Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:14

Ik moet voor mijn werk op het moment vanuit Drenthe een paar keer per week naar Leeuwarden. Route gaat door gebied waar wolven leven. Iedere keer gaat er door mijn hoofd dat ik hoop dat er geen wolf op de weg voor mij komt. Zowel voor het dier dat na zo'n aanrijding vreselijk kan lijden, als voor de chauffeur want een levend wezen aanrijden is nooit een pretje.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 09:15

Zichtmelding Koekange Dr 5 wolven
Citaat:
17-12-2025; 8:10 uur
Zichtmelding 5 wolven door dochter en vriendin!! Staken weg over ter hoogte van mr J de Blieckweg 23 naar stukje bos ter hoogte van Blieckweg 18!!

Afbeelding
Via app meldingen Westerveld

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 09:21

Citaat:
“Maar de burgemeester kan toch al ingrijpen, waarom gebeurt dat dan niet?”

Die uitspraak horen we vaak en hebben we zelf ook gedaan. In de praktijk blijkt ingrijpen door een burgemeester bij een acuut gevaarlijke situatie met een wolf echter allesbehalve eenvoudig. Dat legt burgemeester van Daalen van de Gemeente Ermelo uit in onze podcast.

Zeker niet als je blind of slechtziend bent en afhankelijk bent van je geleidehond. Juist dan wil je je hond, en daarmee je vrijheid, zo veilig mogelijk houden.

De veiligheidsrisico’s zijn voor mensen met een visuele beperking en een geleidehond groter dan vaak wordt gedacht. Welke risico’s dat zijn, hoor je in de nieuwste aflevering van Geleidewolf.

Luister in je favoriete podcastapp of via: geleidewolf.nl.

#geleidehond #veiligheid #risico #blind #slechtziend #wolf #podcast

https://ferry.fm/podcast/geleidewolf/?f ... 3Ce-BxkkvA

Bron Geleidewolf
https://www.facebook.com/share/p/176Lo1 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 09:24

Citaat:
17 december 2025
Ingezonden
DRENTS FRIESE WOLD️️
Één van de vele ervaringen van een inwoner over de trieste realiteit in het Drents Friese Wold:
We kunnen als inwoners van Drents Friese Wold al enkele jaren niet meer het bos in.
Nu is het buitengebied ook een no go area.

Gisteren in Wapserveen ook een complete roedel van 8 wolven in het buitengebied, waar mijn man pleegt te lopen met onze hond omdat het bos al eerder een no go area was. Maar daar fietsen ook kinderen op weg van en naar hun school in het dorp.
Wolven lopen hier ook door mijn straat binnen de bebouwde kom, ze rennen door paardenbakken en vlak langs een basisschool, wolven slapen in tuinen en rukken aldaar de konijnen uit hun hokken, veel katten zijn niet meer thuis gekomen, wandelaars, mtb-ers, ruiters en kinderen op de fiets naar school worden achtervolgd door wolven en kinderen kunnen niet meer buiten spelen omdat het huisschaap is verscheurd in de tuin, pal naast de glijbaan. Kan iemand mij even vertellen waar ik nog wel veilig kan lopen om mijn gezin en hond de noodzakelijke beweging en buitenlucht te geven of moet ik de hond maar op de kattenbak van de buurkat zetten? Die is tenslotte ook al vermist.

Het wordt tijd dat de gemeenten dringend worden aangesproken op hun wettelijke plicht zorg te dragen voor een veilige woon- en leefomgeving. Daar zijn zij tot op heden ernstig nalatig in gebleven, ondanks de vele uitingen van zorgen door burgers en dierhouders, een afgeladen bijeenkomst in en buiten het gemeentehuis enkele jaren geleden, informatieavonden, ronde tafel gesprekken en zelfs demonstraties.
Wachten zij dan echt tot het eerste menselijk slachtoffer valt? Je zou het maar op je geweten hebben.....

Stop de idiote en asociale utopie van samenleven met wolven in een daarvoor totaal ongeschikte habitat en maak een eind aan het sociale isolement waar wij inmiddels in leven.
Het is al teveel uit de hand gelopen....

https://www.facebook.com/

Bron Geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AHyZ4 ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:52

Hear hear...
Citaat:
Stop de idiote en asociale utopie van samenleven met wolven in een daarvoor totaal ongeschikte habitat en maak een eind aan het sociale isolement waar wij inmiddels in leven.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:12

Punt is dat je niet met elkaar kan samenleven als er geen 'afspraken' zijn. Beheer is met elkaar de grens van het toelaatbare afspreken en die grens bewaken/beheren. Maar werkelijk alles wat er tot nu toe aan beheer wordt voorgesteld wordt gedwarsboomd want volgens de zogenaamde natuurbeschermers moeten wolven onbeperkt en grenzeloos hun gang kunnen gaan. En vervolgens worden wolven dus door sukkels gelokt en gevoerd om maar hun perfecte plaatje te kunnen schieten.
Gevolg is dat er een aantal wolven feilloos doorhebben dat ze onbelemmerd hun gang kunnen gaan en het van kwaad tot erger gaat waardoor er uiteindelijk maar één oplossing overblijft: afschieten van de betreffende wolf.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:14

tienus63 schreef:
Zichtmelding Koekange Dr 5 wolven
Citaat:
17-12-2025; 8:10 uur
Zichtmelding 5 wolven door dochter en vriendin!! Staken weg over ter hoogte van mr J de Blieckweg 23 naar stukje bos ter hoogte van Blieckweg 18!!

[ Afbeelding ]
Via app meldingen Westerveld

Wat ben ik blij dat onze veulens daar niet staan in de winter weide zeg... vorig jaar al eerder opgehaald maar nu niet meer helaas/gelukkig. Lekker allemaal thuis en op stal..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:40

Bij ons in de omgeving komen er steeds meer zichtmeldingen en ik moet bekennen dat ik (heel egoïstisch) blij ben dat er bij de buren op dit moment schapen staan. Maar fijn idee is het niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:08

tienus63 schreef:
Citaat:
17 december 2025
Ingezonden
DRENTS FRIESE WOLD️️
Één van de vele ervaringen van een inwoner over de trieste realiteit in het Drents Friese Wold:
We kunnen als inwoners van Drents Friese Wold al enkele jaren niet meer het bos in.
Nu is het buitengebied ook een no go area.

Gisteren in Wapserveen ook een complete roedel van 8 wolven in het buitengebied, waar mijn man pleegt te lopen met onze hond omdat het bos al eerder een no go area was. Maar daar fietsen ook kinderen op weg van en naar hun school in het dorp.
Wolven lopen hier ook door mijn straat binnen de bebouwde kom, ze rennen door paardenbakken en vlak langs een basisschool, wolven slapen in tuinen en rukken aldaar de konijnen uit hun hokken, veel katten zijn niet meer thuis gekomen, wandelaars, mtb-ers, ruiters en kinderen op de fiets naar school worden achtervolgd door wolven en kinderen kunnen niet meer buiten spelen omdat het huisschaap is verscheurd in de tuin, pal naast de glijbaan. Kan iemand mij even vertellen waar ik nog wel veilig kan lopen om mijn gezin en hond de noodzakelijke beweging en buitenlucht te geven of moet ik de hond maar op de kattenbak van de buurkat zetten? Die is tenslotte ook al vermist.

Het wordt tijd dat de gemeenten dringend worden aangesproken op hun wettelijke plicht zorg te dragen voor een veilige woon- en leefomgeving. Daar zijn zij tot op heden ernstig nalatig in gebleven, ondanks de vele uitingen van zorgen door burgers en dierhouders, een afgeladen bijeenkomst in en buiten het gemeentehuis enkele jaren geleden, informatieavonden, ronde tafel gesprekken en zelfs demonstraties.
Wachten zij dan echt tot het eerste menselijk slachtoffer valt? Je zou het maar op je geweten hebben.....

https://www.facebook.com/

Bron Geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AHyZ4 ... tid=wwXIfr

En wanneer wordt er dus door een groep burgers eindelijk de stap gezet om hun gemeente in gebreke te stellen aangezien die wettelijke plicht tot veiligheid burger? Trek de gemeente maar voor de rechter hierover.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:13

Ik hoop dat Rummenie en collega's snel in Brussel serieus genomen worden, en NL naar de passende ' zeer klein land' categorie wordt gezet (paar pagina's terug). Want dan kunnen we, als ik het goed begrijp, wel ingrijpen binnen de wetten van de EU.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:16

Wat Rummenie zou moeten doen is stellen : wolf heeft per individu nodig X (2500)km2 voor nodige prooibasis, die prooibasis is diersoort Y (eland, misschien edelhert), draagkracht prooipopulatie geheel NL = 0 - 3 wolven en daar beheren we op. Rest is allemaal geneuzel en droomoptimisme.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:19

Ben bang dat Rummenie denkt, geen zin in een kogel en wil Fortuin niet achterna.
Zo stellig iets zeggen dan best verkeerd uitpakken in ons land

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:40

Rummenie zit natuurlijk vast aan Europese wetten en Nederlandse politieke traagheid.

In dat stuk wat Knuffeldier aanhaalt geeft hij mij het idee dat hij in ieder geval weet waar de mogelijkheden liggen, èn dat hij daar vol voor wil gaan,
Maar dat het trager gaat dan dat hij zelf wil.

Wat dat aangaat is het wat betreft wolvenbeleid mogelijk gunstig als de formatie lang duurt, zodanig hij voldoende tijd krijgt om het goed neer te zetten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:01

BrankaZ schreef:
Bij ons in de omgeving komen er steeds meer zichtmeldingen en ik moet bekennen dat ik (heel egoïstisch) blij ben dat er bij de buren op dit moment schapen staan. Maar fijn idee is het niet.

Je bedoelt dat een wolf dan bij die schapen komt en niet bij jouw paarden? Of trekt het juist de wolf richting schaap en denkt ie: goh ik had gister ook al schaap, vandaag maar eens paard op het menu?

Ik weet dat niet zo goed, idem met de honden. Blijven ze dan juist uit de buurt of willen ze potentiële concurrentie uitschakelen?

Langs mijn wei loopt een fietspad waar het halve dorp hun hond uitlaat, trekt dat dan wolven aan of is dat toch dan niet interessant?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:10

Dat de kudde schapen die 24/7 buiten staan aantrekkelijkere prooi is dan mijn 2 paarden die 's nachts op stal staan. Ik weet dat het egoïstisch is om zo te denken. Maar een wwr zit er bij onze weide echt niet in (uitleg heb ik al vaker gegeven). Voor zover dat al helpt...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:08

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 15:29

Ik vind zo’n grafmonument veel en veel te ver gaan.

Dat ze er verdrietig om zijn soit, net zo min als je de vlag uit gaat steken als er een wolf gedood of verongelukt is.

Ik vind het een klap in het gezicht voor mensen die een dierbare kwijt zijn.

Ouderwets opgevoed, wij noemen het spotten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 15:34

Citaat:
17 december 2025
Weer een dode wolf gevonden in Drenthe: 'Opvallend veel'
Voor de derde keer in ruim een week tijd is er een dode wolf gevonden in Drenthe. Volgens de politie is het dier zeer waarschijnlijk aangereden. BIJ12, dat het aantal wolven in Nederland monitort, noemt het aantal dode wolven 'opvallend veel'.
De politie ontving vanochtend rond 06.30 uur een melding van een bestuurder die zei een wolf te hebben aangereden bij het dorp Hijken (gemeente Midden-Drenthe). Officieel moet onderzoek nog uitwijzen of het dier daadwerkelijk door aanrijding om het leven kwam.

"We gaan altijd met de bestuurder in gesprek, dat is onderdeel van het onderzoek dat we doen", zegt een politiewoordvoerder tegen RTL Nieuws. "Maar als we worden gebeld door een bestuurder die zegt een wolf te hebben aangereden en we vinden bij de weg een dode wolf, is er weinig reden tot twijfel."

Eerder werd een wolf doodgereden in het Nationale Park Drents-Friese Wold. De betrokken automobilist meldde zich ook bij de politie. In het Nationale Park Dwingelderveld werd ook een dode wolf gevonden. De doodsoorzaak van dat dier is nog in onderzoek. In hetzelfde park achtervolgde een wolf onlangs twee wandelaars.
Jaargetijde

Sinds 13 november zijn er twaalf dode wolven gevonden in heel Nederland , zegt een woordvoerder van BIJ12 tegen RTL Nieuws. "Dit is het jaargetijde dat jonge wolven zoeken naar hun eigen territorium. Daarbij kunnen ze onder een auto terechtkomen. Maar nooit eerder werden er zoveel wolven dood aangetroffen. Dat valt ons zeker op."

Een aanrijding is doodsoorzaak nummer één onder wolven.

Een woordvoerder van de Zoogdiervereniging vindt het aantal niet opvallend. Hij vindt het veel, maar het verbaast hem niet omdat er nu eenmaal meer wolven in Nederland leven. Dit jaar werden er zeker 45 welpjes geboren.
'Oversteken is risico'

"Door onderzoek in het buitenland weten we dat de helft van de wolven het eerste jaar niet haalt. Elke keer dat een wolf de weg oversteekt, loopt het dier een klein risico aangereden te worden. Als je een nieuwe plek zoekt en dus gaat rondzwerven en daarom vaker oversteekt, stapelen die kleine risico's zich op", aldus de woordvoerder.

Als er een dode wolf wordt gevonden, komt de politie ter plaatse. Die onderzoekt of er wel of geen sprake is van een verdachte situatie. Als dat niet het geval is, wordt de wolf onderzocht door Dutch Wildlife Health Centre. De Wageningen Universiteit is verantwoordelijk voor DNA-analyse.
Jong

Van de recent dood aangetroffen wolven is het DNA-resultaat nog niet bekend. "Maar van de mensen in het veld hoor ik wel dat de dood aangetroffen wolven jong zijn", zegt de woordvoerder van de Zoogdiervereniging. "Dat is te zien aan de grootte van het dier en het gebit, en te voelen aan het gewicht."

In Drenthe leven vier roedels. Hoeveel wolven er in die roedels leven, houdt BIJ12 niet bij. De provincie Drenthe wil de wolf die wandelaars onlangs achtervolgde, schuw maken met paintball. Ook wil de provincie een probleemwolf die een wolfwerend raster passeerde en zo schapen doodde, afschieten.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... fklsF69oYQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1E93ER ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:49

Dat er groot te kort is bij het GGZ blijkt wel...

Ik was aan het lezen over alweer een dode wolf. Zoveel meer als vorig jaar.
En ik dacht gek hè als er ook zoveel meer zitten.
Maar gelukkig kwamen ze daar zelf ook nog op.

En nu maar hopen dat niet iemand verongelukt bij een keer aan het stuur trekken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 15:54

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 16:01

Huishoudelijke mededeling voor wie naar Barneveld gaat, 27 december as.
Citaat:
HOE KOM JE BIJ HET RAADHUISPLEIN?

Actie tegen de wolf – Barneveld
Vrijdag 27 december 15.00 uur Raadhuisplein, Barneveld

Locatie Raadhuisplein
https://maps.app.goo.gl/JBkxPDxLTHLdFLkw7

OPENBAAR VERVOER

Station Barneveld Centrum
Ongeveer 4 minuten lopen naar het Raadhuisplein
Looproute via Kampstraat en Nieuwstraat
Route: https://maps.app.goo.gl/QXNmHra8Vrf3NKG37

PARKEERMOGELIJKHEDEN (OP LOOPAFSTAND)

Parkeerplaats De Vetkamp
Stationsweg 6, 3771 HD Barneveld 7 minuten lopen
Gratis

Parkeerterrein Theaterplein
Leeuwerikstraat 11, 3772 KX Barneveld 8 minuten lopen
Gratis

Parkeren op straat
Krommestraat, Raadhuisplein, Emmastraat en Nairacstraat
€1,90 per uur

Parkeerterrein Nairacstraat
Nairacstraat 2, 3771 AZ Barneveld 2 minuten lopen
€3,40 voor 2 uur

Parkeerterrein Kampstraat
Kampstraat 16, 3771 AV Barneveld 3 minuten lopen
€1,20 per uur

Parkeerterrein Torenplein
Torenplein 2, 3772 CX Barneveld 4 minuten lopen
€1,20 per uur

Parkeerterrein Gowthorpe
Gowthorpeplein 32–34, 3772 CA Barneveld 4 minuten lopen
€1,20 per uur

Kom op tijd en neem anderen mee. Samen laten we ons horen!

Bron Actiegroep wolven weg
https://www.facebook.com/share/p/1aAKyZ ... tid=wwXIfr

Wil je carpoolen, reageer dan even hier of stuur een pb via de link op Facebook.
https://www.facebook.com/share/p/1DApZN ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 16:14

Inspreker gemeenteraad Gemeente Twenterand Ov
Citaat:
17 december 2025
Ingezonden
Wolven zijn beschermd maar hebben weidedieren geen rechten
Geen wolven in onze gemeente
Spreker: B. Hissink

Bron geen wolf in cultuurlandschap

https://www.facebook.com/share/1AMFpoTq ... tid=wwXIfr

Luister vooral even naar de opmerking die hij maakt over de unaniem aangenomen motie in Gemeente Midden-Drenthe n.a.v. probleemwolf Dwingelerveld.
De motie is hier ook gedeeld.

https://www.facebook.com/share/p/17aoYE ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 17:13

Citaat:
Zo BAM!De vaart zit er lekker in met statenvragen indienen. Dank je wel fractievoorzitter Liesbeth Niessink Forum voor Democratie Drenthe voor deze schriftelijke vragen te stellen over de inhoud en de mate van openbaarmaking van een Protocol dode wolf Spier maart 2024 van WUR/WENR. In het gedeeltelijk openbaar gemaakte protocol worden passages aangetroffen die onduidelijkheid oproepen over de aard van het uitgevoerde onderzoek en de gebruikte terminologie, waaronder een verwijzing naar een “nieuw ontdekte spier (in herdershond)” in een protocol dat betrekking heeft op een wolf. Dit roept vragen op over de wetenschappelijke context en of hier sprake is van een reguliere of specifieke onderzoekshandeling.

Daarnaast zijn delen van het protocol, met name over de achterpoten en klauwen, zwartgelakt. Het is onduidelijk op welke Woo-uitzonderingsgronden deze lakking is gebaseerd en of het hierbij feitelijke anatomische waarnemingen betreft, die in beginsel openbaar zouden moeten zijn. Ook wordt in het protocol verwezen naar foto’s die niet zijn meegenomen in het Woo-besluit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1KRxhe ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:27

Ben benieuwd wat het antwoord daarop gaat zijn

DubbelFun