Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:37

Loretta schreef:
De oppositie mag best eens heel goed duidelijk maken dat dit beleid slecht is voor een groot deel van de Nederlanders.
Dat soort commentaar leveren behoort tot het voeren van oppositie.

Oja, als deze partijen het doen wel :j

:+

We gaan vanzelf zien hoe slecht dit beleid (of het gebrek eraan) is voor een groot deel van de Nederlanders. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn moet het een eitje zijn voor de huidige oppositiepartijen om over vier jaar de grootste te worden en te laten zien hoe het wél moet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:43

996981 schreef:
Ik moet zeggen dat ik aardig zat begin te worden van nieuwsartikelen over oppositiepartijen die overal commentaar op hebben.

Echt, pak je verlies, zorg dat je zelf met een duidelijke visie en gedegen plan komt zodat je zelf over vier jaar de grootste kunt worden.

?

Hoezo ben je het zat?
Hoezo "neem je verlies?" - we zijn een democratie!

Zo werkt politiek.
De as. regering heeft plan A en om haar moverende redenen heeft de oppositie meer met oplossingen richting B.
Dat heeft niets, nada niente te maken met "onsportief".

...we zijn geen dictatuur.
De as. regering heeft gesproken, "nou dan zal het wel goed zijn ofzo..."

(Misschien ben je enthousiast over de plannen van het accoord en baal je dat niet iedereen dat is.
Dat is prima.
Maar dat is NIET wat je schreef.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:47

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Ik moet zeggen dat ik aardig zat begin te worden van nieuwsartikelen over oppositiepartijen die overal commentaar op hebben.

Echt, pak je verlies, zorg dat je zelf met een duidelijke visie en gedegen plan komt zodat je zelf over vier jaar de grootste kunt worden.

?

Hoezo ben je het zat?
Hoezo "neem je verlies?" - we zijn een democratie!

Zo werkt politiek.
De as. regering heeft plan A en om haar moverende redenen heeft de oppositie meer met oplossingen richting B.
Dat heeft niets,nada niente te maken met "onsportief".
...we zijn geen dictatuur.

Wat het onsportief maakt is dat toen de pvv als oppositiepartij commentaar had op de coalitie hij voor van alles werd uitgemaakt. Vervolgens doet men nu precies hetzelfde.

En ja, ik vind iedere dag hetzelfde nieuwsbericht over hoe de oppositiepartijen het niet eens zijn met de plannen van de coalitie nogal overbodig. Precies om de reden die jij aangeeft. Het is logisch dat je oppositie het niet eens is met de coalitie. Daar hoeven niet iedere dag meerdere nieuwsartikelen over te worden geschreven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:51

Vooral slap gepraat vind ik het 99...Wat ik merk bij mezelf dat ik behoorlijk geschrokken ben van de reactie van de Franse partij van Macron in de EU.
De schrik zit hem bij mij dat we een regering bijna hebben met een extreme partij waarbij:
1. Het extreme niet benoemd mag worden
2. Zelfs oppositie, kritiek niet geuit mag worden.

De reacties in de EU hebben mij met de neus op de feiten geduwd dat het toch wel heel bijzonder is dat er in Nederland een coalitie is met zo'n extreme rechtse partij er in.
Dus in dit topic zijn we daarover voorlopig nog niet uitgepraat.
Daar mag jij van alles van vinden, zoals iedereen daar iets van vindt.

Ik weet niet hoe het uit zal pakken. De kwaliteit van Nederland is dat wij kunnen polderen. Dat kennen de Fransen niet. Wordt met deze coalitie juist de angel uit deze extreme partij gehaald? Of gaat de VVD volledig onderuit en gaat de schuld krijgen van van alles en nog wat? Of andere scenarios?

Ik weet het niet. Ik blijf het heel goed volgen. En ja, ik vind het ook goed dat de PVV regering verantwoordelijkheid gaat nemen. En tevens vind ik het niet OK en enorm schaamtevol dat mijn geboorteland zo'n regering heeft en iedereen buiten Nederland zich daar enorm over verbaasd.

Nederland is in het buitenland altijd een vooruitstrevend enorm tolerant modern land geweest. Er waait een andere wind. Daar krijgen wij hier in Frankrijk wel commentaar op. Daar vindt men wel wat van.
Dus al jouw moeite ten spijt door de suggestie te wekken dat links een slechte verliezer is, zul je er aan moeten wennen dat wat in Nederland gebeurt zeer opmerkelijk is en we internationaal onder het vergrootglas liggen. Deze kritische geluiden op deze coalitie gaat vele male verder als wat jij suggereert hierboven!
Dus wen er maar aan zou ik zo zeggen. Dit, het onder een vergrootglas liggen, houdt de komende jaren echt niet op in en buiten Nederland dus ook niet in dit topic!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:07

996981 schreef:
Recent een interessante docu gezien over de voedselvoorziening.

“food for thought: Kenia, de moestuin van Europa”

Voor wie het interessant vindt. Terug te zien via VPRO.

Citaat:
Een stabiel klimaat en extreem lage lonen (zo'n 2 à 3 dollar per dag) maken Kenia de gedroomde groentetuin van Europa. De Nederlandse consument is verwend met groenten en fruit die het hele jaar beschikbaar zijn, en in blokjes gesneden of kant en klaar als salade hier aankomen.

In Kenia wonen 53 miljoen mensen - dat is drie keer zoveel als in Nederland, waarvan 80% onder de armoedegrens leeft. Meer dan 60% van de arbeidsbekwame bevolking is werkloos, het overgrote deel hiervan zijn jongeren. Schoolverlaters, die moeten helpen in het huishouden of op een andere manier thuis een bijdrage moeten leveren, en jonge vluchtelingen (600.000) uit omringende gebieden.

De gemiddelde jaarlijkse economische groei van het land bedraagt slechts 1% tegen een bevolkingsgroei van vrijwel 4%. Oorzaken hiervan zijn de achterblijvende landbouwproductie (door periodieke droogte) en de negatieve resultaten van een industrialisatiepolitiek die gericht was op het terugdringen van import. De afhankelijkheid van buitenlands kapitaal is groot, met een buitenlandse schuld van ca. 6 miljard dollar. Voor de Keniaanse export zijn wij het 5e exportland (cijfers Statista, 2020). Wij exporteren op onze beurt weer aardolie en -gas naar Kenia, voor hetzelfde bedrag als we groente, fruit, koffie, thee en bloemen inkopen.

Alleen grote, buitenlandse landbouwondernemingen kunnen winstgevend produceren. Dat zit zo: na de grote landhervorming kregen de Afrikaanse boeren en veefokkers een eigen stuk land, maar die stukken land zijn veel te klein om rendabel te exploiteren. Soms zelfs te klein om in eigen behoefte te voorzien.

Handen en producten zat dus, op de 580.000 km2 grote moestuin van het Westen. Maar door te profiteren van die extreem goedkope arbeid, houden we onze eigen handen niet schoon terwijl we die mangoblokjes uit het plastic bakje peuteren.

Maar mango is toch echt een tropische vrucht en die kun je niet in Nederland telen.Net zoals heel veel andere producten, ook koffie, thee, etc.etc.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:10

First they took Rome zeggen ze toch :+
Giorgia Meloni heeft het pad geëffend voor extreem rechts in Europa en er zullen dus nog landen volgen. België o.a. Of Vlaanderen in elk geval.

Meloni heeft ondertussen best wel een zekere ' salonfähigkeit ' en wordt geapprecieerd door velen. Ze schijnt ook nog een bijzonder goede diplomate te zijn, dus een prima voorbeeld voor andere landen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:11

Ik kan me alleen maar bij Pien aansluiten. Ik vind het net als heel veel buitenlandse mensen dat het best zorgwekkend is dat we een dergelijke partijencombinatie krijgen. En dat "we" het niet extreem mogen vinden. Zelfs in een slaperig frans dorpje met vooral agrariers als inwoners is het een gespreksonderwerp. Wat ik ervan vond dat deze partijen gaan regeren. Omdat zij er van geschrokken waren.

Vvd links noemen, de nieuwe spot op tv an de vvd met een nieuw rechts geluid. En zelfs nu nog "links" de schuld geven van alles wat er afgelopen jaren is fout gegaan. Terwijl die er helemaal niks aan hebben kunnen doen.

Maar de winnende partij waarvan het enige lid al eens is voorgekomen voor openlijke discriminatie en opruiing. En dat men dat bijna alweer normaal vindt. En ja ik denk dan terug aan lang geleden hoe een dergelijke partij eerlijk te regeren kwam maar daarna toch behoorlijk uit de bocht vloog met helaas een gruwelijke uitkomst. En helaas is dat op veel plekken in de wereld aan de gang -O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:14

pien_2010 schreef:
Vooral slap gepraat vind ik het 99...Wat ik merk bij mezelf dat ik behoorlijk geschrokken ben van de reactie van de Franse partij van Macron in de EU.
De schrik zit hem bij mij dat we een regering bijna hebben met een extreme partij waarbij:
1. Het extreme niet benoemd mag worden
2. Zelfs oppositie, kritiek niet geuit mag worden.

De reacties in de EU hebben mij met de neus op de feiten geduwd dat het toch wel heel bijzonder is dat er in Nederland een coalitie is met zo'n extreme rechtse partij er in.
Dus in dit topic zijn we daarover voorlopig nog niet uitgepraat.
Daar mag jij van alles van vinden, zoals iedereen daar iets van vindt.

Ik weet niet hoe het uit zal pakken. De kwaliteit van Nederland is dat wij kunnen polderen. Dat kennen de Fransen niet. Wordt met deze coalitie juist de angel uit deze extreme partij gehaald? Of gaat de VVD volledig onderuit en gaat de schuld krijgen van van alles en nog wat? Of andere scenarios?

Ik weet het niet. Ik blijf het heel goed volgen. En ja, ik vind het ook goed dat de PVV regering verantwoordelijkheid gaat nemen. En tevens vind ik het niet OK en enorm schaamtevol dat mijn geboorteland zo'n regering heeft en iedereen buiten Nederland zich daar enorm over verbaasd.

Nederland is in het buitenland altijd een vooruitstrevend enorm tolerant modern land geweest. Er waait een andere wind. Daar krijgen wij hier in Frankrijk wel commentaar op. Daar vindt men wel wat van.
Dus al jouw moeite ten spijt door de suggestie te wekken dat links een slechte verliezer is, zul je er aan moeten wennen dat wat in Nederland gebeurt zeer opmerkelijk is en we internationaal onder het vergrootglas liggen. Deze kritische geluiden op deze coalitie gaat vele male verder als wat jij suggereert hierboven!
Dus wen er maar aan zou ik zo zeggen. Dit, het onder een vergrootglas liggen, houdt de komende jaren echt niet op in en buiten Nederland dus ook niet in dit topic!

er zijn anders heel wat landen momenteel die een flink "rechtse" nationalistische koers zijn gaan varen. De Europese voorbeelden kennen jullie, maar ook een land als India onder premier Modi is zeer nationalistisch en vijandig aan niet-Indiase invloeden geworden. In elk geval in cultureel opzicht. Hoe het daar met handel en economie gaat ben ik minder van op de hoogte (voordat iemand die daar meer van af weet me kapittelt! Daar laat ik me dan graag over informeren!)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:15

anjali schreef:
Maar mango is toch echt een tropische vrucht en die kun je niet in Nederland telen.Net zoals heel veel andere producten, ook koffie, thee, etc.etc.

Als je de moeite neemt de docu te kijken gaat het niet enkel over tropische vruchten, maar ook over “reguliere” groenten die prima in Nederland groeien. Oa bloemkool, broccoli, sperzieboontjes. Die groenten vliegen we de hele wereld over, omdat het goedkoper is. Ondertussen maken we ons in Nederland druk over de invloed van Nederlandse boeren op het klimaat. Én het overgrote deel van de Kenianen leeft zelf onder de armoedegrens en heeft niet voldoende te eten.

Onwijs hypocriet en schandelijk wat mij betreft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:29

996981 schreef:
anjali schreef:

Als je de moeite neemt de docu te kijken gaat het niet enkel over tropische vruchten, maar ook over “reguliere” groenten die prima in Nederland groeien. Oa bloemkool, broccoli, sperzieboontjes. Die groenten vliegen we de hele wereld over, omdat het goedkoper is. Ondertussen maken we ons in Nederland druk over de invloed van Nederlandse boeren op het klimaat. Én het overgrote deel van de Kenianen leeft zelf onder de armoedegrens en heeft niet voldoende te eten.

Onwijs hypocriet en schandelijk wat mij betreft.

De rozen die ik wel eens koop komen ook uit Kenia. De kweker daarvan claimt heel goed te zijn voor zijn personeel, schooltjes te stichten etc. Die mensen hebben dan toch een baan . Omdat daar veel zon is zul je geen kassen hoeven te verwarmen wat hier in Nederland uiteraard wel moet tenzij je alleen seizoensbloemen en planten zou kopen, wat uiteraard het beste is, dat vind ik ook hoor. Maar dan geen rozen in de winter. Van de PvdD zou je trouwens helemaal geen bloemen of siergewassen meer mogen telen, dat vind ik veel te ver gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:31

996981 schreef:
Loretta schreef:
De oppositie mag best eens heel goed duidelijk maken dat dit beleid slecht is voor een groot deel van de Nederlanders.
Dat soort commentaar leveren behoort tot het voeren van oppositie.

Oja, als deze partijen het doen wel :j

:+

We gaan vanzelf zien hoe slecht dit beleid (of het gebrek eraan) is voor een groot deel van de Nederlanders. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn moet het een eitje zijn voor de huidige oppositiepartijen om over vier jaar de grootste te worden en te laten zien hoe het wél moet.

Er is altijd een debat nadat het beleid bekend wordt gemaakt.
Altijd stellen de opposiepartijen vragen en soms stellen zij veranderingen/aanpassingen voor, die zelfs geaccepteerd worden.
Lijkt me normaal dat wij daarover discussiëren in een politiek topic.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:42

discussiëren wordt nog wel eens verward met aanvallen.

Ik ga zo in ieder geval het debat wel even kijken, ben benieuwd.

Voor wat betreft de groenten en bloemen uit Afrika, en het vlees uit Zuid-Amerika. Dat staat wat mij betreft ook wel gelijk aan de temu's/aliXpres/shein oliebol uit azië...

Maar er staat nu in het akkoord wel een aanpassing: we mogen niet importeren wat we hier niet mogen produceren. Dat is alvast een heel goede stap in de goede richting wat mij betreft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:52

juval schreef:
Maar er staat nu in het akkoord wel een aanpassing: we mogen niet importeren wat we hier niet mogen produceren. Dat is alvast een heel goede stap in de goede richting wat mij betreft.

Ik vind dat ook een hele mooie :j

Misschien naïef van mij maar ik dacht dat dat al lang zo was. Weet iemand dat?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:58

juval schreef:

Voor wat betreft de groenten en bloemen uit Afrika, en het vlees uit Zuid-Amerika. Dat staat wat mij betreft ook wel gelijk aan de temu's/aliXpres/shein oliebol uit azië...

Sommige producten kunnen simpelweg niet hier geproduceerd worden. Dan moet je cichorei-namaakkoffie gaan drinken en kruidenthee. Zo was het tijdens de tweede wereldoorlog ook, omdat er geen handel en import uit het buitenland was. Ik ben vroeger een beetje makro-biotisch en biologisch-dynamisch beinvloed geweest en volgens die leer zou je niets moeten eten wat verder dan zo'n 30 km van jou vandaan groeit, en zou in je eigen omgeving alles te vinden zijn wat je nodig hebt. Niet alleen etenswaren maar ook andere zaken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:03

Ik vraag mij af hoe het dan gaat uitdraaien met die vrijhandelsakkoorden met Zuid-Amerika die de EU wil afsluiten ? Of al heeft afgesloten ondertussen.
Ursula en de grote lobby's hebben de touwtjes stevig in handen en dicteert vanop de gouden troon de EU- landen wat wel en niet mag op heel veel gebieden.

Wat Frankrijk betreft, daar kijken ze toch niet raar op van extreem rechtse overwinningen me dunkt. Vooral net in Le Grand Est had Marine Le Pen overal de meerderheid op Macron tijdens de laatste presidentsverkiezingen :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:07

anjali schreef:
juval schreef:

Sommige producten kunnen simpelweg niet hier geproduceerd worden. Dan moet je cichorei-namaakkoffie gaan drinken en kruidenthee. Zo was het tijdens de tweede wereldoorlog ook, omdat er geen handel en import uit het buitenland was. Ik ben vroeger een beetje makro-biotisch en biologisch-dynamisch beinvloed geweest en volgens die leer zou je niets moeten eten wat verder dan zo'n 30 km van jou vandaan groeit, en zou in je eigen omgeving alles te vinden zijn wat je nodig hebt. Niet alleen etenswaren maar ook andere zaken.

het gaat voornamelijk ook om dierenwelzijnsregels en middelengebruik/medicijngebruik.

voorbeeld. Legbatterijen zijn hier verboden, maar de legbatterijeieren uit bijvoorbeeld Oekraïne worden hier nog massaal ingevoerd.

Is er toezicht op het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen op de sperziebonen in Kenia?
Of op het antibioticagebruik op de rundveehouderijen in Zuid-Amerika?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:19

irmaz schreef:
Ik vind dat ook een hele mooie :j

Misschien naïef van mij maar ik dacht dat dat al lang zo was. Weet iemand dat?

Ik ben dan ook wel benieuwd wat dat gaat betekenen voor de kassen in Nederland (en alle stroom die die opslurpen en goedkope arbeidsmigranten die we niet meer mogen gebruiken want buitenlanders)

99cijfertjeenz - het gaat niet om winnen of verliezen (we zijn geen kleuters toch?), maar om zorgen die er zijn over het beleid. Wat pien_2010 ook al zegt. Het beestje mag niet bij de naam genoemd worden, maar we hebben wel degelijk een extreemrechtse partij in de coalitie. En in het akkoord staan gewoon heel veel dingen die helemaal niet kunnen. Ook dat is een feit. (Extreem)rechtse populistische politici brengen landen weinig goeds - kijk naar Amerika, kijk naar Engeland met z'n brexit. De zorgen zijn echt.

@juval, klopt helemaal wat je zegt - het is juist goed dat het beleid zo wordt bekritiseerd, dat maakt het alleen maar beter en haalt de zwakke punten eruit. Of - in dit geval, de punten die gewoon volstrekt onhaalbaar zijn. Rutte had er een handje van het akkoord zo dicht te timmeren dat het lastig oppositie voeren werd, dat is ook niet best.

helemaal eens met pien_2010. Het maakt mij ook verdrietig.

@maanon - dank voor je reactie! Ik als onwijze niet-kenner van het boerenleven vind het zo lastig voor de kleine boeren ondernemer dat jullie zo in de tang lijken te zitten van de agroindustrie en de supermarkthandelaren. Het klinkt heel erg alsof de enige manier om je hoofd boven water te houden enorm veel produceren is. Het zou toch zo fijn zijn als je op een minder afhankelijke manier kan ondernemen, waarbij je zelf meer vinger in de pap hebt over hoe je wenst te produceren én dat er betere prijzen worden geboden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:21

Tja, armoede in Kenia ? De helft van de Nederlandse rozenkwekerij in Kenia betaalt daar geen cent belasting, via schimmige off-shore constructies sluizen ze het geld weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:21

Als dit inderdaad betekent:
legbatterijen zijn hier verboden,
dus import van legbatterij-eieren zijn verboden,
dan sta ik te juichen.

(Controle op deze regel is natuurlijk wel een puntje, maar het is een goede regel)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:24

Janneke2 schreef:
dan sta ik te juichen.

(Controle op deze regel is natuurlijk wel een puntje, maar het is een goede regel)

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... ijfvoudigd

en de Nederlandse kippenboer die zijn zaakjes netjes op orde heeft kan deze concurrentie niet aan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:29

juval schreef:
Janneke2 schreef:
dan sta ik te juichen.

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... ijfvoudigd

en de Nederlandse kippenboer die zijn zaakjes netjes op orde heeft kan deze concurrentie niet aan.

En dáárom is het dus verstandiger om op een partij te stemmen die meer reguleert en minder de markt zijn werk laat doen. Nederland moet - vind ik - eigenlijk een beetje minder willen concurreren met landen die andere eisen hebben qua verboden stoffen, welzijn - en vind ik - ethiek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:33

996981 schreef:
Ik vind iedere dag hetzelfde nieuwsbericht over hoe de oppositiepartijen het niet eens zijn met de plannen van de coalitie nogal overbodig. Precies om de reden die jij aangeeft. Het is logisch dat je oppositie het niet eens is met de coalitie. Daar hoeven niet iedere dag meerdere nieuwsartikelen over te worden geschreven.

Dan zou ik je twee adviezen kunnen geven.
Lees of geen artikelen over politiek.
Of lees een goede kwaliteit krant.

Als Trouw lezeres krijg ik geen saaie toestand voor de kiezen "De oppositie is het niet eens met de regering." (Dat is tenslotte ook geen nieuws.)

Ik krijg verhalen met achtergronden, dilemma's, afwegingen en noem maar op aan keuzemogelijkheden.
Waarom partij 1 onderwerp A zwaar laat wegen, partij 2 de B de belangrijkste zaak vindt, partij 3 pleit voor C en de commentatoren ook nog punt D benadrukken.

De onafhankelijke pers en dit soort publieke discussies vormen het hart van de democratie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:39

Janneke, ik lees NOS en Nu.nl.

Politiek vind ik interessant en ik lees er graag over, maar niet als het iedere dag over hetzelfde gaat. Dat is momenteel mijns inziens wel het geval. Daar mag ik wat van vinden of niet dan? Daar mag jij het vervolgens niet mee eens zijn. Ook dikke prima.

Maar de suggestie dat ik slechte kranten lees, of maar moet stoppen met lezen omdat we een andere mening hebben vind ik niet echt gepast.

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:57

Volgens mij doet de oppositie exact wat van haar verlangt wordt in een parlementaire democratie. Dat de media dit weerzinwekkend vindt, ligt meer aan de media. GW had in de oppositie net zo goed het recht uitspraak te doen. Probleem was dan wel vaak hoe hij dit deed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:28

996981 schreef:
Janneke, ik lees NOS en Nu.nl.

Politiek vind ik interessant en ik lees er graag over, maar niet als het iedere dag over hetzelfde gaat. Dat is momenteel mijns inziens wel het geval. Daar mag ik wat van vinden of niet dan? Daar mag jij het vervolgens niet mee eens zijn. Ook dikke prima.

Maar de suggestie dat ik slechte kranten lees, of maar moet stoppen met lezen omdat we een andere mening hebben vind ik niet echt gepast.

Pardon...?

Even een serie misverstanden er uit halen, dan klaart de lucht misschien.

Je noemt twee brave nieuwssites, maar geen krant.
Het zijn geen slechte sites, maar ik vind ze "kort", en dan wordt het al snel saai.
(En dan kan ik mij de verzuching 'Gosh, dat gezeur, ze zijn het niet met elkaar eens' nog wel voorstellen.)

Als trotse Trouw lezeres vind ik niet dat het hetzij in de krant, hetzij in de politiek elke dag over hetzelfde gaat.
In tegendeel.

Uiteraard mag je zeggen dat jij het saai vindt of hoe het maar uitkomt.

Zeggen dat ik suggereer dat je slechte kranten zou lezen vind ik op het randje - ik gaf bij hoge uitzondering een (dubbel, nota bene) advies. (Om een goede kwaliteit krant te lezen, want dan is het niet saai, zo luidde de eerste).

Zeggen dat ik gezegd zou hebben dat je zou moeten stoppen met lezen omdat jij een andere mening hebt dan ik vind ik "buiten de orde".