Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:32

dierenfan schreef:
Lithya schreef:
Hebben jullie ook wat gelezen over dat, omdat binnenkort mest mag worden uitgereden, veel schapen naar binnen gaan? Dit zou er voor zorgen dat er minder te eten is en de wolven zich waarschijnlijk op mensen gaan richten. Zou ergens in een artikel hebben gestaan, maar kan het nergens vinden.

Hier in omgeving gaan ze naar binnen ivm lammetjes krijgen. Nog nooit gehoord ivm mest rijden. Vele weilanden wordt geen mest op gereden namelijk

Dat leek mij ook aannemelijker, dan vanwege mest rijden. Afwachten hoe groot de ellende gaat worden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:32

Staat een zoekteam op :)
Maar dan degene vol met miscommunicaties en late of geen reacties :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:33

tienus63 schreef:
Citaat:
15 februari 2025/Dagblad van het Noorden
Wolf heeft platteland in z’n greep: angst, frustratie en ergernis. ‘Ik ben permanent op mijn hoede’
De wolf beheerst het leven van steeds meer Drenten. Lang niet iedereen heeft het dier gezien, maar bij menigeen zit het dier tussen de oren. „Ik ben permanent op mijn hoede.”

Margreet Teunissen loopt net buiten Westdorp met haar hond over de Schoolstraat, een klinkerweggetje tussen twee kale akkers. Ineens drukt haar levendige, jonge hond zich plat op de buik, zijn staart tussen de benen. Ze kijkt naar haar hond en daarna het weggetje af: op een meter of twintig afstand, midden op het weggetje, staart een wolf haar aan.
Tot voor kort beweerden wolvendeskundigen nog dat de kans om een wolf tegen te komen klein was. Inmiddels nemen ze in Drenthe en in het Drents-Friese Wold de verhalen van de deskundigen met een paar pond zout.
Hobbyboeren met kleinvee rond het huis, paardenhouders, hondenbezitters, sportievelingen die graag op de fiets het bos introkken, wandelfanaten, campingexploitanten: lang niet iedereen heeft de wolf gezien, maar bij veel bewoners van het platteland zit de wolf inmiddels behoorlijk tussen de oren.
Paarden die het hele jaar dag en nacht buiten stonden, staan op stal en komen alleen nog onder toezicht buiten. Mensen durven ’s avonds het erf niet meer af. „Ik voel me opgesloten”, zegt Arja Schuurmans uit Zwiggelte.

Ze heeft IJslandse paarden die heel veel beweging nodig hebben. Uren was ze ermee op pad in de bossen rond Westerbork. Sinds hier negen wolven huizen is dat allemaal voorbij. „Ik durf het niet meer aan.”

‘Ze kunnen hun gang gaan’
De wolven komen op haar erf en die van buren. Dat weet ze omdat enkele buurmannen nachtcamera’s hebben. Schuurmans „En dan zeggen wolvendeskundigen dat wolven schuw zijn. Onzin! Ze hebben niks te vrezen, ze kunnen hun gang gaan.”
Koe in doodsnood

En dan heeft Schuurmans nog maar een relatief klein probleem. Er zijn bij haar buurman meerdere keren koeien aangevallen en uitgebroken met alle bloederige gevolgen van dien.

Geen unieke gebeurtenis. Afgelopen zomer genoten de bezoekers van de Alberts Hoeve tijdens de Paardendagen in Wateren laat op de avond voor de caravan van de nagloeiende zomerdag. De rust werd ineens verstoord door een gruwelijk geloei. De volgende dag werd duidelijk wat er was gebeurd: even verderop lag een half aangevreten koe in het natte gras.
‘Mensen durven niet meer’

Bij de Alberts Hoeve, een populaire accommodatie voor paardenvakanties, merken ze dat gasten afhaken. „Het wordt hard minder”, zegt Albert Zwiers. „Mensen durven het bos niet meer in met hun paard.”
Roelof Bos heeft dezelfde ervaring. Hij heeft een mini-camping bij Zwiggelte die populair was als uitvalsbasis voor ponykampen. „De organisatie van deze kampen durft de verantwoordelijkheid niet te nemen.”

De gouden tip van wolvendeskundigen hoe te handelen als een wolf te dicht bijkomt, werkt paardenmensen op de lachspieren. Spreek luid en maak gebaren, klinkt het advies van de deskundigen die misschien veel weten van wolven, maar overduidelijk nog nooit op een paard hebben gezeten. Iedere ruiter weet dat een paard de angst van zijn ruiter voelt. Als je dan ook nog luid gaat spreken en gebaren gaat maken, dan is de paniek binnen een halve seconde compleet.
En panikeren, dat kunnen deze vluchtdieren. Mariska Hoeks en Justin Bel uit Hoogersmilde hadden dertien Shetlanders in een wei bij Appelscha. Ze kregen een paar weken geleden bezoek van de wolf. Twee overleefden de aanval niet. „Van een waren alleen nog maar wat botjes over”, zegt Mariska. „De ander was helemaal aangevreten.”
‘Gevochten voor hun leven’

De overige elf pony’s zijn in paniek uitgebroken en de weg op gegaloppeerd. Enkele kilometers verderop werden ze opgevangen door iemand die de dieren een omheinde weide in wist te dirigeren. „Het waren bonte pony’s”, zegt Justin, „maar daar zag je niks meer van. Ze zaten onder de modder. Ze hebben echt gevochten voor hun leven.”

Bert Roering is dierenarts in ruste. Hij heeft wat paarden bij huis die hij dag en nacht buiten liet staan. Liet. ,,Ik haal ze nu naar binnen. ’s Avonds rond elf uur maak ik de laatste ronde op stal. Ik heb op strategische plekken op het erf rieken neergezet. Ik ben permanent op mijn hoede.”
Meer wolvenaanvallen

Het aantal wolven in Nederland explodeerde de laatste twee jaar. Tussen 2019 en 2021 was er één wolvenroedel in Nederland. In 2024 telde Nederland elf roedels. Zeiden deskundigen aanvankelijk dat wolven op wild jagen en vee met rust zouden laten. De cijfers (en de ervaring op het platteland) spreken dit verhaal tegen. In de eerste drie weken van dit jaar kwamen tenminste driehonderd schapen om bij wolvenaanvallen, waaronder meer dan zestig bij Grolloo en Papenvoort. Een jaar eerder waren het in dezelfde periode 160.

Behalve angst voor wolven en ergernis over het licht dat er zit tussen de door deskundigen geventileerde kennis enerzijds en de praktijk anderzijds, is er op het platteland sprake van frustratie. Centrale vraag: hoe is het mogelijk dat een paar wolven het platteland gijzelen?

Geert Meijering heeft een opfokbedrijf voor IJslandse paarden in Westdorp. „Ik kreeg net mail van twee klanten die hun jonge paarden dit jaar niet meer naar mij brengen. Ze vertrouwen het niet.” Hij kan er met zijn verstand niet bij dat er niet ingegrepen wordt. „Er komen steeds meer wolven bij. Dit gaat uit de hand l
open, maar er gebeurt niks. Er zitten allemaal regeltjes in de weg.”
Dat klopt: Europese regels verhinderen het ‘beheer’ van wolven. Alleen probleemwolven mogen worden bejaagd. „Negen wolven in het bos zijn sowieso een probleem”, stelt paardeneigenaar Arja Schuurmans droogjes vast.
Geruchten

„Er worden spelletjes gespeeld”, zegt dierenarts Roering. „De lobby is te sterk.”

Inderdaad beschuldigen mensen die de wolf beschouwen als kroon op het natuurbeleid dierhouders ervan dat ze hun dieren onvoldoende beschermen. Ecologen helpen intussen (nergens bewezen) geruchten de wereld in dat er in wolvengebieden tientallen wolven gestroopt zijn en vinden dat ‘we’ met de wolf moeten leren samenleven.

Op het platteland verbazen en ergeren ze zich over wat ze inmiddels als naïviteit zijn gaan zien.
Schuurmans stuurde in september, samen met de hele straat, een brandbrief naar de provincie Drenthe en de gemeente Midden-Drenthe over de onmogelijkheid om hier samen te leven met de wolf. „De gedeputeerde schreef terug dat hij erover in gesprek zou gaan met de minister. De gemeente schreef dat ze de veiligheid van de inwoners hoog in het vaandel heeft. Sindsdien heb ik niks meer gehoord.”

Wilhelmus

Hoe het afliep met Margreet Teunissen die in Westdorp oog in oog stond met een wolf? Om het dier niet uit het oog te verliezen, heeft ze zich langzaam achteruitlopend uit de voeten gemaakt. Intussen zong ze het Wilhelmus. „Ik liep vroeger overal. Bij Elp, Ellertshaar, Borger, Schoonloo. Dat durf ik niet meer. Ik loop alleen nog bij Westdorp, maar zelfs daar voel ik me niet meer veilig.”
https://dvhn.nl/drenthe/Wolf-heeft-plat ... 33UWFuRlEw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1UA1Br ... tid=wwXIfr

Goed stuk. Als je niet in wolvengebied woont, kan je je misschien geen voorstelling maken hoe enorm je op je hoede bent constant.

Vanavond liep ik einde middag met de hond langs de weg. Omdat ik denk dat ik veiliger ben daar, dat er gauwer iemandnlangs komt, mocht er iets gebeuren. Maar joh, ik woon in enorm landelijk gebied, dus amper verkeer. In de avond loop ik met een verstraler. Zoon moet bellen als ie bij de bus is gearriveerd, die moet om half zeven door het bos. Alles krijgt een extra lading, je zintuigen staan buiten op scherp.

Wat her mooie daarvan is, is dat je ander wild spot. Zo zag ik einde middag 7 damherten het bos in rennen en een stuk verderop 5 reeen. Wat me op viel, is dat zowel bij reeen als damherten, 1 dier een stuk van de rest op uitkijk staat. Ik ben blij dat ze er nog zijn.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 21:38

Zichtmelding Annen D’r
Citaat:
Annen Drenthe
15-2-2025
14.00 uur

Wolf gezien. Was wat aan het rondscharrelen bij een sloot en wat aan het drinken.

Betrouwbaarheid gemiddeld

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19qZcc ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 21:46

Zichtmelding Beetserszwaag Frl
Citaat:
Beesterzwaag Friesland
15-02-2025
18.00 uur

Mogelijk een wolf gezien in het bos van Beesterzwaag hij was zo'n 30 meter bij mijn zoon vandaan en liep de golfbaan op.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19prbr ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 22:05

Zichtmelding Oudehorne Frl
Citaat:
Oudehorne Friesland
15-2-2025
18.20 uur

Fietser heeft grote wolf gezien zo’n 20 a 30 meter voor zich. Hij schoot van het ene bos het andere in. Dit was op de Eilewijksreed in Oudehorne.

Betrouwbaarheid gemiddeld

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1FNQf2 ... tid=wwXIfr

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:24

tienus63 schreef:
Citaat:
15 februari 2025/Dagblad van het Noorden
Wolf heeft platteland in z’n greep: angst, frustratie en ergernis. ‘Ik ben permanent op mijn hoede’
De wolf beheerst het leven van steeds meer Drenten. Lang niet iedereen heeft het dier gezien, maar bij menigeen zit het dier tussen de oren. „Ik ben permanent op mijn hoede.”

Margreet Teunissen loopt net buiten Westdorp met haar hond over de Schoolstraat, een klinkerweggetje tussen twee kale akkers. Ineens drukt haar levendige, jonge hond zich plat op de buik, zijn staart tussen de benen. Ze kijkt naar haar hond en daarna het weggetje af: op een meter of twintig afstand, midden op het weggetje, staart een wolf haar aan.
Tot voor kort beweerden wolvendeskundigen nog dat de kans om een wolf tegen te komen klein was. Inmiddels nemen ze in Drenthe en in het Drents-Friese Wold de verhalen van de deskundigen met een paar pond zout.
Hobbyboeren met kleinvee rond het huis, paardenhouders, hondenbezitters, sportievelingen die graag op de fiets het bos introkken, wandelfanaten, campingexploitanten: lang niet iedereen heeft de wolf gezien, maar bij veel bewoners van het platteland zit de wolf inmiddels behoorlijk tussen de oren.
Paarden die het hele jaar dag en nacht buiten stonden, staan op stal en komen alleen nog onder toezicht buiten. Mensen durven ’s avonds het erf niet meer af. „Ik voel me opgesloten”, zegt Arja Schuurmans uit Zwiggelte.

Ze heeft IJslandse paarden die heel veel beweging nodig hebben. Uren was ze ermee op pad in de bossen rond Westerbork. Sinds hier negen wolven huizen is dat allemaal voorbij. „Ik durf het niet meer aan.”

‘Ze kunnen hun gang gaan’
De wolven komen op haar erf en die van buren. Dat weet ze omdat enkele buurmannen nachtcamera’s hebben. Schuurmans „En dan zeggen wolvendeskundigen dat wolven schuw zijn. Onzin! Ze hebben niks te vrezen, ze kunnen hun gang gaan.”
Koe in doodsnood

En dan heeft Schuurmans nog maar een relatief klein probleem. Er zijn bij haar buurman meerdere keren koeien aangevallen en uitgebroken met alle bloederige gevolgen van dien.

Geen unieke gebeurtenis. Afgelopen zomer genoten de bezoekers van de Alberts Hoeve tijdens de Paardendagen in Wateren laat op de avond voor de caravan van de nagloeiende zomerdag. De rust werd ineens verstoord door een gruwelijk geloei. De volgende dag werd duidelijk wat er was gebeurd: even verderop lag een half aangevreten koe in het natte gras.
‘Mensen durven niet meer’

Bij de Alberts Hoeve, een populaire accommodatie voor paardenvakanties, merken ze dat gasten afhaken. „Het wordt hard minder”, zegt Albert Zwiers. „Mensen durven het bos niet meer in met hun paard.”
Roelof Bos heeft dezelfde ervaring. Hij heeft een mini-camping bij Zwiggelte die populair was als uitvalsbasis voor ponykampen. „De organisatie van deze kampen durft de verantwoordelijkheid niet te nemen.”

De gouden tip van wolvendeskundigen hoe te handelen als een wolf te dicht bijkomt, werkt paardenmensen op de lachspieren. Spreek luid en maak gebaren, klinkt het advies van de deskundigen die misschien veel weten van wolven, maar overduidelijk nog nooit op een paard hebben gezeten. Iedere ruiter weet dat een paard de angst van zijn ruiter voelt. Als je dan ook nog luid gaat spreken en gebaren gaat maken, dan is de paniek binnen een halve seconde compleet.
En panikeren, dat kunnen deze vluchtdieren. Mariska Hoeks en Justin Bel uit Hoogersmilde hadden dertien Shetlanders in een wei bij Appelscha. Ze kregen een paar weken geleden bezoek van de wolf. Twee overleefden de aanval niet. „Van een waren alleen nog maar wat botjes over”, zegt Mariska. „De ander was helemaal aangevreten.”
‘Gevochten voor hun leven’

De overige elf pony’s zijn in paniek uitgebroken en de weg op gegaloppeerd. Enkele kilometers verderop werden ze opgevangen door iemand die de dieren een omheinde weide in wist te dirigeren. „Het waren bonte pony’s”, zegt Justin, „maar daar zag je niks meer van. Ze zaten onder de modder. Ze hebben echt gevochten voor hun leven.”

Bert Roering is dierenarts in ruste. Hij heeft wat paarden bij huis die hij dag en nacht buiten liet staan. Liet. ,,Ik haal ze nu naar binnen. ’s Avonds rond elf uur maak ik de laatste ronde op stal. Ik heb op strategische plekken op het erf rieken neergezet. Ik ben permanent op mijn hoede.”
Meer wolvenaanvallen

Het aantal wolven in Nederland explodeerde de laatste twee jaar. Tussen 2019 en 2021 was er één wolvenroedel in Nederland. In 2024 telde Nederland elf roedels. Zeiden deskundigen aanvankelijk dat wolven op wild jagen en vee met rust zouden laten. De cijfers (en de ervaring op het platteland) spreken dit verhaal tegen. In de eerste drie weken van dit jaar kwamen tenminste driehonderd schapen om bij wolvenaanvallen, waaronder meer dan zestig bij Grolloo en Papenvoort. Een jaar eerder waren het in dezelfde periode 160.

Behalve angst voor wolven en ergernis over het licht dat er zit tussen de door deskundigen geventileerde kennis enerzijds en de praktijk anderzijds, is er op het platteland sprake van frustratie. Centrale vraag: hoe is het mogelijk dat een paar wolven het platteland gijzelen?

Geert Meijering heeft een opfokbedrijf voor IJslandse paarden in Westdorp. „Ik kreeg net mail van twee klanten die hun jonge paarden dit jaar niet meer naar mij brengen. Ze vertrouwen het niet.” Hij kan er met zijn verstand niet bij dat er niet ingegrepen wordt. „Er komen steeds meer wolven bij. Dit gaat uit de hand l
open, maar er gebeurt niks. Er zitten allemaal regeltjes in de weg.”
Dat klopt: Europese regels verhinderen het ‘beheer’ van wolven. Alleen probleemwolven mogen worden bejaagd. „Negen wolven in het bos zijn sowieso een probleem”, stelt paardeneigenaar Arja Schuurmans droogjes vast.
Geruchten

„Er worden spelletjes gespeeld”, zegt dierenarts Roering. „De lobby is te sterk.”

Inderdaad beschuldigen mensen die de wolf beschouwen als kroon op het natuurbeleid dierhouders ervan dat ze hun dieren onvoldoende beschermen. Ecologen helpen intussen (nergens bewezen) geruchten de wereld in dat er in wolvengebieden tientallen wolven gestroopt zijn en vinden dat ‘we’ met de wolf moeten leren samenleven.

Op het platteland verbazen en ergeren ze zich over wat ze inmiddels als naïviteit zijn gaan zien.
Schuurmans stuurde in september, samen met de hele straat, een brandbrief naar de provincie Drenthe en de gemeente Midden-Drenthe over de onmogelijkheid om hier samen te leven met de wolf. „De gedeputeerde schreef terug dat hij erover in gesprek zou gaan met de minister. De gemeente schreef dat ze de veiligheid van de inwoners hoog in het vaandel heeft. Sindsdien heb ik niks meer gehoord.”

Wilhelmus

Hoe het afliep met Margreet Teunissen die in Westdorp oog in oog stond met een wolf? Om het dier niet uit het oog te verliezen, heeft ze zich langzaam achteruitlopend uit de voeten gemaakt. Intussen zong ze het Wilhelmus. „Ik liep vroeger overal. Bij Elp, Ellertshaar, Borger, Schoonloo. Dat durf ik niet meer. Ik loop alleen nog bij Westdorp, maar zelfs daar voel ik me niet meer veilig.”
https://dvhn.nl/drenthe/Wolf-heeft-plat ... 33UWFuRlEw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1UA1Br ... tid=wwXIfr

Wat een goed stuk, het verwoordt heel mooi hoe ik het zelf ook ervaar. Heel fijn om ziets als krantenartikel te lezen. Het zal nog geen zoden aan de dijk zetten, maar de herkenning doet wel goed.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 23:22

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 03:54

Het is weer bar en boos de laatste dagen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 08:34

Nyaleti schreef:
Ik weet dat sommige hier een warmte- of nachtcamera hebben.
Heel toevallig iemand in de buurt van Baarle Nassau?
Wordt een hond vermist (andere dan die herder die al maanden loopt) en ze horen wel geblaf maar vinden de hond niet.. Bang dat hij gewond is of vast zit oid dus willen met een camera gaan kijken.
Of mocht je iemand weten die zo'n ding heeft, ik hoor t graag.

Ik zou lokale jagers contacteren, zij hebben vaak drones met dergelijke camera om ook reeen in een veld op te sporen voor de oogst

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:32

Wolf gezien 40 km van de grens met Nederland in een heel populair wandel gebied en vlakbij een camping.

Toen hij ons zag rende hij heel snel weg en aan de honden te merken worden we niet gevolgd.

De groep van de hoge venen is dus nog normaal qua gedrag.

Afbeelding

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:35

Mist schreef:
Nyaleti schreef:
Ik weet dat sommige hier een warmte- of nachtcamera hebben.
Heel toevallig iemand in de buurt van Baarle Nassau?
Wordt een hond vermist (andere dan die herder die al maanden loopt) en ze horen wel geblaf maar vinden de hond niet.. Bang dat hij gewond is of vast zit oid dus willen met een camera gaan kijken.
Of mocht je iemand weten die zo'n ding heeft, ik hoor t graag.

Ik zou lokale jagers contacteren, zij hebben vaak drones met dergelijke camera om ook reeen in een veld op te sporen voor de oogst

Ja klopt idd mijn buurman is oud jager en heeft een warmtecamera.
Hij woon in weelde.
Stuur mij maar even een pb als het nog nodig is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 12:20

Zichtmelding Xhoffraix (B)
Citaat:
Xhoffraix België
16-02-2025
08.15 uur

Rond 8:15 wolf gezien in xhoffraix ( 45 km van nederlandse grens ). Wolf liep op het pad. Toen hij ons zag met de honden rende hij snel weg. Was vlakbij de camping.

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18vPKx ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 12:22

Zichtmelding Bourtange Gr
Citaat:
Bourtange -de Pallert -Groningen.
16-02-2025

Vanmorgen rond 07.30 een wolf gezien. Ging richting het Duitse bos achter de Pallert.

Zekerheid hoog.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15evzQ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 12:24

Zichtmelding Oosterstreek Frl
Citaat:
Oosterstreek Friesland.
16-02-2025

Vanmorgen rond 10.00 een wolf gezien. Kwam uit de boswal tussen Dragtsma en Schelhaas.

Zekerheid gemiddeld.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15dBeo ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 14:00

Zichtmelding Borculo Gld, wolf rent langs paardenweide
Citaat:
Borculo Gelderland
16-02-2025
12.30 uur

Vanmorgen wolf gezien tussen Borculo en Ruurlo aan de Kappermaatsweg.

Zekerheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1B9BWS ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 14:03

Voorbeeld hoe gemakkelijk een hond binnen wolfwerende afrastering komt.
Godzijdank heeft de hond niets gepakt.
Citaat:
16 februari 2025
Even voor de duidelijkheid
Mensen die reageren met : ''mijn hond dit, mijn hond dat
Kuddes grazen vrijwel altijd op grond die niet in eigendom is. Het neerzetten van een vast raster is daarom niet toegestaan.
Dit raster heet bij BIJ12 een verplaatsbaar raster met stroom
Weten we dat dit niet werkt, ja dat weten we. Maar ipv commentaar te leveren, kom met de oplossing!
https://www.bij12.nl/onderwerp/faunasch ... en/wolven/
Schaapskudde Doorn/Utrecht
Raster met stroom
Gelukkig was dit een hele brave hond, maar als een hond dit kan....
https://www.facebook.com/reel/1269821354306829

Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/12FLhK ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 14:38

Zichtmelding Punthorst Ov
Citaat:
Punthorst Overijssel
16-02-2025
12.30 uur

Wolf gespot in de bossen bij de Evenboersweg. Liep op een draf richting Nieuwleusden.

Zekerheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1XVRK3 ... tid=wwXIfr

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:34

tienus63 schreef:
Zichtmelding Punthorst Ov
Citaat:
Punthorst Overijssel
16-02-2025
12.30 uur

Wolf gespot in de bossen bij de Evenboersweg. Liep op een draf richting Nieuwleusden.

Zekerheid hoog

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1XVRK3 ... tid=wwXIfr

Dat is wel weer dichtbij he tienus63

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 18:24

Het was gisteren ook wel raak in regio. Kwestie van tijd dat een dassenburcht wordt ingenomen door een wolf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 18:25

Aanval Donkerbroek Frl, minimaal 10 schapen gedood
Citaat:
Donkerbroek Friesland.
16-02-2025

Vannacht bij wolven aanval minstens 10 schapen gedood en meerdere gewond, of deze het gaan redden is nog de vraag.

Zekerheid hoog.

#geenwolf
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1GvHzW ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 18:28

Wolf verjaagd uit weide schapen en pony Ruurlo Gld
Citaat:
Ruurlo Gelderland.
16-02-2025

Vanmorgen wolf bij schapen en pony in de wei. Gelukkig heeft de eigenaar hem op tijd kunnen wegjagen. Wolf rende weg richting Ruurlo.

Zekerheid hoog.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AB1oP ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 18:30

Zichtmelding zoldertrap Frl
Citaat:
Olterterp Friesland.
16-02-2025

Vanmorgen rond 10.30 wolf gezien in de bossen bij Olterterp. Ging op een draf door de bossen op 100 meter afstand van de melder.

Zekerheid gemiddeld.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15Pets ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 18:32

Zichtmelding Barchem Gld
Citaat:
Barchem Gelderland
16-02-2025
15.50 uur

Vanmiddag wolf gezien langs de Bosheurneweg in Barchem. Looprichting was Maandagsdijk.

Zekerheid hoog!

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1ENPbu ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 18:33

Zichtmelding Vorden Gld
Citaat:
Vorden Gelderland
16-02-2025
14.30 uur

Vanmiddag wolf gezien langs de Schuttestraat in Vorden over erf/wei.
Melder geeft aan dat hij ook gespot is tussen Ruurlo en Barchem. Zat achter schapen aan. Een voorbijganger heeft hem door toeteren kunnen verjagen.

Zekerheid hoog!

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18XSgP ... tid=wwXIfr