Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:13

mce schreef:
of een oude bekende: Klaas Dijkhof

Die zou heel welkom zijn, maar ik denk dat, dat stadium wat hem betreft al voorbij is. Dilan Yesilgöz lijkt me ook wel geschikt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:16

Het debat lijkt trouwens meer het begin van de verkiezingscampagne. Zelfs Thierry is er voor onder zijn steen vandaan gekropen!

Ook de lucht richting Rutte lijkt geklaard, alleen Simons kan geen goed woord over hem zeggen. :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:16

Jessix schreef:
mce schreef:

Die zou heel welkom zijn, maar ik denk dat, dat stadium wat hem betreft al voorbij is. Dilan Yesilgöz lijkt me ook wel geschikt.

Dijkhoff heeft 2 jaar voordat hij heeft gezed dat hij zou stoppen de knoop voor hemzelf al doorgehakt. 2018 dus al. En toen was hij al de kroonprins als nieuwe voorzitter. Dus die heeft zelf al bewust gezegd dat het niets voor hem is.

mce

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:42

de situatie is nu anders voor de kroonprins

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:15

germie schreef:
Ik vind het wel mooi om te lezen dat Rutte eindelijk opstapt. Maar hij heeft vast al weer een leuk baantje elders.
En dan hoop ik dat er een frisse wind komt, die eens weer voor onze eigen economie is en de rest naar achteren wil schuiven.

Rutte was in ieder geval een grote leugenaar en dementeerde ook nog met zijn niet actieve herinneringen. Hij heeft echt alleen maar voor crisissen gezorgd en niet 1 opgelost.

Ik hoop enorm met je mee, maar ik vrees dat het alleen maar erger gaat worden.
Rutte heeft dit kabinet niet zonder reden laten ploffen, en naar de reden moet we raden....de tijd zal het leren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:57

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 07:22

Jessix schreef:
mce schreef:

Klaas heeft aangegeven niet beschikbaar te zijn. Doe dan maar Dilan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:11

Ik hoorde het gister. En had ook niet verwacht dat hij terug zou komen op zijn besluit. Dilan lijkt me een goede keuze.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:19

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:35

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:46

Niet. Een ondankbare baan is het.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:12

Afgezien van de sfeer: het is een 'baan voor dag en nacht'.
In principe heb je vakantie, maar ook dan moet je bereikbaar zijn, vaak overleggen en als dat niet genoeg is: terug en geen vakantie dit jaar.

Als je je hebt voorgenomen je kinderen te zien opgroeien is het zo stom nog niet om te weigeren.

Blijft staan de oude opmerking van Joke Smit bij haar afscheid van de gemeenteraad over de bestuurscultuur. Dat het juist goed is als bestuurders contact houden 'met het gewone leven'.
Dat het geen fijn idee is dat een stad (of een land) geregeerd wordt door mensen die alleen maar andere bestuurders zien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:23

Recessen worden vaak gebruikt voor werkbezoeken. Ik denk dat kamerleden echt maar 3 of 4 weken vrij hebben om bij te komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:20

Als dat telefoontje van Kaag er inderdaad is geweest is het een nare lage streek met een greep naar het premierschap :r dan is dat gewoon een bah streek. Dan maar beter zo de stekker er helemaal uit trekken en dan heeft niemand gewonnen.

Ik zou echt niet willen ruilen hoor. :n

Ik ken nu iemand die naast eerst visboer toen buschauffeur en nu gemeenteraadslid is. En van een eenvoudige man met naasteliefde is het nu al een keiharde kille bestuurder (en dan niet de bus ;) ) en een akelig mannetje geworden die neerkijkt op de simpele burger. _-:(

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:44

Dan gunde hij haar toch dat premierschap niet, stekker er uit en ik blijf demissionair MP

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:54

Stekker was er toch al uitgetrokken?

Wat in het artikel staat zou waar kunnen zijn, maar het zou ook een actie van de VVD kunnen zijn om D66 in een kwaad daglicht te stellen. Beiden zou me niet verrassen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:58

inderdaad, je kunt het spel op vele manieren spelen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:05

Och, voor het aantreden van het laatste kabinet was er ook al zo'n soort actie, toen wilden ook ineens een aantal partijen niet meer met Rutte (na Omtzigt functie elders) en kwam er een motie. Maar na een gesprek met Johan Remkes werd er toch weer braaf geformeerd. Soms wordt het landsbelang even uit het oog verloren en prevaleert het persoonlijke belang, helaas.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:12

Klopt, maar Rutte werd inmiddels ook wel onhoudbaar natuurlijk, met z'n "geen actieve herinneringen" aan allerlei zaken (dividentbelasting en toeslagenaffaire o.a.), de toeslagenaffaire, het gedoe rond Omtzigt waar hij over gelogen heeft, het bombardement in Irak waarbij burgerdoden vielen wat Rutte al lang en breed wist, het bewust wissen van smsjes die gearchiveerd hadden moeten worden, etc. Het is echt verbazingwekkend dat hij het zo lang vol heeft weten te houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:26

Yep, de houdbaarheid was verstreken. Toch heb ik bij die kwestie Omtzigt altijd gedacht dat hij "niets wist" om Jorritsma te beschermen, maar het fijne zullen we er nooit van weten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:55

mce schreef:
Dan gunde hij haar toch dat premierschap niet, stekker er uit en ik blijf demissionair MP

Nee, dat was de dag ervoor al besloten. En bevestigd door de mensen met wie hij dit besproken heeft. Niet in de 20 minuten voor het debat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:04

Exitium schreef:
Stekker was er toch al uitgetrokken?

Wat in het artikel staat zou waar kunnen zijn, maar het zou ook een actie van de VVD kunnen zijn om D66 in een kwaad daglicht te stellen. Beiden zou me niet verrassen.

Zo ver ik heb begrepen uit diverse artikelen was het van Kaag een waarschuwing 20 minuten voor de start van het debat. Als het debat niet goed verloopt dan kan het zijn dat mijn partij meegaat in de motie van wantrouwen. De mensen zijn vrij om daar voor- of tegen op te stemmen. Ze wenste hem daarbij ook succes. (Rutte wist natuurlijk wel dat er een motie zou komen want dat was zondag bekend gemaakt door GL, PvdA en PVV. Dus wellicht heeft dat meegespeeld in zijn besluit op zondag)

Van Rutte was het dus al zondagmorgen besloten om zich niet opnieuw verkiesbaar te stellen en dat is ook besproken met de mensen die dat moeten weten. Ook dat is bevestigd. Kaag heeft ook een normale reactie gegeven op het vertrek van Rutte waarbij ze hem bedankt.

Volgens mij is het dus allemaal niet zo spannend. Wat ik gisteren zelf ook wel terug zag in het debat is dat bijna al deze politici echt wel verschil maken tussen zakelijk en privé. Het gaat er soms heel heftig aan toe, maar blijkbaar kunnen zij dat wel los van elkaar zien en is er geen (of weinig) kwaad bloed.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:09

Ik heb dat een keer gezien bij zo'n kinderdebat, waarbij Wilders aan Rutte al lachend vroeg 'stellen ze aan jou ook van die moeilijke vragen?". Jammer dat we die prettige sfeer zo weinig bij de debatten zien, die geven echt soms een haat en nijd beeld, en voor mij als kiezer hoeft dat helemaal niet, ik heb liever constructieve samenwerking.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:19

dan is het een goed bewaard geheim geweest als Kaag er ook niet van op de hoogte was, anders had zij 20 min voor het debat ook niet hoeven bellen, of was het even "zeker weten",

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:32