De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:57

Dat gaf hij inderdaad aan, maar dat is nog wat anders dan dat 130 bij 2,10 per se te veel is. Ik heb een jaar bij iemand in huis gewoond van 2,10 die 135 kilo weegt. Maar daar zit weinig vet aan, die man doet in zijn vrije tijd niet veel anders dan sporten. 135 kilo spieren en botten, een beer van een vent. Maar vet? :n Dus vandaar mijn reactie.
Ik heb daarbij geen oordeel uitgesproken over of een paard dat moet kunnen dragen, want in dat soort natuurkunde heb ik me niet voldoende verdiept voor een gefundeerde uitspraak ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:59

Mee eens hoor Ninx!

Ik verbaas me dat mensen gewicht zo positief inschatten. Zeggen dat een man van 1.75 prima 90 kilo kan wegen. dan denk ik pardon :+ Mn vriend weegt 86kilo en is 1.87 en daar mag wel wat vanaf :')

Citaat:
n mijn jongere jaren, niet lang na zeer vervelende gebeurtenissen, ben ik zelf als zodanig gediagnosticeerd.
Dat was absoluut geen accurate diagnose...

Later ben ik zelf in de hulpverlening gaan werken, en zag ik dit wel degelijk vaak gebeuren.... Evenals kinderen die allemaal een ritalinnetje bij de Roosvicee kregen terwijl er duidelijk gewoon iets mis was in de gezinssituatie.

Ik ben overigens blij dat ik nu wat vrolijker werk doe

ik maak het toch anders mee al ben ik het eens dat er soms te snel naar medicatie wordt gegrepen hoor. Overigens wordt ik wel erg vrolijk van dit werk ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:01

Blue_Eyes schreef:
Dat gaf hij inderdaad aan, maar dat is nog wat anders dan dat 130 bij 2,10 per se te veel is. Ik heb een jaar bij iemand in huis gewoond van 2,10 die 135 kilo weegt. Maar daar zit weinig vet aan, die man doet in zijn vrije tijd niet veel anders dan sporten. 135 kilo spieren en botten, een beer van een vent. Maar vet? :n Dus vandaar mijn reactie.
Ik heb daarbij geen oordeel uitgesproken over of een paard dat moet kunnen dragen, want in dat soort natuurkunde heb ik me niet voldoende verdiept voor een gefundeerde uitspraak ;)

Ik heb mijn uitspraak gebaseerd op het feit dat hij zelf zegt te zwaar te zijn...
Maar ook jouw huisgenoot had ik niet graag op een paard gezien. Alhoewel een fit iemand, iemand die dus in staat is een betere balans te bewaren, me wel net een fractie minder schadelijk.

Er zijn sowieso voldoende onderzoeken naar gedaan. En over het algemeen is redelijk terug te vinden wat een paard maximaal kan en mag dragen.

Dat mensen zich daar niks van aantrekken is echter ook pijnijk duidelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:04

Colway schreef:
Mee eens hoor Ninx!

Ik verbaas me dat mensen gewicht zo positief inschatten. Zeggen dat een man van 1.75 prima 90 kilo kan wegen. dan denk ik pardon :+ Mn vriend weegt 86kilo en is 1.87 en daar mag wel wat vanaf :')

Citaat:
n mijn jongere jaren, niet lang na zeer vervelende gebeurtenissen, ben ik zelf als zodanig gediagnosticeerd.
Dat was absoluut geen accurate diagnose...

Later ben ik zelf in de hulpverlening gaan werken, en zag ik dit wel degelijk vaak gebeuren.... Evenals kinderen die allemaal een ritalinnetje bij de Roosvicee kregen terwijl er duidelijk gewoon iets mis was in de gezinssituatie.

Ik ben overigens blij dat ik nu wat vrolijker werk doe

ik maak het toch anders mee al ben ik het eens dat er soms te snel naar medicatie wordt gegrepen hoor. Overigens wordt ik wel erg vrolijk van dit werk ;-)

Mensen hebben de norm verlegd.
Ze zijn ook gewend aan een te dik paard, en vinden een paard met correct gewicht te mager.
Zelf moet ik ook echt voelen en meten bij mijn paarden, anders geef ik eerder teveel dan te weinig.

En wat het werk betreft: dit betrof verslaafdenzorg. Een verslaving staat vrijwel nooit op zichzelf, dus wat een eindeloze reeks ellende.
Ik heb de tijd gewaardeerd, vond het leerzaam en goed om te doen.
Maar ik heb denk ik genoeg meegemaakt (jeugd) om nu toch maar eens te zeggen: wees maar selectief en richt je primair op de zonniger zijde van het leven.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:14

@ Ninx: het stellen van populaire diagnoses is een doorn in het oog wat mij betreft. Men wil kennelijk graag een stickertje om de mensheid in onafhankelijk van elkaar bestaande hokjes te plaatsen. Dat schiet zijn doel inmiddels ver voorbij, dat is mijn mening. Tot overmaat van ramp zijn het de clienten zelf die zich dan aan zo'n diagnose omhoog weten te trekken, omdat ze dan eindelijk bij een duidelijk groep horen. Dat baseer ik op mijn eigen ervaringen.

Kennelijk hebben we dat nodig. Ik vind het uiteindelijk een crime, al duurde het even tot het tot me doordrong dat het helemaal niets toevoegt en het zelfs niet wenselijk is als je eigenlijk moet uitgaan van activeren van mensen en het denken in termen van mogelijkheden. Omdat het ook niets te maken meer heeft met het denken in termen van oplossingen, maar het denken in termen van berusting en ergens bij horen.

En dat, terwijl er verder de idee heerst dat we ons niet met anderen moeten bemoeien en sociale controle niet goed zou zijn.
Misschien is de behoefte aan het een wel een gevolg van het gebrek aan het ander.

Volgens mij komt een aantal mensen/ groepen aandacht te kort (en dat is NIET negatief bedoeld, want ieder mens heeft) aandacht nodig) en wordt dit gecompenseerd door allerlei problemen en diagnoses breed uit te meten ipv problemen op te lossen. Een diagnose lost geen problemen op. Het geeft slechts een oorzaak. En zolang mensen aandacht die ze te kort komen, krijgen door zich te richten op wat hen mankeert en hoe vervelend dat is, is er geen enkele stimulans om de focus te verleggen naar oplossingsgericht denken, wat immers geen aandacht oplevert.

Nogmaals: ik spreek uit ervaring.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:29

Mooie post Gummie. En een fijne gesprekspartner.
Ik wordt wel blij van mensen met een goed hoofd op hun schouders!

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:30

Ik ben in 'overconditie' maar neem geen 2 plaatsen in beslag in de bus of trein :n ik kost de staat niet meer dan een andere nederlander met gezond gewicht.
niet iedereen met overgewicht heeft een ziekte namelijk, de kans dat je een ziekte krijgt is groter en op het moment dat je die ziekte hebt kost je meer voor de staat.

voor mij persoonlijk is het moeilijk om af te vallen, zeker als je weinig tot geen steun hebt van familie of vrienden. door een blessure aan mijn rug (nee niet door overgewicht maar door mijn paard) kan ik ook niet alle sporten even makkelijk doen en alleen gezond eten werkt niet bij mij (ik val dan wel wat af maar blijf nog te zwaar)

heb wel merk ik moeite met obese mensen die heel bewust heel veel eten (dan heb ik het over 2 frikandellen speciaal en een grote friet speciaal)
en met kinderen die te dik zijn. die kinderen hebben in mijn ogen een strengere hand nodig, iemand die ze bewust maakt van wat de gevolgen zijn en wat ze naar binnen werken!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:03

Colway schreef:
Nou ja zelfs een schop onder de reet vind ik getuigen van empathisch vermogen hoor, sommigen hebben gewoon een harde schop nodig (in zoveel dingen)

Weet je.... met sommige dingen is dat misschien ook wel zo, maar....

Ik dacht vroeger ook heel vaak bij bv een depressie/burn out/eetproblemen ed; doe ff normaal, ga gewoon leuke dingen doen, eet gewoon, als je "zielig" thuis gaat zitten is het logisch dat het fout gaat. Kijk om je heen en zie hoe goed je het hebt.

Totdat ikzelf getroffen werd en ik (door die schoppen onder mijn kont) alleen maar dieper de put in zakte.
Ik bijna mijn gezin kwijt was en ik (gelukkig op tijd) door mijn man en oa een goede vriendin de tijd en rust kreeg om dingen weer op de rit te krijgen zonder tijdsdruk. Want het probleem is vaak, het overzien, het lange termijn, je letterlijk bang maken voor iets wat nog niet eens van toepassing is.
Mensen die meenden dat, als je echt wilde, je ondertussen allang weer de oude zou zijn... die heeft mijn man letterlijk (soms tijdelijk) de deur gewezen.
Mensen die zeiden: "gewoon bellen als je mij nodig hebt, als ik wat voor je kan doen" en als je ze dan belt (en dat kost veel schaamte) hun reactie was: "goh, nog niet beter?"

gummie

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:25

@ Brainless: ik denk dat de tussenweg tussen schop onder je kont en medelijden de enige weg is die tot oplossingen leidt. Met "een schop onder je kont" in negatieve zin lijk je door iemand als aansteller weggezet te worden, terwijl aanstellen niet noodzakelijk het probleem is. Aanstellen is iets erger voordoen dan het is. Iemand die ziek is, iemand die wat mankeert, help je niet door een schop onder de kont in negatieve zin.
Medelijden aan de andere kant van de lijn stimuleert mensen niet om actief te worden en problemen aan te passen. Hetreageren op och en wee, en reageren op het herhaaldelijk vragen om begrip en medelijden, ofwel het langdurig bespreekbaar maken van wat iemand mankeert, maakt de hang naar die reactie van anderen/ die aandacht, alleen maar groter.

Mooi hoe je precies die tussenweg omschrijft! Herkenbaar ook.

Zeggen dat iemand het heft in eigen handen moet nemen, en verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn/ haar eigen toekomst, op welke manier dan ook maar in ieder geval op een manier die goed is voor de gezondheid, is NIET het negatieve schoppen onder de kont, en ook niet het medelijden. Het is bedoeld als een stimulans.

Ik denk dat de mensen die dit als veroordeling of schop onder de kont of onbegrip oid ervaren, zichzelf kunnen afvragen of ze tot de groep behoren die medelijden wil ipv een oplossing.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:42

Citaat:
Weet je.... met sommige dingen is dat misschien ook wel zo, maar....

Ik dacht vroeger ook heel vaak bij bv een depressie/burn out/eetproblemen ed; doe ff normaal, ga gewoon leuke dingen doen, eet gewoon, als je "zielig" thuis gaat zitten is het logisch dat het fout gaat. Kijk om je heen en zie hoe goed je het hebt.

Totdat ikzelf getroffen werd en ik (door die schoppen onder mijn kont) alleen maar dieper de put in zakte.
Ik bijna mijn gezin kwijt was en ik (gelukkig op tijd) door mijn man en oa een goede vriendin de tijd en rust kreeg om dingen weer op de rit te krijgen zonder tijdsdruk. Want het probleem is vaak, het overzien, het lange termijn, je letterlijk bang maken voor iets wat nog niet eens van toepassing is.
Mensen die meenden dat, als je echt wilde, je ondertussen allang weer de oude zou zijn... die heeft mijn man letterlijk (soms tijdelijk) de deur gewezen.
Mensen die zeiden: "gewoon bellen als je mij nodig hebt, als ik wat voor je kan doen" en als je ze dan belt (en dat kost veel schaamte) hun reactie was: "goh, nog niet beter?"
Meld dit bericht

je trekt mijn post uit z'n verband. Ik heb het niet over een depressie/burn out

al moet ik wel zeggen dat JUIST in een depressie mensen een schop onder de kont nodig hebben. Niet omdat ze lui of zielig zijn, maar om geactiveerd te worden. Bewegen + praten zijn noodzakelijke dingen om 'beter' te worden, eventueel ondersteund met medicatie.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:44

Vervetting van de maatschappij zie je inderdaad ook bij de dieren. Het gros van de paarden hier op HAW etc. vindt ik al te dik. Topic over vetscores worden bepaalde paarden als gezond beoordeeld terwijl ik al denk 'mag wat vanaf'

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:17

Colway schreef:
al moet ik wel zeggen dat JUIST in een depressie mensen een schop onder de kont nodig hebben. Niet omdat ze lui of zielig zijn, maar om geactiveerd te worden. Bewegen + praten zijn noodzakelijke dingen om 'beter' te worden, eventueel ondersteund met medicatie.

Tja, maar dat is dan niet zomaar aan andere om dat te bepalen, en absoluut niet met een schop onder de kont, maar met beleid en in overleg.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:21

Dat zeg ik toch ook niet? Feit is wel dat depressieve mensen geactiveerd moeten worden, uit hun bed/ van de bank, hardlopen, naar buiten. Jammer dat je steeds 1 deel van een bericht pakt en daarop verder gaat

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:44

Ik werk in de zorg, en mensen die niet meer goed kunnen meehelpen en daarbij ook nog heel zwaar zijn.
Dat zijn echt zware cliënten (letterlijk en figuurlijk) die wij dan met 2 personen moeten helpen.
Tegenwoordig werk ik in de ouderenzorg, en sommige bewoners zijn tegen hun zin op dieet. (of poging toe).
Sommige mensen kunnen het echt niet helpen dat ze zo zwaar zijn, maar er zijn ook cliënten die de koek en snoep in het nachtkastje hebben. Of familie brengt ze vanalles, buiten het dieet om.

Vaak kunnen deze cliënten veel minder, omdat hun gewicht hun belemmert.
Ik weet dat bij ons op de afdeling wel eens bewoners geweigerd zijn, puur vanwege hun gewicht (in het geval dat de bewoner zelf niet veel meer kon).
Dit stukje is niet om aan te vallen, maar om te laten zien dat zelfs in de verzorging/verpleging het gewicht een rol speelt.
Het is nu eenmaal voor jezelf als werknemer makkelijker en beter voor je rug, om een lichter iemand te helpen, dan een heel zwaar iemand.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-05-12 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:58

Blue_Eyes schreef:

Maar is het fair voor een paard om in volle galop 150 kilo te moeten dragen. Men vind van wel, omdat het beeld opschuift. Er komen steeds meer zwaardere mensen en onze grenzen van wat kan en niet kan schuiven mee. En dat vind ik zorgelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:58

Colway schreef:
Dat zeg ik toch ook niet? Feit is wel dat depressieve mensen geactiveerd moeten worden, uit hun bed/ van de bank, hardlopen, naar buiten. Jammer dat je steeds 1 deel van een bericht pakt en daarop verder gaat

Hoezo 1 deel?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:48

Volgens mij ontstaat de verwarring door het gebruik van "een schop onder de kont" met verschillende betekenissen. Je kan het ook gewoon lezen als "de schouders eronder", "actief worden", en "stappen ondernemen" als ik de post van colway zo lees :)

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:57

Boeiende discussie :D

Ik denk dat het ook een maatschappelijk probleem is dat overgewicht steeds meer geaccepteerd word.
Ik neem mezelf even als voorbeeld:

Voor mijn zwangerschap sportte ik veel at grotendeels gezond en woog 65 kg bij 168cm, helaas kreeg ik wederom bekkeninstabiliteit en kwam thuis te zitten (werkte op een sportschool) ging dus van 100 naar 0.
Daarbij was ik continue moe en daardoor was een ritje mac makkelijk gemaakt, resultaat dag van de keizersnee 105kg.
Volledig mijn eigen schuld door gebrek aan discipline en gemakzucht.
Godzijdank was mijn oude vertrouwde zelf weer terug een dag na de bevalling en ben ik door hard werken, juiste keuzes maken en discipline alweer bijna 30kg kwijt.

Nu krijg ik tot mijn verbazing steeds te horen: doe kalm aan joh, je bent 8 weken geleden bevallen of; meid je bent al zoveel kwijt neem een keer een pizza of patat je ziet er al weer keigoed uit....
Als ik zo zou denken zou ik toch niet weer in oude conditie komen en daarbij heb ik nog steeds overgewicht!!

Om op de meningen van mensen hier terug te komen dat overgewicht veelal komt door verkeerde keuzes maken, ik ben het daarmee eens.
Een vriendin (een week op dieet) Het lukt niet hoor, ik ga vanavond bbq en heb van die lekkere spekrollen gehaald of mijn vriend (98kg bij 175cm) gatver alweer sla? ik bel wel pizza...

Ik denk dus dat de meerderheid die overgewicht heeft weldegelijk zichzelf een schop onder de kont moet geven en juiste keuzes moet maken wat betreft eten en bewegen.
Sorry als ik mensen hiermee beledig, maar het is mijn mening.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:08

@Cindytjuh
Ik ben juist afgevallen door meer vlees, vet, kaas, eieren ed te eten en minder aardappels, brood en pasta.
met bbq ga ik helemaal uit mijn dak, heb al diverse malen flink te goed gedaan, en ik ben niks aangekomen (zelfs 2kilo kwijt).

Na tijden mij gehouden te hebben aan een passend dieet, werd ik alleen maar (langzaam aan) dikker ipv dat ik afviel.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:50

Het verschilt heel veel per mens waar je wel of niet van aankomt. Ik val van het zelfde af als jou.

Elk lichaam is een klein fabriekje en elk fabriekje werkt net even anders. Waar de een van afvalt komt de ander van aan. Jammer alleen dat diëtisten dat niet willen zien.

Maar ik merk wel bij velen dat wat lekker is komt eerst dan de rest, en word je daar dikker van dan is het de schuld van de fabrikant want die maakt het te lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:54

Brainless schreef:
@Cindytjuh
Ik ben juist afgevallen door meer vlees, vet, kaas, eieren ed te eten en minder aardappels, brood en pasta.
met bbq ga ik helemaal uit mijn dak, heb al diverse malen flink te goed gedaan, en ik ben niks aangekomen (zelfs 2kilo kwijt).

Na tijden mij gehouden te hebben aan een passend dieet, werd ik alleen maar (langzaam aan) dikker ipv dat ik afviel.

Uit interesse. Is dit een manier van eten om af te vallen en ga je dan uiteindelijk weer 'normaal' eten of is dit een nieuw eetpatroon die je je hele leven gaat toepassen?

Mensen gaan meestal afvallen door hun eetpatroon rigoreus om te gooien, tot het gewenste gewicht is bereikt en gaan daarna weer over tot 'normaal' eten en komen dan weer aan. Ik denk altijd dat men dan toch beter het gehele eetpatroon moet aanpakken en dat blijven doorvoeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:11

Dit eetpatroon had ik vanaf mijn jongste jeugd al.
Later toen ik kids kreeg, ben ik netjes met hun mee gaan eten, dat zorgde al voor wat extra kilo's.
Toen ik ziek werd (en daardoor nog meer aan kwam) had ik hulp thuis die mijn (en voor het gezin) eten bereidde volgens de officiële richtlijnen.
Daardoor kwam ik nog veel meer aan, ipv dat ik afviel/gezonder werd.
Toen brak ik mijn bekken, waardoor ik ook nog eens veel minder kon bewegen -> nog zwaarder.

Knoop doorgehakt en naar een diëtiste gegaan -> niet afvallen, maar langzaam nog wat aankomen.
Toen heb ik mij maar erbij neergelegd dat het niet anders was en dat ik nu eenmaal zo zou blijven.

Daardoor ben ik weer "gewoon" gaan eten zoals ik dat vroeger al deed en walla ik ben 24 kilo in 12 weken afgevallen. Nu ben ik stabiel, wil eigenlijk nog wel wat eraf, maar dan moet ik er wel moeite voor gaan doen, en daar heb ik (nu iig) niet de puf voor.
Ik ben van 89kilo naar de 65 gegaan. (maat 44-> grote 38/kleine 40). En dit nog zonder te sporten (ben nl nog steeds beperkt in mijn beweging).

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:16

Mindim schreef:
Brainless schreef:
@Cindytjuh

Uit interesse. Is dit een manier van eten om af te vallen en ga je dan uiteindelijk weer 'normaal' eten of is dit een nieuw eetpatroon die je je hele leven gaat toepassen?

Mensen gaan meestal afvallen door hun eetpatroon rigoreus om te gooien, tot het gewenste gewicht is bereikt en gaan daarna weer over tot 'normaal' eten en komen dan weer aan. Ik denk altijd dat men dan toch beter het gehele eetpatroon moet aanpakken en dat blijven doorvoeren.

Precies, ik heb nu een eetpatroon wat ik mijn hele leven kan toepassen: veel verse groenten en fruit weinig koolhydraten en vlees.
Ik heb na mijn tweede zwangerschap Atkins gedaan maar vond al dat vet helemaal niet en ik zat niet lekker in mijn vel, niet iets wat ik kon volhouden dus.
Dit wel en is gezond en goed voor de kinderen die heerlijk meesmullen van tussendoortjes als reepjes paprika en worteltjes!

Maar goed dit topic gaat over het tegenovergestelde van dieeten dacht ik ;) }>

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:39

Geen aardappels enz. is trouwens ook onderdeel van het oerdieet, mijn schoonouders zweren erbij, niet zo zeer om af te vallen maar gewoon om gezonder te leven.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 02:08

Ik denk dat overgewicht een gruwelijk complex probleem is. Nou moet ik zeggen dat ik van de week in de Efteling was, en daar is het me niet opgevallen dat mensen heel veel dikker zouden worden. Wel was er een duidelijke lijn zichtbaar. De meeste vrouwen van rond de middelbare leeftijd (zegmaar tussen de 35 en de 55 jaar oud) waren van normaal postuur of aan de dunne kant, terwijl veel jonge meiden toch wel het etiket "stevig" opgeplakt konden krijgen. Bij jongens/ mannen was het verschil niet zo duidelijk in de leeftijd te zien, wel was er een duidelijk zichtbaar patroon in de kleding zichtbaar. De jongens/ mannen in goedkope kleren waren toch aanzienlijk vaak een heel stuk steviger/ dikker dan mannen in duurdere kleding. Al met al was het zeker geen 40% maar minder dat duidelijk te dik was. En ik denk dat de Efteling best een aardig beeld geeft van de bevolking, meer dan een treinstation, aangezien complete bevolkingsgroepen van hun langzullenzeleven niet in een trein zullen stappen. ik vond het duidelijke patroon bij met name vrouwen toch wel opmerkelijk. Bij de schoolklassen die er rondliepen viel het me op dat het overgewicht best meevalt. Niet veel erger dan 30 jaar geleden toen ik op de lagere school zat in mijn beleving. Nou is dat vertekent omdat ik in geen jaren klassenfoto's heb bekeken en ik m'n klassen dus uit m'n hoofd moet oproepen, en dat beeld in het perspectief van die tijd staat, met de bijbehorende leeftijd en gevoel voor proportie.

Maargoed. Ik heb een BMI van rond de 25. En eerlijk? Het boeit me niet. Of ik nou verder dichtgroei of afval, het maakt me niet uit. Verder aankomen vind ik redelijk ongewenst omdat ik dan nieuwe kleren moet kopen waar ik geen geld voor heb en geen zin in heb, maar dat is een vrij oppervlakkig argument waar ik zo overheen kan stappen mochten m'n broeken me niet meer passen. Mijn zelfbeeld is niet heel hoog of zo (maar ook niet extreem laag), en het leven heeft voor mij geen grote waarde. Dus hoef ik er ook niet zuinig op te zijn, want als ik morgen dood neerval merk ik daar niets meer van. Ik zie dus geen grote reden om heel "gezond" te leven (kan iemand mij trouwens alsjeblieft eens een eenduidige definitie van gezond geven? Volgens de een is het heel gezond dat ik als snack graag een bak druiven leeg eet in plaats van chips, volgens andere onderzoeken is chips niet veel slechter dan een bak druiven of aardbeien zonder suiker of slagroom, of een bak frambozen liefst uit eigen tuin).

Ik wil ook een beetje kunnen genieten van de tijd dat ik er ben. En ik kan genieten van een sigaretje, een wijntje en dat soort dingen. Net zoals ik kan genieten van verse groenten die halfrauw zijn, of een saucijzenbroodje. Die ga ik mezelf ook niet ontzeggen omdat een ander bepaalt dat het niet goed is voor mij... Iemand anders, die vaak een hele andere definitie van een "goed" leven heeft dan ik. Ik hoef niet oud te worden, liever niet zelfs. Terwijl gezond heel erg oud worden voor iemand anders het hoogste ideaal kan zijn.