Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:33

Dat inderdaad. Ik was ook altijd op de eerste plaats pacifist. Maar met een grote veelvraat als Rusland als buurland zul je wel moeten.
Er wordt ook vrijwel dagelijks gedreigd richting de Baltische Staten. Die staan als volgende op het lijstje 'in te lijven bij het Groot Russische Rijk'.

In Rusland staan ook overal billboards: "Rusland heeft geen grenzen".

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:19

Ik ben zo pacifistisch als wat en zou het toejuichen wanneer er nergens oorlog/conflicten waren.
Maar zolang de homo sapiens rond hobbelt is het al hommeles.
Dan liever een organisatie die nog enigszins de boel uit elkaar houdt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:32

hwn een beetje meer respect naar BigOne is wel op zijn plek :\ . Ga gewoon het vorige Ukraïne-topic en de afgelopen 288 pagina's van dit topic doorlezen en kom dan nog eens hier terug met je Putin-onzin. Al jouw stellingen en meningen worden in de voorgaande posts van de afgelopen 2 jaar grondig gedebunked, ondersteund door veel wetenschappelijke bewijzen en historische perspectieven.

Ik denk dat de volgende zin het beste de huidige situatie dekt:
Ieder land heeft zijn Maffia maar in Rusland heeft de Maffia een land. Jij vind het blijkbaar een goed idee om met de Maffia te gaan onderhandelen >;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:07

Geen woorden verder nodig, denk ik.
Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:33

hwn schreef:
De vrees van Rusland voor de Navo is vooral dat er Amerikaanse troepen aan hun landsgrenzen zouden staan heb ik indertijd gelezen. Als die 3 bezette gebieden de gebieden zijn die aan Rusland palen, zou het wel eens kunnen werken zou ik denken (al is er heel veel dat ik politiek vind kunnen werken, maar in de praktijk om onzichtbare redenen niet gedaan wordt. Ik denk dat ik graag alles gemakkelijk oplos, en dat de politiek liever moeilijk doet :) ).

Maar dan kunnen die gebieden toch ook niet "gewoon" Oekraïne zijn? Wij Belgen kunnen toch waarschijnlijk ook niet zeggen: OK, we houden Brussel in de Navo, maar Vlaanderen, Wallonië en de Duitstalige Oostkantons stappen eruit? Zouden die gebieden dan een soort onafhankelijk worden?

Als Rusland vreesde voor het grenzen aan NAVO-gebied, dan is deze oorlog starten zo ongeveer het domste wat hij kon doen. Het resultaat is namelijk dat hij er 1300 km grens met een NAVO-land bij heeft gekregen, aangezien Finland als gevolg van deze oorlog heeft besloten lid te worden van de NAVO.

En weet je waarom Finland daarvoor gekozen heeft? Omdat Finland ooit ook deel van het tsaristische Rusland was en omdat Finland weet hoe betrouwbaar Rusland is. Zij zijn namelijk één van die landen die ervaring hebben met Russisch expansionisme, net zoals bijvoorbeeld de Baltische staten en Polen. Vandaar dat die landen er totaal anders tegenaan kijken dan jij en zij kijken vanuit ervaring.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:35

HNW, het is maar goed dat Cyprus ( een deel in ieder geval) in de EU zit anders was Erdogan al wel weer bezig geweest, nu kan hij zich dat niet veroorloven aangezien Turkije lid is van de navo en ze al 20 jaar of zo kandidaat lid van de EU zijn:
Cyprus, gelegen in het zuidoosten van Europa, werd in 1974 opgedeeld na een Griekse staatsgreep en een Turkse militaire interventie. Het eiland bestaat sindsdien uit een noordelijk en een zuidelijk deel. Het zuiden, dat door Griekenland gesteund wordt, is internationaal erkend en trad in 2004 toe tot de Europese Unie. De Turkse Republiek van Noord-Cyprus wordt daarentegen enkel erkend door Turkije.

En dan zeg jij Cyprus gelukkig geen lid van de navo.
Ik beschouw je posts niet dis respectvol naar mij maar wel ontzettend naïef, dat mag en soms is het wel prettig om zo in het goede van de mens te geloven maar helaas, zo zit de wereld jammer genoeg niet in elkaar.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:16

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 08:50

Rusland, heeft de ingenomen gebieden in Oekraïne geannexeerd, of te wel toegevoegd aan het Russische rijk. Wat ik al eerder schreef, deze gebieden gaan niet opgegeven worden ergo uitbreiding van het Russische rijk staat in de planning. Men droomt van het Groot Russische Rijk en hoeveel doden dat moet gaan kosten is voor Rusland niet van belang, noch de termijn om dat te realiseren. Alleen er vol ingaan, kan dat streven beperken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:35

Daarmee bedoel ik overigens, de ingenomen gebieden in de Oekraïne bevrijden. Anders blijft het landjepik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:06

Bob Deen over de vredestop in Zwitserland.
https://x.com/bob_deen/status/1802098125231776104
Veel denken dat de top is mislukt.
Maar deze top was niet bedoeld om onderhandelingen met Rusland te starten. Wat was de bedoeling dan wel?

Persoonlijk denk ik dat voordat onderhandelingen uberhaupt starten Oekraine De Krim terug wil. De Krim is voor deze oorlog van groot strategisch belang geweest en is het nog. Veel aanvallen door Rusland kwamen vanuit De Krim of de Zwarte Zee. En door haar aanwezigheid daar kon Rusland voedsel als wapen gebruiken door de graanhandel te blokkeren. Alles wijst er ook wel op dat een aanval op De Krim zeer aanstaande is.
Oekraine zal nooit meer willen dat Rusland daar vaste voet aan de grond krijgt.

Oekraine zal Rusland ook wel wat moeten geven in dergelijke onderhandelingen. Dat zal dan wellicht wel wat gebied in Donbas en Donetsk zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:32

Bron De Telegraaf.

Militaire experts constateren dat Kiev de afgelopen weken uit alle macht Russische luchtverdedigingssystemen en radarinstallaties onder vuur neemt. Sinds midden april heeft Oekraïne de aanvallen op Russisch luchtafweergeschut op de Krim, in de zuidelijke provincie Zaporizja, in het bezette Loehansk en ook over de Russische grens fors opgevoerd. Het aantal Grads, S-300 en S-400-systemen, dat daarbij flinke schade is toegebracht, begint snel te stijgen.
Vooral de S-400 is cruciaal voor de beveiliging van het Russische luchtruim, schrijft het Nieuwsblad. Het is een geroemd mobiel systeem dat bestaat uit een commandopost, een radar, acht lanceerders en 32 raketten. De kostprijs bedraagt een kleine 200 miljoen euro per stuk. De S-400 zou op een kleine 400 kilometer afstand en 30 kilometer hoogte doelwitten moeten kunnen uitschakelen, maar oog in oog met Oekraïense drones en ouderwetse Amerikaanse raketten blijkt het luchtafweersysteem weinig waard.
Het Kremlin heeft nog wel wat S-400’s achter de hand. Volgens Tass, een Russisch nieuwsagentschap, zouden er 50 stuks van zijn. Minstens vijf ervan zijn ondertussen volledig vernield, andere zijn tijdelijk uitgeschakeld. Ze vormen ’de veiligheidsparaplu’ boven de Krim, maar in dat schild zitten inmiddels behoorlijke gaten.

De Duitse onderzoeker Nico Lange legt de reden voor die massale Oekraïense aanvallen uit in Bild: „Oekraïne bereidt nauwgezet en systematisch het gebruik voor van zijn eigen gevechtsvliegtuig Sukhoi Su-24 met Britse en Franse kruisraketten, ook moet zo de weg vrijgemaakt worden voor de Westerse F-16 straaljagers die binnenkort arriveren. Oekraïne gebruikt commando-operaties, speciale operaties en precisiewapens om de Russische radarsystemen, luchtbewaking en luchtverdediging uit te schakelen.”

De Oekraïense luchtmacht krijgt in totaal 85 F-16’s. De eerste – Deense exemplaren – zouden in de komende weken arriveren. Precisie-zweefbommen en Radar-homing-raketten voor de straaljagers zijn al geleverd. Die laatste vinden hun doelwitten automatisch door een ingebouwde radarontvanger en -zender. Die moeten de cruciale bevoorradingslijnen van het Russische leger op de Krim verstoren en militaire depots en logistieke infrastructuur vernietigen. Doelwitten zullen vanaf een veel grotere afstand bereikbaar zijn, daar zijn Westerse analisten en bloggers het in ieder geval roerend over eens, zo constateert het Nieuwsblad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:35

Putin is niet voor niets in paniek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:03

Dat denk ik ook BigOne.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:00

Babootje schreef:
Bob Deen over de vredestop in Zwitserland.
https://x.com/bob_deen/status/1802098125231776104
Veel denken dat de top is mislukt.
Maar deze top was niet bedoeld om onderhandelingen met Rusland te starten. Wat was de bedoeling dan wel?

Persoonlijk denk ik dat voordat onderhandelingen uberhaupt starten Oekraine De Krim terug wil. De Krim is voor deze oorlog van groot strategisch belang geweest en is het nog. Veel aanvallen door Rusland kwamen vanuit De Krim of de Zwarte Zee. En door haar aanwezigheid daar kon Rusland voedsel als wapen gebruiken door de graanhandel te blokkeren. Alles wijst er ook wel op dat een aanval op De Krim zeer aanstaande is.
Oekraine zal nooit meer willen dat Rusland daar vaste voet aan de grond krijgt.

Oekraine zal Rusland ook wel wat moeten geven in dergelijke onderhandelingen. Dat zal dan wellicht wel wat gebied in Donbas en Donetsk zijn.

Interessante link, dank je wel (lees ik eerlijk gezegd liever dan al dat wapengeweld).

Maar bedoel je dan dat Oekraine (of de wereld, want die zullen er zich ook wel mee bemoeien) akkoord zouden gaan met het afstaan van enkele gebieden? Of gaat het hier dan enkel om demilitarisering en/of neutraliteit? En hoe staat de bevolking daar tegenover Rusland? Of gaat het juist om pro Russische regio's?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:21

Citaat:
En hoe staat de bevolking daar tegenover Rusland?
Daar wil ik wel antwoord op geven vanuit de mening van Oekraïners die het oorlogsgeweld ontvlucht zijn en naar ons dorp kwamen.

Oekraïne en Rusland is van oudsher met elkaar verbonden. Gemengde huwelijken kwamen veel voor, en voor de oorlog sympathiseerden mensen ook wel met Rusland in verschillende grensgebieden.
Tot de inval in 2014 toen sloeg het om. Want de Oekraïners werden verjaagd uit de Krim en dat ging niet bepaald zachtzinnig. Dit had men niet verwacht.

In de grensgebieden gingen meer en meer Russen wonen die eigenlijk wel goed ontvangen werden. Onder het mom van "wij moeten onze Russische inwoners beschermen tegen die nazis" viel Rusland Oekraïne in 2022 februari Oekraïne binnen. De Russische soldaten waren verbaasd normale mensen te ontmoeten die vreedzaam samen woonden met elkaar .

De Oekraïners waren furieus temeer dat het bepaald niet zachtzinnig er aan toe ging.

Was er al sympathie voor de Russen, twijfel aan Zelensky dat is nu totaal verdwenen. Dit heeft alles met drama's te maken in Butscha en andere veroverde plaatsen. De Russen worden gehaat. De Oekraïners zijn zeer nationalistisch op dit moment en de normale Russische woorden die ze gebruikten in hun taal zijn taboe geworden.
Zelensky is nog steeds een president die veel vertrouwen geniet en de oppositie is wijs en staan achter hun president want het gemeenschappelijk doel is dat die Russen eruit moeten en wel zsm.
Teveel dappere mannen en vrouwen die gesneuveld zijn voor Oekraïne worden herdacht, teveel gewonden zijn gevallen waaronder de man van Yullia onze vriendin, en de Oekraïners houden stand.
Dit omdat ze weten dat als ze dat niet doen, de Russen alles afpakken te weten: "hun taal, hun cultuur, de rijkdommen van het land, hun huizen en bezittingen" etc. Een enorme vluchtelingen stroom zal dan een feit zijn in Europa hetgeen een enorme ontwrichting in Europa zal geven.
Daar is Poetin op uit. Hij haat de democratie en in zijn ogen "het slappe decadente westen met al zijn vrijheden". Dat steekt hij niet bepaald onder stoelen of banken.

Gelukkig hebben de Baltische staten, Zweden Finland, Polen de bescherming van de NAVO.
Als je in de geschiedenis van de NAVO duikt zie je dat landen die daarbij aangesloten zijn, sindsdien geen oorlog meer kennen veroorzaakt door een vreemde mogendheid.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:52

Cowboy55 schreef:
pmarena schreef:
Oh fijn, een nieuwe Cuba crisis....

Vanuit Rusland / gedachtengoed Putin gezien een logische stap: zorgen dat je de druk op o.a. de USA opvoert dat er voor hen voelbare risico's zijn.

De tanker is een tanker en de sleepboot is een sleepboot (wel raar dat je een sleepboot meeneemt. Weinig vertrouwen in de schepen?). De andere 2, de onderzeeer en het fregat zijn 2 moderne schepen, gebouwd om kernraketten mee af te vuren.

Ben benieuwd naar de reactie van de VS......

EDIT: ik dacht nog even dat ze die sleepboot misschien aan de Cubanen wilden schenken of zo, maar dat ding pendelt al jaren tussen Rusland en de kust van Canada en de VS. Als begeleiding van Vishnya klasse spionage schepen zoals de Viktor Leonov (https://en.wikipedia.org/wiki/Vishnya-c ... gence_ship)....

Update: het spul is sinds donderdag/vrijdag (?) in Cuba. Een dag later arriveerde de USS Helena, nucleair attack submarine, voor de kust bij GITMO.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:56

Spierballentaal

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:01

Cowboy55 schreef:
Update: het spul is sinds donderdag/vrijdag (?) in Cuba. Een dag later arriveerde de USS Helena, nucleair attack submarine, voor de kust bij GITMO.

Thx voor de update. Op zich lijkt me het helemaal niet verkeerd dat de Russische dreiging wat dichter bij de VS wordt gevoeld. Zelfs Trump kan dan niet meer vriendjes met Rusland spelen denk ik, Amerikanen houden er niet van bedreigd te worden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:30

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:37

pien_2010 schreef:
Als je in de geschiedenis van de NAVO duikt zie je dat landen die daarbij aangesloten zijn, sindsdien geen oorlog meer kennen veroorzaakt door een vreemde mogendheid.

Dat klopt. Maar dat leidt bij mijn bronnen dan weer tot het argument dat de Navo nog nooit aan zelfverdediging gedaan heeft (waar het voor opgericht is) maar na het einde van de Koude Oorlog (toen het eigenlijk geen nut meer had) zichzelf niet opgeheven of on hold gezet heeft, maar zichzelf omgevormd heeft tot een "interventieteam". Maar ik ga het topic hier niet kapen hierover, misschien open ik bij gelegenheid eens een nieuw topic hierover, ofwel gewoon agree to disagree.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:51

Open maar een nieuw topic is inderdaad beter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:22

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:52

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:30

Ja, ik las ook dat artikel, weliswaar een andere krant. De handel gaat gewoon door en men hangt er een eigen uitleg aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:42

Met schoenen en sportkleding heb ik niet zoveel moeite. Met industriële halfgeleiders en andere zaken wel .De export van die producten gaat nu naar landen die wel leveren aan Rusland.