respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:56

[quote="KuggurEn ik "geloof" er niets van dat jullie braaf alle regels die de "god van de bijbel" heeft opgeschreven volgen.....[/quote]
En dat begrijp ik ook weer, dubbel he? :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:59

Shenavallie schreef:
[quote="KuggurEn ik "geloof" er niets van dat jullie braaf alle regels die de "god van de bijbel" heeft opgeschreven volgen.....

En dat begrijp ik ook weer, dubbel he? :D[/quote]
Haha,goed dat je het niet al te serieus opvat ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:33

Yanouuu schreef:
Ach, in de Bijbel staat ook dat je je gezicht niet mag scheren.

_O- _O- _O- _O- _O- Nou ik weet niet waar jij dat dan hebt gelezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:35

GamblersCup schreef:
Ik niet hoor, ik neem daar de tijd niet meer voor en ik heb het geduld niet. Volgende keer dat ze bij mij aan de deur staat en ze hebben het ongeluk dat ik thuis ben, zullen ze wat beleven. Hebben ze thuis weer wat te vertellen en een reden om voorgoed weg te blijven.

Ik word er gewoon weer agressief van, en dan ben je er gewoon nog over aan het praten hier... zó erg vind ik het, vind ik dat ze stalken, iets doen waar niemand om vraagt, mensen storen, en proberen te overtuigen van het feit dat iedereen verkeerd bezig is behalve hun zelf, want dat is het goede... pfff... rijd voor koffie :D

En hopen voor ze dat ze niet toevallig straks uitkiezen om aan de deur te komen, dát zou echt een bad timing zijn! :D

Gewoon ff een paar posts teruglezen en dan kom je erachter hoe je ervoor kunt zorgen dat "ze" niet meer langskomen. Zonder grof te zijn. Zonder te beledigen. Gewoon vragen. Geen probleem. :D :D :D :D :D
Het probleem zit juist bij mensen die zich aangesproken voelen. Blijkbaar...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:41

Babootje schreef:
Geloven in "iets" zonder gezicht en waaraan je geen verantwoording hoeft af te leggen over je handelwijzen en gedrag is natuurlijk vele malen makkelijker dan te geloven in de God van de bijbel, te accepteren dat de bijbel het woord van God is en daarnaar te leven?

Kuggur schreef:
Dus jij vindt ook dat alleen mannen stemrecht mogen hebben, jouw man alle beslissingen in je gezin neemt, en als hij praat jij braaf luistert tot hij is uitgesproken en het dan met hem eens bent...?
Staat allemaal in het "woord van god", dus ik neem aan dat jij daar braaf naar leeft.
Er zijn nog meer voorbeelden te vinden waar de "moderne christen" het "woord van god" niet al te letterlijk meer neemt (en gelukkig maar).

Nee dat zegt de bijbel niet. Het is een interpretatie van een politieke partij. En verder vind ik: als moderne christenen het woord van God letterlijk zouden nemen: "Gij zult niet doden" en "Je naasten liefhebben als jezelf" dan zouden we al die ellende niet in de wereld hebben. Dus waar heb je het over. Wat is er dan zo "gelukkig maar"?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:20

Babootje schreef:
Nee dat zegt de bijbel niet. Het is een interpretatie van een politieke partij. En verder vind ik: als moderne christenen het woord van God letterlijk zouden nemen: "Gij zult niet doden" en "Je naasten liefhebben als jezelf" dan zouden we al die ellende niet in de wereld hebben. Dus waar heb je het over. Wat is er dan zo "gelukkig maar"?

Hm, zal de bijbel er eens op na slaan, meen me toch een passage te herinerren over "als de man praat moet de vrouw haar mond houden", of iets in die geest.
Uiteraard zou alle ellende in de wereld opgeost zijn als iedereen jouw geloof zou aanhangen. Daar zijn de meeste religies wel van overtuigd (Onze god is de enige echte, de rest zijn een zootje ketters of goddelozen), en door de geschiedenis heen meermaals de motivatie elkaar de koppen af te slaan, of op de brandstapel te gooien _O-
Ben jij een moderne christen die het woord van god letterlijk neemt? Enfin, dan kook je tenminste geen geitjes in de melk van hun moeder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:32

Babootje schreef:

Kuggur schreef:
Hm, zal de bijbel er eens op na slaan, meen me toch een passage te herinerren over "als de man praat moet de vrouw haar mond houden", of iets in die geest.
Uiteraard zou alle ellende in de wereld opgeost zijn als iedereen jouw geloof zou aanhangen. Daar zijn de meeste religies wel van overtuigd (Onze god is de enige echte, de rest zijn een zootje ketters of goddelozen), en door de geschiedenis heen meermaals de motivatie elkaar de koppen af te slaan, of op de brandstapel te gooien _O-
Ben jij een moderne christen die het woord van god letterlijk neemt? Enfin, dan kook je tenminste geen geitjes in de melk van hun moeder.

Nou dan zou ik je aanraden maar eens goed te gaan lezen eer je wat zegt.... Het bovenstaande heb je gezien je antwoord al niet gedaan. "Gij zult niet doden" en "je naasten liefhebben als jezelf" omvat alles meen ik.
Overigens valt het me op dat mensen die graag ongenuanceerd zijn, grof zijn en graag beledigen, niks in hun profiel hebben staan...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:39

Babootje schreef:
Nou dan zou ik je aanraden maar eens goed te gaan lezen eer je wat zegt.... Het bovenstaande heb je gezien je antwoord al niet gedaan. "Gij zult niet doden" en "je naasten liefhebben als jezelf" omvat alles meen ik.

Dan heb je een veel dunnere bijbel dan ik in de kast staan.
Ik ben overigens nergens grof of beledigend , heb je overwogen dat jij misschien wat overgevoelig bent voor andersdenkenden (hindert niks hoor, kom het vaker tegen onder gelovigen, is een glijdende schaal, hoe fundamentalistischer hoe erger).
Zie ook niet in wat een profiel met wat leuke paarden of poezenfotootjes daar mee te maken heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:47

Kuggur schreef:
Dan heb je een veel dunnere bijbel dan ik in de kast staan.
Ik ben overigens nergens grof of beledigend , heb je overwogen dat jij misschien wat overgevoelig bent voor andersdenkenden (hindert niks hoor, kom het vaker tegen onder gelovigen, is een glijdende schaal, hoe fundamentalistischer hoe erger).
Zie ook niet in wat een profiel met wat leuke paarden of poezenfotootjes daar mee te maken heeft.

Jij vind dat je nergens grof of beledigend bent. Ik vind dat je dat wel bent. Vooral als je mensen als belachelijk weg zet. Maar misschien komt het ook een beetje door je taalgebruik. Kan te maken hebben met beschaving.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:53

Het probleem is vermoedelijk jouw geloof is jouw heilig. Letterlijk. En in het algemeen verdragen mensen erg weinig kritiek, zeker als het met wat humor wordt gebracht, op zaken die ze heilig vinden.
Er "beschaving" (implicerend "gebrek aan") bij slepen, vind je dat geen beledigende discussie techniek...?
Welterusten, en denk er maar eens over na.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 04:02

Kuggur schreef:
Het probleem is vermoedelijk jouw geloof is jouw heilig. Letterlijk. En in het algemeen verdragen mensen erg weinig kritiek, zeker als het met wat humor wordt gebracht, op zaken die ze heilig vinden.
Er "beschaving" (implicerend "gebrek aan") bij slepen, vind je dat geen beledigende discussie techniek...?
Welterusten, en denk er maar eens over na.

Ik zeg dus niet dat iedereen mijn geloof moet aanhangen. Maar ik zei, als iedereen zich zou houden aan "Gij zult niet doden" en "Je naasten liefhebben als jezelf" er geen ellende op de wereld zou zijn. Dat interpreteer jij dan als mijn geloof. Maar dat is niet mijn geloof. Dat is een bijbelse waarheid, helaas voor jou, maar dat is niet anders. Maar het zou ieders "waarheid" moeten zijn. Maar dat zit er helaas niet in...

Asciugamano

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:11

Ik zou graag zien dat een moderator ingrijpt op het moment dat posters de bijbel als de waarheid bestempelen. Dat is in dit topic nu al meerdere keren gebeurd en hebben die posters wel in de gaten dat dat erg beledigend kan zijn voor mensen die daar anders over denken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:50

sflj schreef:
Ik zou graag zien dat een moderator ingrijpt op het moment dat posters de bijbel als de waarheid bestempelen. Dat is in dit topic nu al meerdere keren gebeurd en hebben die posters wel in de gaten dat dat erg beledigend kan zijn voor mensen die daar anders over denken?

Een "bijbelse waarheid" betekent iets anders dan "de bijbel is de waarheid" :D :D

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:39

Tja voor de een is de bijbel de waarheid voor de ander is het Nonsens dat zijn menigen, ik vind niet dat die verwijdert moeten worden. Waar jij tegen bent is een ander voor zo zal het altijd blijven.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:14

O? Maar dan snap ik niet waarom sommige gelovigen zich niet gerespecteerd of zelfs beledigt voelen wanneer ik schrijf dat de bijbel een sprookjesboek is met een hoop nonsens en wat in de kerk wordt gezegd, onzin is enz. Dát is dan toch ook 'alleen maar' een mening? ;)
Sterker nog; sommige gelovigen vinden dat ik op z'n minst onthoofd moet worden! Haha! :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:20

Kuggur schreef:
Babootje schreef:

Dat staat er inderdaad - ergens anders staat dat dat soort dingen vooral geldt zodat je geen aanstoot geeft in een samenleving. In de tijd dat Paulus dat schreef was het in het algemeen zo dat de vrouw moest zwijgen als de man sprak. Er waren nog wel meer van die regels, waar mensen zich in die cultuur aan moesten houden. Paulus schrijft dat het beter is om je aan te passen aan die regels, zodat je niet onnodig aanstoot geeft. Dat zou namelijk tegen het evangelie werken. Vandaar ;)

@sflj; :D Maar ja, er zijn ook andersgelovigen zat die vinden dat ik onthoofd moet worden. En er zijn ook zat nietgelovigen die mij het zwijgen op willen leggen. Dus ja, zo kan je bezig blijven. Jij mag van mij gerust zeggen dat de bijbel een sprookjesboek is. Ik zal alleen maar denken dat je dan toch niet helemaal goed gelezen hebt ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:08

sflj schreef:
O? Maar dan snap ik niet waarom sommige gelovigen zich niet gerespecteerd of zelfs beledigt voelen wanneer ik schrijf dat de bijbel een sprookjesboek is met een hoop nonsens en wat in de kerk wordt gezegd, onzin is enz. Dát is dan toch ook 'alleen maar' een mening? ;)
Sterker nog; sommige gelovigen vinden dat ik op z'n minst onthoofd moet worden! Haha! :)

Gelukkig leven we in NL en mag je in principe denken en zeggen wat je wilt. En zelfs mensen beledigen (behalve de politie en de koningin :D ). En natuurlijk heb je recht op je eigen mening. Als jij wilt zeggen dat je de bijbel een sprookjesboek vindt dan mag jij dat best zeggen. Maar het gaat vaak om de manier waarop zoiets wordt gezegd dat het kan zijn dat het mensen raakt. En de ene mens is de andere niet. De een zal daar zo overheen stappen, de ander zal zich gekwetst voelen.
Daarbij is een topic bedoeld, neem ik aan, om met elkaar te discussieren, over onderwerpen van gezamenlijke interesse. Dat kan best zonder een ander belachelijk te maken.

@Blue Eyes: goed samengevat. Het is jammer dat sommige teksten dan blijven hangen zonder dat de context wordt begrepen. En dan gaan die een eigen leven leiden.

Eenzelfde voorbeeld als het niet scheren van het gezichtshaar. (Leviticus 19:27) Als je de context in aanmerking neemt, dan zie je dat deze tekst van toepassing was op het toenmalige Israel. Gods volk in die tijd - de israelieten - werd omringt door natien die andere goden aanbaden, zoals de zonnegod Ra (Egypte) en Moloch de god die door de kanaanieten werd aanbeden, waarbij gebruik was dat kinderen levend werden verbrand als offer aan Moloch. Gods volk moest zich afgescheiden houden van deze barbaarse natien. In die tijd was het gebruik het om haar op het hoofd en gezicht in een bepaalde vorm te scheren als teken van aanbidding. In Egypte werd bijvoorbeeld het haar rond het hoofd kortgeknipt en het hoofd geschoren of een rond plekje op het hoofd geschoren. Beide waren indicaties voor het aanbidden van de zonnegod.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:13

[quote="Babootje"]
Geloven in "iets" zonder gezicht en waaraan je geen verantwoording hoeft af te leggen over je handelwijzen en gedrag is natuurlijk vele malen makkelijker dan te geloven in de God van de bijbel/quote]

ik moet verantwoording af leggen aan mezelf , dat is moeilijk genoeg
ik stik namelijk van de principes... nik denk dat het voor iemand die niet gelooft misschien wel net zo moeilijk of moeilijker kan zijn dan voor iemand die gelooft in een god en een boek als leidraad heeft. er zijn in principe heel duidelijke regels etc om naar te leven.
ik heb dat niet , ik moet die zelf vastleggen voor mezelf en bij grote vraagstukken zelf de principes, methodieken etc voor dat vraagstuk bepalen.
soms lastig, maar kom er wel altijd uit .

voor mij komt geloven in 1 god met de bijbehorende regels juist makkelijker over, er is een leidraad etc ,

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:49

Ik denk dat ik 'christelijker' ben dan veel gelovigen! Die leidraad / draden waar jij het over hebt, kan iedereen met een beetje gezond verstand ook zelf wel bedenken. Heb je echt geen kerk, God of boek voor nodig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:12

Yep, de goede oude gouden regel; Wat u niet wil dat u geschiedt etc.
inderdaad niet beperkt tot het christendom.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 03:35

Precies kuggur. Ik heb altijd geleerd dat "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet" en dat dekt voor mij precies de lading. Niets religieus aan te bekennen, gewoon fatsoen.

En ik wil niet lastig gevallen worden door mensen met hun (opdringerige) geloof, net zoals ik niet midden in een volle trein ga schreeuwen dat er geen god is, of in de stad mensen aanspreek omdat ik ze zou willen overtuigen van mijn niet-geloven. Want ik ervaar het wel degelijk als lastigvallen als anderen mij aanspreken over god en hun geweldige religie. Net zoals ik de mensen die namens "goede doelen" in de stad staan als opdringerig en lastig beschouw. En over het thuis lastigvallen door sommige religieuze groepen zal ik het maar niet hebben. Je komt bij MIJ thuis aan de deur, daar gelden mijn regels en mijn regel is dat er niet geleurd wordt met geloof, net zoals ik iemand die wel gelovig is (maar dat niet constant aan de grote klok hangt) niet ga proberen te overtuigen van wat ik denk. En als sommige groepen dat niet goedschiks willen begrijpen, dan maar kwaadschiks.

Bij mij komen mensen van allerlei gezindten gewoon over de vloer trouwens. Mijn vrienden, gelovig of niet, weten hoe ik erover denk en laten mij in m'n waarde. Net zoals ik hen in hun waarde laat, met hun geloof. We zijn vrienden om wie we als mens zijn, niet om de god die we al dan niet aanhangen. Ik zal een moslim geen wijn of varkensvlees voorschotelen en de christen die wil bidden voor het eten mag z'n vrolijke gang gaan (maar moet niet verwachten dat ik meebid, al ben ik dan wel even stil), dat is respect hebben. En zij veroordelen mij niet omdat ik wel wijn drink en varkensvlees eet en niet voor het eten bid en houden er rekening mee dat ik geen kip en schaap lust.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:26

mick75 schreef:
Precies kuggur. Ik heb altijd geleerd dat "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet" en dat dekt voor mij precies de lading. Niets religieus aan te bekennen, gewoon fatsoen.

Hij staat anders letterlijk zo in de bijbel ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:37

In tegenstelling tot wat velen dit schijnen te menen hebben christenen géén monopolie op ethiek.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:47

Wie zegt dat dan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:51

Letterlijk? Niemand. Maar er wordt meermaals op gehamerd dat "als iedereen naar de bijbelse regels zou leven" alle wereldproblemen opgelost zouden zijn, of een variatie hierop.
Dit impliceert dat niet-christenen een gebrek aan ethische moraal hebben zo zonder de goddelijke handleiding van de bijbel.