Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juliedo24

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:43

Dan ben ik wel benieuwd, zal het zo eens kijken :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

Triest te horen wat ze zegt, maar of het regime in dat land gaat veranderen waag ik te betwijfelen.
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 09:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:
https://youtu.be/I0fZOL8V3w0?si=-jgycpeV7HIposqt

Ik kreeg net dit filmpje doorgestuurd. Echt vreselijk dit... Shohreh Feshtali is Iraanse vluchteling en schrijfster van roman Het gesluierde leven van een tienermeisje in Iran.

En dan zijn er mensen die met de vlaggen van het regime zwaaien. Onbegrijpelijk...

Is ook vreselijk ! En natuurlijk zijn er daar aanhangers van dat regime. Anders was er geen bestaansrecht.

Alleen die site is wel heel erg rechts.

En wat als er nu Iraanse vluchtelingen deze kant op komen?
Worden zij dan hartelijk ontvangen?
Of houden wij ons aan het strengste asielbeleid ooit?

Maakt niet uit wat de bron is in de context van San haar bericht?
Ik zie ook veel berichten met mensen die "achter Iran" staan. Uh hallo? Bewijs dat sommige totaal niet politiek geïnteresseerd zijn, en het geheugen van eendagsvlieg hebben. De eigen bevolking protesteert ook tegen het regime. En als ze bedoelen dat ze achter de Iraanse bevolking staan, want die zijn onschuldig, vind ik het ook geen intelligente zet. Onschuldige mensen bevinden zich aan alle zijden.

Ja lastig, goede vraag. Ik ben voor open grenzen. Veel opvang wordt in de regio gedaan. Landen zoals Turkije zullen het veel zwaarder te verduren krijgen vrees ik. Als je kijkt naar het percentage vluchtelingen in Libanon bijvoorbeeld.. das geen kattenpis. We weten niet zo goed om wat voor getallen het gaat, maar ben wel voorstander van goede opvang. Moeten gewoon goede eu afspraken worden gemaakt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

mce schreef:
Dan mag ik hopen dat het voor de inwoners van Iran beter gaat worden (na deze vernietiging) , maar of de cultuur - zal veranderen naar een cultuur die het beter met de mensen voor heeft waag ik te betwijfelen.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... r-AA1HbPJ1

Het is niet de cultuur die het slecht met de mensen voor heeft, maar het regime. Is nog vroeg? :P

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Raineri schreef:
mce schreef:
Dan mag ik hopen dat het voor de inwoners van Iran beter gaat worden (na deze vernietiging) , maar of de cultuur - zal veranderen naar een cultuur die het beter met de mensen voor heeft waag ik te betwijfelen.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... r-AA1HbPJ1

Het is niet de cultuur die het slecht met de mensen voor heeft, maar het regime. Is nog vroeg? :P

sorry, kon niet meer veranderen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Electra63 schreef:
Ik weet niet of je mij bedoelt?

Maar ik gun iedereen die moet vluchten voor oorlog of een dictatoriaal regime een veilige opvangplek.
Je moet gewoon geluk hebben, waar je wieg staat.

Waarschijnlijk mij ook. En ik ben het met je eens.

De situatie Palestina/Israel is gewoon ingewikkelder dus hoewel ik het er niet per definitie mee eens ben, kan ik er wel begrip voor opbrengen. En de hoeveelheid vluchtelingen destijds was wel echt buiten proporties, weet niet hoe ik daarover zou denken als hier ineens 10 miljoen vluchtelingen heen zouden komen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

juliedo24 schreef:
Cafe Weltschmerz zou ik niet serieus nemen. Die vinden het belangrijk om gasten zoals Willem Engel en Thierry Baudet een podium te geven om complottheorien te verkondigen.

of aan Shohreh Feshtali

https://youtu.be/I0fZOL8V3w0?si=-jgycpeV7HIposqt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:43

mce schreef:
Of houden wij ons aan het strengste asielbeleid ooit?(quoteelectra)

Tuurlijk niet, laat ze maar komen, Kaag is op tijd hier om dat in goede banen te leiden.

En in deze crisis hier tot er een nieuwe regering is zal niemand moeilijk doen.

en eentje meer of minder zal ook niet erg zijn, toch!!!
Honderdduizenden basisscholieren presteren slechter door armoede: ’Het kind slaapt soms op de grond thuis’
https://www.telegraaf.nl/binnenland/hon ... 25745.html

Kaag zit niet meer in de politiek en woont niet in NL. Dus deze opmerking slaat nergens op.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:45

Benzz schreef:
mce schreef:
Of houden wij ons aan het strengste asielbeleid ooit?(quoteelectra)

Tuurlijk niet, laat ze maar komen, Kaag is op tijd hier om dat in goede banen te leiden.

En in deze crisis hier tot er een nieuwe regering is zal niemand moeilijk doen.

en eentje meer of minder zal ook niet erg zijn, toch!!!
Honderdduizenden basisscholieren presteren slechter door armoede: ’Het kind slaapt soms op de grond thuis’
https://www.telegraaf.nl/binnenland/hon ... 25745.html

Kaag zit niet meer in de politiek en woont niet in NL. Dus deze opmerking slaat nergens op.

Als VN-gezant!!??

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

BigOne schreef:
160 mensen hebben hun lidmaatschap van PvdA /GroenLinks opgezegd.
Er zijn 1140 nieuwe leden bijgekomen.

Goed nieuws.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

mce schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=fHZ_24DWTbw

duidelijke uitleg, over waarin we nu zitten.

mce, je stuurt regelmatig linkjes door, zonder erbij te zetten waar het nu precies over gaat, dat is niet prettig. Zou je er meer uitleg bij willen zetten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Ja, heel irritant. Vooral omdat deze uitzending gisteren al besproken is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

voor mij duidelijke uitleg, en dat deze uitzending gisteren al besproken is was me ontgaan doet niets af aan het feit dat het voor mij duidelijk was
inhoud van de linkjes spreekt meestal voor zich lijkt/leek me, *D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

juval schreef:
mce schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=fHZ_24DWTbw

duidelijke uitleg, over waarin we nu zitten.

mce, je stuurt regelmatig linkjes door, zonder erbij te zetten waar het nu precies over gaat, dat is niet prettig. Zou je er meer uitleg bij willen zetten?

duidelijke uitleg waarin we nu zitten, wist niet dat het al tersprake was geweest. *D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:06

Het was inderdaad een zeer verhelderende uitzending. Ik heb hem zelfs 2 keer bekeken. Maar deze was ook echt uitgebreid besproken in dit topic.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

mce schreef:
voor mij duidelijke uitleg, en dat deze uitzending gisteren al besproken is was me ontgaan doet niets af aan het feit dat het voor mij duidelijk was

Er staat geen uitleg over waar het linkje over gaat? Het is toch niet zo moeilijk om erbij te zetten dat het een interview is met Jaap de Hoop Scheffer?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

_San87_ schreef:
mce schreef:

Er staat geen uitleg over waar het linkje over gaat? Het is toch niet zo moeilijk om erbij te zetten dat het een interview is met Jaap de Hoop Scheffer?

dat is waar, sorry

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

_San87_ schreef:
Okay, ik ken het verder niet. De boodschap van Shohreh vond ik krachtig dus die wilde ik delen :).

Dat snap ik.
Maar als het van deze site komt of bijvoorbeeld van Ongehoord Nieuws, dan weet ik al, dat het vanuit een bepaald gedachtengoed is geplaatst.
Ik kijk dan daar anders naar.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

IMANDRA schreef:
Electra63 schreef:
Ik weet niet of je mij bedoelt?

Maar ik gun iedereen die moet vluchten voor oorlog of een dictatoriaal regime een veilige opvangplek.
Je moet gewoon geluk hebben, waar je wieg staat.

Waarschijnlijk mij ook. En ik ben het met je eens.

De situatie Palestina/Israel is gewoon ingewikkelder dus hoewel ik het er niet per definitie mee eens ben, kan ik er wel begrip voor opbrengen. En de hoeveelheid vluchtelingen destijds was wel echt buiten proporties, weet niet hoe ik daarover zou denken als hier ineens 10 miljoen vluchtelingen heen zouden komen.

Buitenproportie is natuurlijk subjectief.
Het land oppervlakte in Nederland is afgerond 34 km2, Palestina had totaal 27 km2.
In Palestina woonde in 1948 1,3 miljoen arabieren en 650.000 duizend Joden, waarvan een deel, zo'n 60.000 duizend Joden al in Palestina woonden voordat de Britten er in 1918 het bestuur in handen kregen.

Dat betekent dat over 30 jaar, er per jaar gemiddeld 20 duizend joodse migranten bij kwamen. Ter vergelijking, in Nederland komen er nu gemiddeld elk jaar 100 duizend migranten bij, dat is 5x zoveel.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:49

Er kwamen ook steeds meer Palestijnse vluchtelingen, dus de gebieden waar ze wel mochten/konden leven werden steeds overbevolkter. 700.000 in 1948, nu 6 miljoen zo uit m'n hoofd. Bevolkingsaanwas lijkt me sneller te gaan dan wereldwijd.

D66 heeft hun standpunt aangaande migragie aangepast. Ze zijn nu voor aanvragen in de regio in plaats van in Europa pas.

https://nos.nl/artikel/2572145-d66-vera ... iten-de-eu

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

mysa schreef:
Er kwamen ook steeds meer Palestijnse vluchtelingen, dus de gebieden waar ze wel mochten/konden leven werden steeds overbevolkter. 700.000 in 1948, nu 6 miljoen zo uit m'n hoofd. Bevolkingsaanwas lijkt me sneller te gaan dan wereldwijd.

D66 heeft hun standpunt aangaande migragie aangepast. Ze zijn nu voor aanvragen in de regio in plaats van in Europa pas.

https://nos.nl/artikel/2572145-d66-vera ... iten-de-eu

Dit is een voorstel geweest van Ilona Lagas van BBB in 2023. Beter goed gepikt dan slecht verzonnen :+

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

Nou ja, gepikt? Gewoon tot dezelfde conclusie gekomen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

mysa schreef:
Nou ja, gepikt? Gewoon tot dezelfde conclusie gekomen?

ja, zo kan je het ook interpreteren. In 2023 werd het voorstel nog weggehoond door d66.

Maar goed, het zal niet meevallen om een thema voor de komende verkiezingen te bedenken. Moet het over defensie gaan? of de immigratie (weer) of binnenlandse problemen als woningbouw, zorgkosten, onderwijs, armoede ... .wat denken jullie wordt het speerpunt van de verkiezingen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:17

De situatie met asielzoekers is wel veranderd door de oorlog in Oekraïne, het draagvlak onder de bevolking, bezuinigingen en de problemen met opvanglocaties.