Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:35

Peilingen zeggen zeker niet alles en zeker niet op dit moment in de campagne. Maar wat de peilingen laten zien is dat het debat helemaal niet zo'n slecht effect op de peilingen had. En het laat nog steeds een trend zien dat Trump wegzakt ten opzichte van Biden. En dan nog 51 tegen 48 is gewoon binnen de marge. Natuurlijk is het afhankelijk van hoe de campagne zich ontwikkeld, of er nog iets heftigs gebeurd etc. Maar het beeld is op dit moment in ieder geval positief.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:18

Het internet denkt daar toch anders over... zie oa https://www.telegraph.co.uk/us/politics ... president/

Telegraph schreef:
It is no exaggeration to say the 2024 debate may have cost Mr Biden the election.

The president’s team always knew debating was a risk, but hoped to jump-start his stuttering campaign by reminding voters of Trump’s deficiencies.

Instead, the debate lifted the veil on Mr Biden’s physical and mental infirmity. Voters’ concerns about the 81-year-old were vindicated by the performance.

Few can now feel confident the commander-in-chief will be fit to continue in post for another four years.
.

Is maar 1 artikel hoor, dus zegt niet heel veel - maar ik vrees dat, ook gezien de vorige verkiezingen met Trump, hij gewoon echt weer gaat winnen. Wat een keuze ook, een bejaarde of een crimineel met nogal autocratische trekjes ...

Een voorproefje:
Time Magazine schreef:
What emerged in two interviews with Trump, and conversations with more than a dozen of his closest advisers and confidants, were the outlines of an imperial presidency that would reshape America and its role in the world. To carry out a deportation operation designed to remove more than 11 million people from the country, Trump told me, he would be willing to build migrant detention camps and deploy the U.S. military, both at the border and inland. He would let red states monitor women’s pregnancies and prosecute those who violate abortion bans. He would, at his personal discretion, withhold funds appropriated by Congress, according to top advisers. He would be willing to fire a U.S. Attorney who doesn’t carry out his order to prosecute someone, breaking with a tradition of independent law enforcement that dates from America’s founding. He is weighing pardons for every one of his supporters accused of attacking the U.S. Capitol on Jan. 6, 2021, more than 800 of whom have pleaded guilty or been convicted by a jury. He might not come to the aid of an attacked ally in Europe or Asia if he felt that country wasn’t paying enough for its own defense. He would gut the U.S. civil service, deploy the National Guard to American cities as he sees fit, close the White House pandemic-preparedness office, and staff his Administration with acolytes who back his false assertion that the 2020 election was stolen.

Om heel, heel erg verdrietig van te worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 21:55

De Telegraph is een tory-krant en heel conservatief, dus is het op zich niet zo gek dat die een pro-Trump idee verspreiden. Fivethirtyeight baseert zich op cijfers, cijfers die gebaseerd zijn wat de kiezers op dit moment vinden. Dat kan veranderen, maar de laatste tijd verschuift de gunst van de kiezer langzaam in het voordeel van Biden. Het is een licht voordeel maar wel een voordeel. En de peilingen die na het debat zijn gedaan laten daar geen verschuiving in zien.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:08

Babootje schreef:
Ja dat zou geen gekke strategie zijn. Maar dat moet Biden wel willen en die wil nog niet.
Er staan wel wat potentiële opvolgers in de startblokken. Gavin Newsom en Gretchen Wittmer. Beide hebben politiek al flinke indruk gemaakt.
Kamela Harris heeft blijkbaar toch minder indruk gemaakt bij de achterban.

Die potentiële opvolgers komen alleen in beeld als Biden zelf opstapt en dan nog kun je niet om Kamela Harris heen en zomaar nog een andere kandidaat naar voren schuiven. Het beste dat de democraten nu kunnen doen is ophouden met zelf paniek te veroorzaken en gokken dat het volgende debat beter gaat voor Biden. Trump zal blijven liegen en de zwevende kiezers vinden dat ook niet echt een beter alternatief lijkt het.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:43

Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als de GOP toch ineens ergens een ruggengraat vindt en Trump verwisselt voor een ander.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:53

Karl66 schreef:
De Telegraph is een tory-krant en heel conservatief, dus is het op zich niet zo gek dat die een pro-Trump idee verspreiden. Fivethirtyeight baseert zich op cijfers, cijfers die gebaseerd zijn wat de kiezers op dit moment vinden. Dat kan veranderen, maar de laatste tijd verschuift de gunst van de kiezer langzaam in het voordeel van Biden. Het is een licht voordeel maar wel een voordeel. En de peilingen die na het debat zijn gedaan laten daar geen verschuiving in zien.

Ik heb ook wel t idee dat men (Republikeinen incluis) zich beginnen te ergeren aan de liegende Trump die continu bezig is met het persoonlijk naar beneden halen van Biden. Hij komt niet met inhoudelijke argumenten.
Mensen houden niet zo van pesters. En de Republikleinen bestaan niet allemaal uit MAGA's

1 Uitspraak van een Republikein
“Als het een race tussen Biden en Trump is, zou ik op Biden stemmen, zelfs als hij dood was. En ik ben een Republikein.”

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:23

Babootje schreef:
Karl66 schreef:

Ik heb ook wel t idee dat men (Republikeinen incluis) zich beginnen te ergeren aan de liegende Trump die continu bezig is met het persoonlijk naar beneden halen van Biden. Hij komt niet met inhoudelijke argumenten.
Mensen houden niet zo van pesters. En de Republikleinen bestaan niet allemaal uit MAGA's

1 Uitspraak van een Republikein
“Als het een race tussen Biden en Trump is, zou ik op Biden stemmen, zelfs als hij dood was. En ik ben een Republikein.”

Een republikein maakt nog geen zomer... en mensen houden wel van pesters. Ik weet niet of het is opgevallen, maar ook door Europa waait een vrij rechts-populistische wind waarbij partijen met dezelfde retoriek en pesterige, autocratische leiders serieus voeren aan de grond krijgen.

Het gaat er gewoon echt heel erg om spannen en ik denk toch echt dat Trump een reeele kans maakt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 12:09

Trump maakt ook een reële kans. De verhouding is op dit moment 51 uit 100 tegen 48 uit 100. Maar de cijfers laten op dit moment een dalende trend voor Trump zien. Dat is de feitelijke situatie van dit moment.

@pmarena, de GOP kan Trump niet terugtrekken, hij heeft de voorverkiezingen gewonnen. Net als Biden moet hij dan zichzelf terugtrekken en dat gaat echt niet gebeuren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:13

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:08

De zaak is terug gewezen, naar een lagere rechter. Het is uitgesloten dat deze zaak voor de verkiezingen behandeld gaat worden. Ergo als Trump wint, gaat de zaak de doofpot in. Immuniteit voor alle handelingen, die een president verricht uit zijn positie.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:25

nikkel schreef:
De zaak is terug gewezen, naar een lagere rechter. Het is uitgesloten dat deze zaak voor de verkiezingen behandeld gaat worden. Ergo als Trump wint, gaat de zaak de doofpot in. Immuniteit voor alle handelingen, die een president verricht uit zijn positie.

Er is iets meer gebeurd dan dat… het Hooggerechtshof zegt dat Trump immuniteit geniet voor alle handelingen die hij in het kader van zijn functie heeft verricht..

https://www.nu.nl/buitenland/6318975/am ... lging.html

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:28

Ik stel voor dat Biden nu Trump tot staatsgevaarlijke gek verklaard en de Navi Seals erop af stuurt.. hij is immuun nu..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:01

Karl, de definitieve nominatie van de Democraten gebeurd toch tijdens het congres in augustus? Dat het een gelopen race is dat staat wel voor 99% vast, maar volgens mij wordt het daar pas definitief. Zoiets meende ik ergens gelezen te hebben.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:26

Berdien schreef:
Karl, de definitieve nominatie van de Democraten gebeurd toch tijdens het congres in augustus? Dat het een gelopen race is dat staat wel voor 99% vast, maar volgens mij wordt het daar pas definitief. Zoiets meende ik ergens gelezen te hebben.

Ja klopt, in theorie hoeven de gedelegeerden zelfs niet op de kandidaat te stemmen voor wie ze daar moeten stemmen. Maar dat is echt een theoretische discussie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 06:25

Dat klopt Berdien, maar tijdens de voorverkiezingen hebben de Democraten met meer dan 90% voor Biden gestemd en dan kan je niet als kiesmannen opeens voor iemand anders kiezen. Anders doe je hetzelfde als Trump, die probeerde met zijn eigen kiesmannen de meerderheid van Biden te ondergraven in 2020.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 07:18

martichr schreef:
nikkel schreef:

Er is iets meer gebeurd dan dat… het Hooggerechtshof zegt dat Trump immuniteit geniet voor alle handelingen die hij in het kader van zijn functie heeft verricht..

https://www.nu.nl/buitenland/6318975/am ... lging.html

Niet alle handelingen:

Citaat:
Trump kan wél strafrechtelijk vervolgd worden als het om onofficiële handelingen gaat. De vraag is welke acties daaronder vallen. Het hooggerechtshof doet daar verder geen uitspraak over en stuurt de zaak terug naar de federale rechtbank in Washington om dat oordeel te vellen.

Dus er is nog hoop…

Het is gewoon sh*t dat er nu van die conservatieve Trump puppets in de Supreme Court zitten. Eerst Roe v Wade en nu dit.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:35

Waar zou ik aan moeten denken bij een onofficiële handeling die hij wel in het kader van zijn functie verricht?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:37

Wat Trump zelf betreft, waarschijnlijk alles :=
En met een beetje geluk (zal hij denken) krijgt hij degenen die het moeten beoordelen, daar wel in mee....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 12:41

Op zich vind ik het niet zo'n rate uitspraak. Je wilt ook niet dat een president vervolgd kan worden voor de acties die hij in zijn functie als president uitvoert. Bijvoorbeeld het starten van een oorlog. Indien nodig kan een president dan altijd nog impeached worden. Maar stel dat hij een andere presidentskandidaat laat vermoorden, dan doet hij dat als kandidaat voor de volgende verkiezingen en kan hij gewoon vervolgd worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 12:47

Karl66 schreef:
Op zich vind ik het niet zo'n rate uitspraak. Je wilt ook niet dat een president vervolgd kan worden voor de acties die hij in zijn functie als president uitvoert. Bijvoorbeeld het starten van een oorlog. Indien nodig kan een president dan altijd nog impeached worden. Maar stel dat hij een andere presidentskandidaat laat vermoorden, dan doet hij dat als kandidaat voor de volgende verkiezingen en kan hij gewoon vervolgd worden.

Eens, maar stel the federal court oordeelt dat hij de zaken waarvoor hij vervolgt wordt in onofficiële rol deed (en dus strafbaar), maar het gaat dan weer naar hoger beroep?
Ik durf er niet op te vertrouwen dat er dan eerlijk wordt geoordeeld tbh.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:25

Karl66 schreef:

Maar crimineel is toch gewoon crimineel, president of niet? Ik snap dat het niet altijd 1 op 1 geldt he - massamoord in oorlog is ook oké mits besteld door een president of gezaghebbende...

Het is eigenlijk ook zo raar dat deze discussie gevoerd wordt, omdat er nog nooit eerder een president is geweest met zoveel dingen op zijn kerfstok die niet helemaal zuiver zijn... het voelt gewoon erg fout dat een president criminele dingen kan doen die niet benodigd zijn voor functie. Zoals mensen ophitsen tot bestorming van een overheidsgebouw bijvoorbeeld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:32

Wat een president in zijn officiële functie doet, daar kan hij door het congres op afgerekend worden. Die kunnen hem impeachten en als dat gebeurt kan een president vervolgd worden. Het probleem is dat impeachen niet werkt doordat de VS zo gepolariseerd is, maar daar is dus gewoon een procedure voor.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:54

Karl66 schreef:
Wat een president in zijn officiële functie doet, daar kan hij door het congres op afgerekend worden. Die kunnen hem impeachten en als dat gebeurt kan een president vervolgd worden. Het probleem is dat impeachen niet werkt doordat de VS zo gepolariseerd is, maar daar is dus gewoon een procedure voor.

Waarom zou een president na impeachment volgens jou wel vervolgd kunnen worden?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:02

Het huis van afgevaardigden kan de president impeachen en dan wordt hij door de opperrechter van het hooggerechtshof en de senaat berecht.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:20

Karl66 schreef:
Het huis van afgevaardigden kan de president impeachen en dan wordt hij door de opperrechter van het hooggerechtshof en de senaat berecht.

Ja, maar dan kan hij uit zijn ambt gezet worden. Waarom denk je dat, mede gezien deze uitspraak , hij daarna wel veroordeeld zou kunnen worden?