omdat het de energie niet waard is.

Mij als racist uit maken omdat ik zwarte piet wil houden is een vreselijke beledigingen zo ook bedoeld! Terwijl ik als sinterklaasvierder gewoon denk aan die vrolijke zwarte pieten met pepernoten en kado's en niet meer dan dat.

Mee eens. :) De intentie erachter doet er weldegelijk toe. En dan wel de intentie in de huidige tijd, niet die van 100en jaren geleden.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:04

Killyenn schreef:
Sinterklaas kan net zo fijn zijn zonder een wit mens in blackface :)

Daarin kan ik me niet vinden. Zwarte piet hoort bij sinterklaas inmiddels en is voor mijn geen blackface.
Maar met mij nog vele andere die daar zo over denken, vandaar deze discussie

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:57

onpaard schreef:
Heb je wel buitenlandse roots? Omdat het dan logischer is dat je er anders tegen aan kijkt.
Wat mij betreft mogen ze de rammadam ook aanpassen zodat men dan niet meer uit hun mond ruikt en niet minder fit is op het werk. Daar heb ik geen probleem mee. Maar ik begrijp wel dat de moslims daar anders over denken.

Hier ken ik sinterklaas verhalen van mijn overgrootouders. Mijn oma vertelde over de sinterklaasviering in de oorlog, hoe fijn dat was in die verschrikkelijke tijd. Ik ben blij dat zij deze discussie niet hoeft mee te maken.

Geen buitenlandse roots nee.

@ Sneeuwpop. Ik ben het eens met dat de intentie belangrijk is. Maar een kwetsende opmerking kan ook voortkomen uit onwetendheid.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:35

Peperkroket schreef:

@ Sneeuwpop. Ik ben het eens met dat de intentie belangrijk is. Maar een kwetsende opmerking kan ook voortkomen uit onwetendheid.

En juist dan moet je er niet zwaar emotioneel mee om gaan!

Ik heb de chronische ziekte ME, daarin heel veel onbegrip dat ik mee maak.
Soms wel frustrerend, maar ik kan die mensen ook goed begrijpen wanneer je er geen ervaring mee hebt. Ik ga het echt niet steeds uitleggen, maar laat het gewoon gaan.

Juist omdat ik net als elk mens tegen problemen en emoties aan loop, vind ik het erg belangrijk om er pas wat aan te doen als het echt nodig is.

Gezien 99,99999999999% van de mensen de zwarte pieten als positief zien, snap ik het probleem niet.
Snap al helemaal de mensen niet die er zelf geen last van hebben, maar zich geroepen voelen om mee te schreeuwen met de minderheid.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:11

Ik heb ook het idee dat wanneer zwarte piet verboden zou worden (aanpassingen zijn volgens de fanatiekste niet goed genoeg), er weinig veranderd.

Zo las ik ooit ergens (misschien zelfs op bokt), het verhaal van een meisje dat was uitgemaakt voor k*nker zwarte piet, ze moest maar terug oprotten naar haar eigen apenland.
Verban je zwarte piet, dan wordt het k*nker zwarte, rot op naar je eigen apenland..

Ik geloof niet dat het tweede minder kwetsend is dan het eerste.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:30

sneeuwpop schreef:
Peperkroket schreef:

En juist dan moet je er niet zwaar emotioneel mee om gaan!

Ik heb de chronische ziekte ME, daarin heel veel onbegrip dat ik mee maak.
Soms wel frustrerend, maar ik kan die mensen ook goed begrijpen wanneer je er geen ervaring mee hebt. Ik ga het echt niet steeds uitleggen, maar laat het gewoon gaan.

Juist omdat ik net als elk mens tegen problemen en emoties aan loop, vind ik het erg belangrijk om er pas wat aan te doen als het echt nodig is.

Gezien 99,99999999999% van de mensen de zwarte pieten als positief zien, snap ik het probleem niet.
Snap al helemaal de mensen niet die er zelf geen last van hebben, maar zich geroepen voelen om mee te schreeuwen met de minderheid.

Maar in dit geval, als er meer voorlichting zou komen over ME en daardoor er meer begrip zou zijn, zou het dat voor jou niet fijner maken?

Of in het geval van Zwarte Pieten, als er meer begrip komt voor de situatie waarin donkere mensen zich dikwijls bevinden, zou het het probleem minder maken.

Overigens ben ik dan blijkbaar een 'meeschreeuwer', maar dat is in heel veel gevallen zo. Ik heb ook geen last van slechte zorg of van hoge belastingen, betekent dat dat ik daar ook niks over mag zeggen?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:41

Even los van de vraag of Zwarte Piet wel of niet een racistisch achtergrond heeft, ik denk dat de hele discussie wel heeft laten zien dat Nederlanders helemaal niet zo tolerant zijn en dat de hele Nederlandse samenleving een behoorlijke racistische ondertoon heeft. Schrik echt van de kortzichtige reacties die ik op Facebook langs zie komen, zeker van mensen waarvan ik dacht dat ze wel beter zouden weten.

Ik zag hier trouwens ook reacties voorbij komen over discriminatie jegens blanken... Nee, dat bestaat inderdaad niet, niet in het Westen althans. Ben jij wel eens afgewezen voor een baan of een stage oid, omdat je blank en autochtoon bent? :+ Nee, dacht het ook niet.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:49

Eulogy schreef:
Even los van de vraag of Zwarte Piet wel of niet een racistisch achtergrond heeft, ik denk dat de hele discussie wel heeft laten zien dat Nederlanders helemaal niet zo tolerant zijn en dat de hele Nederlandse samenleving een behoorlijke racistische ondertoon heeft. Schrik echt van de kortzichtige reacties die ik op Facebook langs zie komen, zeker van mensen waarvan ik dacht dat ze wel beter zouden weten.

Ik zag hier trouwens ook reacties voorbij komen over discriminatie jegens blanken... Nee, dat bestaat inderdaad niet, niet in het Westen althans. Ben jij wel eens afgewezen voor een baan of een stage oid, omdat je blank en autochtoon bent? :+ Nee, dacht het ook niet.

Kleed je maar eens als een punker/gothic/hardcore enz en ja je word afgewezen op je uiterlijk. Zelfde als met nastaren, uitschelden en verdacht zijn van diefstal oid
Ik weet nog de keer dat ik een uitzendbureau binnen liep (ik had dreads en piercings) en ze gelijk, voordat ik ook maar iets had gezegd, zeiden dat ze geen werk voor mij hadden.
Discriminatie en racisme komt overal voor en nee het is niet uitsluitend voor mensen met een getinte huidskleur. Denk alleen maar al aan het verschil tussen mannen en vrouwen.
Ben je anders dan anderen dan hebben sommige mensen het gevoel dat ze opmerkingen mogen maken en je slecht te behandelen.
Angst voor het onbekende noemen ze dat en nee dat is nooit goed.

Edit: Toen mijn dreads er af gingen heb ik er echt maanden aan moeten wennen dat mensen mij niet meer raar nakeken, dat ik geen beveiliging meer achter mij aan kreeg in de winkel, dat mensen naast me in de bus kwamen zitten, dat ik geen rare opmerkingen meer kreeg, dat er niet meer werd gevraagd waar ze coffeeshop zat enz enz.
Ik heb nooit, maar dan ook nooit er bij nagedacht om de stereotype stoner (ala Bob Marley) en dreads in de media te laten veranderen of verbieden.

(En nee mijn dreads zijn er niet vanaf gegaan omdat ik de opmerkingen beu was, maar omdat ik graag weer wilde douchen zonder 3 dagen lang met 5 kilo water in mijn dreads rond te lopen :P )

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:02

Elise_0o schreef:
Eulogy schreef:

Kleed je maar eens als een punker/gothic/hardcore enz en ja je word afgewezen op je uiterlijk. Zelfde als met nastaren, uitschelden en verdacht zijn van diefstal oid
Ik weet nog de keer dat ik een uitzendbureau binnen liep (ik had dreads en piercings) en ze gelijk, voordat ik ook maar iets had gezegd, zeiden dat ze geen werk voor mij hadden.
Discriminatie en racisme komt overal voor en nee het is niet uitsluitend voor mensen met een getinte huidskleur. Denk alleen maar al aan het verschil tussen mannen en vrouwen.
Ben je anders dan anderen dan hebben sommige mensen het gevoel dat ze opmerkingen mogen maken en je slecht te behandelen.
Angst voor het onbekende noemen ze dat en nee dat is nooit goed.

Edit: Toen mijn dreads er af gingen heb ik er echt maanden aan moeten wennen dat mensen mij niet meer raar nakeken, dat ik geen beveiliging meer achter mij aan kreeg in de winkel, dat mensen naast me in de bus kwamen zitten, dat ik geen rare opmerkingen meer kreeg, dat er niet meer werd gevraagd waar ze coffeeshop zat enz enz.
Ik heb nooit, maar dan ook nooit er bij nagedacht om de stereotype stoner (ala Bob Marley) en dreads in de media te laten veranderen of verbieden.

(En nee mijn dreads zijn er niet vanaf gegaan omdat ik de opmerkingen beu was, maar omdat ik graag weer wilde douchen zonder 3 dagen lang met 5 kilo water in mijn dreads rond te lopen :P )

Dat zei ik toch ook helemaal niet? Het verschil is dat dat een keuze is en dat ik me ook nog wel kan voorstellen dat dat in sommige functies niet gewenst is (betekent overigens niet dat ik het goedkeur). Ja, wel discriminatie, nee, geen racisme (want racisme is discriminatie op basis van ras :Y) ). Is absoluut niet te vergelijken.

Maar dit soort reacties toont eigenlijk precies aan wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 19-11-14 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:04

Eulogy schreef:

Nou, ik vind juist dat uit deze hele discussie blijkt dat NL veel te tolerant is. Alles kan hier. Je mag geloven wat je wilt, daarvoor gebouwen bouwen zoals je wilt. Kinderen krijgen vrij voor religieuze feesten waar Nederlandse kinderen geen vrij voor krijgen. En een typisch Nederlands feest moet maar afgeschaft worden of niet op de originele manier gevierd worden... Lekker dan. :\

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:06

verootjoo schreef:
Eulogy schreef:

Nou, ik vind juist dat uit deze hele discussie blijkt dat NL veel te tolerant is. Alles kan hier. Je mag geloven wat je wilt, daarvoor gebouwen bouwen zoals je wilt. Kinderen krijgen vrij voor religieuze feesten waar Nederlandse kinderen geen vrij voor krijgen. En een typisch Nederlands feest moet maar afgeschaft worden of niet op de originele manier gevierd worden... Lekker dan. :\

Heeft sowieso niet echt iets met de discussie te maken en daarbij... vergelijk Nederland maar eens met andere landen en dan zul je meteen zien dat Nederland helemaal niet zo tolerant is en dat het hier nog behoorlijk 'Nederlands' is allemaal.

Maar goed, jij vindt het soort reacties zoals onder die selfie van het elftal dus normaal? Want wij zijn met z'n allen maar te tolerant, dus dat moet kunnen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:11

Eulogy schreef:

wel omdat ik geen pool ben

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:12

Eulogy schreef:
Dat zei ik toch ook helemaal niet? Het verschil is dat dat een keuze is en dat ik me ook nog wel kan voorstellen dat dat in sommige functies niet gewenst is (betekent overigens niet dat ik het goedkeur). Ja, wel discriminatie, nee, geen racisme (want racisme is discriminatie op basis van ras :Y) ). Is absoluut niet te vergelijken.

Maar dit soort reacties toont eigenlijk precies aan wat ik bedoel.

Dacht al dat je dat ging zeggen. Het is een keuze om je anders te kleden dus moet je maar accepteren dat mensen zo tegen je doen. Dat kreeg ik vroeger ook altijd op school te horen. Aanpassen of accepteren dat mensen banketstaaf doen.
Beetje raar dat ik niet mijn eigen stijl mag hebben en daar mijn bek niet over open mag doen omdat het een keuze zou zijn, maar mensen met een getinte huid mogen iedereen van racisme beschuldigen als er iets gebeurt wat ze niet aan staat.

Maar kun je dit niet ook doorvoeren naar de mensen die hier zijn komen wonen? Jij kiest ervoor om te gaan wonen in een land vol met blanke mensen, pas je dan aan, of accepteer dat er dingen anders zijn? Maar dit kan niet, aangezien het dan racisme is.
Er zijn trouwens maar weinig mensen met een getinte huidskleur die er helemaal westers bij lopen en praten zonder accent die worden gediscrimineerd. Het zijn echt meestal de mensen die er 'anders' bij lopen en slecht Nederlands praten. (weet even niet goed hoe ik dit moet verwoorden)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:18

Eulogy schreef:

Ja ik ben afgewezen omdat ik vrouw ben. :j was een stageplaats van de hts werktuigbouwkunde. Ik was het eerste meisje op de opleiding toen. En een stagebegeleider van het bedrijf waar ik graag stage wilde lopen had me aangenomen. Kwam er drie dagen voor tijd achter dat ik vrouw ben en de stage is accuut niet doorgegaan. Een klasgenoot van me mocht toen er wel heen, die stond op de plek na mij ivm mijn betere cijfers.

Had toen drie dagen om een plek te vinden, uiteindelijk wel gelukt maar was een ernstige drama stage -O- bij een begeleider van school die ook al niet zo pro vrouw was zeg maar. Ik heb de man geen enkele keer gezien op locatie.

Wat betreft de accenten dat snap ik nooit, je bent in nederland geboren en opgegroeid maar toch hebben bv veel marokanen een gigantisch accent.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:20

Ja, daar kiest een vierde of vijfde generatie inderdaad voor :+

En Daks: nee, dat heeft ook niets met etniciteit te maken, dat is omdat die Pool goedkoper is.
En Karuna: precies, omdat je vrouw bent, niet omdat je blank bent.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:25

Misschien omdat we van oorsprong in een blanke maatschappij leven?
Ga maar eens naar Azië, kijken of je daar last hebt van racisme als blanke of nog beter, in Afrika, waar de blanke boeren die daar wonen worden uitgemoord omdat ze blank zijn. Lijkt me net iets erger dan nageroepen worden voor zwarte Piet, maar dat kan aan mij liggen...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:42

Peperkroket schreef:
Maar in dit geval, als er meer voorlichting zou komen over ME en daardoor er meer begrip zou zijn, zou het dat voor jou niet fijner maken?

Of in het geval van Zwarte Pieten, als er meer begrip komt voor de situatie waarin donkere mensen zich dikwijls bevinden, zou het het probleem minder maken.

Ik heb liever dat ze geld goed besteden aan onderzoek ipv begrip.

En in het geval van Zwarte Piet, denk ik dat het zinnige is om het geld en de ophef te gebruiken tegen echte racisme.
Dit lokt eerder racisme uit ipv dat het dat tegen moet gaan en ik denk zelfs dat er bij zijn die dat bewust willen aanwakkeren... er zijn er namelijk altijd bij voor wie dat geld/macht/status op zal leveren...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:47

Eulogy schreef:
Ja, daar kiest een vierde of vijfde generatie inderdaad voor :+
.

Zijn zelfs blanke Nederlanders die zo gaan praten.. en zelfs zijn er Marokanen die zich afvragen waarom er zoveel met dat "accent" praten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:08

Eulogy schreef:
verootjoo schreef:

Heeft sowieso niet echt iets met de discussie te maken en daarbij... vergelijk Nederland maar eens met andere landen en dan zul je meteen zien dat Nederland helemaal niet zo tolerant is en dat het hier nog behoorlijk 'Nederlands' is allemaal.

Maar goed, jij vindt het soort reacties zoals onder die selfie van het elftal dus normaal? Want wij zijn met z'n allen maar te tolerant, dus dat moet kunnen?

Gek he, dat het hier behoorlijk Nederlands is, in Nederland :Y)

En ik heb het met andere landen vergeleken... maar in het midden oosten kost een christelijke kerk bouwen je leven, sterker nog; alleen al het zeggen dat je christen bent, dus nee; dat vind ik niet zo tolerant :n

Ik heb trouwens geen flauw idee over wat voor soort reacties je het hebt, maar respectloze reacties; nee, natuurlijk vind ik dat niet normaal :+

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:21

Daar doelde ik ook niet op maar dat snap je neem ik aan ook wel. Vind dat sowieso altijd zo'n zwak argument, moeten wij dat dan ook maar zo willen?

Nou dan. Dus uit dat soort respectloze reacties blijkt dan toch dat racisme wel degelijk een probleem is en dat we als samenleving helemaal niet zo tolerant zijn? Mensen uit andere Westerse landen vinden Nederlanders vaak ook behoorlijk racistisch trouwens, dat heb ik echt meerdere keren gehoord, onder andere van m'n vriend die het zelfs over mij en m'n vader zei :+

Dus of Zwarte Piet nou racisme is of niet, heel veel Nederlanders zijn, zo blijkt, wel behoorlijk racistisch en DAT vind ik vooral naar voren komen uit deze discussie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:28

nee, natuurlijk moeten we dat niet willen! Daarom juist, Nederland is een land waar alles kan, daar moeten we trots op zijn. Je mag hier christen zijn, moslim zijn, atheïstisch zijn, homo zijn. Maar geen Zwarte Piet.
Als je geen sinterklaas wilt vieren, vier je het toch niet? Er zijn zoveel mensen die Sinterklaas niet vieren in NL. Maar laat de mensen die het wel willen ervan genieten :) Wees juist blij dat niet alles voor je bepaald wordt zoals in een groot deel van de wereld wel zo is, want nu doe je net alsof NL het verschrikkelijkste land is om in te wonen. Voorlopig wonen we wel in een van de meest tolerante landen, waar we zelf bepalen wat we willen doen en waar we in geloven. Onze kinderen geloven in Sinterklaas en Zwarte Piet. Laat dat dan ook lekker zo...

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:40

@Eulogy,

Dan vind ik jouw manier van denken ook vrij 'racistisch.' Is namelijk ook niet echt aardig om heel het Nederlandse volk over een kam te scheren. En bedankt. :+

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:47

Teksten onder die selfiefoto? Belachelijk. Maar bij de politie zijn ze dus nu op zoek naar mensen die Arabisch praten. Slechte zaak! En idd ik verwacht van mensen die hier komen dat zij zich aanpassen. Als ik ga emigreren pas ik mij ook aan. Nederland is in mijn ogen wel een tolerant land. Maar ziet dat er door onvrede, lees politiek etc,mensen niet meer zo tolerant zijn. Bepaalde zaken zijn niet handig aangepakt, bijvoorbeeld kinderbijslag voor kinderen die niet in Nederland wonen. En dan is de media natuurlijk ook een heerlijk platform om te rellen