Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 18:41

Citaat:
LEVEN IN WOLVENGEBIED IN NL

Het Dagblad van het Noorden plaatste een artikel waarin het verhaal van inwoners van een wolvengebied verteld wordt:

15 februari 2025/Dagblad van het Noorden

Wolf heeft platteland in z’n greep: angst, frustratie en ergernis. ‘Ik ben permanent op mijn hoede’
De wolf beheerst het leven van steeds meer Drenten. Lang niet iedereen heeft het dier gezien, maar bij menigeen zit het dier tussen de oren. „Ik ben permanent op mijn hoede.”

Margreet Teunissen loopt net buiten Westdorp met haar hond over de Schoolstraat, een klinkerweggetje tussen twee kale akkers. Ineens drukt haar levendige, jonge hond zich plat op de buik, zijn staart tussen de benen. Ze kijkt naar haar hond en daarna het weggetje af: op een meter of twintig afstand, midden op het weggetje, staart een wolf haar aan.
Tot voor kort beweerden wolvendeskundigen nog dat de kans om een wolf tegen te komen klein was. Inmiddels nemen ze in Drenthe en in het Drents-Friese Wold de verhalen van de deskundigen met een paar pond zout.
Hobbyboeren met kleinvee rond het huis, paardenhouders, hondenbezitters, sportievelingen die graag op de fiets het bos introkken, wandelfanaten, campingexploitanten: lang niet iedereen heeft de wolf gezien, maar bij veel bewoners van het platteland zit de wolf inmiddels behoorlijk tussen de oren.
Paarden die het hele jaar dag en nacht buiten stonden, staan op stal en komen alleen nog onder toezicht buiten. Mensen durven ’s avonds het erf niet meer af. „Ik voel me opgesloten”, zegt Arja Schuurmans uit Zwiggelte.

Ze heeft IJslandse paarden die heel veel beweging nodig hebben. Uren was ze ermee op pad in de bossen rond Westerbork. Sinds hier negen wolven huizen is dat allemaal voorbij. „Ik durf het niet meer aan.”

‘Ze kunnen hun gang gaan’
De wolven komen op haar erf en die van buren. Dat weet ze omdat enkele buurmannen nachtcamera’s hebben. Schuurmans „En dan zeggen wolvendeskundigen dat wolven schuw zijn. Onzin! Ze hebben niks te vrezen, ze kunnen hun gang gaan.”
Koe in doodsnood

En dan heeft Schuurmans nog maar een relatief klein probleem. Er zijn bij haar buurman meerdere keren koeien aangevallen en uitgebroken met alle bloederige gevolgen van dien.

Geen unieke gebeurtenis. Afgelopen zomer genoten de bezoekers van de Alberts Hoeve tijdens de Paardendagen in Wateren laat op de avond voor de caravan van de nagloeiende zomerdag. De rust werd ineens verstoord door een gruwelijk geloei. De volgende dag werd duidelijk wat er was gebeurd: even verderop lag een half aangevreten koe in het natte gras.
‘Mensen durven niet meer’

Bij de Alberts Hoeve, een populaire accommodatie voor paardenvakanties, merken ze dat gasten afhaken. „Het wordt hard minder”, zegt Albert Zwiers. „Mensen durven het bos niet meer in met hun paard.”
Roelof Bos heeft dezelfde ervaring. Hij heeft een mini-camping bij Zwiggelte die populair was als uitvalsbasis voor ponykampen. „De organisatie van deze kampen durft de verantwoordelijkheid niet te nemen.”

De gouden tip van wolvendeskundigen hoe te handelen als een wolf te dicht bijkomt, werkt paardenmensen op de lachspieren. Spreek luid en maak gebaren, klinkt het advies van de deskundigen die misschien veel weten van wolven, maar overduidelijk nog nooit op een paard hebben gezeten. Iedere ruiter weet dat een paard de angst van zijn ruiter voelt. Als je dan ook nog luid gaat spreken en gebaren gaat maken, dan is de paniek binnen een halve seconde compleet.
En panikeren, dat kunnen deze vluchtdieren. Mariska Hoeks en Justin Bel uit Hoogersmilde hadden dertien Shetlanders in een wei bij Appelscha. Ze kregen een paar weken geleden bezoek van de wolf. Twee overleefden de aanval niet. „Van een waren alleen nog maar wat botjes over”, zegt Mariska. „De ander was helemaal aangevreten.”
‘Gevochten voor hun leven’

De overige elf pony’s zijn in paniek uitgebroken en de weg op gegaloppeerd. Enkele kilometers verderop werden ze opgevangen door iemand die de dieren een omheinde weide in wist te dirigeren. „Het waren bonte pony’s”, zegt Justin, „maar daar zag je niks meer van. Ze zaten onder de modder. Ze hebben echt gevochten voor hun leven.”

Bert Roering is dierenarts in ruste. Hij heeft wat paarden bij huis die hij dag en nacht buiten liet staan. Liet. ,,Ik haal ze nu naar binnen. ’s Avonds rond elf uur maak ik de laatste ronde op stal. Ik heb op strategische plekken op het erf rieken neergezet. Ik ben permanent op mijn hoede.”
Meer wolvenaanvallen

Het aantal wolven in Nederland explodeerde de laatste twee jaar. Tussen 2019 en 2021 was er één wolvenroedel in Nederland. In 2024 telde Nederland elf roedels. Zeiden deskundigen aanvankelijk dat wolven op wild jagen en vee met rust zouden laten. De cijfers (en de ervaring op het platteland) spreken dit verhaal tegen. In de eerste drie weken van dit jaar kwamen tenminste driehonderd schapen om bij wolvenaanvallen, waaronder meer dan zestig bij Grolloo en Papenvoort. Een jaar eerder waren het in dezelfde periode 160.

Behalve angst voor wolven en ergernis over het licht dat er zit tussen de door deskundigen geventileerde kennis enerzijds en de praktijk anderzijds, is er op het platteland sprake van frustratie. Centrale vraag: hoe is het mogelijk dat een paar wolven het platteland gijzelen?

Geert Meijering heeft een opfokbedrijf voor IJslandse paarden in Westdorp. „Ik kreeg net mail van twee klanten die hun jonge paarden dit jaar niet meer naar mij brengen. Ze vertrouwen het niet.” Hij kan er met zijn verstand niet bij dat er niet ingegrepen wordt. „Er komen steeds meer wolven bij. Dit gaat uit de hand l
open, maar er gebeurt niks. Er zitten allemaal regeltjes in de weg.”
Dat klopt: Europese regels verhinderen het ‘beheer’ van wolven. Alleen probleemwolven mogen worden bejaagd. „Negen wolven in het bos zijn sowieso een probleem”, stelt paardeneigenaar Arja Schuurmans droogjes vast.
Geruchten

„Er worden spelletjes gespeeld”, zegt dierenarts Roering. „De lobby is te sterk.”

Inderdaad beschuldigen mensen die de wolf beschouwen als kroon op het natuurbeleid dierhouders ervan dat ze hun dieren onvoldoende beschermen. Ecologen helpen intussen (nergens bewezen) geruchten de wereld in dat er in wolvengebieden tientallen wolven gestroopt zijn en vinden dat ‘we’ met de wolf moeten leren samenleven.

Op het platteland verbazen en ergeren ze zich over wat ze inmiddels als naïviteit zijn gaan zien.
Schuurmans stuurde in september, samen met de hele straat, een brandbrief naar de provincie Drenthe en de gemeente Midden-Drenthe over de onmogelijkheid om hier samen te leven met de wolf. „De gedeputeerde schreef terug dat hij erover in gesprek zou gaan met de minister. De gemeente schreef dat ze de veiligheid van de inwoners hoog in het vaandel heeft. Sindsdien heb ik niks meer gehoord.”

Wilhelmus

Hoe het afliep met Margreet Teunissen die in Westdorp oog in oog stond met een wolf? Om het dier niet uit het oog te verliezen, heeft ze zich langzaam achteruitlopend uit de voeten gemaakt. Intussen zong ze het Wilhelmus. „Ik liep vroeger overal. Bij Elp, Ellertshaar, Borger, Schoonloo. Dat durf ik niet meer. Ik loop alleen nog bij Westdorp, maar zelfs daar voel ik me niet meer veilig.”
https://dvhn.nl/drenthe/Wolf-heeft-plat ... 33UWFuRlEw

Afbeelding
Afbeelding
Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/15bnNt ... tid=wwXIfr

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:50

tienus63 schreef:
Het was gisteren ook wel raak in regio. Kwestie van tijd dat een dassenburcht wordt ingenomen door een wolf.

nadat ie eerst ff de dassen vermoord heeft... en iedereen was zo blij met de dassen... 8-) 8-)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 18:54

Wij zijn al jaren niet blij met de dassen.

Je kunt land opnieuw inzaaien, trekkers en machines hebben te lijden als ze door een gat stuiteren in het gras of gewas en je ziet die over het hoofd.
De vergoeding voor de schade dekt de werkelijke kosten van de schade niet.
Het is een hoop geregel en gedoe en dan moet er iemand langs komen om de schade in perceel te aanschouwen.

Deze veearts wil ook wel wolven steriliseren.
https://nos.nl/l/2556119

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:05

Hmmm, die zichtmeldingen in Borculo, Ruurlo en Barchem zou weleens iedere keer dezelfde kunnen zijn. Is relatief dicht bij elkaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 20:33

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:05

Ik denk dat de wolf die is gezien Borculo, Barchem, Ruurlo en Vorden, weer onderweg terug is naar Hengel. Is prima te doen, voor zo'n dier.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 21:12

Zichtmelding Barchem Gld
Citaat:
Barchem Gelderland.
16-02-2025

Vanmiddag 15.00 wolf gezien Flierdijk/Vordenseweg Barchem. Ging richting de Flierdijk.

Zekerheid hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/162moy ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 21:13

hoogendroog schreef:
Ik denk dat de wolf die is gezien Borculo, Barchem, Ruurlo en Vorden, weer onderweg terug is naar Hengel. Is prima te doen, voor zo'n dier.

Op zoek naar groene pijpjes in schuurtje aldaar?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:13

Wie weet, ik zal 't vragen als ik het beest spreek :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 23:28

Zichtmelding Olderbekoop Frl, 3-4 wolven
Citaat:
16 februari 2025/Oldeberkoop/Friesland
2 x zichtmelding wolven
Tijd 1st video: 11.00 uur
Tijd 2de video: 17.30 uur, 3-4 wolven.

Achtergrond is Dellebuursterheide

Afbeelding
Afbeelding
Still 1e filmpje

Afbeelding
Still 2e filmpje
Filmpjes via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19T4t7 ... tid=wwXIfr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:01

De bevolking van Oost-Siberië luidt de noodklok over aanvallen van de Amoertijger. Door gebrek aan leefgebied en prooidieren komen de tijgers steeds vaker in bewoond gebied en vallen daar mensen en honden aan.
Klinkt bekend...

https://www.nu.nl/buitenland/6346170/ru ... jgers.html

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 09:30

Zichtmelding Pannerden
Citaat:
Pannerden Gelderland 17-02-2025
07.20 uur
stak een wolf de berghoofdseweg over richting het pannerdensch kanaal, parallel langs de oude Rijn
Betrouwbaarheid hoog!
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18Q1v6 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 09:37

Afbeelding

Afbeelding
Foto via Meldingen in Westerveld
Zichtmelding Nijeholtpade Frl
Citaat:
Nijeholtpade Friesland
17-02-2025

Vanochtend 2 wolven over de weg bij Nijeholtpade. Dit was voor 8 uur. Precieze tijd is helaas niet bekend.

Zekerheid gemiddeld

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DvXaZ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 11:13

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:34

tienus63 schreef:
Citaat:
LEVEN IN WOLVENGEBIED IN NL

Het Dagblad van het Noorden plaatste een artikel waarin het verhaal van inwoners van een wolvengebied verteld wordt:

15 februari 2025/Dagblad van het Noorden

Wolf heeft platteland in z’n greep: angst, frustratie en ergernis. ‘Ik ben permanent op mijn hoede’
De wolf beheerst het leven van steeds meer Drenten. Lang niet iedereen heeft het dier gezien, maar bij menigeen zit het dier tussen de oren. „Ik ben permanent op mijn hoede.”

Margreet Teunissen loopt net buiten Westdorp met haar hond over de Schoolstraat, een klinkerweggetje tussen twee kale akkers. Ineens drukt haar levendige, jonge hond zich plat op de buik, zijn staart tussen de benen. Ze kijkt naar haar hond en daarna het weggetje af: op een meter of twintig afstand, midden op het weggetje, staart een wolf haar aan.
Tot voor kort beweerden wolvendeskundigen nog dat de kans om een wolf tegen te komen klein was. Inmiddels nemen ze in Drenthe en in het Drents-Friese Wold de verhalen van de deskundigen met een paar pond zout.
Hobbyboeren met kleinvee rond het huis, paardenhouders, hondenbezitters, sportievelingen die graag op de fiets het bos introkken, wandelfanaten, campingexploitanten: lang niet iedereen heeft de wolf gezien, maar bij veel bewoners van het platteland zit de wolf inmiddels behoorlijk tussen de oren.
Paarden die het hele jaar dag en nacht buiten stonden, staan op stal en komen alleen nog onder toezicht buiten. Mensen durven ’s avonds het erf niet meer af. „Ik voel me opgesloten”, zegt Arja Schuurmans uit Zwiggelte.

Ze heeft IJslandse paarden die heel veel beweging nodig hebben. Uren was ze ermee op pad in de bossen rond Westerbork. Sinds hier negen wolven huizen is dat allemaal voorbij. „Ik durf het niet meer aan.”

‘Ze kunnen hun gang gaan’
De wolven komen op haar erf en die van buren. Dat weet ze omdat enkele buurmannen nachtcamera’s hebben. Schuurmans „En dan zeggen wolvendeskundigen dat wolven schuw zijn. Onzin! Ze hebben niks te vrezen, ze kunnen hun gang gaan.”
Koe in doodsnood

En dan heeft Schuurmans nog maar een relatief klein probleem. Er zijn bij haar buurman meerdere keren koeien aangevallen en uitgebroken met alle bloederige gevolgen van dien.

Geen unieke gebeurtenis. Afgelopen zomer genoten de bezoekers van de Alberts Hoeve tijdens de Paardendagen in Wateren laat op de avond voor de caravan van de nagloeiende zomerdag. De rust werd ineens verstoord door een gruwelijk geloei. De volgende dag werd duidelijk wat er was gebeurd: even verderop lag een half aangevreten koe in het natte gras.
‘Mensen durven niet meer’

Bij de Alberts Hoeve, een populaire accommodatie voor paardenvakanties, merken ze dat gasten afhaken. „Het wordt hard minder”, zegt Albert Zwiers. „Mensen durven het bos niet meer in met hun paard.”
Roelof Bos heeft dezelfde ervaring. Hij heeft een mini-camping bij Zwiggelte die populair was als uitvalsbasis voor ponykampen. „De organisatie van deze kampen durft de verantwoordelijkheid niet te nemen.”

De gouden tip van wolvendeskundigen hoe te handelen als een wolf te dicht bijkomt, werkt paardenmensen op de lachspieren. Spreek luid en maak gebaren, klinkt het advies van de deskundigen die misschien veel weten van wolven, maar overduidelijk nog nooit op een paard hebben gezeten. Iedere ruiter weet dat een paard de angst van zijn ruiter voelt. Als je dan ook nog luid gaat spreken en gebaren gaat maken, dan is de paniek binnen een halve seconde compleet.
En panikeren, dat kunnen deze vluchtdieren. Mariska Hoeks en Justin Bel uit Hoogersmilde hadden dertien Shetlanders in een wei bij Appelscha. Ze kregen een paar weken geleden bezoek van de wolf. Twee overleefden de aanval niet. „Van een waren alleen nog maar wat botjes over”, zegt Mariska. „De ander was helemaal aangevreten.”
‘Gevochten voor hun leven’

De overige elf pony’s zijn in paniek uitgebroken en de weg op gegaloppeerd. Enkele kilometers verderop werden ze opgevangen door iemand die de dieren een omheinde weide in wist te dirigeren. „Het waren bonte pony’s”, zegt Justin, „maar daar zag je niks meer van. Ze zaten onder de modder. Ze hebben echt gevochten voor hun leven.”

Bert Roering is dierenarts in ruste. Hij heeft wat paarden bij huis die hij dag en nacht buiten liet staan. Liet. ,,Ik haal ze nu naar binnen. ’s Avonds rond elf uur maak ik de laatste ronde op stal. Ik heb op strategische plekken op het erf rieken neergezet. Ik ben permanent op mijn hoede.”
Meer wolvenaanvallen

Het aantal wolven in Nederland explodeerde de laatste twee jaar. Tussen 2019 en 2021 was er één wolvenroedel in Nederland. In 2024 telde Nederland elf roedels. Zeiden deskundigen aanvankelijk dat wolven op wild jagen en vee met rust zouden laten. De cijfers (en de ervaring op het platteland) spreken dit verhaal tegen. In de eerste drie weken van dit jaar kwamen tenminste driehonderd schapen om bij wolvenaanvallen, waaronder meer dan zestig bij Grolloo en Papenvoort. Een jaar eerder waren het in dezelfde periode 160.

Behalve angst voor wolven en ergernis over het licht dat er zit tussen de door deskundigen geventileerde kennis enerzijds en de praktijk anderzijds, is er op het platteland sprake van frustratie. Centrale vraag: hoe is het mogelijk dat een paar wolven het platteland gijzelen?

Geert Meijering heeft een opfokbedrijf voor IJslandse paarden in Westdorp. „Ik kreeg net mail van twee klanten die hun jonge paarden dit jaar niet meer naar mij brengen. Ze vertrouwen het niet.” Hij kan er met zijn verstand niet bij dat er niet ingegrepen wordt. „Er komen steeds meer wolven bij. Dit gaat uit de hand l
open, maar er gebeurt niks. Er zitten allemaal regeltjes in de weg.”
Dat klopt: Europese regels verhinderen het ‘beheer’ van wolven. Alleen probleemwolven mogen worden bejaagd. „Negen wolven in het bos zijn sowieso een probleem”, stelt paardeneigenaar Arja Schuurmans droogjes vast.
Geruchten

„Er worden spelletjes gespeeld”, zegt dierenarts Roering. „De lobby is te sterk.”

Inderdaad beschuldigen mensen die de wolf beschouwen als kroon op het natuurbeleid dierhouders ervan dat ze hun dieren onvoldoende beschermen. Ecologen helpen intussen (nergens bewezen) geruchten de wereld in dat er in wolvengebieden tientallen wolven gestroopt zijn en vinden dat ‘we’ met de wolf moeten leren samenleven.

Op het platteland verbazen en ergeren ze zich over wat ze inmiddels als naïviteit zijn gaan zien.
Schuurmans stuurde in september, samen met de hele straat, een brandbrief naar de provincie Drenthe en de gemeente Midden-Drenthe over de onmogelijkheid om hier samen te leven met de wolf. „De gedeputeerde schreef terug dat hij erover in gesprek zou gaan met de minister. De gemeente schreef dat ze de veiligheid van de inwoners hoog in het vaandel heeft. Sindsdien heb ik niks meer gehoord.”

Wilhelmus

Hoe het afliep met Margreet Teunissen die in Westdorp oog in oog stond met een wolf? Om het dier niet uit het oog te verliezen, heeft ze zich langzaam achteruitlopend uit de voeten gemaakt. Intussen zong ze het Wilhelmus. „Ik liep vroeger overal. Bij Elp, Ellertshaar, Borger, Schoonloo. Dat durf ik niet meer. Ik loop alleen nog bij Westdorp, maar zelfs daar voel ik me niet meer veilig.”
https://dvhn.nl/drenthe/Wolf-heeft-plat ... 33UWFuRlEw

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/15bnNt ... tid=wwXIfr

De gemeente Woudenberg schrijft excact hetzelfde in een brief. En verder niks.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 11:40

Zichtmelding Makkinga Frl
Citaat:
Makkinga Friesland
Goedemorgen,

Vandaag 17-2-25 zagen wij 1 wolf richting de ijsbaan van Makkinga lopen. Dat was om 8.15

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19AGH1 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 13:24

Aanval Nijkerk Gld, 3 schapen gedood
Citaat:
Nijkerk Gelderland 17-02-2025

Aanval op schapen in Nijkerk. 3 schapen gedood

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18ZevN ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 13:45

Zichtmelding Austerlitz U
Citaat:
Austerlitz Utrecht
17-02-2025
07.45 uur

Wolf gezien thv het bosweitje

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 15:05

Aanval Nieuwehorne Frl, minimaal 3 schapen gedood
Citaat:
Nieuwehorne Friesland
17-02-2025

Aanval op schapen in Nieuwehorne, 3 gedood en een aantal gewond

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15zjuB ... tid=wwXIfr

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:15

''n 2024 werd de wolf 2.380 keer (zeker) waargenomen in Nederland en richtte hij veel schade aan: de 795 aanvallen kostten 2.445 landbouwdieren (90% daarvan schapen) het leven. In 2024 werd 27 keer vastgesteld dat pony's en (mini)paarden waren aangevallen door een wolf en daarbij werden gedood op gewond raakten, in totaal gaat het daarbij om meer dan 30 pony's en (mini)paarden.''
https://www.horses.nl/overig-nieuws/wol ... -en-ponys/

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:28

mysa schreef:
De bevolking van Oost-Siberië luidt de noodklok over aanvallen van de Amoertijger. Door gebrek aan leefgebied en prooidieren komen de tijgers steeds vaker in bewoond gebied en vallen daar mensen en honden aan.
Klinkt bekend...

https://www.nu.nl/buitenland/6346170/ru ... jgers.html

Misschien een paar rewilden naar Nederland? Volgens Geist waren grote katachtigen de enigen die een wolven populatie op een natuurlijke manier onder controle kunnen houden ( sarcasme)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 18:53

Zichtmelding Winterswijk Gld
Citaat:
Winterswijk Gelderland
17-02-2025
06.00 uur

Wolf gezien op de Gribbroekweg Winterswijk

Betrouwbaarheid laag

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 18:56

Aanval Oosterwolde Frl, heterdaadje, 3 schapen gedood
Citaat:
Oosterwolde Friesland
17-02-2025
Rond 13.00 uur

Wolf op heterdaad betrapt bij het doden van schapen, minimaal 3 schapen gedood. Wolf is gezien thv van Weper en ging daarna het Tiesingabos in.

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16APfF ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 20:12

Aanval Nijkerk Gld 3 schapen gedood
Citaat:
17 februari 2025/Nijkerk/Gelderland

De beelden van vandaag, wolven aanval op schapen
3 schapen gedood
Eigenaar heel veel sterkte!

Filmpjes (van de aanval) via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19piDA ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 21:18

Aanval Doornspijk,
6 drachtige ooienbgedood achter wolfwerend raster

Citaat:
Doornspijk Gelderland.
17-02-2025

Na vorige week 6 drachtige schapen verloren te zijn bij een wolven aanval, vandaag opnieuw 6 drachtige schapen dood. Schapen stonden achter wolfwerend raster met 8000 volt.

Sterkte voor de eigenaar.

Zekerheid hoog.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19ufQd ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 17-02-25 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt