Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:06

DDDmakkink: ik vind het wel heel kort door de bocht door te zeggen dat een ander (opvang/creche) je kind opvoedt als die naar de opvang/creche gaat. Zodra je kind naar school gaat, voedt de lerares of leraar je kind dan niet op? Nee, opvoeden begint thuis met bepaalde regels, normen en waarden, zo klein als ze al zijn. Voorbeeld: mijn oudste is nu 2 jaar en 3 maanden. Ik leer hem thuis dat hij zijn speelgoed moet opruimen, ik leer hem dat hij zijn beker met twee handjes moet vasthouden, ik leer hem dat hij niet mag slaan, ik leer hem dat hij geen vreemde voorwerpen in zijn mond mag stoppen. Ik leer hem dat hij eerst zijn mondje leeg moet eten voor hij weer een hap neemt, ga zo maar door. Weet je wat hij doet bij de opvang: gewoon lekker spelen met andere kindjes! De opvang heeft geen kind aan hem, hoeft hem niet te vaak te corrigeren...En voor die regels, normen en waarden heb ik geen 24 uur per dag nodig om het hem bij te brengen.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:26

nee maar niet iederen ouder is zo
de meeste laten het toch over aan de opvang
en tuurlijk krijgen ze ook andere dingen mee van school
maar het is toch wel mooi als je de eerste 4 jaar zelf alles erin heb gestopt.
ik ben gewoon niet zo voor opvang
oke een middag en een ochtend vind ik best maar niet full time
maar daar kan je lang over praten ieder heeft zijn eigen mening

karijn

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:20

Kijk, nu lees ik hier jouw persoonlijke mening hierover en dat het niet jouw ding is. En dan wordt jouw stelling ook wat genuanceerder...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:53

Zijn er hier mensen die hun kind vanaf de 2 ook niet naar de creche brengen?
Ik twijfel daar zelf namelijk nogal over...

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:00

Cyntje schreef:
Zijn er hier mensen die hun kind vanaf de 2 ook niet naar de creche brengen?
Ik twijfel daar zelf namelijk nogal over...

Onze boys zijn nooit naar de creche geweest, toen ze 2 1/2 waren gingen ze wel 2 halve dagen in de week naaar de peuterspeelzaal.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:04

PSZ en creche zijn geloof ik hetzelfde toch :+

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:10

Cyntje schreef:
PSZ en creche zijn geloof ik hetzelfde toch :+

Hier niet hoor, een creche is, net zoiets als een kinderdag verblijf, het enige verschil is dat de kids maar tot hun 2 1/2 op een creche mogen ( hier in de omgeving dan he), en dan gaan ze ( als beide ouders werken en ze ouder zijn als 2 1/2) naar het kinderdag verblijf.
De psz is hier echt een voorbereiding op het gaan naar de bassischool.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:23

Oh ok, dacht altijd dat het hetzelfde was.
Je hebt of kinderopvang/dagverblijf óf PSZ/creche...

Enfin... het ziet er naar uit dat áls ze naar een PSZ gaat dit pas is als ze 2,5 is ipv 2.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:31

Ik heb een hoge opleiding genoten en toen wij besloten hebben voor kinderen te gaan ben ik gestopt voor mijn baas te werken. Ik vond het juist egoistisch om EN een kind te willen EN een carriere. Mijn mening is dat als je voor een kind gaat je er ook voor de kleine moet zijn.

Ben er door mensen in mijn omgeving wel eens op aangekeken dat ik na 5 jaar studeren thuis zou gaan zitten. Ik wist echt niet toen ik aan de studie begon dat mijn leven zo zou lopen en bovendien is het natuurlijk nooit weggegooit. Ik kan altijd de draad weer oppakken en mijn kind geniet ook van mijn kennis. Dat mensen die een universitaire opleiding hebben gedaan hun studie zouden moeten terugbetalen als ze "huisvrouw" worden vind ik de grootste onzin. Waar gaat het heen dan??

Het is trouwens niet zo dat ik de hele dag niks zit te doen, maar ik werk niet meer voor een baas :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:34

Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd... misschien ook maar goed ook...

Men denkt nogal snel dat je huisvrouw de hele dag niets doet... wordt hier ook gezegd... ben ik ook erg blij mee :roll:

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:46

wil er wel even bij vermelden dat ik natuurlijk ook blij ben dat het zo kan. Niet iedereen kan het zich financieel veroorloven om er thuis voor hun kind te zijn. :)

Ik ken mensen die beiden een goede cariere hebben, 3 kids en ze zijn enkel in de weekeinden thuis (als ze geen congressen hebben in het buitenland). Ze hebben een tuinman, iemand in het huishouden, een nanny, etc... Dit is naar mijn idee een verschikking voor de kinderen. Het wordt helaas alleen maar erger, want naast dat ze langs hun kinderen leven leefden ze ook langs elkaar, dus zijn ze ook niet meer samen.. :(:)

Dit is naar mijn idee het toppunt van egoisme :o
Laatst bijgewerkt door trisca op 13-10-10 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:47

Die ken ik ook trisca,... die ken ik ook... helaas...

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:36

wat een huisvrouw doet doen de meeste werkende moeders ook maar dan ergens tussendoor of in het weekend. een huisvrouw kan haar eigen tijd indelen. het voorbeeld van trisca zal heus wel gebeuren maar nooit op hele grote schaal.

maar nogmaals ieder het zijne. ik werk 3,5 dag omdat ik het leuk vind en voor de extra's en de andere 3,5 dag ben ik een leuke moeder en doe ik het huishouden.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:35

Ik zie het hier helaas veel om me heen Samantha. Ik kan mezelf trouwens geen huisvrouw noemen, gezien ik het vaak te druk heb voor het huishouden :')

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:40

Wat denk ik veel mensen vergeten is dat een hoop huismoeders ook helpen op school. bv met overblijf middagen, klassen uitjes ect etc. Dus het is echt niet alleen het huishouden doen en dan klaar.
Maargoed, ieder zijn mening erover. Is misschien maar goed ook, want anders zou de werkloosheid weer stijgen omdat de deuren van de creches dicht kunnen :)

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:50

nou dat doet deze werkende moeder ook. als er hulp nodig is op het kdv help ik ook en velen met mij. als iedereen een steentje bijdraagt is het prima te doen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:04

Ik sluit me bij Karijn aan. Onze dochter zit dus ook 3 dagen bij het KDV en ik werk 4 dagen met een carriere (min. 40 uur) en mijn man heeft ook een heuse papadag (eigen bedrijf) en ik ben absoluut van mening dat wij voldoende tijd met onze dochter doorbrengen. Ze heeft 't daarnaast reuze naar haar zin op het KDV, lekker spelen met andere kinderen. Opvoeden doen we thuis. Daarnaast als wij thuis zijn, zijn wij ook thuis voor de kleine meid. Ik doe geen boodschappen, ga naar de kapper, dokter, tandarts e.d. met die kleine, dat doe ik allemaal in de KDV-tijd. Als ze thuis is, dan zijn we er ook gewoon.
Ik ken juist moeders die niet voor een baas werken, maar wel hun kind(eren) overal mee naar toe slepen. Dat is ook geen quality time met je kinderen.
Denk dat het voornamelijk zit in hoe je er zelf mee omgaat, waar je zelf vrede mee hebt en hoe je kind op het KDV is. Maar als ik in onze situatie met onze drukke banen kijk naar de quality time met onze dochter, dan ben ik er van overtuigd dat dat echt niet minder is als een moeder die niet werkt en de kinderen overal mee naar toe sleept.

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:11

Ik vind dat je samen de kost moet verdienen.
Mijn vriend wil wel samenwonen maar ik nog niet omdat ik nog naar school ga en niet wil dat hij voor de kosten op moet draaien.
Helaas ben ik een paar maanden geleden voor 45-55% afgekeurd vanwege diabetes waar ik erg veel last van heb.
Daar baal ik ontzettend van maar dat betekend dat ik nooit volledig zou kunnen gaan werken.
Maar ik vind dat ik dan wel de uren moet gaan werken die ik kan werken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:19

Ikkuh_Rolien schreef:
Mijn vriend wil wel samenwonen maar ik nog niet omdat ik nog naar school ga en niet wil dat hij voor de kosten op moet draaien.
Helaas ben ik een paar maanden geleden voor 45-55% afgekeurd vanwege diabetes waar ik erg veel last van heb.
Daar baal ik ontzettend van maar dat betekend dat ik nooit volledig zou kunnen gaan werken.
Maar ik vind dat ik dan wel de uren moet gaan werken die ik kan werken.

Waarom? En als er 1 is die genoeg verdiend?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:25

blue_kim schreef:
Wat denk ik veel mensen vergeten is dat een hoop huismoeders ook helpen op school. bv met overblijf middagen, klassen uitjes ect etc. Dus het is echt niet alleen het huishouden doen en dan klaar.
Maargoed, ieder zijn mening erover. Is misschien maar goed ook, want anders zou de werkloosheid weer stijgen omdat de deuren van de creches dicht kunnen :)

Of de werkeloosheid juist dalen omdat minder gezinnen 2 banen in beslag nemen en de thuisblijver niet als werkeloos staat geregistreerd.
De baan die vrij komt kan dan hopelijk weer opgevuld worden met iemand die nu een uitkering heeft of net van school komt en niet aan de slag kon in eigen vakgebied, of door iemand waarvan beiden in het gezin zonder baan zijn komen te zitten...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:28

Schafstall schreef:
Ik sluit me bij Karijn aan. Onze dochter zit dus ook 3 dagen bij het KDV en ik werk 4 dagen met een carriere (min. 40 uur) en mijn man heeft ook een heuse papadag (eigen bedrijf) en ik ben absoluut van mening dat wij voldoende tijd met onze dochter doorbrengen. Ze heeft 't daarnaast reuze naar haar zin op het KDV, lekker spelen met andere kinderen. Opvoeden doen we thuis. Daarnaast als wij thuis zijn, zijn wij ook thuis voor de kleine meid. Ik doe geen boodschappen, ga naar de kapper, dokter, tandarts e.d. met die kleine, dat doe ik allemaal in de KDV-tijd. Als ze thuis is, dan zijn we er ook gewoon.
Ik ken juist moeders die niet voor een baas werken, maar wel hun kind(eren) overal mee naar toe slepen. Dat is ook geen quality time met je kinderen.
Denk dat het voornamelijk zit in hoe je er zelf mee omgaat, waar je zelf vrede mee hebt en hoe je kind op het KDV is. Maar als ik in onze situatie met onze drukke banen kijk naar de quality time met onze dochter, dan ben ik er van overtuigd dat dat echt niet minder is als een moeder die niet werkt en de kinderen overal mee naar toe sleept.

Veel mensen kunnen geen boodschappen, kapperbezoeken, etc. doen in kinderdagverblijf tijd omdat ze dan moeten werken en reistijd hebben.
Tandarts en dokterbezoek kan dan wel weer in de baas zijn tijd...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:43

joyce B schreef:
Schafstall schreef:

Veel mensen kunnen geen boodschappen, kapperbezoeken, etc. doen in kinderdagverblijf tijd omdat ze dan moeten werken en reistijd hebben.
Tandarts en dokterbezoek kan dan wel weer in de baas zijn tijd...

Dat weet ik, die luxe hebben wij wel, maar daarentegen werken wij nog vaak 's avonds als de kleine al op bed ligt. Was even om aan te geven, dat 't niet altijd zo is dat KDV kinderen minder opvoeding / aandacht van de ouders krijgen o.i.d.

Iedere situatie moet je gewoon op zich bekijken. Daarom kun je m.i. niet oordelen of 't goed / slecht is.
Het heeft voor/nadelen en die moet je afwegen.

Brainless schreef:

Dan nog zou ik persoonlijk willen blijven werken. Werken is niet alleen voor 't geld, maar ook sociale contacten, verandering van een omgeving, het kan een verrijking zijn en noem maar op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:55

Schafstall schreef:
Brainless schreef:

Dan nog zou ik persoonlijk willen blijven werken. Werken is niet alleen voor 't geld, maar ook sociale contacten, verandering van een omgeving, het kan een verrijking zijn en noem maar op.

Ik heb in het begin (toen de kids klein waren) ook nog gewerkt, maar toen het kon ben ik gestopt.
Nu ben ik behulpzaam op school (als je ziet hoeveel moeite het de school koste om genoeg voorleesmoeders te krijgen...), toen ik nog niet verhuisd was paste ik weleens op de kids van mijn vriendin. Ik heb genoeg sociale contacten naast die van mijn gezin, maar ik ken ook mensen die geen behoefte hebben aan extra contacten; niet iedereen is een mensen mens.

Ik heb altijd een drukke baan gehad en was helemaal in de veronderstelling niets anders te willen. Ook dacht ik dat ik het vervelend zou vinden om helemaal thuis te zitten, maar nu? Ik vind het helemaal super. Ik ben er als mijn kids thuis komen, ik kan zelf met mijn kids naar clubs/zwemles/schoolreisjes/sportdagen ed.
Ook heeft mijn zoon extra begeleiding naast school wat ook veel tijd en reistijd vergt.

Naschoolseopvang is tot groep 8 en dan? Je moet dan wel een gastouder kunnen vinden (in de buurt) waar je kind naar toe kan. Hier in de buurt gaat dat niet lukken, maar dat vind ik dus nu ook geen probleem omdat ik niet van plan ben om overdag te gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:43

Ik heb me inderdaad ook aangemeld als ELLO-leesmoeder. Vanmorgen had ik de introductie, maar kon helaas niet gaan; kind ziek. :(:)

Dan ben ik wel heel blij dat ík gewoon lekker bij haar thuis ben, in plaats van bijvoorbeeld mijn moeder.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:47

Mijn vriend werkt fulltime (38 uur), en ik werk 4 dagen in de week (36 uur).
Zoonlief gaat 3 dagen in de week naar de creché, en 1 dag naar oma.

Resteert ons mijn vrije dag + avonden + weekenden om volop van zoonlief te genieten. En ondanks dat ik graag 3 dagen per week zou werken, zal ik nooit en te nimmer stoppen met werken en huisvrouw worden. Vreselijk!
1. Omdat ik mijn zelfstandigheid wil behouden
2. Omdat ik mijn kinderen een bloeiende toekomst gun, incl. studie/rijbewijs/sport/vrijheid
3. Omdat ik me werkelijk dood zou schamen ten opzichte van mijn man
4. Omdat ik geen sociale- algemene-ontwikkelings/achterstand op wil bouwen
5. Omdat ik er heilig van overtuigd ben dat je uit elkaar groeit met je partner, omdat de verschillen in levens te divers zijn
6. Omdat werken+opvoeden zich uitstekend laat combineren

Mijn vriend zou dolgraag huisman zijn, bij voorkeur per direct. Ik heb van begin af aan gezegd: Als je dat doet, kun je direct de echtscheidingspapieren tekenen, lui stuk vreten. :+ Goed, die uitspraak kent natuurlijk enige nuace, maar geeft wel aan hoe ik er eigenlijk over denk. Want zoals ik me dood zou schamen ten opzichte van mijn man, als ik zelf thuis zou blijven... zo zou ik het echt een schande vinden wanneer hij teert van mijn centen. Rot op, je bent gezond.. Steek je handen uit de mouwen en ga aan de slag!
Het lijkt me nog belachelijker als hij dan ook nog eens van mijn geld vakanties uit gaat zoeken "Schat, zullen we dit jaar even lekker 3 weken naar de Bahama's gaan?" of dat ik zijn hobby's kan gaan sponsoren, of wanneer hij zou gaan spreken van "Ons geld". Uitspraken als; Er is niets van jou bij" zouden continue op het puntje van mn tong liggen. Is iemand arbeidsongeschikt? Prima, geen enkel probleem.
Maar zolang ik een gezonde man getrouwd ben, blijft er helemaal NIEMAND thuis. Ik niet. Hij niet. Niemand niet. Tenzij we de lotto winnen wellicht.

Ik ben het dus eens met de TS :)