Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Electra63 schreef:kiki1976 schreef:Ik weet niet meer wie dat zei, maar er is dus wel een filmpje waarbij een agent met getrokken pistool de trekker instapt. Kwam deze net tegen in een compilatie filmpje. Verder weet ik niet wat de aanleiding was, maar degene had dus wel gelijk dat het is gebeurt
https://fb.watch/e50-uTbq2t/
Tja, als je niet wil luisteren, dan is dit het middel.
Dit soort berichten en filmpjes zijn vooral om de politie in een slecht daglicht te plaatsen ten voordele van de eigen zaak.
https://wnl.tv/2022/07/06/politie-schie ... n-geweest/
Dit bericht is een stuk genuanceerder.
geertje3 schreef:Hoi, het kaartje had nooit op tafel hoeven komen als ze in 2015( toen ging het melk quotum eraf) niet hadden gezegd boeren melk maar raak. Koop maar flink koeien en bouw maar flink grote stallen.
Daar is het in mijn beleving al verkeerd gegaan.
Als dit niet was gebeurd hadden we deze hele situatie niet of minder gehad.
Maar de regering doet niks anders dan ons regels op leggen die en flink geld kosten en ook niks oplossen. Nu hebben boeren overal veel geld in gestoken om te voldoen aan alle eisen en nu krijgen we dit weer.
geertje3 schreef:Zo zie ik het wel. Wij hebben " geluk" wij zitten in het 12 % gebied. Maar als je in de 47 of hoger zit dan kun je je bedrijf wel stop zetten. Dan heb je geen overlevings kans meer, want alles is gefinancierd op je aantallen wat je op papier hebt.
Citaat:Bestuurder beschoten trekker Jouke (16) ‘was op weg naar huis’
De bestuurder van de trekker die gisteravond door de politie bij Heerenveen werd beschoten was de 16-jarige boerenzoon Jouke uit Akkrum. Volgens zijn moeder was hij, samen met zijn broer, op weg naar huis. ,,Jouke zit nu vast op het politiebureau, we zijn erg verdrietig.”
Voor het eerst sinds het begin van de boerenprotesten, enkele weken geleden, schoot de politie gisteren op deelnemers aan zo'n protest. Dat gebeurde bij een oprit van de A32 in Heerenveen. Volgens de politie ‘probeerden trekkerbestuurders in te rijden op agenten en dienstvoertuigen'. Omdat er toen een 'dreigende situatie’ ontstond, loste de politie waarschuwingsschoten en schoot ze gericht. ,,Hierbij werd een trekker geraakt. Een trekker reed weg van het incident en is kort daarna staande gehouden op de Jousterweg.”
De trekker die beschoten is, werd bestuurd door de 16-jarige Jouke. Op beelden is een kogelgat in het frame van het voertuig te zien. De trekker is in beslag genomen en Jouke zit vast op het politiebureau in Leeuwarden. Zijn 17-jarige broer, die in een ander voertuig achter de trekker reed, zit niet vast.
Politie schiet gericht op trekker bij boerenprotest
,,De jongens hebben gisteren heel de dag gewerkt, daarna waren ze een beetje aan het twijfelen: gaan we wel of niet naar de protesten?”, vertelt Joukes moeder Tjitske. ,,Ik zei nog: moeten jullie wel gaan? Want de sfeer is best agressief. Maar ze zijn 16 en 17, he, dus ze hadden 's avonds toch afgesproken bij Thialf.” Uiteindelijk ging een groep boeren naar het distributiecentrum van de Spar bij Heerenveen. Rond een uur of tien besloten de broers nog even langs de vlakbij gelegen McDonalds te gaan en daarna naar huis te rijden. ,,Want de wekker gaat 's ochtends weer om vijf uur.”
Bij de oprit van de A32 stuitten de broers op een politieafzetting. Volgens moeder Tjitske reed haar zoon niet in op agenten. ,,Hij wilde eromheen rijden, over het talud. Ik begrijp niet waarom ze op de trekker geschoten hebben, echt niet. En als je schiet, waarom dan niet op de banden? Het kogelgat zit bij de cabine, hij had wel dood kunnen zijn.”
‘Poging tot doodslag’
Op beelden op social media is te zien hoe een agent schiet op een trekker met aanhanger die over het talud om politieauto's heen stuurt en dan wegrijdt. Het voertuig rijdt op dat moment niet op de agenten in. De politie Noord-Nederland gaat op dit moment niet verder in op het incident, maar zegt later vandaag met een uitgebreide reactie te komen. Volgens zijn moeder zit Jouke vast voor ‘poging tot doodslag', maar ook daar wil de politie nu nog niets over zeggen.
Ondertussen is het gezin van de jongen ‘erg verdrietig'. ,,Mijn zoon is net geslaagd voor het mbo agrarische veehouderij. We zijn zelf veehouders en dat is wat Jouke wil gaan doen. Maar we liggen in een gebied waarin we onze stikstofuitstoot met misschien wel 87 procent moeten reduceren. Kan het bedrijf dan wel verder? Vanwege die vragen protesteren de jongens.
Ninx schreef:Dit is natuurlijk HET probleem.....
Mensen schreeuwen och en wee, en zijn pro boeren.... maar kopen het liefst hun producten zo goedkoop mogelijk bij de supermarkt.
De keuzes van de consument zijn dus ook medebepalend voor de huidige status quo.
En dat kun je veel consumenten ook nog eens niet kwalijk nemen, ons zittend kabinet heeft wonen onbetaalbaar gemaakt, zorg steeds duurder gemaakt, en de btw op voeding verhoogd. Veel lagere inkomend hebben dus ook gewoon weinig te besteden aan voeding.
Onze liberalen hebben een sport gemaakt van 'de uitbuiting van velen, voor de winst van enkelen'.
Want hoeveel belasting betaalden de grote vervuilers ook alweer?! Eh..... niks?!![]()
Heel goed dat die supermarkten een beetje pijn voelen, maar ook deze ellende is weer veroorzaakt door onze kapitalistische bestuurders. Ik voorzie verandering alleen aan de linkerzijde van het spectrum...., met de huidige politiek (wat weer aangestuurd wordt door het wereldwijd kapitalistisch systeem) gaan we er niet uit komen.
Kwaliteit van leven wordt nu uitgedrukt in geld... maar we komen er vast vroeg of laat achter dat je geld niet kunt eten.
purny schreef:Omdat de boeren nu acties aan het ondernemen zijn die niet meer door de beugel kunnen.
purny schreef:Laten ze gaan discussiëren met degene die eindverantwoordelijk zijn voor de plannen. Het kabinet. Maar helaas worden acties steeds harder en zijn er een paar mensen bij die het voor het rellen doen. Maar distributecentra plat leggen waardoor miljoenen mensen de dupe zijn... ik kan het niet goedpraten.
purny schreef:Ga het gesprek aan met de politiek.
IMJ schreef:En ik wil hier alle boeren, waaronder Tiepfoudt, toch graag een hart onder de riem steken. Hou vol!!
Sabri schreef:Toen ik jong was had je de melkboer en groenteboer, met paard en wagen langs de deuren! Mag van mij zo weer terug.
Maar tegenwoordig is onze luxe het paradijs daar waar we in 10 minuten een hamburger met cola zo goedkoop mogelijk bezorgd thuis krijgen
Electra63 schreef:Maar die is van D66, de aanstichters van het kwaad, volgens sommigen hier.
De rol van met name Bleeker en CDA, wordt vergeten.
Electra63 schreef:Wat betreft de suggestie om voedsel te weigeren aan Randstedelingen...... of zoiets.![]()
Zullen we boeren dan maar zorg weigeren ? Of boerenkinderen geen onderwijs meer laten volgen? Enzovoort ?
Zulke rare berichten hier.
En zeker ook niet bijdragend aan de sfeer in dit topic.
Electra63 schreef:Waarom zijn dat boerenhaters? Dat woord is net zo stom als trekkerterroristen.
Janneke2 schreef:Gisteren speelde een interessante vraag.
Ik formuler het even als volgt:
hoe kan het toch, dat 'rechts' (zeer veel kabinetten, met veelal het cda op landbouw) het probleem uit de hand heeft laten lopen (men denke oa de PAS van Bleker, de ambtenaren wisten dat het niet kon)
en dat 'links' de schuld krijgt, terwijl daar gepleit wordt dat bijvoorbeeld individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten door de kartelwaakhond anders in te stellen.Citaat:Ga met je linkse opruiendere gekloot in een eigen topic openen bash de boer!!
Bovenstaande gefrustreerde uitroep illustreert het (laten we zeggen) misverstand weer eens.
(Links zou tegen boeren zijn. Ofzoiets.)
Electra63 schreef:Ik werkte in de jaren 80 voor een werkgeversorganisatie voor rederijen in de binnenvaart en toen was men al druk met allerlei milieu-eisen die gesteld zouden worden.
Je ziet ook steeds minder oude binnenvaartschepen.
De oude schepen worden verkocht naar het buitenland of doen dienst als woonboot.
Ook de binnenvaart, maar ook de grote vaart moeten steeds schoner gaan werken.
Alleen dat gaat inderdaad niet zo snel.
De eisen aan afvalverwerking zijn streng enz.
In Utrecht hebben ze al elektrische schepen voor vervoer naar de binnenstad.
https://www.bouwendnederland.nl/actueel ... over-water
OV stapt ook steeds meer over op elektrisch rijden.
In sommige binnensteden kom je niet in het centrum met een (oude) vuile auto.
Roodvos schreef:![]()
![]()
![]()
Ik heb het al zo vaak uitgelegd, maar het kwartje wil nog niet vallen kennelijk, dus nog maar een keer. Een mens leert nou eenmaal door herhaling.
Stikstof(di)oxiden ontstaan door de verbranding van fossiele brandstoffen. Dat zal de industrie idd veel meer doen dan de veehouderij, dus het is volledig logisch dat in die lijst industrie staat.
Beestjes maken ammoniak, NH3 dus. Het is dan ook volledig logisch dat de NH3-lijst voornamelijk gevuld is met veehouderij.
Beide lijsten zijn te vinden/downloaden via deze link: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... tofbronnen
Beide verbindingen zijn ook niet 1:1 te vergelijken: 1 kg NH3 bevat circa 2,7x meer atomair stikstof (N) dan 1 kg NO2 (middelbare school scheikunde).
Ook in de lucht/atmosfeer gedragen ze zich anders. NOx zorgt meer voor de stikstofdeken waar NH3 voornamelijk in de nabijheid neerslaat.
Electra63 schreef:Ik waardeer jouw bijdragen wel !
Je legt het goed in Jip&Janneke-taal uit, maar sommigen hebben oogkleppen op en zetten de hakken in het zand.
Soms ook gebaseerd op fake-news.
Achterom schreef:Hoho, de overheid zei helemaal niks, en al helemaal niet "melk maar raak". De overheid had geen beleid ( wat natuurlijk heel kwalijk was!), De boeren en de bank vertaalden dat als melk maar raak.
Daarmee bleken ze achteraf de plank misgeslagen te hebben. Je kunt de overheid prima een gebrek aan visie verwijten, maar wat jij nu stelt klopt niet.
DuoPenotti schreef:Citaat:Op het platteland sta je als politie toch veel dichter bij de boeren als in de randstad?
nee joh helemaal niet
er is hier amper politie.
2 agenten op wie wet hoeveel hectare grond, juist omdat er niets gecentreerd ligt.
Daarom helaas veel drugslabs enz. Want er is geen politie. Iets met bezuinigingen.
bigone schreef:Nee , omgekeerde wereld DP, of wil je nu ook nog gaan beweren dat de dikke huurprijs die eigenaren van lege stallen handje contantje krijgen en dan de ogen dichtdoen ook de schuld van de politie is, tjemig over verdraaien gesproken .
Electra63 schreef:Er is al eerder door de politie gewaarschuwd dat er situaties kunnen ontstaan, dat agenten zich in het nauw kunnen voelen gedreven en dat dan zelfs de mogelijkheid kan ontstaan, dat de politie zich genoodzaakt voelt te schieten.
Is wel vaker gebeurd in het verleden.
Janneke2 schreef:Boeren in de 21ste eeuw zijn als de arbeiders in de 19e eeuw.
Bekaf van het harde werken, onzekere rechtspositie
overgeleverd aan "de markt" dwz:
de agrofirms maken enorme winsten
de boer mag hard werken.
Ondertussen zitten de boeren zonder vakbonden met politieke vorming. 80% voelt zich niet vertegenwoordigd door LTO.
(En is het voor de rest van Nederland dat er heel veel geld de agrarische sector in gaat en de milieuproblemen groeien.)
Kortom de sector is een puinbak.
En gelukkig zijn er ook initiatieven waar ik wel toekomst in zie.
Trouw opent er vandaag mee:
Een groep boeren dient bij het kabinet een tien punten plan in.
Hun doel is een perspectief voor ALLE boeren.
(En de agrofirms zullen balen: in dit plan komt geen kunstmest voor. "Kassa..!")
Trouw
2500 boeren komen met plan om landbouwcrisis op te lossen. ‘Minder stikstof en zonder kunstmest’
12 uur geleden
Cer schreef:werkt ze echt samen met FvD? Op welke manier?
Ik las ergens dat een gedeelte FvD stemmers overstapt naar BBB (maar das wel weer een halfslachtige peiling natuurlijk). En dat FvD in de clinch ligt met JA21 ..
het kan wel zo zijn dat verschillende partijen hetzelfde denken over eenzelfde standpunt, ik weet niet of dat dan 'samenwerken' is.
Ik zie wel dat Omzigt en Caroline veel dezelfde dingen doen / aankaarten ?
Kinke schreef:nee, dan verdien je als 16-jarige wel een kogel in je hasses![]()
Bommeltje_ schreef:Ninx schreef:Mooi stukje over een boer die het anders doet.... https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... 9K26HHkutw
Als ik dit dan zie (kom zelf ook uit Friesland) dan realiseer ik me dat er heel erg veel misgegaan is met de schaalvergroting.
Gisteren reed ik door 'food valley' en zag die enorme kalvermesterijen en veel andere treurnis (gegrasfalteerde weilanden, overal rondrijdende gifspuiten, indringende zure lucht...). Ik word daar oprecht verdrietig van.
De enige dieren die daar frisse lucht krijgen zijn de hond & een paar geitjes in de voortuin....
We hebben boeren nodig, en boeren hebben onze betere keuzes en steun nodig, en zou bijzonder graag zien dat familiebedrijven geholpen worden naar een transitie... met steun en blijvende steun (door hun producten tegen een eerlijke prijs te kopen), niet door WEER aan te passen en voor de gek gehouden te worden.
Alhoewel je niet heel veel kunt doen wellicht is rechtstreeks kopen bij de boer en Groen Links stemmen zo'n beetje het enige dat op lijn ligt met de wens van boeren hun bedrijf te kunnen voortzetten voorzover ik heb kunnen uitpuzzelen.
Ik lees al even mee maar zag deze ergens tussendoor langs komen maar dit vind ik dus ook echt een mooi voorbeeld van de mogelijkheden. Jammer dat deze ideeën en positieve geluiden zo ondergesneeuwd worden.