Quir schreef:Cuba crisis, die moest ik even opzoeken (zo'n 30 jaar erna geboren).
Hahahaha
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cowboy55 schreef:Quir schreef:Cuba crisis, die moest ik even opzoeken (zo'n 30 jaar erna geboren).
Daar zit een belangrijk verschil tussen de ene groep Bokkers in dit topic en de andere groep. Jij was 8 of 9 toen de Muur viel en het Warschau Pact kalmaan verdween. Andere Bokkers waren 25-30 jaar ouder. Opgegroeid met de nucleaire dreiging. Dan zit je er iets anders in. Destijds was het relatief makkelijk om op te houden met leven en te wachten op de nucleaire holocaust.’totdat de bom valt’, die insteek. De meesten deden dat niet en gaan er -zoals Bigone net stelt- nu ook niet alsnog mee beginnen.
karuna schreef:Ik heb de val en de koude oorlog aardig bewust meegemaakt. Nog rondgelopen met een protestbord met ban de bom erop
Maar de situatie is met nu niet te vergelijken vind ik. Toen een status quo tussen twee grootmachten die dat over europa ipv hun eigen achterdeur wilden bewijzen. Nu is er een gestoorde agressieve engerd die al oorlogshandelingen heeft gepleegd, wat wil bewijzen en de geschiedenisboeken inwil. En niet van verliezen houdt.
Pareltjes schreef:karuna schreef:Ik heb de val en de koude oorlog aardig bewust meegemaakt. Nog rondgelopen met een protestbord met ban de bom erop
Maar de situatie is met nu niet te vergelijken vind ik. Toen een status quo tussen twee grootmachten die dat over europa ipv hun eigen achterdeur wilden bewijzen. Nu is er een gestoorde agressieve engerd die al oorlogshandelingen heeft gepleegd, wat wil bewijzen en de geschiedenisboeken inwil. En niet van verliezen houdt.
Toen was er een redelijke balans in grootmachten VS - USSR. Ze hielden elkaar in evenwicht.
Nu is er een totaal andere balans in grootmachten VS - EU - China. Rusland speelt niet meer mee maar wil dat ohzo graag weer. Juist dat maakt het gevaarlijk. Het wil de glorie van weleer terug.
Vandaar dat ik tandenknarsend China volg. Die kan de weegschaal in een klap doen omslaan. EU en VS houden China wel kalm. Maar voegt China Rusland er aan toe hebben we ineens een issue zal ik maar zeggen. De 3 grootmachten zijn ieder op hun manier redelijk stabiel. Maar een ongeleid projectiel als Rusland komt de speelplaats flink opschudden. Hoe meer spelers op het veld hoe groter de kans op gedoe.
China houdt zich nu nog kalm, xi wacht “ verkiezing “ af. Krijgt hij wederom een termijn kunnen de ballen weleens totaal anders gaan rollen.Inmiddels heeft Rusland een testcase gemaakt. Men weet nu hoe Nato zal reageren.Er is al wat oorlogstuig aan flarden, economieën beginnen ook al te kreunen en dan hebt je exact de ingrediënten voor een WO.
Mijn vrees zit em niet een een nucleaire dreiging op korte termijn. Maar wel naar een serieuze escalatie naar de NATO. Dit is ook precies waarom we oude knarren in de regeringen moeten hebben. Zij weten dat ze gewoon moeten blijven ademhalen en je niet moet laten opnaaien. Zij zijn bekend nog met deze dreigingen. Dus laten we hopen dat we iedereen kalm kunnen houden en Rusland zich “ doodvecht “ tegen een front van negeren. Pas als wij direct worden aangevallen is het tijd voor actie.
Citaat:⚡️ Nieuwsoverzicht voor de nacht:
▪️Oekraïense verdedigers vielen de posities van de indringers opnieuw aan op het veroverde Zmiiniy-eiland. Drie luchtafweergeschut, het "Strela-10" luchtafweerraketsysteem, een communicatievoertuig en 42 militairen werden geëlimineerd, volgens OC "South'".
▪️In de regio Cherson werd het Russische elektronische oorlogscomplex "Repellent-1" vernietigd door het artillerievuur van de strijdkrachten van Oekraïne.
▪️In de regio Cherson is de mobiele communicatie en het internet van alle operatoren verdwenen. Cherson, het district Kakhovka, de gemeenschappen Novotroiitsk en Chaplin en gedeeltelijk de regio Zaporizja bleven zonder verbinding.
▪️Het bureau van de procureur-generaal heeft de verdenking gemeld in samenwerking met de agressorstaat en materiële steun van zijn gewapende formaties van de burgemeester van Buryn, regio Sumy, zijn plaatsvervanger en de plaatsvervanger van de gemeenteraad van Buryn.
▪️Het ministerie van Infrastructuur heeft besloten de zeehavens van Berdyansk, Mariupol, Skadovsk en Cherson te sluiten tot de bevrijding van deze gebieden van de Russische bezetting.
▪️Vanaf 1 mei ontvangen deze burgers een verblijfstoelage voor binnenlandse ontheemden:
- uit regio's waar vijandelijkheden plaatsvinden of gemeenschappen worden bezet of omsingeld;
- wiens huis is verwoest of onbewoonbaar en die een schadevergoeding hebben aangevraagd in de Diia-toepassing.
Daks schreef:▪️Vanaf 1 mei ontvangen deze burgers een verblijfstoelage voor binnenlandse ontheemden:
- uit regio's waar vijandelijkheden plaatsvinden of gemeenschappen worden bezet of omsingeld;
- wiens huis is verwoest of onbewoonbaar en die een schadevergoeding hebben aangevraagd in de Diia-toepassing.
Besje schreef:Een Hongaars artikel over "trollen"
Er staat dat ze maandelijks 190.000ft krijgen (omgerekend een dikke €500) en dat ze daarvoor dagelijks minstens 200 pro Poetin reacties moeten posten op berichten over de oorlog tussen Oekraïne en Rusland op Facebook en Youtube.
https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/hi ... outube-ot/
Cowboy55 schreef:Besje schreef:Een Hongaars artikel over "trollen"
Er staat dat ze maandelijks 190.000ft krijgen (omgerekend een dikke €500) en dat ze daarvoor dagelijks minstens 200 pro Poetin reacties moeten posten op berichten over de oorlog tussen Oekraïne en Rusland op Facebook en Youtube.
https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/hi ... outube-ot/
Da’s nog best hard werken voor weinig geld.
Telpeva schreef:Maar op vertoon van een Oekraïens paspoort mogen ze toch gelukkig vrij gebruiken maken van het OV?Daks schreef:▪️Vanaf 1 mei ontvangen deze burgers een verblijfstoelage voor binnenlandse ontheemden:
Kan iemand deze voor mij verduidelijken? Gaat dit over mensen die nog in Oekraine zijn, of ook voor de mensen die hun huizen uit zijn gevlucht en al in een ander land zijn?
Laat zeggen ik ken inmiddels 2 dames uit oekraine (een 65 jaar oud, de ander 70+) en zij hebben familie die ook naar NL is gevlucht, maar ze wonen nu echt ver uit elkaar (+-80 km) en zien elkaar alleen via beeldbellen. Ik zou het ze zo gunnen dat ze financieel een meevaller zouden hebben, al is het maar zodat ze ook binnen NL kunnen reizen en families elkaar weer kunnen treffen. Want ze hebben natuurlijk geen auto of wat, amper geld, en zo'n reis met het ov is ook niet goedkoop. Mijn hart breekt van hun verhalen
Ailill schreef:Maar op vertoon van een Oekraïens paspoort mogen ze toch gelukkig vrij gebruiken maken van het OV?
Daks schreef:▪️Vanaf 1 mei ontvangen deze burgers een verblijfstoelage voor binnenlandse ontheemden:
Telpeva schreef:Kan iemand deze voor mij verduidelijken? Gaat dit over mensen die nog in Oekraine zijn, of ook voor de mensen die hun huizen uit zijn gevlucht en al in een ander land zijn?
Laat zeggen ik ken inmiddels 2 dames uit oekraine (een 65 jaar oud, de ander 70+) en zij hebben familie die ook naar NL is gevlucht, maar ze wonen nu echt ver uit elkaar (+-80 km) en zien elkaar alleen via beeldbellen. Ik zou het ze zo gunnen dat ze financieel een meevaller zouden hebben, al is het maar zodat ze ook binnen NL kunnen reizen en families elkaar weer kunnen treffen. Want ze hebben natuurlijk geen auto of wat, amper geld, en zo'n reis met het ov is ook niet goedkoop. Mijn hart breekt van hun verhalen
Citaat:❗️Ongeveer 40 burgers arriveerden uit Mariupol in het tijdelijke centrum voor ontheemden in het dorp Bezymenne in de regio Donetsk, dat wordt bezet - het Oekraïense kantoor van Deutsche Welle, volgens Reuters.
Volgens een correspondent van Reuters verlieten ze allemaal het gebied naast de fabriek in Azovstal.
Mensen werden meegenomen door bussen met Oekraïense kentekenplaten, vergezeld van een konvooi van Russische soldaten en auto's met VN-symbolen
UPD: De VN heeft bevestigd dat de evacuatie van burgers uit Azovstal aan de gang is. Saviano Abreu, woordvoerder van de Organisatie voor Humanitaire Zaken, vertelde de AP dat mensen samen met het Internationale Comité van het Rode Kruis en in overleg met Oekraïense en Russische functionarissen probeerden te worden geëvacueerd. Hij noemde de situatie "zeer moeilijk" en voegde eraan toe dat hij op dit moment niet meer details wil vrijgeven.
bigone schreef:Volgens mij is die extra toelage vooral bedoeld om bij te dragen in de dagelijkse kosten die een gastgezin heeft. Vind het een slechte regeling want wat doe je wanneer je opvang wel flink wat kosten heeft maar je gasten niets bijdragen? Gewoon een bedrag rechtstreeks naar het gastgezin voor extra energie en boodschappen en niet af laten hangen van de gasten.