Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:44

Benzz schreef:
Echwel schreef:
Vredelievende medebokkers
Vertel mij eens, wat gaat er gebeuren als Israel alle wapens neerlegt?

En niet vanuit westers perspectief kijken maar naar de realiteit

Je maakt het wel heel zwart wit. Wapens neerleggen hoeft niet. Maar weerloze kinderen platbombarderen en hun alle humanitaire hulp ontnemen lijkt toch wel op etnische zuivering. En dat hebben 2 israelische ministers ook letterlijk gezegd.

Ja, echt vreselijk ;(. Ik hoop ook dat Gaza niet (tijdelijk) van de agenda verdwijnt nu...

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:07

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:13

Kan dit anders voortgezet worden in het topic over de oorlog in Israel, zodat het hier weer over de Nederlandse politiek kan gaan? Ik begrijp dat het belangrijk is (vind ik ook), maar nu zijn er twee topics met hetzelfde onderwerp.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:17

Dit is een algemeen politiek topic. Geopolitiek heeft ook invloed op de Nederlandse politiek. Vind het niet zo storend. Er komen hier ook best wat onderwerpen voorbij die ik niet zo interessant vind, maar zo is het leven. Het waait ook wel weer over.
Laatst bijgewerkt door Raineri op Vandaag, 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:17

Schoof wil niet zeggen of hij de aanval terecht vindt. Hij houdt het bij de constatering dat het geduld van de Verenigde Staten en Israël met Iran op is. En Schoof vindt dat het nu aan Iran is om ‘naar de onderhandelingstafel te komen’.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:28

Lieser schreef:
robert45 schreef:
Precies, als Iran nou niet alle regels aan haar laars had gelapt en niet 90 meter onder een berg zonder toezicht uranium aan het verrijken was geweest dan was dit hele gedoe niet nodig geweest.

Wie zegt dat Iran zich aan die regels moet houden? Dat doen de VS en Israël ook niet.

Dus ik bepaal in mijn eentje dat de buurman geen muziek meer mag draaien, en vervolgens bombardeer ik zijn huis omdat hij zich niet aan 'de regels' houdt.

In 2015 was de Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) ondertekend. In ruil voor het openstellen van bevroren financiële assets mocht Iran uranium verrijken tot max x%, en had een cap op het gewicht wat ze in mochten bezitten. De VS (Trump) is hier zelf uitgestapt in 2018. Ik snap heel goed dat Iran niet met de VS wilt onderhandelen.

https://www.ndtv.com/world-news/the-201 ... it-8730307

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:29

mce schreef:
Het is officieel: de Verenigde Staten zijn in oorlog met Iran

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buiten ... mp_prftch=

Hoe gaat dit verder??

Ik kan dit nergens anders vinden dat het officieel is. Geen enkele nieuwsite bericht hierover. Dus ik wacht heel even af.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:33

prompter schreef:
Kan dit anders voortgezet worden in het topic over de oorlog in Israel, zodat het hier weer over de Nederlandse politiek kan gaan? Ik begrijp dat het belangrijk is (vind ik ook), maar nu zijn er twee topics met hetzelfde onderwerp.

Toch is de kans groot dat Iran de golf van hormuz gaat sluiten, dat is al door het parlement. Nu moet het alleen nog door de Iraanse veiligheidsdienst ggk worden.

Als dat gebeurd zijn de gevolgen voor NL ook groot.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:36

Absoluut waar. Dan valt de stroom vanuit Saudi-Arabië, VAE en Oman o.a. ook weg. Vraag me af of die daar zo om staan te springen, zal de betrekkingen daar ook wel weer op scherp zetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:38

Hoe dan ook hier zijn alleen verliezers. Wereldwijd -O-

Welkom in WW3? Wat niet te hopen is. Het hangt af van een paar haantjes met overmoed -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op Vandaag, 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:39

_San87_ schreef:
Absoluut waar. Dan valt de stroom vanuit Saudi-Arabië, VAE en Oman o.a. ook weg. Vraag me af of die daar zo om staan te springen, zal de betrekkingen daar ook wel weer op scherp zetten.

Kaag vertelde vanmiddag ook dat het voor het Iraanse regime heel belangrijk is dat ze geen gezichtsverlies leiden. Dat ze diplomatiek moeten zorgen dat ze met een soort van opgeheven hoog weg kunnen gaan. Dat daarom al die spierballen taal totaal niet werkt.

In 2020 hebben ook de omreikende landen gezorgd dat het stilletjes werd opgelost.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:44

Benzz schreef:
_San87_ schreef:

Kaag vertelde vanmiddag ook dat het voor het Iraanse regime heel belangrijk is dat ze geen gezichtsverlies leiden. Dat ze diplomentiek moeten zorgen dat ze met een soort van opgeheven hoog weg kunnen gaan. Dat daarom al die spierballen taal totaal niet werkt.

In 2020 hebben ook de omreikende landen gezorgd dat het stilletjes werd opgelost.

Ik denk dat Kaag daar gelijk in heeft.

Het kan alle kanten op. Maar het schijnt dat Iran helemaal de middelen niet heeft om die straat lang 'dicht' te houden of de boel te frustreren. Ik begreep ook dat de 6e vloot van de VS die kant op vaart nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:45

Feit blijft, als die straat dicht gaat en blijft, dan zijn de gevolgen heel serieus.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:52

_San87_ schreef:
Ik denk dat Kaag daar gelijk in heeft.

Het kan alle kanten op. Maar het schijnt dat Iran helemaal de middelen niet heeft om die straat lang 'dicht' te houden of de boel te frustreren. Ik begreep ook dat de 6e vloot van de VS die kant op vaart nu.

Ik denk sowieso dat Kaag degene is die heel veel kennis heeft over deze onderwerpen. En dat beschaafd en intelligent uitdrukt. Maar was sowieso blij haar weer eens op tv te zien en haar mening te horen.

Dat van die vloot heb ik nog niet gehoord.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:56

Een van de weinige (ex-)politici die de midden-oosten-problematiek begrijpt. Top-diplomate !

Om half 9 vanavond is er een extra uitzending van Sven Kockelman over de situatie Iran.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:03

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:04

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:08

WO III is ongeveer begonnen dus?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:09

Shadow0 schreef:
WO III is ongeveer begonnen dus?

Uhm waar lees je dat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:10

Dat lees ik nergens, dat is mijn eigen conclusie. Het klinkt als het moment dat in de toekomst zal worden aangemerkt als het startpunt van WO III.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:15

Shadow0 schreef:
Dat lees ik nergens, dat is mijn eigen conclusie. Het klinkt als het moment dat in de toekomst zal worden aangemerkt als het startpunt van WO III.

Daar geloof ik niets van. Rusland heeft zijn handen vol aan Oekraine. China zit er al helemaal niet op te wachten. Europa gaat ook niet mee doen.

Dus nee, dat zie ik niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:18

Benzz schreef:
Shadow0 schreef:

Daar geloof ik niets van. Rusland heeft zijn handen vol aan Oekraine. China zit er al helemaal niet op te wachten. Europa gaat ook niet mee doen.

Dus nee, dat zie ik niet.

Ik ook niet.
Er zal wat heen en weer gebombardeerd worden, met onschuldige slachtoffers en dan zal er wel een bestand komen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:21

Electra63 schreef:
Ik ook niet.
Er zal wat heen en weer gebombardeerd worden, met onschuldige slachtoffers en dan zal er wel een bestand komen.

En daar zei Kaag dus over: Niet weer een bestand. Een lange termijn visie met vrede en niet met een bestand. Daar snakt ook het grote deel van het Midden oosten naar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:21

Nou ja Amerika is een deel van de wereld. Israel en Iran zijn midden oosten. En Rusland en oekraine staan in brand. Rusland wordt geholpen door landen, oekraine door andere landen. Dus feitelijk is dr hele wereld al in oorlog

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:23

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
Ik ook niet.

En daar zei Kaag dus over: Niet weer een bestand. Een lange termijn visie met vrede en niet met een bestand. Daar snakt ook het grote deel van het Midden oosten naar.

Ja, maar dat zie ik Trump en Netanyahu niet doen. Obama misschien wel, maar niet Trump.