steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:11

Loretta schreef:
LuckyLuna schreef:
Echter is er hierin geen rekening gehouden met de gevolgen die hieruit voortvloeien. Waardoor Nederland als de plannen door gezet worden eigenlijk 1 groot natuur reservaat wordt.

Dat de doelen voor Nederland onhaalbaar zijn daar houden ze in Brussel 0,0 rekening mee.

Klopt, dat is ook niet aan Brussel. De NL regering meld die gebieden aan en hield daarbij geen rekening met de gevolgen.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:13

verootjoo schreef:
LuckyLuna schreef:
Echter is er hierin geen rekening gehouden met de gevolgen die hieruit voortvloeien. Waardoor Nederland als de plannen door gezet worden eigenlijk 1 groot natuur reservaat wordt.

Was dit maar zo.

Er zijn nu al zoveel boeren onteigend voor nieuwe dorpen en Vinex-wijken… er is weinig vertrouwen dat we nu wel natuur terugkrijgen.

Klopt ook... Natura 2000 stelt een stedelijk gebied als neutral... Dus dat is wel mogelijk, terwel boeren gebied niet neutra is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:16

verootjoo schreef:
LuckyLuna schreef:

Was dit maar zo.

Er zijn nu al zoveel boeren onteigend voor nieuwe dorpen en Vinex-wijken… er is weinig vertrouwen dat we nu wel natuur terugkrijgen.

Kun je me misschien verwijzen naar wat artikelen daarover?
In mijn naaste omgeving werd eerst uitvoerig onderhandeld en kreeg je de kans om je voor een riant bedrag te laten uit kopen, pas als je bleef weigeren werd onteigend. In hun geval hebben ze een dusdanig mooi bedrag ontvangen en zelfs hulp met het zoeken naar een gelijkwaardige boerderij om verder te boeren. Dus ben nieuwsgierig hoe dat dan is gegaan in jouw voorbeelden?

Denk trouwens niet dat naast de Natura 2000 gebieden gebouwd gaat worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:17

LuckyLuna schreef:
Loretta schreef:

Dat de doelen voor Nederland onhaalbaar zijn daar houden ze in Brussel 0,0 rekening mee.

Klopt, dat is ook niet aan Brussel. De NL regering meld die gebieden aan en hield daarbij geen rekening met de gevolgen.

Alleen weigert Brussel elke medewerking aan Nederland om de fouten te kunnen herstellen.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:22

Loretta schreef:
Alleen weigert Brussel elke medewerking aan Nederland om de fouten te kunnen herstellen.

Waarom... Fouten kunnen gemaakt worden. Als men ze maar kan herstellen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:26

LuckyLuna schreef:
Loretta schreef:

Waarom... Fouten kunnen gemaakt worden. Als men ze maar kan herstellen.

Bijvoorbeeld op de vraag of de natura 2000 gebieden heringedeeld mogen worden zegt Brussel keihard NEE. Hele kleine gebiedjes kunnen een groot gebied er om heen behoorlijk lamleggen. Daarnaast zijn grotere gebieden een stuk minder stikstof gevoelig. Maar zolang Brussel blijft weigeren aan het herstellen van de fouten blijven we hier met de ellende zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:28

Mindim schreef:
In mijn naaste omgeving werd eerst uitvoerig onderhandeld en kreeg je de kans om je voor een riant bedrag te laten uit kopen, pas als je bleef weigeren werd onteigend. In hun geval hebben ze een dusdanig mooi bedrag ontvangen en zelfs hulp met het zoeken naar een gelijkwaardige boerderij om verder te boeren. Dus ben nieuwsgierig hoe dat dan is gegaan in jouw voorbeelden?

Huh? Ze mogen toch vaak niet verder boeren?

het lijkt erop dat de boeren in jouw naaste omgeving nog 'mazzel' hadden?

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/05/ui ... g-a4135677

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:38

Cer schreef:
Mindim schreef:

Onder de huidige regels niet maar eerder wel gewoon hoor. Hier voor een nieuwe woonwijk diverse boeren goed uitgekocht en die zijn allemaal elders hun boerderij verder gestart.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:41

listiglistje schreef:
Doorgesnoven wout als ik het zo beoordeel :Y)

Gaat nergens over, zie zijn collega hem corrigeren.

https://fb.watch/e4pO4RvcPO/

Plus gerichte schoten op een trekker die weg reed, reed echt niet op ze in!
Beelden genoeg...er was geen gevaar voor eigen leven, wat normaal rechtvaardigd om gericht te schieten.

Hoop dat de politie agent vervolgd wordt of non actief.
Lijkt mij buitensporig geweld/handelen, wat heel verkeerd had kunnen aflopen.

Dit
Er gebeurt niets dat dit rechtvaardigd.
De 2e keer al.
Maar grote koppen in de krant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:43

Goed uitgekocht?
Kennis van mij is jaren terug ook uitgekocht voor industrie maar laat het woord goed maar weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:44

DuoPenotti schreef:
Goed uitgekocht?
Kennis van mij is jaren terug ook uitgekocht voor industrie maar laat het woord goed maar weg.

Spreek dan mooi voor jezelf, deze mensen zijn goed uitgekocht ja. Kennisen van de familie. Die waren ontzettend tevreden en hebben een veel mooie grotere en luxere boerderij weer gekocht ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:47

Cer schreef:
Mindim schreef:

Dit is een akkerbouwer, geen melkveehouder.
Ze kregen zelfs meer grond dan ze hadden. Hun eigen machines waren in principe allemaal te klein, ook daar werd in mee gedacht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:55

Mindim schreef:
verootjoo schreef:

Was dit maar zo.

Denk trouwens niet dat naast de Natura 2000 gebieden gebouwd gaat worden.

Artikelen niet, alleen ervaringen uit de eerste hand.

De onderhandelingen bestonden uit mentale druk want men wil natuurlijk zo min mogelijk geld kwijt.
En hulp bij het zoeken naar een andere boerderij heb ik nog nooit van gehoord, in de gebieden die ik goed ken was dat ook niet mogelijk. Ook niet met de magere zak geld die ze kregen, daar koop je in NL geen boerenbedrijf voor over, zo riant was het niet, er moesten namelijk erg veel boeren uitgekocht worden.
En voor een nieuw bedrijf kreeg je echt geen vergunning.
Er zijn mensen naar het buitenland vertrokken, en er hebben mensen zich ongeschoold in ander werk.
Maar de pijn zit nog zo diep en wordt nu allemaal weer opgerakeld, als je er met ze over spreekt zijn ze zo weer in tranen, hoewel dat al zo’n 15 jaar terug is.

Dus nee, verhalen van een riante zak geld ken ik niet, en hulp bij de afwikkeling al helemaal niet. Laat staan psychosociale hulp voor de verwerking van het afpakken van je passie, je levenswerk wat al van vader op zoon op zoon op zoon op zoon is doorgegaan.

Ik vind dat daar er licht over gedaan wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:56

Mindim schreef:
Cer schreef:

Dit is een akkerbouwer, geen melkveehouder.
Ze kregen zelfs meer grond dan ze hadden. Hun eigen machines waren in principe allemaal te klein, ook daar werd in mee gedacht.

Waar in NL heb je deze jubelverhalen gehoord?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:56

Mooi stukje over een boer die het anders doet.... https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... 9K26HHkutw
Als ik dit dan zie (kom zelf ook uit Friesland) dan realiseer ik me dat er heel erg veel misgegaan is met de schaalvergroting.

Gisteren reed ik door 'food valley' en zag die enorme kalvermesterijen en veel andere treurnis (gegrasfalteerde weilanden, overal rondrijdende gifspuiten, indringende zure lucht...). Ik word daar oprecht verdrietig van.
De enige dieren die daar frisse lucht krijgen zijn de hond & een paar geitjes in de voortuin....

We hebben boeren nodig, en boeren hebben onze betere keuzes en steun nodig, en zou bijzonder graag zien dat familiebedrijven geholpen worden naar een transitie... met steun en blijvende steun (door hun producten tegen een eerlijke prijs te kopen), niet door WEER aan te passen en voor de gek gehouden te worden.

Alhoewel je niet heel veel kunt doen wellicht is rechtstreeks kopen bij de boer en Groen Links stemmen zo'n beetje het enige dat op lijn ligt met de wens van boeren hun bedrijf te kunnen voortzetten voorzover ik heb kunnen uitpuzzelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:58

verootjoo schreef:

Groningen, eerste hand, vriendin van me.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:03

Mindim schreef:
verootjoo schreef:

Groningen, eerste hand, vriendin van me.

Dat dacht ik al, misschien dat daar dan nog ruimte was om de boeren een ander bedrijf te gunnen.

Dit was voor de aanbouw van vathorst, bij Amersfoort en Bunschoten.
Het was een regelrechte ellende en desorganisatie en mentale druk van de bovenste plank.

En dan kan ik dus best begrijpen dat die angst er bij de boeren in deze regio er verschrikkelijk in zit, met deze ervaringen van eerdere collega’s in het achterhoofd :\

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:08

verootjoo schreef:
Dat dacht ik al, misschien dat daar dan nog ruimte was om de boeren een ander bedrijf te gunnen.

Dit was voor de aanbouw van vathorst, bij Amersfoort en Bunschoten.
Het was een regelrechte ellende en desorganisatie en mentale druk van de bovenste plank.

En dan kan ik dus best begrijpen dat die angst er bij de boeren in deze regio er verschrikkelijk in zit, met deze ervaringen van eerdere collega’s in het achterhoofd :

Er was geen extra ruimte, ze hebben een werkende boerderij overgenomen van een die boer ging stoppen op die plek, die ging opnieuw boeren nabij Hellevoetsluis waar hij een boerderij had gekocht.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:09

pien_2010 schreef:
Exitium schreef:
Politie heeft gericht geschoten omdat tractors op hen inreden :x

https://www.nu.nl/binnenland/6210559/po ... ijden.html

O hemel :oo, daar zal zeker heel goed onderzoek naar komen. Dat is echt niet normaal in Nederland.
Veels te vroeg om nu al conclusies te trekken van wel/niet doorgedraaide wout of boer.Dus mijn advies, rustig blijven ademhalen en wachten tot alle feiten en omstandigheden bekend zijn en dan pas conclusies trekken. Wel heel naar en verdrietig dit.

Rijksrecherche onderzoekt gelukkig alle situaties waarbij de politie schiet. :) Bericht op nu.nl is inmiddels ook aangepast n.a.v. de video, ook met reactie van de ACP. Hopelijk droegen de agenten bodycams.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:11

juval schreef:
https://twitter.com/Maartenvz82/status/ ... 3244283904
[ [url=m/XrfQ12.jpg]Afbeelding[/url] ]
paar centimeter meer naar links of rechts en de boer had de kogel met zijn hoofd opgevangen :(

Maar je krijgt meerdere waarschuwingen om weg te gaan... er worden waarschuwingschoten gelost. Ga dan ook weg!

Dat is net als in de corona demonstraties dat er 36 keer verzocht is op te rotten en dan nog blijven staan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:25

Als ex actievoerder...... moet je weten wanneer je moet vertrekken. Erg belangrijk voor je eigen gezondheid.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-07-22 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:25

werd er dan ook gericht geschoten?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:26

Spenk schreef:
juval schreef:
https://twitter.com/Maartenvz82/status/ ... 3244283904
[ [url=m/XrfQ12.jpg]Afbeelding[/url] ]
paar centimeter meer naar links of rechts en de boer had de kogel met zijn hoofd opgevangen :(

Maar je krijgt meerdere waarschuwingen om weg te gaan... er worden waarschuwingschoten gelost. Ga dan ook weg!

Dat is net als in de corona demonstraties dat er 36 keer verzocht is op te rotten en dan nog blijven staan.

Hij reed ja weg. Als je het filmpje bekijkt dan zie je dat de boer weg reed en dat de politie van de zijkant op de trekker schoot.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 06-07-22 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:26

pien_2010 schreef:
Als ex actievoerder moet je weten wanneer je moet vertrekken. Erg belangrijk voor je eigen gezondheid.

_O- mooie onderkoelde reactie!