Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:23

_Tara_ schreef:
Baileysdream schreef:
dus met andere woorden bizzybijtje moeten wij het maar accepteren dat er zo over ons gedacht/gepraat word. wij alles maar moeten veranderen, en hun helemaal niets?
Dan nog niet eens begonnen over andere dingen.

Maar wie zijn die 'hun' dan? Wie is deze discussie begonnen? Zijn dat echt allemaal niet-blanke mensen? Want ik kan 't ergens best begrijpen dat mensen (blank/geel/zwart/blauw) zwarte piet racistisch vinden overkomen. Moet ik dan ook 'terug naar m'n eigen land'? Ik ben hier geboren trouwens, daar niet van :P
Ik snap echt niet dat mensen zich hier zo ontzettend druk om kunnen maken. Ik schrik ook best van sommige opmerkingen waarin er over 'wij' en 'hun' gesproken wordt.

de Hun zijn alle mensen die dit feest racistisch vinden, alsof hun kinderen nog nooit naar dit feest zijn geweest, en hun schoen hebben gezet.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:29

Einde van discussie! _/-\o_ geweldig!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:31

sloffiee schreef:
ja en ze VERBANNEN uit nederland !!! ben er gewoon Zoo woest over... al die arme Wel nederlandse kindjes... die elk jaar vol vreugde staan te wachten op onze lieve sint en pieten word verpest en verziekt Door een plaag insecten.... -:(- -:(- ook mijn hobby*en van vele anderen) nemen ze af want doe elk jaar mee met de intocht.. maar ze hoeven voor mijn voeten niet te gaan staan met een handje op te houden.... ben er zo wel een beetje klaar mee... wat is het volgende ? de paashaas omdat ie bruin is als chocolade?

Wie zijn "ze"?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:33

Weet je wat ik eng vind....

20 mensen vinden zwarte Piet racistisch... maar 20!
Heel Nederland is over de zeik en roept de meest racistische dingen over een hele grote groep mensen heen.

Al de buitenlanders haat van heel het jaar wordt gespuid en naar buitengegooid omdat 20!! mensen over racistisch zwarte Piet praten.
Omdat 20 man dit vindt mag heel Nederland racistische (zelfs schokkende) dingen roepen over een heel grote groep Nederlanders die (toevallig) dezelfde achtergrond hebben.
Dat vind ik persoonlijk heel eng.

Zeg gewoon, jammer dat zij dit vinden; en ga gewoon door met je leven.
Door er een drama van te maken is dit zelfs bij de VN terecht gekomen.
Niet door die 20 man hoor, maar omdat heel Nederland over de zeik is.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:34

Dat er 20 mensen een groepje hebben gevormd dat zich (in de media) uitspreekt tégen Zwarte Piet, betekent niet dat er maar 20 mensen zijn die Zwarte Piet racistisch vinden. Alleen al in dit topic zijn er verschillende mensen die Zwarte Piet racistisch vinden en die maken vast geen deel uit van dat groepje van 20 ;-)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:36

Boras schreef:
sloffiee schreef:
ja en ze VERBANNEN uit nederland !!! ben er gewoon Zoo woest over... al die arme Wel nederlandse kindjes... die elk jaar vol vreugde staan te wachten op onze lieve sint en pieten word verpest en verziekt Door een plaag insecten.... -:(- -:(- ook mijn hobby*en van vele anderen) nemen ze af want doe elk jaar mee met de intocht.. maar ze hoeven voor mijn voeten niet te gaan staan met een handje op te houden.... ben er zo wel een beetje klaar mee... wat is het volgende ? de paashaas omdat ie bruin is als chocolade?

Wie zijn "ze"?

nou die plaag die het willen verpesten ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:38

FlyAway schreef:
Dat er 20 mensen een groepje hebben gevormd dat zich (in de media) uitspreekt tégen Zwarte Piet, betekent niet dat er maar 20 mensen zijn die Zwarte Piet racistisch vinden. Alleen al in dit topic zijn er verschillende mensen die Zwarte Piet racistisch vinden en die maken vast geen deel uit van dat groepje van 20 ;-)

En dat zijn gewone blanke Nederlanders, maar er wordt alleen van uit gegaan dat het alleen buitenlanders zijn en die moeten maar terug naar hun eigen land. Zij mochten hier komen wonen en moeten voor Sinterklaas zijn, enz....

Maar (zoals je hier ook leest) het is zielig voor de WEL nederlandse kindjes dat buitenlanders tegen zwarte Piet zijn.
Men beseft dus niet dat er ook blanke zijn die dit (zouden) kunnen vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:39

sloffiee schreef:
Boras schreef:

Wie zijn "ze"?

nou die plaag die het willen verpesten ;)

Mijn god... Jij komt echt heel naar over.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:39

Van mij mogen de pieten ook best wat aangepast worden, want laten we eerlijk zijn: het blijven veelal wel stereotype donkere mensen met kroeshaar, rode lippen, gouden oorringen. Op tv zie je hier al steeds meer verschuivingen, maar 'in het land' zou dit nog wel uitgebreid kunnen worden. Zwarte piet moet niet meer om de schmink gaan, maar om de vrolijke helper die hij is. En hij/zij kan best een beetje meer of minder zwart zijn, naar gelang hij/zij door de schoonsteen is geweest. Of blauw/rood/paars als ie door de regenboog is gelopen :+

Mensen die roepen: laat de tegenstanders maar terug naar hun eigen land gaan, daar krijg ik werkelijk waar kippenvel van. Jammer genoeg blijkt in een dergelijke discussie wel weer dat we niet meer fatsoenlijk kunnen luisteren naar elkaar, waardoor er geen waardige discussie meer wordt gevoerd. Vrijheid van meningsuiting betekend in mijn ogen niet dat je maar vrij-uit van alles kan roepen wat je wil omdat het je mening is: waar zijn je eigen normen en waarden gebleven, de liefde voor de medemens, een helpende hand, een luisterend oor, en soms gewoon denken: laat maar waaien....
Laatst bijgewerkt door Yucca op 22-10-13 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:40

Baileysdream schreef:
Celiien schreef:
Ben ik nu echt de enige die denkt, okee dan maar geen sinterklaas, zijn we daar ook weer vanaf _O- ?

daar gaat het denk ik nog niet eens over, het feit dat andere maar even beslissen dat nederland onze eeuwenoude tradities moet opgeven omdat hun zich erop aangesproken voelen, maar dat hun wel hun feesten ect hier mogen houden en nederland dat maar te accepteren heeft.

Gezien veel reacties zit er een flinke fobie of weerstand tegen vreemdelingen achter, gezien de negatieve sentimenten zich niet beperken tot de bezwaarmakers tegen zwarte Piet.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:41

Yucca schreef:
Van mij mogen de pieten ook best wat aan gepast worden, want laten we eerlijk zijn: het blijven veelal wel stereotype donkere mensen met kroeshaar, rode lippen, gouden oorringen. Op tv zie je hier al steeds meer verschuivingen, maar 'in het land' zou dit nog wel uitgebreid kunnen worden. Zwarte piet moet niet meer om de schmink gaan, maar om de vrolijke helper die hij is. En hij/zij kan best een beetje meer of minder zwart zijn, naar gelang hij/zij door de schoonsteen is geweest. Of blauw/rood/paars al ie door de regenboog is gelopen :+

Mensen die roepen: laat de tegenstanders maar terug naar hun eigen land gaan, daar krijg ik werkelijk waar kippenvel van. Jammer genoeg blijkt in een dergelijke discussie wel weer dat we niet meer fatsoenlijk kunnen luisteren naar elkaar, waardoor er geen waardige discussie meer wordt gevoerd. Vrijheid van meningsuiting betekend in mijn ogen niet dat je maar vrij-uit van alles kan roepen wat je wil omdat het je mening is: waar zijn je eigen normen en waarden gebleven, de liefde voor de medemens, een helpende hand, een luisterend oor, en soms gewoon denken: laat maar waaien....

als we zwarte piet veranderen klopt het verhaal toch niet meer.
piet is niet echt zwart, staat ook nergens.
hij is zwart van de roet, dus misschien is piet wel wit met zwarte roet? niemand weet dat.
dus echt racisme kan ik het niet noemen.
als er nou echt stond piet is niet zwart van roet, nee piet is gewoon zwart omdat ie daar en daar vandaan komt.
oke.. maar nu.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:42

Mijn god... Jij komt echt heel naar over.[/quote]

Klopt maar dat komen hun ook die tegen het feest zijn ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:43

En in die schoorsteen doet hij ook kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen op? Ik vind het wel heel naïef om te denken dat zwarte piet niets met slavernij of donkere mensen te maken heeft....

En als we dan toch niet weten welk verhaal 'klopt' dan hoeft zwarte piet toch ook niet meer te 'kloppen'?
Laatst bijgewerkt door Yucca op 22-10-13 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Brainless schreef:
FlyAway schreef:

En dat zijn gewone blanke Nederlanders, maar er wordt alleen van uit gegaan dat het alleen buitenlanders zijn en die moeten maar terug naar hun eigen land. Zij mochten hier komen wonen en moeten voor Sinterklaas zijn, enz....

Maar (zoals je hier ook leest) het is zielig voor de WEL nederlandse kindjes dat buitenlanders tegen zwarte Piet zijn.
Men beseft dus niet dat er ook blanke zijn die dit (zouden) kunnen vinden.

Dit is allemaal niet zo relevant in relatie tot mijn reactie op jouw post. Jij beweerde dat er maar 20 mensen zijn die zwarte piet racistisch vinden en dat klopt niet. Daar ging het mij om.

Brainless

sloffiee schreef:
Mijn god... Jij komt echt heel naar over.

Klopt maar dat komen hun ook die tegen het feest zijn ;)[/quote]
-O-
Heb je die mensen zelf gesproken die tegen Sinterklaas zijn?
Mensen die Sinterklaas helemaal niet vieren en er niks mee hebben?
Er zijn genoeg gewoon Hollandse gezinnen die er niets mee doen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:44

Yucca schreef:
En in die schoorsteen doet hij ook kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen op? Ik vind het wel heel naïef om te denken dat zwarte piet niets met slavernij of donkere mensen te maken heeft....

Precies dat idd :') Daarbij, als je zwart bent door roet uit een schoorsteen, heb je meer hier en daar een flinke veeg. Dan ben je niet perfect zwart geworden ineens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:44

In het liedje staat 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed'. Dat doet vermoeden dat Zwarte Piet van oorsprong niet echt een blanke is die zwart is door de schoorsteen...

Dat betekent natuurlijk niet dat Zwarte Piet meteen racistisch is, of dat hij/zij per se een slaaf is (geweest).

sloffiee schreef:

Nee, dat doen ze niet. Hun mening is anders, maar daarmee niet per definitie verkeerd.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:45

_San87_ schreef:
In het liedje staat 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed'. Dat doet vermoeden dat Zwarte Piet van oorsprong niet echt een blanke is die zwart is door de schoorsteen...

Dat betekent natuurlijk niet dat Zwarte Piet meteen racistisch is, of dat hij/zij per se een slaaf is (geweest).

sloffiee schreef:

Nee, dat doen ze niet. Hun mening is anders, maar daarmee niet per definitie verkeerd.

en onze mening is ook anders over Hun feesten ;)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:46

Yucca schreef:

ik denk dat dat met de tijd is gekomen, van vroeger kan ik iig niets vinden over dat alles.
alleen dat piet zwart van roet was.
en daarnaast, is de sinterklaas waarmee wij het vieren niet gebasseerd op slavernij of donkere mensen! piet is gewoon de vrolijke hulp van de sint.
zo is het ons allen ook altijd verteld.
en dat het nu legaal bruin word gemaakt, tja wat moet je anders zeggen. kijk daar is papa met zwarte vegen? aangezien egaal niet mag omdat het dan misschien wel racistisch word.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:47

Geryon schreef:
Ik denk dat dit allemaal zeker voor extra stemmen voor Geert Wilders gaat zorgen..

Maar gelukkig zijn we niet racistisch... }:0

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:48

Vroeger (tot '30/40 jaar terug) werd Zwarte Piet nog neergezet als een boeman.
Als je niet lief was geweest kreeg je met de roe en werd je in de zak meegenomen naar Spanje.
Dit beeld is veranderd (hij is veranderd in een gezellig helper en in de zak zit nu pepernoten en cadeautjes) omdat de Hollanders vonden dat dit beeld niet meer van deze tijd is.
Maar was er toen heisa toen dit veranderde?? Nee, omdat het Nederlanders betrof.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-10-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:48

Yucca schreef:

En als we dan toch niet weten welk verhaal 'klopt' dan hoeft zwarte piet toch ook niet meer te 'kloppen'?

Het heeft zeker met slavernij en donkere mensen te maken. Maar dat is niet per definitie negatief, natuurlijk. Een van de verhalen is dat Sint Nicolaas Zwarte Piet heeft vrijgekocht van een slavenhandelaar.

Dat is toch juist een positief verhaal?

sloffiee schreef:

Oh, schiet toch een eind op zeg. Wie is 'ons'? Jij? Wat weet jij van mijn mening over 'hun' feesten? (Wie is hun, anyway?)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:49

Wat ik wel jammer vind, dat het lijkt of het Sinterklaasfeest nog steeds direct te maken heeft met slavernij. Echt heel weinig mensen hebben er (nog) een dergelijke associatie bij en daarom zou het verbieden in mijn ogen ook heel raar zijn. Maar we kunnen wel met een blik anno 2013 naar het Sinterklaasfeest kijken en denken: mmmm misschien kan het één en ander worden aangepast zodat de connectie met de slavernij wordt afgeschut.

MoriMann

Ik zie steeds de opmerking 'in de schoorsteen krijg je ook geen rode lippen'. Ik geloof niet dat de gemiddelde persoon met een donkere huid van narure erg rode lippen heeft. Waar dat vandaan komt, heb ik nooit begrepen. Misschien omdat rood een standaard kleur lipstick is?

Niet dat het er echt toe doet, maar ik vraag het me wel af.

Celiien

sloffiee schreef:

Jouw mening bedoel je, want dat is dus absoluut mijn mening niet!

Waarom is het toch altijd oog om oog tand om tand? 'Wij mogen dit niet dus zij mogen het ook niet'! We zijn toch geen kleuterklas sjonge jonge