Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:45

verootjoo schreef:
De Bijbel is ook al heel wat jaren oud, en ook nog niet weerlegt :=

Bovendien sluit de theorie van Darwin/ Wallace het verhaal uit de Bijbel niet uit :)

Waarom zou je een verhalenboek willen weerleggen?

Dat is als proberen te bewijzen dat de sprookjes van Hans Christiaan Anderssen echt gebeurd zijn.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:05

verootjoo schreef:
Koopto666 schreef:

hoezo niet weerlegd?
er wordt in de bijbel verteld over Mohammed (de Islam profeet) in dezelfde tijd als Jezus. terwijl uit onderzoek blijkt dat Mohammed pas 300 jaar na de geboorte van Christus is geboren. dit is toch vrij onmogelijk lijkt me

Heb jij de Bijbel gelezen dan? Mohammed staat bij mijn weten niet in de Bijbel? Zo wel, waar dan? Dan zoek ik het nog even na.
Maar wat Darwin dan met Mohammed te maken heeft is mij een raadsel...

ik heb het wel gelezen, in het nederlands 2 boeken en 1 in het engels. vreemd genoeg leken het wel 3 verschillende boeken. zo vond ik bv zaken in de engelse bijbel die in de nederlandse versie niet meer terug te vinden waren.

even over de discussie over mohammed
hoe moslims het zien;

mohammed is inderdaad meerdere malen voorspeld in de voorgaande boeken (oa de indjiel). ook is hij ontdekt op jonge leeftijd door een christelijke leider.

http://www.uwkeuze.net/Islaam%20Christe ... ijbel.html

http://www.islamhouse.com/p/276248

http://www.answering-christianity.com/isaiah_mecca.htm

http://www.answering-christianity.com/a ... aiah_7.htm

http://www.alislam.org/books/in-bible/index.html

http://gospelway.com/religiousgroups/islam.php

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:16

Koopto666 schreef:
verootjoo schreef:

Bovendien sluit de theorie van Darwin/ Wallace het verhaal uit de Bijbel niet uit :)

hoezo niet weerlegd?
er wordt in de bijbel verteld over Mohammed (de Islam profeet) in dezelfde tijd als Jezus. terwijl uit onderzoek blijkt dat Mohammed pas 300 jaar na de geboorte van Christus is geboren. dit is toch vrij onmogelijk lijkt me

Dan vraag ik me af waar jij Mohammed in de bijbel hebt gevonden!
Dat stuk wat je aanhaalt is te zien aan het (vrede zij hem) geschreven door een moslim. Lekker objectieve bron dus wel!

Lante

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:23

Is een Christen objectiever dan een Moslim..? :?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:39

Nee, maar het is duidelijk dat moslims in het kader van hun geloofwaardigheid graag zouden willen dat er teksten over Mohammed in de bijbel staan. Christenen zouden die teksten heel anders uitleggen.
De tekst in Mattheus 17 bijvoorbeeld gaat over niemand anders dan Jezus en Johannes de Doper. Elia zou de weg vrijmaken voor de Mensenzoon - dus Elia is Johannes de Doper, die de weg vrijmaakte voor Jezus. Johannes is in alles wat hij doet een bijzonder bescheiden man (hij zou rijk kunnen zijn, is de zoon van een rijk man, maar leeft in de woestijn, eet sprinkhanen en draagt slechts een kamelenwollen mantel) en wil de eer niet op zich nemen dat hij Elia's plaatsvervanger zou zijn. Jezus geeft echter ere wie ere toekomt en noemt hem wel gewoon bij die naam.
Matt 17 schreef:
10 De leerlingen vroegen hem: ‘Waarom zeggen de schriftgeleerden toch dat Elia eerst moet komen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Elia zou inderdaad komen en alles herstellen. 12 Maar ik zeg jullie dat Elia al gekomen is, ze hebben hem alleen niet herkend, en ze hebben met hem gedaan wat ze wilden. Zo zal ook de Mensenzoon door hun toedoen moeten lijden.’ 13 Toen begrepen de leerlingen dat hij op Johannes de Doper doelde.

Joh. 1 schreef:
19 Dit is het getuigenis van Johannes. De Joden hadden vanuit Jeruzalem priesters en Levieten naar hem toe gestuurd om hem te vragen: ‘Wie bent u?’ 20 Hij gaf zonder aarzelen antwoord en verklaarde ronduit: ‘Ik ben niet de messias.’ 21 Toen vroegen ze hem: ‘Wie dan? Bent u Elia?’ Hij zei: ‘Die ben ik ook niet.’ ‘Bent u de profeet?’ ‘Nee,’ antwoordde hij. 22 ‘Maar wie bent u dan?’ vroegen ze hem. ‘Wij moeten antwoord kunnen geven aan degenen die ons gestuurd hebben – wie zegt u zelf dat u bent?’ 23 Hij zei: ‘Ik ben de stem die roept in de woestijn: “Maak recht de weg van de Heer,” zoals de profeet Jesaja gezegd heeft.’

'De profeet' die in de evangelien op die manier wordt aangehaald is volgens christenen Mozes. Lees er ook de tekst in Deut 18:18 maar op na, waar God met Mozes in gesprek is;
Citaat:
17 De HEER heeft toen tegen mij gezegd: ‘Zij hebben goed gesproken. 18 Ik zal in hun midden profeten laten opstaan zoals jij. Ik zal hun mijn woorden ingeven, en zij zullen het volk alles overbrengen wat ik hun opdraag.

Overigens wordt in deze tekst de naam van Mozes zeer bewust niet genoemd. Zie het antwoord van Johannes op de vragen van de Schriftgeleerden:
Joh. 1 schreef:
26 ‘Ik doop met water,’ antwoordde Johannes. ‘Maar in uw midden is iemand die u niet kent, 27 hij die na mij komt – ik ben het niet eens waard om de riemen van zijn sandalen los te maken.’

Alle aandacht wordt hier met volle kracht op Jezus gericht. Hij is het belangrijkste. Johannes wil heel erg duidelijk maken dat alle ogen op Jezus gericht moeten zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:45

Dat zijn ook allemaal interpretaties en ook niet objectief dus. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:46

Objectief zal het nooit zijn. Maar dat Mohammed niet al in de bijbel voorspeld werd, is wat mij betreft dus duidelijk.

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:56

Blue_Eyes schreef:
\

hoezo niet weerlegd?
er wordt in de bijbel verteld over Mohammed (de Islam profeet) in dezelfde tijd als Jezus. terwijl uit onderzoek blijkt dat Mohammed pas 300 jaar na de geboorte van Christus is geboren. dit is toch vrij onmogelijk lijkt me[/quote]
Dat stuk wat je aanhaalt is te zien aan het (vrede zij hem) geschreven door een moslim. Lekker objectieve bron dus wel![/quote]

Door wie eens stuk ook geschreven is, objectief zal het niet zijn. maar waaruit haal jij dat het door een moslim is geschreven?
Laatst bijgewerkt door Koopto666 op 06-08-10 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:58

Blue_Eyes schreef:
Objectief zal het nooit zijn. Maar dat Mohammed niet al in de bijbel voorspeld werd, is wat mij betreft dus duidelijk.

het gaat hier dus om interpretatie, wat jou betreft is het duidelijk dat hij niet al is voorspeld. voor iemand die het anders interpreteert zal juist vinden dat hij al wel is voorspeld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:32

sja, de bijbel....
leuk filosofisch naslagwerkje, maar voor mij is het niet meer dan dat :n
probleem met de bijbel is, hij is door mensen gemaakt, due is het een interpetatie van.... geleurd door je ervaringen en je opvoeding
de ene ziet het A en een volgende ziet het X en weer en volgende ziet het C

ik ben heel simpel gezegd van mening dat god niet bestaat en de duivel ook niet
deze zijn verzonnen om het goede en kwade wat in ieder mens zit buiten de mens te stellen en op die manier een machtsmiddel te hebben om mensen te leiden en te beheersen

het goede komt van god en het slechte "the devil made me do it"

als er al iets als een god bestaat ga ik voor de stelling
" je lichaam is je tempel" en " je bent je eigen rechter en beul"
en ge-organiseerde religie is vragen om problemen
ga maar eens kijken naar de verdeeldheid in de kudde van 1 god, hoeveel interpetaties er zijn die als DE waarheid worden verkondigd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:10

Koopto666 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat stuk wat je aanhaalt is te zien aan het (vrede zij hem) geschreven door een moslim. Lekker objectieve bron dus wel!

Door wie eens stuk ook geschreven is, objectief zal het niet zijn. maar waaruit haal jij dat het door een moslim is geschreven?

Uit het hele 'vrede zij hem' iedere keer er tussendoor. Dat is iets typisch islamitisch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:14

Jeetje al 30 pagina's.
Ik geloof in de evolutietheorie en niet in de schepping. :)
Ik geloof niet dat wij een soort poppenkast zijn die bekeken wordt en die eigenlijk aan zijn lot overgelaten wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:22

Blue_Eyes schreef:
Uit het hele 'vrede zij hem' iedere keer er tussendoor. Dat is iets typisch islamitisch.

In de katholieke missen gooien ze er meestal 'ere zij god, amen' tussendoor :) (Principe is dus in elk geval niet typisch islamitisch, hooguit de woordkeuze.)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:37

Maar om het zo in een geschreven stuk tekst er iedere keer achter te zetten, dat is in christenland allesbehalve standaard, in moslimland wel ;)
Ik moet trouwens zeggen dat ik heel wat katholieke missen heb meegemaakt en dat er vanalles tussendoor wordt gegooid, maar dat ik steeds 'ere zij God, amen' heb gehoord kan ik toch niet zeggen!

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:27

Blue_Eyes schreef:
Maar om het zo in een geschreven stuk tekst er iedere keer achter te zetten, dat is in christenland allesbehalve standaard, in moslimland wel ;)
Ik moet trouwens zeggen dat ik heel wat katholieke missen heb meegemaakt en dat er vanalles tussendoor wordt gegooid, maar dat ik steeds 'ere zij God, amen' heb gehoord kan ik toch niet zeggen!

nee ik heb daar ook nog nooit van gehoord hoor.. steeds andere termen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:24

Blue_Eyes schreef:

Christenland en moslimland...? Wijs me die eens op de wereldkaart aan.
Idiote generalisatie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:52

Zo, doe normaal zeg, tsjonge. Het is maar een term, bedoeld om de discussie wat luchtiger te houden. Tss...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:56

LHO schreef:
(ik vraag mij ook af hoe een gelovige ouder zal reageren als deze een snugger en bijdehand kind heeft wat gaat vragen of Adam en Eva dan soms Neanderthalers waren, immers, de eerste mensen :Y) ) maar alle gekheid op een stokje: Feiten, wetenschap eerst, daarna godsdienstig/humanistischvormingsonderwijs.

Neanderthalers waren mensachtig, maar niet een voorouder van de homo sapiens. De Neanderthaler is uitgestorven (wrs mede dankzij ons).

ismy schreef:
evolutietheorie ik snap er geen hol van..
explosie en er was aarde? hierna kwamen er dieren, en daarna kwamen wij.

Misschien eens inverdiepen alvorens een oordeel te maken.

Wat ik zelf wel jammer vind is dat het niet beide wordt geleerd. Op de Openbare School een beetje Christelijk verhaal, puur omdat hoe je het ook wendt of keert. Het is de basis van onze maatschappij. Vertellen waar Pasen, Pinksteren eigenlijk van komt. Niks mis mee lijkt mij dat. Dat hoeft niet diep te gaan ofzo. Of het waar is kun je dan in het midden laten. En op de Christelijke scholen iets vertellen over de evolutietheorie/leer, dat voorkomt een hoop misverstanden als 'we kúnnen niet van de apen afstammen, want zus enzo...'

Overigs ben ik vorige week in o.a. Rome en Vaticaanstad geweest. En het is voor mij alleen maar meer een bevestiging dat de hel/hemel e.d. gewoon niet zo is als nu wordt geleerd/beweerd. 'branden in hel' dat is pas jaren na Chr. erbij gekomen. Als je ziet hoeveel leentje buur is gespeeld bij de oude mythologie van de Grieken en de Romeinen. Ongelovelijk gewoon. Laat ik het zo stellen. Ongeacht of Jesus nu wel of niet heeft bestaan en of hij daadwerkelijk de zoon is van God. Het christendom (en dan de RK, want die was het eerst) leunt/de enormveel op de ouderwetse mythologie met Apollo/ Athena/ en noem maar op. Om nog maar te zwijgen over wat een aantal Pausen hebben gedaan in het verleden. :x

Overigs blijf ik de discussie wel interessant vinden, want op veel vragen is er binnen het Christendom wel een antwoord te vinden. Er werd ergens in dit topic gezegd dat God pas ingrijpt als iedereen de kans heeft gehad om God te kennen en te kiezen. Dat kan eigenlijk toch al nooit gebeuren, want er komen altijd nieuwe kinderen bij. Hoe zit dat dan?

Discusseren hier trouwens ook Jehovagetuigen mee? Het schijnt nl. dat die inderdaad niet in een hel geloven en dat als je dood gaat je echt dood bent.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-08-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:59

Evolutietheorie, vind ik logischer dan de schepping en ik kan me daar dan ook niet in vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:30

Apoc schreef:
Er is btw (...) heeft bestaan. Zijn boten zijn gevonden etc.

Lijkt mij onmogelijk?

arjavdham schreef:
refos zijn (in jullie ogen) extremisten van het christelijke geloof helemaal niks mis mee net zo zondig en slecht als de rest en dezelfde neigingen tot zonde

Hoe kom je hierbij? Die term ken ik niet, maar ik weet wel dat erbinnen het Christendom gewoon stromingen zijn die Gereformeerd worden genoemd. En daar hebben deze mensen zelf voor gekozen. Imo is Refo daar gewoon een afkorting van. Grif(f)o is wel een scheldwoord voor bepaalde (strenge) geloven.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-08-10 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:35

Ergens kan ik me de opmerking van Arja wel voorstellen - het gaat niet zozeer om de naamgeving alswel om hoe er naar gereformeerden wordt gekeken. Je hoort inderdaad vaak zeggen dat 'de echt strenge christenen, de extremisten, zoals die gereformeerden, dat en dat wel zullen vinden' of 'iemand het leven zuur hebben gemaakt' of alle christenen, vooral diegenen die het fout doen, zijn ineens gereformeerd (of katholiek priester, dat is ook een populaire). Ik snap dus wel een beetje wat Arja bedoelt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:22

Sammie schreef:
Wat ik zelf wel jammer vind is dat het niet beide wordt geleerd. Op de Openbare School een beetje Christelijk verhaal, puur omdat hoe je het ook wendt of keert. Het is de basis van onze maatschappij. Vertellen waar Pasen, Pinksteren eigenlijk van komt. Niks mis mee lijkt mij dat. Dat hoeft niet diep te gaan ofzo. Of het waar is kun je dan in het midden laten.

In principe wordt eigenlijk op elke openbare basisschool godsdienst gegeven en ook in de lessen komt het geloof natuurlijk aan bod. Het is zeker niet zo dat er pasen (en kerst en pinkster en.. en ..) wordt gevierd zonder dat de leerlingen uitgelegd krijgen waar het paasfeest vandaan komt. ;) Op een openbare school zitten ook christelijke kinderen en moslims etc. Kinderen van mensen die het belangrijk vinden dat hun kinderen opgroeien in een wereld waarin het normaal is dat er meerdere geloven zijn en dat je respectvol omgaat met mensen die anders denken/geloven. Ik vind de openbare school een veel betere afspiegeling van de maatschappij dan een christelijke school of een islamitische school o.i.d.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:49

Blue_Eyes schreef:
Ergens kan ik me de opmerking van Arja wel voorstellen - het gaat niet zozeer om de naamgeving alswel om hoe er naar gereformeerden wordt gekeken. Je hoort inderdaad vaak zeggen dat 'de echt strenge christenen, de extremisten, zoals die gereformeerden, dat en dat wel zullen vinden' of 'iemand het leven zuur hebben gemaakt' of alle christenen, vooral diegenen die het fout doen, zijn ineens gereformeerd (of katholiek priester, dat is ook een populaire). Ik snap dus wel een beetje wat Arja bedoelt.

Of bisschop! :o
De Oostenrijkse rooms-katholieke bisschop Andreas Laun heeft op de Duitstalige website kath.net het technofestival Loveparade, waarbij 21 mensen om het leven kwamen en vijfhonderd gewond raakten, een zondig evenement genoemd.

Laun zei dat de Loveparade en de deelname aan het evenement 'een rebellie tegen de creatie en tegen Gods wil zijn, zondig zijn en een uitnodiging om te zondigen'.

Hij waarschuwde zijn lezers de doden niet te veroordelen en zei dat hun dood een straf van God was. God heeft volgens de bisschop het recht om afvalligen te straffen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:53

Blue_Eyes schreef:
Zo, doe normaal zeg, tsjonge. Het is maar een term, bedoeld om de discussie wat luchtiger te houden. Tss...

uhmmm de discussie gaat over evolutie theorie of God.....niet over de bijbel of de koran, dat maak jij er ( weer) van.....

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:31

8nnemiek schreef:
Dat hele eerste testament is toch compleet onlogisch? :') Kom op zeg.. twee mensen in een paradijs?! En dan worden ze eruit gegooid en komen op de Aarde.. Oké, en dan lopen daar miljoenen dieren? Die ook allemaal stout zijn geweest ofzo?? Goed, en dan gaan ze kinderen krijgen. Ook nog eens twee zonen lees ik hier boven ergens? Nou. Laten we dan zeggen dat er ook nog een dochter wordt geboren.. En dan gaan die weer samen kinderen krijgen, en de die kinderen krijgen ook weer kinderen.. Uhh, dat noem ik incest..
Maar vooruit, stel dat dat kan.. Hoe komen dan al die verschillende mensenrassen op aarde? Kan geen evolutie zijn.. Heeft God die in de tussentijd dan even geverfd?
Mja, dan gaat het ineens slecht, en gaat ene mens een ark bouwen en daar moeten alle miljarden dieren op, ook nog eens twee van elk?! Sterke boot zeg _O- Daar is de Titanic niks bij!
En dan gaan die allemaal jongen krijgen. Nog meer incest.
Moet ik doorgaan? Dat hele boek slaat toch kant nog wal.
Je kan overal wel in geloven als je dat perse wil. Maar als je echt verder wil in het leven dan zul je toch voor alle theorieën moeten open staan, en dan kun je niet anders dan zien dat de evolutie theorie het meest logische is.
Betekent niet dat je niet kan geloven trouwens :) In God geloven enzo is prima. Maar je kan ook te ver gaan. Blindelings een boekje volgen zonder zelf na te denken is nooit goed.

Mijn mening :j

amen.. 8-) Ben het helemaal met je eens..

Ik las ergens iets over de middeleeuwen toen heksen enzo nog bestonden en de aarde nog plat was. Men had toen een boek geschreven met verhaaltjes waar bij sommigen een goed moraal in zit. Mijn moeder is Christelijk opgevoed, maar ik had meteen als kind al door dat er ergens iets niet klopte.. Wij hebben de luxe om er over na te denken. Denk je dat een hongerig kindje in Afrika iets heeft aan een sprookjesverhaal? als er dan een schepper was geweest, dan heeft die het flink verkloot..