Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:45

De export van wasmachines bijv, was nog nooit zo groot naar een aantal landen. Men heeft die chips nodig in Rusland.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:19

Pandora2 schreef:
Producten van Nike en Lego worden nog steeds zonder problemen naar Rusland verscheept.
De mazen van het ( economische ) net zijn blijkbaar wel erg groot...
Levert ook een aardig centje op zo te lezen :$

https://www.hln.be/buitenland/nederland ... ~a1676d44/

Het is nooit waterdicht te maken. Maar: er gebeurt wel wat. In elk geval in Nederland.

Vorige week konden wij geen order plaatsen bij een toeleverancier. De loods is verzegeld omdat ze ervan verdacht worden via een derde land hun product van Rusland te kopen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:35

nikkel schreef:
De export van wasmachines bijv, was nog nooit zo groot naar een aantal landen. Men heeft die chips nodig in Rusland.

Eigenlijk wil je voorkomen dat er chips naartoe gaan. Maar je gaat dat nooit helemaal uitsluiten en op deze manier kost het Rusland griezelig veel geld. Die chips in de wasmachine kosten een paar dubbeltjes per stuk en nu moet Rusland er opeens de prijs van een wasmachine voor betalen.

Rusland gaat de oorlog niet op het slagveld verliezen, daar is het de afgelopen anderhalf jaar vooral een patstelling die aan WWI doet denken. Maar Rusland kan deze oorlog wel verliezen doordat ze op economische gronden niet meer in staat zijn om de oorlog verder te voeren. En chips die opeens de prijs van een wasmachine hebben, die helpen daar zeker aan mee.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:04

Voor de lettervreters onder ons die Engels oke vinden is in de volgende link een uitgebreide analyse (Clingendaelinstituut van een collega van Bob Deen) te vinden hoe Rusland volledig in de armen (macht) van China komt en wat daar de consequenties van zijn:
https://www.clingendael.org/sites/defau ... eijing.pdf

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:26

irmaz schreef:
Voor de lettervreters onder ons die Engels oke vinden is in de volgende link een uitgebreide analyse (Clingendaelinstituut van een collega van Bob Deen) te vinden hoe Rusland volledig in de armen (macht) van China komt en wat daar de consequenties van zijn:

Vertaling in 3 zinnen: Rusland sluit deals met Chinese vampieren omwille van een oorlog die zij amper kunnen winnen en die voor China (in deze fase) niet relevant is. Het doel is uitzuigen (36+% van de export van Rusland naar China, tegen slechts 4% vice versa), niet het overnemen van Rusland. Dat laatste is slimmer dan Djengis Khan, Napoleon en Adolf bij elkaar.

Die laatste zin is mijn eigen interpretatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:34

Maar wel typisch China !!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:37

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:48

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Vertaling in 3 zinnen: Rusland sluit deals met Chinese vampieren omwille van een oorlog die zij amper kunnen winnen en die voor China (in deze fase) niet relevant is. Het doel is uitzuigen (36+% van de export van Rusland naar China, tegen slechts 4% vice versa), niet het overnemen van Rusland. Dat laatste is slimmer dan Djengis Khan, Napoleon en Adolf bij elkaar.

Die laatste zin is mijn eigen interpretatie.

Lijkt me niet dat China alleen op uitzuigen uit is, China wil maar wat graag buurman van Europa worden. India hijgt in de nek van China en heeft veel meer banden met Europa dan China. Half India (oké beetje overdreven) werkt inmiddels bij ASML, dus China kan zomaar de technologie-oorlog gaan verliezen aan India.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:54

India nu bij ASML?

Zouden ze dan nu hun beveiliging beter op orde hebben?
Ik heb jaren geleden een thesis taalkundig geredigeerd die o.a. over de destijds belabberde beveiliging ging. Toen werkten er nog Chinezen als ik me goed herinner. Weet niet of dat nu nog zo is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 23:03

mysa schreef:
India nu bij ASML?

Zouden ze dan nu hun beveiliging beter op orde hebben?
Ik heb jaren geleden een thesis taalkundig geredigeerd die o.a. over de destijds belabberde beveiliging ging. Toen werkten er nog Chinezen als ik me goed herinner. Weet niet of dat nu nog zo is.

Nee, ik geloof niet dat er nog Chinezen bij ASML werken, wel Indiërs dus. Eindhoven kent inmiddels allerlei Indische initiatieven en evenementen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 23:06

ASML heeft 13 vestigingen in China . Maar de specifieke chips zullen daar niet gemaakt worden, volgens mij komen die voor het allergrootste deel uit nl.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 23:09

ASML maakt de machines, China de simpele chips, maar de ontwikkeling als in wat moeten ze doen wordt ergens in het westen gedaan, Amerika?.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 23:17

tamary schreef:
ASML maakt de machines, China de simpele chips, maar de ontwikkeling als in wat moeten ze doen wordt ergens in het westen gedaan, Amerika?.

De ontwikkeling van de ASML-machines zit in Nederland. De ASML machine is de belangrijkste stap in het productieproces van de IC's. De technologie van deze machine bepaald hoeveel functionaliteit er op een chipje gepropt kan worden. De machines met oudere technologie mag ASML naar China verkopen, de nieuwste machines niet, dit wordt tegengehouden door de VS. China is dus niet in staat de meest geavanceerde chips zelf te maken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 23:21

Verontrustend >;) :
Citaat:
Alleen al één scheepswerf in Shanghai bouwt tegelijkertijd dertien grote oppervlakteoorlogsschepen. Terwijl China een van de grootste militaire opbouw in de geschiedenis uitvoert, houden de VS geen gelijke tred. Landen bouwen niet zonder reden snel grote legers.
https://x.com/Doranimated/status/1802395544595095918

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:53

LOL Rusland vervolgt een Oekrainse officier voor het uitvoeren van zijn werk. De logica hiervan ontgaat me _O-
Rusland heeft maar 6 van deze vliegtuigen waarvan er dus nu 2 ontbreken.
Daarnaast heeft Oekraine de fabriek waar ze worden verbouwd met drones aangevallen.

Rusland heeft toegegeven dat het Oekraïense leger een A-50U-verkenningsvliegtuig heeft neergeschoten
https://x.com/nexta_tv/status/1802963687159775703

Een rechtbank in Moskou heeft AFU-kolonel Mykola Dzyaman bij verstek gearresteerd op beschuldiging van terroristische daden.
Volgens het onderzoek gaf de commandant van de 138e luchtafweerraketbrigade van de AFU op 23 februari zijn ondergeschikten opdracht een vliegtuig van de Russische lucht- en ruimtevaartmacht neer te halen.
"Bovenstaande acties hebben geleid tot de dood van tien bemanningsleden en de vernietiging van het vliegtuig", aldus de IC in een verklaring.
Dzyaman werd op de federale gezochte lijst geplaatst.
De A-50U is een gemoderniseerde versie van het A-50 verkenningsvliegtuig. De kosten ervan bedragen meer dan $ 300 miljoen. De apparatuur van dergelijke vliegtuigen kan tegelijkertijd enkele tientallen doelen in de lucht en op de grond volgen.

Dit was het tweede verkenningsvliegtuig dat door de AFU werd neergeschoten. De eerste werd half januari neergeschoten boven de Zee van Azov.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 13:24

irmaz schreef:
Verontrustend >;) :
Citaat:
Alleen al één scheepswerf in Shanghai bouwt tegelijkertijd dertien grote oppervlakteoorlogsschepen. Terwijl China een van de grootste militaire opbouw in de geschiedenis uitvoert, houden de VS geen gelijke tred. Landen bouwen niet zonder reden snel grote legers.
https://x.com/Doranimated/status/1802395544595095918

Verontrustend? Deels. Wat niet?
De 055 Destroyers. In 2014 besloten om er 16 te bouwen. Ze hebben er 8. Dus uitbreiding ligt in principe voor de hand;
De 054A Destroyers: Sinds 2005 35 van de beoogde 50 gebouwd. Dus uitbreiding ligt in principe voor de hand. De eerste lichting zal inmiddels ook wat bejaard worden. Je hebt ze nodig om de type 075 en 076 te begeleiden;
De 052 Fregatten: Sinds 1990 2 in gebruik. Waren er ook maar 2 gepland. Zou 1-op-1 vervanging kunnen zijn.

Wat is wel verontrustend?
De 075 en 076. Die laatste is vers van de pers. 1e model. Zal de verbeterde versie zijn van de 075. Beiden zijn vliegdekschepen voor helicopters. De bouw van de 075 die je ziet is nummer 4 uit een serie van 8, gepland in 2018. Hier mag je je zorgen over maken als je bijvoorbeeld Taiwan bent.

Ook verontrustend: 3 nieuwe CCG's Chinese Coast Guard schepen. Niet gevaarlijk voor oorlogsschepen maar wel voor handelsschepen en vissers. Opvoeren van de presentie in betwiste delen van de zeeen rondom China. Zal bijvoorbeeld de Filipijnen niet blij mee zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:50

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:55

Cowboy55 schreef:
De 055 Destroyers. In 2014 besloten om er 16 te bouwen. Ze hebben er 8. Dus uitbreiding ligt in principe voor de hand;
De 054A Destroyers: Sinds 2005 35 van de beoogde 50 gebouwd. Dus uitbreiding ligt in principe voor de hand. De eerste lichting zal inmiddels ook wat bejaard worden. Je hebt ze nodig om de type 075 en 076 te begeleiden;
De 052 Fregatten: Sinds 1990 2 in gebruik. Waren er ook maar 2 gepland. Zou 1-op-1 vervanging kunnen zijn.

De 075 en 076. Die laatste is vers van de pers. 1e model. Zal de verbeterde versie zijn van de 075. Beiden zijn vliegdekschepen voor helicopters. De bouw van de 075 die je ziet is nummer 4 uit een serie van 8, gepland in 2018. Hier mag je je zorgen over maken als je bijvoorbeeld Taiwan bent.

Ook verontrustend: 3 nieuwe CCG's Chinese Coast Guard schepen. Niet gevaarlijk voor oorlogsschepen maar wel voor handelsschepen en vissers. Opvoeren van de presentie in betwiste delen van de zeeen rondom China. Zal bijvoorbeeld de Filipijnen niet blij mee zijn.

Thx voor de uitleg +:)+
Ik vind China maar moeilijk peilbaar, ook lastig om uit te vinden wat tegenwoordig tot de Westerse propaganda hoort en wat waar is. En nee, ik ben geen wappie of complotdenker (dacht ik tenminste) maar er is echt wel Westerse anti-China propaganda op dit moment. Maar moeilijk dus om uit te vogelen waar de grens tussen waarheid en misleiding ligt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:55

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Thx voor de uitleg +:)+
Ik vind China maar moeilijk peilbaar, ook lastig om uit te vinden wat tegenwoordig tot de Westerse propaganda hoort en wat waar is. En nee, ik ben geen wappie of complotdenker (dacht ik tenminste) maar er is echt wel Westerse anti-China propaganda op dit moment. Maar moeilijk dus om uit te vogelen waar de grens tussen waarheid en misleiding ligt.

Eens.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 23:04

Rutte is de nieuwe NAVO baas geworden. Bron: NOS nieuws op tv
Laatst bijgewerkt door irmaz op 18-06-24 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 23:09

Ik heb het slagveld in Ukraïne de laatste tijd wat minder gevolgd maar er lijkt steeds meer positief nieuws te komen dat het Ukraïnse leger weer de goede kant uit gaat.
Citaat:
Vandaag hebben we meer informatie ontvangen dat de AFU erin is geslaagd haar controlegebied aanzienlijk uit te breiden. Wij wachten tot nader order af wat er gepubliceerd kan worden.
https://x.com/NOELreports/status/1803168173404922048

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 23:17

De Krim-brug is op dit moment gesloten wegens drone-dreiging :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:22

Zo bang is Rusland tegenwoordig voor de NAVO dat ze hele grensgebieden met een NAVO-land onbeschermd laten liggen:
Citaat:
Rusland heeft de overgrote meerderheid van zijn grondtroepen die voorheen in de buurt van Finland waren gestationeerd, verplaatst naar de oorlog in Oekraïne, meldde Yle op 19 juni, daarbij verwijzend naar een niet bekendgemaakte Finse militaire inlichtingenbron.
https://x.com/KyivIndependent/status/18 ... 6745645395

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:27

Om de China vs India wedloop wat getalsmatig perspectief te geven kwam ik dit mooie plaatjes tegen:
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 19:02

https://x.com/Tendar/status/1803758748088815780
Poetin-Rusland bereikte opnieuw een eigen "doel". De Republiek Korea (Zuid-Korea) overweegt wapens te leveren aan Oekraïne.

“Het presidentiële kantoor van Zuid-Korea heeft een overeenkomst veroordeeld die tussen Rusland en Noord-Korea was bereikt en die wederzijdse defensiehulp beloofde in geval van oorlog, zo meldde Associated Press.
Het kantoor zei ook dat Zuid-Korea zijn beleid om zijn steun aan Oekraïne te beperken tot niet-dodelijke leveringen zal heroverwegen.

“Het is absurd dat twee partijen met een geschiedenis van het lanceren van invasieoorlogen – de Koreaanse oorlog en de oorlog in Oekraïne – nu wederzijdse militaire samenwerking beloven op basis van een preventieve aanval door de internationale gemeenschap die nooit zal plaatsvinden”, aldus het kantoor van de internationale gemeenschap". heeft de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk Yeol gezegd.

https://x.com/nexta_tv/status/1803827788178190800
Poetin heeft direct zn dreigementen richting Zuid Korea geuit.
"Als Zuid-Korea wapens aan Oekraïne levert, zullen ze het antwoord niet leuk vinden. Ik hoop dat ze het niet zullen doen."