Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:32

Enige reden waarom Zweden nu toe wil treden is angst (de Zweden zijn ook extreem conflict vermijdend). Afgelopen jaren was er al een verschuiving te zien wat betreft toetreding tot de NAVO en er is ook al jaren een oorlogsdreiging in Zweden vanuit Rusland. Sinds 2018 is er dan ook weer dienstplicht (mannen en vrouwen) en al jaren staat het leger paraat. Nu Rusland Oekraïne ingevallen is, is de angst nog veel en veel groter geworden en de druk vanuit het volk om toe te treden tot de NAVO is nu hoger dan ooit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:10

Een peiling is natuurlijk geen democratisch middel. Er wordt maar een deel van de bevolking naar hun mening gevraagd en die kunnen ze geven zonder rekening te hoeven houden met de consequenties. Daarnaast zijn peilingen de vloek van de democratie, omdat ze ervoor zorgen dat politici meer bezig zijn met wat de mensen ergens van vinden ipv te besturen. Zo zorgen peilingen ervoor dat politici voortdurend in de verkiezingsmodus blijven.

In die landen is een democratische verkiezing geweest. Deze politici zijn nu aan het besturen. Nemen daarbij ook beslissingen die niet in het verkiezingsprogramma staan. Omdat daar toen geen reden voor was. En ze laten zich straks bij de volgende verkiezingen afrekenen op de keuzes die ze hebben gemaakt. En dat is vertegenwoordigde democratie in optima forma.

En dat er nu toevallig twee vrouwelijke presidenten aan de macht zijn en dat het dus vrouwen zijn die deze keuze maken likt mij niet zo relevant. Ik heb zo'n vermoeden dat een mannelijke president in deze situatie dezelfde keuze zou hebben gemaakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:32

Citaat:
En dat er nu toevallig twee vrouwelijke presidenten aan de macht zijn en dat het dus vrouwen zijn die deze keuze maken likt mij niet zo relevant. Ik heb zo'n vermoeden dat een mannelijke president in deze situatie dezelfde keuze zou hebben gemaakt.

Eens.

Alleen komt het nog erg weinig voor vrouwelijke presidenten vergeleken bij de mannelijke dus de vrouwelijke presidenten vind ik (en ik weet dat ook van andere vrouwen) zelf fijn om te zien. Ik zie graag fifty - fifty als het om mannelijk en vrouwelijke presidenten gaat en zover zal het ooit komen, maar zover is het nu nog niet.
Dus ik ben ook blij met deze presidenten en de keuzes die ze maken!

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:50

Met alleen maar vrouwelijke presidenten was er een stuk minder gedonder in de wereld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:52

bigone schreef:
Met alleen maar vrouwelijke presidenten was er een stuk minder gedonder in de wereld.

Dat weet ik niet, dat betwijfel ik. Ik ben erg van fifty- fifty. Dus meer vrouwen in het macho wereld daar ben ik wel blij mee.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:39

bigone schreef:

Nou dat zou ik ook weer niet willen beweren. Een goede mix lijkt mij het meest nuttig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:54

Nou vrouwen zijn loeders voor elkaar dus weet niet of dat beter zou zijn.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:06

bigone schreef:

Haha… Dan gaan landen elkaar jarenlang negeren om daarna te roepen: weet je nog?! 6 jaar, 4 maanden en 52 dagen geleden, om 17:59, toen jij ‘zus en zo’ zei? Nou? Dát had je niet moeten doen…

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:21

AmyII schreef:
bigone schreef:

Haha… Dan gaan landen elkaar jarenlang negeren om daarna te roepen: weet je nog?! 6 jaar, 4 maanden en 52 dagen geleden, om 17:59, toen jij ‘zus en zo’ zei? Nou? Dát had je niet moeten doen…

"Maar jij droeg hetzelfde als ik!"

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:30

Hahaha. Of aardig doen in elkaars gezicht maar achter de rug om… :')

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:32

Dat kunnen mannen, excuus, politiekers net zo goed :+ .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:36

Ach, er zijn natuurlijk ook vrouwen die je echt niet als staatshoofd zou moeten willen. En juist die vrouwen zijn waarschijnlijk vertegenwoordigd in de politieke en commerciële top. Inderdaad een ongeveer fifty fifty verhouding zou mooi zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:38

AmyII schreef:
Hahaha. Of aardig doen in elkaars gezicht maar achter de rug om… :')

Dat doen mannen ook. Breek me de bek niet open.

On topic, heeft iemand nog nieuws over Mariupol? De berichten die ik lees zijn tegenstrijdig. Van geen contact, tot de mensen id fabriek houden stand. Er blijken heftige aanvallen te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:42

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:54

Ja ik las iets van een militair defilé die ze 9 mei zouden willen doen? Zo bizar...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 23:12

Er is weer contact met de militairen in de Azovstal fabriek. De Russen proberen al 2 dagen binnen te komen en de fabriek wordt van buiten zwaar gebombardeerd. Ze verwachten dat ze op korte termijn een bloedige strijd moeten voeren tegen de Russen. Ze bedanken de hele wereld voor alle steun. De situatie is extreem moeilijk maar ze zullen hun uiterste best doen om de de verdediging vol te houden.
Er wordt niet gesproken over de burgers die nog aanwezig zouden zijn.
Bron Twitter

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 23:34

irmaz schreef:
Er is weer contact met de militairen in de Azovstal fabriek. De Russen proberen al 2 dagen binnen te komen en de fabriek wordt van buiten zwaar gebombardeerd. Ze verwachten dat ze op korte termijn een bloedige strijd moeten voeren tegen de Russen. Ze bedanken de hele wereld voor alle steun. De situatie is extreem moeilijk maar ze zullen hun uiterste best doen om de de verdediging vol te houden.
Er wordt niet gesproken over de burgers die nog aanwezig zouden zijn.
Bron Twitter

De Duitsers noemden dit in Stalingrad tussen Augustus 42 en Februari 43 ‘Rattenkrieg’. Om elke meter, kamer, verdieping, kelder en rioolpijp wordt gevochten. De verliezen onder de aanvallende partij zijn enorm. Je kunt de boel wel plat schieten maar daarmee maak je het voor de aanvallende partij alleen maar moeilijker. Je creeert alleen maar meer schuilplaatsen voor de verdedigers.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 01:41

bigone schreef:

"Thatcher"... _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 06:51

Kuggur schreef:
bigone schreef:

"Thatcher"... _O-

Vreselijk mens, net als een hoop mannelijke leiders die nog veel erger zijn/ waren.
Je hebt goede mensen en slechte mensen dat onafhankelijk is vh geslacht.

Treurig verhaal van de militairen in de Azovstal fabriek. Ik vind ze ongelooflijk dapper en rattenkrieg is een toepasselijke naam voor ze.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:03

Volgens kolonel Housen is Rusland bezig met de voorbereiding van een zwaar zomeroffensief.
Er zouden zich troepen momenteel al groeperen in centraal Rusland.
Ik hoop dat hij mis is, maar meestal is dat niet het geval :\

Op de kaart van Oekraïne werd ook duidelijk dat de russen in en om Charkiv veel terrein verloren hebben. Dat is dan weer goed nieuws.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:26

Apart dat de landen die als eerste op het menu van Putin staan bijna allemaal vrouwen als regeringsleider hebben; Finland, Zweden, Estland, Litouwen en Moldova (en Belarus in ballingschap) :oo

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:34

Cowboy55 schreef:
De Duitsers noemden dit in Stalingrad tussen Augustus 42 en Februari 43 ‘Rattenkrieg’. Om elke meter, kamer, verdieping, kelder en rioolpijp wordt gevochten. De verliezen onder de aanvallende partij zijn enorm. Je kunt de boel wel plat schieten maar daarmee maak je het voor de aanvallende partij alleen maar moeilijker. Je creeert alleen maar meer schuilplaatsen voor de verdedigers.

Ik hoop dat ze lang stand kunnen houden en er ergens een (spectaculaire) uitweg komt. Ik neem aan dat wanneer er nog gevochten wordt op 9 mei dat die idiote parade in Mariupol niet door gaat...

Pandora2 schreef:
Volgens kolonel Housen is Rusland bezig met de voorbereiding van een zwaar zomeroffensief.
Er zouden zich troepen momenteel al groeperen in centraal Rusland.
Ik hoop dat hij mis is, maar meestal is dat niet het geval :

Ik ben wel benieuwd waar al die troepen vandaan komen, inmiddels worden ook de grenzen van Polen, de Baltische staten en Finland zwaarder bemand door Rusland. Ergens moeten er toch gaten gaan vallen zou je denken.
O ja en natuurlijk moet er 9 mei nog een verzameling militair gekletter door Moskou trekken. Bedoeld generaal Housen die misschien? Die verzamelen zich nu voor parade oefeningen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:38

pien_2010 schreef:
Ja ik las iets van een militair defilé die ze 9 mei zouden willen doen? Zo bizar...

De Russen moeten "iets" doen om hun gezicht te redden op 9 mei. Een overwinning uitroepen op Mariupol ligt dan voor de hand, ook al is het een Pyrrus overwinning. Wat ik overigens een mooie benaming vindt. Er is geen stad meer over.
Goed bericht is dat nog zo'n 300 burgers de stad hebben weten te ontvluchten mbv VN en Rode Kruis, met levensgevaar, want beschietingen door de Russen zijn er continu.

Intussen laat Rusland zijn "nucleaire spierballen" rollen in Kalingrad een Russische enclave tussen Litouwen en Polen. Er wordt geoefend met ballistische raketten waar kernkoppen op kunnen en de door Rusland eerder genoemde bliksemacties.
Voor wie wil weten waar Kalingrad ligt:
Afbeelding

https://www.ad.nl/buitenland/dit-gebeur ... ~ae427ab7/

Intussen provoceert Rusland verder met schendingen van het luchtruim van Zweden en Finland om te waarschuwen tegen toetreding tot de Navo.

De opvallende hoeveelheid door Oekraine omgelegde generaals is volgens berichten te danken aan Amerikaanse inlichtingen diensten die samenwerken met Oekraïne. Deze berichten doen geen goed om Poetin in de hand te houden overigens. Vraag me af wat wordt boogd is met het "vrijgeven" van deze info. US heeft hierop nog niet gereageerd.
Paar dagen geleden is Valeri Gerasimov, de allerhoogste baas van het leger in Rusland, aan de dood ontsnapt (maar wel gewond geraakt begreep ik).
https://www.reuters.com/world/europe/us ... 022-05-05/
Ik ben toch wel een beetje bang dat Poetin wel met nucleaire wapens aan de slag gaat
*gaatvastjodiumtablettenkopen*

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:55

Babootje schreef:
*gaatvastjodiumtablettenkopen*

Schijnt bij mensen boven de 40 meer kwaad dan goed te doen ;)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:55

Ik denk dat we allemaal een beetje bang moeten zijn op dit moment. Maar ons niet moeten laten verlammen door angst. Ik ben er van overtuigd dat er achter de schermen, buiten ons zicht van alles gaande is vanuit de NAVO. Ik zet daar eigenlijk maar mijn geld op in.

Gisteren een stukje over Hilter gezien op National Geo. Ik wist alles al maar nooit zo goed opgeslagen. Nu zijn de paralellen angstaanjagend..Het “ paleis” het privé leger, beeldvorming over de vijand etc etc...1 op 1 vergelijkbaar.

We hebben nu één voordeel. We kennen deze geschiedenis nog, herkennen het weer en kunnen daardoor een andere route volgen dan bij WOII. Laten we hopen dat we hem slimmer en niet sterker af moeten gaan zijn....