Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
hwn schreef:De vrees van Rusland voor de Navo is vooral dat er Amerikaanse troepen aan hun landsgrenzen zouden staan heb ik indertijd gelezen. Als die 3 bezette gebieden de gebieden zijn die aan Rusland palen, zou het wel eens kunnen werken zou ik denken (al is er heel veel dat ik politiek vind kunnen werken, maar in de praktijk om onzichtbare redenen niet gedaan wordt. Ik denk dat ik graag alles gemakkelijk oplos, en dat de politiek liever moeilijk doet).
Maar dan kunnen die gebieden toch ook niet "gewoon" Oekraïne zijn? Wij Belgen kunnen toch waarschijnlijk ook niet zeggen: OK, we houden Brussel in de Navo, maar Vlaanderen, Wallonië en de Duitstalige Oostkantons stappen eruit? Zouden die gebieden dan een soort onafhankelijk worden?
https://x.com/NOELreports/status/1802056007121527042Citaat:'Het feit dat Poetin gisteren met dit dwaze 'vredesvoorstel' naar buiten kwam, is een teken dat hij duidelijk in paniek is, het is heel goed nieuws', zei premier Rutte.
Babootje schreef:Bob Deen over de vredestop in Zwitserland.
https://x.com/bob_deen/status/1802098125231776104
Veel denken dat de top is mislukt.
Maar deze top was niet bedoeld om onderhandelingen met Rusland te starten. Wat was de bedoeling dan wel?
Persoonlijk denk ik dat voordat onderhandelingen uberhaupt starten Oekraine De Krim terug wil. De Krim is voor deze oorlog van groot strategisch belang geweest en is het nog. Veel aanvallen door Rusland kwamen vanuit De Krim of de Zwarte Zee. En door haar aanwezigheid daar kon Rusland voedsel als wapen gebruiken door de graanhandel te blokkeren. Alles wijst er ook wel op dat een aanval op De Krim zeer aanstaande is.
Oekraine zal nooit meer willen dat Rusland daar vaste voet aan de grond krijgt.
Oekraine zal Rusland ook wel wat moeten geven in dergelijke onderhandelingen. Dat zal dan wellicht wel wat gebied in Donbas en Donetsk zijn.
Daar wil ik wel antwoord op geven vanuit de mening van Oekraïners die het oorlogsgeweld ontvlucht zijn en naar ons dorp kwamen.Citaat:En hoe staat de bevolking daar tegenover Rusland?
Cowboy55 schreef:pmarena schreef:Oh fijn, een nieuwe Cuba crisis....
Vanuit Rusland / gedachtengoed Putin gezien een logische stap: zorgen dat je de druk op o.a. de USA opvoert dat er voor hen voelbare risico's zijn.
De tanker is een tanker en de sleepboot is een sleepboot (wel raar dat je een sleepboot meeneemt. Weinig vertrouwen in de schepen?). De andere 2, de onderzeeer en het fregat zijn 2 moderne schepen, gebouwd om kernraketten mee af te vuren.
Ben benieuwd naar de reactie van de VS......
EDIT: ik dacht nog even dat ze die sleepboot misschien aan de Cubanen wilden schenken of zo, maar dat ding pendelt al jaren tussen Rusland en de kust van Canada en de VS. Als begeleiding van Vishnya klasse spionage schepen zoals de Viktor Leonov (https://en.wikipedia.org/wiki/Vishnya-c ... gence_ship)....
Cowboy55 schreef:Update: het spul is sinds donderdag/vrijdag (?) in Cuba. Een dag later arriveerde de USS Helena, nucleair attack submarine, voor de kust bij GITMO.
pien_2010 schreef:Als je in de geschiedenis van de NAVO duikt zie je dat landen die daarbij aangesloten zijn, sindsdien geen oorlog meer kennen veroorzaakt door een vreemde mogendheid.