Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:28

IMANDRA schreef:
journee schreef:
Als het niet uitmaakt wie er eerst woonden, dan maakt het nu toch ook niet uit dat de Joden het land van de Palestijnen veroveren? Of toch wel? Is het vervolgen en verdrijven van een volk wel oké als het niet nu gebeurt? Ik heb persoonlijk geen probleem met migranten hoewel ik wel mijn vraagtekens zet hoe migratie zou moeten verlopen, in Nederland is dit ook niet optimaal geregeld. Maar ik zou geen geweld gebuiken om migranten te gaan weren, nee.

Oh, gaan we koloniseren van een ander land nu echt gewoon goedpraten?
Mijn punt is gewoon dat je niet zomaar kan verwachten dat een ander volk, wat daar dan woont, 'haar' land gewoon weggeeft zonder enig conflict. En dat ik niet vind dat de joden recht hebben op dat land, omdat ze daar 2000 jaar geleden "eventjes" hebben gezeten, net als zo veel andere volkeren. Fijn als de Palestijnen zelf hadden gezegd van joh, zielig voor jullie, hier is een stuk land, maar dat was niet zo. Het VK had Palestina als kolonie en die hebben dat wel "even" voor beide volken bepaald.

journee schreef:
Zolang migratie in vrede gebeurt zou samenleven geen probleem moeten zijn toch? Dat de palestijnen nu in deze situatie zitten hebben ze niet te danken aan hun eigen tolerantie, maar het gebrek hieraan. Dat neemt niet weg dat ik het niet goed vind wat nu in Gaza of sowieso op palestijns grondgebied gebeurt. Deze acties gaan veel te ver. Wat ik wel wil benadrukken is dat beide partijen in mijn ogen net zoveel recht hebben om in het gebied te wonen. Het is gewoon eeuwig zonde dat het allemaal zo gelopen is en de Palestijnen en Joden niet vreedzaam in het gebied konden samenleven.

Is dat zo? De Palestijnen werden ineens overspoeld door migranten waardoor ze in de minderheid kwamen, en hun kolonisator (zeg je dat zo, haha?), de VK, bepaalde wel even dat ze een stuk land af moesten geven. Dan is het toch helemaal niet gek dat "vredig samenleven" niet is gelukt?

Ik vind het echt verbazingwekkend dat je er zo makkelijk over praat.

Nogmaals: het geweld van beide kanten keur ik niet goed. Maar ik kan er wél begrip voor opbrengen.

In 1948 was de verhouding 2/3 Arabieren en 1/3 joods. Van de huidige Israëlische bevolking is 75% na 1948 in Israël geboren. Hoewel het land voor 1948 onder Brits gezag stond, hebben de verenigde Naties toen het volledige plan geopperd en gesteund voor een tweestaten oplossing, zodat de Britten het gebied zijn onafhankelijkheid terug kon geven zonder hopelijk de regio in een een oorlog te storten. Elk lid van de Verenigde Naties is dus even verantwoordelijk voor het idee en de mislukking die erop volgde.

Persoonlijk vind ik juist dat ik er helemaal niet 'makkelijk' over praat. Ik heb mezelf echter wel geprobeerd te verdiepen in de regio en alles wat er aan de conflicten vooraf is gegaan. Dat betekent niet dat ik het 100% met beide partijen eens ben. Wel dat ik voor beide partijen begrip op kan brengen, hoewel ik niet altijd begrip heb voor keuzes die zijn gemaakt. Twee fouten maken namelijk geen goed. Ik vind het vooral erg zonde voor alle betrokkenen dat het allemaal zo gelopen is, omdat een eerlijke oplossing steeds verder weg lijkt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Electra63 schreef:
Het begon niet op 7 oktober.

@Journee,
Echt bizar hoe jij het verdrijven en vermoorden van Palestijnen, die daar geboren zijn, goed praat, omdat 4000 jaar geleden daar Joden woonden.

Even kort samengevat.

Journee is denk ik wijs genoeg haar vrouwtje te staan. Maar dit zie ik haar dus totaal niet doen. Ik ben het niet eens met haar argumenten. Maar met name in de laatste berichten neemt ze een duidelijk standpunt in.

En ik snap het wel. De joden zitten daar nu eenmaal, door toedoen van VK. De zee inknikkeren is lastig. De wereld is heel grijs. Het is niet dat als iemand nuance aanbrengt, ze direct iets goedpraat.

Iemand direct een hoekje induwen is bovendien niet heel constructief.

Iedereen hier is tegen het zinloze geweld. Als verstandige mensen moeten we vast een nette discussie kunnen hebben toch?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

journee schreef:
In 1948 was de verhouding 2/3 Arabieren en 1/3 joods. Van de huidige Israëlische bevolking is 75% na 1948 in Israël geboren. Hoewel het land voor 1948 onder Brits gezag stond, hebben de verenigde Naties toen het volledige plan geopperd en gesteund voor een tweestaten oplossing, zodat de Britten het gebied zijn onafhankelijkheid terug kon geven zonder hopelijk de regio in een een oorlog te storten. Elk lid van de Verenigde Naties is dus even verantwoordelijk voor het idee en de mislukking die erop volgde.

Eens. Maar maakt het nog niet goed dat een land gewoon wordt weggegeven.

journee schreef:
Persoonlijk vind ik juist dat ik er helemaal niet 'makkelijk' over praat. Ik heb mezelf echter wel geprobeerd te verdiepen in de regio en alles wat er aan de conflicten vooraf is gegaan. Dat betekent niet dat ik het 100% met beide partijen eens ben. Wel dat ik voor beide partijen begrip op kan brengen, hoewel ik niet altijd begrip heb voor keuzes die zijn gemaakt. Twee fouten maken namelijk geen goed. Ik vind het vooral erg zonde voor alle betrokkenen dat het allemaal zo gelopen is, omdat een eerlijke oplossing steeds verder weg lijkt.

Zo kwam het wel over, maar fijn dat je het wel erkent. Ik denk namelijk dat het veel te makkelijk gesteld is dat 'de joden hebben daar ooit gewoond dus mogen ze gewoon weer terug dat land terugnemen'.

Ik ben het met je eens dat het ontzettend zonde is hoe het nu loopt en is gelopen en ik denk dat een eerlijke oplossing inderdaad ook steeds verder weg lijkt. Sterker nog, ik denk dat een eerlijke oplossing ook niet haalbaar is. Want uiteindelijk blijft het oneerlijk dat de joden een stuk land van een ander hebben gekregen, maar je gaat nu ook niet meer de staat Israël opheffen zodat de Palestijnen dat stuk terugkrijgen.

Het is een ontzettend ingewikkeld conflict en als zelfs de slimste mensen er geen eenduidige oplossing voor hebben, dan heb ik dat als leek zeer zeker niet. De hoop is dat ze ooit in vrede kunnen 'samen'leven en dat Israël bijv. de oude grenzen zoals in 1948 zijn bepaald kan respecteren, zodat het twee aparte landen kunnen zijn en blijven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Eens. Maar maakt het nog niet goed dat een land gewoon wordt weggegeven.

journee schreef:

Zo kwam het wel over, maar fijn dat je het wel erkent. Ik denk namelijk dat het veel te makkelijk gesteld is dat 'de joden hebben daar ooit gewoond dus mogen ze gewoon weer terug dat land terugnemen'.

Ik ben het met je eens dat het ontzettend zonde is hoe het nu loopt en is gelopen en ik denk dat een eerlijke oplossing inderdaad ook steeds verder weg lijkt. Sterker nog, ik denk dat een eerlijke oplossing ook niet haalbaar is. Want uiteindelijk blijft het oneerlijk dat de joden een stuk land van een ander hebben gekregen, maar je gaat nu ook niet meer de staat Israël opheffen zodat de Palestijnen dat stuk terugkrijgen.

Het is een ontzettend ingewikkeld conflict en als zelfs de slimste mensen er geen eenduidige oplossing voor hebben, dan heb ik dat als leek zeer zeker niet. De hoop is dat ze ooit in vrede kunnen 'samen'leven en dat Israël bijv. de oude grenzen zoals in 1948 zijn bepaald kan respecteren, zodat het twee aparte landen kunnen zijn en blijven.

Dat werd in 1948 als oplossing gezien, maar zie ik nu niet meer gebeuren.

Mijn stelling is ook niet: 'de Joden hebben daar gewoond, dus mogen ze het land overnemen.' Mijn stelling is dat de Joden nergens ter wereld een thuisland hadden omdat ze uit hun thuisland Judea zijn verjaagd. Ik vind dat de wereld van iedereen is en dat iemand het recht heeft naar het land van oorsprong terug te keren, zeker als ze het land niet vrijwillig hebben verlaten.

Dat ik vind dat verschillende groepen evenveel recht hebben om in een gebied te wonen, betekent niet dat ik voorstander ben om een land in stukjes op te delen. Alleen bleek samenleven in de regio een Utopie. Dat Palestina onder Brits gezag stond maakt de situatie extra ingewikkeld. Toch hebben de Britten wel geprobeerd om rekening te houden met de Palestijnse bevolking door migratie aan banden te leggen, dit was alleen niet voldoende om de vrede te bewaren.

Het is een samenloop van omstandigheden geweest waardoor een onafhankelijk Israël is ontstaan. De Joden hebben dit niet afgedwongen, het is hen aangeboden en zij hebben dit geaccepteerd. (Dit is iets anders als mensen verdrijven om het land over te nemen, wat nu aan de orde is.)

Dat de palestijnen niet stonden te juichen om de helft van hun land op te geven kan ik goed begrijpen, alhoewel hun dit ook een onafhankelijke Palestina had opgeleverd onder de regels van de VN. Maar hun houding en het geweld dat zij tegen de Joodse migranten hadden vind ik een stap te ver. (En de houding en het geweld van Joden nu tegen de Palestijnen idem.)

Waar het mij vooral om gaat is dat Joodse mensen (in elk geval voor 1948) het land niet van de Palestijnen hebben afgepakt, het ontstaan van Israël een samenloop van omstandigheden is geweest, dat Joodse mensen ook het recht hebben om hun woonplaats te kiezen (temeer als je voorouders/ wortels er liggen) en 75% van de Joden in Israël er daadwerkelijk geboren zijn, waardoor het dus daadwerkelijk hun thuisland /geboortegrond is. Dat zijn belangrijke details die voor mijn gevoel vaak over het hoofd worden gezien. Ik ben in dit conflict ook niet pro-israel of pro-Palestina, maar pro-vrede. Hoe dit te bewerkstelligen is blijft inderdaad alleen de grote vraag.

mce

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Ik mag van mijn moeder niet op vreemde facebooklinkjes klikken, wat is er te zien?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

Raineri schreef:
Electra63 schreef:
Het begon niet op 7 oktober.

@Journee,
Echt bizar hoe jij het verdrijven en vermoorden van Palestijnen, die daar geboren zijn, goed praat, omdat 4000 jaar geleden daar Joden woonden.

Even kort samengevat.

Journee is denk ik wijs genoeg haar vrouwtje te staan. Maar dit zie ik haar dus totaal niet doen. Ik ben het niet eens met haar argumenten. Maar met name in de laatste berichten neemt ze een duidelijk standpunt in.

En ik snap het wel. De joden zitten daar nu eenmaal, door toedoen van VK. De zee inknikkeren is lastig. De wereld is heel grijs. Het is niet dat als iemand nuance aanbrengt, ze direct iets goedpraat.

Iemand direct een hoekje induwen is bovendien niet heel constructief.

Iedereen hier is tegen het zinloze geweld. Als verstandige mensen moeten we vast een nette discussie kunnen hebben toch?

Mooi gezegd Raineri, en Electra63, ik praat het verdrijven en vermoorden van Palestijnen niet goed, net als ik geweld tegen de Joden niet acceptabel vind. In mijn optiek hebben Joden (om verschillende redenen) echter wel recht om ook, samen met palestijnen in het gebied te wonen.

(Maar dat vind ik ook van vluchtelingen en migranten die naar Nederland komen, alhoewel misschien ook niet iedereen het daar mee eens is.)

Ik geef ook aan dat de manier waarop dit gebeurt wel belangrijk is. En hoe Israël is ontstaan is zeker niet mijn idee van ideaal, maar gedane zaken nemen geen keer, dus nu rest vooral het beste van de situatie zien te maken, in plaats van wat er nu in de regio gebeurt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:22

Nou ja, je woorden draaien toch heel mooi om de situatie in het hier en nu heen: het houdt het idee van een 'gecompliceerde' situatie in stand, geeft ruim baan aan alle verhalen die de zionisten hierom vertellen, en je houdt het eufemistisch bij 'wat er nu in de regio gebeurt' of 'de keuzes die Netanyahu maakt' - alsof dat kleine dingen zijn.

Maar het is vernietiging. Stelselmatige, gerichte vernietiging van alles wat Palestijns was, zowel het leven als hun land. Niet 4000 jaar geleden, niet 2000 jaar geleden, niet in 1948, maar nu. Er wordt gericht gemoord, hele steden worden platgebuldozerd zodat er niets meer op te bouwen is als de bombardementen ooit stoppen, ziekenhuizen, opvangkampen, vluchtelingen, ze zijn allemaal welbewust doelwit geworden van de Israeliers die mensen vermoorden. En dat speelt dus nu.

Daar een beetje eufemistisch omheen praten maakt je niet voor vrede, je draagt dan zelf bewust bij aan het wegpraten van wat er gebeurt.
Misschien praat je het dan niet 'goed' - maar je praat het zeker 'weg', je wilt de ernst van de situatie, de gerichte wreedheden en de grootschaligheid van de vernietiging in elk geval nadrukkelijk uit het verhaal houden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

Sigrid Kaag wist vanochtend bij Buitenhof heel goed te verwoorden hoe vreselijk ermbarmelijk het nu in Gaza is. Dat was echt tranentrekkend.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Shadow0 schreef:
Nou ja, je woorden draaien toch heel mooi om de situatie in het hier en nu heen: het houdt het idee van een 'gecompliceerde' situatie in stand, geeft ruim baan aan alle verhalen die de zionisten hierom vertellen, en je houdt het eufemistisch bij 'wat er nu in de regio gebeurt' of 'de keuzes die Netanyahu maakt' - alsof dat kleine dingen zijn.

Maar het is vernietiging. Stelselmatige, gerichte vernietiging van alles wat Palestijns was, zowel het leven als hun land. Niet 4000 jaar geleden, niet 2000 jaar geleden, niet in 1948, maar nu. Er wordt gericht gemoord, hele steden worden platgebuldozerd zodat er niets meer op te bouwen is als de bombardementen ooit stoppen, ziekenhuizen, opvangkampen, vluchtelingen, ze zijn allemaal welbewust doelwit geworden van de Israeliers die mensen vermoorden. En dat speelt dus nu.

Daar een beetje eufemistisch omheen praten maakt je niet voor vrede, je draagt dan zelf bewust bij aan het wegpraten van wat er gebeurt.
Misschien praat je het dan niet 'goed' - maar je praat het zeker 'weg', je wilt de ernst van de situatie, de gerichte wreedheden en de grootschaligheid van de vernietiging in elk geval nadrukkelijk uit het verhaal houden.

Fijn dat jij precies weet wat ik denk en vind shadow. Misschien moet ik jou mijn posts maar laten schrijven..?

Of zou het zo kunnen zijn dat dit vooral aannames zijn van jezelf die je op mij projecteert?

Dan heb ik meer interesse in wat jouw gedachten over het onderwerp zelf zijn. Wat ik denk weet ik namelijk al, en dat is niet wat jij insinueert. :')
Laatst bijgewerkt door journee op Gisteren, 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

robert45 schreef:
Precies, als Iran nou niet alle regels aan haar laars had gelapt en niet 90 meter onder een berg zonder toezicht uranium aan het verrijken was geweest dan was dit hele gedoe niet nodig geweest.

Wie zegt dat Iran zich aan die regels moet houden? Dat doen de VS en Israël ook niet.

Dus ik bepaal in mijn eentje dat de buurman geen muziek meer mag draaien, en vervolgens bombardeer ik zijn huis omdat hij zich niet aan 'de regels' houdt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Vredelievende medebokkers
Vertel mij eens, wat gaat er gebeuren als Israel alle wapens neerlegt?

En niet vanuit westers perspectief kijken maar naar de realiteit

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:09

Echwel schreef:

Er is een gezegde: Als de Arabieren hun wapens neerleggen, zal er vrede zijn. Als Israël zijn wapens neerlegt zal er geen Israël meer zijn.

Dat is waarschijnlijk wel een adequate omschrijving van de situatie, waar jij op doelt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:09

Lieser schreef:
robert45 schreef:
Precies, als Iran nou niet alle regels aan haar laars had gelapt en niet 90 meter onder een berg zonder toezicht uranium aan het verrijken was geweest dan was dit hele gedoe niet nodig geweest.

Wie zegt dat Iran zich aan die regels moet houden? Dat doen de VS en Israël ook niet.

Dus ik bepaal in mijn eentje dat de buurman geen muziek meer mag draaien, en vervolgens bombardeer ik zijn huis omdat hij zich niet aan 'de regels' houdt.

Omdat ze een verdrag getekend hebben. Het non-proliferatieverdrag. Daarin staat dat je afspreekt iets niet te doen.

Israël heeft dat verdrag nooit getekend. De VS had ten tijde van tekenen al kernbommen, maar maakt, zoals afgesproken, niks bij. Rusland ook niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Journee

Dat bedoel ik
Ook wereldwijd....
Waarom.leven wij dagelijks in angst in een land als Nederland

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

Sowieso is "ik houd me niet aan regels omdat een ander dat niet doet' nogal een matig argument.

Je gaat toch ook geen bank beroven omdat iemand anders dat ook doet?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

journee schreef:
Echwel schreef:

Er is een gezegde: Als de Arabieren hun wapens neerleggen, zal er vrede zijn. Als Israël zijn wapens neerlegt zal er geen Israël meer zijn.

Dat is waarschijnlijk wel een adequate omschrijving van de situatie, waar jij op doelt?

En hetzelfde geldt voor Rusland en Oekraïne.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:19

Echwel schreef:

Je maakt het wel heel zwart wit. Wapens neerleggen hoeft niet. Maar weerloze kinderen platbombarderen en hun alle humanitaire hulp ontnemen lijkt toch wel op etnische zuivering. En dat hebben 2 israelische ministers ook letterlijk gezegd.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:23

Dat ben ik me je eens Benzz. Gaza gaat voor mij alle perken te buiten en ik heb zo'n vreselijke hekel aan die Smotrich en Ben Gvir die geen enkel mededogen lijken te hebben. Die zijn geen haar beter dan Hamas. Dit had ook allemaal anders aangepakt kunnen worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:24

Benzz schreef:
Echwel schreef:

Je maakt het wel heel zwart wit. Wapens neerleggen hoeft niet. Maar weerloze kinderen platbombarderen en hun alle humanitaire hulp ontnemen lijkt toch wel op etnische zuivering. En dat hebben 2 israelische ministers ook letterlijk gezegd.

De aanslag op 7 oktober was vreselijk, maar de vergelding van Netanyahu is buiten proporties.

En ik geloof niet, dat deze aanslag niet voorzien was door de Israëlische geheime dienst.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:27

Electra63 schreef:
En ik geloof niet, dat deze aanslag niet voorzien was door de Israëlische geheime dienst.

Dat geloof ik inmiddels ook niet meer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:28

Zoals vanochtend in Buitenhof werd vernoemd, het zijn 2 grote egoś die nu bezig zijn. Geen strategie, geen plan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:35

journee schreef:

Eh nee, dat is helemaal verkeerd. De Palestijnse vluchtelingen hebben geen water, geen voedsel en geen woningen meer...welke wapens kunnen ze nog oppakken? Toch voert Israel de oorlog doodleuk door.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Echwel schreef:

Er zit nogal wat ruimte tussen de wapens neerleggen en zelf landen aanvallen. Dus je vraag slaat nergens op.

Bovendien, waarom mag Israël van jou wel wapens hebben en Iran niet?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

Shadow0 schreef:
[

Eh nee, dat is helemaal verkeerd. De Palestijnse vluchtelingen hebben geen water, geen voedsel en geen woningen meer...welke wapens kunnen ze nog oppakken? Toch voert Israel de oorlog doodleuk door.

En een heleboel kinderen die geen ouders meer hebben, in een tshirtje zonder ondergoed lopen. Compleet een uitzichtloos leven.