Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

pmarena

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:28

Ik kan me ook wel voorstellen, zeker als je net je baan bent kwijt geraakt, dat je er nog wel eens even over nadenkt of het wel zo verstandig is om een (dure) rechtszaak aan te gaan spannen tegen zo'n wellicht grote en machtige organisatie :=

Niet alleen vanwege de kosten en twijfel of je het wel gaat winnen (iets met recht hebben en recht krijgen) maar ook omdat je dan misschien vreest dat je dan helemaal nergens meer aan de slag komt, en het ook voor artsen e.d. wel lekker is als ze hun hypotheek kunnen betalen :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:31

Ik bedoel met druk van buitenaf dat er vaak pas bestuursleden opstappen als het in de landelijke media is geweest, waardoor er veel protest volgt.

Overigens weet ik ook niet waarom bestuursleden niet vervolgd worden na wanbeleid. Wellicht hebben ze zich zo ingedekt dat de verantwoordelijkheid niet bij hen zou liggen? Of idd wat jij zegt: dat men niet weet wat de mogelijkheden zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:37

gummie schreef:
Maar dat is het em nu juist: je zegt "er wordt wat afgegokt met andersmans geld". Als er "onverantwoorde risico's worden genomen", dan zul je de stap moeten nemen de bestuurder aansprakelijk te stellen! Als dat niet gebeurt, tja... De mogelijkheid is er.

Die mogelijkheid is er voor zover ik weet niet. Als ik het goed bekijk kan alleen de organisatie zelf kiezen voor aansprakelijkheidstelling. De mensen die uiteindelijk gedupeerd worden (namelijk de huurders en de staat) zijn niet direct betrokken bij de organisatie, en kunnen dat daarom niet. De organisaties kan het wel, maar heeft daar lang niet altijd direct belang bij: puur financieel levert het ze minder op, en ze weten dat zij zelf geen grote gevolgen ondervinden als ze de zaak op z'n beloop laten. En trouwens: de overheid springt toch wel bij. Wat zouden ze moeilijk gaan doen?

En zo worden de gevolgen afgewenteld op de maatschappij terwijl die geen zeggenschap heeft.

Verplaatsing naar het strafrecht kan dat veranderen.

Citaat:
Kan het misschien zo zijn dat onvoldoende mensen op de hoogte zijn van de mogelijkheden van ons recht om dit soort zaken aan te pakken? Want de regels zijn er, maar er moet wel een beroep op worden gedaan.

De arts die ontslagen zou worden was zeker wel op de hoogte van zijn recht en heeft daar ook terecht een beroep op gedaan. Echter - hij kan uitsluitend eisen niet ontslagen te worden. Het aan de kaak stellen van het bestuur is voor hem niet mogelijk, ook weer omdat dat een zaak is van het bestuur (college van bestuur, raad van toezicht), die als geheel ook gigantisch falen, en zelfs na al die media-aandacht het probleem niet zagen.
Er zijn overigens meer mogelijkheden, bij het VUmc had ook de IGZ kunnen ingrijpen, en ook zij hadden dat eerder moeten doen. Al heeft ook het IGZ volgens mij geen mogelijkheden om vervolging van het bestuur in te zetten.

Verder: je hebt duidelijk niet echt een idee wat er speelt, en zoekt naar excuses om het goed te praten. Maar is dat alleen voor de vorm? Omdat je graag advocaat van de duivel bent? Of vind je echt dat het bestuur het volste recht had om door wanfunctioneren patientenlevens in gevaar te brengen? En dat het huidige systeem goed functioneert om dergelijke zaken te voorkomen - ook al bewijst de werkelijkheid overduidelijk dat het niet zo is?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:38

pmarena schreef:
Die peilingen zouden echt per direct verboden moeten worden :n

Iedereen gewoon lekker stemmen op wie die wil stemmen, VEEL eerlijker :j

Dat zal Rutte nu ook wel denken, als het andersom was weer niet natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:39

Wat is er eigenlijk zo verkeerd aan om boven de balkenendenorm te verdienen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:42

sarabande schreef:
pmarena schreef:

Dat zal Rutte nu ook wel denken, als het andersom was weer niet natuurlijk

Geen idee wat Rutte denkt, maar ik denk dat het nog behoorlijk wat stemmers beïnvloed om hun "echte" stem te wijzigen in een zgn. strategische stem....gebaseerd op een peiling uit de media, waardoor de media het stemgedrag toch min of meer actief kunnen beïnvloeden en dat vind ik eigenlijk vrij schandalig :=

Nu kunnen de media natuurlijk sowieso wel 1 en ander sturen door de wijze waarop ze informatie naar buiten brengen, maar ik vind dit eigenlijk veels te ver gaan omdat het zo direct mensen van hun eigenlijke (eerlijke) stem afhaalt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:44

Citaat:

Niets, als het land dat kan betalen. Het wordt echter een probleem als:
1. men al heeft afgesproken zich aan de balkenendenorm te houden (maar dat was 'geen echte' afspraak := )
2. het gebeurt in branches waar al een tekort is, en dit hoge salaris dus ten koste gaat van het doel van die branche. Als er eigen bijdragen ingevoerd worden voor zorg en er niet genoeg geld is voor een menswaardige verzorging, terwijl de top met gemak ettelijke tonnen verdient, dan vind ik dat een probleem ja.
3. het gebeurt door mensen die zelfs de taak die ze hebben niet goed uitoefenen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:47

Als dat van overheidsgeld gebeurt bedoel je Lovely?

En er duidelijk een tekort ontstaat en de klant steeds meer moet betalen en toch blijkbaar zo links en rechts het maar niet uit kan?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:51

Ik werk bij een bedrijf dat wordt gesubsidieerd vanuit de overheid (zorg) en ook hier verdient de directeur (ad interim) een flinke smak geld ter hoogte van de Balkenende norm (en dan nog de extraatjes). IK vind het niet kunnen, maar de overheid wel. So... who am I?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:59

Ik denk dat je bij zulke dingen ook moet kijken naar soortgelijke functies op het meer commerciële vlak.

Even er van uitgaande dat je een hele goede directeur hebt die de zaakjes van een ziekenhuis goed regelt en goed behartigt, zodat alles zo soepel mogelijk draait voor alle medewerkers en patiënten. En dat die dan een x bedrag daarvoor krijgt dat wij eigenlijk wel erg hoog vinden.

Ik vraag me dan af wat zo'n man zou verdienen als hij elders een soortgelijke baan zou accepteren, maar dan niet van gemeenschapsgeld gefinancierd?

Als dat bedrag veel hoger ligt dan dat bij een zorg o.i.d. instelling dan gaan alle goede natuurlijk daar naartoe en blijf je sneller met een B-kwaliteit directeur zitten... dat kan ook niet de bedoeling zijn toch?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:00

En zitten de goeden nu in de (semi)publieke sector dan?

Als iemand het alleen voor het geld doet moet ie niet in de (semi)publieke sector gaan werken. Iemand die geen hart voor de zaak heeft moet je bijvoorbeeld in de zorg niet willen. En ja, als er wat salaris geminderd kan worden van de directeur van een zorginstelling, maar er kunnen daarvoor 6 verpleegkundigen/verzorgenden voor aan de gang: graag. Die handen aan het bed zijn hard nodig.
Laatst bijgewerkt door Rinske op 06-09-12 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:01

pmarena schreef:

Geen idee wat Rutte denkt, maar ik denk dat het nog behoorlijk wat stemmers beïnvloed om hun "echte" stem te wijzigen in een zgn. strategische stem....gebaseerd op een peiling uit de media, waardoor de media het stemgedrag toch min of meer actief kunnen beïnvloeden en dat vind ik eigenlijk vrij schandalig :=

Nu kunnen de media natuurlijk sowieso wel 1 en ander sturen door de wijze waarop ze informatie naar buiten brengen, maar ik vind dit eigenlijk veels te ver gaan omdat het zo direct mensen van hun eigenlijke (eerlijke) stem afhaalt.[/quote]

Maar wat is er verkeerd om een strategische stem uit te brengen?
Ik wil gewoon niet dat Rutte weer MP word,dan wil ik Samsom wel.Rutte maakt Nederland kapot,alleen de rijken worden er beter van.Dan krijg je hetzelfde als in Amerika,de armen worden armer en de rijken worden rijker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:06

pmarena schreef:
Als dat bedrag veel hoger ligt dan dat bij een zorg o.i.d. instelling dan gaan alle goede natuurlijk daar naartoe en blijf je sneller met een B-kwaliteit directeur zitten... dat kan ook niet de bedoeling zijn toch?

Zou ik geen moeite mee hebben hoor, laat maar lekker gaan. Een gewoon competente bestuurder is voldoende en ik ben ervan overtuigd dat er heel veel mensen in Nederland zijn die dat goed kunnen :j Misschien dat het zelfs een uitgelezen manier is om de markt wat open te breken (want nu wordt er voor bestuurders in een heel klein vijvertje gevist.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:18

Rinske schreef:

Als iemand het alleen voor het geld doet moet ie niet in de (semi)publieke sector gaan werken. Iemand die geen hart voor de zaak heeft moet je bijvoorbeeld in de zorg niet willen. En ja, als er wat salaris geminderd kan worden van de directeur van een zorginstelling, maar er kunnen daarvoor 6 verpleegkundigen/verzorgenden voor aan de gang: graag. Die handen aan het bed zijn hard nodig.

Dat hoeft natuurlijk totaal niet "alleen voor het geld" te zijn hè :)

Maar als jij kunt kiezen tussen 10 leuke banen waar je minimaal 65.000 per jaar verdient, of een andere leuke baan (in de zorg) waar je 40.000 per jaar verdient...dan moet je wel heel graag per-sé in de zorg willen werken om zoveel salaris daar voor op te geven :=

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:22

Ik heb ook meer dan 1/3 van mijn salaris opgegeven om in de zorg te werken. Ik hou van mensen en ik hou van mijn werk. En ik weet zeker dat er meerdere met mij zijn (alleen in Tilburg al 2 klassen vol per jaar op het ROC). Ik ging van een goed salaris naar minimumloon. Ooit spijt van gehad? Nee. Alhoewel ik me nu inderdaad wat minder luxe kan veroorloven. Maar ik ben nu wel veel gelukkiger. Ook niet geheel onbelangrijk :D .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:23

Lovely schreef:

Maar, Lovely, wat vind jij er eigenlijk van? Vind jij de huidige situatie een goede besteding van gemeenschapsgeld?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:38

Op de winkel passen vraagt deels om andere competenties dan een (eigen) bedrijf runnen...

http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/v ... topsalaris

http://www.werknemersindezorg.nl/overzi ... is?start=1

http://www.bmcjeugd.nl/index.php/2012/0 ... jeugdzorg/

Hierboven wat cijfers om de discussie te voeren.

Hier wat zorgen over het openzetten van de deur naar het zelf in vullen van van de paycheck(wat natuurlijk ook van de zotten is voor een persoon in LOONDIENSt- wat zou jij doen als je baas zou zeggen, doe maar een dotje?)

http://www.vosabb.nl/uploads/media/Trouw_leidraad.pdf

Gelukkig worden er al wat stappen genomen om in ieder geval in het onderwijs de salarissen aan banden te leggen voor bestuurders:

http://www.dub.uu.nl/artikel/verlaag-sa ... nu-al.html

En P.Marena.... Voor die luizige 60.000 euro van jou komen de topbestuurders hun bed niet uit hoor. Ze rijden in een duurdere auto van de zaak soms. :D
Daarnaast vraag ik mij af hoeveel mensen er zomaar even kunnen kiezen uit 10 banen.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 06-09-12 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:38

Shadow0 schreef:
Die mogelijkheid is er voor zover ik weet niet. Als ik het goed bekijk kan alleen de organisatie zelf kiezen voor aansprakelijkheidstelling. De mensen die uiteindelijk gedupeerd worden (namelijk de huurders en de staat) zijn niet direct betrokken bij de organisatie, en kunnen dat daarom niet. De organisaties kan het wel, maar heeft daar lang niet altijd direct belang bij: puur financieel levert het ze minder op, en ze weten dat zij zelf geen grote gevolgen ondervinden als ze de zaak op z'n beloop laten. En trouwens: de overheid springt toch wel bij. Wat zouden ze moeilijk gaan doen? En zo worden de gevolgen afgewenteld op de maatschappij terwijl die geen zeggenschap heeft.

Die mogelijkheid is er wel. De benadeelde partij kan namelijk de BV aansprakelijk stellen en de BV kan dit proberen te verhalen op de bestuurder. En de BV heeft er wel degelijk belang bij dat te doen, omdat anders zij opdraait voor de schade die haar bestuurder veroorzaakt heeft.

Wat bedoel je trouwens met "de overheid springt toch wel bij"?

Citaat:
De arts die ontslagen zou worden was zeker wel op de hoogte van zijn recht en heeft daar ook terecht een beroep op gedaan. Echter - hij kan uitsluitend eisen niet ontslagen te worden. Het aan de kaak stellen van het bestuur is voor hem niet mogelijk, ook weer omdat dat een zaak is van het bestuur (college van bestuur, raad van toezicht), die als geheel ook gigantisch falen, en zelfs na al die media-aandacht het probleem niet zagen.

Volgens mij is ook dat een onjuiste veronderstelling omdat het INDIRECT gebeurt.

Citaat:
Verder: je hebt duidelijk niet echt een idee wat er speelt, en zoekt naar excuses om het goed te praten. Maar is dat alleen voor de vorm? Omdat je graag advocaat van de duivel bent? Of vind je echt dat het bestuur het volste recht had om door wanfunctioneren patientenlevens in gevaar te brengen? En dat het huidige systeem goed functioneert om dergelijke zaken te voorkomen - ook al bewijst de werkelijkheid overduidelijk dat het niet zo is?

Excuse me? Jij hebt in dit topic al herhaaldelijk de plank misgeslagen als het gaat om feiten en conclusies. Dat begon al met jouw feitelijk onjuiste uitleg van die link die je plaatste, en ook nu weer. Vind dit echt een beetje een vreemde sneer. Ik probeer de feiten helder te krijgen, heb over sommige onderwerpen nog niet helemaal een mening gevormd en je hebt in ieder geval 1 argument aangedragen dat mij aan het denken heeft gezet over het veranderen van mijn mening op een specifiek punt. Lekker denigrerend om te zeggen dat ik geen idee heb wat er speelt en excuses zoek om iets goed te praten.

Bahbah.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:49

pmarena schreef:
Ik kan me ook wel voorstellen, zeker als je net je baan bent kwijt geraakt, dat je er nog wel eens even over nadenkt of het wel zo verstandig is om een (dure) rechtszaak aan te gaan spannen tegen zo'n wellicht grote en machtige organisatie :=

Niet alleen vanwege de kosten en twijfel of je het wel gaat winnen (iets met recht hebben en recht krijgen) maar ook omdat je dan misschien vreest dat je dan helemaal nergens meer aan de slag komt, en het ook voor artsen e.d. wel lekker is als ze hun hypotheek kunnen betalen :)

Dat is inderdaad wel een argument voor het invoeren van strafbaarheid van wanbeleid.. Het verlegt het risico van de persoon die de aanklacht in het civiele recht zou indienen, naar de staat (het OM). Daarmee kan je wellicht de bijkomende nadelen omzeilen en wordt het aanpakken van wanbeleid misschien minder complex.

Ik weet echter niet zo goed hoe het dan zit met de gevolgen van de verhoging van kosten en werkdruk voor het rechtssysteem... Als het Om deze taak er bij krijgt, ten koste van wat gaat dat dan?
Laatst bijgewerkt door gummie op 06-09-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:50

gummie schreef:
Die mogelijkheid is er wel. De benadeelde partij kan namelijk de BV aansprakelijk stellen en de BV kan dit proberen te verhalen op de bestuurder. En de BV heeft er wel degelijk belang bij dat te doen, omdat anders zij opdraait voor de schade die haar bestuurder veroorzaakt heeft.

Over welke bv heb je het nu precies? En waarom heeft de BV er belang bij - op welke manier draaien zij op voor de schade?

Citaat:
Wat bedoel je trouwens met "de overheid springt toch wel bij"?
Precies wat ik zeg: in 3 van de 4 de voorbeelden die ik heb gegeven is de overheid bijgesprongen omdat het in laten storten van banken, grote woningbouwverenigingen of gigantische onderwijsinstellingen te grote maatschappelijke gevolgen met zich meebrengt. Alledrie zijn ze dus met overheidsgeld overeind gehouden.

Citaat:
Volgens mij is ook dat een onjuiste veronderstelling. Contractenrecht.

'Volgens jou.' Misschien kun je dat wat toelichten :)

Citaat:
Excuse me? Jij hebt in dit topic al herhaaldelijk te plank misgeslagen als het gaat om feiten en conclusies. Dat begon al met jouw feitelijk onjuiste uitleg van die link die je plaatste, en ook nu weer.

Toch een kleine correctie :) Jij kon mijn quotes niet terugvinden in het artikel, terwijl ze er letterlijk instonden. Jij haalde de termen 'proportioneel' en 'progressief' door elkaar. En ik heb uitsluitend gerefereerd aan percentages, die per definitie relatief zijn. Jij hebt het verhaal over absolute zaken zelf ingebracht.

Citaat:
Ik probeer de feiten helder te krijgen,

Jij probeert de feiten niet helder te krijgen, want anders zou je wel zoeken naar meerdere kanten van het verhaal. Je hebt wel degelijk motieven, en je bent daar naar mijn mening niet eerlijk over: je verschuilt je achter een zogenaamde objectieve houding, terwijl je houding niet objectief is.

Maar ook voor jou de vraag: vind je dit een wenselijke besteding van gemeenschapsgeld?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:05

Ga jij verder met praten over appels, dan blijf ik bij de peren :-) Hebben we ook niets met elkaar te maken en geen reden om nog op elkaar te reageren :-) Als iemand van begin tot eind HE-LE-MAAL niets begrijpt van wat ik schrijf en daar dan toch nog conclusies aan wenst te verbinden, oa over wat ik als persoon wel en niet wil of kan, en dan tot overmaat van ramp wel eist dat ik een antwoord geef op een vraag die in essentie geen ruk te maken heeft met wat tot nu toe geschreven is, dan vind ik dat de moeite niet :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:08

Rinske schreef:

Dan houd je vanzelf een kneuzenkermis over.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:10

randalinpony schreef:
En P.Marena.... Voor die luizige 60.000 euro van jou komen de topbestuurders hun bed niet uit hoor. Ze rijden in een duurdere auto van de zaak soms. :D
Daarnaast vraag ik mij af hoeveel mensen er zomaar even kunnen kiezen uit 10 banen.

Ik vond het wel heel schattig <3

Een topman komt inderdaad niet voor 2x modaal uit bed.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:18

Lovely schreef:
Dan houd je vanzelf een kneuzenkermis over.

Dus: als je bestuurders hebt die er niet alleen voor het geld zitten en wel hart voor de zaak hebben, dat zijn kneuzen.
Uhuh :') .

Maar wat vind jij er nou eigenlijk van Lovely? Jij vind dat bestuurders die er alleen voor het hoogst mogelijke salaris zitten goed werk doen? Dat haal ik uit je post namelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:19

Quellian schreef:
randalinpony schreef:

Ik vond het wel heel schattig <3

Een topman komt inderdaad niet voor 2x modaal uit bed.

Ik heb het ook niet over een topman, aangezien ik niet weet hoeveel tonnen daarmee gemoeid gaan :P

Daarom meer een wat vatbaarder "wat zou je zelf doen" salaris passend bij de "wat zou je zelf doen" vraag, mag toch hopen dat dat idee wel duidelijk was zeg := _O-