Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Laatst bijgewerkt door mce op Vandaag, 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Ach, Dilan's woord is zo ongeveer even veel waard als de kauwgum onder een schoenzool.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:24

Inderdaad. Bovendien is het heel gemakkelijk om te zeggen: Nederland staat bij ons op 1. Iedereen helemaal zelf invulling aan geven.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:36

IMANDRA schreef:
Even een vraag over de politieke situatie van VS/Iran. Als Iran nu terug de VS zou aanvallen, dan worden wij niet verplicht om de VS te verdedigen vanuit de NAVO (art. 5) toch?

Omdat de VS dit feitelijk is begonnen?

Iran kan de VS nooit bereiken. Ze zouden doelen zoals schepen en militaire basissen kunnen gaan bestoken en dat zullen ze vermoedelijk ook in de komende 48 uur gaan doen als vergelding. Alleen heeft dat niets te maken met de NAVO.

De VS heeft zoveel materiaal al in de regio daar ze echt wel rekening houden met vergelding en de daarop volgende tegenreacties.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

IMANDRA schreef:
Dus omdat Rome de joden daar gedecimeerd hebben. Millennia geleden. En omdat het westen (VK) dat bepaalt. Moeten de mensen die daar nú wonen (of in 1948) maar wijken?

Begrijp me niet verkeerd, de geschiedenis omtrent Israël / Palestina is echt ontzettend ingewikkeld. Maar je doet net alsof het allemaal netjes is gegaan altijd met het stichten van de Staten. Maar puntje bij paaltje was het “de joden zijn zielig, Palestina jullie hebben weinig met WO2 te maken gehad maar geef toch maar effe de helft van je land weg omdat zij graag ook een eigen land hebben en wij dat zeggen”

Waarom zouden de Palestijnen niet het alleenrecht hebben op een gebied waar ze al lang leven?

Het verbaast me dus niet dat er nu conflicten zijn.

Tuurlijk, zullen we alle migranten (=25% van Nederland bevolking) dan ook maar 'terug naar huis' sturen? Want blijkbaar ben jij het met de heer Wilders eens dat Nederland alleen van de Nederlanders is?

En de Joodse mensen moeten ook maar 'terug naar huis'? Welk land, of concentratiekamp had je dan in gedachten...? Het thuisland van de joden is namelijk Judea, maar jij vind dus dat ze daar niet meer naar terug mogen, terwijl hun voorouders daar niet vrijwillig zijn vertrokken, maar vermoord en als slaaf zijn afgevoerd door de Romeinen?

Het was de bedoeling van de Britten dat joden en Arabieren in het gebied in vrede zouden samenleven. Op last van de palestijnen waren ook heel strenge restricties aan het aantal joden dat het land binnen mocht. Daarom werden rond de 2e wereldoorlog overlevenden van de concentratie kampen ook doodleuk aan de grens geweigerd en doorgestuurd naar opvangkampen, terug achter prikkeldraad.

Pas nadat samenleven niet bleek te gaan is de voorstel van 2 Staten geopperd. Dat was niet het ideaal, maar bleek een noodzaak. Dat de Arabieren niet blij waren met al die nieuwe migranten kan ik ergens nog begrijpen, dat probleem kom je overal tegen, vooral met botsende culturen. Echter hebben joden geen ander thuisland dan Judea. En joods wordt je (anders dan bij christendom en islam) over het algemeen niet door bekering, maar door geboorte. De joodse mensen die nu terugkeren naar wat oorspronkelijk Judea was, keren dus wel degelijk terug naar hun wortels en hebben in mijn optiek net zoveel recht om daar te wonen als het Palestijnse deel van de bevolking.

De Joden hebben het gebied volgens geschriften nooit met geweld veroverd. Pas nadat in 1948 de onafhankelijke staat Israël is opgericht en het land wederom werd aangevallen heeft de Joodse bevolking met geweld terug geslagen. Na alle jodenvervolging wereldwijd kan ik ze dat ook niet kwalijk nemen. Helaas is de situatie nu uit de hand gelopen en is de Palestijnse burgerbevolking daar nu het slachtoffer van.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:07

Als die migranten hier een grens maken en zeggen "dit stuk Nederland is geen Nederland meer maar van ons" zou ik ze persoonlijk ook naar huis willen sturen ja :') .

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

IMANDRA schreef:
Even een vraag over de politieke situatie van VS/Iran. Als Iran nu terug de VS zou aanvallen, dan worden wij niet verplicht om de VS te verdedigen vanuit de NAVO (art. 5) toch?

Omdat de VS dit feitelijk is begonnen?

Nu hoop ik dat het demissionaire kabinet hier net zo verstandig mee omgaat.

Ik benijd de personen die die deze oorlog als rechtvaardig zien. Het zaait alleen maar decennia aan haat tussen de partijen zonder enige vooruitgang. Mijn schoonfamilie is libanees maar die zijn echt de acties van Israel en de VS nog niet vergeten. Er is van beide kanten veel propaganda, maar mijn punt is niet wat is de waarheid. Maar meer hoe destabiliserend het is en dat het nog nooit op de lange termijn iets verandert heeft. Het is een voedingsbodem voor haat die generatie na generatie zal doorgaan. De situatie en geschiedenis is heel complex, maar dat is juist een motivatie het niet nog erger te maken. Geen enkele oorlog daar heeft ooit een verbetering gebracht. Daarom hoop ik dat de rest van de navo een verstandige keuze zal maken en zich niet weer laat meesleuren door de VS. Het is korte termijn denken wat we toepassen. En het is ook zo lekker makkelijk vanuit ons veilige westerse landje deze mening te hebben. Onschuldige doden zullen ons niet raken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

Mart de Kruijff was net bij het extra NOS journaal en hij zei dat dit zeker gaat escaleren. Die man heb ik vrij hoog zitten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:01

journee schreef:
Tuurlijk, zullen we alle migranten (=25% van Nederland bevolking) dan ook maar 'terug naar huis' sturen? Want blijkbaar ben jij het met de heer Wilders eens dat Nederland alleen van de Nederlanders is?

Hoe kom je daar nu weer bij? Dat zeg ik helemaal niet. Maar ik vind wel dat, als je het vergelijkt, Nederland grotendeels wel het alleenrecht heeft om te bepalen wat met haar grondgebied gebeurt. Waarom zou dat voor Palestina niet zo zijn?

Douce schreef:
Als die migranten hier een grens maken en zeggen "dit stuk Nederland is geen Nederland meer maar van ons" zou ik ze persoonlijk ook naar huis willen sturen ja :') .

Dus dit inderdaad.

journee schreef:
En de Joodse mensen moeten ook maar 'terug naar huis'? Welk land, of concentratiekamp had je dan in gedachten...? Het thuisland van de joden is namelijk Judea, maar jij vind dus dat ze daar niet meer naar terug mogen, terwijl hun voorouders daar niet vrijwillig zijn vertrokken, maar vermoord en als slaaf zijn afgevoerd door de Romeinen?

Het probleem is een beetje: wat is huis? Wiens huis is dat? De joden zijn daar ooit niet vrijwillig vertrokken nee, maar dat geldt voor zo veel volkeren. Maar waar trek je de grens? Hoe lang is te lang geleden om een claim te maken op een stuk land? En als het voor de joden geldt, geldt dat dan ook voor andere volkeren die ooit verstoten zijn van hun land? Stel, er is een volk wat 1000 jaar geleden in Zeeland woonde, en die willen nu 'terug naar huis'. Moet de Nederlandse regering dan Zeeland maar afstaan, omdat bijv. Groot Brittannië dat zegt en dat volk daar dus ooit gewoond heeft?

De Palestijnen nu of die in 1948 hebben niks te maken gehad met het wegjagen van de joden in de Romeinse tijd, dat is wat ik wil zeggen. Maar blijkbaar verwacht je dus wel dat omdat de joden het verschrikkelijk hebben gehad, een ander land maar gewoon even de helft opgeeft zodat de joden 'terug naar huis' kunnen?

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap wel dat de Palestijnen dat niet per se zien zitten. En let wel: ik toon begrip, ik keur de acties van Hamas niet goed, maar ook die van Israel nu niet. Ik gun de joden echt wel een eigen land, maar dit is een stuk ingewikkelder dan jij het schetst en i.m.o. ga je er heel erg aan voorbij dat dat land destijds aan een ander (toch onschuldig) volk toebehoorde.

En sorry maar kun je me geen woorden in de mond gaan leggen? Ik vind het nogal belachelijk dat je het over concentratiekampen hebt.

journee schreef:
Het was de bedoeling van de Britten dat joden en Arabieren in het gebied in vrede zouden samenleven. Op last van de palestijnen waren ook heel strenge restricties aan het aantal joden dat het land binnen mocht. Daarom werden rond de 2e wereldoorlog overlevenden van de concentratie kampen ook doodleuk aan de grens geweigerd en doorgestuurd naar opvangkampen, terug achter prikkeldraad.

Kan best de bedoeling zijn geweest, maar hebben de Britten dan iets te zeggen over andermans land?
Als er in Nederland massaal ineens vluchtelingen komen, dan snap ik ook wel dat ze restricties gaan plaatsen aan hoeveel mensen er binnenkomen, etcetera.

journee schreef:
Pas nadat samenleven niet bleek te gaan is de voorstel van 2 Staten geopperd. Dat was niet het ideaal, maar bleek een noodzaak. Dat de Arabieren niet blij waren met al die nieuwe migranten kan ik ergens nog begrijpen, dat probleem kom je overal tegen, vooral met botsende culturen. Echter hebben joden geen ander thuisland dan Judea. En joods wordt je (anders dan bij christendom en islam) over het algemeen niet door bekering, maar door geboorte. De joodse mensen die nu terugkeren naar wat oorspronkelijk Judea was, keren dus wel degelijk terug naar hun wortels en hebben in mijn optiek net zoveel recht om daar te wonen als het Palestijnse deel van de bevolking.

Is dat zo? Want in feite koloniseren ze gewoon weer een stuk land wat al millennia niet aan ze heeft toebehoord.

journee schreef:
De Joden hebben het gebied volgens geschriften nooit met geweld veroverd. Pas nadat in 1948 de onafhankelijke staat Israël is opgericht en het land wederom werd aangevallen heeft de Joodse bevolking met geweld terug geslagen. Na alle jodenvervolging wereldwijd kan ik ze dat ook niet kwalijk nemen. Helaas is de situatie nu uit de hand gelopen en is de Palestijnse burgerbevolking daar nu het slachtoffer van.

Dus? Maakt dat uit? Het land was van een ander, en dat is nu opgeeist voor de joden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

En even voor de duidelijkheid; de situatie is veel te ingewikkeld en ik sla hem ook te veel plat.

Maar "de joden hebben er millennia geleden gewoond, nu hebben ze een verschrikkelijke tijd achter de rug en dus hebben ze het recht om daar nu weer terug te settelen" vind ik gewoon geen goed argument. Dan had Groot Brittannië maar een stuk eigen land moeten doneren aan de joden als ze het eigen land voor joden zo belangrijk vonden, in plaats van te bepalen over het land van een ander.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

Journee? Thuisland judea ? Waarom vluchten al die joden met dubbel paspoort nu Israël uit? Al meer dan 30.000 op Cyprus aangekomen , allemaal diep verontwaardigd dat er setlerhuizen zijn geraakt. De ironie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:22

Douce schreef:

Verschil is alleen dat de Joden dit niet verzonnen hebben, maar het toenmalig Britse bestuur vanwege aanhouden geweld van palestijnen naar de Joodse migranten toe. En dat de joden (om in de vergelijking te blijven) van oorsprong al Hollanders waren. En dat Nederland dus verdeeld zou zijn in het vroegere Holland en tegenwoordige Nederland. Waarbij de Nederlanders in het land niet vredig samen wilde leven met de Hollanders. En dat is een nuance die vaak genegeerd wordt, maar in mijn optiek dus wel belangrijk is in het hele conflict.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Loretta schreef:
Dus nu kan ook niemand meer zeggen dat Amerika omder president Trump geen oorlog is begonnen.

Zijn masker als "vredesstichter" is bij deze dus af gevallen.

Nee! Trump is deze oorlog niet begonnen. Die is begonnen op 7 oktober door Hamas. Trump is zich er nu mee gaan bemoeien omdat Israel een bevriende natie van Israel is. Trump zou niet gauw zelf een oorlog vanuit het niets beginnen want hij is een zakenman die juist belang heeft bij vrede met alle landen omdat dat simpelweg in economisch opzicht veel en veel beter is, als je met iedereen handel kunt drijven. Oorlogen kosten enorm veel geld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Hoe kom je daar nu weer bij? Dat zeg ik helemaal niet. Maar ik vind wel dat, als je het vergelijkt, Nederland grotendeels wel het alleenrecht heeft om te bepalen wat met haar grondgebied gebeurt. Waarom zou dat voor Palestina niet zo zijn?

Douce schreef:

Dus dit inderdaad.

journee schreef:

Het probleem is een beetje: wat is huis? Wiens huis is dat? De joden zijn daar ooit niet vrijwillig vertrokken nee, maar dat geldt voor zo veel volkeren. Maar waar trek je de grens? Hoe lang is te lang geleden om een claim te maken op een stuk land? En als het voor de joden geldt, geldt dat dan ook voor andere volkeren die ooit verstoten zijn van hun land? Stel, er is een volk wat 1000 jaar geleden in Zeeland woonde, en die willen nu 'terug naar huis'. Moet de Nederlandse regering dan Zeeland maar afstaan, omdat bijv. Groot Brittannië dat zegt en dat volk daar dus ooit gewoond heeft?

De Palestijnen nu of die in 1948 hebben niks te maken gehad met het wegjagen van de joden in de Romeinse tijd, dat is wat ik wil zeggen. Maar blijkbaar verwacht je dus wel dat omdat de joden het verschrikkelijk hebben gehad, een ander land maar gewoon even de helft opgeeft zodat de joden 'terug naar huis' kunnen?

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap wel dat de Palestijnen dat niet per se zien zitten. En let wel: ik toon begrip, ik keur de acties van Hamas niet goed, maar ook die van Israel nu niet. Ik gun de joden echt wel een eigen land, maar dit is een stuk ingewikkelder dan jij het schetst en i.m.o. ga je er heel erg aan voorbij dat dat land destijds aan een ander (toch onschuldig) volk toebehoorde.

En sorry maar kun je me geen woorden in de mond gaan leggen? Ik vind het nogal belachelijk dat je het over concentratiekampen hebt.

journee schreef:

Kan best de bedoeling zijn geweest, maar hebben de Britten dan iets te zeggen over andermans land?
Als er in Nederland massaal ineens vluchtelingen komen, dan snap ik ook wel dat ze restricties gaan plaatsen aan hoeveel mensen er binnenkomen, etcetera.

journee schreef:

Is dat zo? Want in feite koloniseren ze gewoon weer een stuk land wat al millennia niet aan ze heeft toebehoord.

journee schreef:

Dus? Maakt dat uit? Het land was van een ander, en dat is nu opgeeist voor de joden.

Als het niet uitmaakt wie er eerst woonden, dan maakt het nu toch ook niet uit dat de Joden het land van de Palestijnen veroveren? Of toch wel? Is het vervolgen en verdrijven van een volk wel oké als het niet nu gebeurt? Ik heb persoonlijk geen probleem met migranten hoewel ik wel mijn vraagtekens zet hoe migratie zou moeten verlopen, in Nederland is dit ook niet optimaal geregeld. Maar ik zou geen geweld gebuiken om migranten te gaan weren, nee.

Zolang migratie in vrede gebeurt zou samenleven geen probleem moeten zijn toch? Dat de palestijnen nu in deze situatie zitten hebben ze niet te danken aan hun eigen tolerantie, maar het gebrek hieraan. Dat neemt niet weg dat ik het niet goed vind wat nu in Gaza of sowieso op palestijns grondgebied gebeurt. Deze acties gaan veel te ver. Wat ik wel wil benadrukken is dat beide partijen in mijn ogen net zoveel recht hebben om in het gebied te wonen. Het is gewoon eeuwig zonde dat het allemaal zo gelopen is en de Palestijnen en Joden niet vreedzaam in het gebied konden samenleven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:47

anjali schreef:
Loretta schreef:
Dus nu kan ook niemand meer zeggen dat Amerika omder president Trump geen oorlog is begonnen.

Nee! Trump is deze oorlog niet begonnen. Die is begonnen op 7 oktober door Hamas. Trump is zich er nu mee gaan bemoeien omdat Israel een bevriende natie van Israel is. Trump zou niet gauw zelf een oorlog vanuit het niets beginnen want hij is een zakenman die juist belang heeft bij vrede met alle landen omdat dat simpelweg in economisch opzicht veel en veel beter is, als je met iedereen handel kunt drijven. Oorlogen kosten enorm veel geld.

Het begon niet op 7 oktober.

@Journee,
Echt bizar hoe jij het verdrijven en vermoorden van Palestijnen, die daar geboren zijn, goed praat, omdat 4000 jaar geleden daar Joden woonden.

Even kort samengevat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

journee schreef:
Douce schreef:

Verschil is alleen dat de Joden dit niet verzonnen hebben, maar het toenmalig Britse bestuur vanwege aanhouden geweld van palestijnen naar de Joodse migranten toe. En dat de joden (om in de vergelijking te blijven) van oorsprong al Hollanders waren. En dat Nederland dus verdeeld zou zijn in het vroegere Holland en tegenwoordige Nederland. Waarbij de Nederlanders in het land niet vredig samen wilde leven met de Hollanders. En dat is een nuance die vaak genegeerd wordt, maar in mijn optiek dus wel belangrijk is in het hele conflict.

Maar dat de Joden daar een eigen staat hadden was 2000 jaar geleden. Na de tweede wereldoorlog was er massamigratie naar Palestina —ik snap wel dat daar conflicten van komen, dat ze restricties wilden en niet "gewoon vredig wilden samenleven" (terecht of niet). Tussen 1940 en 1951 migreerden ongeveer 830.000 Joden naar Palestina/Israël. Ter vergelijking: in 1940 woonden er zo'n 1 miljoen arabieren en 450.000 joden in het gebied. Dan ga je van een meerderheid als volk ineens naar een minderheid. Is het gek dat ze daartegen in verzet gaan?

De Palestijnen zitten daar al 1300 jaar, de arabische roots al wel langer. De joden hebben daar "maar" ±600 jaar een staat gehad. Daarvoor woonden er tal van andere volken —Kanaänieten, Filistijnen— of was het een kolonie 'van' bijv Egypte. Mag Egypte het dan weer opeisen, want zij zaten er eerder?

Anders gezegd: wat bepaald wie het alleenrecht heeft op het land?

anjali schreef:
Loretta schreef:

Ik denk dat je Trump teveel redelijkheid toeschrijft. Veel van zijn decreten zijn helemaal geen slimme acties om handel en de economie te stimuleren. Sterker nog, zijn acties zorgen ervoor dat het slechter gaat in de VS.

Trump is zeker wel de oorlog begonnen in deze —hij viel als eerste het soevereine land Iran aan. Dat kan tal van redenen hebben, maar híj is de eerste aanval begonnen als VS naar Iran.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

journee schreef:
Als het niet uitmaakt wie er eerst woonden, dan maakt het nu toch ook niet uit dat de Joden het land van de Palestijnen veroveren? Of toch wel? Is het vervolgen en verdrijven van een volk wel oké als het niet nu gebeurt? Ik heb persoonlijk geen probleem met migranten hoewel ik wel mijn vraagtekens zet hoe migratie zou moeten verlopen, in Nederland is dit ook niet optimaal geregeld. Maar ik zou geen geweld gebuiken om migranten te gaan weren, nee.

Oh, gaan we koloniseren van een ander land nu echt gewoon goedpraten?
Mijn punt is gewoon dat je niet zomaar kan verwachten dat een ander volk, wat daar dan woont, 'haar' land gewoon weggeeft zonder enig conflict. En dat ik niet vind dat de joden recht hebben op dat land, omdat ze daar 2000 jaar geleden "eventjes" hebben gezeten, net als zo veel andere volkeren. Fijn als de Palestijnen zelf hadden gezegd van joh, zielig voor jullie, hier is een stuk land, maar dat was niet zo. Het VK had Palestina als kolonie en die hebben dat wel "even" voor beide volken bepaald.

journee schreef:
Zolang migratie in vrede gebeurt zou samenleven geen probleem moeten zijn toch? Dat de palestijnen nu in deze situatie zitten hebben ze niet te danken aan hun eigen tolerantie, maar het gebrek hieraan. Dat neemt niet weg dat ik het niet goed vind wat nu in Gaza of sowieso op palestijns grondgebied gebeurt. Deze acties gaan veel te ver. Wat ik wel wil benadrukken is dat beide partijen in mijn ogen net zoveel recht hebben om in het gebied te wonen. Het is gewoon eeuwig zonde dat het allemaal zo gelopen is en de Palestijnen en Joden niet vreedzaam in het gebied konden samenleven.

Is dat zo? De Palestijnen werden ineens overspoeld door migranten waardoor ze in de minderheid kwamen, en hun kolonisator (zeg je dat zo, haha?), de VK, bepaalde wel even dat ze een stuk land af moesten geven. Dan is het toch helemaal niet gek dat "vredig samenleven" niet is gelukt?

Ik vind het echt verbazingwekkend dat je er zo makkelijk over praat.

Nogmaals: het geweld van beide kanten keur ik niet goed. Maar ik kan er wél begrip voor opbrengen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

BigOne schreef:
Journee? Thuisland judea ? Waarom vluchten al die joden met dubbel paspoort nu Israël uit? Al meer dan 30.000 op Cyprus aangekomen , allemaal diep verontwaardigd dat er setlerhuizen zijn geraakt. De ironie.

Vind jij het dan niet diep triest dat een bevolkingsgroep wereldwijd nooit ergens veilig is geweest? Beschouwd worden als tweederangs burgers omdat ze nergens 'thuis' horen? Waar vinden jullie dat de Joden dan naar toe hadden gemoeten?
Waarom denk je dat Joden wereldwijd er voor kozen een nieuw leven in Israël te beginnen? Het merendeel zijn vluchtelingen, opzoek naar een veilig bestaan.

https://devrijdagavond.com/2023/07/13/joodse-geschiedenis/we-waren-als-opgejaagd-wild-liliana-seror-vertelt-over-het-joodse-leven-in-libie-en-vlucht-naar-israel/

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Tja, wat zullen we eens met de joden doen? Madagascar? Suriname? Nee! Een stukje Duitsland is rechtvaardiger! Oh jongens, er is al zó veel voorbij gekomen de afgelopen honderd jaar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Stop ze in Westerbork, deed Nederland ook toen ze terugkwamen uit de kampen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:08

mysa schreef:
Tja, wat zullen we eens met de joden doen? Madagascar? Suriname? Nee! Een stukje Duitsland is rechtvaardiger! Oh jongens, er is al zó veel voorbij gekomen de afgelopen honderd jaar.

Misschien heeft Trump nog ergens een staat over. :+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

teveel mensen op dit hele kleine stukje aarde, niet voorzien toen men zich geen voortplanten dat de aarde niet mee groeide,
niet voorzien dat alle ontwikkelingen (uranium ect.) verkeerd zouden kunnen uitpakken en nu bestreden moeten worden
hoe gaat het verder??

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:13

anjali schreef:
Loretta schreef:

Sinds 7 Oktober is Israel alleen nog maar bezig met oorlog voeren. En nu zijn ze weer met Iran begonnen. En Trump doet er lekker aan mee.

Netanyahu, Trump en Poetin zijn alledrie warmongers die in staat staat zijn om de wereld in een derde wereld oorlog te storten. Het is alleen nog maar escaleren door Netanyahu sinds 7 Oktober. Niets geprobeerd om er een inde aan te maken.
Inplaats daarvan heeft Netanyahu er alleen maar een grotere oorlog van gemaakt.

En als zakenman is Trump ook maar vaag met zijn tarrifs

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:21

journee schreef:
BigOne schreef:

Vind jij het dan niet diep triest dat een bevolkingsgroep wereldwijd nooit ergens veilig is geweest? Beschouwd worden als tweederangs burgers omdat ze nergens 'thuis' horen? Waar vinden jullie dat de Joden dan naar toe hadden gemoeten?
Waarom denk je dat Joden wereldwijd er voor kozen een nieuw leven in Israël te beginnen? Het merendeel zijn vluchtelingen, opzoek naar een veilig bestaan.

https://devrijdagavond.com/2023/07/13/joodse-geschiedenis/we-waren-als-opgejaagd-wild-liliana-seror-vertelt-over-het-joodse-leven-in-libie-en-vlucht-naar-israel/

Dat is ook dieptriest, ik denk dat niemand dat ontkent. Maar betekent dat dan dat je zomaar land van een ander mag afnemen?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:26