kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:09

Nee maar mijn zaterdag is bezet door hockey. Ik ben gewoon van 's morgens tot ruim aan het einde van de middag weg omdat ik moet spelen :). En tja, veel tijd in een studie steken is nooit weggelegd, toch? Goed, de een doet er langer over dan de ander qua leerwerk, maar als je het met iets meer leren gewoon aankan, vind ik niet dat het niveau te hoog is voor iemand :).

Vjestagirl

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:55

Zondag baantjes bestaan ook. Net als krantenwijken voor schooltijd. :)

En nee hoor, als je t met wat meer leren prima aankan is je niveau zeker niet te hoog. Maar als je niet 2 uurtjes kan missen om een krantenwijk te lopen denk ik wel dat je niveau te hoog is :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:42

Moderatoropmerking:
Het valt mij op dat er in dit topic heel veel aannames voor de ander gedaan worden. Als iedereen nou gewoon vanuit zijn of haar standpunt discussieert, dan zou dat de sfeer in het topic een heel stuk ten goede komen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:15

Ik geloof dat als ik had gezegd tegen mijn ouders dat een baantje niet zou lukken omdat ik dan geen tijd voor schoolwerk over zou houden, dan zou sport denk ik het eerste zijn waar ik mee mocht stoppen!

Ik kom uit een gezin waarbij we het echt niet slecht hadden, maar op 16 jarige leeftijd (destijds waren er andere regels) had ik gewoon een baantje te zoeken voor in het weekend. Juist omdat het goed is voor je ontwikkeling om enigszins een idee te krijgen hoe het echte leven in elkaar zit.

Want alle studenten die menen dat het leven zo zwaar is met studie dat werken je resultaten niet ten goede komt, die studenten zou ik willen zeggen: ben benieuwd wat jullie van je werkende leventje gaan vinden. Als ik kon kiezen, dan wist ik het wel. Lekker studeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:22

En zo vindt mijn vader het gelukkig heel belangrijk dat ik heerlijk jong kan zijn en me goed inzet voor school en sport. :D Ik hoef dus ook gelukkig geen baantje te zoeken en al m'n vrienden hoeven het ook niet. :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:30

Maaikemuis: zoals deze student? Ik besteed 60 uur per week aan mijn studie, en daarnaast werk ik nog 20 tot 30 uur...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:57

Hangt er natuurlijk vanaf wat je eigen doelstellingen zijn als student. Ik ken er weinig die zo'n inzet tonen, petje af daarvoor! Waarschijnlijk is dit niet zozeer te wijten aan de zwaarte van jouw studie, maar meer aan jouw eigen karakter. En waarschijnlijk zal jouw werkende leven ook door dit karakter aangestuurd gaan worden.

Pas je wel een beetje goed op jezelf?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:58

@Rebecca, besef wel dat je op deze manier pas een cv begint op te bouwen als je klaar bent met studeren..... Er zullen weinig werkgevers zijn (zeker in de huidige economie) die zitten te springen op iemand zonder werkervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:10

Werkgevers zitten zeker wel te springen op mensen die enkel een krantenwijkje gehad hebben? :) Nee ik maak mij daar nu nog geen zorgen om eigenlijk. Tegen de tijd dat ik überhaupt al ga studeren, ben ik járen verder. :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:16

Rebeccaa schreef:
Werkgevers zitten zeker wel te springen op mensen die enkel een krantenwijkje gehad hebben? :) Nee ik maak mij daar nu nog geen zorgen om eigenlijk. Tegen de tijd dat ik überhaupt al ga studeren, ben ik járen verder. :+

Het gaat niet zozeer om het krantenwijkje zelf, maar meer om de instelling die je daarmee laat zien, namelijk dat je wíl werken.

Dus ja, ik denk dat werkgevers meer zin hebben in iemand die een zaterdag baantje of een kranten wijk hebben gehad, dan iemand die dat niet heeft gedaan.

En zelfs als je gaat studeren en je wilt een bijbaantje, dan vragen ze je om je CV. Dan ist wel handig als er wat op staat.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:20

Nope, dat niet misschien. Maar werkgevers zitten ook niet te wachten op mensen die niets op hun cv hebben staan. Op het moment dat jij bv in een supermarkt begint op 16 jarige leeftijd op zaterdag, dan ben jij tegen de tijd dat je 20 bent hoofdcassiere of planner. En dat is wel interessant, want dan ben je iemand die op jonge leeftijd al heeft bewezen over organisatorische kwaliteiten te bezitten. En met die organisatorische kwaliteiten kun je tijdens je studie een baan krijgen als voorzitter van bijvoorbeeld de studentenvakbond. De kans dat je bij sollicitaties op de stapel, mogelijk interessant, terechtkomt is dan wel vele malen hoger.

Of zoals mijn vader het altijd zo leuk wist te zeggen. Balletjes en paarden kosten geld, ze creëren het niet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:29

Om dat dan weer even ontopic te trekken. Ik wil niet betalen voor de luxe van kinderen, terwijl zij die luxe ook best zelf kunnen betalen. Kinderbijslag vind ik prima voor kind 1 en 2, daarna vind ik het een luxe worden voor ouders, iets waar je voor kiest. En daarnaast kies je als ouders voor de club waar je kind op zit. Je kan op paardrijden zitten, maar je kan ook op de plaatselijke scoutingclub zitten. Het 1 kost een tientje per maand, het andere het 10-voudige.

Ik mocht op paardrijden, maar omdat dat een dure sport was, was dat voor mij ook het enige. Ik mocht 1 dag in de week paardrijden. Mijn broertje zat op 3 dingen, maar die waren veel goedkoper. Ook kinderen kun je heel goed bijbrengen dat dingen geld kosten en dat daar dus limieten en keuzes aan vast hangen.

Sport heeft ook niets met eerste levensbehoeften te maken. Pas op het moment dat je voedsel moet gaan halen bij de voedselbank, dan pas heb je recht op klagen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:43

Mensen die de kinderbijslag willen afschaffen zijn vast degene die zelf bewust geen kinderen willen omdat die hen beperken in hun vrijheden.
Deze mensen zouden dan later ook maar helemaal alleen voor hun eigen onderhoud moeten zorgenm, want ze staan er blijkbaar niet bij stil dat "onze" kinderen later hun oude dag voor een groot deel finacieren!
Of zullen we de AOW voor hen dan maar helemaal afschaffen eens zien wat ze daar van zullen vinden :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:50

Ik ben bewust kinderloos, dat klopt. En kinderbijslag mag voor mij gedeeltelijk afgeschaft worden, namelijk vanaf het derde kind. Ik spaar op dit moment al voor mijn pensioen, zodat ik daarvoor niet geheel afhankelijk zal zijn.

De reden 'kinderen zorgen voor onze oude dag', vind ik een beetje een flauwe. Ten eerste, dit is de meest foute reden om kinderen te nemen (na, ik deed het om mijn relatie te redden) en daarnaast, ik betaal nu al voor de oude dag van de oudere generatie en mezelf. Heel cru, ik heb er niet zelf voor gekozen om hier rond te lopen. Als er geen kinderen meer geboren zouden worden, zou er geld overblijven voor mijn oude dag. Aangezien kinderen en de geriatrie de twee grootste kostenposten zijn in de maatschappij. Valt 1 weg, heb je de ander nog.

(even heel zwart/wit)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:54

Ulfeino schreef:
Mensen die de kinderbijslag willen afschaffen zijn vast degene die zelf bewust geen kinderen willen omdat die hen beperken in hun vrijheden.
Deze mensen zouden dan later ook maar helemaal alleen voor hun eigen onderhoud moeten zorgenm, want ze staan er blijkbaar niet bij stil dat "onze" kinderen later hun oude dag voor een groot deel finacieren!
Of zullen we de AOW voor hen dan maar helemaal afschaffen eens zien wat ze daar van zullen vinden :)

Niet omdat ze me zouden beperken, maar omdat ik denk dat ik geen goede moeder kan zijn.

En de staat is al bezig met het omzetten van het omslag stelsel naar een systeem waarin iedereen voor zichzelf betaald. Dus ja, we gaan allemaal voor onzelf betalen.

En waarom aow afschaffen. Dat is iets wat iedereen kan krijgen niet alleen mensen met of zonder kinderen

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:58

Ulfeino schreef:

En alweer iemand die geen kinderen wil voor zichzelf maar voor de maatschappij. Hoe geloofwaardig ;)

Ik ben bewust kindervrij, om meerdere redenen, behalve de vrijheidsbeperking. Die heb ik met veel dieren om me heen ook al.

En ik denk zelfs dat als wij 67 zijn er geen potje meer is. Ondanks nu al jaren er aan betalen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:02

Zou te gek voor woorden zijn als er geen kinderbijslag zou zijn. Ik ben daar geheel afhankelijk van, anders zou ik niet eens kleding kunnen kopen. Ik ben nu 17 en kan bijna niet eens alle kleding kopen van de kinderbijslag, ik vind het zelfs te weinig. Dan heb ik het alleen nog maar over kleding en mag ik blij zijn dat mijn familie mijn hobby (de paarden) en sport voor me betaald.Ik heb daar ook een fiets,trampoline enz van gekregen, omdat mijn ouders dat niet konden betalen. Makkelijk praten voor mensen die een hoog inkomen hebben en zeggen dat de kinderbijslag wel afgeschaft kan worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:05

Gucci_ schreef:
Zou te gek voor woorden zijn als er geen kinderbijslag zou zijn. Ik ben daar geheel afhankelijk van, anders zou ik niet eens kleding kunnen kopen. Ik ben nu 17 en kan bijna niet eens alle kleding kopen van de kinderbijslag, ik vind het zelfs te weinig. Dan heb ik het alleen nog maar over kleding en mag ik blij zijn dat mijn familie mijn hobby (de paarden) en sport voor me betaald.Ik heb daar ook een fiets,trampoline enz van gekregen, omdat mijn ouders dat niet konden betalen. Makkelijk praten voor mensen die een hoog inkomen hebben en zeggen dat de kinderbijslag wel afgeschaft kan worden.

En waarom heb je kinderen genomen als je ze niet kunt betalen?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:08

Dat het potje op is komt misschien wel omdat er veel en veel minder kinderen geboren worden dan 50 jaar geleden, want die zijn momenteel voor al die ouderen aan het betalen.

Het is een moeilijke materie.
Wij hebben kinderen omdat we overtuigd zijn van het feit dat er kinderen moeten zijn om de maatschappij draaiende te houden, omdat we ze graag wilden etc., maar niet om de kinderbijslag.
Als je geld wilt overhouden moet je niet aan kinderen beginnen, want ze kosten je een rib uit je lijf :)
Maar voor hen heb ik alles over

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:10

Dus als jouw kinderen vragen waarom ze geboren zijn, dan is het niet omdat jij en je partner veel van elkaar hielden, of omdat het leven zo mooi is dat je het hen gunde, maar om de maatschapij draaiende te houden?

Wauw.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:15

Vjestagirl schreef:
Gucci_ schreef:

En waarom heb je kinderen genomen als je ze niet kunt betalen?

Nee, ik bedoelde mijzelf, ik krijg van mijn ouders de kinderbijslag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:17

Mag ik vragen wat er mis is met een bijbaantje als je meer geld wilt hebben?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:19

Kleding, dat maak je zo duur als je wilt. Ik koop in de lente een setje en in de winter 1. En per setje ben ik rond de 60 euro kwijt. Schoenen en jassen doe ik meerdere jaren mee. Vanaf de 18 geheel op eigen kosten.
Paardrijden, mijn ouders hebben dat nooit voor mij betaald. Daar heb ik altijd al zelf voor gewerkt. Krantenwijk op naam van broer.
Dus kan nu niet zeggen dat ik je nu in en erg arme situatie vnd zitten. Sorry.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:20

Wat is er mis met een bijbaantje? Op 16 jarige leeftijd betaalde ik mijn kleding echt zelf!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:20

Aan kinderen beginnen moet een wel overwogen beslissing zijn, en niet alleen maar ik ben super verliefd en laten we een kind op de wereld zetten of we rotzooien er maar wat op los en ojee nu ben ik zwanger.
Je moet er voor kunnen zorgen, je moet een kind naast heel veel liefde een toekomst kunnen bieden.