Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Nederland op zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:53

Maar dat zij nou wel net de sectoren waar de meeste vacatures in zijn volgens mij. Bureaubanen moet je dikwijls toch iets van administratieve achtergrond hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:54

Ik heb geen ervaring, geen diploma er van en ik kan geen frans (en dat is voor een administratieve job in België wel écht een nadeel 80% van de jobs vallen dan nl af omdat we in België tweetalig behoren te zijn ivm de walen.. Vreemd genoeg geld dat alleen voor de Vlamingen ma bon, da's een andere discussie :'))
Dus dat valt ook wel mee. ;)

Edit: wil overigens wel een cursus frans gaan doen als ik eenmaal beetje ingewerkt ben :j Het is toch handig om het te kunnen. Maar goed op deze zoektocht had ik dat nog niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-05-10 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:57

Maar jij bent jong... Jij hebt geen kinderen maar wel een middelbare school diploma (toch?) Jij bent een investering voor de toekomst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:00

Ik ben 20 en heb een TSO diploma... :) Meeste administratieve jobs vragen ze ASO's (graadje hoger dan wat ik heb dus).

Dat je kinderen hebt mág wettelijk gezien geen reden zijn om je niet aan te nemen dus daar kan je heel hard tegen in gaan als je wil. ;)

En dat ik jong ben enz is ook zo iets... Als je ouder bent heb je werkervaring en jeumig wat heb ik op veel jobs sowieso al niet gesolliciteerd omdat ik minimum 3 tot 5 jaar ervaring moest hebben... Sja dat hebbik nog niet. :) Dus of je nou oud of jong bent, beide hebben hun voor en nadelen. Ik ben een investering, de oudere heeft werkervaring en al "bewezen" te kunnen werken. :)

Dit is echt uitvluchten zoeken...
Ik had ook kunnen zeggen "jamaar ik heb geen diploma er voor, en ik heb geen werkervaring, en ik kan geen frans dus ik red het nooit ;(" en een werkloosheidsuitkering kunnen aanvragen. :+
Een hele harde schop onder je kont geven en sollicteren tot je er bij neer valt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:17

PattyOosten schreef:
Daar wil ik BEWIJS van zien. Ik geloof namelijk NIET dat je met een baan netto onder bijstandsniveau kan geraken, dan laat je ergens geld liggen, en dat is dan je eigen schuld. En zolang jij niet met die bewijzen komt, kunnen we eindeloos welles/nietussen.

Dat is wel zo. Boven een bepaald bedrag per maand vervalt, als je werkt, bv ook de huursubsidie. Vriendin van me moet nu 50 uur per week maken om de huursubsidie (die ze niet meer kreeg omdat ze meer wilde gaan werken) "terug" te verdienen. En dat is natuurlijk van de zotte. Ze ziet haar kind amper meer en het was echt geen voorop gezet plan om 50 uur te werken in de week. Maar werkt ze er gewoon 40 dan krijgt ze ook geen huursubsidie en houdt ze minder over dan toen ze nog op basis van een 24 uur contract werkte. Met 24 uur bleef ze net onder die grens.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:20

Heino schreef:
Maar jij bent jong... Jij hebt geen kinderen maar wel een middelbare school diploma (toch?) Jij bent een investering voor de toekomst.

Maar degene om wie het gaat in dit topic is toch ook jong? Enige grote verschil met Ayasha is, dat zij al bijna zwanger was van haar 3e kind op haar 20e.
En ja, dat verschil zal het solliciteren niet makkelijker maken. Maar als ze part-time zou gaan werken, gebruik zou maken van alle kortingsregelingen die je bij de fiscus kunt aanvragen, zou ze ook boven bijstandsnivo komen. En wie weet, kan ze wel samen met iemand die in hetzelfde schuitje zit, om beurten op elkaars kinderen passen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:25

timilon schreef:
mijn kind vind fietsen NIET leuk, en heb je weleens voor een week boodschappen gedaan op de fiets met je kind?(incl grote pakken luiers etc?)
daarbij had ik al aangegeven, dat als ik m'n pa of ma wil bezoeken ik een eind moet reizen, is niet erg MAAR dan moet de autostoel ook mee, en die is echt te groot om mee te nemen in de trein(aangezien er zowel bij pa als bij ma geen ov tot de deur is).
darnaast heeft ma zowieso geen auto, dus dan sta je leuk met je kind op het station, en dan?
wat betreft het roken, daar ben ik tijdelijk mee gestopt maar door de omstandigheden helaas weer mee begonnen.(als je niemand in de buurt hebt om even uit te kunnen huilen, pak je snel naar een sigaret als je dat gewend bent)
wat betreft de energieleverancier, als je m'n andere topics toch door wil spitten, had je kunnen zien dat, ook al had ik geen auto en niet gerookt, ik toen nog een paard had die te koop stond.
en dat daar een en ander mee mis is gegaan, waardoor ik, ook zonder auto/roken, net zo zwaar in de problemen was gekomen.

ik zit nog in de bijstand, om bepaalde redenen.(niet alleen omdat mijn kind nog jong is of zo)
september ga ik naar school, omdat je ongeschoold moeilijk aan juist werk, te combineren met kind, komt.
daarnaast ben ik op m'n 15e al begonnen met werken, en ben ik HELAAS zwanger geworden, ondanks bescherming.
ik heb misschien de verkeerde keuze gemaakt...maar goed, nu gaan we helemaal offtopic.

en oja, DIT topic ging niet over mij toch?

Ik verbaas me sowieso al over het feit dat jij je hier tegenover een stelletje wolven gaat zitten verantwoorden. Niet doen, daar heeft niemand iets mee te maken en ieder handelt naar eigen goeddunken en inzicht. Jij bent aan niemand dan alleen jezelf en je kind verantwoording verschuldigd en ik vind het echt heel erg dat er posts geplaatst worden waardoor jij vindt dat je iets uit te leggen hebt.

Laat ze lekker denken! Wat je zelf al zegt, dit topic gaat niet over jou.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:34

maikeltje schreef:
PattyOosten schreef:
Daar wil ik BEWIJS van zien. Ik geloof namelijk NIET dat je met een baan netto onder bijstandsniveau kan geraken, dan laat je ergens geld liggen, en dat is dan je eigen schuld. En zolang jij niet met die bewijzen komt, kunnen we eindeloos welles/nietussen.

Dat is wel zo. Boven een bepaald bedrag per maand vervalt, als je werkt, bv ook de huursubsidie. Vriendin van me moet nu 50 uur per week maken om de huursubsidie (die ze niet meer kreeg omdat ze meer wilde gaan werken) "terug" te verdienen. En dat is natuurlijk van de zotte. Ze ziet haar kind amper meer en het was echt geen voorop gezet plan om 50 uur te werken in de week. Maar werkt ze er gewoon 40 dan krijgt ze ook geen huursubsidie en houdt ze minder over dan toen ze nog op basis van een 24 uur contract werkte. Met 24 uur bleef ze net onder die grens.

De grens voor huursubsidie is dit jaar € 29.125, pas als je daarboven zit krijg je geen huurtoeslag meer. En het kan aan mij liggen, maar dat vind ik bepaald geen bijstandsniveau?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:42

Ayasha schreef:
Citaat:
Dat je kinderen hebt mág wettelijk gezien geen reden zijn om je niet aan te nemen dus daar kan je heel hard tegen in gaan als je wil.

Net alsof een potentiele werkgever zo dom zou zijn om te zeggen: 'Jij hebt teveel kinderen en dat vinden we lastig, en bovendien moeten we ons werkgeversdeel aan kinderopvang betalen.'

Net alsof een werkgever zegt: 'Jij bent al boven de vijftig, dus meer kansen dat je ziek wordt en bovendien zul je wel minder hard gaan werken naarmate je ouder wordt en bovendien ben je duurder dan iemand van 35 die ook al werkervaring heeft...'

Nee hoor, die roept gewoon dat een ander meer de ervaring heeft, of dat je niet helemaal bent wat ze zoeken, en bewijs jij dan maar dat het niet zo is... net als wanneer werkgevers geen vrouwen willen aannemen, geen gekleurden, geen gedeeltelijk arbeidsongeschikten, of geen homo's... dat gaan ze je niet vertellen, ze zijn niet gek. :)

Ik heb ooit afgekeurd naar een baan gezocht... en ik snapte al snel dat ik dat niet moest melden, maar helaas, dat is wettelijk verplicht.
Dan was ik al min of meer op proef aangenomen, en dan moest ik er nog mee komen (inclusief handige subsidieregelingen, die ik ook zelf had uitgezocht omdat degenen die daarvoor betaald waren te onnozel, lui of ongeinteresseerd waren.)
Werd ik meestal al gauw gebeld dat ze iemand met meer ervaring hadden... Yeahhh....

Nu werk ik voor mezelf, voor mij was dat de uitkomst. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:49

Ayasha schreef:

Nee, dit is hoe het werkt, helaas.
Ik zeg niet dat iemand op zijn luie gat moet gaan zitten met het handje omhoog. Maar een beetje nuance in de oordelen hier kan geen kwaad. Het wordt mijns inziens allemaal veel te simplistisch neergezet en zo werkt het gewoon niet.
Maargoed, misschien dat je dat beter beseft wanneer je die kinderen eenmaal hebt en al wat ouder bent.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:55

Eens met Heino.

En zeur ook niet als je het als jonge gezonde vrouw allemaal niet cadeau krijgt want dat krijgt niemand.
Ik vind het 'ja, maar bij jonge, gezonde, perfect opgeleide mensen gaat het ook niet vanzelf...' altijd zon dooddoener. Nou, dan snap je misschien ook dat het bij mensen die om een of andere reden niet ideaal zijn voor de arbeidsmarkt, nog veel minder vanzelf gaat.

Medelijden niet nodig, een beetje invoelingsvermogen gewenst. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:56

PattyOosten schreef:
maikeltje schreef:

De grens voor huursubsidie is dit jaar € 29.125, pas als je daarboven zit krijg je geen huurtoeslag meer. En het kan aan mij liggen, maar dat vind ik bepaald geen bijstandsniveau?

21,450 euro.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:04

Ze is een meerpersoonshuishouden met haar kindje. Dus geldt het bedrag van 29.125.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:36

huh ze is toch alleenstaand?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:37

KiWiKo schreef:

Nee, ze is een meerpersoonshuishouden waarbij zij de alleenverdiener is. De kinderen horen bij het huishouden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:39

o ok :D :D

ik zat even krom te denken geloof ik :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:23

Heino schreef:
Ayasha schreef:

Nee, dit is hoe het werkt, helaas.
Ik zeg niet dat iemand op zijn luie gat moet gaan zitten met het handje omhoog. Maar een beetje nuance in de oordelen hier kan geen kwaad. Het wordt mijns inziens allemaal veel te simplistisch neergezet en zo werkt het gewoon niet.
Maargoed, misschien dat je dat beter beseft wanneer je die kinderen eenmaal hebt en al wat ouder bent.

Neen dit is uitvluchten zoeken ;)
Anders had ik ook nooit zo snel werk gevonden. :+
Want ik heb geen ervaring, geen diploma, ik kan geen frans (en nogmaals, zit in Belgie en hier is dat wel belangrijk) en hoe vaak ik heb terug gekregen dat ik te jong was, dat ze "niets" met me konden... Dat wil je nie weten. :')
En tóch heb ik heel snel werk gevonden met nog een lekker loon ook. (daar kan ze der opvang wel van betalen ;) ). Dus niet op je reet gaan zitten en solliciteren. En ik ben niet mooi of hoog opgeleid dus voor mij zou het dan ook "zeker niet vanzelf" gegaan moeten zijn. Nee tuurlijk gaat het niet vanzelf, ze komen je de jobs niet op je schoot leggen... Je moet er zelf achteraan. Als ik moest denken zoals jij hier neer zet had ik me ingeschreven als werkloze en kon ik ook van de centjes van werkende mens profiteren :j

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:04

Only_Hellen schreef:
KiWiKo schreef:

Nee, ze is een meerpersoonshuishouden waarbij zij de alleenverdiener is. De kinderen horen bij het huishouden.

Je bent niet de enige die dat doet. Zelfs bij co-ouderschap kom je allebei in aanmerking voor het meer persoonshuishouden. Da's ook gelijk een beetje mijn punt, als je niet weet waar je je geld vandaan moet halen, moet je ook niet mutsen. En de helft van de "linkse garde" hier in dit topic, heeft dus blijkbaar ook geen flauw idee.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:43

Het inkomen van 29,125 euro is gebaseerd op het gezamelijke inkomen. Dat betekent dat er sprake moet zijn van een toeslagpartner waarmee je dat gezamelijke inkomen hebt. Een kind wordt niet gezien als toeslagpartner'

Kan ik huurtoeslag krijgen?
Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan € 647,53 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op € 357,37 per maand.

Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan € 21.450 per jaar als u alleen bent, of € 29.125 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen € 20.200 als u alleen bent, of € 27.575 als u samenwoont

http://www.toeslagen.nl/particulier/toe ... index.html

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 01:12

Nou en dat is dus niet waar, kijk maar:

belastingdienst.nl schreef:
Ik woon niet alleen en ben tussen 23 en 64 jaar
Voldoet u aan de volgende voorwaarden? Dan kunt u huurtoeslag krijgen.

•U hebt de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen. Voor uw toeslagpartner of medebewoners geldt dit ook.
Let op!

Niet elk rechtmatig verblijf in Nederland geeft recht op een toeslag. Lees meer hierover op Ik heb niet de Nederlandse nationaliteit.

•Uw huur is niet lager dan € 209,37 en niet hoger dan € 647,53.
•Uw gezamenlijke inkomen is maximaal € 29.125.
•U, uw partner of medebewoner heeft niet meer dan € 20.661 aan spaargeld en beleggingen. Voor elk minderjarig kind mag u € 2.762 bij het bedrag optellen.
•U en uw medebewoners zijn op dit adres ingeschreven bij de gemeente.
•U huurt een zelfstandige woonruimte.
Om welk huurbedrag gaat het?
Bij de berekening van de huurtoeslag gaan we uit van de kale huurprijs plus de servicekosten. We noemen dit rekenhuur. De kale huurprijs staat meestal in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging.

Om welk inkomen gaat het?
Het inkomen waarmee we rekenen, noemen we toetsingsinkomen. Doet u aangifte inkomstenbelasting? Dan is het verzamelinkomen uw toetsingsinkomen. Doet u geen aangifte inkomstenbelasting? Dan is het toetsingsinkomen het totaal van uw brutoloon, -pensioen en uitkeringen. Als u een toeslagpartner hebt, dan is dat het brutojaarinkomen van u en uw toeslagpartner samen. Ook het inkomen van eventuele medebewoners telt mee. Het toetsingsinkomen berekent u met de Rekenhulp toetsingsinkomen.

Inkomen van thuiswonende kinderen
Hebt u, of heeft uw toeslagpartner of 1 van uw medebewoners een (pleeg)kind jonger dan 23 jaar met inkomen? Geef dit inkomen aan ons door. Alleen inkomen boven de € 4.424 tellen wij mee voor de huurtoeslag. Studiefinanciering telt niet als inkomen. Lees of u kind meetelt als medebewoner in het geval van co-ouderschap.

Vermogen voor alleenstaande ouders
Bent u alleenstaande ouder? En hebt u van 1 juli tot en met 31 december 2005 huursubsidie ontvangen bij een vermogen van meer dan € 20.300? En had u in 2006, 2007 en 2008 recht op huurtoeslag en in 2008 recht op alleenstaande-ouderenkorting? Dan mag uw vermogen niet meer zijn dan € 41.322.

En dat jij dan denkt dat je een toeslag partner moet hebben, zegt dat alles over jou kennis van de wet. De vraag is of je alleen woont, en samen niet meer verdient als X. Dus als je er nou echt even induikt, zie je misschien ook wel dat ik gelijk heb, en voor de anderen spijt me de idioot lange quote

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 01:45

"zegt dat alles over jouw kennis van de wet" :roll:
Lekker toontje weer ;)

Maar het gaat over het gezamelijke inkomen. En in dit geval is er geen sprake van een gezamelijk inkomen. Ze woont ook niet samen. Misschien lees ik wel beter dan jij. ;)

http://www.toeslagen.nl/particulier/huu ... index.html

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 02:03

Als we iedereen nou gewoon in zijn of haar waarden laten.
Ik vind het persoonlijk echt heel naar om te lezen hoe sommige bokkers hier op elkaar reageren.
Je kent deze mensen alleen maar via bokt en hun profiel (grotendeels) wat er verder achter schuilt weet je niet en als ik lees hoe lomp sommige mensen gelijk hun oordeel trekken met alleen deze kennis vind ik dat echt niet normaal.

Even voor de duidelijkheid voor een goede discussie sta ik altijd open maar dit vind ik geen manier van met elkaar omgaan. :o

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:37

Zo oppervlakkig gezien heeft Maikeltje het bij het rechte eind hoor, een kind geldt niet als partner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:41

Maar voor een kind krijg je wel kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. En de grens voor alleenstaand is nog altijd beduidend hoger dan bijstandsniveau. Maar goed, als iemand liever thuis zit en elk dubbeltjke om moet draaien dan zijn al deze toeslagen natuurlijk zinloos.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:53

belastingdienst.nl schreef:
Co-ouders
Ouders die niet samenleven, maar wel beiden voor de kinderen zorgen, noemen we co-ouders.

Co-ouders kunnen allebei hun kinderen tot hun huishouding opvoeren voor huurtoeslag. Voor beide ouders is er dan sprake van een meerpersoonshuishouden. Dat kan een hogere huurtoeslag geven. Voorwaarde is dan wel dat deze kinderen ingeschreven moeten staan op uw woonadres of dat van uw ex-partner.
Let op!

Het eventuele inkomen van dit kind telt voor beide huishoudens mee.

Je bent dus WEL een meerpersoonshuishouden met je kind, en moet ook het inkomen van je kind meerekenen voor je verzamelinkomen. Kunnen jullie hoog en laag springen, maar ik heb gewoon gelijk :P