steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:10

Zo zie ik het wel. Wij hebben " geluk" wij zitten in het 12 % gebied. Maar als je in de 47 of hoger zit dan kun je je bedrijf wel stop zetten. Dan heb je geen overlevings kans meer, want alles is gefinancierd op je aantallen wat je op papier hebt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:11

Klopt Janneke, 2500 boeren samen met de Triodos bank.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:15

Electra63 schreef:
kiki1976 schreef:
Ik weet niet meer wie dat zei, maar er is dus wel een filmpje waarbij een agent met getrokken pistool de trekker instapt. Kwam deze net tegen in een compilatie filmpje. Verder weet ik niet wat de aanleiding was, maar degene had dus wel gelijk dat het is gebeurt
https://fb.watch/e50-uTbq2t/

Tja, als je niet wil luisteren, dan is dit het middel.

Dit soort berichten en filmpjes zijn vooral om de politie in een slecht daglicht te plaatsen ten voordele van de eigen zaak.

https://wnl.tv/2022/07/06/politie-schie ... n-geweest/

Dit bericht is een stuk genuanceerder.

Tuurlijk brengt justitie het een stuk genuanceerder, dat deden ze van de week ook. En toen bleek het toch ff anders dan de politie in eerste instantie zei.

Maar het ging er mij meer om, dat iemand het zei dat de politie het deed en dat er hier in het topic gezegd werd dat het niet waar was.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:22

https://www.trouw.nl/cs-bf8bec53

Dit is hopelijk de link naar het artikel.
De Triodos bank doet mee,
er wordt gepleit voor een 'grondbank' (bijvoorbeeld pensioen fondsen die boerenland bezitten en in langdurige pacht uitgeven op voorwaarde van duurzaamheid)
en in de winkel betaalt de consument voor niet duurzaam geproduceerd spul meer, en wordt duurzaam goedkoper.

Ik zeg: naar het CBP en doorrekenen!

Wat ik niet letterlijk gelezen heb, maar wel vurig op hoop: 'het breken van de ketenen', veel boeren zitten aan alle kanten in een wurggreep.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-07-22 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:23

geertje3 schreef:
Hoi, het kaartje had nooit op tafel hoeven komen als ze in 2015( toen ging het melk quotum eraf) niet hadden gezegd boeren melk maar raak. Koop maar flink koeien en bouw maar flink grote stallen.
Daar is het in mijn beleving al verkeerd gegaan.
Als dit niet was gebeurd hadden we deze hele situatie niet of minder gehad.
Maar de regering doet niks anders dan ons regels op leggen die en flink geld kosten en ook niks oplossen. Nu hebben boeren overal veel geld in gestoken om te voldoen aan alle eisen en nu krijgen we dit weer.

Hoho, de overheid zei helemaal niks, en al helemaal niet "melk maar raak". De overheid had geen beleid ( wat natuurlijk heel kwalijk was!), De boeren en de bank vertaalden dat als melk maar raak.
Daarmee bleken ze achteraf de plank misgeslagen te hebben. Je kunt de overheid prima een gebrek aan visie verwijten, maar wat jij nu stelt klopt niet.

geertje3

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:41

Als het kabinet hun plannen klaar had gehad voor afschaffing van quotering. Hadden we deze ellende niet gehad. Was het " geruisloos" door gegaan. Nu hebben ze iedereen hun gang laten gaan en nu zie je de wan prestaties van kabinet rutte.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:59

geertje3 schreef:
Zo zie ik het wel. Wij hebben " geluk" wij zitten in het 12 % gebied. Maar als je in de 47 of hoger zit dan kun je je bedrijf wel stop zetten. Dan heb je geen overlevings kans meer, want alles is gefinancierd op je aantallen wat je op papier hebt.

Ik ken alleen mijn eigen nabije omgeving natuurlijk. Maar wij wonen in zo'n 47% gebied. Met een paar relatief kleine boeren en twee hele grote bedrijven. Een pluimvee en een melkvee (is van een corporatie, geloof ik.
Als die twee zouden verkassen halen we die reductie vast wel, zonder dat er kleine boeren weg hoeven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:05

Benzz schreef:
Klopt Janneke, 2500 boeren samen met de Triodos bank.

Klinkt goed. Triodos Bank heeft biologisch dynamisch boerende boeren. Daar zit dus wel degelijk boeren know how! Leuk dit initiatief.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:15

https://www.ad.nl/binnenland/bestuurder ... ~a54117dc/

Citaat:
Bestuurder beschoten trekker Jouke (16) ‘was op weg naar huis’

De bestuurder van de trekker die gisteravond door de politie bij Heerenveen werd beschoten was de 16-jarige boerenzoon Jouke uit Akkrum. Volgens zijn moeder was hij, samen met zijn broer, op weg naar huis. ,,Jouke zit nu vast op het politiebureau, we zijn erg verdrietig.”

Voor het eerst sinds het begin van de boerenprotesten, enkele weken geleden, schoot de politie gisteren op deelnemers aan zo'n protest. Dat gebeurde bij een oprit van de A32 in Heerenveen. Volgens de politie ‘probeerden trekkerbestuurders in te rijden op agenten en dienstvoertuigen'. Omdat er toen een 'dreigende situatie’ ontstond, loste de politie waarschuwingsschoten en schoot ze gericht. ,,Hierbij werd een trekker geraakt. Een trekker reed weg van het incident en is kort daarna staande gehouden op de Jousterweg.”

De trekker die beschoten is, werd bestuurd door de 16-jarige Jouke. Op beelden is een kogelgat in het frame van het voertuig te zien. De trekker is in beslag genomen en Jouke zit vast op het politiebureau in Leeuwarden. Zijn 17-jarige broer, die in een ander voertuig achter de trekker reed, zit niet vast.

Politie schiet gericht op trekker bij boerenprotest
,,De jongens hebben gisteren heel de dag gewerkt, daarna waren ze een beetje aan het twijfelen: gaan we wel of niet naar de protesten?”, vertelt Joukes moeder Tjitske. ,,Ik zei nog: moeten jullie wel gaan? Want de sfeer is best agressief. Maar ze zijn 16 en 17, he, dus ze hadden 's avonds toch afgesproken bij Thialf.” Uiteindelijk ging een groep boeren naar het distributiecentrum van de Spar bij Heerenveen. Rond een uur of tien besloten de broers nog even langs de vlakbij gelegen McDonalds te gaan en daarna naar huis te rijden. ,,Want de wekker gaat 's ochtends weer om vijf uur.”

Bij de oprit van de A32 stuitten de broers op een politieafzetting. Volgens moeder Tjitske reed haar zoon niet in op agenten. ,,Hij wilde eromheen rijden, over het talud. Ik begrijp niet waarom ze op de trekker geschoten hebben, echt niet. En als je schiet, waarom dan niet op de banden? Het kogelgat zit bij de cabine, hij had wel dood kunnen zijn.”

‘Poging tot doodslag’
Op beelden op social media is te zien hoe een agent schiet op een trekker met aanhanger die over het talud om politieauto's heen stuurt en dan wegrijdt. Het voertuig rijdt op dat moment niet op de agenten in. De politie Noord-Nederland gaat op dit moment niet verder in op het incident, maar zegt later vandaag met een uitgebreide reactie te komen. Volgens zijn moeder zit Jouke vast voor ‘poging tot doodslag', maar ook daar wil de politie nu nog niets over zeggen.

Ondertussen is het gezin van de jongen ‘erg verdrietig'. ,,Mijn zoon is net geslaagd voor het mbo agrarische veehouderij. We zijn zelf veehouders en dat is wat Jouke wil gaan doen. Maar we liggen in een gebied waarin we onze stikstofuitstoot met misschien wel 87 procent moeten reduceren. Kan het bedrijf dan wel verder? Vanwege die vragen protesteren de jongens.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:15

Als reactie op de filmpjes/nieuwsberichten van boeren die de omslag naar biologisch/kleinschalig/oid hebben kunnen, zou ik graag het volgende kwijt willen. Als die markt booming was, zouden wij er ook over nadenken. Maar feit is dat het niet booming is en dat het dus geen oplossing is voor iedere boer hier in Nederland die graag boer wil blijven. We kunnen op dit moment niet met zijn allen voor een nichemarkt gaan produceren. Het aanbod volgt de vraag, om het maar even simpel te zeggen.

Ninx schreef:
Dit is natuurlijk HET probleem.....

Mensen schreeuwen och en wee, en zijn pro boeren.... maar kopen het liefst hun producten zo goedkoop mogelijk bij de supermarkt.
De keuzes van de consument zijn dus ook medebepalend voor de huidige status quo.
En dat kun je veel consumenten ook nog eens niet kwalijk nemen, ons zittend kabinet heeft wonen onbetaalbaar gemaakt, zorg steeds duurder gemaakt, en de btw op voeding verhoogd. Veel lagere inkomend hebben dus ook gewoon weinig te besteden aan voeding.

Onze liberalen hebben een sport gemaakt van 'de uitbuiting van velen, voor de winst van enkelen'.

Want hoeveel belasting betaalden de grote vervuilers ook alweer?! Eh..... niks?! :')

Heel goed dat die supermarkten een beetje pijn voelen, maar ook deze ellende is weer veroorzaakt door onze kapitalistische bestuurders. Ik voorzie verandering alleen aan de linkerzijde van het spectrum...., met de huidige politiek (wat weer aangestuurd wordt door het wereldwijd kapitalistisch systeem) gaan we er niet uit komen.
Kwaliteit van leven wordt nu uitgedrukt in geld... maar we komen er vast vroeg of laat achter dat je geld niet kunt eten.

Grotendeels eens, totdat het gaat over de linkerzijde van het spectrum dat in haar eentje verandering kan/wil brengen. Ik begrijp namelijk de volgende redenering van 'links' niet:

Het huidige landbouwsysteem (intensief, goedkoop produceren, hoge opbrengsten) is failliet, want het is roofbouw, want het wordt in stand gehouden door enorme landbouwsubsidies. We moeten naar een minder intensief voedselproducerend systeem, en liever gisteren dan vandaag.

Mijn boodschap aan links: Vertel er dan aub ook even bij dat, mocht je gezond voedsel betaalbaar willen houden voor Jan Modaal, er nog een factor X keer zoveel landbouwsubsidies nodig zijn, om het minder intensieve voedselproducerende systeem in leven te houden.

Dit vat ook direct heel erg in het kort mijn probleem met links samen: gangbaar wordt tot de enkels afgebrand en biologisch/dynamisch/kringloop wordt als 'de redding van de aarde' gebracht, maar een kritische blik op dat systeem is er niet bij. Ik vind het een oneerlijke manier van politiek bedrijven.

Vraagje: op wie zou ik als boerin moeten stemmen, volgens jou? CDA/VDD krijgen mijn stem niet meer, ondanks het feit dat Elektra en Janneke denken dat ik hun aandeel in de huidige impasse 'vergeet'. Groenlinks/D66 vertelt continu het sprookje dat ze 'samen met ons een vuist willen maken tegen de boze agro-industrie' maar hebben er tegelijkertijd geen moeite mee als wij onteigend zouden worden. Want de natuur gaat eraan door onze stikstof. Hoe werkt dat sprookje dan precies? Hoe moet ik een vuist maken tegen de agro-industrie, als ik geen boerin meer mag zijn? :')

Blijft over BBB, maar Caroline is volgens een heel aantal mensen hier een populist. Oftewel, ik doe het als boerin ook niet snel goed hier in dit topic.

purny schreef:
Omdat de boeren nu acties aan het ondernemen zijn die niet meer door de beugel kunnen.

Op welke manier zijn 'de boeren' verantwoordelijk voor de acties van een relatief klein groepje? Ik dacht dat we in een tijdperk leefden waarin we groepen niet over één kam scheren. Iets met dat niet alle Marokkanen criminelen zijn, of zoiets?

purny schreef:
Laten ze gaan discussiëren met degene die eindverantwoordelijk zijn voor de plannen. Het kabinet. Maar helaas worden acties steeds harder en zijn er een paar mensen bij die het voor het rellen doen. Maar distributecentra plat leggen waardoor miljoenen mensen de dupe zijn... ik kan het niet goedpraten.

Ah doe ff normaal, miljoenen mensen de dupe _O-

Raar he trouwens, dat de acties steeds harder worden?

purny schreef:
Ga het gesprek aan met de politiek.

Anders ga je even het wiel opnieuw uitvinden, of zo? :+

IMJ schreef:
En ik wil hier alle boeren, waaronder Tiepfoudt, toch graag een hart onder de riem steken. Hou vol!!

Dank :D

Sabri schreef:
Toen ik jong was had je de melkboer en groenteboer, met paard en wagen langs de deuren! Mag van mij zo weer terug.
Maar tegenwoordig is onze luxe het paradijs daar waar we in 10 minuten een hamburger met cola zo goedkoop mogelijk bezorgd thuis krijgen

Lijkt me gezellig! Als het paard dan een keer ziek is, is het wel even op een houtje bijten. Maar dan ook niet piepen, dat hoort er nu eenmaal bij!

Electra63 schreef:
Maar die is van D66, de aanstichters van het kwaad, volgens sommigen hier.
De rol van met name Bleeker en CDA, wordt vergeten.

Wat een aanname. Praktisch mijn hele familie was ouderwets CDA-stemmer, maar dat tijdperk is voorbij. Zullen we het nog even hebben over Tjeerd de Groot?

Electra63 schreef:
Wat betreft de suggestie om voedsel te weigeren aan Randstedelingen...... of zoiets. :+
Zullen we boeren dan maar zorg weigeren ? Of boerenkinderen geen onderwijs meer laten volgen? Enzovoort ?
Zulke rare berichten hier.
En zeker ook niet bijdragend aan de sfeer in dit topic.

Als je het over mij hebt, dan lees je niet goed of je leest wat je wil lezen. Ik heb het niet over Randstedelingen gehad, maar over mensen die over de scheef gaande protesterende boeren terroristen/terrorisme noemen. Laat ik het beestje dan ook maar meteen bij de naam noemen, Purny en Arabesk hier gun ik op zulke momenten inderdaad een lege koelkast toe. Geen weken hoor, maar een paar dagen, ja. Ga je niet dood aan, je wordt er hooguit een beetje chagrijnig van ~~}>

Electra63 schreef:
Waarom zijn dat boerenhaters? Dat woord is net zo stom als trekkerterroristen. :+

Tussen een hater en een terrorist zit volgens mij nog altijd een wereld van verschil, maar dat kan aan mij liggen.

Janneke2 schreef:
Gisteren speelde een interessante vraag.

Ik formuler het even als volgt:
hoe kan het toch, dat 'rechts' (zeer veel kabinetten, met veelal het cda op landbouw) het probleem uit de hand heeft laten lopen (men denke oa de PAS van Bleker, de ambtenaren wisten dat het niet kon)
en dat 'links' de schuld krijgt, terwijl daar gepleit wordt dat bijvoorbeeld individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten door de kartelwaakhond anders in te stellen.
Citaat:
Ga met je linkse opruiendere gekloot in een eigen topic openen bash de boer!!

Bovenstaande gefrustreerde uitroep illustreert het (laten we zeggen) misverstand weer eens.
(Links zou tegen boeren zijn. Ofzoiets.)

Zie mijn reactie op Ninx. En ook aan jou de vraag, op wie vind jij dat ik als boerin moet stemmen? Ik hoop dat je me deze keer niet voor de zoveelste keer gaat negeren, overigens :D

Electra63 schreef:
Ik werkte in de jaren 80 voor een werkgeversorganisatie voor rederijen in de binnenvaart en toen was men al druk met allerlei milieu-eisen die gesteld zouden worden.
Je ziet ook steeds minder oude binnenvaartschepen.
De oude schepen worden verkocht naar het buitenland of doen dienst als woonboot.
Ook de binnenvaart, maar ook de grote vaart moeten steeds schoner gaan werken.
Alleen dat gaat inderdaad niet zo snel.
De eisen aan afvalverwerking zijn streng enz.
In Utrecht hebben ze al elektrische schepen voor vervoer naar de binnenstad.
https://www.bouwendnederland.nl/actueel ... over-water

OV stapt ook steeds meer over op elektrisch rijden.
In sommige binnensteden kom je niet in het centrum met een (oude) vuile auto.

Een vergelijkbaar riedeltje kun je ook over de landbouw vertellen. Echter krijg ik van jou berichten de indruk dat je vind dat de landbouw, sneller moet veranderen dan mogelijk is, omdat de natuur eraan gaat. Voor andere sectoren lijk je meer geduld op te kunnen brengen. Maar ik kan het fout hebben, natuurlijk.

Roodvos schreef:
:') :') :')
Ik heb het al zo vaak uitgelegd, maar het kwartje wil nog niet vallen kennelijk, dus nog maar een keer. Een mens leert nou eenmaal door herhaling.
Stikstof(di)oxiden ontstaan door de verbranding van fossiele brandstoffen. Dat zal de industrie idd veel meer doen dan de veehouderij, dus het is volledig logisch dat in die lijst industrie staat.
Beestjes maken ammoniak, NH3 dus. Het is dan ook volledig logisch dat de NH3-lijst voornamelijk gevuld is met veehouderij.

Beide lijsten zijn te vinden/downloaden via deze link: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... tofbronnen

Beide verbindingen zijn ook niet 1:1 te vergelijken: 1 kg NH3 bevat circa 2,7x meer atomair stikstof (N) dan 1 kg NO2 (middelbare school scheikunde).
Ook in de lucht/atmosfeer gedragen ze zich anders. NOx zorgt meer voor de stikstofdeken waar NH3 voornamelijk in de nabijheid neerslaat.

Omdat ik de indruk krijg dat jij aardig op de hoogte bent, kun jij mij hopelijk aanwijzen waaruit blijkt dat de stikstofemissie door de landbouw wordt gecorrigeerd voor de opname van stikstof door de landbouw?

Electra63 schreef:
Ik waardeer jouw bijdragen wel !
Je legt het goed in Jip&Janneke-taal uit, maar sommigen hebben oogkleppen op en zetten de hakken in het zand.
Soms ook gebaseerd op fake-news.

Ah kom aan, als je DP al beschuldigt van oogkleppen en hakken in het zand zetten, zullen we het dan ook even over Tjeerd de Groot en zijn carrière hebben? _O-

Achterom schreef:
Hoho, de overheid zei helemaal niks, en al helemaal niet "melk maar raak". De overheid had geen beleid ( wat natuurlijk heel kwalijk was!), De boeren en de bank vertaalden dat als melk maar raak.
Daarmee bleken ze achteraf de plank misgeslagen te hebben. Je kunt de overheid prima een gebrek aan visie verwijten, maar wat jij nu stelt klopt niet.

Hoho, jij bent geloof ik niet bekend met het feit dat Tjeerd de Groot van 2010-2017 als directeur van de Nederlandse Zuivel Organisatie pleitte voor uitbreiding melkproductie, want er was volgens hem nog voldoende ruimte voor groei in Nederland en het was jammer dat die ruimte niet benut werd. Toen werd zijn salaris overigens betaald door de melkveehouders die hij nu het leven zuur maakt :+

Toch frappant dat dit continu genegeerd wordt in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 06-07-22 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:17

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Op het platteland sta je als politie toch veel dichter bij de boeren als in de randstad?

nee joh helemaal niet

er is hier amper politie.
2 agenten op wie wet hoeveel hectare grond, juist omdat er niets gecentreerd ligt.

Daarom helaas veel drugslabs enz. Want er is geen politie. Iets met bezuinigingen.

Nee , omgekeerde wereld DP, of wil je nu ook nog gaan beweren dat de dikke huurprijs die eigenaren van lege stallen handje contantje krijgen en dan de ogen dichtdoen ook de schuld van de politie is, tjemig over verdraaien gesproken .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:22

bigone schreef:
Nee , omgekeerde wereld DP, of wil je nu ook nog gaan beweren dat de dikke huurprijs die eigenaren van lege stallen handje contantje krijgen en dan de ogen dichtdoen ook de schuld van de politie is, tjemig over verdraaien gesproken .

oh jij weet van wie de stallen zijn en wat voor prijs ze krijgen, dat ze op de hoogte zijn van wat er binnen gebeurt, nou vertel, vertel, ik ben benieuwd :j

Verder verdraai jij weer behoorlijk, ik geef geen politie de schuld.
Ik vind het prima als ze opgepakt worden, wie het ook zijn en er achter zitten. Helaas gebeurt dat te weinig, door bezuinigingen.
Ik geef de regering de schuld dat er te weinig politie is in het buitengebied...dus wie is er weer eens aan het opkloten? Bewust mijn bericht verdraaien, stemmingmakerij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:31

Tiepfoudt,
Ik begrijp jouw frustratie.
Ik snap dat jij op BBB wil stemmen, logisch als boerin.
Maar begrijp je ook dat anderen haar partij populistisch noemen?
Kijk naar haar partijprogramma.
En ik vind haar samenwerking met Ja21 en met name FvD eng. Maar ik ben dan ook niet rechts-conservatief.
Wat betreft Tjeerd de Groot.
Misschien voortschrijdend inzicht ? Dat hij nu eindelijk inziet dat het zo niet langer kan?
Dat jij hem niet moet, snap ik.
Wat geduld betreft, ik ben niet anti-boer, zeker niet.
Maar ik vind wel dat er wat moet veranderen, er ligt een uitspraak van de rechter.
En ik heb moeite met geweld en bedreiging door demonstranten.
Met name door boeren met grote trekkers, ook zij moeten zich aan de wet houden.

En nu moet ik weg, ga een buitenrit met mijn dochter maken, het is mooi weer en we zijn vrij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:33

Ik heb dus BBB gestemd, maar ik kan me ook echt niet vinden in de samenwerking met Ja21 en FvD.
Ik hoop dus van harte dat ze daar niet mee doorgaat.
Want dat zijn partijen die ik dus nooit een stem zou geven.

Veel plezier met je buitenrit.

BigOne

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:34

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:36

werkt ze echt samen met FvD? Op welke manier?
Ik las ergens dat een gedeelte FvD stemmers overstapt naar BBB (maar das wel weer een halfslachtige peiling natuurlijk). En dat FvD in de clinch ligt met JA21 ..

het kan wel zo zijn dat verschillende partijen hetzelfde denken over eenzelfde standpunt, ik weet niet of dat dan 'samenwerken' is.

Ik zie wel dat Omzigt en Caroline veel dezelfde dingen doen / aankaarten ?
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-07-22 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:36

Electra63 schreef:
Er is al eerder door de politie gewaarschuwd dat er situaties kunnen ontstaan, dat agenten zich in het nauw kunnen voelen gedreven en dat dan zelfs de mogelijkheid kan ontstaan, dat de politie zich genoodzaakt voelt te schieten.
Is wel vaker gebeurd in het verleden.

In het nauw gedreven voelen? :D :D
Heb je de beelden wel gezien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:46

Ik heb geen beelden gezien en misschien dat het laatste mediabericht waarin de moeder is gesproken voor geen meter klopt. Maar als je de oprit van de snelweg niet op mag, dan is het natuurlijk ook not done om maar via het talud de politie te omzeilen en gewoon door te tuffen. Als dat prima is, had de politie net zo goed er niet kunnen staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:48

nee, dan verdien je als 16-jarige wel een kogel in je hasses :+ -:(-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:49

Janneke2 schreef:
Boeren in de 21ste eeuw zijn als de arbeiders in de 19e eeuw.

Bekaf van het harde werken, onzekere rechtspositie
overgeleverd aan "de markt" dwz:
de agrofirms maken enorme winsten
de boer mag hard werken.
Ondertussen zitten de boeren zonder vakbonden met politieke vorming. 80% voelt zich niet vertegenwoordigd door LTO.

(En is het voor de rest van Nederland dat er heel veel geld de agrarische sector in gaat en de milieuproblemen groeien.)

Kortom de sector is een puinbak.

En gelukkig zijn er ook initiatieven waar ik wel toekomst in zie.
Trouw opent er vandaag mee:
Een groep boeren dient bij het kabinet een tien punten plan in.
Hun doel is een perspectief voor ALLE boeren.

(En de agrofirms zullen balen: in dit plan komt geen kunstmest voor. "Kassa..!")

Trouw
2500 boeren komen met plan om landbouwcrisis op te lossen. ‘Minder stikstof en zonder kunstmest’
12 uur geleden

Geen kunstmest lijkt me een verbetering. Vroeger deden ze toch vrijwel alles met koeienmest en daar groeide het als 'n tierelier op.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:49

Ja, want dat is gebeurd he? Kinke?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:50

Over het voorval in Heerenveen kan ik wel vertellen dat er niet uitsluitend boeren bij stonden. Een heel groot deel van de demonstranten waren de relgroepen die juist niets met de agrarische ondernemingen te maken hebben. Dat veroorzaakte ook de grimmige sfeer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:50

Cer schreef:
werkt ze echt samen met FvD? Op welke manier?
Ik las ergens dat een gedeelte FvD stemmers overstapt naar BBB (maar das wel weer een halfslachtige peiling natuurlijk). En dat FvD in de clinch ligt met JA21 ..

het kan wel zo zijn dat verschillende partijen hetzelfde denken over eenzelfde standpunt, ik weet niet of dat dan 'samenwerken' is.

Ik zie wel dat Omzigt en Caroline veel dezelfde dingen doen / aankaarten ?

Omtzigt stemt toch behoorlijk vaak tegen moties waar BBB voor stemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:51

Kinke schreef:
nee, dan verdien je als 16-jarige wel een kogel in je hasses :+ -:(-

Ow hij ligt zwaargewond op de IC volgens jou? Doe normaal :')

Coby, kan ik me voorstellen. Moeders haar twijfel was dus groot gelijk. Eerlijk, ik zou het mijn koter van 16 verbieden om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-22 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:52

Bommeltje_ schreef:
Ninx schreef:
Mooi stukje over een boer die het anders doet.... https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... 9K26HHkutw
Als ik dit dan zie (kom zelf ook uit Friesland) dan realiseer ik me dat er heel erg veel misgegaan is met de schaalvergroting.

Gisteren reed ik door 'food valley' en zag die enorme kalvermesterijen en veel andere treurnis (gegrasfalteerde weilanden, overal rondrijdende gifspuiten, indringende zure lucht...). Ik word daar oprecht verdrietig van.
De enige dieren die daar frisse lucht krijgen zijn de hond & een paar geitjes in de voortuin....

We hebben boeren nodig, en boeren hebben onze betere keuzes en steun nodig, en zou bijzonder graag zien dat familiebedrijven geholpen worden naar een transitie... met steun en blijvende steun (door hun producten tegen een eerlijke prijs te kopen), niet door WEER aan te passen en voor de gek gehouden te worden.

Alhoewel je niet heel veel kunt doen wellicht is rechtstreeks kopen bij de boer en Groen Links stemmen zo'n beetje het enige dat op lijn ligt met de wens van boeren hun bedrijf te kunnen voortzetten voorzover ik heb kunnen uitpuzzelen.

Ik lees al even mee maar zag deze ergens tussendoor langs komen maar dit vind ik dus ook echt een mooi voorbeeld van de mogelijkheden. Jammer dat deze ideeën en positieve geluiden zo ondergesneeuwd worden.

Precies, compleet ondergesneeuwd, schijnbaar vindt men de demonstratie toestanden een interessanter onderwerp en de inhoud een stuk minder.