Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 17:31

Oh ik ben het daar mee eens hoor, ik heb dat ook met de CU. Ik zou graag de Christelijke degelijkheid in de politiek willen, maar zonder die rare ideeën haha :+

Hadden jullie deze al gezien? Geen idee hoe representatief dit is...

Citaat:
Het nieuwe kabinet kan rekenen op steun van de meeste kiezers, blijkt uit onderzoek van het RTL Nieuwspanel. De helft van de kiezers zegt er blij mee te zijn dat PVV, VVD, NSC en BBB een coalitie gaan vormen. Slechts 14 procent baalt. De rest noemt het 'oké'. "

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... jfels-over

Avalanche

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:36

Ik ook niet....... ik heb zo mijn twijfels.

Verder volledig eens. Staat en kerk horen wat mij betreft volledig gescheiden te zijn. Ik snap überhaupt niet dat zo'n extremistische fundamentalisten partij mag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:56

De debatten vanochtend gezien tot voor de pauze. Bedankt Ann.

Er valt veel over te zeggen. Ik pak er een belangrijk punt uit.
Denk, PvdD en PvdA stipte Gaza aan en wat daar allemaal gebeurt en de uitspraak die hier ook langs is gekomen over de Palestijnen.
Wilders neemt geen afstand van die uitspraak van zijn partij lid!
De PVV staat achter die uitspraak.
Een hartstochtelijk betoog volgde over Israël en de ellende die dat land ervaart van Hezbollah en Hamas (is ook krapuul beiden).
Het feit dat het oorlogstribunaal naast Hamas ook de regering van Netanyahu voor oorlogsmisdaden wil vervolgen ging hij zowel bij de PvdD als bij Denk niet op in.
Alleen wat die terreurgroepen doen was hij zeer fel en resoluut over.
Ik vind het erg zorgelijk.
Hij HAAT mensen met een islamitische achtergrond is mijn stellige overtuiging. Hij ziet ze als een soort "niet mensen", dat riep dit bij me op.
Ik hoop dat wijze mensen m/v vanuit de Joodse en Islamitische gemeenschap (buurtwerk(St)ers, Rabbijn/imman, en anderen) met elkaar gaan kijken hoe ze kunnen voorkomen dat deze twee bevolkingsgroepen in Nederland tegen elkaar opgezet gaan worden. En eventueel initiatieven gaan ontplooien om met elkaar in aanraking te komen en dingen samen te doen. De bottom up benadering dus.

Misschien zit ik er naast (ik hoop het), maar ik ben het eens met de schrijver Arnon Grunberg die vertelde dat die inburgering plannen over de Holocaust het tegenovergestelde zal bereiken. Daar blijkt Volgens hem onderzoek naar gedaan te zijn.

Timmermans kwam met harde argumenten waarin hij aangeef waarom de EU echt niet Nederland een uitzondering positie gaat geven en dat de mensen van deze coalitie dit heel goed weten. D EU heeft nl Nederland al veel uitzondering positie op uitzondering positie gegeven en dat houdt een keer op.
We gaan het zien.......

Het was een beleefd debat over en weer. En de oppositie (Sp, Denk, PvdA, CU e.a) lieten zich niet verleiden tot reactie op de aanval van Wilders. Bv Denk bleef heel rustig zowel bij zijn vraag over de uitspraak over de Palestijnen, als over de vraag wat Wilders vindt over een twee staten oplossing. Hij bleef daar op terugkomen ondanks dat Wilders er niet echt een antwoord op gaf.

Ook Wilders bleef beleefd

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:12

Nog een puntje dat ik nogal opmerkelijk vond en dat niet meer op het nieuws heb gehoord kwam van Denk:

Denk vroeg aan Wilders of de uitspraken die iemand van de PVV onlangs deed, waarin deze persoon stelde dat de Palestijnen geen echt volk waren en dus geen eigen staat verdienden, dat op eigen titel deed of dat dit het standpunt van de PVV was.
Wilders kletste er eerst wat omheen maar wilde absoluut geen afstand nemen van dit punt. Verder gaf hij aan dat Netanyahu volledig in zijn recht stond om zo te keer te gaan in Gaza als hij nu doet en de opmerking dat het internationale strafhof dat als oorlogsmisdaden heeft gekwalificeert liet hij tot 2x toe onbeantwoord.

Voor mij kwam dit standpunt volledig overeen met de Russische dictator die zegt dat Ukraïne niet echt bestaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:15

Irmaz daar schrijf ik toch ook over. Wellicht niet zo duidelijk als jij maar zie post boven je. Is die post zo onduidelijk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:18

Ukraïne bestaat dan ook niet. Het is Oekraïne of Ukraine.

Verder wel eens met je uiteenzetting. Wilders laat zich in dat opzicht erg kennen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:05

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:13

pien_2010 schreef:
Irmaz daar schrijf ik toch ook over. Wellicht niet zo duidelijk als jij maar zie post boven je. Is die post zo onduidelijk?

Sorry Pien, heb ik helemaal gemist. Fijn dat jij het er ook uit gepakt hebt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:14

_San87_ schreef:

Ja hoor wat jij wil :roll:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:21

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Bedankt. Ik werd er wat onzeker van nl. Ik dacht dat ik zo onduidelijk was

Ik vond het zelf een te zorgelijk onderdeel en voelde als voorbode waarin twee Nederlandse groepen, te weten Nederlanders met Joodse achtergrond en Nederlanders met islamitische achtergrond tegen elkaar opgezet gaan worden. Als dat gebeurt dan komt het conflict van Israël naar Nederland. Daar moet ik echt niet aan denken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:29

irmaz schreef:
_San87_ schreef:

Ja hoor wat jij wil :roll:

Het is niet zo zeer wat ik wil, maar meer hoe de naam van een land geschreven wordt in het Nederlands of het Engels :D.

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:

Bedankt. Ik werd er wat onzeker van nl. Ik dacht dat ik zo onduidelijk was

Ik vond het zelf een te zorgelijk onderdeel en voelde als voorbode waarin twee Nederlandse groepen, te weten Nederlanders met Joodse achtergrond en Nederlanders met islamitische achtergrond tegen elkaar opgezet gaan worden. Als dat gebeurt dan komt het conflict van Israël naar Nederland. Daar moet ik echt niet aan denken.

Hebben we niet al een stap in die richting met al die uit de hand gelopen pro-Palestina protesten? Die zijn bepaald niet vreedzaam :\.

Dat vanuit de politiek dan een soort van vergoeilijking komt op het handelen van Israël helpt dan absoluut niet. Is eerder olie op het vuur.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:29

irmaz schreef:
Nog een puntje dat ik nogal opmerkelijk vond en dat niet meer op het nieuws heb gehoord kwam van Denk:

Denk vroeg aan Wilders of de uitspraken die iemand van de PVV onlangs deed, waarin deze persoon stelde dat de Palestijnen geen echt volk waren en dus geen eigen staat verdienden, dat op eigen titel deed of dat dit het standpunt van de PVV was.
Wilders kletste er eerst wat omheen maar wilde absoluut geen afstand nemen van dit punt. Verder gaf hij aan dat Netanyahu volledig in zijn recht stond om zo te keer te gaan in Gaza als hij nu doet en de opmerking dat het internationale strafhof dat als oorlogsmisdaden heeft gekwalificeert liet hij tot 2x toe onbeantwoord.

Voor mij kwam dit standpunt volledig overeen met de Russische dictator die zegt dat Ukraïne niet echt bestaat.

Ik volg dit topic niet, maar het kwam ineens bovenaan in de "actieve onderwerpen"-lijst en ik heb alleen de laatste pagina aangetikt. Dus inhoudelijk ingaan op waar er nu door de topic-deelnemers over gesproken wordt, is niet mijn insteek. Ik moest alleen door de laatste regel denken aan een uitspraak van jaren geleden: volgens Máxima bestaat de echte Nederlander niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:31

Volgens mij is ze daar toentertijd ook behoorlijk voor op de vingers getikt door die niet bestaande Nederlander?

Staat me iig iets van bij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:35

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:16

Jimmy Dijk kan Wilders aan. Wilders verweet hem van alles en nog wat na de vraag wat Wilders standpunt is over bestaansrecht Palestijnen en of hij afstand nam van het standpunt van de PVV er gedaan op X. Dat doet Wilders duidelijk niet. Het is het standpunt van de PVV..
Dijk liet het volledig gaan. Toen Wilders klaar was herhaalde hij zijn vraag. Antwoord kwam niet alleen heel veel over Hezbollah en Hamas (dat ook krapuul is natuurlijk). Maar de vraag werd niet beantwoord.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:19

Citaat:
Hebben we niet al een stap in die richting met al die uit de hand gelopen pro-Palestina protesten? Die zijn bepaald niet vreedzaam :.

Dat vanuit de politiek dan een soort van vergoeilijking komt op het handelen van Israël helpt dan absoluut niet. Is eerder olie op het vuur.

...och, tja - frame, hè?

Er zijn studenten protesten geweest waarbij op gegeven moment mensen van buiten de universiteit aan komen zetten met winkelwagentjes met bakstenen.

De meeste pro-Palestina demonstraties richten zich op, zo je wil tegen het beleid van een staat.
Dat die staat Israël is, heb ik ook emoties bij, dus ik snap best dat het voor Joodse mensen nog veel harder binnenkomt.

En het conflict is al lang "geïmporteerd", al jaren vóór 7 oktober.

En we hebben initiatieven zoals 'Deel de Duif'.
Jongeren van beide zijden die juist contact zoeken en zich niet tegen elkaar laten uitspelen.
En van beide zijden benoemen dat ze juist veel gemeenschappelijks hebben.

En er was dat prachtige fragment op de NOS van Rabbijn Soetendorp met imam Madhar. (29 oktober, 13:12)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:37

Citaat:
Ik moest alleen door de laatste regel denken aan een uitspraak van jaren geleden: volgens Máxima bestaat de echte Nederlander niet.

:=
Even voor alle duidelijkheid:
ook dit is een frame.

Maxima zei iets anders.

Maxima is als nieuwkomer uitgebreid rondgeleid door Nederland, heeft meer steden, dorpen en landstreken hiero gezien dan menig Nederlander.

En op een goede dag sprak ze de woorden " ..dat DE Nederlander niet bestond." Want ze had ervaren dat Limburg heel anders is dan Fryslân, dat de Randstad anders is dan Twente, enzovoort.

Een uitstekende waarneming en de nuchtere waarheid. (Ja toch niet dan...?)

(En daarna kwamen er een paar naarlingen die gingen rommelen. "Foei, er bestaan heus echte Nederlanders!! Maxima ontkent dat!! Schande!"
Mijn hoela...)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:40

BigOne schreef:
Wanneer we als Nederland doorgaan op de huidige weg dan maak maar vast emigratie plannen.
https://nos.nl/l/2521490

Ik had het daar afgelopen weekend nog met mijn familie over. We waren op familiebezoek geweest in Zaandam. Ik reed op de terugweg, in de vroege avond, het was nog licht, over de Afsluitdijk.
Vroeger, 30-40 jaar geleden, moest je als je de Afsluitdijk over was de auto aan de kant zetten om je raam te wassen.
Als mijn vader voor zijn werk naar Amsterdam was geweest konden we dat zien aan de zwarte voorkant van de auto.
(Voor de jongeren onder ons: vliegen/muggen).

Ik heb afgelopen weekend het hele stuk van Zaandam tot voorbij Groningen geen enkele keer mijn ruiten hoeven sproeien! Dan denk je handig, maar eigenlijk is het beangstigend.

Mijn broer heeft al 20 jaar een zwaluwnest tegen de gevel van zijn huis. Dit jaar zijn ze er voor het eerst niet meer.

Na het overlijden van mijn paard is de paddock dicht gegroeid met mos en muizenoortjes. Vorig jaar nog zoemden de muizenoortjes van de grondbijen. Ze zijn er niet dit jaar.
Het zoemt nu van de rozenkevers. Die zag ik niet eerder in zulke aantallen.

Dus het artikel verbaasd mij helaas niet. Ik zie het zelfs in mijn eigen tuin.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:46

Roodvos schreef:
BigOne schreef:
Wanneer we als Nederland doorgaan op de huidige weg dan maak maar vast emigratie plannen.
https://nos.nl/l/2521490

Ik had het daar afgelopen weekend nog met mijn familie over. We waren op familiebezoek geweest in Zaandam. Ik reed op de terugweg, in de vroege avond, het was nog licht, over de Afsluitdijk.
Vroeger, 30-40 jaar geleden, moest je als je de Afsluitdijk over was de auto aan de kant zetten om je raam te wassen.
Als mijn vader voor zijn werk naar Amsterdam was geweest konden we dat zien aan de zwarte voorkant van de auto.
(Voor de jongeren onder ons: vliegen/muggen).

Ik heb afgelopen weekend het hele stuk van Zaandam tot voorbij Groningen geen enkele keer mijn ruiten hoeven sproeien! Dan denk je handig, maar eigenlijk is het beangstigend.

Mijn broer heeft al 20 jaar een zwaluwnest tegen de gevel van zijn huis. Dit jaar zijn ze er voor het eerst niet meer.

Na het overlijden van mijn paard is de paddock dicht gegroeid met mos en muizenoortjes. Vorig jaar nog zoemden de muizenoortjes van de grondbijen. Ze zijn er niet dit jaar.
Het zoemt nu van de rozenkevers. Die zag ik niet eerder in zulke aantallen.

Dus het artikel verbaasd mij helaas niet. Ik zie het zelfs in mijn eigen tuin.

Ff mierenneuken maar je ziet dit niet meer aan de auto’s omdat de luchtweerstandscoefficient is afgenomen gedurende de tijd.

Maar das zever want verder is het echt dieptriest. Afgelopen dinsdag een bijeenkomst bijgewoond van een hoogleraar die uitgelegd heeft dat dit echt niets nakomt van wat er ooit beloofd is, en vooral een plan is waar naar uitwegen wordt gezocht. Dit is nutteloos, we moeten hoe dan ook aan de bak. De kritische depositie waarde is niet tot stand gekomen over 1 nacht ijs, dat deze coalitie hier zo aan twijfelt zegt gewoon veel over hun eigen standpunt ten aanzien van natuur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:23

Ik vond de bijdrage van van der plas regelmatig beschamend en dom. Die is echt niet normaal met haar of beter gezegd BBB denkwijze.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:30

BigOne schreef:
Ik vond de bijdrage van van der plas regelmatig beschamend en dom. Die is echt niet normaal met haar of beter gezegd BBB denkwijze.

ja maar ze had wel merci's *pum*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:52

@Raineri
Mijn auto is echt niet de afgelopen jaren ineens dynamischer geworden hoor en echt veel minder last van vliegen/muggen erop.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:59

pien_2010 schreef:

Je bent je er kennelijk helemaal niet van bewust maar dat 'tegen elkaar opzetten' is allang gebeurd en is niet pas sinds de meest recente ontwikkelingen. Het is echt heel erg naïef om te denken dat de diverse groepen elkaar in Nederland met rust laten en het conflict alleen maar in een ver buitenland is. Ter kleuring van mijn punt kun je denken aan de extra beveiliging van bepaalde gebouwen, dat is echt niet voor de sier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 06:57

ruitje schreef:
Oh ik ben het daar mee eens hoor, ik heb dat ook met de CU. Ik zou graag de Christelijke degelijkheid in de politiek willen, maar zonder die rare ideeën haha :+

Deze vind ik niet fair, de SGP is echt véél extremer dan de CU. Als je je eens echt goed verdiept in hun standpunten zijn ze best een hele leuke partij, met heel veel verdraagzaamheid en èchte wil om een ieder de ruimte te geven en samen voor elkaar te zorgen.

Natuurlijk wel vanuit hun Christelijke grondslag, maar wel heel modern / medemenselijk met ruimte voor andersdenkenden. Ik heb niks met geloof en kerken maar vind deze partij echt een voorbeeld voor veel andere partijen in hun fatsoen en stabiliteit zeg maar vanuit hun kernwaardes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:13

De CU vind ik ook totaal anders en die mevrouw Bikker deed het goed.

Veronica2 ik ben me heel goed bewust van.......alleen dit is een ander niveau daar het nu ook vanuit de overheid komt. En dan wordt het pas echt gevaarlijk!
De overheid die een bevolking groep totaal ontmenselijkt en vindt dat die groep bij aankomst de geschiedenis moet leren van de holocaus bv.
Dat zal alleen maar averechts gaan werken volgens Arno Grunberg en ik deel die mening dat dit buitengewoon onverstandig is.
Tevens is het gevaarlijk als vanuit de overheid haat en negativiteit wordt gepredikt over een bepaalde groep mensen. Daar hebben we met die holocaust een goed voorbeeld van.
Het is ongekend en ongepast dat er in het altijd zo tolerante Nederland een bevolking groep zo weggezet wordt. Gisteren ten koste van de andere groep. Heel zorgwekkend vind ik dat en naar om naar te kijken.