Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 21:20

Aanval Barneveld Gld 3 schapen gedood
Citaat:
Barneveld Gelderland
17-02-2025

Bij een wolven aanval 3 schapen gedood 1 gewond en 2 vermist.

Sterkte voor de eigenaar.

Zekerheid hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 17-02-25 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:22

tienus63 schreef:
Aanval Doornspijk,
6 drachtige ooienbgedood achter wolfwerend raster

Citaat:
Doornspijk Gelderland.
17-02-2025

Na vorige week 6 drachtige schapen verloren te zijn bij een wolven aanval, vandaag opnieuw 6 drachtige schapen dood. Schapen stonden achter wolfwerend raster met 8000 volt.

Sterkte voor de eigenaar.

Zekerheid hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf

Ik vind het lastig te begrijpen dat mensen nog steeds vinden dat je een wolf werend raster neer moet zetten, hoe vaak moet precies bewezen worden dat het niet werkt?

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 21:33

Het is denk ik de enige manier om aan te tonen dat het niet werkt en dat het risico voor de huisdieren erin en omheen alleen maar groter wordt.
De dieren erin hebben geen schijn van kans en als een wolf toch denkt dat wordt me te lastig dan is een hond of een kat een welkome snack.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:35

Dat heb ik jaren geleden al gezegd. Als we straks allemaal aan de ‘juiste’ eisen voldoen, dan gaan ze de hoogte aanpassen. Onder het mom van ‘oeps foutje, ze zijn toch slimmer én atletischer dan gedacht’.

Het is niet zo gek dat heel veel mensen nog altijd niet stilstaan bij de risico’s en het leed die een wolf met zich meebrengt. Nagenoeg elk nieuwsartikel (geen columns!) van meeste gebruikte nieuwssites belicht nog altijd de kant van de wolf dat overbrengt als ‘jazeker maakt het dier zo nu en dan schade, echter de omheining was niet correct’. In tegenstelling tot ‘de wolf veroorzaakt dagelijks huiveringwekkend leed, ook achter omheiningen die zogenaamd wolfwerend zijn’.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 23:43

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 23:47

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:19

Ik was afgelopen vrijdag bij de informatieavond in Soest. Van Maanen was er ook en gaf een lezing. Na 45 minuten verheerlijking van de wolf was ik, en meerdere mensen met mij, er klaar mee, en hebben we gevraagd om een realistisch verhaal. Het viel me enorm mee hoeveel mensen er niet blij waren met de wolf. Bij ons is er natuurlijk nog niet zoveel gebeurd als in andere plaatsen in de omgeving en de tendens in de reacties op de socials deed vermoeden dat veel mensen hier in het dorp blij waren met de wolf. Nou niets was minder waar onder de mensen die op de bijeenkomst waren. Er werden zeer kritische vragen gesteld en van Maanen draaide toen als een blad aan een boom om.
Van zijn eerdere 'ik zag er een op een paar meter afstand, keek hem in zijn ogen en het was fantastisch' ging het naar 'wolfwerende omheiningen werken niet, en als de wolf erin komt maakt hij veel meer slachtoffers dan achter een andere omheining' naar 'er zijn nu echt wel genoeg wolven in Nederland, als er meer komen gaan er meer incidenten met mensen komen' tot zelfs 'er is veel misinformatie verspreid door zogenaamde wolvendeskundigen toen de wolf net in Nederland kwam en die misinformatie wordt nog steeds verspreid, en dat is heel kwalijk en beïnvloedt de publieke opinie'. Dit ging onder meer over de hoogte van de omheining, over dat ze geen paarden en andere grote dieren zouden pakken en over dat ze schuw zouden zijn en weg zouden blijven bij mensen.
Ik denk dat er bij veel mensen die er neutraal in stonden wel wat ogen zijn geopend. Jammer dat er natuurlijk ook mensen waren die vonden dat 'mensen gewoon helemaal geen dieren moeten houden dus dan is er ook geen probleem met een wolf' en een mevrouw van de pvdd die allerlei onzin uitkraamde over ezels en kbh's bij het vee, iets wat door van Maanen overigens direct ontkracht werd, kbh's zijn volgens hem absoluut geen optie in Nederland en ezels worden net zo goed opgegeten. Oh, en volgens de mevrouw van de pvdd moeten we met onze paarden gaan oefenen met honden, zodat ze daaraan gewend raken en dan gelijk ook niet meer bang zijn voor wolven, dit zei ze letterlijk. Ze werd volledig weggehoond en van Maanen moest er erg om lachen en zei dat dat totaal belachelijk was, en dat paarden zeker het verschil weten tussen een hond en een wolf.

De mevrouw van geleidewolf was er ook. Heb een tijdje met haar staan praten, was erg interessant.

Ik heb wel het idee dat de publieke opinie aan het veranderen is. Waar ik eerst echt nog wel veel mensen hoorde die heel erg enthousiast waren over de wolf, kom ik die nu eigenlijk niet meer tegen. Ook niet onder mijn collega's van wie er heel veel in Utrecht en Amsterdam wonen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 01:16

Zichtmelding Een Dr twee wolven
Citaat:
Een Drenthe
17-02-2025
11.50 uur
Zichtmelding
twee wolven
eenerstraat Een.
Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf, filmpje via bron.
https://www.facebook.com/share/v/15xdum ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 01:18

Zichtmelding Beek Gld
Citaat:
Beek Gelderland
17-02-2025
Afgelopen avond om 18.02 uur op de Oude Eltenseweg te Beek (richting Duitsland) wolf gezien. Helaas geen scherp beeld op het filmpje maar heb dit zelf gefilmd en gezien, het was echt een wolf.
Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/154dqB ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 01:27

Stelde Van Maanen na het stellen van de kritische vragen zijn mening bij of was hij de hele avond al realistischer?
Ik hoop het laatste, ik zou het bijzonder vinden als hij zijn antwoorden aanpast aan de vraagstellers.

Burgers krijgen nu echt in de gaten wat de wolf voor hen betekent. Eerst was het vooral een probleem voor boeren, toen kwamen de paardenhouders erbij.
De burger voelt nu wat het is om niet meer veilig in het bos met kind en hond wandelen is.
Jeugd die niet meer veilig op de fiets naar school en of sport kan.
Afsluiting van (recreatie)gebieden.

banketstaaf gezegd, wat de consensus betreft is het een goede ontwikkeling geweest dat de wolven inmiddels roedel(s) en/of paren vormen op de Utrechtse Heuvelrug en Soest e.o.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 06:51

Begrijp ik dan dat die van Maanen eerst verteld wat de lobby wil dat hij verteld maar dat hij ook wel vertellen kan hoe het echt is? Het is mij al eerder opgevallen dat hij niet meer alleen het romantische praatje houdt.
Tot nu toe was alleen die duitse expert de enige die realistich sprak.

Waarom hebben onze politieke vertegenwoordigers ons deze problemen op de hals gebracht? Hoe kan je nu verwachten dat een klein dichtbevolkt land, wat ook het afvoerputje van Frankrijk en Duitsland is, aan alle voorwaarden wat betreft natuur kunnen voldoen. Dat moet wel een hele eenzijdige lobby zijn geweest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 09:29

Zichtmelding Otterlo Gld
Citaat:
Otterlo Gelderland
18-02-2025
Rond 00.00 uur

Lange heideweg Otterlo, liepen richting Otterloseweg Wekerom.

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1983Rm ... tid=wwXIfr

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:58

Lanoca schreef:
Begrijp ik dan dat die van Maanen eerst verteld wat de lobby wil dat hij verteld maar dat hij ook wel vertellen kan hoe het echt is? Het is mij al eerder opgevallen dat hij niet meer alleen het romantische praatje houdt.
Tot nu toe was alleen die duitse expert de enige die realistich sprak.

Zo lees ik het ook. Lelieveld zie je ook steeds meer de informatie geven zoals het nu is.

Lanoca schreef:
Waarom hebben onze politieke vertegenwoordigers ons deze problemen op de hals gebracht? Hoe kan je nu verwachten dat een klein dichtbevolkt land, wat ook het afvoerputje van Frankrijk en Duitsland is, aan alle voorwaarden wat betreft natuur kunnen voldoen. Dat moet wel een hele eenzijdige lobby zijn geweest.

Nederland lijkt graag het braafste jongetje van de klas te willen zijn. Dat zie je ook bij de begroting. Oh wee dat we de regels van de EU overtreden want dan kunnen er maatregelen volgen. Terwijl andere landen er probleemloos mee wegkomen.
Persoonlijk denk ik dat er vooral gekozen is voor een verkeerde meettool voor de toestand van de natuur. Verschillende gebieden moet je verschillende manier beoordelen.

Terugkomend op het wolvenbeleid (of meer de afwezigheid daarvan) denk ik dat er nooit vooruit gekeken is. Het zou niet zo ver komen want wolven zaten nog ver weg in het (voormalig) Oostblok. En nu zijn we met handen en voeten gebonden aan die afspraken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:03

Was het niet zo dat ze flink subsidie kregen bij het aanwijzen van een natuta 2000 gebied?
En ja, dat is belangrijker natuurlijk dan gewoon kunnen leven, huizen bouwen terwijl tegelijkertijd de bevolkingsgroei in Nederland door gaat.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:35

DuoPenotti schreef:
Was het niet zo dat ze flink subsidie kregen bij het aanwijzen van een natuta 2000 gebied?
En ja, dat is belangrijker natuurlijk dan gewoon kunnen leven, huizen bouwen terwijl tegelijkertijd de bevolkingsgroei in Nederland door gaat.

In 2024 is inderdaad al geconcludeerd dat de toenmalige regering 'een beetje dom' was toen ze al die gebieden aanmelden bij de EU.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... rwaarloosd
Maar goed, de meeste gebieden waren in 1992/1996 al beschermd, op grond van de Habitatrichtlijn. En toen woonden er bijna 3 miljoen mensen minder in Nederland (en nog geen wolven, behalve in dierentuinen).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 11:50

Zichtmelding Bourtange Gr twee wolven
Citaat:
Bourtange Groningen
18-02-2025
08.15 uur

Vanmorgen 2 wolven gezien in een weiland aan de pallert bourtange om 8.15. Vermoedelijk daarna richting het bos gelopen

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1C825F ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 14:18

Docu over de wolf vanuit het standpunt van een schaap.
Citaat:
Docu over de wolf uit standpunt van... het schaap: “Drie van de vele schapen die ik gefilmd heb, zijn ondertussen doodgebeten”

Toen de wolf zijn comeback maakte in onze contreien, mochten voor- en tegenstanders uitgebreid hun zegje doen. Met ‘Wolf’ (Cees van Kempen, 2023) kregen we bovendien een film die de kijker het gevoel gaf zelf even wolf te zijn. En nu is er ‘Schaap’, een docu over het roofdier vanuit het standpunt van zijn grootste slachtoffer. “Het schaap staat tussen mens en wolf”, zegt regisseur Ruud De Keyser (40). “Schapen verdienen meer liefde en aandacht.”

Bron HLN.be
https://www.hln.be/binnenland/docu-over ... gle.com%2F

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 14:24

Aanval Beilen Dr, 1 drachtige van zorgboerderij gedood
Citaat:
18 februari 2025/Beilen/Drenthe
Aanval op schapen bij de Zorgboerderij
1 drachtig schaap gedood
Eigenaar veel sterkte
Originele foto's in de reacties

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/18cWbx ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 14:35

Afgelopen vrijdagmiddag zijn er pony’s los gebroken in de buurt van Augsburg Duitsland.

Ze zijn op een Bundesstrasse tegengehouden.
Er wordt rekening gehouden dat de pony’s vanwege aanwezigheid van een wolf zijn losgebroken.

Bron donaukurier
https://www.donaukurier.de/lokales/regi ... E1n20NM1A#

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 14:40

Citaat:
18 februari 2025
En weer die luchtfietserij van Lelieveld:
Stroperij

Volgens Lelieveld gebeurt dat overigens al - maar op illegale wijze. "Er zijn twee aangetoonde gevallen van stroperij op wolven. Maar we zijn een kwart van alle wolven kwijt, dat is heel veel", aldus Lelieveld, waarmee hij niet uitsluit dat meer wolven zijn gedood door mensen.

---
Barnevelds burgemeester houdt het simpel: 'Toen de wolvenpopulatie kleiner was, waren er minder problemen'
Na de coronapandemie waren er weinig onderwerpen die Nederland mogelijk in nog meer verdeeldheid konden brengen - totdat bekend werd dat de wolvenpopulatie aan het groeien was. En daarmee ook de problemen volgens de Barnevelds burgemeester Jacco van der Tak.

De wolf is volop aanwezig in Barneveld en niet iedereen is daar even blij mee. Een paar dagen geleden nog, richtte een wolf een bloedbad aan in een schapenwei en zo zijn er nog meer verhalen sinds de komst van de wolf.
"Het is een gepolariseerd debat. Ook als het om beheer van de wolf gaat", zegt Van der Tak in WNL Haagse Lobby op NPO Radio 1. "Ik denk dat er kleine stappen nodig zijn om de wolf te beheren. Grootte maatregelen strandden nu nog bij de rechter."
Toch windt Van der Tak er geen doekjes omheen: "Toen de populatie kleiner was, waren er minder problemen." Met andere woorden: er zal op termijn ook naar de grootte van de populatie gekeken moeten worden. Hoe? Dat laat Van der Tak in het midden.

Glenn Lelieveld is wolvenexpert en houdt de populatie van de wolf in Nederland nauwlettend in de gaten. "We houden het aantal wolven bij met behulp van DNA-onderzoek. Op die manier weten we dat op de Veluwe ongeveer zeventig tot tachtig wolven leven."
En de aantallen lijken inderdaad toe te nemen.

Compromis tussen mens en dier
Ook Lelieveld ziet wolven met probleemgedrag. Ze komen te dicht bij mensen om maar een voorbeeld te noemen. "Een wolf hoort niet op dertig meter van de mens te komen." Lelieveld benadrukt dat niet alleen wolven met mensen moeten leren leven, maar ook zeker andersom. ""Ik heb velden vol zien staan met fotografen. Prima, maar ga dan niet rammelen met een bakje voer, want dan verpest je het dier."
Verantwoordelijk gedeputeerde namens de BBB in Gelderland Harold Zoet maakt zich ernstig zorgen om de populatie en richt zich minder op 'wat het probleemgedrag veroorzaakt'. "Ik kan niet op dit moment garanderen dat een kind niet gebeten wordt. De wolf moet daarom worden beheerd." Afschieten is volgens hem daarom zeker een optie.

Stroperij
Volgens Lelieveld gebeurt dat overigens al - maar op illegale wijze. "Er zijn twee aangetoonde gevallen van stroperij op wolven. Maar we zijn een kwart van alle wolven kwijt, dat is heel veel", aldus Lelieveld, waarmee hij niet uitsluit dat meer wolven zijn gedood door mensen. En wie gepakt wordt, kan een celstraf en torenhoge geldboete verwachten.
Toch weerhoudt dat mensen er dus niet van om stroperij te plegen

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/1BSVXi7K ... tid=wwXIfr

WNL.tv
https://wnl.tv/2025/02/18/wolf?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:21

Als ik lees dat de populatie middels DNA onderzoek wordt bijhouden vraag ik mij af hoe ze aan hun DNA monsters komen. Met alleen de monsters die ze nemen bij bijtincidenten krijg je nooit de hele populatie in beeld.
Uitwerpselen? Dan zullen er ook regelmatig hondendrollen tussen zitten. Tijdrovend en duur.
En verdoven en vangen mag niet.

Ik vind het ook erg makkelijk om te wijzen naar mensen die zogenaamd voeren om foto’s te kunnen maken. Hoe vaak is dat nu werkelijk gebeurd?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:38

Het gaat idd met drollen.
En die met plukken wol en zelfs oormerken er in zijn vaak wel van de wolf }>

Maar zover ik begrepen heb is dat wel de manier.
En denk dat ze zelf meer schuld zijn aan voeren, al dan niet expres, dan de meeste fotograven.

En betreft die verdwenen wolven, liet annemieke niet in een WOO zien dat ze in Overijsel de dieren gewon het veld in flikkeren?

ff gezocht, ja dus.
Die zijn nu zeker ineens gestroopt?

Citaat:
Dode wolven zullen in Overijssel NIET onderzocht worden, tenzij er gerede twijfels zijn dat er sprake is van een misdrijf (de wolf geschoten of anderszins bewust gedood is). In dat geval schakelen wij de politie in, die de wolf in beslag neemt. Na onderzoek en wanneer de wolf als bewijslast weg kan, zal de politie de wolf weer overdragen en volgt onderstaande handeling. Andere dode wolven, bijv. na aanrijding, zullen door onze BOA's van de weg/uit de berm verwijderd worden en op
een beschutte plek in het veld worden achtergelaten. Reden hiervoor is dat er bij ons GEEN organisatie is die een ontheffing heeft om dode wolven te vervoeren. Wij hebben hiervoor ettelijke malen contact gezocht met de WUR om zo'n ontheffingsaanvraag bij ons in te dienen,
maar het gebeurt niet. We hebben nu besloten om dode wolven dan maar in het veld achter te laten. Dat is jammer, want daardoor gaan interessante meetgegevens verloren.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:50

tienus63 schreef:
Stelde Van Maanen na het stellen van de kritische vragen zijn mening bij of was hij de hele avond al realistischer?
Ik hoop het laatste, ik zou het bijzonder vinden als hij zijn antwoorden aanpast aan de vraagstellers.

Het eerste deel van de avond was een lezing van hem, het ging over hoe hij wolven is gaan bestuderen, waar hij dat allemaal heeft gedaan, wat een mooie ontmoetingen hij heeft gehad en hij vertelde van alles over het gedrag van de wolven die hij geobserveerd had. Hij plaatste daar naar mijn idee niet genoeg de kanttekening bij dat dit in Oost-Europa was, in enorm uitgestrekte gebieden, aan het eind van de vorige eeuw. Daar heb ik hem ook op aangesproken, en gezegd dat het geen realistisch beeld schetste van de situatie zoals hij nu is. Dat beaamde hij en toen werd er meer ingegaan op vragen en daardoor ging het de andere kant op.
Ik denk dat hij oprecht een wolvenliefhebber is en dat hij daar graag over vertelt. Dat is natuurlijk helemaal prima, vooral omdat die ervaringen gebaseerd zijn op een heel andere plek dan hier in dit dichtbevolkte gebied. Maar het was ook heel erg duidelijk dat hij die wolven hier op deze manier geen goed idee vond. Dus ja, twee kanten, maar beide oprecht en vanuit twee verschillende oogpunten bekeken.
Het viel mij in ieder geval heel erg mee, ik had me niet verdiept in van Maanen, en was op voorbaat tegen elke 'wolvendeskundige' omdat ik het idee heb dat ze maar wat aanklooien en niet realistisch zijn. Deze man verbaasde me dus in positieve zin.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:57

Dat is toch die man die al in 2015 (?) aangaf dat het hier niet zou kunnen en er ook al voor gewaarschuwd had?
Maar dat alle andere "deskundige" hem negeerden?
Of wissel ik hem nu met een ander?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:04

DuoPenotti schreef:
Dat is toch die man die al in 2015 (?) aangaf dat het hier niet zou kunnen en er ook al voor gewaarschuwd had?
Maar dat alle andere "deskundige" hem negeerden?
Of wissel ik hem nu met een ander?

Klopt, dat is hem. Hij is altijd al zeer kritisch geweest over de wolf in NL.