PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:33

KiWiKo schreef:
En ik voor een zou het helemaal niet erg vinden als dat in ons Nederlandje ook zou kunnen............. iemand hier in het topic het daarmee oneens?

Natuurlijk ben ik het daar mee eens. Maar dat is heel iets anders dan mensen in de cel gooien wanneer ze geen legitimatie bij zich hebben en toevallig allochtoon zijn.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:34

@Kiwiko: Ik vind ook dat alle geloven bij elkaar moeten kunnen leven, maar ook alle politieke overtuigingen. En daar schort het nou net aan in Singapore. Als je het niet eens bent met het regime, dan wordt je heel stevig aangepakt. De inwoners krijgen gekleurde info via de media, die gecontroleerd wordt door de overheid.....etc.

Eerlijk is eerlijk ik baseer me op boekjes ( en college)wijsheid, misschien is het er wel geweldig. Maar zou zelf niet onder een autoritair regime willen leven, hoeveel nadelen de democratie ook heeft.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:35

Er moet weer (?) een natuurlijk evenwicht, manier van doen komen. Maar dat werkt waarschijnlijk alleen als alle burgers ook weer eens een beetje normaal gaan doen (denk maar aan die reclame van Nederland wordt steeds asocialer), actie-reactie.

In de bieb waar ik werk, krijg ik soms al een grote mond als je tegen mensen zegt dat ze alleen mogen eten en drinken in de koffie-corner en niet bij de pc's..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:36

Natuurlijk leren de meeste mensen hun kinderen dat. Normen en waarden noemden ze dat toch?
Helaas is er ergens iets heel erg fout gegaan (vraag me niet waar en wanneer) en lijkt het wel alsof bij bepaalde mensen die ongeschreven regels niet meer van belang zijn.
Ze worden immers toch niet bestraft als deze niet nageleefd worden.
Tja, zet er dan maar dikke vette boetes op. Het is schandalig dat het moet, maar het werkt wel. In de portemonnee tref je dit soort mensen het meest.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:36

Alet74 schreef:
Lovely, dat is dan wel weer leuk, Nederland op zijn smalst!

Die dingen die in Singapore bij wet verboden zijn, zou ik hier scharen onder de ongeschreven regels, dit zijn toch zaken die je je kinderen leert. Ik kan me voorstellen dat dat prettig leeft.

maar die helaas niet nageleefd worden :) waardoor je deze chaos krijgt......

Vorig jaar zijn er twee kinderen van 10 en 12 van de Haagsche markt afgeplukt om ...........00:30 uur.......... met een 9 mm op zak........

zou in Singapore ernstige gevolgen hebben, hier worden de kiddies thuisgebracht....... pa en ma mogen even op het buro een verklaring afleggen....... die zeggen dat ze mijn god niet weten hoe de kids aan het pistool komen en dat ze er voortaan voor zullen zorgen dat hun jochies niet meer om die tijd over straat slenteren........

case closed

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:37

ja dit vind ik ook!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:37

KiWiKo schreef:
je hebt HB Visser diens posts toch wel gelezen in dit topic?

Die heb ik gelezen en ze geven mij niet voldoende informatie of ik zou willen leven in een samenleving met zulke regels. Zelfs al klinkt het heel idyllisch, ik denk dat ik het niet zou willen.

HBvisser: bedankt voor je reactie, het is zeker leuk om ervaringen uit de eerste hand te horen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:38

KiWiKo schreef:
Vorig jaar zijn er twee kinderen van 10 en 12 van de Haagsche markt afgeplukt om ...........00:30 uur.......... met een 9 mm op zak........

zou in Singapore ernstige gevolgen hebben, hier worden de kiddies thuisgebracht....... pa en ma mogen even op het buro een verklaring afleggen....... die zeggen dat ze mijn god niet weten hoe de kids aan het pistool komen en dat ze er voortaan voor zullen zorgen dat hun jochies niet meer om die tijd over straat slenteren........

case closed

Heb je ze zelf gesproken, die ouders ( en die jochies ). Want dit soort zaken zie ik dus (bijna) dagelijks voorbij komen. En daar gebeurt echt wel iets meer mee.

RoodZonnetje

Kiwiko: ik ben ook absoluut niet tegen strenger straffen want dat is in sommige gevallen absoluut noodzakelijk. Maar ik ben wel heel fel tegen de ene bevolkingsgroep strenger straffen dan de ander. En tegen enkel straffen en niet uitleggen welk gedrag je dan wél wilt zien. Enkel repressie werkt niet.

KiWiKo

Heino schreef:
KiWiKo schreef:
En ik voor een zou het helemaal niet erg vinden als dat in ons Nederlandje ook zou kunnen............. iemand hier in het topic het daarmee oneens?

Natuurlijk ben ik het daar mee eens. Maar dat is heel iets anders dan mensen in de cel gooien wanneer ze geen legitimatie bij zich hebben en toevallig allochtoon zijn.

in Singapore woont ook alles bij elkaar......... allochtoon, autochtoon, christen, jood, moslim, atheist........ en alles wat er tussenin zit......

het kan wel.......... 10 miljoen mensen in een stad he.......... een stad!! hutje mutje op elkaar.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:39

Zesiram schreef:
KiWiKo schreef:

case closed

Heb je ze zelf gesproken, die ouders ( en die jochies ). Want dit soort zaken zie ik dus (bijna) dagelijks voorbij komen. En daar gebeurt echt wel iets meer mee.

nee........... maar wel een direct betrokkene ......... die toevallig ook met een zaak van mij bezig was aangaande een vuurwapenincident

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:39

Mokum Mobiel heeft wel goed begrepen dat de middenstand lijdt onder hoge parkeertarieven en plannen om de binnenstand autovrij te maken.

Singapore is klein, ik denk niet dat je een dergelijk beleid op een grotere samenleving los moet laten, handhaving is dan namelijk een verschrikkelijke hoge post.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:42

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:
je hebt HB Visser diens posts toch wel gelezen in dit topic?

Die heb ik gelezen en ze geven mij niet voldoende informatie of ik zou willen leven in een samenleving met zulke regels. Zelfs al klinkt het heel idyllisch, ik denk dat ik het niet zou willen.

HBvisser: bedankt voor je reactie, het is zeker leuk om ervaringen uit de eerste hand te horen.

Natuurlijk werden wij ook wel eens doodziek van al die regels en vergunningen die je voor alles wat je doet moet aanvragen.
Maar toch.....je moppert een keer....je vult voor de zoveelste keer je papieren in en dit keer vraag je om hulp van iemand bij helpdesk....die waarempel vriendelijk te woord staan en helpen, in plaats van afblaffen en je gaat naar huis om binnen drie dagen te horen of je het nu wel goed hebt gedaan.
Want efficient zijn ze.
Maar we hoefden niet bang te zijn voor tasjesdieven, overvallers, verkrachters, vervelende mensen en ander gespuis.

Dat is toch wat waard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:43

Heino schreef:
Kiwiko: ik ben ook absoluut niet tegen strenger straffen want dat is in sommige gevallen absoluut noodzakelijk. Maar ik ben wel heel fel tegen de ene bevolkingsgroep strenger straffen dan de ander. En tegen enkel straffen en niet uitleggen welk gedrag je dan wél wilt zien. Enkel repressie werkt niet.

En daar sluit ik me helemaal bij aan...

Ik ben niet tegen strenger aanpakken van gedrag. Maar wel als het selectief gebeurt en als het aleen maar gericht is op negativiteit en straffen en geen enkele mogelijkheid biedt om ook eens iets goeds te doen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:44

KiWiKo schreef:
nee........... maar wel een direct betrokkene ......... die toevallig ook met een zaak van mij bezig was aangaande een
vuurwapenincident

Dan hebben ze een aardige steek laten vallen ( als het werkelijk zo gebeurt is, gelukkig is niet alles meteen voor iedereen zichtbaar ). In mijn beroepsomgeving zijn hier duidelijke regels hoe mee om te gaan, en dan moeten zowel die ouders ( vuurwapenbezit alleen al is reden genoeg nl. ) als kinderen op het matje komen en een vrij intensief traject afleggen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:44

Lovely schreef:
Mokum Mobiel heeft wel goed begrepen dat de middenstand lijdt onder hoge parkeertarieven en plannen om de binnenstand autovrij te maken.

Singapore is klein, ik denk niet dat je een dergelijk beleid op een grotere samenleving los moet laten, handhaving is dan namelijk een verschrikkelijke hoge post.

Dat ben ik met je eens. Maar in Singapore betaal je ook nog eens maar 12% belasting.
Je word daar als je iets uitvreet ook meteen dezelfde dag berecht. Dat zal ook wel iets schelen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:46

Er zou veel meer geld in het onderwijs en opvoedingsondersteuning gepompt moeten worden. We moeten aan de basis beginnen en 'de ouders' tot meer actie en betrokkenheid aansporen. Als ik alleen al bij mijn dochter op school hoor dat sommige kinderen geen brood bij zich hebben naar de overblijf, tja, hoe gaat het daar verder dan thuis?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:48

Er is de afgelopen jaren ook onwijs veel geld in opvoedondersteuning gepompt! Alleen de effecten daarvan zie je pas op lange termijn.

Die verhalen van geen brood ken ik helaas ook maar al te goed |( Gelukkig weet ik van één van de scholen waar ik mee werk dat zij zelf subsidie krijgen voor een paar broden en potten pindakaas/jam etc. Dezelfde kinderen gaan ook zonder ontbijt op stap namelijk.

RoodZonnetje

Re: PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:52

Ik ben voor een "normen en waarden" les. Onderwijs kan je namelijk nog in zekere mate controleren, wat ouders met je opvoedingsondersteuning doen is maar de vraag... Ik heb ook altijd het idee dat je die mensen die je wilt bereiken met je opvoedondersteuning niet bereikt. Misschien verplichte opvoedingsondersteuning wanneer kind met HALT in aanraking geweest is?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:53

Op zoek naar de cijfers zomaar op een stukje van onze aller Rouwvoet (minister jeugd en gezin) gestuit:

Citaat:
Jongeren die overlast veroorzaken worden streng aangepakt. De aanpak richt zich op de hele omgeving van de jongere, dus ook het gezin, de school en, de vrienden. De aanpak is niet vrijblijvend en kan verplicht worden opgelegd.

Voor probleemjongeren zonder zicht op opleiding of baan en die dreigen af te glijden naar de criminaliteit, worden campussen opgezet die zich richten op heropvoeding, op scholing en het krijgen van werk.

Hmmm, dacht ik dat dat nou net was wat veel mensen willen? Hoezo luistert er niemand......gaat weer verder op zoek naar de budgetten ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:55

Dat klinkt goed Zesiram! En misschien zit ik er wel helemaal naast, maar ik kan me voorstellen dat dit de gezinnen zijn waar de kinderen minder gestimuleerd worden, minder kansen krijgen, en dat je dan later sneller ontspoord. Daar moet je dan bijsturen, ik ben benieuwd of je dan ook effect ziet (en welke).
Ga ik er nu ook al vanuit dat er niets gebeurd, wat slecht van mij! Ik heb het ook nog nooit onderzocht trouwens, ben blij met het goede Rouvoet nieuws.
(heeft dit nog iets met de openingspost te maken?)

@Heino: er zijn wel scholen die zelfs iemand van HALT uitnodigen om daar iets over te vertellen, er gebeurt wel wat. Maar inderdaad, sommige mensen bereik je gewoon nooit.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:56

Heino schreef:
Misschien verplichte opvoedingsondersteuning wanneer kind met HALT in aanraking geweest is?

Ik zal even een voorbeeldje geven van wat er dus al gebeurt, in mijn eigen praktijk.
Als er een kind/jongere wordt aangetroffen op straat op een raar tijdstip, of één die overlast veroorzaakt, of op een andere manier in het oog springt, wordt het kind meteen meegenomen naar de ouders door de politie ( met de normale preek die daar bij hoort ). Vervolgens komt binnen 3 dagen de agent terug, met een maatschappelijk werker. Het gezin is verplicht deze mensen binnen te laten en een traject aan te gaan.

Even voor de duidelijkheid: dit is zonder dat er strafbare feiten zijn gepleegd, die als zodanig voor de rechter moeten komen, dit gaat om lichte gevallen van overlast.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:57

Maar Rouvoet spreekt over "kan verplicht worden opgelegd". Ik zou willen zien dat álle ouders van HALT-jongeren zo'n opvoedcursus krijgen.

RoodZonnetje

Re: PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:58

Zesiram: maar het gebeurt blijkbaar niet altijd. Ik ken genoeg verhalen (uit eerste hand) van potentiële jeugdcriminelen waarbij er niets gedaan wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:01

Shadow0 schreef:
Heino schreef:

En daar sluit ik me helemaal bij aan...

Ik ben niet tegen strenger aanpakken van gedrag. Maar wel als het selectief gebeurt en als het aleen maar gericht is op negativiteit en straffen en geen enkele mogelijkheid biedt om ook eens iets goeds te doen.

en wie heeft het over selectief dan?????????

ik zal geen last hebben van strengere straffen....... 70% van de Nederlanders niet........... hoe bedoel je selectief??