pien_2010 schreef:Vooral slap gepraat vind ik het 99...Wat ik merk bij mezelf dat ik behoorlijk geschrokken ben van de reactie van de Franse partij van Macron in de EU.
De schrik zit hem bij mij dat we een regering bijna hebben met een extreme partij waarbij:
1. Het extreme niet benoemd mag worden
2. Zelfs oppositie, kritiek niet geuit mag worden.
De reacties in de EU hebben mij met de neus op de feiten geduwd dat het toch wel heel bijzonder is dat er in Nederland een coalitie is met zo'n extreme rechtse partij er in.
Dus in dit topic zijn we daarover voorlopig nog niet uitgepraat.
Daar mag jij van alles van vinden, zoals iedereen daar iets van vindt.
Ik weet niet hoe het uit zal pakken. De kwaliteit van Nederland is dat wij kunnen polderen. Dat kennen de Fransen niet. Wordt met deze coalitie juist de angel uit deze extreme partij gehaald? Of gaat de VVD volledig onderuit en gaat de schuld krijgen van van alles en nog wat? Of andere scenarios?
Ik weet het niet. Ik blijf het heel goed volgen. En ja, ik vind het ook goed dat de PVV regering verantwoordelijkheid gaat nemen. En tevens vind ik het niet OK en enorm schaamtevol dat mijn geboorteland zo'n regering heeft en iedereen buiten Nederland zich daar enorm over verbaasd.
Nederland is in het buitenland altijd een vooruitstrevend enorm tolerant modern land geweest. Er waait een andere wind. Daar krijgen wij hier in Frankrijk wel commentaar op. Daar vindt men wel wat van.
Dus al jouw moeite ten spijt door de suggestie te wekken dat links een slechte verliezer is, zul je er aan moeten wennen dat wat in Nederland gebeurt zeer opmerkelijk is en we internationaal onder het vergrootglas liggen. Deze kritische geluiden op deze coalitie gaat vele male verder als wat jij suggereert hierboven!
Dus wen er maar aan zou ik zo zeggen. Dit, het onder een vergrootglas liggen, houdt de komende jaren echt niet op in en buiten Nederland dus ook niet in dit topic!
er zijn anders heel wat landen momenteel die een flink "rechtse" nationalistische koers zijn gaan varen. De Europese voorbeelden kennen jullie, maar ook een land als India onder premier Modi is zeer nationalistisch en vijandig aan niet-Indiase invloeden geworden. In elk geval in cultureel opzicht. Hoe het daar met handel en economie gaat ben ik minder van op de hoogte (voordat iemand die daar meer van af weet me kapittelt! Daar laat ik me dan graag over informeren!)