Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:De Islam kent geen standaard wat betreft de stijl of het type van de kleding die een vrouw mag dragen. Echter dienen een paar punten nageleefd te worden.
- Het eerste punt betreft de delen van het lichaam die bedekt dienen te worden en de delen die gewoonlijk vertoond mogen worden. De delen die gewoonlijk vertoond mogen worden, zijn het gezicht en de handen vanaf de palmen. Dat betekent dat de andere delen dus bedekt dienen te worden:
- Het tweede punt betreft ‘de wijdheid’ van de kleding. De kleding dient zo te zijn dat het, het lichaam van de vrouw niet beschrijft en dus niet strak tegen haar lichaam aanzit.
- Het derde punt is dat de kleding dik genoeg moet zijn om het lichaam behoorlijk te kunnen bedekken en zodat de huid niet vertoond wordt.
- Het vierde en laatste punt is dat de kleding niet glimmend of abnormaal opvallend dient te zijn zodat het alle aandacht trekt.
Citaat:Over de betekenis van het stukje Koranvers “…behalve wat daarvan zichtbaar is…” uit soerat-an-Nur zijn verschillende meningen tussen de “salaaf” (de eerste drie generaties in en na de tijd van de profeet.). Sheigh Ibn Djurair heeft in zijn tafsier (18/84) (uitleg) van de Koran verschillende meningen van de sahaabah en taabi’ien weergegeven. De sjeigh heeft zelf gekozen voor de uitleg die zegt dat het het gezicht en beide handen is[1],wat je wel mag laten zien.
Citaat:Shaikh Abuu Bakr Al-Djassaas ( rahimahoellaah) zegt in zijn boek “ Ahkaamoel-Koran” (3/316) “Dat Ibn Mas’oed zegt dat: “…behalve wat daarvan zichtbaar is…” de kleding betekent, is niet waar.”Hij haalt de hadith aan overleverd door Aisha dat haar zusje Asmaa bint Abu Bakr voor Rasulullah (s.a.s.) verscheen in doorzichtige kleding,waarom de profeet weg keek en zei:”O Asmaa,
Wanneer een meisje de leeftijd heeft bereikt dat zij menstrueert,mag zij niets van haar lichaam laten zien,bahalve dit,en hij wees zijn gezicht en handen aan.”
Citaat:Een andere hadith bewijst dat het niet verplicht is voor een vrouw om haar gezicht te bedekken;
Djaabir bin `Abdullah heeft overleverd;
“Ik verrichtte salaat-ul-Ied met Rasulullah (s.a.s.) en hij begon met de salaah voor de toespraak en zei noch adhaan,noch iqaaamah (de oproepen tot het gebed).Daarna stond hij op, terwijl hij op Bilaal steunde.
Hij adviseerde de moslims om “taqwa” (Godsbewustzijn) te hebben en om Allah te gehoorzamen.
Hij gaf hun adviezen en herinnerde hun aan Allah.Daarna adviseerde hij de vrouwen en herinnerde hun aan Allah en zei:”Geef sadaqah (liefdadigheid), want de meesten van jullie (vrouwen) zijn in het vuur van djehennam.”Een van die vrouwen haar gezicht betrok (van bezorgdheid,angst,taqwa) en zei: “Waarom,o Rasulullah?” (s.a.s.) Hij antwoordde:”Omdat jullie veel klagen en de “ `ishrah” ontkennen.” (d.w.z: dat vrouwen altijd iets te klagen hebben over hun huwelijksleven en hun mannen,zonder het goede te noemen.)Hij (Djaabir) zei verder:”Ze gaven hun sieraden als sadaqah.Ze gooiden hun ringen en kettingen in het kledingstuk van Bilaal.” (Sahih Moslim)
(de hadith maakt dus o.a. duidelijk dat Djaabir wist hoe haar gezichtsuitdrukking was,wat hij niet had kunnen weten wanneer deze bedekt was geweest.)
Princess_ schreef:Volgens mij heb ik mijn mening daarover al duidelijk gemaakt?
Princess_ schreef:Met jouw kruisje om jouw nek kan ik prima met je communiceren. Met een hoofddoekje op kan ik ook prima met iemand communiceren. Een complete burka maakt het al moeilijker, precies zoals ik net heb uitgelegd.
Princess_ schreef:Met jouw kruisje om jouw nek kan ik prima met je communiceren. Met een hoofddoekje op kan ik ook prima met iemand communiceren. Een complete burka maakt het al moeilijker, precies zoals ik net heb uitgelegd.
Princess_ schreef:Het zou een "ik" reden zijn, als ik de enige was die er zo over dacht.
Ragdollcat schreef:Nee, ik vind een burka niet kunnen.
Dat doen ze maar in eigen land daar waar het normaal is.
Ze kozen er zelf voor om hier te komen, dan passen ze zich maar aan, want andersom moeten wij dat wel doen als we in die landen komen, dan moeten we ons ook bedekken uit respect.
Ragdollcat schreef:Nee, ik vind een burka niet kunnen.
Dat doen ze maar in eigen land daar waar het normaal is.
Ze kozen er zelf voor om hier te komen, dan passen ze zich maar aan, want andersom moeten wij dat wel doen als we in die landen komen, dan moeten we ons ook bedekken uit respect.
Jesser schreef:Princess_ schreef:Aanvallen is niet het punt van een discussie![]()
quote]
Mijn punt is dat een burka niet iets bijdraagt aan de emancipatie van een vrouw, als er hier in Nederland een vrouw zegt ik draag die burka vanuit geloofsovertuiging, kan ik voor mijn gevoel alleen maar zeggen.. dan is je dat aangepraat, je bent geindoctrineerd zoals dat heet..
Ieder weldenkende vrouw met gezond verstand zal het niet in haar hoofd halen om de rest van je leven jezelf in zo'n ding te verschuilen..
En als ik een rok of een hoed draag.. Is dat omdat IK dat wil, niet omdat een of andere kerk/geloof me dat voorschrijft.. Die tijd is geweest in mijn opinie..
Jesser schreef:Heb ik jou persoonlijk aangevallen Brainless, of voel je je aangesproken?? Dan zal er iets in mijn woorden zijn die je raakt.. anders zal je niet zo reageren. (wellicht een kern van waarheid?)
Vrouwen die 'verplicht' worden gesteld om iets te dragen omdat dat vanuit de kerk/geloof/onderdrukking wordt gebracht vind ik persoonlijk niet kunnen.
Mijn punt is dat een burka niet iets bijdraagt aan de emancipatie van een vrouw, als er hier in Nederland een vrouw zegt ik draag die burka vanuit geloofsovertuiging, kan ik voor mijn gevoel alleen maar zeggen.. dan is je dat aangepraat, je bent geindoctrineerd zoals dat heet..
Ieder weldenkende vrouw met gezond verstand zal het niet in haar hoofd halen om de rest van je leven jezelf in zo'n ding te verschuilen..
En als ik een rok of een hoed draag.. Is dat omdat IK dat wil, niet omdat een of andere kerk/geloof me dat voorschrijft.. Die tijd is geweest in mijn opinie..