Echte mannen eten wél kaas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:17

sans6 schreef:
Alleen als PRdV dan gaat onderzoeken, en een "realisisch beeld" wil geven van wat er dan wél gebeurd zou zijn, moet hij niet alleen sprekers aan woord laten die in zijn straatje praten. :)

Maar dat deed hij toch ook? Ze willen zelf niet reageren, tja..
Hij gaf ook aan dat bepaalde dingen inderdaad wel gebeurd zijn, zoals bijvoorbeeld de groepsverkrachting.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:18

Vudress........ ik ben 40 jaar, vanaf mijn 15de in een discotheek gewerkt tot mijn 28ste :D

heb clubs van binnen gezien omdat ik met mannen omging die daar veel vertoefde........ heb het ook ooit zelf wel eens geprobeerd, maar ik ben daar niet goed in........

op zondag avond zaten ze bij mij aan de bar al die prutsmutsen al die pooiers........

heb rare dingen meegemaakt met die mensen.........

wat ga je me vertellen?

dat het boek moet gezien worden als een waarschuwing ben ik meer dan heel veel met je eens............

de wereld zit helaas wel zo in elkaar......... en er gebeuren rare dingen..........

helaas worden er in dit boek mensen zwart gemaakt die dat misschien niet verdiend hebben.............. en dat is dan ook wel weer kwalijk.........

als ze het had geschreven als een ficitief verhaal, had het ook hetzelfde over gekomen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 10-05-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:18

Daar heb je wel gelijk in Vudress, maar het klopt natuurlijk niet dat ze heel Nederland voorhoud, dat dit alles waar gebeurd is. Ik vind het sneu tegenover meiden die dit soort dingen WEL werkelijk mee hebben gemaakt en niet dingen verzonnen en aangedikt hebben...

en nog maar te zwijgen over die Manou, hij zal best een foute jongen zijn, maar om iemand meerdere moorden, vrouwenhandel, etc. etc. in zijn schoenen te schuiven,terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet waar is, vind ik wel heel erg zwaar wegen...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:21

Vudress schreef:
Heb je het boek gelezen, KiWiKo?

In plaats van heel hard naar onwaarheden te gaan zoeken kun je de hele kwestie ook anders bekijken. Maria Mosterd heeft akelige dingen meegemaakt, daardoor een wat verstoord wereldbeeld gekregen. Als verwerking heeft zij een boek geschreven, een behoorlijke prestatie voor een laag opgeleid iemand. (Ik zie het de gemiddelde bokker niet doen...) In plaats van te gaan zoeken naar onwaarheden kun je het boek ook zien als een waarschuwing. Een waarschuwing voor jonge meisjes, een waarschuwing voor moeders. Dit is Maria's kijk op de wereld geweest, niet te letterlijk nemen maar er zit wel een boodschap achter voor velen!

Ik ben het hier dus totaal niet mee eens: zie post van mij op vooraande pagina (29)onderaan.

Ik vind leugens opschrijven over de rug van daadwerkelijke slachtoffers een erg kwalijke zaak.
Je maakt dan misbruik van het leed van anderen en daarnaast verrijk je jezelf er ook nog eens mee.
Ik vind dit verre van een prestatie!
Laatst bijgewerkt door Trennie op 10-05-10 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:22

Cayenne schreef:
sans6 schreef:
Alleen als PRdV dan gaat onderzoeken, en een "realisisch beeld" wil geven van wat er dan wél gebeurd zou zijn, moet hij niet alleen sprekers aan woord laten die in zijn straatje praten. :)

Hij gaf ook aan dat bepaalde dingen inderdaad wel gebeurd zijn, zoals bijvoorbeeld de groepsverkrachting.

ja hij liet zien dat ze niet wilden reageren, dat klopt.
Maar verdere familie van Maria bijvoorbeeld, die haar verhaal misschien wel bevestigen zou?
Of klasgenootjes die Maria wél anders zagen.

Ik ben van mening dat bij een goede docu, je de kijker zélf een mening laat vormen, en dát gebeurde nu overduidelijk niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:22

KiWiKo schreef:
Menino schreef:
ik vind manipulatief een prima woord voor een heel groot gedeelte documentaires van Peter R. de Vries, eerlijk gezegd...

Hij stuurt alles maar 1 bepaalde richting op zonder de gegeven objectief te beoordelen (beetje tunnelvisie idee...) Kijk, hij komt vaak genoeg met hele zinnige feiten over mensen op de proppen, en daarvoor mijn respect... Maar de manier waarop hij het in z'n programma's verwerkt en daarmee de mening van het Nederlands publiek probeert te beinvloeden vind ik enigszins manipulatief ja,
en ik vind het ook best storend dat heel Nederland nu zit van 'Maria heeft het boek verzonnen :oo '

Kijk, ik wil niet beweren dat het niet zo is, en dat ik er heilig van overtuigd ben dat het waargebeurd is, want ik weet het niet... Net zo min als dat Peter en de rest van Nederland het weten. Dus daarom probeer ik ook maar de andere kant te belichten, want dat vergeet Peter R. de Vries nog wel eens :o

Ik heb dan ook echt een verschrikkelijke hekel aan mensen die niet objectief zijn :o

en het boek was absoluut niet eenzijdig belicht of manipulatief?

Maar als schrijfster van het boek heeft ze wel een andere functie als een succesvol misdaad journalist...

Het boek is geschreven door een labiel jong meisje met een verleden achter zich, als je dan denkt dat je een objectief boek leest waar alleen maar absolute feiten in staan ben je imo een beetje naief (en niet zo slim :o ).. En daarnaast is het boek heel duidelijk geschreven vanuit haar invalshoek, en hoe zei het ervaren heeft..

Van een misdaadverslaggever kan je imo niet verwachten dat hij labiel, getraumatiseerd is en dat alles wat hij verslaggeeft doordrenkt is met zijn persoonlijke mening en visie. Dan ben je in mijn ogen een slechte misdaadverslaggever. Als Peter R. de Vries morgen een boekje open zou doen over zijn moeilijke jeugd (bij wijze van spreke) zou ik het hem niet kwalijk nemen als de feiten wat anders zijn, en hij wat meer zijn eigen ervaringen zou buitenbrengen ipv de harde feiten. Maargoed, als hij dat naar buiten zou brengen (dit is allemaal hypothetisch hè, niet dat jullie denken dat ik iets weet over de jeugd van Peter R. de Vries oehoe... ) zou hij dat doen met de functie dat ie z'n verhaal wil vertellen. Als misdaadverslaggever is zijn functie mensen informeren, en als je mensen wil informeren moet je dat imo gewoon zo objectief mogelijk doen :) ...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:23

KiWiKo schreef:
wat ga je me vertellen?

Dat je niet de enige bent die weet hoe de wereld werkt.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:24

Vudress schreef:

In plaats van heel hard naar onwaarheden te gaan zoeken kun je de hele kwestie ook anders bekijken. Maria Mosterd heeft akelige dingen meegemaakt, daardoor een wat verstoord wereldbeeld gekregen. Als verwerking heeft zij een boek geschreven, een behoorlijke prestatie voor een laag opgeleid iemand. (Ik zie het de gemiddelde bokker niet doen...) In plaats van te gaan zoeken naar onwaarheden kun je het boek ook zien als een waarschuwing. Een waarschuwing voor jonge meisjes, een waarschuwing voor moeders. Dit is Maria's kijk op de wereld geweest, niet te letterlijk nemen maar er zit wel een boodschap achter voor velen!

Dit was precies wat ik eigenlijk wou zegen met mijn eerste bericht, hier ben ik het helemaal mee eens! top omschreven. +:)+

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:26

Trennie schreef:
Ik ben het hier dus totaal niet mee eens: zie post hierboven van mij.

Ik vind leugens opschrijven over de rug van daadwerkelijke slachtoffers een erg kwalijke zaak.
Je maakt dan misbruik van het leed van anderen en daarnaast verrijk je jezelf er ook nog eens mee.

Ik vind het schrijven van een boek een prestatie van formaat voor een laag opgeleid iemand.

In de rest van jouw verhaal staan voornamelijk aannames waar je je eigen conclusies uit trekt. Ik begrijp je redenering, helemaal omdat je uit ervaring spreekt. Maar ik vind niet dat je als buitenstaander over Maria kunt oordelen.

Trennie

Ik vind dat het boek geen realistische weergave geeft van hoe een loverboy te werk gaat.
Ook geeft het geen realistische weergave van hoe diepwerkend en beschadigend het werkt bij de slachtoffers.
Juist vanuit dat oogpunt vind ik het een heel slecht boek.
Lezend nederland wordt op het verkeerde been gezet en daarmee wordt het loverboyprobleem in een onjuist daglicht gezet.
Het draagt dus ook niet bij aan een positief effect in welke vorm ook.

Sterker nog: meisjes bij mij op het werk, vinden door dit boek, wat zij ook gelezen hebben, dat het verhaal wat Maria schrijft, zo veel erger is, dat zij daardoor denken dat ze maar beter hun mond kunnen houden.
In hun ogen hebben ze het idee dat hun eigen verhaal minder erg is / lijkt en voelen ze zich een aansteller.

Anoniem

Trennie schreef:
Vudress schreef:

jij zegt dat het leugens zijn,
het zou ook haar verstoorde perceptie van de wereld kunnen zijn,

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:27

_Hedwig_ schreef:
Zwolle is ook gewoon een groot dorp.... geen uur fietsen....

Zwolle is een Stad ;)
En als je van de ene naar de andere kant moet fietsen, ben je toch echt wel meer als 30 minuten onderweg als je een normaal tempo fietst.

Tevens bleven wij op de school ook altijd nog even rondhangen. En gingen we niet direct naar huis. Deze tijd kan er dus allemaal bij gerekend worden.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:28

Menino jij schrijft zoals ik het ook denk idd

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:28

Vudress schreef:
Trennie schreef:

Ik vind het schrijven van een boek een prestatie van formaat voor een laag opgeleid iemand.

In de rest van jouw verhaal staan voornamelijk aannames waar je je eigen conclusies uit trekt. Ik begrijp je redenering, helemaal omdat je uit ervaring spreekt. Maar ik vind niet dat je als buitenstaander over Maria kunt oordelen.

Leg eens uit waarin ik oordeel, aanames maak en concludeer?

Naar mijn idee gebruik ik puur de feiten en wat gezond boerenverstand.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:29

Trennie schreef:
Vudress schreef:

Ach kom op nu zeg! Alsof een ander slachtoffer nu ineens door Maria de dupe is! Wat een onzin.. Sorrie als ik zo reageer.. tis net alsof je schrijft dat het allemaal onzin was wat die meid meemaakte..Dat het aangedikt is.. dat geloven we allemaal nu wel.. maar ga niet doen alsof die meid niets meemaakte want dan kun je tussen de regels niet goed lezen..

We hebben regelmatig contact met mensen van instellingen als de rentray.. ook horen we daar van de meisjes die met loverboys te maken hebben gehad.. En natuurlijk hoor je ook wel eens dat sommige het aandirken of andere rotstreken uithalen.. Maar dat is het risico van het beroep.. Als je besluit om in zulke hulpverlening te willen werken, moet je je voorbereiden dat je niet met lieve zoete meisjes te maken hebt.. Daar zijn standaard procedures voor.. Risico beperken dat je te veel mannen een op een bij zulke meiden neerzet..

Ga niet zielig of het zo aandirken dat door een verkeerd/overdreven geschreven verhaal nu ineens alle slachtoffers van loverboys niet meer serieus genomen worden.. Wat een totale onzin zeg.. Iedereen met beetje normaal verstand weet ook dat dat niet zo is..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:29

Menino schreef:
ik vind manipulatief een prima woord voor een heel groot gedeelte documentaires van Peter R. de Vries, eerlijk gezegd...

Hij stuurt alles maar 1 bepaalde richting op zonder de gegeven objectief te beoordelen (beetje tunnelvisie idee...) Kijk, hij komt vaak genoeg met hele zinnige feiten over mensen op de proppen, en daarvoor mijn respect... Maar de manier waarop hij het in z'n programma's verwerkt en daarmee de mening van het Nederlands publiek probeert te beinvloeden vind ik enigszins manipulatief ja,
en ik vind het ook best storend dat heel Nederland nu zit van 'Maria heeft het boek verzonnen :oo '

Kijk, ik wil niet beweren dat het niet zo is, en dat ik er heilig van overtuigd ben dat het waargebeurd is, want ik weet het niet... Net zo min als dat Peter en de rest van Nederland het weten. Dus daarom probeer ik ook maar de andere kant te belichten, want dat vergeet Peter R. de Vries nog wel eens :o

Ik heb dan ook echt een verschrikkelijke hekel aan mensen die niet objectief zijn :o

Je hebt te veel naar Maria's filmpje geluisterd. Manipulatief is totaal iets anders dan wat bij Peter R. de Vries past.
Hij is niet degene die op 1 ding aanstuurt, hij stelt gewoon kritische vragen, daar is niets manipulatiefs aan als je het mij vraagt... Hij stuurt niet op 1 ding aan, hij maakt mensen zich bewust van wat voor labiele mensen er op deze wereld zijn.
Já, Maria heeft wat meegemaakt.
Néé, dit is gewoon niet waar...
Zo simpel is het...
Objectief? Nee. Realistisch? Ja!

Nogmaals, Peter R. de Vries is niet iemand die voor zijn plezier mensen onderuit haalt... Hij is gewoon iemand die de waarheid boven wil hebben. Hier wordt geld verdiend over de rug van échte loverboyslachtoffers. En DAT is erg! Heel erg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:30

Cayenne schreef:
sans6 schreef:

het punt is dat hij bepaalde feiten opnoemt (props daarvoor .. :D ) die je twee kanten op kan buigen...
En hij buigt ze alleen naar z'n eigen kant en laat de andere kant niet zien...

En vervolgens loopt heel Nederland er als een hondje achteraan..

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:31

sans6 schreef:

Hij gaf ook aan dat bepaalde dingen inderdaad wel gebeurd zijn, zoals bijvoorbeeld de groepsverkrachting.[/quote]
ja hij liet zien dat ze niet wilden reageren, dat klopt.
Maar verdere familie van Maria bijvoorbeeld, die haar verhaal misschien wel bevestigen zou?
Of klasgenootjes die Maria wél anders zagen.

Ik ben van mening dat bij een goede docu, je de kijker zélf een mening laat vormen, en dát gebeurde nu overduidelijk niet. :)[/quote]

Hier ben ik het volledig mee eens.
Ook vraag ik mij af of dit idee wel helemaal van Maria zelf afkomt, en of dit niet verzonnen is onder grotendeels de ideeen van andere mensen. En dat Maria hier nu voor opdraait. Misschien dat ze hierdoor ook wel niet kon ingaan op het aanbod van PrdV ( maar dit is maar mijn gedachten gang, en dat wijkt af van het verhaal )

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:32

Trennie schreef:
Ik vind dat het boek geen realistische weergave geeft van hoe een loverboy te werk gaat.
Ook geeft het geen realistische weergave van hoe diepwerkend en beschadigend het werkt bij de slachtoffers.
Juist vanuit dat oogpunt vind ik het een heel slecht boek.
Lezend nederland wordt op het verkeerde been gezet en daarmee wordt het loverboyprobleem in een onjuist daglicht gezet.
Het draagt dus ook niet bij aan een positief effect in welke vorm ook.

Sterker nog: meisjes bij mij op het werk, vinden door dit boek, wat zij ook gelezen hebben, dat het verhaal wat Maria schrijft, zo veel erger is, dat zij daardoor denken dat ze maar beter hun mond kunnen houden.
In hun ogen hebben ze het idee dat hun eigen verhaal minder erg is / lijkt en voelen ze zich een aansteller.

Bekijk het eens anders. Maria heeft zaken bespreekbaar en inzichtelijk gemaakt voor slachtoffers en hun omgeving.

Citaat:
Nogmaals, Peter R. de Vries is niet iemand die voor zijn plezier mensen onderuit haalt... Hij is gewoon iemand die de waarheid boven wil hebben. Hier wordt geld verdiend over de rug van échte loverboyslachtoffers.

Kom op zeg! Peter R. is zo mediageil als maar kan! Het is dat er nu waarschijnlijk geen interessante moordzaken zijn die hij op kan lossen, anders had hij zich daar wel mee bezig gehouden.

Een beetje alles in perspectief blijven zien hoor.....

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:32

over de vraag wat PRdV voor mens is kunnen we een ander topic volschrijven geloof ik :)
Hier op Bokt heb ik ook al regelmatig postst gelezen van mensen die met hem te maken hebben gehad, en zó geweldig schijnt hij niet te zijn. Als Maria en Lucie mOsterd dan als mediag**l worden uitgemaakt, dan PRdV zeker óók.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:34

Menino schreef:
het zou ook haar verstoorde perceptie van de wereld kunnen zijn
,

Ik verwijs in deze ook naar een door mij geplaatste post op pagina 29 onderaan.
Heb je deze gelezen?

Janine1990

Re: Echte mannen eten wél kaas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:39

Vudress: Ik denk dat het juist minder bespreekbaar is geworden, juist door de redenen die Trennie noemt... DAT is erg!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:43

Jesser schreef:
Trennie schreef:

Ach kom op nu zeg! Alsof een ander slachtoffer nu ineens door Maria de dupe is! Wat een onzin.. Sorrie als ik zo reageer.. tis net alsof je schrijft dat het allemaal onzin was wat die meid meemaakte..Dat het aangedikt is.. dat geloven we allemaal nu wel.. maar ga niet doen alsof die meid niets meemaakte want dan kun je tussen de regels niet goed lezen..
We hebben regelmatig contact met mensen van instellingen als de rentray.. ook horen we daar van de meisjes die met loverboys te maken hebben gehad.. En natuurlijk hoor je ook wel eens dat sommige het aandirken of andere rotstreken uithalen.. Maar dat is het risico van het beroep.. Als je besluit om in zulke hulpverlening te willen werken, moet je je voorbereiden dat je niet met lieve zoete meisjes te maken hebt.. Daar zijn standaard procedures voor.. Risico beperken dat je te veel mannen een op een bij zulke meiden neerzet..

Ga niet zielig of het zo aandirken dat door een verkeerd/overdreven geschreven verhaal nu ineens alle slachtoffers van loverboys niet meer serieus genomen worden.. Wat een totale onzin zeg.. Iedereen met beetje normaal verstand weet ook dat dat niet zo is.
.

Ik begrijp deze reactie eerlijk gezegd niet zo.
Volgens mij is het boek niet gericht aan hulpverlenend nederland, maar is het vooral de leek op dit gebied die het boek leest?
Die hebben van deze problematiek, om even in de sfeer te blijven, geen kaas gegeten.
Juist dan is het belangrijk dat er een realistisch beeld van wordt neer gezet.

Het gaat in deze, naast de boel bedriegen, ook om een stuk ethiek.

En ik zou het toch echt wel heel erg fijn vinden als mensen ook alle post lezen die geplaatst worden.
Dat geeft veel verheldering in de discussie en standpunten van eenieder...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:45

En iedereen lijkt ook maar even door de vingers te zien dat ze allerlei ernstige beschuldigingen maakt over iemand die dit waarschijnlijk nooit gedaan heeft! Een wiet-teler/hangjongere/documenten vervalser is wel wat anders dan een zware drugsdealer, vrouwenhandelaar en meervoudige moordenaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:46

Trennie schreef:
Menino schreef:
het zou ook haar verstoorde perceptie van de wereld kunnen zijn
,

Ik verwijs in deze ook naar een door mij geplaatste post op pagina 29 onderaan.
Heb je deze gelezen?

ja, maar het punt is dat jij er van uit gaat dat ze het verzonnen heeft..
Dat het naar alle waarschijnlijkheid niet werkelijk is gebeurd zoals in het boek staat wil ik wel geloven,
maar júíst dat ze het verzonnen heeft gaat me een stap te ver...

Mss is ze maar 1 of 2 keer gedwongen tot prostitutie, en mocht ze een keer het geld tellen van Manou, maar ook dat is traumatiserend... En ik kan me voorstellen dat als dát gebeurt, je perceptie van de werkelijkheid verandert, en het verhaal in je hoofd telkens maar erger en erger wordt, en als dan op therapie gevraagd wordt of je het op wil schrijven, dat dan het verhaal eruit komt wat in je hoofd zit. Wat die psych zei, dan zijn het authentieke (valse) herinneringen geworden, en dan is het dus niet met opzet 'verzonnen' ...

Dit is zomaar 1 van de mogelijkheden waarom ik vind dat we niet met z'n allen allemaal maar bovenop die maria moeten duiken en heel hard moeten gaan oordelen, en ik vind eigenlijk dat jij dit als jeugdhulpverlener ook wel in moet zien..