Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:05

Jessix schreef:
Volgens mij heb je al eens eerder een soort gelijke post geschreven, anjali. Ik zou zelf ook zeker niet perse op een vrouw stemmen enkel omdat het een vrouw is. Ik ga voor degene die ik de beste kandidaat vind.

Maar ik erken zeker wel dat vrouwen echt niet voor vol aan worden gezien. Zowel in het bedrijfsleven en in de politiek. Opmerkingen krijgen mannen ook, maar deze zijn niet seksistisch. Dat je alleen al neer wordt gezet als kakelend... Bbbrrr!! Het is 2023 nota bene. Je zou toch verwachten dat we wat ruimdenkender zijn dan dat.

Aan de andere kant moet je toch ook wel kritiek op politici kunnen en durven uitten. Zelf zal ik gewoon niet op Dilan Yesilgöz gaan stemmen gewoon om de simpele reden dat zij de VVD vertegenwoordigt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:16

Dat is een politiek punt, niet een punt op de persoon zelf. Over iemands standpunten, manier van debatteren, opmerkingen (denk Ruttes 'geen actieve herinneringen') mag het prima gaan, maar of iemand dan toevallig vrouw is, homo is, een beperking heeft, etc, hoort daar volledig buiten te blijven. En (doods)bedreigingen gaan al helemaal te ver natuurlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:38

anjali schreef:
Janneke2 schreef:
Het feit dat een x aantal vrouwen er voor kiest om niet te klagen over vrouwenhaat,
wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is.

En de toekomst voor Van der Plas is veelbelovend, maar je noemt vrouwen uit kleinere fracties.

Ex vice premier Jorritsma wenst principeel niet te klagen, maar sprak op een gegeven moment ook over 'gekakel' (als in 'ik ben een vrouw dus praat ik niet maar kakel slechts).

De helft van de stemmers bestaat uit vrouwen. Het is wel waar dat het nog niet zo lang geleden is dat vrouwen geen stemrecht hadden. Ongelooflijk nu. Maar dat wil niet zeggen dat er nu positieve discriminatie zou moeten zijn en je iedereen leuk zou moeten vinden OMDAT ze vrouw zijn.

Dit is totaal niet aan de orde.

Als in: ik pleit voor gelijke behandeling, niet voor 'je bent vrouw dus leuk'.

(Al kan ik me voorstellen dat mw Kaag juist de wind extra van voren krijgt omdat ze wel vrouw is, ook zeer redelijk en beheerst - maar macht heeft en hard onderhandelt ipv lief en aardig te zijn.)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:49

Janneke2 schreef:
(Al kan ik me voorstellen dat mw Kaag juist de wind extra van voren krijgt omdat ze wel vrouw is, ook zeer redelijk en beheerst - maar macht heeft en hard onderhandelt ipv lief en aardig te zijn.)
Dit denk ik ook Janneke.

Het zou me ook niet verbazen dat als mw. Kaag een dhr. Kaag zou zijn geweest dat velen het juist een (hele) goede politicus zou vinden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:58

Roodvos schreef:
Janneke2 schreef:
Dit denk ik ook Janneke.

Het zou me ook niet verbazen dat als mw. Kaag een dhr. Kaag zou zijn geweest dat velen het juist een (hele) goede politicus zou vinden.

Oh, zeker weten :roll:

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:50

Roodvos schreef:
Janneke2 schreef:
Dit denk ik ook Janneke.

Dat dus!

mce

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:32

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:48

Roodvos schreef:
Janneke2 schreef:
Dit denk ik ook Janneke.

Ik denk dat dat er niets mee te maken heeft. Mannelijke politici worden ook afgekraakt, bedreigd, aangevallen en soms zelfs vermoord.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:16

waarom moet iets meteen vrouwenhaat zijn? er zijn een heleboel mensen die tegen haar denkwijze en plannen zijn. heeft niks met man/vrouw te maken. tsja, sommige vliegen daarmee uit de bocht, maar dat gebeurt ook bij mannelijke politici.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:31

Loretta schreef:
Jessix schreef:
Volgens mij heb je al eens eerder een soort gelijke post geschreven, anjali. Ik zou zelf ook zeker niet perse op een vrouw stemmen enkel omdat het een vrouw is. Ik ga voor degene die ik de beste kandidaat vind.

Maar ik erken zeker wel dat vrouwen echt niet voor vol aan worden gezien. Zowel in het bedrijfsleven en in de politiek. Opmerkingen krijgen mannen ook, maar deze zijn niet seksistisch. Dat je alleen al neer wordt gezet als kakelend... Bbbrrr!! Het is 2023 nota bene. Je zou toch verwachten dat we wat ruimdenkender zijn dan dat.

Aan de andere kant moet je toch ook wel kritiek op politici kunnen en durven uitten. Zelf zal ik gewoon niet op Dilan Yesilgöz gaan stemmen gewoon om de simpele reden dat zij de VVD vertegenwoordigt.

Dat is toch totaal niet seksistisch en slaat daarom toch ook niet op hetgeen je van mij quote?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:01

is het bekent wie de bedrijgingen doen/gedaan hebben? per definite uit nederland of mogelijk oud zeer vorige jobs WEF b.v.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:01

Ik ben eigenlijk best verbijsterd over wat er nu gebeurd in politiek nederland. Is het ooit in de geschiedenis voorgekomen dat er zoveel partijleiders en fractie voorzitters opstappen?

Waar vrouwen denk ik ook best rap tegenaan lopen is dan als een man zich op een bepaalde manier gedraagt als een haantje het wel best gevonden wordt, doet een vrouw dat dan krijg je vrees ik al snel tegenwoordig (hoe noemen ze dat ook al weer) ongewenste omgangsvormen?

Weer een dame die opstapt omdat ze de politiek gewoon te bah vindt worden
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6491655 ... e-politiek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:46

karuna schreef:
Ik ben eigenlijk best verbijsterd over wat er nu gebeurd in politiek nederland. Is het ooit in de geschiedenis voorgekomen dat er zoveel partijleiders en fractie voorzitters opstappen?

Ik ben totaal niet politiek geëngageerd, maar de woestenij die ze hebben veroorzaakt, de afgelopen jaren, lost zich nu prima op door een voor een de handdoek in de ring te gooien.
Het zou bijna bedacht zijn, toch :+
Maar zo is de politiek niet :Y)

Maakt het overigens voor de serieuze kiezer verdomd lastig half november, hoe scheid je de populisten van de eervollen? De partij waaronder ze opereren maken in ieder geval voor mij geen indruk.. Lastig..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:59

Exitium schreef:
Dat is een politiek punt, niet een punt op de persoon zelf. Over iemands standpunten, manier van debatteren, opmerkingen (denk Ruttes 'geen actieve herinneringen') mag het prima gaan, maar of iemand dan toevallig vrouw is, homo is, een beperking heeft, etc, hoort daar volledig buiten te blijven. En (doods)bedreigingen gaan al helemaal te ver natuurlijk.

Bedreigen mag niet, maar ik mag prima besluiten niet op iemand te gaan stemmen, of kritiek te hebben op iemand die homo is, of vrouw is etc.

Ook dat is een democratie. Je mag allerlei redenen hebben om een hekel te hebben aan iemand, als het binnen de wettelijke kaders blijft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:05

Wilders is man en die wordt ook ernstig bedreigt. Kaag wijt het wel erg makkelijk aan het vrouw zijn.

Op Twitter zitten voornamelijk toetsenbordridders. Misschien moeten politici Twitter wel links laten liggen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:17

Maar Wilders wordt bedreigd om zijn stokpaardje, de islam. Bij Kaag lijkt het veel breder te liggen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 07:52

Loretta schreef:
Wilders is man en die wordt ook ernstig bedreigt. Kaag wijt het wel erg makkelijk aan het vrouw zijn.

Op Twitter zitten voornamelijk toetsenbordridders. Misschien moeten politici Twitter wel links laten liggen.

Wilders wordt bedreigd vanuit de moslimextremistische hoek, en vooral vanuit Pakistan. Wilders is ook veroordeeld voor groepsbelediging en discriminatie. Dan is het alsnog niet oké, maar hij heeft -bewezen- ook wel iets fout gedaan. Daarnaast vind ie het geen probleem als anderen in dezelfde problemen terecht komen, hij heeft samen met fvd z’n twitter achterban lopen opzwepen tegen Kaag. Twitter mijden zou slim zijn, het is echt een nare plek.

Vrouwen, met Kaag voorop, krijgen veel online haat. En veel vaker persoonlijk of seksistisch van aard dan mannen.

https://www.groene.nl/artikel/misogynie ... tiek-wapen
https://atria.nl/nieuws-publicaties/gew ... -politici/
https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5 ... e-reacties

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:02

nps schreef:
Loretta schreef:

Wilders wordt bedreigd vanuit de moslimextremistische hoek, en vooral vanuit Pakistan. Wilders is ook veroordeeld voor groepsbelediging en discriminatie. Dan is het alsnog niet oké, maar hij heeft -bewezen- ook wel iets fout gedaan. Daarnaast vind ie het geen probleem als anderen in dezelfde problemen terecht komen, hij heeft samen met fvd z’n twitter achterban lopen opzwepen tegen Kaag. Twitter mijden zou slim zijn, het is echt een nare plek.

Vrouwen, met Kaag voorop, krijgen veel online haat. En veel vaker persoonlijk of seksistisch van aard dan mannen.

https://www.groene.nl/artikel/misogynie ... tiek-wapen
https://atria.nl/nieuws-publicaties/gew ... -politici/
https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5 ... e-reacties

Maar...er zitten toch heel veel vrouwen in de Nederlandse politiek. Als je tegengas krijgt hoeft dat niet aan je vrouwzijn te liggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:24

anjali schreef:
Maar...er zitten toch heel veel vrouwen in de Nederlandse politiek. Als je tegengas krijgt hoeft dat niet aan je vrouwzijn te liggen.

Maar als die opmerkingen seksistisch zijn dan is dat toch gewoon een feit?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:46

Jessix schreef:
anjali schreef:

Ik vind het toch kinderachtig om als vrouw steeds maar te k(l)agen dat alle kritiek die je krijgt komt omdat je vrouw bent. Als men een hekel aan iemand heeft dan gaat men allerlei vervelende dingen zeggen,helaas is dat zo en het is niet goed. Men vindt altijd iets om op te schelden. Vroeger bijv. als je rood haar had. Of als je dik of juist mager bent. Etc. etc. en dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. Ergens in dit of het andere politieke topic maakt iemand Jesse Klaver uit voor "natte dweil". Die gaat zich ook niet zitten beklagen nu.( als hij het zou lezen).En hij is geen vrouw en wordt toch uitgescholden dus. (overigens,ik ben geen fan van hem ,gebruik dit alleen als voorbeeld) .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:49

anjali schreef:
Ik vind het toch kinderachtig om als vrouw steeds maar te k(l)agen dat alle kritiek die je krijgt komt omdat je vrouw bent.

?

Volgens mij denk je dat mensen aan het pruilen zijn.

Maar sexisme bestaat, helaas. En moet aan de kaak worden gesteld, anders verandert er nooit wat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:00

anjali schreef:
Ik vind het toch kinderachtig om als vrouw steeds maar te k(l)agen dat alle kritiek die je krijgt komt omdat je vrouw bent. Als men een hekel aan iemand heeft dan gaat men allerlei vervelende dingen zeggen,helaas is dat zo en het is niet goed. Men vindt altijd iets om op te schelden. Vroeger bijv. als je rood haar had. Of als je dik of juist mager bent. Etc. etc. en dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. Ergens in dit of het andere politieke topic maakt iemand Jesse Klaver uit voor "natte dweil". Die gaat zich ook niet zitten beklagen nu.( als hij het zou lezen).En hij is geen vrouw en wordt toch uitgescholden dus. (overigens,ik ben geen fan van hem ,gebruik dit alleen als voorbeeld) .

Als ik jou nu continu ga bashen om je christelijk geloof, echt op een heel lelijke manier. Krijg je dan nog gewoon kritiek of discrimineer ik je vanwege je geloof?

Natuurlijk krijgt zij kritiek en dat mag ook, maar dan wel op de inhoud. Daarbij vind ik het ook nog prima dat je iets van iemand vind. Het kan je type niet zijn natuurlijk en ook dat kun je gewoon zeggen. Zelfs natte dweil vind ik niet zo spannend, over Jesse Klaver. Gaat het nou steeds over zijn Marokkaanse of Indonesische roots dan vind ik dat niet oké.

Maar goed, ieder zijn mening en die van jou is me wel duidelijk nu.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:45

Janneke2 schreef:
anjali schreef:
Ik vind het toch kinderachtig om als vrouw steeds maar te k(l)agen dat alle kritiek die je krijgt komt omdat je vrouw bent.

?

Volgens mij denk je dat mensen aan het pruilen zijn.

Maar sexisme bestaat, helaas. En moet aan de kaak worden gesteld, anders verandert er nooit wat.

@Janneke, wel grappig dat woord "pruilen". Dat heb ik sinds mijn kindertijd niet meer gehoord! Echter het is precies wat ik bedoel. Sexisme bestaat zeker maar in Nederland toch al lang niet meer. Mijn moeder heeft het nog wel meegemaakt en die had inderdaad ooit gezegd: "Vrouwen stemmen vrouwen". Dat was toen een beweging. toen ik eenmaal stemgerechtigd was, was de emancipatie al zo ver dat positieve discriminatie niet meer nodig was. Ik vind iemand niet leuker of beter omdat het een vrouw is.Eigenlijk integendeel. Vrouwen zijn vaak juist haaien voor andere vrouwen. Wat iets biologisch kan zijn misschien- 2 teven verdragen elkaar ook niet altijd. Nou zal er wel weer iemand boos op me worden omdat ik mensen met dieren vergelijk,maar een mens is ook maar een zoogdier (allen door God geschapen). Wij hebben een priester uit Zuid-India waar vrouwen wel degelijk onderdrukt worden. Volgens hem zijn dat vooral andere vrouwen die dat hun sexegenoten aandoen. Als je daar trouwt moet je intrekken bij je man en schoonouders en de schoonmoeder gebruikt haar schoondochter dan als hulp in de huishouding.(Natuurlijk zijn er vele uitzonderingen maar het is wel traditie daar).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:49

Sexisme is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Net zoals dat het tolerantie naar elkaar enorm is afgenomen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:56

anjali schreef:
@Janneke, wel grappig dat woord "pruilen". Dat heb ik sinds mijn kindertijd niet meer gehoord! Echter het is precies wat ik bedoel. Sexisme bestaat zeker maar in Nederland toch al lang niet meer. Mijn moeder heeft het nog wel meegemaakt en die had inderdaad ooit gezegd: "Vrouwen stemmen vrouwen". Dat was toen een beweging. toen ik eenmaal stemgerechtigd was, was de emancipatie al zo ver dat positieve discriminatie niet meer nodig was. Ik vind iemand niet leuker of beter omdat het een vrouw is.Eigenlijk integendeel. Vrouwen zijn vaak juist haaien voor andere vrouwen. Wat iets biologisch kan zijn misschien- 2 teven verdragen elkaar ook niet altijd. Nou zal er wel weer iemand boos op me worden omdat ik mensen met dieren vergelijk,maar een mens is ook maar een zoogdier (allen door God geschapen). Wij hebben een priester uit Zuid-India waar vrouwen wel degelijk onderdrukt worden. Volgens hem zijn dat vooral andere vrouwen die dat hun sexegenoten aandoen. Als je daar trouwt moet je intrekken bij je man en schoonouders en de schoonmoeder gebruikt haar schoondochter dan als hulp in de huishouding.(Natuurlijk zijn er vele uitzonderingen maar het is wel traditie daar).

Geen sexisme in Nederland? Schaam je en lees je in

https://www.uu.nl/in-de-media/seksisme- ... e-politiek