Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:47

BigOne schreef:
Maanon_ schreef:
Janneke, hoe moet ik dat dan voor mij zien? Als wij meer gaan vragen voor ons product, waarom zou de supermarkt dat dan nog bij ons kopen als het ergens anders goedkoper inkopen is? Ik zie het gewoon niet zo voor me, hoe ik dat in de praktijk moet zien.

Mochten jullie denken aan een overstap naar ecologisch, neem eens contact op met Jan Overesch , denk dat hij met alle plezier je vragen wil beantwoorden.

Wat leuk, bedankt, ik schrijf zijn naam op!

Janneke, dat interesseert een supermarktondernemer niks helaas. Die wordt daar niet warm of koud van. We hadden prachtige doperwten, maar die uit het buitenland waren goedkoper. En zijn marge moet ook rechtgetrokken worden, dus dan is voor hem de keuze simpel. Wij telen nu dus geen doperwten meer..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:56

Maanon_ schreef:
Janneke, hoe moet ik dat dan voor mij zien? Als wij meer gaan vragen voor ons product, waarom zou de supermarkt dat dan nog bij ons kopen als het ergens anders goedkoper inkopen is? Ik zie het gewoon niet zo voor me, hoe ik dat in de praktijk moet zien.

Is het lonend om direct voor de consument te produceren (denk aan boerderijwinkel) of te onderhandelen met ecologische supermarkten of restaurants voor afname van je product? Zijn er naast de welbekende tussenhandelaren alternatieven? Oprecht benieuwd hoor... vind het zo zonde dat jullie zo weinig keus wordt gelaten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:58

Wat zonde en zo gaat het maar net. Hier in Zuid Frankrijk ook hoor.

Maanon kijk je binnenste buiten?

Ik moest wel lachen om:" we houden elkaar scherp zeg maar".

Zelfde vragen als nps. Binnenste buiten heeft afgelopen jaren veel boeren laten zien de het roer omgegooid hebben. Wellicht inspirerend voor jullie.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-05-24 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:58

Wat betreft de landbouw van de toekomst heb ik een tijdje terug een documentaire gezien waarin ze lieten zien dat het op dit moment een tendens is dat grote supermarktketens op grote schaal agrarische bedrijven aan het opkopen zijn (met name in het oosten van Duitsland) om daar bedrijfsleiders op te plaatsen die voor hun de producten te produceren. Ze lieten zien dat in de toekomst zeer waarschijnlijk de boer geen eigen ondernemer meer is maar in dienst van een multinational.

Ik ben benieuwd wat de agrariërs hier van dat toekomstbeeld vinden?

Marije_jiplover

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:59

In de varkenshouderij in Nederland is dat al lang aan de gang.
Ik zie steeds meer varkensbedrijven dezelfde naam hebben en degene die het bedrijf runt is dan slechts in loondienst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:04

Maanon_ schreef:
Janneke, dat interesseert een supermarktondernemer niks helaas. Die wordt daar niet warm of koud van. We hadden prachtige doperwten, maar die uit het buitenland waren goedkoper. En zijn marge moet ook rechtgetrokken worden, dus dan is voor hem de keuze simpel. Wij telen nu dus geen doperwten meer..

Dat snap ik, en ik zie ook al jaren geen verse doperwten meer in de supermarkt.
Jammer is dat. (De plaatselijke reform winkel heeft het wel.)

Maar zeker als de kartel waakhond zo wordt afgeregeld dat lokale boeren samen mogen onderhandelen,
zal het de supermarkten echt niet koud laten.
(Één bedrijf maakt weinig indruk, maar ik praat over de hele sector)

Het buitenland werkt ook niet voor niets.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:07

Recent een interessante docu gezien over de voedselvoorziening.

“food for thought: Kenia, de moestuin van Europa”

Voor wie het interessant vindt. Terug te zien via VPRO.

Citaat:
Een stabiel klimaat en extreem lage lonen (zo'n 2 à 3 dollar per dag) maken Kenia de gedroomde groentetuin van Europa. De Nederlandse consument is verwend met groenten en fruit die het hele jaar beschikbaar zijn, en in blokjes gesneden of kant en klaar als salade hier aankomen.

In Kenia wonen 53 miljoen mensen - dat is drie keer zoveel als in Nederland, waarvan 80% onder de armoedegrens leeft. Meer dan 60% van de arbeidsbekwame bevolking is werkloos, het overgrote deel hiervan zijn jongeren. Schoolverlaters, die moeten helpen in het huishouden of op een andere manier thuis een bijdrage moeten leveren, en jonge vluchtelingen (600.000) uit omringende gebieden.

De gemiddelde jaarlijkse economische groei van het land bedraagt slechts 1% tegen een bevolkingsgroei van vrijwel 4%. Oorzaken hiervan zijn de achterblijvende landbouwproductie (door periodieke droogte) en de negatieve resultaten van een industrialisatiepolitiek die gericht was op het terugdringen van import. De afhankelijkheid van buitenlands kapitaal is groot, met een buitenlandse schuld van ca. 6 miljard dollar. Voor de Keniaanse export zijn wij het 5e exportland (cijfers Statista, 2020). Wij exporteren op onze beurt weer aardolie en -gas naar Kenia, voor hetzelfde bedrag als we groente, fruit, koffie, thee en bloemen inkopen.

Alleen grote, buitenlandse landbouwondernemingen kunnen winstgevend produceren. Dat zit zo: na de grote landhervorming kregen de Afrikaanse boeren en veefokkers een eigen stuk land, maar die stukken land zijn veel te klein om rendabel te exploiteren. Soms zelfs te klein om in eigen behoefte te voorzien.

Handen en producten zat dus, op de 580.000 km2 grote moestuin van het Westen. Maar door te profiteren van die extreem goedkope arbeid, houden we onze eigen handen niet schoon terwijl we die mangoblokjes uit het plastic bakje peuteren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:52

irmaz schreef:
Wat betreft de landbouw van de toekomst heb ik een tijdje terug een documentaire gezien waarin ze lieten zien dat het op dit moment een tendens is dat grote supermarktketens op grote schaal agrarische bedrijven aan het opkopen zijn (met name in het oosten van Duitsland) om daar bedrijfsleiders op te plaatsen die voor hun de producten te produceren. Ze lieten zien dat in de toekomst zeer waarschijnlijk de boer geen eigen ondernemer meer is maar in dienst van een multinational.

ik kan niet in de toekomst kijken, maar als ik mijn man een beetje ken wil die niet in loondienst. Hij wil zelf de beslissingen op zijn bedrijf nemen.

Ik voel me overigens precies wat Janneke zegt, slaaf van de fabriek haha... we hebben totaal geen invloed op onze verkoopprijzen. De fabriek betaald te weinig om van te leven en te veel om te sterven. Ik heb met mijn oren staan klapperen hoe het geregeld is toen ik pas op de boerderij kwam wonen. We zijn producent van grondstoffen, en staan daarmee onderaan de keten. Iedereen eet een (flinke) boterham mee van onze paar koetjes. }:0

maar goed, zo is het boerenleven kennelijk. Ik moest er erg aan wennen. De regels worden bepaald door de overheid, melkfabriek en bank.

Maar aan de andere kant vind ik het ook heerlijk, in het groen, met onze dieren, en betrekkelijke vrijheid. Ik zou voorlopig (niet vrijwillig althans) willen stoppen.

ohja, over het herenboeren concept. Heel mooi, maar je moet wel een fllinke portemonnee hebben om je in te kopen en verplicht elke week voedsel af te nemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:04

Het kost 2000 euro per jaar. Dat is ongeveer 38 euro per week. Je krijgt zoals ik het begrepen heb de groente die je nodig hebt. Maar dat weet ik niet zeker.
Mensen met een minimum inkomen kunnen dit niet voorschieten. Klopt. Maar je hebt eerlijke groente. De deelnemers gingen met behoorlijke volle tassen het erf af.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:10

pien_2010 schreef:
Het kost 2000 euro per jaar. Dat is ongeveer 38 euro per week. Je krijgt zoals ik het begrepen heb de groente die je nodig hebt. Maar dat weet ik niet zeker.
Mensen met een minimum inkomen kunnen dit niet voorschieten. Klopt. Maar je hebt eerlijke groente. De deelnemers gingen met behoorlijke volle tassen het erf af.

Persoonlijk en dat doe ik al, zou ik dan liever bij de boerderij winkel mijn boodschappen doen. Dorp verderop heeft echt alles: Groente, fruit, vlees en zuivel. Alleen geen vis, maar ja, daar is de visboer voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:12

juval schreef:
Ik voel me overigens precies wat Janneke zegt, slaaf van de fabriek haha... we hebben totaal geen invloed op onze verkoopprijzen. De fabriek betaald te weinig om van te leven en te veel om te sterven. Ik heb met mijn oren staan klapperen hoe het geregeld is toen ik pas op de boerderij kwam wonen. We zijn producent van grondstoffen, en staan daarmee onderaan de keten. Iedereen eet een (flinke) boterham mee van onze paar koetjes. }:0

maar goed, zo is het boerenleven kennelijk. Ik moest er erg aan wennen. De regels worden bepaald door de overheid, melkfabriek en bank.

Maar aan de andere kant vind ik het ook heerlijk, in het groen, met onze dieren, en betrekkelijke vrijheid. Ik zou voorlopig (niet vrijwillig althans) willen stoppen.

... als maatschappij gesproken: ik vind het van de zotte "dat we het zo met elkaar geregeld hebben",
of misschien kan ik beter zeggen: dat we met elkaar dit hebben laten gebeuren.

Voor honderdduizend dingen geldt: de basis moet goed zijn.

Dat de primaire sector zo in elkaar steekt - :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:15

Juval , jij stipt nu net aan waar het al decennia fout gaat, we zijn een slaaf van ! Vervelende is dat dat ook niet gaat verbeteren de komende tijd. Ik heb echt met de kleinere boeren te doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:15

Maanon_ schreef:
Het hele systeem zou op de schop moeten, en ik vraag mij af of je daar onderaan (bij de boer) mee moet beginnen. Ik zie meer toekomst in een top-down systeem. Zolang de supermarkten vrij mogen inkopen (en dat is logisch), vrees ik dat er weinig veranderd voor ons. Onze dure duurzame producten zie ik zomaar niet verkocht worden tegen een eerlijke prijs (voor ons). Een supermarktondernemer die wij kennen zei tegen ons; wij proberen de goedkoopste te zijn met A-merken, die gaan soms met verlies weg. Dit trekken wij recht door de prijzen van onze AGF. Oftewel; goedkoop inkopen, duur verkopen. Hier schrok ik van, maar zo werkt het wel. En volgens mij, zit daar een énorm verbeterpunt.

Interessant idee.
Ik zie wel nut in supermarkten, maar dan klein, lokaal.

En groenten, melk, vlees....... koop het bij de boer. Rechtstreeks.
juval schreef:
Ik voel me overigens precies wat Janneke zegt, slaaf van de fabriek haha... we hebben totaal geen invloed op onze verkoopprijzen. De fabriek betaald te weinig om van te leven en te veel om te sterven. Ik heb met mijn oren staan klapperen hoe het geregeld is toen ik pas op de boerderij kwam wonen. We zijn producent van grondstoffen, en staan daarmee onderaan de keten. Iedereen eet een (flinke) boterham mee van onze paar koetjes.
En dat vind ik niet oké.

Ik heb met mijn oren staan klapperen hoeveel de lokale boer hier voor de groente vroeg. Echt weinig. Ik ga er nu wekelijks heen en koop er al mijn groente. Ik krijg ook regelmatig extra dingen, zoals appels, peren, verzin het maar...... en nog voel ik me schuldig, omdat ik voor €25, soms meer, voldoende groente en fruit heb voor de hele week, en ik eet echt meer dan 200 gram groenten per dag......

Via Grutto bestel ik vlees en vis, en dat komt dan ook rechtstreeks van de boeren en de vissers.

Enerzijds omdat ik het schandalig vind hoeveel ze betaald krijgen, anderzijds is het voor mij ook goedkoper, en vooral veel leuker om op deze manier boodschappen te doen.

Via een andere boer koop ik kaas en (heel soms) melk. Altijd prima kwaliteit, super leuk, en de melk is lekkerder. Ik weet niet wat ze er in de fabriek mee doen, maar dit smaakt me beduidend beter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:18

Eens met posts hierboven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:21

Die supermarkten zijn er wel alleen nog lang niet genoeg. Wanneer mensen hun nek uitsteken kan dat vast wel van de grond komen. Er zijn steeds meer initiatieven.
De clou is dat veel kleinere reguliere boeren fiks schulden hebben dus niet eventjes overstappen naar lokaal en ecologisch en diecsteun krijgen ze ook niet vanuit bbb of lto.
Want concurrentie en minder voor de grote bedrijven erachter .
Dit is zo’n winkel , enkele keren per jaar kom ik in de buurt en ga ik met volle tassen naar huis. Heerlijk. https://overesch.nl/

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:28

BigOne schreef:
Die supermarkten zijn er wel alleen nog lang niet genoeg. Wanneer mensen hun nek uitsteken kan dat vast wel van de grond komen. Er zijn steeds meer initiatieven.
De clou is dat veel kleinere reguliere boeren fiks schulden hebben dus niet eventjes overstappen naar lokaal en ecologisch en diecsteun krijgen ze ook niet vanuit bbb of lto.
Want concurrentie en minder voor de grote bedrijven erachter .
Dit is zo’n winkel , enkele keren per jaar kom ik in de buurt en ga ik met volle tassen naar huis. Heerlijk. https://overesch.nl/

Eens. Maar grote bedrijven zijn sterker. In Nederland is een monopolie of kartel verboden, maar als je maar een paar supermarktketens hebt die enorm groot (en dus sterk zijn) zal je ze via de politiek moeten gaan inperken.

Tegelijk hoop ik dat mensen hun nek gaan uitsteken.
irmaz schreef:

Dit lijkt me echt dodelijk voor het milieu. Ik geloof niet zo dat kleine boerenbedrijven het probleem zijn. De sector, en vooral de industriële kant ervan is dat imo wél. En ik denk echt dat als mensen hun nek gaan uitsteken, lokaal kopen, bij de boer, bij de lokale kruidenier, dat we dan juist de kleine bedrijven kunnen helpen. Een paar mensen kunnen niet veel doen, maar als veel mensen dit doen, kunnen we het verschil maken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:54

De globalisering en de internet maatschappij van tegenwoordig maakt ook moeilijk voor de detailhandel om nog wat te verdienen. Dit zie je niet alleen bij de supermarkt, maar overal in de detailhandel. Dit is er ook de oorzaak dat de marges op producten steeds kleiner worden. Door internet kan de consument heel makkelijk prijsvergelijken. Dit is natuurlijk fijn voor de consument met een kleine beurs, maar de gemiddelde zuinige Nederlander betaald meestal ook het liefste zo weinig mogelijk.

Hierdoor kunnen alleen de grootste bedrijven/ winkels overleven omdat zij door groot in te kopen veel meer korting kunnen bedingen en met een kleine marge toch voldoende omzet draaien omdat ze in de massa verkopen. De kleine winkelier heeft die inkoop korting niet en heeft dus hogere verkoopprijzen nodig om te kunnen voortbestaan. Kleine winkeltjes hebben tegenwoordig dan ook weinig bestaansrecht meer omdat de consument niet begrijpt waarom ze duurder zijn dan de internetwinkel.

Ook supermarkten worden in de prijzenoorlog meegezogen, men blijft altijd afhankelijk van het koopgedrag van de consument als een bedrijf wil blijven voortbestaan. En dat betekent dat bedrijven vooral blijven zoeken naar de goedkoopste producten en als dat niet de Nederlandse boer of fabrikant is, worden de producten tegenwoordig net zo makkelijk ergens anders ter wereld vandaan gehaald. Soms kan er nog een importheffing op producten worden geheven, maar ik vermoed dat dit lastig is op producten uit de EU in verband met vrije handel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:58

Ava dat denk ik ook. Dat is pas echt een dikke middelvinger naar de Agro industrie rondom de boeren.
En het is win-win.
Er komt meer geld binnen (want je haalt er een schakel uit) en die boeren die deze stap gemaakt hebben, vertellen dat het plezier enorm is toegenomen in hun eigen bedrijf en dat er minder stress is.
En de koper betaalt ook minder.
In Rosmalen zaten wij ooit twee weken en hebben met heel veel plezier op een kleinschalige boerderij die ook met cliënten werkten (verstandelijk beperkte mensen) ons eten gekocht.
Heel tof vond ik het en niet duur.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:00

Juval, ik wil even zeggen dat - ook al zijn we het niet altijd eens :D - ik het top vind dat je in dit topic bent gebleven en informatie blijft geven. Jullie hebben het moeilijk in het huidige systeem, en toch willen jullie niet opgeven omdat het ook zoveel mooie kanten heeft. Ik denk dat wij het IRL prima zouden kunnen vinden :).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:01

En minder verspilling, want ik verbaas mij nog steeds bij de lokale boer hier, dat bepaalde appels niet in de supermarkt mogen komen omdat ze niet voldoen aan de juiste vorm. Daar krijg je een kist van 20 kg mee voor 2,5 euro. Nou mij maakt het geen zak uit welke vorm ze hebben, en je krijgt er liters heerlijke appelsap van.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:07

juval schreef:
ik kan niet in de toekomst kijken, maar als ik mijn man een beetje ken wil die niet in loondienst. Hij wil zelf de beslissingen op zijn bedrijf nemen.

In dat licht begrijp ik niet zo goed waarom je dan zo voor BBB bent. BBB wil niets liever dan dat de melkfabriek en bank de boeren blijven domineren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:14

Misschien omdat ze geen kant opkunnen? Omschakelen naar ecologisch vergt investeren en subsidies. En ook lef want gaat er anders aan toe met wat je als reguliere boer gewend bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:32

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:41

mijn man is nogal van de oude stempel, die verandert niet graag. Onze grond is ook niet geschikt om biologisch te boeren. Dus nee, we gaan niet veranderen (wel verduurzamen en de regels volgen uiteraard). Wij zijn 50+ en hebben waarschijnlijk geen opvolger. Onze dochters zijn nu 9 en 10 en hebben weinig interesse in de boerderij. Wat mij betreft mogen ze gaan doen wat ze willen en ik zou ze het boeren niet aanraden.

Het zal onze tijd wel uitduren. Over 50 jaar zijn er geen boeren meer werd hier gezegd :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:44

Maar Juval , klinkt misschien hard maar indien het kan, de boel verkopen/ uitkopen en minder ploeteren ? Vooral wanneer de kids geen interesse hebben.