Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:22

Juridisch is dat niet genoeg: je moet specifiek aangeven waar dat misbruik gemaakt wordt. In zijn algemeenheid zeggen 'jij doet dingen die niet mogen', daar kan een rechter niks mee.

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:23

Hypofocus schreef:
Michel, Horse Tycoon lijkt in de verste verte niet op een CU2, google, Imageshack of YouTube.
Dat zijn allemaal websites die zélf helemaal niets met de content doen.
Bij Horse Tycoon draait het hele spel juist om de (illegaal verkregen) content.

Het is een site van een totaal ander caliber en dus ook niet te vergelijken.

Haha, nou word die mooi. Wij draaien op illegaal verkregen content. Belachelijk natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:25

Michel_ schreef:
Haha, nou word die mooi. Wij draaien op illegaal verkregen content. Belachelijk natuurlijk.

Oh... dus álle gebruikers hebben alleen hun eigen gemaakte foto's in het spel staan?
Goh... dat wist ik niet...

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:32

Kan ik wel weer een kinderachtige reactie teruggeven maar dat zal ik maar niet doen.

Je snapt zelf ook wel dat wij niet draaien op die paar foto's die bij een paardenprofiel staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:34

Hoor je mij zeggen dat dat de énige bron van inkomsten is? Nee...

Maar het is wel een onderdeel waar wel degelijk geld mee verdient wordt...
En waar een aanzienlijk aantal illegaal verkregen foto's op te vinden zijn.

Op verschillende plaatsen op de fora geven gebruikers zélf al aan dat ze illegaal verkregen foto's gebruiken, of dat ze copyright onzin vinden, en dat ze al hun foto's van google af halen zonder toestemming van de fotografen.

Dat zijn openbare schuldbekentenissen van de gebruikers. Maar heeft ook maar 1 van hen daarvoor een waarschuwing gekregen o.i.d.?
Nee...

En heeft het beheer daarop ingegrepen, om te zorgen dat dit materiaal verwijdert wordt?
Nee...

En deze bekentenissen zijn in een topic geplaatst, waar het beheer óók in reageerde.
Dus is er dan sprake van "kennis"?
Ja!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-09 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:35

Ik weet niet wat deze discussie voor een zin heeft of in ieder geval of mensen nou echt zo dom zijn of gewoon dom willen over komen..

Er zijn dingen gewoon wettelijk bepaald, en femke en de andere fotografen komen gewoon op voor hun recht..
Je kan het onzin vinden. maar als jouw huis word leeg geroofd wil je ook dat de politie er wat een doet, want je vind en de wet vind dat het niet mag want het is diefstal...

hey we hebben een punt DIEFSTAL
Dat is het ook gewoon als je de foto's van iemand anders gebruikt en niet anders. Dan kan je hoog of laag springen en het onzin vinden maar het is wettelijk zo bepaald.

En voor diefstal mag er aangifte gedaan worden en staat er een gevangenisstraf voor.. net als je een pakje kouwgom uit de schap jat mag allemaal niet en is allemaal diefstal

het recht van foto's

Als fotograaf krijgt u automatisch auteursrecht op al uw foto’s. Dit houdt onder andere in dat alleen u beslist wat er mee mag gebeuren. Als u anderen daarvoor toestemming geeft, mogen de foto’s gebruikt worden in bijvoorbeeld (school)boeken, op posters en ansichtkaarten, of in een cd-boekje.
U kunt aan deze toestemming financiële voorwaarden verbinden. Eigenlijk verkoopt u een licentie voor een bepaald gebruik, tijdsduur en plaats. Het is belangrijk de voorwaarden van de licentie zorgvuldig met elkaar af te spreken en, bij voorkeur schriftelijk, vast te leggen.

U behoudt altijd uw persoonlijkheidsrecht op uw werken. Dit houdt onder andere in dat u bezwaar kunt maken als anderen uw werk verminken of aantasten, het een andere naam geven of er de naam van iemand anders (die van henzelf bijvoorbeeld) bij zetten.

De bedoeling van het auteursrecht is dat auteurs, en dus ook fotografen, in staat zijn hun creaties commercieel te (laten) exploiteren en dat anderen niet zonder toestemming aan hun geestelijk eigendom komen. Voor het gebruik van foto's waarvan de maker onvindbaar is bestaat de mogelijkheid een vrijwaringscontract te krijgen bij de Stichting FotoAnoniem. Deze is ondergebracht bij Burafo.

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:39

Waarschuwing is geplaatst wanneer gebruikers een foto willen plaatsen.

Even wat positiefs erin. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:41

Dat is fijn :)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:43

:D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:47

Ik vind je openingspost mooi, ik kan me daar heel goed in vinden.
Ik ben dan wel geen fotograaf, een tijdje terug vond ik een foto van mijn overleden pony op internet op een spel. vriendelijk verzoek of deze verwijderd mocht worden en welke reactie krijg ik: Dat ik niet moet zeuren want die pony was helemaal niet van mij!
Nou werd hij mooi, ik heb toen contact opgenomen met de beheerder en deze heeft uiteindelijk de foto verwijderd.

Ik denk dat het moeilijk wordt dat wanneer een spel als Horsetycoon moet gaan opletten op de foto's die geplaatst zijn. Want hoe weten zij nu of of de gebruiker de foto zelf heeft gemaakt of niet.

Ik denk als ze niet luisteren dan maar voelen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:11

@ Michel,
Super.

Dan nog een vraag die ik al eerder stelde maar blijkbaar niet begrepen wordt.

- Kan in het spel een extra zoekfunctie gezet worden "foto" "ja/nee". Op dezelfde wijze als je aan kunt geven ras, merrie/hengst etc etc?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:13

Ik heb het hele topic doorgelezen en stond soms ook versteld van de koppigheid en kinderachtigheid waarmee werd gereageerd, maar dat terzijde. ;)

Las ook een voorstel dat iemand deed, voor een pagina met 'laatst geuploade foto's'. Dit lijkt me niet moeilijk door te voeren voor het HT beheer, dus zou het mogelijk zijn dat dat er (voor nu alvast, totdat er een andere oplossing gevonden is) komt? Zodat het zoeken voor ons als fotografen (wat dus al sowieso niet onze taak zou moeten zijn), wat vergemakkelijkt wordt en we in ieder geval vanaf nu al beter kunnen voorkomen dat het probleem alleen maar groter en groter wordt?

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:55

Hilda79 schreef:
@ Michel,
Super.

- Kan in het spel een extra zoekfunctie gezet worden "foto" "ja/nee". Op dezelfde wijze als je aan kunt geven ras, merrie/hengst etc etc?

De hele zoekfunctie functioneert niet naar behoren en moet nog vernieuwd worden... dan zou eventueel die optie erbij kunnen komen idd.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:30

Michel_ schreef:
Waarschuwing is geplaatst wanneer gebruikers een foto willen plaatsen.

Even wat positiefs erin. ;)

dat zou wel eens tijd worden na deze hele (soms kinderachtige) discussie

(leest al geruime tijd mee)

dames-fotograven:
ik zou de moeite voor de discussie niet eens meer nemen, je word kwaad, je vreet je op van frustie's
je gaat een onzinnige discussie aan waarvan jullie absoluut gelijk hebben maar of niet naar geluisterd word of weggewuifd word of argumenten gegeven worden die na goed nadenken en informatie opvragen noch kant noch wal slaan

ik zou de discussie 100% staken en gewoon die rechtszaak opstarten
jullie hebben het op de goede persoonlijke manier geprobeerd, dat werkt niet..........dan maar harde maatregelen

maargoed dat is mijn mening en visie

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:59

Michel_ schreef:
Hilda79 schreef:
@ Michel,
Super.

De hele zoekfunctie functioneert niet naar behoren en moet nog vernieuwd worden... dan zou eventueel die optie erbij kunnen komen idd.

Graag want anders zijn alle overige acties die je voorstelde nog steeds niet te doen voor ons. Er zijn zoveel paarden en om die allemaal bij langs te gaan is heel veel werk.
Misschien kunnen jullie als team ook actief in plaats van proactief mee helpen opsporen. Zien jullie een foto in een profiel waar van gedacht wordt "ik weet het niet" leg hem aan een fotograaf voor. Vaak herkennen wij elkaars werk wel en kunnen dan doorverwijzen.

En nogmaals neem het stock idee nog eens heel goed in overweging. Je lost daarmee een hoop op.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:01

En Michel, ik dacht ergens te lezen over het bewerken van foto's wat de spelers volgens jou niet meer kunnen met het stock idee.
Dit kunnen ze juist wel, waar ze nu googlen op mooie professionele foto's, hoeven ze dan alleen maar in jullie database of iets dergelijks te kijken en ze kunnen legaal mooie foto's uitzoeken om te bewerken en te doen.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:05

Appelflapje schreef:
Las ook een voorstel dat iemand deed, voor een pagina met 'laatst geuploade foto's'. Dit lijkt me niet moeilijk door te voeren voor het HT beheer, dus zou het mogelijk zijn dat dat er (voor nu alvast, totdat er een andere oplossing gevonden is) komt? Zodat het zoeken voor ons als fotografen (wat dus al sowieso niet onze taak zou moeten zijn), wat vergemakkelijkt wordt en we in ieder geval vanaf nu al beter kunnen voorkomen dat het probleem alleen maar groter en groter wordt?

*kom ik ook even binnenvallen*

Een pagina met de foto's die per dag (desnoods met de mogelijkheid van enkele dagen) geupload zijn, zou denk ik functioneler zijn dan de mogelijkheid bij de zoekfunctie foto ja/ nee. Zo kunnen fotografen heel eenvoudig dagelijks of om de x-aantal dagen checken welke foto's er nieuw zijn, en of er wat bij zit van hun. Misschien hier dan gewoon een linkje bij met "meld deze foto hier indien hij niet aan de voorwaarden voldoet" of?

Fijn dat je toch op voorhand al een soort van waarschuwing geplaatst hebt, Michel.

Dat is het voor nu, tijdsgebrek. ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:06

Minder werk voor de spelers dus en een uitlokking voor hun creativiteit om een mooiere bewerking te maken dan een ander met hetzelfde materiaal. Kortom een uitdaging.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:07

Bluem schreef:
Een pagina met de foto's die per dag (desnoods met de mogelijkheid van enkele dagen) geupload zijn, zou denk ik functioneler zijn dan de mogelijkheid bij de zoekfunctie foto ja/ nee. Zo kunnen fotografen heel eenvoudig dagelijks of om de x-aantal dagen checken welke foto's er nieuw zijn, en of er wat bij zit van hun. Misschien hier dan gewoon een linkje bij met "meld deze foto hier indien hij niet aan de voorwaarden voldoet" of?

Met je eens maar daarmee krijgen we de huidige misbruikte foto's er niet af en dat is natuurlijk ook noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:09

Dat zou sowieso een goede oplossing zijn:
Bij alle profielen en paardenprofielen een knop maken (net zoals de "dit is niet OK" knop van hyves).

Zodat ook anderen melding kunnen maken.
Want heel veel mensen herkennen het werk van de fotografen hier wel...

Dan kan het probleem gemakkelijker, én met meer mankracht effectief aangepakt worden.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:10

Of wat ik ook al eens heb geopperd.

Geef spelers de kans om zelf de gestolen foto's er af te halen.
Voer een beloningssysteem in voor spelers die succesvol misbruik hebben gemeld. Zo gaat men op elkaar letten en van elkaar leren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:10

die zoekfunctie van die laatst geüploade foto's is ook handig! Dan zou je gewoon wel alle foto's van het hele spel erin kunnen plaatsen, verdeeld over denk 500 pagina's ofzo? :+ wilde schatting haha. Maar dat is ook een optie, hoeven wij als fotografen niet alle pagina's aan te klikken, dat is niet te doen met langzaam internet.

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:24

Hypofocus schreef:
Dat zou sowieso een goede oplossing zijn:
Bij alle profielen en paardenprofielen een knop maken (net zoals de "dit is niet OK" knop van hyves).

Zodat ook anderen melding kunnen maken.
Want heel veel mensen herkennen het werk van de fotografen hier wel...

Dan kan het probleem gemakkelijker, én met meer mankracht effectief aangepakt worden.

Mwah dat weet ik niet, op hyves is het namelijk zo dat er een aantal x gemeld moet worden voordat ze er wat mee doen dacht ik.
En als iemand erop drukt zou ik niet weten wat er mis mee is :+ of er moet © zichtbaar opstaan maar anders zou ik dat niet weten zonder bewijs.

Hilda79 schreef:
Of wat ik ook al eens heb geopperd.

Geef spelers de kans om zelf de gestolen foto's er af te halen.
Voer een beloningssysteem in voor spelers die succesvol misbruik hebben gemeld. Zo gaat men op elkaar letten en van elkaar leren.

Foto's verwijderen is al gratis dus dat is het probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:27

Het is in ieder geval een idee, zo'n meld knop.
En de betreffende foto's zouden dan evt. erbij gepakt kunnen worden om door fotografen uitgezocht te worden.
Pakkans is daarmee erg hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:29

Het probleem is nu ook gewoon dat het onmogelijk is om alle foto's op te sporen, als fotograaf.

Het zoeken is niet optimaal. En het zijn zó veel foto's dat je er nooit doorheen komt.
Bovendien kun je bij foto's ook niet op keyword zoeken ofzo (wat vaak wél kan bij filmpjes op youtube... als je een bepaalde tv show zoekt, heb je 'm zó gevonden, dus het opsporen is veel gemakkelijker).