Shadow0 schreef:Die mogelijkheid is er voor zover ik weet niet. Als ik het goed bekijk kan alleen de organisatie zelf kiezen voor aansprakelijkheidstelling. De mensen die uiteindelijk gedupeerd worden (namelijk de huurders en de staat) zijn niet direct betrokken bij de organisatie, en kunnen dat daarom niet. De organisaties kan het wel, maar heeft daar lang niet altijd direct belang bij: puur financieel levert het ze minder op, en ze weten dat zij zelf geen grote gevolgen ondervinden als ze de zaak op z'n beloop laten. En trouwens: de overheid springt toch wel bij. Wat zouden ze moeilijk gaan doen? En zo worden de gevolgen afgewenteld op de maatschappij terwijl die geen zeggenschap heeft.
Die mogelijkheid is er wel. De benadeelde partij kan namelijk de BV aansprakelijk stellen en de BV kan dit proberen te verhalen op de bestuurder. En de BV heeft er wel degelijk belang bij dat te doen, omdat anders zij opdraait voor de schade die haar bestuurder veroorzaakt heeft.
Wat bedoel je trouwens met "de overheid springt toch wel bij"?
Citaat:
De arts die ontslagen zou worden was zeker wel op de hoogte van zijn recht en heeft daar ook terecht een beroep op gedaan. Echter - hij kan uitsluitend eisen niet ontslagen te worden. Het aan de kaak stellen van het bestuur is voor hem niet mogelijk, ook weer omdat dat een zaak is van het bestuur (college van bestuur, raad van toezicht), die als geheel ook gigantisch falen, en zelfs na al die media-aandacht het probleem niet zagen.
Volgens mij is ook dat een onjuiste veronderstelling omdat het INDIRECT gebeurt.
Citaat:
Verder: je hebt duidelijk niet echt een idee wat er speelt, en zoekt naar excuses om het goed te praten. Maar is dat alleen voor de vorm? Omdat je graag advocaat van de duivel bent? Of vind je echt dat het bestuur het volste recht had om door wanfunctioneren patientenlevens in gevaar te brengen? En dat het huidige systeem goed functioneert om dergelijke zaken te voorkomen - ook al bewijst de werkelijkheid overduidelijk dat het niet zo is?
Excuse me? Jij hebt in dit topic al herhaaldelijk de plank misgeslagen als het gaat om feiten en conclusies. Dat begon al met jouw feitelijk onjuiste uitleg van die link die je plaatste, en ook nu weer. Vind dit echt een beetje een vreemde sneer. Ik probeer de feiten helder te krijgen, heb over sommige onderwerpen nog niet helemaal een mening gevormd en je hebt in ieder geval 1 argument aangedragen dat mij aan het denken heeft gezet over het veranderen van mijn mening op een specifiek punt. Lekker denigrerend om te zeggen dat ik geen idee heb wat er speelt en excuses zoek om iets goed te praten.
Bahbah.