130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:59

@Repelsteel:

Hier een motorfiets met Duits kenteken; bouwjaar 2006.
Een diesel, 2,2 liter bij 100 km. gemengd gebruik.
Die mag en rijdt daar op de Autobahn met zeg 85-90. Zonder kreukelzone of klapzak, met alleen een verplichte helm.
Die betaalt ook gewoon wegenbelasting en heeft ook dezelfde mensenrechten.
Daar moet de rést!!! zich bij aanpassen :)*

http://www.youtube.com/watch?v=bUw2XOqz ... creen&NR=1

Rij daar door een onvoorzien voorval wat ALTIJD kan gebeuren tegenaan met een beetje snelheidsverschil en je doodt een mens.
Als je te hard reed voor de omstandigheden is dat, ook al was dit onder het max., mogelijk dood door schuld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:07

Mixje90 schreef:
Maar meestal ben ik niet het enige bewegende object in de buitenwereld, als je op een weg 50 rijdt en je tegenligger ook, dan zit je al over je 80km/h met wen frontale botsing...

Hoezo ´maar´???

Dat is een goed argument inderdaad om niet te licht te denken over 50 binnen de bebouwde kom en nog sterker geldt dit voor 80 op de buitenweg.
Op de buitenwegen vallen inderdaad door dát probleem relatief veel doden.
Vandaar dat VVN voor 60 als ´default´ buiten de bebouwde kom pleit.

Je hebt gelijk Mixje90: :)* over 50 of 80 in tegengestelde richting langs elkaar is nodig.

De één rijdt netjes 80, een ander wat te snel met zeg 90-95 en een beetje door de binnenbocht of wat ook en hoppaaaaaa....; een klap al van twee anti-tank mijnen tegen elkaar.
Het is veel beter om dáár tijd/energie/geld in te steken dan in politiek lekker liggend geneuzel over van 120 naar 130.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:30

Huertecilla schreef:
@[naam]:

Hier een motorfiets met Duits kenteken; bouwjaar 2006.
Een diesel, 2,2 liter bij 100 km. gemengd gebruik.
Die mag en rijdt daar op de Autobahn met zeg 85-90. Zonder kreukelzone of klapzak, met alleen een verplichte helm.
Die betaalt ook gewoon wegenbelasting en heeft ook dezelfde mensenrechten.
Daar moet de rést!!! zich bij aanpassen :)*

http://www.youtube.com/watch?v=bUw2XOqz ... creen&NR=1

Rij daar door een onvoorzien voorval wat ALTIJD kan gebeuren tegenaan met een beetje snelheidsverschil en je doodt een mens.
Als je te hard reed voor de omstandigheden is dat, ook al was dit onder het max., mogelijk dood door schuld.

Daar zou ik mijn snelheid alleen al op aanpassen omdat het zo zielig zou zijn als hij door de rijwind van een SUV die 200 km/u rijdt de berm in zou waaien :P :+
Ik ben het helemaal met je eens dat men zich in het verkeer moet aanpassen en rekening moet houden met de rest, maar om nou te zeggen datje helemaal niet en nergens hard mag rijden vind ik gewoon veel te ver gaan.

Ik blijf erbij dat het je angst is.... en "je wordt ouder pappa geef het maar toe" O:) , dus wordt je verwerkingsnelheid en reactievermogen ook langzamer. Wat dat betreft is het wel een verstandige beslissing dat je niet meer zo hard wilt rijden. Maar voordat je je kind kreeg was je ook al oud en wijs genoeg om tijdens die incidentele ritjes te weten dat er een heleboel pappa's op de weg reden die ook niet dood gereden wilden worden zoals jij nu. Toch was dat voor jou toen niet voldoende om het niet te doen. Nu jij die angst echter zelf hebt wil je die zoveel mogelijk met anderen delen zodat zij jou niet zullen doodrijden en jij nog lang en gelukkig van je zoon kunt genieten en hij van jou.
Daarbij, als je 23 jaar in wedstrijdverband professioneel motor hebt gereden zou je een circuit bwvs met een blinddoek om, 2 tenen in je neus en je handen op je rug gebonden kunnen rijden. Blijkbaar is het vertrouwen in je eigen kunnen dan ook niet meer geweest wat het was toen je besloot te stoppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:52

Anoniem schreef:
Blijkbaar is het vertrouwen in je eigen kunnen dan ook niet meer geweest wat het was toen je besloot te stoppen.

Tja, als jij je er goed door voelt om dat te denken moet je dat vooral doen :D

Citaat:
Daarbij, als je 23 jaar in wedstrijdverband professioneel motor hebt gereden zou je een circuit bwvs met een blinddoek om, 2 tenen in je neus en je handen op je rug gebonden kunnen rijden.

Ah :)* ; het is gebrek aan referentiekader zie ik.
Erg grappig en illustratief hoe jij nu ´professioneel´ weer zelf verzint.

Het is gewoon dwijlen met de kraan open met jou; geen referentiekader en niet lezen wat er stáát.

Ik rij in verkeer nog net zo niet-hard als ooit :D

Ik neem echter door de verantwoordelijkheid voor kroost een lager risio bij snelrijden voor de lol. Hetzij op een lege snelweg hetzij op een circuit.
Wanneer ik op zeg 25-jarige leeftijd gezegend zou zijn geweest met kroost, had ik ook de lat mbt risicos voor mezelf nemen lager gelegd; was ik ook gestopt met racen.
Ik kan me wat dat betreft goed voorstellen hoe dat met de hormonen van vrouwen boven 25-28 en/of kroost mbt paardrijden en valangst loopt. Ook dat dat heeft niets met vaardigheid of vertrouwen daarin van doen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-12-11 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:55

Ach HC, bij jou kwam dat inzicht als ik het goed lees ook pas op 'latere' leeftijd.
Wij zijn hier nog een stuk(je) jonger dan jij bent. Blijf hoop houden en misschien komt ons inzicht vanzelf....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:09

Goof schreef:
Ach HC, bij jou kwam dat inzicht als ik het goed lees ook pas op 'latere' leeftijd.

Nee, niet goed gelezen.
Mijn enige bekeuring voor een verkeersovertreding ooit was in 1977.
Ik rij nog net zo niet-hard als ooit.

Wel ben ik me er breder van bewust geworden. Van alle aspecten. Door racen, door kilometers, door werk voor 1-1-2.
Dat voortschrijdend inzicht heeft nauwlijks tot langzamer rijden in verkeer geleid omdat ik al relatief langzaam rééd. Nog langzamer gaat meer snelheidsverschil opleveren en meer risico omdat de snelrijders zich niet aanpassen.

Er is inderdaad wel een verandering in de relatief gelukzalige onwetendheid die steeds minder is geworden |(
Waar ik 30 geleden mijn schouder ophaalde over hoe snel een ander wilde rijden weet ik nu dat die risico voor míj neemt.
Omdat er elk jaar weer een nieuwe lichting 18-jarigen op de weg wordt losgelaten, is er van voortschrijdend gemiddeld inzicht geen sprake.
Liever een lagere max. snelheid dus :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:05

Huertecilla schreef:
Ah :)* ; het is gebrek aan referentiekader zie ik.
Erg grappig en illustratief hoe jij nu ´professioneel´ weer zelf verzint.

Het is gewoon dwijlen met de kraan open met jou; geen referentiekader en niet lezen wat er stáát.

Dan wordt het iig goed schoon :+

Sorry, je deed het op me overkomen alsof je een professional was, 23 jaar lang, wedstrijdverband, circuittraining..... mijn excuses. Ik zal vanaf nu goed onthouden dat je maar een amateur was!

Huertecilla schreef:
Omdat er elk jaar weer een nieuwe lichting 18-jarigen op de weg wordt losgelaten, is er van voortschrijdend gemiddeld inzicht geen sprake.

Jaaahaaaaa, mijn dochter heeft vanmorgen haar eerste rijles gehad dus berg je maar!!!!!!
En ze reed ook nog eens zo weg hier voor de deur. Niks eerst naar een parkeerplaats oefenen hoe je moet optrekken maar zitten, 10 minuten uitleg en hups zo het verkeer in. Ze had nog nooit eerder in een auto gereden, ook niet stiekem.
Ze heeft les van een instructeur die normaal gesproken motorrijles geeft, die leert haar tenminste fatsoenlijk kijken en anticiperen en bouwt flink aan haar zelfvertrouwen. Prachtig vond ze het :Y)
(ze rijdt natuurlijk al wel bijna 2 jaar met de scooter in het verkeer dus verkeer is niks nieuws)
(waarschijnlijk de horrorintructeur van HC's dromen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:12

Huertecilla schreef:
Dat is een politiek onderwerp.
Hoeveel mensenlevens is mobiliteit waard?
De publieke opinie is daarbij :x want speelgoed van de politiek.

80 is een heel verstandig uitgangspunt omdat moderne autos en het menselijk lichaam daar een ´optimum´ overlevingspunt hebben.
Dit dan onder ´alleen auto´ en modale omstandigheden; zeg een autoweg. Op een snelweg met verkeersintensiteit waarbij makkelijk voldoende afstand kan worden gehouden kan 100, op een provinciale weg is 60 beter.
In de bebouwde kom tussen 30 en 60 afhankelijk van de omstandigheden.
Dit als máxima; langzamer mag, moét zelfs bij regen etc.

Mobiliteit = economische belang = mensenlevens waard blijkbaar.
In Nederland anno 2010 blijkbaar meer dan twee per dag. Dat is namelijk de huidige kostprijs en dat kan kennelijk hoger. Plezier van sneller rijden mag blijbaar mensenlevens kosten.
Van meetbare mobiliteitstoename zal nl. geen sprake zijn.

Ga toch op een circuit snel rijden!!!!
Ah, dat is te duur?
Tja, mensenlevens niet zeker :roll:

Mobiliteit is zeker mensenlevens waard. Ik zou nog liever dood zijn als dat ik mijn hele leven thuis moet doorbrengen. Mensen verplaatsen zich nou eenmaal, dat is de definitie van een samenleving. En daar waar mensen zich verplaatsen gaan mensen dood. Zij het door een vliegtuig crash, zij het door een boom die om valt, zij het door een ongeluk bij 150 km/u danwel bij 50 km/u. Mensen gaan dood.

Het formule waarbij jij zo vaak mee aan komt klopt ook helemaal, hoe sneller een auto gaat, hoe meer energie deze bevat, dus hoe beter het fout gaat als er wat gebeurd. (al is de stelling dat een hogere snelheid, dus hogere kinetische energie, direct verbonden is aan een hoger aantal verkeersslachtoffers al ontkracht). Maar mensen komen ook om bij 30 km/u, leuk feit dat de kinetische energie dan lager was, slachtoffers vallen nog steeds. Daarom is beweren dat 80km/u veilig is onzin. 80 km/u is ook onveilig net als 130 dan wel 30, op alle snelheden vallen slachtoffers.

Het 'uitgangspunt vanwege een ´optimum´ overlevingspunt' is tevens onwaar vanwege 2 redenen. Allereerst zijn er zoveel verschillende auto's, dat zelfs onder extreem gecontroleerde omstandigheden er grote verschillen zijn. Ik rij veel liever met een Q7 met 120 tegen een muur op dan met een Smart tegen een boom met 70 (al is beide niet bevorderlijk voor de gezondheid). Tevens het ´optimum´ overlevingspunt van de mens (en tevens dat van de auto) is per definitie al onwaar. Een mens heeft de meeste kans van overleven als diegene een veer tegen z'n hoofd aan krijgt die welgeteld 5 km/u vloog. Hoe hoger de snelheid (en dus kinetische energie), hoe lager de overlevingskans wordt bij een ongeluk. Dit is het geval bij 130, bij 80 en bij 30.

Conclusie is dus dat een snelheid van (bijvoorbeeld) 80 km/u niet veilig is. Er gaan ook mensen dood bij 80 km/u. Roepen dat 80 km/u veilig is en 130 km/u niet is dus onwaar. Er zal dus altijd een compromis gesloten moeten worden tussen iedereen binnen opsluiten en zo alle verkeersslachtoffers vermijden, dan men deel te laten nemen aan het verkeer en dus de kans op een ongeval. Dan komen we terug op mijn vraag: leggen we de grens waar de minderheid hem wilt (80 km/u bijv) of waar de meerderheid het wilt (130 km/u bijv).

@Repelsteel
Hier was het precies hetzelfde. Stapte in, uitleg gehad hoe de spiegels moesten en dergelijke, en nog geen 10 minuten nadat ik ingestapt was zat ik midden in het verkeer. Dan maar een horrorinstructeur volgens sommige, ik had het persoonlijk niet anders gewild.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:49

Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-12-11 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:49

Dat dit topic nog steeds loopt? Moeten jullie niet autorijden? :P
Misschien als je oud en bejaard bent ;) , dat je dan op je gemak overal heen kan/wil tuffen, maar ik heb vaak haast. Ik heb afspraken. Gisteren was er 20 km file, ik rij dan via een andere weg, maar dat is wel ruim 20 km om, dus dan geef ik wel gas (indien mogelijk) ter compensatie. En verder hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen. Ik heb nog nooit een ongeluk gehad of veroorzaakt en mijn bekeuringen betaal ik netjes op tijd. Deze zijn gewoon binnen de perken, ik heb nog nooit hoeven voorkomen :D

En wat die ex-rokers betreft: die vind ik ook vreselijk :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:03

Electra63 schreef:
maar ik heb vaak haast.

En dat is goed? of een excuus? of wat voor argument dan ook?
Dat is gewoon een risico-factor voor anderen |(

Imo is dat geen énkel aspect om in een risico-beslissing die ook derden aangaat mee te nemen.
´Haast´ hoort niet op de openbare weg :)*
Ik weet dat het triest ´normaal´ is maar dat maakt het niet goed.
Het lijdt (bb) tot teveel risico en irritatie mbt mensen die minder risico willen nemen en niet zelden gaat; haast + irritatie = agressie op.

Er is niets ´keurig´ aan op tijd betalen van boetes voor snelheidsovertredingen:
- je MOET ze gewoon betalen
- je hoort ze niet te krijgen
Ze zijn helemaal niet binnen de perken; het perk is het maximum :)*

Dat er een bereik is waarbinnen je kan afkopen is een economische en politieke keuze.
Hier in Spanje is er ook een verbreding van de marge en een verschuiving van puntenverlies naar boeteverhoging geweest: Geeft iets meer snelheidsovertredingen maar levert veel meer geld op. Ook ernstiger gevolgen bij ongevallen, doch dat is blijkbaar toch de geldwaarde van mensenlevens.
Het perk is het maximum (wat al een compromis ís) en de rest is koehandel met mensenlevens.

Ik ben overigens verbaasd over het gemak waarmee jij schrijft haast een reden voor te snel rijden te vinden; dat je het totaal gerechtvaardigd vindt dat je door ´druk, druk, druk,druk...´ de overige verkeersdeelnemers meer risico oplegt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:13

Electra63 schreef:
Misschien als je oud en bejaard bent ;) , dat je dan op je gemak overal heen kan/wil tuffen, maar ik heb vaak haast. Ik heb afspraken. Gisteren was er 20 km file, ik rij dan via een andere weg, maar dat is wel ruim 20 km om, dus dan geef ik wel gas (indien mogelijk) ter compensatie. En verder hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen. Ik heb nog nooit een ongeluk gehad of veroorzaakt en mijn bekeuringen betaal ik netjes op tijd. Deze zijn gewoon binnen de perken, ik heb nog nooit hoeven voorkomen :D

En dit is de grootste onzinreden om harder te rijden. Het helpt je namelijk nauwelijks iets. Hoeveel tijdwinst kun je halen op een afstand van 20 kilometer? :)* en is dat je het extra risico waard?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:19

HC,
Ik vind het prima, dat jij je verbaasd over mij, ik zal hier maar niet eerlijk gaan schrijven, waarover ik mij zo al verbaas. :D Ik weet dat het moeilijk is, als je oud en vastgeroest bent, om nog te veranderen en je te verdiepen in anderen ;) , maar misschien moet je niet zo snel en voorbarig conclusies trekken? Ik rij geen 200 km/u, gewoon maximum snelheid en soms (indien mogelijk) er wat boven, geen doodzonde, er gebeuren ergere dingen op deze wereld om je druk om te maken. Als ik in Griekenland ben, huur ik ook graag een cabrio en tuf ik een beetje rond, maar daar heb ik in Nederland niet altijd tijd voor en sterker nog: geen zin in. Ik vind het heerlijk om af en toe gas te geven. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:21

sflj schreef:
Electra63 schreef:

En dit is de grootste onzinreden om harder te rijden. Het helpt je namelijk nauwelijks iets. Hoeveel tijdwinst kun je halen op een afstand van 20 kilometer? :)* en is dat je het extra risico waard?

Nee, geen "echte" tijdwinst, maar ik vind het gewoon fijn om lekker door te rijden, zonder onnodige risico's. Ik blijf mezelf niet herhalen: maar het hele leven is een risico en ook mensen die "langzaam" rijden, kunnen ongelukken veroorzaken of fouten maken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:25

na de foto van die dnepr.............ik weet genoeg....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:28

Citaat:

Ik heb ook altijd haast, heb teveel te doen op 1 dag en ik heb een hekel aan 'langzaam aan doen' Dus ja ik gas eigenlijk iedere dag ook lekker door....En nee ik vind niet dat ik een extra risico ben. Juist veel wegervaring, kan snel denken en snel schakelen (zowel letterlijk als schakelen in gedachten) vlot keuzes maken en direct handelen

daarin zie ik menig weggebruiker falen. Ik rijd liever op de weg met daadkrachtige weggebruikers, dan met twijfelaars....

Maar los van dat, of ik nou 140 of 120 rijd, wat is het wezenlijke verschil?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:58

Colway schreef:
Maar los van dat, of ik nou 140 of 120 rijd, wat is het wezenlijke verschil?

30% ernstiger gevolgen bij een ongeval.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:01

Electra63 schreef:
Ik blijf mezelf niet herhalen: maar het hele leven is een risico en ook mensen die "langzaam" rijden, kunnen ongelukken veroorzaken of fouten maken.

Klopt.
Alleen is de kans kleiner en ook is de ernst van de gevolgen meer dan evenredig minder.
Het is imo niet correct dat het leven van iedereen meer risico loopt door de beslissing van een paar snelrijders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:03

Electra63 schreef:
sflj schreef:

Nee, geen "echte" tijdwinst, maar ik vind het gewoon fijn om lekker door te rijden, zonder onnodige risico's.

8)7

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:06

Oftewel; "ik denk alleen maar aan mezelf"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:23

sflj schreef:
Oftewel; "ik denk alleen maar aan mezelf"

Inderdaad:

Electra63 schreef:
En verder hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen.

Overigens Electra; ben jij van 63?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:25

Dat vraag je toch niet aan een dame....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:45

Hardrijden is gewoon heeeeeeeeerlijk :P :Y)
Het gevoel dat je erbij krijgt :~
Het liefst met harde muziek, lekkere house of RMB ofzo =:) =:)
en dan meekrijsen zonder schaamte :=
Het is net mentale sex met de machine waar je in zit <<)
...die je meevoert over het asfalt en zijn spierballen laat voelen wanneer je het gas intrapt }:)
Zaaaaaaaaaaliggggggggggggg
*\o/*

Zo, ik heb het gezegd, nu mag je me neerknuppelen {:)-:(

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 21:47

@Repel,

Overdrijven is ook een vak :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:47

30% ernstiger gevolgen bij een ongeval.

laat eens een bron zien dan