17 december 2025/Miazina/Italië
VROUW GEWOND IN MIAZZINA DOOR VERMOEDELIJKE AANVAL VAN EEN WOLF
We hebben het volgende bericht ontvangen van de Nationale Vereniging voor de Bescherming van het Milieu en het Plattelandsleven en publiceren het hieronder:
De Nationale Vereniging voor de Bescherming van het Milieu en het Plattelandsleven, die altijd aandacht heeft voor wat er ook in de VCO gebeurt, ontdekt nu pas wat er op zondag 7 december rond 12.45 uur is gebeurd met mevrouw S.B., die haar huis aan de rand van Miazzina, een kleine Piëmontese gemeente met 392 inwoners in de provincie Verbano-Cusio-Ossola, die deel uitmaakt van het Nationaal Park Val Grande.
De vrouw was haar huis uitgegaan om hout te halen uit een stapel op minder dan tien meter van haar woning, toen ze plotseling werd neergeslagen door een groot dier dat waarschijnlijk uit het nabijgelegen bos, op enkele meters afstand, was komen aanrennen. Er wordt vermoed dat de aanval door een wolf is uitgevoerd, ook omdat er in dat gebied geen grote honden voorkomen. “Ik stond met mijn rug naar het dier en wilde me bukken, maar stond nog rechtop”, verklaarde de vrouw, "toen iets op me sprong en me in mijn keel beet. Gelukkig droeg ik een dikke trui met ronde hals, die werd doorboord. Ik heb niet goed gezien wat het was, ik was doodsbang, alleen een dier dat misschien grijs van kleur was. Ik viel op mijn rechterschouder, maar ik probeerde me te verdedigen en kreeg daardoor ook een beet in mijn linkerhand. Ik weet niet wat er is gebeurd, ik herinner me niets, ik weet niet hoe ik heb gereageerd, maar vanaf de grond zag ik het dier weglopen. Ik weet niet of het afgeleid was of ergens bang voor was."
De hoge kraag van de trui kan een rol hebben gespeeld bij de ernst van de verwondingen, omdat het dier zijn kaken niet stevig om de nek van de vrouw kon sluiten. Ze rende naar binnen en werd door haar zussen en zwager geholpen, gedesinfecteerd en vervolgens naar de eerste hulp in Verbania gebracht, waar het medisch personeel zeven hechtingen in haar nek en vijf in een vinger van haar linkerhand aanbracht. Helaas heeft een zus, terwijl de vrouw in het ziekenhuis lag, de met bloed bevlekte trui gewassen, waardoor deze niet meer bruikbaar was voor een DNA-test om vast te stellen of de aanval door een wolf was uitgevoerd of, wat voor ons minder aannemelijk is, door een onbekende hond. Vlakbij het huis van de gewonde vrouw staan nog twee andere huizen, maar in geen van beide zijn honden.
Het meest verontrustende is dat mevrouw S.B. toen ze eenmaal thuis was, toevallig en om andere redenen werd gebeld door een vrouw die, toen ze het incident hoorde, onmiddellijk de bospolitie belde, die bevoegd is voor het Nationaal Park Val Grande, waar Miazzina deel van uitmaakt. Mevrouw S.B. vertelt: “Kort daarna, rond 16 uur op zondag 7 december, belde een boswachter me op en vroeg me wat er was gebeurd. Dat was alles.” Maar ondanks de ernst van het incident kwam er geen boswachter ter plaatse, hoewel het agressieve dier nog steeds in de buurt kon zijn. Sterker nog, in acht dagen tijd, vanaf zondag 7 december, heeft geen enkele boswachter zich gemeld of contact opgenomen met mevrouw S.B. Om de bevoegde ordediensten te zien, zal mevrouw S.B. moeten wachten tot woensdag 17 december, wanneer de provinciale politie arriveert, die al contact met haar heeft opgenomen om haar te informeren over hun komst. Het verbaast ons dat een dergelijke melding, die weliswaar nader moet worden onderzocht maar in ieder geval betrekking heeft op een gevaarlijke situatie die aan de bevolking moet worden gemeld, niet door de bevoegde instanties is bekendgemaakt.
https://www.verbaniamilleventi.org/donn ... 6gECpWi4Uw