Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 18:14

Ik heb de tekst opgevat over de aanval Dalfsen dat het echt om hobby/huisdieren gaat.

Weet wat voor impact het ooit had toen er vroeger bij ons schapen zijn gepakt.
Mijn broer had nachtmerries en riep dan zijn lievelingsschaap.
Jaren nadien.
Hij was een jaar of 9 toen het gebeurde.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 18:19

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 18:31

tienus63 schreef:
Ik heb de tekst opgevat over de aanval Dalfsen dat het echt om hobby/huisdieren gaat.

Jaren nadien.

Dat snap ik, is traumatisch!
En eerlijk gezegd: ik droom steeds dat wolven mijn honden of geiten aanvallen en ik kan er ook niets mee. Behalve de 'normale' voorzorgsmaatregelen.

Maar met weidedieren moet je soms gewoon heel inventief zijn: een kleine boer/hobbyboer die wel handelt, heeft van de ene op de andere dag een grote kooi gebouwd van gaasframes, daar gingen de schapen dan bij de schemering in en 's morgens er weer uit. Gemeente heeft niet gepiept, die snapt het ook wel. Kooi staat er nog.

Maar ik ben wel echt boos en verdrietig dat er nu hier in de buurt waar laatst een shetveulen is opgevreten, weer pony's staan. Geen shetten maar wel klein, B-pony's dacht ik zo uit de verte. En weer achter 1 prikkeldraadje. Navraag gedaan en dat is een andere eigenaar maar die handelt dus ook en zegt doodleuk: ik ga niks doen, die wolven moeten afgeschoten worden. Man woont zelf 30 of 40km verderop. Eet maar lekker gras beestjes, en verder zoek je het maar uit...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 18:37

Dat ben ik helemaal je eens!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 18:57

Citaat:
19 december 2025/Finland
Geen recht op beroep bij beslissingen over roofdieren in Finland

De wetswijziging houdt in dat er minimaal 65 wolven mogen worden gedood, maar de autoriteiten hebben aangegeven dat de quota in de praktijk hoger kan uitvallen. De Finse jachtdienst heeft eerder aangegeven dat er tot 100 dieren mogen worden gedood, op een totale populatie van naar schatting 430 wolven in het hele land.
Beslissingen over de jacht op wolven en andere grote roofdieren in Finland kunnen niet langer worden aangevochten voor de rechter. Dit staat vast nadat het parlement een nieuwe jachtwet heeft aangenomen die vanaf volgend seizoen uitgebreide quotumgebaseerde roofdierjacht mogelijk maakt.

Het tijdschrift Sveriges Natur schrijft hierover.
De wetswijziging houdt in dat er minstens 65 wolven mogen worden gedood, maar de autoriteiten hebben aangegeven dat de quota in de praktijk hoger kunnen uitvallen. De Finse jachtdienst heeft eerder aangegeven dat er tot 100 dieren mogen worden gedood, op een populatie die op landelijk niveau op ongeveer 430 wolven wordt geschat.

Het besluit werd op 16 december met een duidelijke meerderheid in het parlement genomen. De regeringspartijen kregen steun van een deel van de oppositie, terwijl de sociaaldemocraten verdeeld waren in de stemming.

Krachtige reacties
Milieuorganisaties reageren met name op het feit dat het recht om bezwaar te maken tegen beslissingen van de staat over het afschieten van wolven wordt afgeschaft. Zij zijn van mening dat dit de rechtszekerheid ondermijnt en de deur kan openen voor besluiten die in strijd zijn met zowel de Finse wetgeving als de EU-bepalingen inzake natuurbescherming.

De Finse natuurbeschermingsorganisatie waarschuwt dat de zaak naar het EU-niveau zal worden getild en is van mening dat de nieuwe wet de toch al kwetsbare wolvenpopulatie in gevaar brengt.
“Wanneer politieke beslissingen over de jacht op roofdieren niet voor de rechter kunnen worden aangevochten, worden zowel de natuurbescherming als het vertrouwen in het bestuur ondermijnd”, aldus een verklaring van de organisatie.

Ook de milieuorganisatie Luontoliitto sluit zich aan bij de kritiek en waarschuwt dat het belang van rechterlijke toetsing terzijde wordt geschoven.
Geldt voor meerdere roofdieren

De nieuwe jachtwet maakt ook quotumgebonden jacht op beren, lynxen en otters mogelijk, onder dezelfde regeling zonder mogelijkheid tot beroep. Dit heeft de kritiek van de milieubeweging nog verder aangewakkerd.
Natuur- en milieuorganisaties wijzen erop dat het wetgevingsproces onder aanzienlijke tijdsdruk heeft plaatsgevonden en verwijzen naar de kritiek van de Finse Raad voor Wetgeving op de gebrekkige effectbeoordelingen.

De wet zal naar verwachting op 1 januari 2026 in werking treden.

https://jegeravisen.no/ingen-klagerett- ... M5bNjkBX2A

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1BhYaM ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 20:13

F_T schreef:
Stel dat die wolf waar nu de afschotvergunning niet voor verlengd wordt iemand dood bijt of zeer ernstig verwond,

Hoe zit dat dan juridisch?

Kunnen de nabestaanden of het slachtoffer de Nederlandse staat dan aanklagen, die immers willens en wetens een wolf die bewezen mensen benaderd en bijt níet uit de populatie genomen heeft?

Goede vraag! Ik ben geen jurist maar ik zou de staat aanklagen dan wel terecht vinden. Alleen heeft degene die ernstig gewond of erger is daar dan ook niets meer aan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 20:44

Zichtmelding Noord-Sleen Dr
Citaat:
Noord Sleen Drenthe
19-12-2025
11.20 uur

Zichtmeldingen

Wolf gezien op meerdere plekken, oa Zweeloërstraat, Bosrand langs ons land aan de Wheem, richting Hengelweg/ Haarmaatsdijk.

meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1HZUr2uv ... tid=wwXIfr

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 20:47

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 20:48

Verlate melding, eergisteren Elim Dr, 3 wolven
Citaat:
Elim Drenthe
17-12-2025
21.30 uur

Verlate zichtmelding

Woensdagavond 3 wolven gezien in het weiland aan de Jan Slotswijk.

meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1C1XF3Dt ... tid=wwXIfr

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 20:50

tienus63 schreef:
Zichtmelding Oisterwijk NB
Citaat:
19 december 2025/Oisterwijk/N-Brabant
Zichtmelding wolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/166pEH ... tid=wwXIfr

Ik twijfel zelf eerlijk gezegd.

Miriam91 schreef:
Zou dit echt een wolf zijn inderdaad? Dat zou de eerst zijn in deze omgeving

Afgaande op de staarthouding, zou ik zeggen: Hond.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 20:52

Zichtmelding Zwiggelte Dr
Citaat:
Zwiggelte, Drenthe
19-12-2025
17.00 uur

Zichtmelding

Wolf steekt ongeveer 15 meter voor een auto de Elperweg over. Hij liep in de richting van Elp.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1EN4BuCk ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 20:57

Ik denk ook een (wolf)hond/husky achtig in Oisterwijk.
Een ontvangen pb duidt ook in die richting.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 20:58

Jessix schreef:
F_T schreef:
Stel dat die wolf waar nu de afschotvergunning niet voor verlengd wordt iemand dood bijt of zeer ernstig verwond,

Hoe zit dat dan juridisch?

Kunnen de nabestaanden of het slachtoffer de Nederlandse staat dan aanklagen, die immers willens en wetens een wolf die bewezen mensen benaderd en bijt níet uit de populatie genomen heeft?

Goede vraag! Ik ben geen jurist maar ik zou de staat aanklagen dan wel terecht vinden. Alleen heeft degene die ernstig gewond of erger is daar dan ook niets meer aan.

Is dat niet te vergelijken met iemand die ontslagen wordt van TBS behandeling en vervroegd vrijkomt en daarna weer de fout in gaat?
De rechter die de TBS maatregel vervroegt eindigt , wordt ook niet aansprakelijk gesteld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 21:07

Verlate melding, eergisteren Oudehorne Frl vier wolven
Citaat:
Oudehorne
17-12-2025
16.00 uur

Verlate zichtmelding

Woensdagmiddag 4 wolven gezien op Siebe Annesweg ter hoogte van het pad naar de parkeerplaats op de Tjongervallei. Liepen richting Nieuwehorne.

meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/17z9My8D ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 21:16

mysa schreef:
tienus63 schreef:

Jaren nadien.

Dat snap ik, is traumatisch!
En eerlijk gezegd: ik droom steeds dat wolven mijn honden of geiten aanvallen en ik kan er ook niets mee. Behalve de 'normale' voorzorgsmaatregelen.

Maar met weidedieren moet je soms gewoon heel inventief zijn: een kleine boer/hobbyboer die wel handelt, heeft van de ene op de andere dag een grote kooi gebouwd van gaasframes, daar gingen de schapen dan bij de schemering in en 's morgens er weer uit. Gemeente heeft niet gepiept, die snapt het ook wel. Kooi staat er nog.

Maar ik ben wel echt boos en verdrietig dat er nu hier in de buurt waar laatst een shetveulen is opgevreten, weer pony's staan. Geen shetten maar wel klein, B-pony's dacht ik zo uit de verte. En weer achter 1 prikkeldraadje. Navraag gedaan en dat is een andere eigenaar maar die handelt dus ook en zegt doodleuk: ik ga niks doen, die wolven moeten afgeschoten worden. Man woont zelf 30 of 40km verderop. Eet maar lekker gras beestjes, en verder zoek je het maar uit...

De ponies die in Hoogersmilde elke keer het bos in getrokken worden zijn ook van een handelaar. Ik heb van handelaren niet echt een hoge pet op, zag het andere topic van veehandelaren ook. Dit tezamen met dit verhaal weer, dan mag je hopen dat je geen vee bent van een handelaar. Uitzonderingen daar gelaten, want ik ken ook een paar goede.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 21:32

Zichtmelding Hooghalen Dr, twee wolven
Citaat:
Hooghalen Drenthe
19-12-2025
19.05 uur

Zichtmelding

2 wolven gezien aan de Boermarkeweg thv nr 29

meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1CsGXmrk ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 22:22

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 06:53

O Frank zeker?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 08:51

Die inderdaad. Frank Theunissen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 09:35

Citaat:
20 december 2025/RTV Drenthe
Toeters en oproepen tot meer actie: Drentse politiek roert zich stevig in wolvendiscussie

Drentse politici hebben flink van zich laten horen in de discussie rondom de wolf. Zij zijn het er bijna allemaal over eens dat de huidige situatie onhoudbaar is. Er moet iets veranderen, aldus volksvertegenwoordigers uit Westerveld, Midden-Drenthe en Provinciale Staten.
Het was een opvallend moment, maandagavond in de raad van Midden-Drenthe. Burgemeester Jan Zwiers deed zijn handen voor de oren nadat raadsleden een hels kabaal maakten met toeters. Die kregen zij uitgedeeld door de fractie van MiddenDrenthe Nu.

Toeterende raadsleden

De toeterende raadsleden wilden er maar mee duidelijk maken dat het menens is. Zij horen in hun gemeente de verhalen van boeren die hun schapen kwijtraken en van inwoners die het bos niet meer in durven vanwege de wolf. Tegelijkertijd staan ze ook machteloos: de gemeente maakt het beleid niet.
Toch wilden ze een punt maken. CDA en VVD in Midden-Drenthe dienden een motie in waarin zij op korte termijn vragen om een 'effectief en juridisch houdbaar' beleid om de overlast en risico's van de wolf terug te dringen.

'Er gebeurt gewoon niks'

De motie van CDA en VVD werd unaniem door de raad aangenomen. Daarin staat ook dat de zorgen in Midden-Drenthe onder de aandacht worden gebracht van het Rijk en de partijen die momenteel een nieuw kabinet proberen te vormen.
"We kunnen dit probleem blijven aanstippen, maar er gebeurt gewoon niks", foeterde Veronique Roerink van de VVD. "Ik hoop echt dat deze motie het verschil gaat maken. Daarom de oproep om het signaal over te brengen."

'Annuleringen bij recreatieondernemers'

Ook in Westerveld roert de politiek zich. In die gemeente constateren politici ongewenste contactmomenten tussen wolf en mens en wolven die rasters weten te omzeilen.
CDA, VVD, Gemeentebelangen en Duurzaam Sterk Westerveld zien bovendien 'annuleringen bij recreatieondernemers om de wolf te mijden'. Daarom dienden ook zij een motie in waarin het college wordt opgeroepen de zorgen uit de gemeente in 'ieder bestuurlijk moment' uit te dragen. Deze motie werd eveneens unaniem aangenomen.

Ondertussen keken de politici in de wolvengemeenten met bovengemiddelde interesse naar de discussie in Provinciale Staten vandaag. Drenthe heeft inmiddels één 'probleemwolf' en twee potentiële 'probleemwolven', zei gedeputeerde Gert-Jan Schuinder (BBB) in Provinciale Staten.
De wolf die bij Van der Valk bij Spier achter een wandelaar aanliep en bijtbewegingen maakte kan bij herhaling een 'probleemwolf' worden. Maar Schuinder weet niet waarom de wolf dat deed. Partij voor de Dieren-fractievoorzitter Siska Peeks vroeg in Provinciale Staten of die wolf is gevoerd.

Wandelaar: 'Ik heb de wolf niet gevoerd'

"De bijtbewegingen waren naar de grond gericht en niet omhoog naar een hand", zei Schuinder. De gedeputeerde denkt zelf dat die wolf niet is gevoerd. De provincie heeft de man die het filmpje maakte niet gesproken.
Die man is wandelaar Johan ten Brink. Hij laat aan RTV Drenthe weten dat hij de wolf 'absoluut niet heeft gevoerd' en 'daarover ook al heel vervelende reacties heeft gehad waar ik meer van ben geschrokken dan van de wolf zelf'.
Ook de wolf die reageerde op wandelaars met honden op het Dwingelderveld en dichtbij kwam, is voor Schuinder een potentiële probleemwolf bij herhaaldelijk hetzelfde gedrag.
De wolf die in Lheebroek bij Beilen vier keer ongezien in een goed geplaatst wolfwerend raster binnenkwam, is voor de provincie al een 'probleemwolf'. Het is niet bekend of dit dezelfde wolf is die reageert op honden en achter wandelaar Ten Brink af ging op het Dwingelderveld.

Zorgen om aanrijdingen

Schuinder maakt zich ook zorgen over de aanrijdingen met wolven. Binnen acht dagen zijn er drie dode wolven, waarvan zeer waarschijnlijk twee zijn aangereden. Schuinder kan zich goed voorstellen dat verzekeraars daar ook iets van gaan vinden.
"Reeën worden in opdracht van de provincie afgeschoten vanwege de verkeersveiligheid, om aanrijdingen te voorkomen. Maar als wij als provincie vijftig wolven gewoon laten rondlopen, hoe gaan verzekeraars daar dan mee om?"
Meerderheid Provinciale Staten wil actie Den Haag
In Provinciale Staten kwam VVD met een motie voor meer actie uit Den Haag, een motie die veel steun kreeg. VVD-Statenlid Roelof Oosting haalt ook Ten Brink aan, achtervolgd door een wolf. "Stel dat dit een gezin was met kinderen. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd zou kunnen zijn." Den Haag neemt de situatie in Drenthe niet serieus, laat Oosting weten op kritische vragen van Volt en de PvdD.
Gedeputeerde Staten moeten aan de staatssecretaris en de formerende partijen het verzoek doen de inmiddels verlaagde EU-beschermingsstatus van de wolf zo snel mogelijk te vertalen naar Nederlands beleid. Wolvengedeputeerde Schuinder is blij met de motie. "Er zijn namelijk partijen die dit uit willen stellen tot na het kerstreces."

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/180514 ... ndiscussie

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1MMeVh ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 09:36

Citaat:
19 december 2025/Finland

De wetswijziging houdt in dat er minimaal 65 wolven mogen worden gedood, maar de autoriteiten hebben aangegeven dat de quota in de praktijk hoger kan uitvallen. De Finse jachtdienst heeft eerder aangegeven dat er tot 100 dieren mogen worden gedood, op een totale populatie van naar schatting 430 wolven in het hele land.
Beslissingen over de jacht op wolven en andere grote roofdieren in Finland kunnen niet langer worden aangevochten voor de rechter. Dit staat vast nadat het parlement een nieuwe jachtwet heeft aangenomen die vanaf volgend seizoen uitgebreide quotumgebaseerde roofdierjacht mogelijk maakt.

Het tijdschrift Sveriges Natur schrijft hierover.
De wetswijziging houdt in dat er minstens 65 wolven mogen worden gedood, maar de autoriteiten hebben aangegeven dat de quota in de praktijk hoger kunnen uitvallen. De Finse jachtdienst heeft eerder aangegeven dat er tot 100 dieren mogen worden gedood, op een populatie die op landelijk niveau op ongeveer 430 wolven wordt geschat.

Het besluit werd op 16 december met een duidelijke meerderheid in het parlement genomen. De regeringspartijen kregen steun van een deel van de oppositie, terwijl de sociaaldemocraten verdeeld waren in de stemming.

Krachtige reacties
Milieuorganisaties reageren met name op het feit dat het recht om bezwaar te maken tegen beslissingen van de staat over het afschieten van wolven wordt afgeschaft. Zij zijn van mening dat dit de rechtszekerheid ondermijnt en de deur kan openen voor besluiten die in strijd zijn met zowel de Finse wetgeving als de EU-bepalingen inzake natuurbescherming.

De Finse natuurbeschermingsorganisatie waarschuwt dat de zaak naar het EU-niveau zal worden getild en is van mening dat de nieuwe wet de toch al kwetsbare wolvenpopulatie in gevaar brengt.
“Wanneer politieke beslissingen over de jacht op roofdieren niet voor de rechter kunnen worden aangevochten, worden zowel de natuurbescherming als het vertrouwen in het bestuur ondermijnd”, aldus een verklaring van de organisatie.

Ook de milieuorganisatie Luontoliitto sluit zich aan bij de kritiek en waarschuwt dat het belang van rechterlijke toetsing terzijde wordt geschoven.
Geldt voor meerdere roofdieren

De nieuwe jachtwet maakt ook quotumgebonden jacht op beren, lynxen en otters mogelijk, onder dezelfde regeling zonder mogelijkheid tot beroep. Dit heeft de kritiek van de milieubeweging nog verder aangewakkerd.
Natuur- en milieuorganisaties wijzen erop dat het wetgevingsproces onder aanzienlijke tijdsdruk heeft plaatsgevonden en verwijzen naar de kritiek van de Finse Raad voor Wetgeving op de gebrekkige effectbeoordelingen.

De wet zal naar verwachting op 1 januari 2026 in werking treden.

https://jegeravisen.no/ingen-klagerett- ... M5bNjkBX2A

https://www.facebook.com/share/p/17PKSH ... tid=wwXIfr

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 11:48

Miriam91 schreef:
Zou dit echt een wolf zijn inderdaad? Dat zou de eerst zijn in deze omgeving

Vanaf deze foto lastig te beoordelen, maar in/rond de Loonse en Drunense duinen zijn wel eerder zichtmeldingen geweest. Eerder dit jaar ook aan de rand van Kaatsheuvel. In Sprang-Capelle en Vlijmen bevestigde aanvallen op schapen door wolf.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 12:29

tienus63 schreef:
Zichtmelding Oisterwijk NB
Citaat:
19 december 2025/Oisterwijk/N-Brabant
Zichtmelding wolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/166pEH ... tid=wwXIfr

Ik twijfel zelf eerlijk gezegd.

Gaat om een hond.
Afbeelding

Vermist vanuit Moergestel, ligt naast Oisterwijk.

Melding is ook al van de pagina af volgens mij.

Het zou kwa locatie wel kunnen trouwens, zijn vorige winter of dit jaar meerdere meldingen geweest in die wijde omgeving.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 12:46

Goed om te lezen dat er aandacht word gevraagd om meer actie te ondernemen omdat de situatie in Drenthe onhoudbaar dreigt te worden. Echter waar blijft de jonge Cane Corso die uit een tuin is getrokken in dit verhaal? Is dit verhaal verzonnen of onder de mat geschoven?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 12:58

Kaja schreef:
Goed om te lezen dat er aandacht word gevraagd om meer actie te ondernemen omdat de situatie in Drenthe onhoudbaar dreigt te worden. Echter waar blijft de jonge Cane Corso die uit een tuin is getrokken in dit verhaal? Is dit verhaal verzonnen of onder de mat geschoven?

Laatste denk ik van honden die van het erf gepakt worden lees ik alleen hier soms wat.. verder nooit (onder de mat geschoven bedoel ik dus)