IMANDRA schreef:journee schreef:Als het niet uitmaakt wie er eerst woonden, dan maakt het nu toch ook niet uit dat de Joden het land van de Palestijnen veroveren? Of toch wel? Is het vervolgen en verdrijven van een volk wel oké als het niet nu gebeurt? Ik heb persoonlijk geen probleem met migranten hoewel ik wel mijn vraagtekens zet hoe migratie zou moeten verlopen, in Nederland is dit ook niet optimaal geregeld. Maar ik zou geen geweld gebuiken om migranten te gaan weren, nee.
Oh, gaan we koloniseren van een ander land nu echt gewoon goedpraten?
Mijn punt is gewoon dat je niet zomaar kan verwachten dat een ander volk, wat daar dan woont, 'haar' land gewoon weggeeft zonder enig conflict. En dat ik niet vind dat de joden recht hebben op dat land, omdat ze daar 2000 jaar geleden "eventjes" hebben gezeten, net als zo veel andere volkeren. Fijn als de Palestijnen zelf hadden gezegd van joh, zielig voor jullie, hier is een stuk land, maar dat was niet zo. Het VK had Palestina als kolonie en die hebben dat wel "even" voor beide volken bepaald.journee schreef:Zolang migratie in vrede gebeurt zou samenleven geen probleem moeten zijn toch? Dat de palestijnen nu in deze situatie zitten hebben ze niet te danken aan hun eigen tolerantie, maar het gebrek hieraan. Dat neemt niet weg dat ik het niet goed vind wat nu in Gaza of sowieso op palestijns grondgebied gebeurt. Deze acties gaan veel te ver. Wat ik wel wil benadrukken is dat beide partijen in mijn ogen net zoveel recht hebben om in het gebied te wonen. Het is gewoon eeuwig zonde dat het allemaal zo gelopen is en de Palestijnen en Joden niet vreedzaam in het gebied konden samenleven.
Is dat zo? De Palestijnen werden ineens overspoeld door migranten waardoor ze in de minderheid kwamen, en hun kolonisator (zeg je dat zo, haha?), de VK, bepaalde wel even dat ze een stuk land af moesten geven. Dan is het toch helemaal niet gek dat "vredig samenleven" niet is gelukt?
Ik vind het echt verbazingwekkend dat je er zo makkelijk over praat.
Nogmaals: het geweld van beide kanten keur ik niet goed. Maar ik kan er wél begrip voor opbrengen.
In 1948 was de verhouding 2/3 Arabieren en 1/3 joods. Van de huidige Israëlische bevolking is 75% na 1948 in Israël geboren. Hoewel het land voor 1948 onder Brits gezag stond, hebben de verenigde Naties toen het volledige plan geopperd en gesteund voor een tweestaten oplossing, zodat de Britten het gebied zijn onafhankelijkheid terug kon geven zonder hopelijk de regio in een een oorlog te storten. Elk lid van de Verenigde Naties is dus even verantwoordelijk voor het idee en de mislukking die erop volgde.
Persoonlijk vind ik juist dat ik er helemaal niet 'makkelijk' over praat. Ik heb mezelf echter wel geprobeerd te verdiepen in de regio en alles wat er aan de conflicten vooraf is gegaan. Dat betekent niet dat ik het 100% met beide partijen eens ben. Wel dat ik voor beide partijen begrip op kan brengen, hoewel ik niet altijd begrip heb voor keuzes die zijn gemaakt. Twee fouten maken namelijk geen goed. Ik vind het vooral erg zonde voor alle betrokkenen dat het allemaal zo gelopen is, omdat een eerlijke oplossing steeds verder weg lijkt.