Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:23

Ze dreigen zo vaak dat het lachwekkend wordt. Poetin gaat zeker geen navo land aanvallen want hij weet heel goed dat dat zijn einde is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:28

Als Poetin denkt, dat Rusland sterker is dan de NAVO, dan zie ik het er (NAVO landen aanvallen) van komen. Maar ik zie wel meer zaken zeer somber in.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:41

Dat denkt hij (nog) niet.

De Russische centrale bank heeft voor vanochtend de handel in edelmetalen en derivaten opgeschort. Reden onbekend maar Darth Putin heeft maar vast een 0-roebel biljet laten drukken. ;)

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:49

Olaf Scholz:
https://x.com/Bundeskanzler/status/1801308479912571049
Poetin heeft een plan: hij wil de oorlog voortzetten totdat iedereen de steun aan Oekraïne opgeeft.
Zijn plan mislukte vandaag.
Als G7 mobiliseren wij 50 miljard dollar voor Oekraïne – om zijn soevereiniteit te verdedigen. Een historische stap.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:53

Babootje schreef:
Olaf Scholz:
https://x.com/Bundeskanzler/status/1801308479912571049
Poetin heeft een plan: hij wil de oorlog voortzetten totdat iedereen de steun aan Oekraïne opgeeft.
Zijn plan mislukte vandaag.
Als G7 mobiliseren wij 50 miljard dollar voor Oekraïne – om zijn soevereiniteit te verdedigen. Een historische stap.

En de volgende bedreiging van Darth Vlad als reactie op dit bericht komt eraan in 5....4.....3....2....1....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:04

mysa schreef:
Dat denkt hij (nog) niet.

De Russische centrale bank heeft voor vanochtend de handel in edelmetalen en derivaten opgeschort. Reden onbekend maar Darth Putin heeft maar vast een 0-roebel biljet laten drukken. ;)

Yep. Redelijke paniek daar sinds de nieuwe sancties en de meltdown van Gazprom.
https://x.com/Gerashchenko_en/status/18 ... 8525034859
Russische media melden dat websites van verschillende grote Russische banken niet downloaden of klanten niet toestaan ​​in te loggen.
Deze omvatten Rosbank, Gazprombank en de beurs van Moskou.

https://x.com/Tendar/status/1801166025611682158
De inmiddels door Duitsland genationaliseerde gasaannemer "Uniper" heeft een aanklacht ingediend tegen Gazprom en gewonnen. De straf eist dat het Russische Gazprom € 13 miljard compensatie moet betalen voor niet geleverd aardgas. Met deze straf komen ook alle lopende contracten tussen Uniper en het Russische gasbedrijf te vervallen.
Uniper betwijfelt of Gazprom deze rekening zal betalen en waarschijnlijk zal afschrijven, maar als Gazprom ooit zaken wil doen in Duitsland, hun meest lucratieve markt, zullen ze geen andere keuze hebben dan de rekening te betalen, plus rente. China zal dit nooit kunnen compenseren, zelfs niet in het jaar 2035.
De financiële verplichtingen van Rusland worden steeds groter, zonder enige hoop dat deze zullen worden teruggedraaid. In feite schildert het een nog groter doelwit op de rug van Poetin. De oorlogsindustrie maakt de zaken alleen maar erger, omdat zij producten produceert die de volgende maand al worden vernietigd.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/18 ... 3926433831
De Chinese Yuan zal de belangrijkste munteenheid van Rusland worden: de Russische Centrale Bank
De wisselkoers tussen de yuan en de roebel zal nu het traject bepalen voor alle andere valutaparen, inclusief de euro en de dollar, aldus de verklaring van de bank.
Ondertussen zijn er bij veel Russische banken geen dollars te koop, melden Russische media.
Mensen staan ​​in de rij bij banken en geldautomaten om contant geld op te nemen (inclusief roebels).
Groot-Brittannië heeft zich aangesloten bij de Amerikaanse sancties van gisteren tegen de Russische beurs.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:37

Of we zo blij moeten zijn met de toenemende invloed van "vriend" Xi Jinping in Rusland is nog maar de vraag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:48

https://x.com/Osinttechnical/status/1801442634700865557
Gisterenavond hebben Oekraïense drones (naar verluidt meer dan 30) zich gericht op de Russische vliegbasis Morozovsk, de thuisbasis van een aantal Su-30/34/35 aanvalsvliegtuigen van de Russische luchtmacht.
In de buurt van de basis waren talloze explosies te horen, terwijl er ook rook en vlammen in de buurt opstegen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:01

https://x.com/igorsushko/status/1800992038785065102
Militaire steun aan Oekraïne zal verplicht worden voor alle NAVO-leden* en zal centraal worden gecoördineerd door het NAVO-commando. Zal volgende maand op de NAVO-Top in Washington worden afgerond.
* Hongarije is vrijgesteld in ruil voor het niet meer dwarsliggen bij dit soort besluiten.

Heeft wel tot gevolg dat niet alle NAVO informatie (inclusief inlichtingen) meer met Hongarije wordt gedeeld
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 3175014740
Het Noord-Atlantisch Bondgenootschap heeft de uitwisseling van informatie, inclusief inlichtingen, met Hongarije beperkt vanwege de positie van de autoriteiten van het land in relatie tot de NAVO

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:06

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:11

Poetin wil aan de onderhandelingstafel met Oekraine
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 7985529893
"Rusland is bereid om zelfs morgen aan de onderhandelingstafel over Oekraïne te gaan zitten", aldus Poetin
"Oekraïense troepen moeten worden teruggetrokken uit het hele grondgebied van de nieuwe Russische regio's. Kiev moet verklaren dat er geen plannen zijn om lid te worden van de NAVO", voegde Khuilo eraan toe.

En voert zijn nucleaire dreigementen nog een keer op.
https://x.com/Gerashchenko_en/status/18 ... 0918415747
“De oproep tot een strategische nederlaag van Rusland, dat over het grootste arsenaal aan kernwapens beschikt, demonstreert het onbetaalbare avonturisme van westerse politici.” - Poetin, die het Westen de schuld geeft van zijn 'egoïsme en arrogantie'.

Poetin heeft zijn nucleaire dreigingen de laatste tijd opgevoerd. Tijdens verschillende recente internationale gebeurtenissen hebben Oekraïense bondgenoten een aantal zeer krachtige beslissingen genomen en beloften gedaan om een ​​Oekraïense overwinning mogelijk te maken. Poetin begrijpt dat duidelijk, vandaar de nucleaire kaart.
Nu is de snelheid van het leveren van wapens en munitie aan de Oekraïense verdedigers van het allergrootste belang. Er is veel beloofd, en het is van cruciaal belang dat dit in de nabije toekomst daadwerkelijk de frontlinies bereikt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:43

Babootje schreef:
Poetin wil aan de onderhandelingstafel met Oekraine
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 7985529893
"Rusland is bereid om zelfs morgen aan de onderhandelingstafel over Oekraïne te gaan zitten", aldus Poetin
"Oekraïense troepen moeten worden teruggetrokken uit het hele grondgebied van de nieuwe Russische regio's. Kiev moet verklaren dat er geen plannen zijn om lid te worden van de NAVO", voegde Khuilo eraan toe.

Als Oekraïne daar zijn troepen terugtrekt, en Rusland ook, dan blijft het toch Oekraïens grondgebied? En geen lid van de Navo is toch geen ramp (zou ik zelf persoonlijk een gat in de lucht voor springen als mijn land dat zou beslissen, en ik ben doodsbang voor een Navo-gebied dat tot aan de grenzen van Rusland reikt, daar kan niets goeds van komen). Oostenrijk, Cyprus, Malta en nog één land zijn ook geen lid van de Navo, lijkt me niet dat daar zoveel oorlogsdreiging is. Dit lijkt trouwens heel erg op het voorstel van 2 jaar geleden, maar ik geloof dat toen die "omstreden" regio's onafhankelijk zouden worden.

Mij klinkt dit plan toch beter in de oren dan een oorlog waarbij vooral de gewone man (want militairen zijn eigenlijk ook gewone mannen als ze niet vrijwillig in legerdienst zijn) getroffen wordt. En als het op niets uitdraait, kan je nog altijd verder vechten toch? (liever niet natuurlijk).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:48

Nee hwn dat heb je niet goed begrepen. Die gebieden blijven dan Russisch en als de Russen verder willen kunnen ze dat doen vanaf die gebieden. Dus de veroveraar wordt beloond voor de inval. Dat is een ongekend slecht plan want de oorspronkelijke bewoners zullen verjaagd worden of erger (de Russen zijn geen fijne veroveraars) en Oekraïne heeft dan nul recht op vergoeding van alle kosten die Rusland ze met de oorlog bezorgd heeft.

Dus dat gaat ook niet gebeuren. Maar Rusland kan vandaag nog vertrekken uit Oekraïne en dan is de oorlog voorbij. Kunnen herstelbetalingen afgesproken worden etc. Daar wil Oekraïne zeker voor tekenen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:49

Ah goed nieuws, de Russen houden er serieus rekening mee dat ze binnenkort de Krim gaan verliezen:
Citaat:
De Russische bezetters op de Krim bereiden zich voor om alle museumcollecties van het schiereiland naar Rusland te brengen.
De hoofden van museuminstellingen van de Krim ontvingen een brief van het zogenaamde 'Ministerie van Cultuur van de Republiek van de Krim'.
Managers kregen de opdracht om waardevolle spullen van het museum gereed te maken voor 'evacuatie', dat wil zeggen voor diefstal.
https://x.com/EuromaidanPR/status/1801904715992555672

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:55

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:09

pien_2010 schreef:
Nee hwn dat heb je niet goed begrepen. Die gebieden blijven dan Russisch en als de Russen verder willen kunnen ze dat doen vanaf die gebieden. Dus de veroveraar wordt beloond voor de inval. Dat is een ongekend slecht plan want de oorspronkelijke bewoners zullen verjaagd worden of erger (de Russen zijn geen fijne veroveraars) en Oekraïne heeft dan nul recht op vergoeding van alle kosten die Rusland ze met de oorlog bezorgd heeft.

Dus dat gaat ook niet gebeuren. Maar Rusland kan vandaag nog vertrekken uit Oekraïne en dan is de oorlog voorbij. Kunnen herstelbetalingen afgesproken worden etc. Daar wil Oekraïne zeker voor tekenen.

Daar zal Rusland natuurlijk niet voor tekenen, tenzij die Navo-toetreding van tafel is, anders is het gewoon een nederlaag toegeven en volledig gezichtsverlies.

En wat als ze nu iets zoals mijn versie als plan voorleggen? Die 3 omstreden regio's als gedemilitariseerde zone van beide kanten, en Oekraïne niet in de Navo? Met als tegendrukmiddel dat de Navo Oekraïne zal steunen als Rusland zich niet aan de overeenkomst houdt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:17

Niet akkoord voor mij.

Ander voorbeeld.

De Duitsers wandelen Nederland en België binnen. Ondanks getekende papieren (situatie in 1991 Rusland Oekraïne , dat Rusland Oekraïense souvereiniteit erkend waarvoor Oekraïne hun nucleaire macht heeft opgegeven!).
Terug naar Nl en België. Na 2 jaar zijn delen van beiden landen door de Duitsers ingenomen. Er komt een vredesvoorstel. Nl en België gaan tekenen dat Duitsland die gebieden mag behouden en dat Nederland en België niet bij de Navo mogen.

Ben je dan nog zo voor? Ik denk dat je net als de Oekraïners met de Russen, die Duitsers uit je land wil hebben en wel zsm!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:23

Iets dergelijks is voorgesteld door een van de NAVO-bazen.
Laat Oekraïne toetreden tot de NAVO minus de nu door Rusland bezette gebieden. Het is creatief en gedurfd maar ik ben te veel leek om het concept op zijn merites te beoordelen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:54

De vrees van Rusland voor de Navo is vooral dat er Amerikaanse troepen aan hun landsgrenzen zouden staan heb ik indertijd gelezen. Als die 3 bezette gebieden de gebieden zijn die aan Rusland palen, zou het wel eens kunnen werken zou ik denken (al is er heel veel dat ik politiek vind kunnen werken, maar in de praktijk om onzichtbare redenen niet gedaan wordt. Ik denk dat ik graag alles gemakkelijk oplos, en dat de politiek liever moeilijk doet :) ).

Maar dan kunnen die gebieden toch ook niet "gewoon" Oekraïne zijn? Wij Belgen kunnen toch waarschijnlijk ook niet zeggen: OK, we houden Brussel in de Navo, maar Vlaanderen, Wallonië en de Duitstalige Oostkantons stappen eruit? Zouden die gebieden dan een soort onafhankelijk worden?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:01

pien_2010 schreef:
Niet akkoord voor mij.

Ander voorbeeld.

De Duitsers wandelen Nederland en België binnen. Ondanks getekende papieren (situatie in 1991 Rusland Oekraïne , dat Rusland Oekraïense souvereiniteit erkend waarvoor Oekraïne hun nucleaire macht heeft opgegeven!).
Terug naar Nl en België. Na 2 jaar zijn delen van beiden landen door de Duitsers ingenomen. Er komt een vredesvoorstel. Nl en België gaan tekenen dat Duitsland die gebieden mag behouden en dat Nederland en België niet bij de Navo mogen.

Ben je dan nog zo voor? Ik denk dat je net als de Oekraïners met de Russen, die Duitsers uit je land wil hebben en wel zsm!

Nu heb jij me verkeerd begrepen: in mijn versie blijven die omstreden gebieden ofwel deel van Oekraïne, ofwel worden ze onafhankelijk (maar zonder militaire basissen om zo niet - gewild of ongewild - te gaan provoceren). Dus nee, in jouw voorbeeld mag Duitsland van mij de bezette delen van Nederland en België niet behouden, al zou ik denk ik wel voorstander zijn van een tijdelijk staakt-het-vuren terwijl er verder onderhandeld wordt. En mijn mening over de Navo ken je intussen waarschijnlijk al: ik spring een gat in de lucht als die ooit afgeschaft wordt, om meerdere redenen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:05

Die gebieden zijn, net als de Krim , niet omstreden, ze zijn Oekraïens en niet Russisch. Punt, geen discussie over mogelijk !
NAVO heeft er niets mee te maken, Putin heeft zelfs toegegeven dat het niets met navo te maken had. Heb het al eerder gezegd maar met deze opmerkingen kom je echt in het gebied van Putin in de kaart spelen!!
NAVO afschaffen is een garantie op oorlog en voor je zegt ; ja maar . De beste manier om een oorlog te voorkomen is om je voor te bereiden op een oorlog.
En Poetin is gewoon een dictator als hitler en consorten, met grootheidswaanzin!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:03

Nou, ik begreep dat het dan de bedoeling zou zijn dat Oekraïne zelf (dus 'op persoonlijke titel') wel gewoon door blijft vechten in de Donbass. Maar dat de NAVO pas in actie zou komen als Rusland doelen in de rest van het land treft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:12

hwn schreef:
pien_2010 schreef:
Niet akkoord voor mij.

Ander voorbeeld.

Nu heb jij me verkeerd begrepen: in mijn versie blijven die omstreden gebieden ofwel deel van Oekraïne, ofwel worden ze onafhankelijk (maar zonder militaire basissen om zo niet - gewild of ongewild - te gaan provoceren). Dus nee, in jouw voorbeeld mag Duitsland van mij de bezette delen van Nederland en België niet behouden, al zou ik denk ik wel voorstander zijn van een tijdelijk staakt-het-vuren terwijl er verder onderhandeld wordt. En mijn mening over de Navo ken je intussen waarschijnlijk al: ik spring een gat in de lucht als die ooit afgeschaft wordt, om meerdere redenen.

Ok daar had ik je verkeerd begrepen.

Over de NAVO denken wij echt verschillend! Poetin heeft veel geflikt maar een NAVO land is hij vanaf gebleven.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:12

BigOne schreef:
Die gebieden zijn, net als de Krim , niet omstreden, ze zijn Oekraïens en niet Russisch. Punt, geen discussie over mogelijk !
NAVO heeft er niets mee te maken, Putin heeft zelfs toegegeven dat het niets met navo te maken had. Heb het al eerder gezegd maar met deze opmerkingen kom je echt in het gebied van Putin in de kaart spelen!!
NAVO afschaffen is een garantie op oorlog en voor je zegt ; ja maar . De beste manier om een oorlog te voorkomen is om je voor te bereiden op een oorlog.
En Poetin is gewoon een dictator als hitler en consorten, met grootheidswaanzin!

BigOne, ga toch niet zo drammen met je mening over de Navo. Ik ben het helemaal niet eens met je spreuk over oorlog, hoe vaak je die ook herhaalt. Ik denk er helemaal anders over, al heel mijn leven, en ik betwijfel of dat ooit zal veranderen, ik hoop van niet. Er zijn best wel wat landen die niet in de Navo zijn, en die zelfs geen leger hebben, en die blijken best vreedzaam te zijn.

En ik noem het omstreden omdat er over gevochten wordt, niet omdat ik betwijfel wie de rechtmatige "eigenaar" is. Misschien beetje ongelukkig gekozen woord, maar ik kan niet direct een beter verzinnen.

Maar ik ga me hier niet te vaak in mengen, heb altijd gezegd dat één conflict genoeg is om me op toe te spitsen (en dat blijft Palestina) dus ik hou me weer even op de achtergrond, vond alleen het "vredesoverleg" de moeite waard om even te volgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:17

Vreedzaam kunnen zijn is een geschenk dat nogal afhankelijk is van je buren en meer nog van welke grote, gevaarlijke vrienden je hebt.