Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:14

Dank je wel voor deze aanvulling.
(Ik loop een beetje achter, geloof ik.)

En als het om Oekraïne gaat vind ik het een nuttige aanvulling/nuancering.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:49

BREAKING: Archer-Daniels-Midland (ADM), een Amerikaanse landbouwgigant, heeft in Rusland een nauwe samenwerking met Aston Foods, een grote Russische agribusiness, waarvan uit nieuw @hntrbrkmedia
onderzoek is gebleken dat deze medeplichtig is aan de diefstal van graan uit bezette Oekraïense gebieden.

Een interessante draad over hoe het onderzoek hiernaar helemaal is verlopen.
https://x.com/Osinttechnical/status/1796220432435020288

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:17

pien_2010 schreef:
Janneke2 schreef:
Moge hij rusten in vrede.

En op een ander niveau: kennelijk is er dispensatie voor het vechten in Oekraïne.
'Vrijwillig in vreemde krijgs dienst treden' betekent in principe het verlies van Nederlanderschap.

Dat klopt was ik vergeten. Bedankt!

Los van de wetsherziening zul je ook nog even moeten weten wie het is. Mijn oom heeft van 1950 tot 1955 gevochten voor het Legion Entrangere. Dat hebben 70 jaar lang maar zo’n 5 mensen geweten. De Staat der Nederlanden was daar niet bij. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:41

https://x.com/Tendar/status/1797209641077690500
Een Russische bevoorradingsbasis in het industriële district Shebekino, in de regio Belgorod, Rusland, werd vanochtend weggevaagd. In het puinveld zijn delen van raketten te zien. Russische propaganda beweerde aanvankelijk dat een civiele markt werd getroffen, maar de locatie is noch een civiele locatie, noch het puin dat op de foto's te zien is.

https://x.com/nexta_tv/status/1797207825342493024
Frankrijk heeft Oekraïne toegestaan ​​zijn langeafstandsraketten te gebruiken om vliegvelden in de Russische regio's Koersk en Belgorod aan te vallen, zo citeerde de BBC een anonieme militaire luchtvaartofficier.
Frankrijk heeft dit niet officieel bekendgemaakt.

Het bewijst dat Oekraïense strijdkrachten Russische militaire steunbases beginnen te vernietigen die Rusland gebruikt bij de inval in de regio Charkov.

Coördinaten van de impacts:

50°24'38.61"N, 36°54'21.95"E

Bron van foto's: Telegram / Fonartv

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:54

Inmiddels ook in De Telegraaf :D
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1955832 ... jn-gestart.
Volgens Russische bloggers is het Oekrainse tegenoffensief bij Charkov gestart. De toestemming om te mogen aanvallen op Russisch grondgebied lijkt hier ook echt de gamechanger. Plus de nieuw aangeleverde westerse wapens.
In de afgelopen 24 uur zouden er bijna 1300 Russische soldaten zijn omgekomen. Als dat klopt, zou het een van de hoogste sterfcijfers zijn sinds het begin van de invasie in februari 2022.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:25

Even een tip tussendoor:
Ouderen kennen hem waarschijnlijk nog - Roel van Duijn. Ex provo, oprichter van de Kabouterbeweging en raadslid en wethouder van Amsterdam.
Hij schrijft dus ook.
Ik lees nu zijn boek over Rusland en Oekraïne.
Hij was getrouwd met een Russische en heeft in die jaren een dagboek bijgehouden. Zowel over hun huwelijk als de Russische kijk op de ontwikkelingen in Oekraïne. En zijn eigen ideeën die daar lijnrecht tegenover staan.
Best amusant maar ik stak er ook wat van op want hij is behoorlijk goed ingevoerd.

"Ik ben pacifist zo lang het kan"

Maar nu kan het niet meer, zegt hij.

Edit: Schoonvader van Poetins geheim agent", is de titel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:46

Klopt, hij is pacifist af, had een poos geleden al een groot interview gelezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:26

Nu ja - hij vindt dat dit niet zonder wapens op te lossen is.

(Ik vind mijzelf nog steeds pacifist, maar ik vind het goed dat wij en de US of A wapens sturen en ik vind zeer beslist dat Oekraïne moet winnen.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:57

Het Oekraïense leger neemt een groot aantal Russen gevangen in de buurt van Vovchansk
https://x.com/AleksandrX13/status/1797696697557979530
Meer dan 60 Russische soldaten kregen de opdracht om dichtbij Vovchansk op te rukken tegen het verpletterende Oekraïense machinegeweer- en mortiervuur. Onder voortdurende FPV-droneaanvallen hebben ze geweigerd te vechten en hebben ze zich in plaats daarvan overgegeven aan het Oekraïense leger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:05

Groot gelijk, die jongens zijn ook gewoon slachtoffers van Putin.... ik ben wel benieuwd wat de consequenties zijn voor hun en hun familie.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:12

Hopelijk vallen ze niet weer in Russische handen..
(Zo bont als Stalin, die door Duitsland gevangen genomen soldaten bij terugkeer terechtstelde) zullen ze het hopelijk niet meer maken maar een warme ontvangst zal het ook niet zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:19

mysa schreef:
(Zo bont als Stalin, die door Duitsland gevangen genomen soldaten bij terugkeer terechtstelde) zullen ze het hopelijk niet meer maken maar een warme ontvangst zal het ook niet zijn.

Niet alleen random soldaten overigens.....ook zijn eigen zoon. Die stelde hij overigens niet zelf terecht, dat liet hij over aan de Duitsers.

Jakov Dzjoegasjvili werd op 18 maart 1907 geboren. Hij was de zoon van de Sovjetleider Jozef Stalin en diens vrouw Jekaterina Svanidze. Hij verloor zijn moeder op 5 december 1907, omdat zij besmet was met vlektyfus.

Jakov had een uitermate slechte band met zijn vader. Nadat Jakov in bed werd betrapt met de 16-jarige dochter van een priester, schold Stalin hem flink uit, waarna Dzjoegasjvili een zelfmoordpoging deed door zichzelf in het hart te schieten. Die zelfmoordpoging mislukte. Stalin reageerde: "Hij kan niet eens goed schieten."

Tweede Wereldoorlog
In 1941 werd Dzjoegasjvili als luitenant van het Rode Leger naar het front gestuurd. Hij werd daar krijgsgevangen gemaakt door de Duitsers. In 1943 weigerde Stalin een gevangenenruil omdat hij vond dat zijn zoon hem verraden had wegens overtreding van Order 270, die Sovjetsoldaten verbood om zich krijgsgevangen te laten nemen (de beroemde "Niet 1 stap verder naar achteren" order).

Stalin zei: "Ik heb geen zoon Jakov." Adolf Hitler heeft geprobeerd hem tegen Heinz Hitler uit te ruilenen later tegen Leo Raubal. Stalin wilde hier niets van weten.

Op 14 april 1943 overleed Dzjoegasjvili in concentratiekamp Sachenhausen. Hij werd doodgeschoten toen hij het elektrische hek om het kamp beklom. Er wordt ook gezegd dat hij zelfmoord pleegde uit schaamte.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:20

Als ze het offensief begonnen zijn wil dat zeggen dat ze nu ook F16's hebben? Iemand daar iets over gelezen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:46

Volgens mij nog niet, ze gebruiken nu de raketten over de grens dus dat is al een giga vooruitgang. Er zijn de laatste dagen veel Russische zaken geraakt waardoor die niet meer kunnen bijdragen aan het “ offensief “

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:19

irmaz schreef:
Als ze het offensief begonnen zijn wil dat zeggen dat ze nu ook F16's hebben? Iemand daar iets over gelezen?

Nee nog niet. Maar dat duurt volgens mij niet lang meer. De F16's zijn er en de eerste piloten ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:41

Ik had ook begrepen dat het vernietigen van de Kerchbrug op dit moment niet zo opportuun is omdat Rusland een nieuwe spoorlijn had gebouwd als 2e landverbinding tussen Rusland en De Krim en alternatief voor Kerchbrug en dat Rusland de Kerchbrug nu minder gebruikt. Ik hoorde ook weer meer over zware explosies uit de richting van Marioepol en Berdyansk. Die waarschijnlijk ook steeds weer wordt gemaakt.

https://x.com/JanPraet1/status/1769854085593788512
De spoorlijn van Rostov aan de Don via Marioepol en Berdyansk naar Sebastopol op de #Krim nadert zijn voltooiing. Het is een alternatief voor de Krimbrug, en dus een 2e landverbinding tussen #Rusland en de Krim.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:59

Babootje schreef:
Ik had ook begrepen dat het vernietigen van de Kerchbrug op dit moment niet zo opportuun is omdat Rusland een nieuwe spoorlijn had gebouwd als 2e landverbinding tussen Rusland en De Krim en alternatief voor Kerchbrug en dat Rusland de Kerchbrug nu minder gebruikt. Ik hoorde ook weer meer over zware explosies uit de richting van Marioepol en Berdyansk. Die waarschijnlijk ook steeds weer wordt gemaakt.

https://x.com/JanPraet1/status/1769854085593788512
De spoorlijn van Rostov aan de Don via Marioepol en Berdyansk naar Sebastopol op de #Krim nadert zijn voltooiing. Het is een alternatief voor de Krimbrug, en dus een 2e landverbinding tussen #Rusland en de Krim.

Maar vanuit die kant is er ook geen landverbinding met de Krim. Dus ook bruggen. Kleine bruggen, maar nog steeds bruggen. Bruggen kunnen kapot. Nadat de Russen ze eerst fijn aangelegd hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:23

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:24

Cowboy55 schreef:
mysa schreef:

Niet alleen random soldaten overigens.....ook zijn eigen zoon. Die stelde hij overigens niet zelf terecht, dat liet hij over aan de Duitsers.

Jakov Dzjoegasjvili werd op 18 maart 1907 geboren. Hij was de zoon van de Sovjetleider Jozef Stalin en diens vrouw Jekaterina Svanidze. Hij verloor zijn moeder op 5 december 1907, omdat zij besmet was met vlektyfus.

Jakov had een uitermate slechte band met zijn vader. Nadat Jakov in bed werd betrapt met de 16-jarige dochter van een priester, schold Stalin hem flink uit, waarna Dzjoegasjvili een zelfmoordpoging deed door zichzelf in het hart te schieten. Die zelfmoordpoging mislukte. Stalin reageerde: "Hij kan niet eens goed schieten."

Tweede Wereldoorlog
In 1941 werd Dzjoegasjvili als luitenant van het Rode Leger naar het front gestuurd. Hij werd daar krijgsgevangen gemaakt door de Duitsers. In 1943 weigerde Stalin een gevangenenruil omdat hij vond dat zijn zoon hem verraden had wegens overtreding van Order 270, die Sovjetsoldaten verbood om zich krijgsgevangen te laten nemen (de beroemde "Niet 1 stap verder naar achteren" order).

Stalin zei: "Ik heb geen zoon Jakov." Adolf Hitler heeft geprobeerd hem tegen Heinz Hitler uit te ruilenen later tegen Leo Raubal. Stalin wilde hier niets van weten.

Op 14 april 1943 overleed Dzjoegasjvili in concentratiekamp Sachenhausen. Hij werd doodgeschoten toen hij het elektrische hek om het kamp beklom. Er wordt ook gezegd dat hij zelfmoord pleegde uit schaamte.

Onvoorstelbaar gevoelloos!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:26

pien_2010 schreef:
https://www.hln.be/buitenland/oekraine- ... ~ae134223/

Oekraïne zet Rusland onder druk op de Krim en het schierland wordt dodelijke val voor leger van Poetin!

Mooi. Al vraag ik me nog steeds af of P toch niet op een of andere enge knop gaat drukken als het om de Krim gaat..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:29

Al vraag ik me nog steeds af of P toch niet op een of andere enge knop gaat drukken als het om de Krim gaat. Met die mogelijkheid, moet je altijd rekening houden. P kan niet het zich niet veroorloven om te verliezen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:45

nikkel schreef:
Al vraag ik me nog steeds af of P toch niet op een of andere enge knop gaat drukken als het om de Krim gaat. Met die mogelijkheid, moet je altijd rekening houden. P kan niet het zich niet veroorloven om te verliezen.

Als ie op een enge knop drukt verliest hij ook. Hij heeft de Krim volgestouwd met Russen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:50

nikkel schreef:

Hij kan het zich nog minder veroorloven om op de knop te drukken.

Hij heeft er een oorlog tegen het westen van gemaakt en als hij verliest kan hij de schuld geven aan het gemene westen geven, die zich met z'n allen tegen het zielige Rusland hebben gekeerd, die helemaal alleen stond. En dan had Rusland natuurlijk nog steeds gewonnen, maar ja, corrupte ministers en generaals hebben Poetin en Rusland verraden. Een verloren oorlog kan hij overleven.

Als hij op de rode knop drukt, dan weet hij dat er zo verschrikkelijk hard vanuit de rest van de wereld, inclusief China gereageerd wordt, dat hij binnen de kortste keren niet alleen zijn macht, maar ook zijn leven kwijt is. En wat Poetin nog veel belangrijker dan een groot en machtig Rusland vindt, is zijn macht en een lang leven om daarvan te kunnen genieten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:39

Over De Krim gesproken...

https://x.com/Gerashchenko_en/status/17 ... 2660399527
De Krim wordt een dodelijke val voor de Russen, – The Economist

Poetin heeft enorme hoeveelheden geld geïnvesteerd in de militaire infrastructuur op de Krim, en nu wordt deze bedreigd.

Oekraïne probeert de Krim tot een last voor Poetin te maken, en niet tot een troef. Het doel is om het schiereiland te isoleren, het te ‘wurgen’ als logistiek centrum en zo de Russische lucht- en zeestrijdkrachten uit het zuiden van Oekraïne te verdrijven.

Volgens Ben Hodges, voormalig commandant van de Amerikaanse strijdkrachten in Europa en senior adviseur van de NAVO op het gebied van logistiek, zijn de Oekraïners 'systematisch bezig Oekraïne onbewoonbaar te maken voor Russische strijdkrachten'.

The Economist merkt op dat Oekraïne al heeft aangetoond dat de Frans-Britse Storm Shadow/SCALP-kruisraketten, evenals zijn eigen marinedrones, zich kunnen richten op Russische oorlogsschepen, in het bijzonder de grote Ropucha-landingsschepen, die worden gebruikt als militaire transportschepen en waarvan de meeste zijn vernietigd.

The Economist benadrukt ook dat Oekraïense drones en raketten mogelijk de helft van de eens zo formidabele Zwarte Zeevloot hebben uitgeschakeld. De rest van de Russische vloot is gedwongen te verhuizen van Sebastopol naar de haven van Novorossiysk, ruim 300 km verderop op het Russische vasteland.

Generaal Hodges zegt dat Russische troepen "geen plek hebben om zich te verstoppen". Met de hulp van satelliet- en luchtverkenningen van de NAVO-bondgenoten, hun diepgaande kennis van het grondgebied en geheime strijdkrachten op de grond, kan niets zich op de Krim bewegen zonder dat de Oekraïners er kennis van hebben. Met de komst van het ATACMS-systeem en de verbeteringen aan de eigen drones is elke vierkante meter van het schiereiland binnen handbereik, inclusief tijdgevoelige doelen zoals konvooien van vliegtuigen en uitrusting die zich over wegen of spoorwegen verplaatsen.
De Krim wordt een dodelijke val voor de Russen, – The Economist

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:51