Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nps schreef:ruitje schreef:Er is toch een visie en een plan? Ik zie wel dat veel partijen op dit moment reflecteren en bezig zijn met 'hoe moeten wij als partij verder' . Dat vind ik geen verkeerd ding en ik snap eigenlijk niet dat je daar tegen kan zijn...
Of je moet gewoon dezelfde partij visie als altijd vast houden en hopen dat de kiezer ooit weer naar je terug komt
Ja, dat laatste moet je zéker doen als partij. Je staat waarvoor je staat, toch? Wat nu scoort is kortetermijnvisie, luchtkasteelpraat en racistisch zijn. Als je een beetje moreel besef hebt blijf je als partij bij je standpunten en ga je nu niet lopen draaien of aanpassen om maar goedkoop te scoren. Zorg dat je mensen aan je bindt om wat je waard bent, waar je voor staat, niet om wat scoort in de waan van de dag (en daar scoort GL / PvdA imho best heel goed op bijvoorbeeld). Alsof de SGP zou zeggen "hey, we merken dat het aantal gelovigen terugloopt en willen toch graag meer zetels, laat dat geloof maar varen"
pien_2010 schreef:Het CPB heeft alles doorgerekend van de plannen en een lichte financiële positief cijfers levert dit op. Helemaal niet verkeerd!
Valt mij zeker niet tegen. Binnenkort zullen alle cijfers wel na te lezen zijn. Bron NOS nieuws op NPO 1.
nps schreef:Is het lonend om direct voor de consument te produceren (denk aan boerderijwinkel) of te onderhandelen met ecologische supermarkten of restaurants voor afname van je product? Zijn er naast de welbekende tussenhandelaren alternatieven? Oprecht benieuwd hoor... vind het zo zonde dat jullie zo weinig keus wordt gelaten.
pien_2010 schreef:Wat zonde en zo gaat het maar net. Hier in Zuid Frankrijk ook hoor.
Maanon kijk je binnenste buiten?
Ik moest wel lachen om:" we houden elkaar scherp zeg maar".
Zelfde vragen als nps. Binnenste buiten heeft afgelopen jaren veel boeren laten zien de het roer omgegooid hebben. Wellicht inspirerend voor jullie.
irmaz schreef:Wat betreft de landbouw van de toekomst heb ik een tijdje terug een documentaire gezien waarin ze lieten zien dat het op dit moment een tendens is dat grote supermarktketens op grote schaal agrarische bedrijven aan het opkopen zijn (met name in het oosten van Duitsland) om daar bedrijfsleiders op te plaatsen die voor hun de producten te produceren. Ze lieten zien dat in de toekomst zeer waarschijnlijk de boer geen eigen ondernemer meer is maar in dienst van een multinational.
Ik ben benieuwd wat de agrariërs hier van dat toekomstbeeld vinden?
Janneke2 schreef:Dat snap ik, en ik zie ook al jaren geen verse doperwten meer in de supermarkt.
Jammer is dat. (De plaatselijke reform winkel heeft het wel.)
Maar zeker als de kartel waakhond zo wordt afgeregeld dat lokale boeren samen mogen onderhandelen,
zal het de supermarkten echt niet koud laten.
(Één bedrijf maakt weinig indruk, maar ik praat over de hele sector)
Het buitenland werkt ook niet voor niets.
pien_2010 schreef:Ava dat denk ik ook. Dat is pas echt een dikke middelvinger naar de Agro industrie rondom de boeren.
En het is win-win.
Er komt meer geld binnen (want je haalt er een schakel uit) en die boeren die deze stap gemaakt hebben, vertellen dat het plezier enorm is toegenomen in hun eigen bedrijf en dat er minder stress is.
En de koper betaalt ook minder.
In Rosmalen zaten wij ooit twee weken en hebben met heel veel plezier op een kleinschalige boerderij die ook met cliënten werkten (verstandelijk beperkte mensen) ons eten gekocht.
Heel tof vond ik het en niet duur.
Benzz schreef:En minder verspilling, want ik verbaas mij nog steeds bij de lokale boer hier, dat bepaalde appels niet in de supermarkt mogen komen omdat ze niet voldoen aan de juiste vorm. Daar krijg je een kist van 20 kg mee voor 2,5 euro. Nou mij maakt het geen zak uit welke vorm ze hebben, en je krijgt er liters heerlijke appelsap van.
Maanon_ schreef:Ik ook. Ik denk dat we op die manier ook aan een stuk welzijn kunnen bijdragen, voor iedereen. AH heeft mijn geld niet nodig. De boer hier wel, en zijn kaas en melk zijn ook nog eens veel lekkerder.Avalanche; supermarkten zie ik zeker ook nog toekomst voor. Maar als je ziet hoeveel macht ze hebben, er zijn nog maar een paar grote ketens over. Ik hoop ook dat veel mensen boerderijwinkels weten te vinden, dan wel online. Ik denk dat dat inderdaad een goed statement is!
BigOne schreef:pien_2010 schreef:Het CPB heeft alles doorgerekend van de plannen en een lichte financiële positief cijfers levert dit op. Helemaal niet verkeerd!
Valt mij zeker niet tegen. Binnenkort zullen alle cijfers wel na te lezen zijn. Bron NOS nieuws op NPO 1.
Alleen voor de allerlaagst betaalden cq mensen met uitkeringen, de grote middengroep, waar ze voor beloofden dat er wat ging veranderen ? Die pissen naast de pot , again.
prompter schreef:0,2 procent koopkracht verbetering. Het is niet bepaald veel, maar beter dan niets. Per maand zou ik er dus ongeveer 8 euro op vooruit gaan. Maar de berekening is nog wel gebaseerd op een aantal aannames en de bezuinigingen op asielinstroom moeten dan wel haalbaar zijn. Voor de bestaanszekerheid van veel mensen doet dit niet zoveel denk ik
BigOne schreef:pien_2010 schreef:Het CPB heeft alles doorgerekend van de plannen en een lichte financiële positief cijfers levert dit op. Helemaal niet verkeerd!
Alleen voor de allerlaagst betaalden cq mensen met uitkeringen, de grote middengroep, waar ze voor beloofden dat er wat ging veranderen ? Die pissen naast de pot , again.
purny schreef:Maar die kwamen wel mooi in aanmerking voor een tegemoetkoming in de energie.
Zelfs met een laag vast energiecontract.
Terwijl er miljoenen huishoudens op dat gebied naast de pot piesten.
Citaat:Rijken betalen in Nederland veel minder belasting dan mensen met middeninkomens. Ook is hun inkomen veel harder gestegen.
Peet Vogels 22-05-24, 00:01
Dat blijkt uit een studie van het Centraal Planbureau (CPB) naar de ontwikkeling van inkomens en belastingdruk in de periode 2011 tot 2019. Uit de studie blijkt dat hoe rijker men is, hoe minder belasting men betaalt.
Citaat:De vraag is hoe die verschillen zijn te verklaren. Want hogere inkomens betalen meer belasting. Het antwoord zit in de bron van het inkomen. Wie een loon ontvangt betaalt daar gewoon belasting over. Maar bij de rijken spelen lonen een kleinere rol. Zij halen het meeste inkomen uit hun eigen bedrijf.
Belastingtruc
In de onderzochte periode zijn de bedrijfswinsten flink gestegen. Dat betekent dat er meer winst is gemaakt. Daar betaalt een bedrijf 28 procent winstbelasting over. Vervolgens keert het bedrijf een deel van de winst uit aan de aandeelhouders, of in dit geval aan één aandeelhouder, de eigenaar van het bedrijf. Over die winstuitkering, dividend genoemd, moet de aandeelhouder inkomstenbelasting betalen.
De truc die nu wordt uitgehaald is dat het bedrijf geen dividend betaalt. De winst blijft in het bedrijf zitten, de eigenaar ziet dus niets van de winst en betaalt dus ook geen inkomstenbelasting. In plaats van geld te krijgen, leent de eigenaar geld van zijn eigen bedrijf. Daarover wordt geen belasting geheven.
karuna schreef:Omgekeerd gebeurd ook. Wilders en fvd die liepen te zagen na hun buitensluiting in een kabinet.
Dat artikel 70% meer inkomen voor de 1% rijksten, tegen 3 tot 4% stijging voor de rest.geld maakt geld dat is wel duidelijk.