Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

tienus63 schreef:
Ik vind zo’n grafmonument veel en veel te ver gaan.

Dat ze er verdrietig om zijn soit, net zo min als je de vlag uit gaat steken als er een wolf gedood of verongelukt is.

Ik vind het een klap in het gezicht voor mensen die een dierbare kwijt zijn.

Ouderwets opgevoed, wij noemen het spotten.

Dit dus !
Als de wolf een grafmonument krijgt dan ook alle dieren die hij heeft gedood een grafmonument..

Sassy4barrel

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Ik zag net een eind - jaar / feestdagen filmpje van schaapskudde Epe op Facebook met Daisy er nog in. Zij zou een monument moeten krijgen. Ik denk nog vaak aan deze arme dappere hond en hoe zij haar laatste uren of minuten moet hebben gevoeld .. :(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Ja ik ook...

Maar die aangereden wolf die z'n poot eraf beet krijg ik ook niet uit m'n hoofd vandaag.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:10

mysa schreef:
Ja ik ook...

Maar die aangereden wolf die z'n poot eraf beet krijg ik ook niet uit m'n hoofd vandaag.

Nou ik ook niet. Wat ze doen is ook meer dan verschrikkelijk maar deze gedachte.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

DuoPenotti schreef:
Dus eigenlijk kun je wel stellen dat de echte wolf nog steeds zeldzaam is. Zoals die rode lijst ooit eens voor opgesteld is.

Maar alles wat nu rond loopt weinig met een echte wolf te maken heeft. Maar toch die bescherming krijgt.

8)7

Eens. Ik durf zelfs wel te stellen dat hybridisatie als dreiging gezien kan worden voor de soort wolf. Het is simpelweg vervuiling van de soortelijke genenpoel en dat lijkt me geen klein probleem als het zo regelmatig gebeurd. Is het doel van beschermen van de wolf nog hetzelfde als het oorspronkelijke doel? Of is dit een Darwinistisch experiment voor het aanpassingsvermogen van de wolf? En niet het overleven van de soort an sich, maar dat van populaties / individuen ongeacht hoe vermengd of ingeteeld het eindresultaat gaat zijn?

Ben benieuwd wat dierentuinen zeggen als we Lassie van om de hoek aanbieden als nieuw bloed voor het fokprogramma van wolven in gevangenschap. Zou hybridisatie in die situatie wel als problematisch worden gezien en om welke reden? Ik verwacht dat dat niet wenselijk is en dat ze de soort in gevangenschap puur willen houden.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

mysa schreef:
Ja ik ook...

Die van vandaag?

Ik kon dat filmpje van de plaquette van Bram niet afkijken... echt hoor gaat veel en veel te ver.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Echwel schreef:
https://tube.rebellion.global/w/oixZMFB ... zxkbcnCmZA

Een plaquette voor bram
Worden ze nou steeds gekker?

Programma's zoals Jiskafet, Nieuw Dier, Van Kooten en de bie zijn allemaal overbodig.
We hebben nu echte typetjes rondlopen die van het leven 1 grote sketch maken. En ze nemen zichzelf nog serieus ook.

Wat een vertoning van achterlijkheid.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

Moest even heel hard lachen om t filmpje van Johan Derksen en de wolf....zo lekker cynisch.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:25

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:29

Aanval Nijkerk Gld in totaal 5 schapen dood
Citaat:
17 december 2025/Nijkerk/Gelderland

Aanval op drachtige schapen in de vroege morgen
4 drachtige schapen gedood
1 schaap zwaar gewond en geëuthanaseerd.
Schapen staan achter goedgekeurd wolfwerend raster.

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1Dekvi ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:32

Zichtmelding Lhee Dr
Citaat:
17 december 2025
ingezonden
Ik reed vanmorgen rond 10.15u van Lhee naar Spier (N855) en sprong een wolf de weg op om vervolgens direct rechtsomkeer te maken en het bos weer in te rennen.

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17qsSg ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:36

Vrouw gewond door wolvenaanval Italië.
Citaat:
17 december 2025/Miazina/Italië
VROUW GEWOND IN MIAZZINA DOOR VERMOEDELIJKE AANVAL VAN EEN WOLF
We hebben het volgende bericht ontvangen van de Nationale Vereniging voor de Bescherming van het Milieu en het Plattelandsleven en publiceren het hieronder:

De Nationale Vereniging voor de Bescherming van het Milieu en het Plattelandsleven, die altijd aandacht heeft voor wat er ook in de VCO gebeurt, ontdekt nu pas wat er op zondag 7 december rond 12.45 uur is gebeurd met mevrouw S.B., die haar huis aan de rand van Miazzina, een kleine Piëmontese gemeente met 392 inwoners in de provincie Verbano-Cusio-Ossola, die deel uitmaakt van het Nationaal Park Val Grande.

De vrouw was haar huis uitgegaan om hout te halen uit een stapel op minder dan tien meter van haar woning, toen ze plotseling werd neergeslagen door een groot dier dat waarschijnlijk uit het nabijgelegen bos, op enkele meters afstand, was komen aanrennen. Er wordt vermoed dat de aanval door een wolf is uitgevoerd, ook omdat er in dat gebied geen grote honden voorkomen. “Ik stond met mijn rug naar het dier en wilde me bukken, maar stond nog rechtop”, verklaarde de vrouw, "toen iets op me sprong en me in mijn keel beet. Gelukkig droeg ik een dikke trui met ronde hals, die werd doorboord. Ik heb niet goed gezien wat het was, ik was doodsbang, alleen een dier dat misschien grijs van kleur was. Ik viel op mijn rechterschouder, maar ik probeerde me te verdedigen en kreeg daardoor ook een beet in mijn linkerhand. Ik weet niet wat er is gebeurd, ik herinner me niets, ik weet niet hoe ik heb gereageerd, maar vanaf de grond zag ik het dier weglopen. Ik weet niet of het afgeleid was of ergens bang voor was."

De hoge kraag van de trui kan een rol hebben gespeeld bij de ernst van de verwondingen, omdat het dier zijn kaken niet stevig om de nek van de vrouw kon sluiten. Ze rende naar binnen en werd door haar zussen en zwager geholpen, gedesinfecteerd en vervolgens naar de eerste hulp in Verbania gebracht, waar het medisch personeel zeven hechtingen in haar nek en vijf in een vinger van haar linkerhand aanbracht. Helaas heeft een zus, terwijl de vrouw in het ziekenhuis lag, de met bloed bevlekte trui gewassen, waardoor deze niet meer bruikbaar was voor een DNA-test om vast te stellen of de aanval door een wolf was uitgevoerd of, wat voor ons minder aannemelijk is, door een onbekende hond. Vlakbij het huis van de gewonde vrouw staan nog twee andere huizen, maar in geen van beide zijn honden.

Het meest verontrustende is dat mevrouw S.B. toen ze eenmaal thuis was, toevallig en om andere redenen werd gebeld door een vrouw die, toen ze het incident hoorde, onmiddellijk de bospolitie belde, die bevoegd is voor het Nationaal Park Val Grande, waar Miazzina deel van uitmaakt. Mevrouw S.B. vertelt: “Kort daarna, rond 16 uur op zondag 7 december, belde een boswachter me op en vroeg me wat er was gebeurd. Dat was alles.” Maar ondanks de ernst van het incident kwam er geen boswachter ter plaatse, hoewel het agressieve dier nog steeds in de buurt kon zijn. Sterker nog, in acht dagen tijd, vanaf zondag 7 december, heeft geen enkele boswachter zich gemeld of contact opgenomen met mevrouw S.B. Om de bevoegde ordediensten te zien, zal mevrouw S.B. moeten wachten tot woensdag 17 december, wanneer de provinciale politie arriveert, die al contact met haar heeft opgenomen om haar te informeren over hun komst. Het verbaast ons dat een dergelijke melding, die weliswaar nader moet worden onderzocht maar in ieder geval betrekking heeft op een gevaarlijke situatie die aan de bevolking moet worden gemeld, niet door de bevoegde instanties is bekendgemaakt.

https://www.verbaniamilleventi.org/donn ... 6gECpWi4Uw

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1Azib6 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:38

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:42

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:45

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:48

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:56

Citaat:
Wanneer wordt Prinses Laurentien ambassadrice van Rewilding Europe eens over hún paradepaardje de wolf geïnterviewd door de landelijke media? Rewilding, oernatuurtje spelen, subsidies graaien, grote grazers laten verhongeren en zwaar verwaarlozen. Of wanneer een interview over de wolf met grondlegger Oostvaardersplassen Frans Vera die duizenden grote grazers liet verhongeren en in de jaren 80 zonder toestemming de heckrunderen in de Oostvaardersplassen heeft gezet en in 2008 nog wolven in de Oostvaardersplassen wilde uitzetten en verwachtte dat daar wel ruimte was voor 100 wolven. 5600 hectare, waarvan 3800 hectare water. Zo heb ik nog wel meer wolvenknuffelaars op mijn lijstje staan die naar de achtergrond zijn verdwenen voor een interview, dat lijkt me namelijk wel ‘interessant’ ipv steeds weer dat zelfde gel*l van Lelieveld.
Ps. Leest u ook even mee wat woordvoerder Staatsbosbeheer Joke Bijl toen heeft gezegd? “Ons streefbeeld is om het ecosysteem van de Oostvaardersplassen verder compleet te maken met andere sleutelsoorten zoals wild zwijn, wisent en op de lange termijn zelfs de wolf. Maar er is hiervoor weinig maatschappelijk draagvlak. Dit heeft te maken met het "Roodkapjesyndroom". De wolf wordt door veel mensen als gevaarlijk gezien. De wolf zou, om het zo te zeggen, morgen al uitgezet kunnen worden, want het gebied is er geschikt voor. Het zal echter jaren duren voordat het maatschappelijk mogelijk is."

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Interview met Vera is via bron Annemieke van Straaten te zien.
https://www.facebook.com/share/p/1D3ztA ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:59

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:05

Geleidewolf heeft aflevering 2 van seizoen 3 online gezet.
Citaat:
“Maar de burgemeester kan toch al ingrijpen, waarom gebeurt dat dan niet?”

Die uitspraak horen we vaak en hebben we zelf ook gedaan. In de praktijk blijkt ingrijpen door een burgemeester bij een acuut gevaarlijke situatie met een wolf echter allesbehalve eenvoudig. Dat legt burgemeester van Daalen van de Gemeente Ermelo uit in onze podcast.

Zeker niet als je blind of slechtziend bent en afhankelijk bent van je geleidehond. Juist dan wil je je hond, en daarmee je vrijheid, zo veilig mogelijk houden.

De veiligheidsrisico’s zijn voor mensen met een visuele beperking en een geleidehond groter dan vaak wordt gedacht. Welke risico’s dat zijn, hoor je in de nieuwste aflevering van Geleidewolf.

Luister in je favoriete podcastapp of via: geleidewolf.nl.

#geleidehond #veiligheid #risico #blind #slechtziend #wolf #podcast

Afbeelding
Bron Geleidewolf
https://www.facebook.com/share/v/17yWmX ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:13

Dringend advies Provincie Drenthe rondom Dwingelerveld.
Advies werd 25 november jl al gepubliceerd door de provincie. Inmiddels heeft de provincie borden geplaatst.

Citaat:
18 december 2025/Spier/Drenthe
Bos bij Spier, waar een plankenpad en een invalide pad begint.
Dit is waar een wolf 2 mannen achtervolgde
Nee, we doen niets aan de wolf om onze burgers veilig te houden

We zetten een bord neer

Afbeelding
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/1Aites ... tid=wwXIfr

De wolf in Nederland twew
https://www.facebook.com/share/p/1FHsf7 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:21

Citaat:
18 december 2025/Zweden
EU sluit oude wolvenzaken af ​​– maar nieuwe vragen wachten Zweden

Na 15 jaar kritiek en dreigingen met juridische stappen tegen het Zweedse wolvenbeheer sluit de Europese Commissie nu de oude zaak over de wolvenjacht af.

De aankondiging komt in verband met de wijziging van de status van de wolf binnen de EU-richtlijn inzake soorten en habitats van "strikt beschermd" naar "beschermd", waardoor lidstaten meer manoeuvreerruimte krijgen in het beheer. Dit meldt onder andere Helsingborgs Dagblad.

Minister van Plattelandszaken Peter Kullgren (KD) ziet de beslissing als een bevestiging van het jarenlange werk dat Zweden en diverse andere landen hebben verricht om de visie op roofdierbeheer te moderniseren. "Het voelt heel goed", zegt hij, en merkt op dat het proces al 15 jaar gaande is.

Nog niet voorbij

In totaal sluit de Commissie 84 oudere zaken af, maar Zweden kan nog steeds rekenen op blijvende aandacht vanuit Brussel. In de herfst stuurde de Commissie vragen over het besluit van de regering om een ​​gunstige beschermingsstatus voor wolven te bereiken bij 170 individuen in plaats van de voorheen gestelde 300. Dit leidde ook tot protesten in Zweden tegen de jachtvergunningen voor volgend jaar.

Kullgren benadrukt dat Zweden goed in staat is om zijn standpunt te onderbouwen en te verwijzen naar de onderzoeksbasis achter de verlaagde norm. Hij benadrukt ook dat de regering zich duidelijk richt op het geleidelijk bereiken van het door de Riksdag vastgestelde niveau.

Kullgren overtuigd

De regering werkt momenteel aan een formeel antwoord aan de Europese Commissie. Volgens Kullgren is de Zweedse databank sterk:

- Ik denk dat er weinig landen zijn die zo'n goede staat van dienst hebben op het gebied van wolven als Zweden.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/n ... r-sverige/

https://www.facebook.com/share/p/1DFFZq ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:22

Citaat:
18 december 2025/Duitsland
De wolf mag worden afgeschoten!

In veel landelijke gebieden is de wolf al lang een echt probleem geworden – voor veehouders, maar ook voor de lokale bevolking. De populatie is te groot geworden en de gevaren en schade zijn vaak zeer reëel.

Met het kabinetsbesluit van vandaag om de jachtwetgeving aan te passen, zetten we een langverwachte en verantwoorde stap richting effectief populatiebeheer

https://www.facebook.com/albertstegemann1

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/14QDGe ... tid=wwXIfr

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:09

DuoPenotti schreef:
Dus eigenlijk kun je wel stellen dat de echte wolf nog steeds zeldzaam is. Zoals die rode lijst ooit eens voor opgesteld is.

Maar alles wat nu rond loopt weinig met een echte wolf te maken heeft. Maar toch die bescherming krijgt.

8)7

Ik wilde hier nog even op in gaan, ik geloof namelijk daadwerkelijk dat de wolven die hier lopen niet zo heel veel introgressie (honden DNA) hebben. Ik kon ergens vinden dat Bij12 zelf een grens van <6% aanhoudt als grens wat ze ‘acceptabel’ vinden, dat is minimaal F3 of verder. Ik denk wél dat er ‘gevaar’ is dat het honden DNA steeds meer aanwezig kan gaan zijn in wolven in heel Europa vanwege de hotspots her en der met heeeeeel veel introgressie, (delen van) Italië zijn daarvan een extreem voorbeeld. Naar mijn mening kun je als je zo’n populatie laat bestaan het echt geen wolven meer noemen.

‘Gevaar’ tussen aanhalingstekens omdat er best wel wat studies gedaan zijn naar het effect van introgressie van honden in wolvenpopulaties, met name in het oosten van de VS zijn er populaties wolven die echt een heel flink aandeel hond hebben. Het grootste deel heeft echter ongeveer net zoveel introgressie als de wolven hier, 1-5%.
Maar introgressie kan op een rare manier werken, en het percentage zegt eigenlijk weinig tot niks over het effect. Een klein beetje kan heel veel invloed hebben en heel veel kan weinig invloed hebben, dat ligt volledig aan de genen waarop (natuurlijke) selectie plaatsvindt.
Zo bleek bij bepaalde groepen wolven in de VS met maar <5% honden DNA dat specifiek het stukje honden DNA wat veel aanwezig is een gen is wat sociaal gedrag en angstreacties/vluchtgedrag beïnvloedt. Het zorgt ervoor dat de wolven dichter bij mensen in de buurt durven te komen, meer overdag ook, minder angstig zijn maar ook(!) dat ze minder agressie richting mensen hebben. In de VS krijgt een agressieve wolf gewoon een kogel natuurlijk, dus natuurlijke selectie op dat stukje DNA heeft ervoor gezorgd dat wolven in drukkere meer versnipperde gebieden toch konden overleven, zónder dat dit extra gevaar oplevert voor mensen en visa versa. En dan kun je dus wolven hebben met maar 1-2% honden DNA, maar met een hele grote verandering tot gevolg.
Maar… Europese wolven (specifiek de centraal Europese populatie waar de meeste NL wolven uit komen) met honden DNA hebben niet specifiek dat stukje, wel honden DNA, maar het is veel meer verspreid en niet natuurlijk geselecteerd op bepaalde eigenschappen. De mutaties op het gen voor bepaald gedrag zijn zelfs niet of nauwelijks aangetroffen.

En dat maakt het naar mijn mening juist veel ‘enger’, het gedrag van wolven hier in NL komt dus niet door hybridisatie maar is aangeleerd. Waar de wolven in de VS wel dichter bij mensen kwamen werden ze tegelijk juist minder gevaarlijk (want socialer, minder territoriumdrift en minder agressief), hier heb je wolven met nog de voor een wolf normale hoeveelheid agressie, territoriumdrift en die niet ‘vriendelijker’ naar mensen zijn die mensen ook benaderen omdat ze ze niet als gevaar zien. En dan is het risico dat het mis gaat natuurlijk veel groter.
De oplossing ligt dan ook naar mijn mening echt in actief beheren, en alles wat te dicht bij komt met een hoop kabaal en ‘negatieve prikkels’ sowieso te verjagen. Maar dan kun je natuurlijk je mooie foto’s niet meer maken of oeh en ah roepen terwijl je die prachtige wolf filmt…. Of beweren dat ze zo vriendelijk zijn.
De manier waarop er hier mee omgegaan wordt is echt een ramp in wording, maar ik denk niet dat hybridisatie/introgressie er (nog) veel mee te maken heeft.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:10

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

Supertje schreef:
DuoPenotti schreef:

8)7

Ik wilde hier nog even op in gaan, ik geloof namelijk daadwerkelijk dat de wolven die hier lopen niet zo heel veel introgressie (honden DNA) hebben. Ik kon ergens vinden dat Bij12 zelf een grens van <6% aanhoudt als grens wat ze ‘acceptabel’ vinden, dat is minimaal F3 of verder. Ik denk wél dat er ‘gevaar’ is dat het honden DNA steeds meer aanwezig kan gaan zijn in wolven in heel Europa vanwege de hotspots her en der met heeeeeel veel introgressie, (delen van) Italië zijn daarvan een extreem voorbeeld. Naar mijn mening kun je als je zo’n populatie laat bestaan het echt geen wolven meer noemen.

‘Gevaar’ tussen aanhalingstekens omdat er best wel wat studies gedaan zijn naar het effect van introgressie van honden in wolvenpopulaties, met name in het oosten van de VS zijn er populaties wolven die echt een heel flink aandeel hond hebben. Het grootste deel heeft echter ongeveer net zoveel introgressie als de wolven hier, 1-5%.
Maar introgressie kan op een rare manier werken, en het percentage zegt eigenlijk weinig tot niks over het effect. Een klein beetje kan heel veel invloed hebben en heel veel kan weinig invloed hebben, dat ligt volledig aan de genen waarop (natuurlijke) selectie plaatsvindt.
Zo bleek bij bepaalde groepen wolven in de VS met maar <5% honden DNA dat specifiek het stukje honden DNA wat veel aanwezig is een gen is wat sociaal gedrag en angstreacties/vluchtgedrag beïnvloedt. Het zorgt ervoor dat de wolven dichter bij mensen in de buurt durven te komen, meer overdag ook, minder angstig zijn maar ook(!) dat ze minder agressie richting mensen hebben. In de VS krijgt een agressieve wolf gewoon een kogel natuurlijk, dus natuurlijke selectie op dat stukje DNA heeft ervoor gezorgd dat wolven in drukkere meer versnipperde gebieden toch konden overleven, zónder dat dit extra gevaar oplevert voor mensen en visa versa. En dan kun je dus wolven hebben met maar 1-2% honden DNA, maar met een hele grote verandering tot gevolg.
Maar… Europese wolven (specifiek de centraal Europese populatie waar de meeste NL wolven uit komen) met honden DNA hebben niet specifiek dat stukje, wel honden DNA, maar het is veel meer verspreid en niet natuurlijk geselecteerd op bepaalde eigenschappen. De mutaties op het gen voor bepaald gedrag zijn zelfs niet of nauwelijks aangetroffen.

En dat maakt het naar mijn mening juist veel ‘enger’, het gedrag van wolven hier in NL komt dus niet door hybridisatie maar is aangeleerd. Waar de wolven in de VS wel dichter bij mensen kwamen werden ze tegelijk juist minder gevaarlijk (want socialer, minder territoriumdrift en minder agressief), hier heb je wolven met nog de voor een wolf normale hoeveelheid agressie, territoriumdrift en die niet ‘vriendelijker’ naar mensen zijn die mensen ook benaderen omdat ze ze niet als gevaar zien. En dan is het risico dat het mis gaat natuurlijk veel groter.
De oplossing ligt dan ook naar mijn mening echt in actief beheren, en alles wat te dicht bij komt met een hoop kabaal en ‘negatieve prikkels’ sowieso te verjagen. Maar dan kun je natuurlijk je mooie foto’s niet meer maken of oeh en ah roepen terwijl je die prachtige wolf filmt…. Of beweren dat ze zo vriendelijk zijn.
De manier waarop er hier mee omgegaan wordt is echt een ramp in wording, maar ik denk niet dat hybridisatie/introgressie er (nog) veel mee te maken heeft.

Een hele interessante post die heel duidelijk maakt dat we niet naief moeten zijn met betrekking tot de wolf.

Dan kom je vervolgens weer bij een heel ander probleem. Namelijk dat alles met betrekking tot het beheer van de wolf in Nederland weer gevolgd wordt door ellenlange procedures. Wil men een wolf scnuwer maken dan stappen dierenrechtenclubs naar de rechter. En als de zaak dan te ingewikkeld is of er is iets niet helemaal juridisch dichtgetimkerd dan leidt dat weer tot maanden vertraging. Omdertussen escaleert het gedrag en is afschot nog de enige oplossing. Wat vervolgens ook weer gefrustreerd en vertraagd wordt. En als de afschotvergunning dan eindelijk rond is dan hebben de faunabeheerderd vervolgens weer met een hele hoop beperkingen te maken dat het werken bijna onmogekijk maakt. Vervolgens gaan dierenactivisten hinderlijk "wandelen" op plaatsen zodat er niet geschoten kan worden. En moeten de faunabeheerders heel nauwkeurig alle regeltjes volgen om vervolgens niet met juridische consequenties te maken te krijgen.

Over wolf bram zijn ze zowat 2 jaar bezig geweest met papierwerk, papierwerk en procedures. Dat is niet de manier hoe je met grote roofdieren om moet gaan. Nederland is een land van procedures en bureaucratie. Maar dat werkt gewoon niet met grote predatoren. Dat werkt zo of zo niet met natuur.