Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:29

mce schreef:
Dan zou ze zo maar de eerste vrouwelijke MP kunnen worden.
lijkt me ook een leuk span Dylan en Carolien

Ze lijkt me ook wel geschikt voor die taak.
Alleen hoop ik zelf dat nu eens een andere partij dan de VVD de kar gaat trekken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:33

Loretta schreef:
mce schreef:
Dan zou ze zo maar de eerste vrouwelijke MP kunnen worden.
lijkt me ook een leuk span Dylan en Carolien

Ze lijkt me ook wel geschikt voor die taak.
Alleen hoop ik zelf dat nu eens een andere partij dan de VVD de kar gaat trekken.

Met BBB gaat ook iemand anders - mede - de kar trekken, de kiezer (menner) bepaald wie in het span bij de hand of van de hand loopt ;)

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:35

VVD blijft de grootste. Let maar op

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:37

purny schreef:

dat denk ik ook, maar belangrijk is dan wie er mee gaat regeren en dat bepaald de kiezer

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:44

Het zal er van afhangen wat Omtzigt gaat doen. Die heeft bij bepaalde punten al vaker met BBB opgetrokken. Als hij het niet ziet zitten om zelf een partij op te richten en in plaats daarvan op de lijst van BBB zou komen, dan wordt BBB met afstand de grootste verwacht ik.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:31

Exitium schreef:
Het zal er van afhangen wat Omtzigt gaat doen. Die heeft bij bepaalde punten al vaker met BBB opgetrokken. Als hij het niet ziet zitten om zelf een partij op te richten en in plaats daarvan op de lijst van BBB zou komen, dan wordt BBB met afstand de grootste verwacht ik.

Maar wil hij dat? Caroline heeft de uitnodiging gedaan maar meer is er niet bekend toch? En niet gek dat ze dat heeft gedaan, denk dat iedereen wel snapt dat als Omtzigt zich aansluit bij BBB, dit heel voordelig kan uitpakken voor de BBB. Goede strategische zet als Caroline dat voor mekaar kan boxen.

Idem als Omtzigt voor elke andere partij kiest trouwens. Ben heel benieuwd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:45

mce schreef:
purny schreef:

dat denk ik ook, maar belangrijk is dan wie er mee gaat regeren en dat bepaald de kiezer

Eh...
Wij, als zijnde 'de kiezer' bepalen de zetels van (komende november) de Tweede Kamer.

Daarna is het puzzelen en onderhandelen in het Haagse.

En het kan zo rollen dat de grootste partij niet in de regering komt.

En de kabinetten R3+4 waren een soort van verstandshuwelijk 'bij gebrek aan beter'.

En misschien ook wel: bij gebrek aan formeren via de Koning (destijds Beatrix).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:50

VVD heeft nu op dit moment in de kamer 34 zetels. Ik geloof echt niet dat BBB er 35 gaat halen en de zetels bij de VVD wegsnoept.
PvdA/GL: hebben samen 17 zetels. Mochten de leden akkoord gaan met de gezamelijke lijst(starten ze dan weer op 0 of op 17 zetels?)

VVD zal wss op een zeteltje of 30 uitkomen, dus nog steeds de grootste en de grootste kans op een VVD kabinet weer

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:58

IMANDRA schreef:
Exitium schreef:

Maar wil hij dat? Caroline heeft de uitnodiging gedaan maar meer is er niet bekend toch? En niet gek dat ze dat heeft gedaan, denk dat iedereen wel snapt dat als Omtzigt zich aansluit bij BBB, dit heel voordelig kan uitpakken voor de BBB. Goede strategische zet als Caroline dat voor mekaar kan boxen.

Dat weet geen mens, vandaar dat ik ook het woord 'als' gebruikte :+

purny schreef:
VVD heeft nu op dit moment in de kamer 34 zetels. Ik geloof echt niet dat BBB er 35 gaat halen en de zetels bij de VVD wegsnoept.
PvdA/GL: hebben samen 17 zetels. Mochten de leden akkoord gaan met de gezamelijke lijst(starten ze dan weer op 0 of op 17 zetels?)

VVD zal wss op een zeteltje of 30 uitkomen, dus nog steeds de grootste en de grootste kans op een VVD kabinet weer

VVD is de laatste jaren flink gedaald in alle peilingen though, net als D66 en met name CDA. Er zal tegen de verkiezingen wel een deel terugkeren (je ziet vaak dat een flink deel van de zwevende kiezers bij een 'traditionele' partij uitkomt), maar ze hebben op het moment een achterstand te overbruggen. Veel al afhangen van wat er de komende maanden gebeurt. Wordt Yesilgöz lijsttrekker en zo ja, hoe reageren de VVD-kiezers daarop? Gaan PvdA en GL samen of niet? Wat besluit Omtzigt? Wat gebeurt er in de campagne?

Wat betreft PvdA en GL, er verandert niets tot de volgende verkiezingen als ze besluiten met één lijst in de kamer te gaan. Ze houden dus hun 9 en 8 zetels.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:01

En de SP blijft ook zakken in de peilingen. Voor een groot deel van de mensen hebben ze toch best goede ideeën, maar de financiering is altijd erg onduidelijk en ook het optreden - altijd maar boos - lijkt toch steeds minder mensen aan te spreken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:12

@Exitium: Peilingen zijn hartstikke leuk en fijn. Maar ik geloof er gewoon niet in. Het gaat erom wat er daadwerkelijk in het stemhokje word gekozen. Peilingen zeggen gewoon niks.
Zoals ik al eerder heb aangegeven. De SP stond ook een keer magisch hoog in de peilingen en toch verloren ze tijdens de verkiezingsdag.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:15

Ik heb het vermoeden dat het uiteindelijk een combi van VVD, BBB en JA21 gaat worden. Dat is dus ontzettend rechts allemaal.

Zelf wel al wat zitten nadenken over de voor mij belangrijke thema's. En dat is klimaat (aanpak ook grote bedrijven, kosten vliegen omhoog, kosten ov omlaag), armoede/inflatie (rekening ligt bij de inwoners ipv bedrijven), asielcrisis (geen veiligelanders). Maargoed, dat zijn momenteel ook de grootste politieke thema's. Ik ga dus echt kijken welke partijen op deze thema's het meest gaan aansluiten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:57

purny schreef:
@Exitium: Peilingen zijn hartstikke leuk en fijn. Maar ik geloof er gewoon niet in. Het gaat erom wat er daadwerkelijk in het stemhokje word gekozen. Peilingen zeggen gewoon niks.
Zoals ik al eerder heb aangegeven. De SP stond ook een keer magisch hoog in de peilingen en toch verloren ze tijdens de verkiezingsdag.

Peilingen zeggen niet alles, maar ze zeggen wel meer dan het speculeren wat we hier doen :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:41

IMANDRA schreef:
Exitium schreef:

Omtzigt gaat niet naar BBB:
https://nos.nl/artikel/2482533-omtzigt- ... n-toekomst

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:42

Eh...........(quoteJanneke)

de kiezer kan massaal op een partij stemmen zodat er twee grootste partijen zijn, die dan samen bekijken met wie verder praten

dat zal nu Rutte niet meer terug komt iets makkelijker zijn, lijkt me, alhoewel de verkiezingsprogramma's natuurlijk wel moeten matchen
en ja met de PVV wil ook niemand verder maar het kan als 3e partij best wel voor een goede balans zorgen, denk ik.

het is aan de kiezer, peilingen zijn een leuk speeltje voor de pers om even wat ruring te geven en stof tot speculeren vult de krant de podcast ect. maar de kiezer bepaald wie straks de meeste stemmen krijgt.

net als bij wielrennen bent pas winnaar als je als eerste over de meet komt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:22

Uitgebreid interview met mw Kaag in Trouw.
Ze stopt vanwege haar gezin.

Ik vind het diep triest. :o :o :o
Gewoon weggepest.

Zij zelf spreekt van mysogynie. Ze was een buitenstaander, won als enige vrouwelijke lijsttrekker ooit de verkiezingen, onderhandelde hard.
In mijn woorden: een kop boven het maaiveld.

Onbelangrijk maar wel opmerkelijk: haar kinderen hebben slechts één nationaliteit: Nederlands.
Op zich prima.
Maar voor kinderen van een diplomaat en een vader met de Palestijnse nationaliteit had ik hen een dubbele nationaliteit gegund.

En ook op bokt |( zijn rare opmerkingen gevallen als 'dat Sigrid moet teruggaan naar Palestina'. |(
(Ga weg vind ik niet leuk, ga terug naar ergens anders zeg je niet tegen een Nederlandse, ga terug naar het land van je man vind ik erg on-feministisch - en sinds 1948 is Palestina ook ingewikkeld....
- Als ik mij goed herinner is haar man in Jordanië geboren.
Raar, dus.)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:47

Om eerlijk te zeggen word ik een beetje verdrietig van die berichten. Meestal waan ik me in een ontwikkeld, tolerant land, maar kijk ik even op twitter of lees ik de reactie onder een nieuwsbericht dan zakt de moed me wel eens in de schoenen.

Is Nederland nog niet klaar voor vrouwen als Kaag? En nu ook nog niet voor Yesilgöz? "Wij moeten geen Turk als minister president" Het kakelen van Kaag heeft Yesilgöz er ook bij gekregen. Vrouwen kunnen blijkbaar niet praten maar enkel kakelen. We hebben nog een lange weg te gaan...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:50

Jessix schreef:
Is Nederland nog niet klaar voor vrouwen als Kaag? En nu ook nog niet voor Yesilgöz? "Wij moeten geen Turk als minister president" Het kakelen van Kaag heeft Yesilgöz er ook bij gekregen. Vrouwen kunnen blijkbaar niet praten maar enkel kakelen. We hebben nog een lange weg te gaan...

Als ik naar sommige profielfoto's kijk dan is het wel een bepaald type mens qua uiterlijk dat zo reageert.
te dikke, kalende man met onderkinfoto.

Het is jammer dat een man automatisch als meer geschikt wordt gezien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:57

Haha!! Zo ver had ik nog niet eens gekeken. :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:51

Janneke2 schreef:
Uitgebreid interview met mw Kaag in Trouw.
Ze stopt vanwege haar gezin.

Ik vind het diep triest. :o :o :o
Gewoon weggepest.

Zij zelf spreekt van mysogynie. Ze was een buitenstaander, won als enige vrouwelijke lijsttrekker ooit de verkiezingen, onderhandelde hard.
In mijn woorden: een kop boven het maaiveld.

Onbelangrijk maar wel opmerkelijk: haar kinderen hebben slechts één nationaliteit: Nederlands.
Op zich prima.
Maar voor kinderen van een diplomaat en een vader met de Palestijnse nationaliteit had ik hen een dubbele nationaliteit gegund.

En ook op bokt |( zijn rare opmerkingen gevallen als 'dat Sigrid moet teruggaan naar Palestina'. |(
(Ga weg vind ik niet leuk, ga terug naar ergens anders zeg je niet tegen een Nederlandse, ga terug naar het land van je man vind ik erg on-feministisch - en sinds 1948 is Palestina ook ingewikkeld....
- Als ik mij goed herinner is haar man in Jordanië geboren.
Raar, dus.)

Ik ben het niet eens met het idee van mevr.Kaag dat sommigen haar niet zouden moeten vanwege misogynie. Er zij veel meer vrouwelijke politici zoals Lilian Marijnissen, Marianne Thieme (helaas niet actief meer) en Esther Ouwehand, en heel recent Caroline v.d.Plas, en die klagen geen van allen over misogynie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:14

Het feit dat een x aantal vrouwen er voor kiest om niet te klagen over vrouwenhaat,
wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is.

En de toekomst voor Van der Plas is veelbelovend, maar je noemt vrouwen uit kleinere fracties.

Ex vice premier Jorritsma wenst principeel niet te klagen, maar sprak op een gegeven moment ook over 'gekakel' (als in 'ik ben een vrouw dus praat ik niet maar kakel slechts).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:35

Janneke2 schreef:
Het feit dat een x aantal vrouwen er voor kiest om niet te klagen over vrouwenhaat,

En de toekomst voor Van der Plas is veelbelovend, maar je noemt vrouwen uit kleinere fracties.

Ex vice premier Jorritsma wenst principeel niet te klagen, maar sprak op een gegeven moment ook over 'gekakel' (als in 'ik ben een vrouw dus praat ik niet maar kakel slechts).

De helft van de stemmers bestaat uit vrouwen. Het is wel waar dat het nog niet zo lang geleden is dat vrouwen geen stemrecht hadden. Ongelooflijk nu. Maar dat wil niet zeggen dat er nu positieve discriminatie zou moeten zijn en je iedereen leuk zou moeten vinden OMDAT ze vrouw zijn. Ik vind sommige vrouwen helemaal niet sympathiek en andere juist wel vanwege hun persoonlijkheid.Idem dito met mannelijke politici. Maar in de eerste plaats gaat het in de politiek toch om de ideeen. En dat je vervelende opmerkingen krijgt dat hoort erbij als politicus.Fysieke aanvallen en bedreigingen natuurlijk niet, dat is ook strafbaar uiteraard. De 4 voorbeelden van vrouwelijke politici hierboven haalde ik aan omdat ikzelf ze wel sympathiek vind en er op stem of zou stemmen. Er zijn er natuurlijk veel meer maar die ken ik niet goed omdat ze van hele andere politieke richtingen komen. Maar het komt er dus op neer dat mevr.Kaag zich aangevallen voelt omdat ze vrouw is, maar dat klopt echt niet ,maar omdat ze voor sommigen heel onaardig overkomt.Qua politieke opvattingen maar vooral ook qua persoonlijkheid.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:44

anjali schreef:
Janneke2 schreef:

De helft van de stemmers bestaat uit vrouwen. Het is wel waar dat het nog niet zo lang geleden is dat vrouwen geen stemrecht hadden. Ongelooflijk nu. Maar dat wil niet zeggen dat er nu positieve discriminatie zou moeten zijn en je iedereen leuk zou moeten vinden OMDAT ze vrouw zijn. Ik vind sommige vrouwen helemaal niet sympathiek en andere juist wel vanwege hun persoonlijkheid.Idem dito met mannelijke politici. Maar in de eerste plaats gaat het in de politiek toch om de ideeen. En dat je vervelende opmerkingen krijgt dat hoort erbij als politicus.Fysieke aanvallen en bedreigingen natuurlijk niet, dat is ook strafbaar uiteraard. De 4 voorbeelden van vrouwelijke politici hierboven haalde ik aan omdat ikzelf ze wel sympathiek vind en er op stem of zou stemmen. Er zijn er natuurlijk veel meer maar die ken ik niet goed omdat ze van hele andere politieke richtingen komen. Maar het komt er dus op neer dat mevr.Kaag zich aangevallen voelt omdat ze vrouw is, maar dat klopt echt niet ,maar omdat ze voor sommigen heel onaardig overkomt.Qua politieke opvattingen maar vooral ook qua persoonlijkheid.

Dat is niet helemaal waar. Wij hebben (bijna) allemaal (helaas) een bias meegekregen bij onze opvoeding/opgroeien. En die onbewuste bias is dat vrouwen lief, aardig en zorgzaam moeten zijn en mannen stoer en leiding geven. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die zich gedragen zoals een man/men van een man verwacht (qua leiderschap, onderhandelingskwaliteiten) al snel negatief beoordeeld worden. Waar men dan juist over een man in positieve bewoordingen spreekt.

En er is ook uit onderzoek gebleken dat vrouwelijke politici meer dan mannenlijke politici te maken krijgen met bedreiging:
Citaat:
Aantal vrouwelijke politici kan stagneren door vrouwenhaat
"Alle politici die te maken hebben met controversiële dossiers, zoals corona of stikstof, kunnen weerstand verwachten. Maar bij vrouwen komt daarbovenop dat ze ook weerstand ondervinden van het feit dat ze vrouw zijn. Er zijn vaak meer bedreigingen, en in een andere vorm. Seksistisch en op de persoon."
https://nos.nl/collectie/13923/artikel/ ... rouwenhaat

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:47

anjali schreef:
Janneke2 schreef:

Dat ze niet klagen betekent niet dat ze niet bedreigd worden. Check nog eens de cijfers uit de artikelen die ik deelde - vrouwelijk politici worden wel degelijk belaagd op twitter met seksistische opmerkingen. Ze durven niet te klagen ook, uit angst weggezet te worden als "het zeikwijf". Als ze het wel doen (zie Kaag) krijgen ze al helemaal een bak haat over zich heen. Het is zelfs een reden voor jonge vrouwen die de politiek in willen om het toch niet te doen. En of jij iemand wel of niet sympathiek vind is to-taal niet boeiend. Vreselijk kortzichtige post dit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:55

Volgens mij heb je al eens eerder een soort gelijke post geschreven, anjali. Ik zou zelf ook zeker niet perse op een vrouw stemmen enkel omdat het een vrouw is. Ik ga voor degene die ik de beste kandidaat vind.

Maar ik erken zeker wel dat vrouwen echt niet voor vol aan worden gezien. Zowel in het bedrijfsleven en in de politiek. Opmerkingen krijgen mannen ook, maar deze zijn niet seksistisch. Dat je alleen al neer wordt gezet als kakelend... Bbbrrr!! Het is 2023 nota bene. Je zou toch verwachten dat we wat ruimdenkender zijn dan dat.