Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:55

Dat is mijn vraag niet, dat weet ik wel. Jij bent tegen abortus, want het is moord. Maar als de verwekker van dat kindje een verkrachter is, is het geen moord?

Mijn vraag is of je dat verschil even uit wilt leggen, ik neem aan dat je de ongeboren vrucht niet kwalijk neemt dat zijn vader zo een misbaksel is, en dat hij daarom wel vermoordt mag worden?[/quote] Als ik verkracht word, en met een kind daarmee loop(zou ik het gewoon houden. Wat ik wil zeggen, dat als er mensen zijn die het kindje van de verkrachtige vrouw wel weg laten halen, dan snap ik dat. Dan vind ik het personlijk gezien nog moord. Kindjes weg laten halen vind ik gewoon moord. Máár ik snap het wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:47

Iets begrijpen en iets goedkeuren zijn twee heel verschillende dingen. :)

Dat je de intentie en actie begrijpt betekent niet dat je de actie die er op volgt goed keurt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:53

NatasjavE schreef:
Eerder laf. Vanwege politieke redenen bindt ie in maar in zijn hart denkt hij nog steeds hetzelfde.
Blijf dan achter je mening staan.

Precies!

Anoniem

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:56

Ik heb eens een documentaire gezien over (jonge)vrouwen in Afrika die slachtoffer waren geworden van verkrachting....(wat vaak gebeurt in (burger)oorlogen) deze vrouwen hadden het niet gemakkelijk met de zwangerschap die er op volgde...maar kozen voor het leven en zeiden het is mijn kind......

Ik vond dat zo sterk, zo krachtig en dat waren niet eens gelovige vrouwen, dat verwonderde mij toen enorm waardoor ik dus anders ben gaan denken over abortus en helemaal nadat ik te weten ben gekomen hoe abortus er uit ziet...daar word je niet vrolijk van.

Wat ik jammer vind is dat men hier de mening heeft dat wat slecht begint ook alleen maar slecht kan eindigen, terwijl dat niet zo is.....en gebeurt hier niet het zelfde oordelen over iemand waarvan we niet weten wat er in zijn hart leeft....hij doet een ongelukkige uitspraak, vervolgens gaat ie publiekelijk door het stof en bied excuus aan en vraagt vergeving....wie zijn wij om dat te veroordelen, wat weten wij wat er in zijn hart omgaat!? We kennen hem niet eens.......

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:29

Narnia; Heb jij enig idee hoe een abortus in Afrika eraan toe gaat? Aangezien het over het algemeen daar niet toegestaan is hebben ze niet bepaald keus...Misschien dat je er dan iets minder van overtuigd bent dat die vrouwen het kind houden omdat ze 'voor het leven van hún kind' kiezen. Voor hun eigen leven is eerder waarschijnijk....

En wat betreft de senator en zijn hart; zijn échte hart heeft hij al heel duidelijk laten zien en nee, daar zie ik weinig mededogen en oprechtheid in. We kennen hem inderdaad niet maar hij heeft zich wel heel goed laten kennen door een uitspraak te doen en die daarna terug te nemen toen hij merkte dat het niet in goede aarde viel.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om je te kwetsen maar ik vind je zo naïef overkomen. Wat misschien nog kwetsender is, is mijn gevoel dat je misschien ook wel op een bepaalde manier naïef moet kunnen zijn om echt diep te geloven en alles aan te nemen van wat er 'geschreven staat' zonder zelf na te denken. Of berekenend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:39

Peppertree schreef:
Narnia; Heb jij enig idee hoe een abortus in Afrika eraan toe gaat?

Heb jíj enige idee?
Enig idee van hoe groot ´Afrika´ is en wat de verschillen binnen ´Afrika´ op elk gebied zijn?
´Afrika´ bestaat alleen als naam voor een mega-continent.
Verder niet.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:43

ik heb wel een idee ja.

Tussen de 95 en 97 procent van alle abortussen in Afrika en Zuid-Amerika wordt onveilig uitgevoerd:
http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... ssen.dhtml

Afbeelding

ROOD :
Abortus is onder alle omstandigheden illegaal of alleen toegestaan om het leven van een vrouw te redden.

ROZE:
Abortus is alleen wettelijk toegestaan om het leven van een vrouw te redden of om haar lichamelijke gezondheid te beschermen.

GEEL:
Abortus is alleen toegestaan om de geestelijke gezondheid van de vrouw te beschermen.

BLAUW:
Abortus is wettelijk toegestaan op sociaal-economische gronden.

Maar goed, ik reageerde dus op Narnia, welke een documentaire gezien heeft over vrouwen in 'Afrika'. Dus misschien kun je je in eerste instantie daar op richten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:49

Narnia schreef:
Ik heb eens een documentaire gezien over (jonge)vrouwen in Afrika die slachtoffer waren geworden van verkrachting....(wat vaak gebeurt in (burger)oorlogen) deze vrouwen hadden het niet gemakkelijk met de zwangerschap die er op volgde...maar kozen voor het leven en zeiden het is mijn kind......

Hartstikke leuk en nobel - als je tenminste als alleenstaande moeder niet alsnog gestenigd wordt, of dood gaat omdat zwangerschap en bevallingen ook een risicovolle omstandheid zijn in gebieden zonder voldoende gezondheidszorg (en voedsel, eventueel.)

Gelukkig hebben we ook http://www.womenonwaves.org/ zodat sommige vrouwen de keuze hebben.

Citaat:
Wat ik jammer vind is dat men hier de mening heeft dat wat slecht begint ook alleen maar slecht kan eindigen, terwijl dat niet zo is.....

Dat zegt niemand, maar ik gun iedereen in die omstandigheden een keuze.

Citaat:
hij doet een ongelukkige uitspraak, vervolgens gaat ie publiekelijk door het stof en bied excuus aan en vraagt vergeving....wie zijn wij om dat te veroordelen, wat weten wij wat er in zijn hart omgaat!? We kennen hem niet eens.......

Hij gaat *niet* door het stof: hij blijft nog in de race, hij erkent niet hoe kwetsend zijn uitspraken zijn, en welk groot gevaar er in schuilt (namelijk het goedpraten van verkrachting.) Als je je verder verdiept in de achtergrond van de anti-abortionisten in Amerika (die groep uiterst rechtse, rijke, blanke, mannelijke Republikeinen) dan tref je een zeer consistent patroon aan van
a. onoprechtheid (tot zaken die toch echt niet anders zijn te omschrijven dan doelbewust liegen)
b. enorme vrouwenhaat.

Lees bv http://jeroenlaemers.wordpress.com/2012 ... kes-again/ en vooral ook de diverse gelinkte voorbeelden. Akin is geen eenling: dergelijke uitspraken worden met de regelmaat van de klok gedaan. Iemand biedt voor de vorm even een excuusje aan maar hun boodschap blijft volstrekt onveranderd. Steevast worden vrouwen beperkt in hun recht om zelf te beslissen over hun eigen lichaam.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:49

Peppertree schreef:
ik heb wel een idee ja

Dat kaartje slaat nergens op dus :roll:

Dat is een kaartje van de wétten. Niet mbt omstandigheden.
Mooi voorbeeld van het vertekende beeld is trouwens de mercator-projectie van deze voorstelling. Australië is in werkelijkheid drie keer zo groot als Groenland.
Met de evenaar zo´n beetje midden over Afrika is het daar het sterkste bij.
Ander voorbeeld is dat Afrika een lappendeken is en zelfs mbt de wet niet betsaat als ´Afrika´ :)*

Bedankt voor deze heldere illustratie van wat ik schrijf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:52

Shadow0 schreef:
Steevast worden vrouwen beperkt in hun recht om zelf te beslissen over hun eigen lichaam.

..en mannen niet?

Laat dat ´vrouwen´ nu toch gewoon achterwege: Daarmee schiet je het principiële van het argument van individuele beslissingvrijheid in de voet.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:55

Je leest niet goed HC. Doe dat eerst maar eens voordat je het zielige 'mannen mogen niet beslissen over abortus' verhaaltje gaat herhalen. Beetje jammer.

Maar bedankt voor de heldere illustratie van je kortzichtigheid.

Mocht je verder nog een discussie willen houden over 'Afrika en het al dan niet bestaan van het continent' of andere topografische kwesties. Let me know.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:57

Huertecilla schreef:
..en mannen niet?

De mannen waar het hier over gaat kunnen uiterst prima over hun eigen lichaam beslissen.

Maar goed, je hebt al eerder gezegd dat je aanranding niet per se meer vond dan 'cultuurverschillen' - dus laten we het daar maar op houden. In jouw cultuur zijn mannen heel zielig en om dat te compenseren mogen ze hier en daar het 'nee' van een vrouw best een beetje rekbaar interpreteren. En mocht de vrouw zwanger worden, dan trekken ze de 'ik wil abortus'-kaart zodat ze zonder enig probleem van hun verantwoordelijkheden afkomen.

Mijn cultuur is anders.

De haat van de groep republikeinen waar ik aan refereer is verder heel specifiek op vrouwen gericht (nou ja, tenminste... ook op homo's en negers en moslims en hippies, maar ik bedoel: vrouwzijn is genoeg om je de haat van die groep op je hals te halen.)

Maar richt vooral een 'wijzijnzieligemannenboehoe |( '-groepje op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:18

Bloodymary schreef:
Maar als je verkracht wordt, dan kun je niet zwanger worden, want dan sluit je lichaam zich daarvoor vanzelf af! _O-

Niet te geloven he, dat zei laatst toch zo'n Amerikaanse senator en die was daar echt van overtuigd.... -O- Zulke mensen leiden daar het land.

[NM] ' Door verkrachting kan een vrouw niet zwanger worden'

Het lijkt me toch ook niet leuk als kind zijnde, om later te moeten horen dat als jouw vader zijn poten thuis had kunnen houden, dat je er dan niet was geweest. En dat je bent verwekt in een traumatische omstandigheden voor je moeder.

Iedereen die tegen abortus is, vraag ik, probeer je dit eens voor te stellen, dat je dit te horen krijgt als kind (per ongeluk ofzoiets). Dat is toch vreselijk?

Deze uitspraak om even aan te duiden dat abortus zeker niet alleen maar slecht is voor het kind.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:07

Magrathea schreef:
Het lijkt me toch ook niet leuk als kind zijnde, om later te moeten horen dat als jouw vader zijn poten thuis had kunnen houden, dat je er dan niet was geweest. En dat je bent verwekt in een traumatische omstandigheden voor je moeder.

Iedereen die tegen abortus is, vraag ik, probeer je dit eens voor te stellen, dat je dit te horen krijgt als kind (per ongeluk ofzoiets). Dat is toch vreselijk?

Deze uitspraak om even aan te duiden dat abortus zeker niet alleen maar slecht is voor het kind.

Niet leuk om te horen natuurlijk. Maar (ervanuitgaande dat je het leven dat je hebt waardeert) zou ik toch blij zijn dat mijn moeder mij niet had laten aborteren.

Dit argument (als voor-abortus zijnde) lijkt mij niet doorslaggevend voor iemand die anti-abortus is om pro te worden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:47

Ik denk dat het in dat geval ook heel erg belangrijk is hoe je moeder met je omgaat. Als zij jou altijd een gewenst gevoel heeft gegeven, is het vast beter te behappen dan wanneer ze altijd lelijk gedaan heeft.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:17

Ik zeg 'voor abortus', maar eigenlijk is dat een understatement, want áls het mogelijk is, zou ik zeggen: kindje houden! Maar als hele belangrijke motieven een rol spelen, om maar wat te noemen, geen kinderwens van de moeder en vader (als 't per ongeluk is gebeurd), moeder is verkracht, baby is inteelt, kind blijkt een ernstige of levensbedreigende aandoening te hebben, moeder is (ernstig) ziek of wordt dit tijdens de zwangerschap, de situatie is sociaal of economisch echt veel te slecht. Dan werkt het ook niet echt. :n

Maar ja, als het mogelijk is met wat passen en meten qua opleiding of werk bijvoorbeeld (wat voor de meeste mensen wel haalbaar is vermoed ik), vind ik dat je dat voor je kind moet doen. :j Inzetten voor een goede omgeving om in op te groeien. Mja, ik denk dat je die wens vanzelf wel vrij snel krijgt als je eenmaal in verwachting bent. ;)
Tjah, tenzij je zelf natuurlijk écht niet op zoiets zit te wachten. IMO is vrijheid voor de ouders heel belangrijk, het is toch ook enorm ingrijpend voor een meisje of vrouw om in zo'n periode een nieuw leven helemaal uit te dragen. Dat is echt niet niets, een van de grootste keuzes die je in je leven maakt, niet iets wat je wordt opgedrongen, in normale omstandigheden... En er zijn er al veel van op de wereldbol. Ik vind abortus zelf dus afschuwelijk, maar het blijft toch ook iets persoonlijks, een kind van iemand. Al met al hoop ik dat baby's die in een ongeplande situatie gewekt worden, wel een kans krijgen, want dat staat naar mijn mening toch wel heel hoog. :j Lastige situatie toch--in feite maak je een beslissing over het wel of niet kunnen leven voor een ander, waar jij dan weer verantwoordelijk voor bent in de 1e 18 jaar... Zelf zou ik abortus beslist niet kunnen overwegen, 't is dan ook heel naar voor de personen die wel in een dubio terechtkomen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:17

Rosa__ schreef:
in feite maak je een beslissing over het wel of niet kunnen leven voor een ander, waar jij dan weer verantwoordelijk voor bent in de 1e 18 jaar...

Dat zouden mensen zich inderdaad ook eens moeten realiseren bij het aangaan van de ´duurzame´ relatie.

Die duurt modaal VEEL minder dan de samen aangegane verantwoordelijkheid voor het samen gemaakte kind.

Zie daar de hypocriete normen en waarden van onze samenleving in een notendop.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 13:05

Ik ben bang dat je nog wel wat langer verantwoordelijk blijft :+

HC, ik vind dat je best een belangrijk probleem aankaart, maar het is wel een beetje off-topic. Wil je misschien een eigen topic openen, volgens mij is daar best animo voor ook, en hier gewoon on-topic blijven? :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:42

Ik vind de reclame hieronder wel geinig; 'condooms op maat' :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:08

sflj schreef:
Ik vind de reclame hieronder wel geinig; 'condooms op maat' :D

Die krijg ik niet; heb alle SPAM uitgeschakeld.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:33

Ik sta voor 100% achter de mogelijkheid voor vrouwen om zelf te kunnen/mogen kiezen. De meesten hier kunnen zich niet eens voorstellen hoe het vroeger was / het in sommige landen nog steeds is. Legale abortus is het meest irreëel op die plekken, waar vrouwen het toch al moeilijk genoeg hebben wat betreft hun eigen rechten (en dus vaker verkracht etc. worden met de nodige gevolgen). Soms denk ik dat deze generatie niet genoeg beseft wat voor een voorrecht legale (en daarom veilige) abortus is, omdat ze er nooit voor hebben moeten vechten. Wel erg makkelijk om het te veroordelen, als je weet dat je ondanks je eigen nobele bezwaren wel altijd op de Nederlandse wetten kan terugvallen. >;)

Voor de volledigheid zou ik zelf trouwens, denk ik (eigenlijk geen idee, want ik heb gelukkig nooit voor de keuze gestaan), nooit voor abortus gaan. Maar ik ben blij dat ik wel zelf voor mijn eigen lichaam mag beslissen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:02

Huertecilla schreef:
Shadow0 schreef:
Steevast worden vrouwen beperkt in hun recht om zelf te beslissen over hun eigen lichaam.

..en mannen niet?

Laat dat ´vrouwen´ nu toch gewoon achterwege: Daarmee schiet je het principiële van het argument van individuele beslissingvrijheid in de voet.

Al die arme mannen ook die 9 maanden allerlei lichamelijke klachten moeten doorstaan die alleen eindigen in een extreem pijnlijke gebeurtenis waarbij ze ook het risico lopen op allerlei ernstige complicaties, die hun het leven lang klachten kunnen bezorgen of zelfs gewoon sterven omdat hun spermacel een eitje bevrucht. Of waren dat niet de mannen......

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:31

Als mannen zwanger moesten zijn en bevallen, was er geen overbevolking op deze wereld. :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:33

Electra63 schreef:
Als mannen zwanger moesten zijn en bevallen, was er geen overbevolking op deze wereld. :D

Nee, zéker niet. En die ene zaadcel die ze moeten doneren valt ook te verwaarlozen :O

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:02

Nouska schreef:
Ik sta voor 100% achter de mogelijkheid voor vrouwen om zelf te kunnen/mogen kiezen. De meesten hier kunnen zich niet eens voorstellen hoe het vroeger was / het in sommige landen nog steeds is. Legale abortus is het meest irreëel op die plekken, waar vrouwen het toch al moeilijk genoeg hebben wat betreft hun eigen rechten (en dus vaker verkracht etc. worden met de nodige gevolgen). Soms denk ik dat deze generatie niet genoeg beseft wat voor een voorrecht legale (en daarom veilige) abortus is, omdat ze er nooit voor hebben moeten vechten. Wel erg makkelijk om het te veroordelen, als je weet dat je ondanks je eigen nobele bezwaren wel altijd op de Nederlandse wetten kan terugvallen. >;)

Blij dat iemand dat eens aanhaalt :)