Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

@Journee
Natuurlijk hebben de Palestijnen fouten gemaakt.

Maar kijk naar de laatste docu The Settlers, als er mensen zijn die als tweederangsburgers worden behandeld, dan zijn dat wel Palestijnen en Arabieren op de Westbank en in Gaza.
Amerikaanse Joden die zich daar vestigen met illegale nederzettingen met alle gevolgen voor mensen die daar geboren zijn en verdreven worden. In feite door immigranten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

journee schreef:
De beslissingen die Netanyahu maakt zijn vaak onmenselijk, maar de beslissingen van de palestijnen waren dat ook. Er is hier geen sprake van één schuldige, maar 2 partijen die beide de redelijkheid uit het oog hebben verloren.

Nee, dat is dus onzin. Israel is een georganiseerde Staat, met min of meer functionele democratie en rechterlijke machten en een heleboel andere zaken wat maakt dat ze als Staat kunnen functioneren. Maar de Palestijnen hebben dat nooit gehad - of althans de palestijnen die nu leven hebben dat niet. Zij hebben nooit invloed uit kunnen oefenen op de situatie en hebben dus ook weinig invloed gehad op de uitkomst. Zelfs daar waar er mensen vatbaar zijn voor extremisme en terrorisme zijn ze dat alleen maar als individuen, zonder de kracht van een gehele samenleving achter zich. Dat maakt alle verschil.

En... ik weet best dat je ook als individu aan de Israelische kant de wereld niet zomaar kunt veranderen, maar de uitgangspositie is niet hetzelfde. Ze kunnen wel stemmen en ze kunnen wel aanspraak maken op rechtsbescherming, en ook een eigen bestaan opbouwen. Palestijnen worden niet beschermd door het recht, en zelfs die paar dingen die beschermd zouden moeten zijn (zoals vreedzaam wonen op niet-israelisch gebied zonder iemand lastig te vallen) worden dat niet.

Dat is niet gelijkwaardig. Dat is niet een situatie waarin er 2 schuld hebben, dat is een situatie van een overheersende staat dat een volk onderdrukt. Nu is het overduidelijk overgegaan in genocide, maar het was al heel lang een apartheidsstaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Raineri schreef:
_San87_ schreef:
De kennis komt ook van buitenaf, inderdaad. Uitmoorden is de oplossing niet. De plekken waar uranium verrijkt wordt vernietigen wel.

De laatste keer dat de atoomwaakhond Iran heeft gecheckt, zaten ze op 60% verrijkt uranium, op Fordow zelfs 83% verrijkt uranium. Sindsdien heeft Iran alle controles gefrustreerd. Nu kun je inderdaad zeggen dat er geen bom is, de intentie en het materiaal is er wel, en het bewijs ervoor ook.

En over de dreiging voor Europa, de 'Russische' drones die in Oekraïne rondvliegen zijn van Iran.

Nee er is indirect bewijs enkel. We weten enkel dat ze verrijkt uranium hebben. Chatgpt even gebruikt om bronnen snel te ordenen
https://www.bbc.com/news/articles/c1mg7 ... hatgpt.com

Iran is de enige niet nucleaire staat met uranium verrijking
https://isis-online.org/isis-reports/an ... hatgpt.com
Sinds november weigert Iran regelmatige inspecties

Ik vind het belangrijk echt te blijven bij wat we weten. De discussie is al heel grijs, dus laten we wel waken voor nog meer complexiteit doordat we het nog eens moeten worden wat in het nieuws gecommuniceerd is.

Goed ziet het er overigens niet uit. Vooralsnog niet overtuigd van het lange termijn belang van aanvallen op Iran.

In die linkjes staat precies wat ik zeg. Verrijkt uranium 60%.

ChatGPT is wel wat vergeten:

Afbeelding

Bron:
https://www.aljazeera.com/amp/news/2025 ... destroy-it

Maar je mag natuurlijk nog steeds vinden dat bevindingen van de IAEA indirect bewijs is. Ik denk daar anders over.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:38

Raineri schreef:
Hmm, ik had namelijk even gegoogled voor ik dit zei. Daarin stond dat Iran geen missies heeft die Europa kunnen bereiken, specifiek niet west en noord Europa

https://missilethreat.csis.org/country/ ... hatgpt.com

Tevens heeft Iran aangegeven uit respect naar Europa geen missiles te onwikkelen die verder reiken dan 2000 km uit respect naar Europa, mits het geen dreiging vormt.

Je had het over Europa en met hun soumar 2500km lange afstandsraketten kunnen ze een aardig deel van Europa bestrijken.

Ze kunnen momenteel inderdaad Amsterdam niet raken nee.

Dus ik weet niet uit welke bron je hebt dat ze uit respect die dingen niet ontwikkelen? Want ze hebben deze in 2019 al getest en staat gewoon klaar voor gebruik.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:59

Shadow0 schreef:
journee schreef:
De beslissingen die Netanyahu maakt zijn vaak onmenselijk, maar de beslissingen van de palestijnen waren dat ook. Er is hier geen sprake van één schuldige, maar 2 partijen die beide de redelijkheid uit het oog hebben verloren.

Nee, dat is dus onzin. Israel is een georganiseerde Staat, met min of meer functionele democratie en rechterlijke machten en een heleboel andere zaken wat maakt dat ze als Staat kunnen functioneren. Maar de Palestijnen hebben dat nooit gehad - of althans de palestijnen die nu leven hebben dat niet. Zij hebben nooit invloed uit kunnen oefenen op de situatie en hebben dus ook weinig invloed gehad op de uitkomst. Zelfs daar waar er mensen vatbaar zijn voor extremisme en terrorisme zijn ze dat alleen maar als individuen, zonder de kracht van een gehele samenleving achter zich. Dat maakt alle verschil.

En... ik weet best dat je ook als individu aan de Israelische kant de wereld niet zomaar kunt veranderen, maar de uitgangspositie is niet hetzelfde. Ze kunnen wel stemmen en ze kunnen wel aanspraak maken op rechtsbescherming, en ook een eigen bestaan opbouwen. Palestijnen worden niet beschermd door het recht, en zelfs die paar dingen die beschermd zouden moeten zijn (zoals vreedzaam wonen op niet-israelisch gebied zonder iemand lastig te vallen) worden dat niet.

Dat is niet gelijkwaardig. Dat is niet een situatie waarin er 2 schuld hebben, dat is een situatie van een overheersende staat dat een volk onderdrukt. Nu is het overduidelijk overgegaan in genocide, maar het was al heel lang een apartheidsstaat.

Palestina als regio heeft sowieso steeds een wisselend bestuur gehad, als kruispunt tussen 4 grote beschavingen heeft de één na de ander het gebied veroverd. Er zullen maar weinig gebieden zijn die zo vaak van volk/cultuur/bestuur gewisseld zijn als die regio.

Feit blijft dat er al 4000 jaar joden in het gebied wonen. Tijdens de Romeinen heette het gebied eerst Judea. De Romeinen hebben de Joden daar gedecimeerd nadat ze tegen hen in opstand kwamen. Degenen die het overleefde werden als slaaf verkocht. Naar schatting zijn er toen tussen de 600.000 duizend en 1.300.000 doden gevallen. Naar aanleiding van de joodse opstand werd het gebied door de Romeinen omgedoopt tot Palestina.

Vanwege de Romeinen leefden de joden al 1800 jaar in ballingschap. Pas in 1948 werd onder begeleiding van de Britten de onafhankelijke staat Israël uitgeroepen. Ook de palestijnen kregen toen de mogelijkheid van vrede en een eigen onafhankelijke Palestijnse staat. Het zijn de Palestijnen zelf die dit hebben afgewezen omdat zij vonden alleen recht te hebben op het hele gebied. De palestijnen hebben dus zeker de kans gehad, het is niet de schuld van Israël dat zij deze niet hebben gegrepen, maar inplaats daarvan de oorlog aan de staat Israël hebben verklaard.

https://historianet.nl/beschavingen/romeinse-rijk/rome-nam-bloedig-wraak-joden-verloren-hun-land-in-heilige-oorlog

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:10

_San87_ schreef:
Raineri schreef:

Nee er is indirect bewijs enkel. We weten enkel dat ze verrijkt uranium hebben. Chatgpt even gebruikt om bronnen snel te ordenen
https://www.bbc.com/news/articles/c1mg7 ... hatgpt.com

Iran is de enige niet nucleaire staat met uranium verrijking
https://isis-online.org/isis-reports/an ... hatgpt.com
Sinds november weigert Iran regelmatige inspecties

Ik vind het belangrijk echt te blijven bij wat we weten. De discussie is al heel grijs, dus laten we wel waken voor nog meer complexiteit doordat we het nog eens moeten worden wat in het nieuws gecommuniceerd is.

Goed ziet het er overigens niet uit. Vooralsnog niet overtuigd van het lange termijn belang van aanvallen op Iran.

In die linkjes staat precies wat ik zeg. Verrijkt uranium 60%.

ChatGPT is wel wat vergeten:

[ Afbeelding ]

Bron:
https://www.aljazeera.com/amp/news/2025 ... destroy-it

Maar je mag natuurlijk nog steeds vinden dat bevindingen van de IAEA indirect bewijs is. Ik denk daar anders over.

Nee niets vergeten, ik zeg toch dat het verrijkt is? Ik spreek nergens tegen dat dat 90%. Chatgpt is dat niet vergeten, zoals gezegd gebruikte ik hrt enkel voor ordenen van bronnen. Ik heb de artikelen gewoon gelezen.

En nee, verrijkt uranium van een bepaalde bovengrens vind ik geen direct bewijs. Intentie is over het ontwikkelen is tegengesproken door Iran. Jij gelooft dat niet, wat ik logisch vind en me in kan vinden, maar dat is niet naar buiten gecommuniceerd en geen bron van. Niet gevonden althans. De bronnen waren niet als tegenspreken bedoeld van de rest. Meer ter verduidelijking. Wat ik zei: als we ergens lang over discussiëren worden zaken uitvergroot en dan vind ik het fijn te blijven bij wat we weten.

Maar nogmaals, het ging over lange termijn strategie van Israel. Ik zie nog niet in hoe dit argument op lamge termijn de belangen van beide landen behartigd, of van Israel. En dat is een open vraag, want ik denk niet dat iemand hier een antwoord op heeft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12

robert45 schreef:
Raineri schreef:
Hmm, ik had namelijk even gegoogled voor ik dit zei. Daarin stond dat Iran geen missies heeft die Europa kunnen bereiken, specifiek niet west en noord Europa

https://missilethreat.csis.org/country/ ... hatgpt.com

Tevens heeft Iran aangegeven uit respect naar Europa geen missiles te onwikkelen die verder reiken dan 2000 km uit respect naar Europa, mits het geen dreiging vormt.

Je had het over Europa en met hun soumar 2500km lange afstandsraketten kunnen ze een aardig deel van Europa bestrijken.

Ze kunnen momenteel inderdaad Amsterdam niet raken nee.

Dus ik weet niet uit welke bron je hebt dat ze uit respect die dingen niet ontwikkelen? Want ze hebben deze in 2019 al getest en staat gewoon klaar voor gebruik.

Ja klopt! Wat ik bedoelde te zeggen is dat je gelijk hebt. Ik heb heel oneerbiedig voorheen zuid Europa en Oost Europa buitengesloten :+

Poeh, moet ik even zoeken. Stond onder 1 van de tussenkopjes. Lange pagina is het.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:24

Date Iran's Violations of the 2015 Accord
July 2019 Begins enriching uranium above the 3.67% U-235 limit set by the accord, to a level of up to 4.5% U-235.
August 2019 Exceeds the cap of 300 kg of UF6 on its stockpile of low-enriched uranium set by the accord.
September 2019 Expands its centrifuge research and development beyond the limits set by the accord, both in the number and type of more powerful centrifuge it operates.
November 2019 Resumes uranium enrichment at locations beyond those mandated by the accord, including the Fordow plant and the Natanz pilot plant.
January 2020 States it will no longer limit the number of centrifuges in operation, which had been capped at 5,060 IR-1 centrifuges operating at the Natanz Fuel Enrichment Plant.
July 2020 Announces plans to transfer more powerful IR-2m, IR-4, and IR-6 centrifuges from the Natanz pilot plant to the Natanz Fuel Enrichment Plant. The accord limits Iran to the use of IR-1 centrifuges at the Fuel Enrichment Plant.
October 2020 Installs IR-2m centrifuges and begins installing IR-4 centrifuges at the Natanz Fuel Enrichment Plant.
November 2020 Begins uranium enrichment in a cascade of 174 IR-2m centrifuges at the Natanz Fuel Enrichment Plant.
January 2021 Begins enriching uranium to the level of 20% U-235 at the Fordow plant and begins uranium enrichment in a second cascade of 174 IR-2m centrifuges at the Natanz Fuel Enrichment Plant.
February 2021 Begins installing IR-6 centrifuges at the Fordow plant and uses a facility in Isfahan to produce uranium metal, which the accord prohibits for 15 years.
February 2021 Stops implementing transparency measures, including the Additional Protocol to Iran's Comprehensive Safeguards Agreement and additional transparency and access measures allowed under the accord. Withholds access to data recorded by IAEA monitoring devices.
April 2021
Begins enriching uranium up to 60% U-235.

May 2021 Installs equipment to produce uranium metal in quantity.
June 2022 Removes IAEA monitoring devices installed pursuant to the 2015 accord. In a partial reversal in May 2023, some devices are reinstalled and the IAEA installs new monitoring devices at Fordow and the Natanz pilot plant.

@raineri
Hierboven alle overtredingen van Iran mbt het verrijken van uranium. Je mag van mij rustig geloven dat Iran dit alleen voor vreedzame doelen doet. Waarom ze dan de inspecties niet gewoon toestaan snap ik niet? Immers ze hebben toch niet te vrezen of te verbergen? Als het voor energie voorziening was dan konden ze dat toch eenvoudig bewijzen en waren de conflicten en problemen opgelost.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:30

Robert, in werkelijk geen enkel bericht heb ik afgezwakt danwel gesuggereerd dat het voor vreedzame doelen is of enkel voor energiewinning. Sterker nog, ik heb mij meermaals gesuggereerd dat het er niet goed uitziet.
Het enige wat ik afgelopen berichten aanhaalde zijn twee dingen.
1. Ik wil bij feitelijkheden blijven en niet zwichten voor onderbuikgevoelens en emoties als het gaat om het maken van conclusies
2. Ik zie niet in hoe een aanval op de lange termijn Israel voordeel zal geven.

Ik waardeer je quote van een bron, maar voel geen noodzaak hier verder op in te gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:22

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

Kan niet zeggen dat ik verrast ben.

Lieser

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22 min geleden

En zonder toestemming van het congres.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden

Raineri schreef:
Robert, in werkelijk geen enkel bericht heb ik afgezwakt danwel gesuggereerd dat het voor vreedzame doelen is of enkel voor energiewinning. Sterker nog, ik heb mij meermaals gesuggereerd dat het er niet goed uitziet.
Het enige wat ik afgelopen berichten aanhaalde zijn twee dingen.
1. Ik wil bij feitelijkheden blijven en niet zwichten voor onderbuikgevoelens en emoties als het gaat om het maken van conclusies
2. Ik zie niet in hoe een aanval op de lange termijn Israel voordeel zal geven.

Ik waardeer je quote van een bron, maar voel geen noodzaak hier verder op in te gaan.

Feitelijk heeft Iran uranium verrijkt tot sowieso 83,7%. Feitelijk is er geen enkele reden uranium zo ver te verrijken anders dan het maken van een kernbom.

Dat wetende, is er voor Israël alleen maar voordeel om nu alle nucleaire complexen in Iran plat te hebben, anders zijn ze zelf weggevaagd. Dat is een wens die de Ayatolla's niet onder stoelen of banken steken. Naast dat de Ayatolla's Hamas en Hezbollah steunen met geld en wapens.

Los hiervan, ik ben benieuwd wat politiek NL hiervan gaar vinden. Het zal iig de prijzen aan de pomp verder doen stijgen.