Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:08

-O- Mag mij even van het hart dat er door sommige mensen echt niet meer zo respectvol wordt gereageerd?
Termen zoals walchelijk, bv maffia etc zijn toch echt niet nodig?

Ik ben zelf voor BV, dat ontken ik niet maar als iemand anders kv wil geven is dat haar goed recht en zal je mij daar ook niet over horen.
Twijfelt iemand nog dan wil ik diegene zo goed mogelijk helpen om een wel overwogen keuze te kunnen maken.

Ik vind zoals eerder al door andere ook gezegd is discreet voeden wel zo netjes.

Over bv en een kindje wat kan lopen, mijn zoontje van net 9 maanden begint nu te lopen, zou ik dan nu maar moeten zeggen dat het afgelopen moet zijn met de bv?
De WHO norm is voor elke baby, niet alleen die in de derde wereld landen ;)

Maura ik woon in Frankrijk en nog nooit een rare reactie gehad op openbaar voeden.

Naar aanleiding van dat restaurant dat vroeg in het vervolg daar niet meer te voeden:
Mag in NL in openbare gelegenheden bv geweigerd worden? In Frankrijk (en in Canada en USA) staat in de wet dat je in openbare gelegenheden bv mag geven. (En dan ga ik wel weer uit van discreet voeden)
Mocht personeel van een restaurant mij vragen in een andere (geschikte) ruimte te voeden zou ik dat ook geen probleem vinden.

benangelique

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:22

Dat was mijn vraag ook jes. Volgens mij is het ook in nl bij wet geregeld?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:25

benangelique schreef:

Wacht eens even: de meeste horecagelegenheden hebben het recht om een persoon zonder opgave van reden te verwijderen (of op zijn minst verzoeken om weg te gaan).
"Zonder opgave van reden" staat erbij omdat dat aanduidt dat de verwijderde persoon het er niet mee eens hoeft te zijn, dat hij/zij verwijderd wordt.

En weet jij veel, als jou tijdens het voeden gevraagd wordt om weg te gaan heeft de persoon misschien wel klachten gehad van andere bezoekers.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:27

Dat weet ik dus niet. Ik weet niet of dat echt zomaar mag?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:29

benangelique schreef:
Dat weet ik dus niet. Ik weet niet of dat echt zomaar mag?

Nou ja, wat ik noemde hebben de meesten als regel, misschien is het wel wettelijk vastgelegd. Dit omvat dus alles waarbij een bezoeker overlast veroorzaakt op de één of andere manier, of zich anderszins niet aan de regels houdt.
Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, als bovenstaande is vastgelegd heb je daar niks tegenin te brengen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:30

Is een restaurant bijvoorbeeld daadwerkelijk een openbare ruimte of is het dat niet?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:31

mag ik vragen wat de nadelen zijn wat betreft bv?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:35

Woogy schreef:

Volgens mij geen zolang je ook vitD bij geeft.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:36

Woogy schreef:

Bv an sich of het geven van bv?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:36

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:42

Er zijn we nadelen aan bv. Tepelkloven en borstontsteking. Het laatste heb ik nooit gehad maar schijnt verdomde pijn te doen. Tepelkloven had ik bij nr 3 voor het eerst en toen heb ik zitten janken bij het aanleggen. Toch volgehouden en uiteindelijk 3 jaar bv gegeven. De kloven verdwijnen op een gegeven moment en dan is het de moeite waard.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:09

benangelique schreef:

En de wet gaat boven een plaatselijk regeltje, meen ik.

Voor een moeder zijn er heus wel nadelen aan borstvoeding. Zat zelfs, als het niet "vanzelf" gaat of als je bij hobbels een verkeerde zorgverlener treft die doet of zelf vindt dat ze er verstand van heeft.

Voor een baby zijn er geen nadelen aan borstvoeding. Die is ingesteld op moedermelk, fysiek en mentaal.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:40

Zelf heb ik helemaal geen tepelkloven, borstontsteking, lekkage of andere vervelende dingen gehad.
Het enige nadeel wat ik in het begin had, is dat je borsten s'morgens omdat je al een tijdje niet gevoed hebt (mijn dochter sliep al heel snel de nacht door) op ontploffen staan. :D
Maar dat ging vanzelf ook beter.

Er kan van alles lastig zijn maar ik heb het niet zo ervaren omdat ik het graag wilde. :)
Wat bijv. ook lastig kan zijn is dat je 'regeldagen' hebt, dat is dat je baby meer melk wil dan je hebt en die hangt dan de halve dag aan de tiet. :+
Maarja, baby's zijn eigenlijk zelf 'lastig' dus ik vind dat er gewoon bij horen.

We hadden trouwens een hele vervelende kraamhulp die we al heel snel weer weggestuurd hebben. ~~}>

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:45

Wauw, mag niet iedereen zelf weten hoe die zijn kind voed? Wees lekker blij dat ze te eten krijgen joh.
Altijd maar dat gezeur, nah ik kijk toch liever tegen een kwart tepel aan dan tegen het gezicht van bepaalde mensen die ik regelmatig in restaurant (denk aan mensen met een handicap die hierdoor onsmakelijk eten). Moeten die mensen dan ook maar thuis blijven zitten?

Nee, ik snap de taboe niet. Het is een borst, en een tepel heeft "iedereen"... stel je voor je ziet die van iemand anders.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:02

@xSlvna geweldige post :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:02

Sizzle schreef:
Woogy schreef:

Volgens mij geen zolang je ook vitD bij geeft.

Als je zelf goed veelzijdig eet krijgt je kind alle benodigdheden binnen.

Als je kind niet voldoende binnen krijgt laat het dat echt wel merken ;)

Als ik de lijst met voor en nadelen lees vind ik niet dat gemakzuchtige nadelen afwegen van de voordelen. Maar goed we wijken af van het originele onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:18

Douce schreef:
Esplendido schreef:

Maar borstvoeding.com verdient er niks aan als moeders zes maanden of langer exclusief bv geven of niet. Zij hebben er geen enkel belang bij of en wanneer iemand met bijvoeding begint.

Objectief zijn ze ook niet echt te noemen.

http://www.hln.be/hln/nl/38/Familie/art ... chat.dhtml

Niet geheel wetenschappelijk ondersteunt, dit artikel zegt juist dat er voor veel aannames geen wetenschappelijke artikelen zijn gevonden.

Mijn zus heeft overigens borstvoeding gehad, het kind stikt van de allergiëen en is altijd ziek en onderweg.
Ik heb alleen flesvoeding gehad (heb een hoger iq, om het iq verhaal gelijk erbij te halen), geen allergiëen en nergens last van..

Giftige melk heeft mijn moeder geloof ik :+

We dwalen af van het openbaar voeden trouwens. Mijn mening heb ik al meerdere malen gegeven, maar wil nog even aangeven dat ik borstvoeden van een 1,5 jarig kind van mij écht niet in het openbaar hoeft. Kind is imo al oud genoeg om te begrijpen dat het nu niet kan en zéker al oud genoeg om ander voedsel te verdragen.

Ja dat zou heel goed kunnen, die giftige melk.
Wist je dat tegenwoordig roundup in moedermelk gevonden wordt, en dat is niet de enige gifstof die er veel in voorkomt.
Daarom eet en drink ik alleen biologisch dynamisch en verbouw ik op die wijze ook zoveel mogelijk mijn eigen eten.
Maar ondanks dat en het feit dat mijn zoontje niet is gevaccineerd heeft hij toch atopisch eczeem ... wat erfelijk is. Dus je zus kan ook net pech hebben gehad en de foute genenkant hebben gekozen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:41

Ik ben nu op nlZ 10 .rest lees ik komende dagen ..maar vooral punt wat mij opviel..waar felheid van beide partijen en deels argumenten van komen is het gevoel bij bv
moeders zien dit veel meer als " praktisch" moment, kindje heeft honger en je voed je kindje ermee
Niet moeders hebben natuurlijk sowieso nog niet een link voor zichzelf gelegd van..borstem zijn voor voeding en al helemaal nier door maatschappij waarin we opgroeien aangezien tot je eerste kindje borsten tot die tijd..nja andere "functie" hebben. .

Met alle respect voor beide partijen maar heb het idee dat dit weleens een deel van beide standpunten ondersteunt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:42

Woogy schreef:

dat iedereen zo moeilijk doet over het voeden van een kind :j :')

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:48

StalNollie schreef:
Woogy schreef:

:D

Dat je moet kolven soms

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:50

StalNollie schreef:
Woogy schreef:

idd :')

en dat je wel eens gebeten wordt }>

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:52

Borstvoeding geven ipv flesvoeding scheelt je zo'n 700 euro per jaar :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:55

Da's een nadeel vind je? Heb je zwart geld?

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 01:15

Ik kan nog wel wat voordelen geven.... voordelen :') ... idioot gewoon, het is zo bestemd, dit is waarmee onze soort zover is gekomen want in het jaar 1514 bestond nutricia nog niet en had ook nog nooit iemand van olvarit gehoord, dat begon pas vanaf 1896 ofzo. Dat ze het voor die tijd zolang overleefd hebben met z' n allen :wow:

Maar goed, de voordelen:

De gezondheidsvoordelen van borstvoeding zetten we even voor u op een rijtje.
< Het bevat diverse afweercellen en –stoffen, zoals fagocyten, complementfactoren,
lysozym, lactoferrine, interferon, interleukines, secretoir IgA. Deze stoffen beschermen
de baby tegen infecties aan bijvoorbeeld luchtwegen, middenoor en urinewegen.
< Het is minder belastend voor de nog onrijpe lever en nieren vanwege een lager
eiwitgehalte dan flesvoeding. Het aminozuurpatroon van moedermelkeiwitten is goed
afgestemd op de behoefte van baby ́s.
< Vet uit moedermelk wordt makkelijker verteerd en geresorbeerd dan vet uit flesvoeding.
Dit komt door de aard van het vet en de aanwezigheid van lipase in moedermelk.
< De vetzuursamenstelling van moedermelk is gunstiger dan die van flesvoeding. Het is
(als de moeder gezond eet) veel rijker aan essentiële vetzuren, zoals arachidonzuur, geconjungeerd linolzuur (CLA), eicosopentaeenzuur (EPA), docosahexeenzuur (DHA) en gamma-linoleenzuur (GLA) dan flesvoeding. Deze vetzuren spelen een belangrijke rol bij onder andere de ontwikkeling van de hersenen en het immuunsysteem van de baby.
< De samenstelling van moedermelk wordt per moment van de dag aangepast aan de behoefte van het kind. Flesvoeding heeft constant dezelfde samenstelling.
< Borstvoeding beschermt tegen voedselallergie door het hoge gehalte aan IgA en een lagere concentratie aan lichaamsvreemde eiwitten dan flesvoeding.
< De kans op overvoeding is kleiner, omdat de baby bij borstvoeding harder moet zuigen en moedermelk een hogere verzadigingswaarde heeft.
< Borstgevoede kinderen hebben op latere leeftijd een lager risico op overgewicht dan flesgevoede kinderen.
< Borstvoeding is rijk aan hormonen, prebiotica, groeifactoren en grondstoffen voor de celdeling. Deze staan garant staan voor de opbouw van een stevige darmslijmvlieswand en goede darmflora. Voorbeelden zijn oligosacchariden, glutamine, laurinezuur, taurine, nucleotiden, Epidermal Growth Factor en Insuline Like Growth Factor.
< Moedermelk is rijk aan diverse hormonen die een rol spelen in onder andere de stofwisseling, het imuunsysteem, de bloedvaten, het zenuwstelsel, de stressregulatie en de aanmaak van rode bloedcellen. Voorbeelden zijn thyroxine, cortisol, cholecystokinine, prostaglandines en melatonine.

http://www.natuurdietisten.nl/files/(Over)gevoelige%20babys%20bijlage.pdf

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 01:30

Ik ben zelf moeder maar vind het ook geen smakelijk gezicht om tegen borstvoeding aan te kijken.

Waarom niet? Omdat ik een slurpende baby aan een ontblote borst naast mij op het terras gewoon niet de plek daarvoor vind.

Iemand die op een rustig plekje discreet borstvoeding geeft, daar heb ik uiteraard geen probleem mee.
Maar dan wel op een passende plek. Niet midden in een winkel bijvoorbeeld.

Ik neem mijn baby (die prakkies krijgt) ook niet mee naar een over vol terras, want dat werkt 100% gegarandeerd op de zenuwen van andere mensen als mijn kind daar loopt te huilen en te jengelen.

Op een rustig terras is dan gewoon een betere plek.