Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:22

De biodiversiteit staat er dramatisch voor, hoogleraar emirentus

https://nos.nl/artikel/2521490-nederlan ... tisch-voor

Citaat:
Op de Internationale Dag van de Biodiversiteit is er voor de Nederlandse natuur weinig te vieren. "Nederland is kampioen in biodiversiteitsverlies, in Europa en eigenlijk zelfs wereldwijd", zegt emeritus hoogleraar ecologie Louise Vet, initiatiefnemer van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel.

Het vorige week gepresenteerde coalitieakkoord maakt het er niet beter op. De versnippering van de natuur wordt in het akkoord genoemd, maar wordt niet aangepakt door die snippers te verbinden, maar door te kijken welke kleine natuurgebieden (snippers) hun beschermde status kan worden ontnomen. Bufferzones om natuurgebieden te beschermen worden verkleind en er komt extra ruimte voor mest, waardoor verzuring en vergrassing zullen toenemen.

In het akkoord staat nog een opvallende zin: "De daadwerkelijk gemeten staat van de natuur wordt leidend in het natuurbeleid." Dat was altijd al het uitgangspunt. Maar door selectief winkelen in metingen kun je tot heel verschillende conclusies komen.

15 procent biodiversiteit resteert
Om helderheid te verschaffen, publiceerden kennisinstellingen vandaag een online dashboard over de staat van de Nederlandse natuur. Geen enkele indicator staat op groen. De vier partijen kunnen terug naar de onderhandelingstafel om zich te laten bijpraten, zegt bioloog Arnold van Vliet van de Universiteit Wageningen. "De natuur wordt al tientallen jaren onderzocht, en staat er dramatisch voor."

Shenavallie
Berichten: 11774
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:49

_San87_ schreef:
Volgens mij is ze daar toentertijd ook behoorlijk voor op de vingers getikt door die niet bestaande Nederlander?

Staat me iig iets van bij.

Dat weet ik niet meer. Alleen de uitspraak is blijven hangen. :D

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:58

pien_2010 schreef:
De CU vind ik ook totaal anders en die mevrouw Bikker deed het goed.

Veronica2 ik ben me heel goed bewust van.......alleen dit is een ander niveau daar het nu ook vanuit de overheid komt. En dan wordt het pas echt gevaarlijk!
De overheid die een bevolking groep totaal ontmenselijkt en vindt dat die groep bij aankomst de geschiedenis moet leren van de holocaus bv.
Dat zal alleen maar averechts gaan werken volgens Arno Grunberg en ik deel die mening dat dit buitengewoon onverstandig is.
Tevens is het gevaarlijk als vanuit de overheid haat en negativiteit wordt gepredikt over een bepaalde groep mensen. Daar hebben we met die holocaust een goed voorbeeld van.
Het is ongekend en ongepast dat er in het altijd zo tolerante Nederland een bevolking groep zo weggezet wordt. Gisteren ten koste van de andere groep. Heel zorgwekkend vind ik dat en naar om naar te kijken.


Juist Pien !!

De overheid moet altijd volgens de grondwet handelen en zeker geen haat zaaien.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:05

BigOne schreef:
Ik vond de bijdrage van van der plas regelmatig beschamend en dom. Die is echt niet normaal met haar of beter gezegd BBB denkwijze.


tot mijn spijt moet ik het in deze met je eens zijn... ik zat ook regelmatig met kromme tenen. :\

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:11

juval schreef:
BigOne schreef:
Ik vond de bijdrage van van der plas regelmatig beschamend en dom. Die is echt niet normaal met haar of beter gezegd BBB denkwijze.


tot mijn spijt moet ik het in deze met je eens zijn... ik zat ook regelmatig met kromme tenen. :


Dat vind ik sneu voor je Juval! Iedereen wil graag kijken naar de persoon waarop gestemd is.

De visserij die door haar op de kaart is gezet vind ik wel goed. Onzin om iedereen behalve de Nederlanders te laten vissen. Ik heb het dan niet over de puls visserij.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:39

wat vind je niet goed aan pulsvisserij Pien?

Ik sta nog wel achter het verkiezingsprogramma en de standpunten hoor, maar het komt gewoon soms niet heel handig uit haar mond. De andere, meer doorgewinterde, politici maken het haar ook lastig, begrijpelijk.

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:44

De discussie of pvv extreemrechts is, wordt blijkbaar niet alleen hier gevoerd.

https://nos.nl/l/2521526

“Hoe zit het precies? Volgens de wetenschap heeft Timmermans het bij het juiste eind met zijn term radicaal-rechts, maar is Dassens predicaat extreemrechts onterecht.”

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:06

Oh ja, twee belangrijke zaken die wat mij betreft iedereen mag weten.
1) 'Holocaust' is Grieks, we gebruiken deze term sinds een televisieserie van Stephen Spielberg.
De Hebreeuwse term luidt Shoa.

2) En uit geen enkel bezet land is zo'n hoog percentage Joden "afgevoerd" als uit Nederland. Niet alleen in Amsterdam was de politie 'fout'.
En de mensen die terugkwamen uit de kampen of de onderduik moesten vechten om hun eigen bezit terug te krijgen en vaak 'kwam het daar niet van'. (En dat waren dan de goede Nederlanders.)


Vergelijk deze twee opmerkingen met een eerdere post van mij.
Iemand 1 vond dat nieuwkomers iets moesten leren over hoe wij in Nederland omgaan met sexualiteit.
Iemand 2 riep "Ja, want ze zitten aan onze vrouwen!"
....mijn reactie: "dat sexueel geweld helaas een onderdeel is van de Nederlandse cultuur."
En dat vrouwen anno nu het volste recht hebben zelf te bepalen 'wie er aan ze zit' en dat ik door een willekeurige Bokker (m) niet aangeduid wens te worden als 'van hem'.

Over de rug van "die stomme immigranten" maar snoeven hoe geweldig je zelf zogenaamd bent - nee.

irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:10

996981 schreef:
De discussie of pvv extreemrechts is, wordt blijkbaar niet alleen hier gevoerd.

https://nos.nl/l/2521526

“Hoe zit het precies? Volgens de wetenschap heeft Timmermans het bij het juiste eind met zijn term radicaal-rechts, maar is Dassens predicaat extreemrechts onterecht.”

Daar moet je ook aan toevoegen dat Dassen wel moet kunnen zeggen dat de PVV extreem-rechts is omdat een partij altijd in beweging is. Het is misschien zo dat de PVV nu niet voldoet aan alle criteria om extreem-rechts genoemd te worden maar het kan dus zijn dat ze dat in de toekomst wel doen.

Dit volgens hoogleraar politicologie gisteren bij, ik meen, nieuwsuur.

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:17

irmaz schreef:
996981 schreef:
De discussie of pvv extreemrechts is, wordt blijkbaar niet alleen hier gevoerd.

https://nos.nl/l/2521526

“Hoe zit het precies? Volgens de wetenschap heeft Timmermans het bij het juiste eind met zijn term radicaal-rechts, maar is Dassens predicaat extreemrechts onterecht.”

Daar moet je ook aan toevoegen dat Dassen wel moet kunnen zeggen dat de PVV extreem-rechts is omdat een partij altijd in beweging is. Het is misschien zo dat de PVV nu niet voldoet aan alle criteria om extreem-rechts genoemd te worden maar het kan dus zijn dat ze dat in de toekomst wel doen.

Dit volgens hoogleraar politicologie gisteren bij, ik meen, nieuwsuur.

Dat staat ook in het artikel.

“Tegelijkertijd vindt hij dat politici alles moeten kunnen zeggen in het parlement, ook als het wetenschappelijk gezien niet klopt. Dat Kamervoorzitter Bosma vorige week ingreep toen Dassen "extreemrechts" zei, noemt hij niet logisch.”

Vraag is of het constructief is op die manier over elkaar te praten

irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:18

996981 schreef:
De discussie of pvv extreemrechts is, wordt blijkbaar niet alleen hier gevoerd.

https://nos.nl/l/2521526

In het artikel staat de volgende interessante zin:
Citaat:
Want extreemrechtse partijen zijn antidemocratisch, legt politicoloog Sarah de Lange (Universiteit van Amsterdam) uit. "Zij willen niet langs de parlementaire weg veranderingen bewerkstelligen

Ik wil daar even bij opmerken dat Hitler ook gewoon via de democratische en parlementaire weg aan de macht is gekomen en pas daarna de democratie heeft opgeheven. Veel dictators van vandaag de dag zijn ooit gekozen...

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:19

Het enige wat pvv onderscheid van het label extreemrechts is dat ze geen geweld gebruiken. Verder voldoen ze aan alle voorwaarden. Maar ik vind bevolkingsgroepen ophitsen bijna gelijk aan geweld dus ik blijf ze extreemrechts vinden.

irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:20

996981 schreef:
Vraag is of het constructief is op die manier over elkaar te praten

Ja, dat is het zeker. Zie mijn opmerking hier boven.

irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:21

BigOne schreef:
Het enige wat pvv onderscheid van het label extreemrechts is dat ze geen geweld gebruiken. Verder voldoen ze aan alle voorwaarden. Maar ik vind bevolkingsgroepen ophitsen bijna gelijk aan geweld dus ik blijf ze extreemrechts vinden.

Ik vind dat je hier een heel goed punt hebt :j

prompter

Berichten: 11494
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:21

Janneke2 schreef:
Oh ja, twee belangrijke zaken die wat mij betreft iedereen mag weten.
1) 'Holocaust' is Grieks, we gebruiken deze term sinds een televisieserie van Stephen Spielberg.
De Hebreeuwse term luidt Shoa.


Hoe kom je daar nou bij, ik leerde die term al op de lagere school, toen Spielberg nog geen films maakte.

Van de Anne Frankstichting:

De termen Holocaust en Shoah: De term holocaust komt uit het oud-Grieks en betekent ‘brandoffer’. Al voor de Tweede Wereldoorlog werd het woord soms gebruikt om de dood van een grote groep mensen te omschrijven, maar sinds 1945 staat het bijna synoniem voor de moord op de Europese Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarom gebruiken we de term ‘de Holocaust’. Joden spreken ook wel van Shoah, wat Hebreeuws is voor ‘catastrofe’.

https://www.annefrank.org/nl/anne-frank ... holocaust/

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:29

irmaz schreef:
996981 schreef:
De discussie of pvv extreemrechts is, wordt blijkbaar niet alleen hier gevoerd.

https://nos.nl/l/2521526

In het artikel staat de volgende interessante zin:
Citaat:
Want extreemrechtse partijen zijn antidemocratisch, legt politicoloog Sarah de Lange (Universiteit van Amsterdam) uit. "Zij willen niet langs de parlementaire weg veranderingen bewerkstelligen

Ik wil daar even bij opmerken dat Hitler ook gewoon via de democratische en parlementaire weg aan de macht is gekomen en pas daarna de democratie heeft opgeheven. Veel dictators van vandaag de dag zijn ooit gekozen...

Huh? Dat ontkent toch ook niemand? Hitler is echter pas aan de macht gekomen na een mislukte staatsgreep. Dat hij antidemocratisch was, was vanaf het begin al heel duidelijk.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:32

juval schreef:
wat vind je niet goed aan pulsvisserij Pien?

Ik sta nog wel achter het verkiezingsprogramma en de standpunten hoor, maar het komt gewoon soms niet heel handig uit haar mond. De andere, meer doorgewinterde, politici maken het haar ook lastig, begrijpelijk.

Pulsvisserij is een stuk beter dan sleepnetten maar de Fransen wilden dit niet.
Lientje maakt het de andere politici ook niet moeilijk om haar aan te pakken Juval . Ik vind het bijna triest worden want ze staat er nu met een stuk arrogantie die totaal misplaatst is. Ze is zo lekker normaal zeggen veel mensen, ik vind het niet normaal dat ze er allerlei belachelijke zaken bijhaalt. En dat moet in Brussel onderhandelen? Ook voor de boeren was het een stuk beter geweest wanneer ze iemand anders hadden vooruitgeschoven om de boel te leiden. Sowieso , rode diesel, 130 rijden, en dat verkopen als grote zaken. Aan de andere kant , de boeren gaan hier zeer waarschijnlijk niets mee opschieten, de 15 miljard die beschikbaar was is foetsie , geld dat beschikbaar was voor vrijwillige uitkoop weg.
Dus wie zijn daar de dupe van? De oudere boeren zonder opvolger die wilden stoppen en van hun pensioen genieten.
Volgens bbb wil geen enkele boer stoppen.
Dit is overduidelijk een teken dat bbb er niet voor de kleine boer is want ook andere initiatieven, zoals extra inkomen genereren om met vee te minderen via kinderopvang, boerderijwinkel, b en b op je erf , ook geen cent ondersteuning meer voor .
Dit maakt duidelijk dat bbb er echt voor de bedrijven achter de boer is en voor de grote jongens.

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:33

BigOne schreef:
Het enige wat pvv onderscheid van het label extreemrechts is dat ze geen geweld gebruiken. Verder voldoen ze aan alle voorwaarden. Maar ik vind bevolkingsgroepen ophitsen bijna gelijk aan geweld dus ik blijf ze extreemrechts vinden.

Nee dus. PVV is niet antidemocratisch. Grappig overigens, dat jij er blijkbaar meer verstand van hebt dan een politicoloog van de universiteit van Amsterdam :)

Loretta
Berichten: 8900
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:37

pien_2010 schreef:
De biodiversiteit staat er dramatisch voor, hoogleraar emirentus

https://nos.nl/artikel/2521490-nederlan ... tisch-voor

Citaat:
Op de Internationale Dag van de Biodiversiteit is er voor de Nederlandse natuur weinig te vieren. "Nederland is kampioen in biodiversiteitsverlies, in Europa en eigenlijk zelfs wereldwijd", zegt emeritus hoogleraar ecologie Louise Vet, initiatiefnemer van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel.

Het vorige week gepresenteerde coalitieakkoord maakt het er niet beter op. De versnippering van de natuur wordt in het akkoord genoemd, maar wordt niet aangepakt door die snippers te verbinden, maar door te kijken welke kleine natuurgebieden (snippers) hun beschermde status kan worden ontnomen. Bufferzones om natuurgebieden te beschermen worden verkleind en er komt extra ruimte voor mest, waardoor verzuring en vergrassing zullen toenemen.

In het akkoord staat nog een opvallende zin: "De daadwerkelijk gemeten staat van de natuur wordt leidend in het natuurbeleid." Dat was altijd al het uitgangspunt. Maar door selectief winkelen in metingen kun je tot heel verschillende conclusies komen.

15 procent biodiversiteit resteert
Om helderheid te verschaffen, publiceerden kennisinstellingen vandaag een online dashboard over de staat van de Nederlandse natuur. Geen enkele indicator staat op groen. De vier partijen kunnen terug naar de onderhandelingstafel om zich te laten bijpraten, zegt bioloog Arnold van Vliet van de Universiteit Wageningen. "De natuur wordt al tientallen jaren onderzocht, en staat er dramatisch voor."


Helaas hebben natuurorganisaties de afgelopen jaren er alles gedaan om de sympathie van de bevolking kwijt te spelen. En dat is ze helaas aardig gelukt. En sympathie is op dit moment nu net wat ze nodig hebben.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:44

Citaat:
Want extreemrechtse partijen zijn antidemocratisch, legt politicoloog Sarah de Lange (Universiteit van Amsterdam) uit. "Zij willen niet langs de parlementaire weg veranderingen bewerkstelligen
Citaat:
Ik wil daar even bij opmerken dat Hitler ook gewoon via de democratische en parlementaire weg aan de macht is gekomen en pas daarna de democratie heeft opgeheven. Veel dictators van vandaag de dag zijn ooit gekozen...
Citaat:
Huh? Dat ontkent toch ook niemand? Hitler is echter pas aan de macht gekomen na een mislukte staatsgreep. Dat hij antidemocratisch was, was vanaf het begin al heel duidelijk.


....nee.

Adolf H., volksmenner en dictator, heeft inderdaad een "Putsch"verleden.
Omdat het via een staatsgreep niet lukte, is hij het via de politiek gaan proberen.
Nadat hij de grootste was geworden, heeft hij de (zwakke) democratie zo ongeveer democratisch afgeschaft.

Loretta
Berichten: 8900
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:49

Janneke2 schreef:
Citaat:
Want extreemrechtse partijen zijn antidemocratisch, legt politicoloog Sarah de Lange (Universiteit van Amsterdam) uit. "Zij willen niet langs de parlementaire weg veranderingen bewerkstelligen
Citaat:
Ik wil daar even bij opmerken dat Hitler ook gewoon via de democratische en parlementaire weg aan de macht is gekomen en pas daarna de democratie heeft opgeheven. Veel dictators van vandaag de dag zijn ooit gekozen...
Citaat:
Huh? Dat ontkent toch ook niemand? Hitler is echter pas aan de macht gekomen na een mislukte staatsgreep. Dat hij antidemocratisch was, was vanaf het begin al heel duidelijk.


....nee.

Adolf H., volksmenner en dictator, heeft inderdaad een "Putsch"verleden.
Omdat het via een staatsgreep niet lukte, is hij het via de politiek gaan proberen.
Nadat hij de grootste was geworden, heeft hij de (zwakke) democratie zo ongeveer democratisch afgeschaft.


Als een extreemrechtse kamervoorzitter de kamer verbied om extreemrechts bij naam te noemen. Dan kon dat weleens het begin zijn van een glijdende schaal.

irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:52

996981 schreef:
BigOne schreef:
Het enige wat pvv onderscheid van het label extreemrechts is dat ze geen geweld gebruiken. Verder voldoen ze aan alle voorwaarden. Maar ik vind bevolkingsgroepen ophitsen bijna gelijk aan geweld dus ik blijf ze extreemrechts vinden.

Nee dus. PVV is niet antidemocratisch. Grappig overigens, dat jij er blijkbaar meer verstand van hebt dan een politicoloog van de universiteit van Amsterdam :)

Natuurlijk was ik vergeten, Wilders is door de PVV leden gekozen tot leider van de partij }:0

Het helpt wel dat de PVV maar 1 lid heeft, die toevallig genoeg Geert Wilders heet _O-

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:53

996981 schreef:
BigOne schreef:
Het enige wat pvv onderscheid van het label extreemrechts is dat ze geen geweld gebruiken. Verder voldoen ze aan alle voorwaarden. Maar ik vind bevolkingsgroepen ophitsen bijna gelijk aan geweld dus ik blijf ze extreemrechts vinden.

Nee dus. PVV is niet antidemocratisch. Grappig overigens, dat jij er blijkbaar meer verstand van hebt dan een politicoloog van de universiteit van Amsterdam :)

Dat heb ik gelezen, technisch heeft ze gelijk, het niet respecteren van de basisregels van de democratie;
het preken/vergoelijken/verheerlijken van geweld is iets wat Geert niet doet.
Maar het parlement een nep parlement noemen, haat opwekken tegen een bevolkingsgroep , de pers tuig van de richel noemen.
Dan ben je radicaal rechts. En democratie gebruiken om aan de macht te komen om deze af te breken, moah weet niet welke naam jij erop zou plakken maar ik vind hem extremistisch.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:00

De televisieserie 'Holocaust' kwam in Nederland in 1974 op teevee.

Vóór die tijd sprak men over 'de Jodenvervolging'.
(En eerlijk gezegd sprak men daar tot plm 1965 nauwelijks over. "Toen ik jong was" begon men dit stuk verleden onder ogen te zien.)

irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:12

Janneke2 schreef:
De televisieserie 'Holocaust' kwam in Nederland in 1974 op teevee.

Vóór die tijd sprak men over 'de Jodenvervolging'.
(En eerlijk gezegd sprak men daar tot plm 1965 nauwelijks over. "Toen ik jong was" begon men dit stuk verleden onder ogen te zien.)

Het woord "holocaust" bestaat al veel langer en betekent zoiets als "brandoffers".

De vernietiging van de Joden door de Nazi's is al voor 1965 met het woord holocaust benoemd. Zie:
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 99&rowid=6

Wil je meer weten over het woord Holocaust voor 1965 dan is deze link leuk om eens door te kijken, hier worden alle krantenartikelen van voor 1965 getoond waarin het woord Holocaust wordt gebruikt:
https://www.delpher.nl/nl/kranten/resul ... irect=true