steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:06

Mindim schreef:
https://www.trouw.nl/economie/hoe-neder ... %20procent.

Ik zit dit eens te lezen en moet zeggen, hier schrik ik wel van.
78% van pluimvee en rundvlees wordt geexporteerd, 43% van het varkensvlees.
Veel vraag uit China naar varkensvlees en babymelkpoeder.

Maar vooral van dit:
95 procent van het kalfsvlees gaat weer de grens over
Een voorbeeld van een doorvoerproduct is het kalf. In Europa worden jaarlijks meer dan 1 miljoen piepjonge kalveren over grote afstanden vervoerd. Ruim 800.000 van deze kalfjes eindigt bij Nederlandse kalverhouders, weet Stichting Dier&Recht. Ze worden hier vetgemest en geslacht, waarna 95 procent van het kalfsvlees weer de grens overgaat naar buitenlandse afnemers. In Nederland is nauwelijks vraag naar kalfsvlees.

Moet je bovenstaand voorbeeld als Nederland dan wel willen? Ten eerste met piepjonge kalveren leuren vanuit heel Europa en dan hier zoveel dieren mesten en slachten.

En daar komen hetzelfde aantal kalveren uit Nederlandse koeien bij. Dus dik anderhalf miljoen die hier volop poepen en plassen , geslacht worden en weer verdwijnen naar het buitenland.
Als er één onderdeel is om stikstof te verminderen lijkt me dat de invoer vanuit het buitenland stoppen al een eerste stap.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:16

Mindim schreef:

Maar vooral van dit:
Een voorbeeld van een doorvoerproduct is het kalf. In Europa worden jaarlijks meer dan 1 miljoen piepjonge kalveren over grote afstanden vervoerd. Ruim 800.000 van deze kalfjes eindigt bij Nederlandse kalverhouders, weet Stichting Dier&Recht. Ze worden hier vetgemest en geslacht, waarna 95 procent van het kalfsvlees weer de grens overgaat naar buitenlandse afnemers. In Nederland is nauwelijks vraag naar kalfsvlees.

Moet je bovenstaand voorbeeld als Nederland dan wel willen? Ten eerste met piepjonge kalveren leuren vanuit heel Europa en dan hier zoveel dieren mesten en slachten.

Dat is een hele hoop inderdaad!
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat hier nu de reden van is, als er in Nederland nauwelijks vraag naar is. Ik wil niet gaan invullen, maar gezien de 'hoeveelheid' (of eigenlijk hoeweinigheid) soja er verwerkt is tot veevoer kan ik me voorstellen dat vee in Nederland tot een betere kwaliteit vlees 'gekweekt' kan worden doordat het juiste voer hier ter beschikking is.
Maar dat is een invulling op basis van een redenatie die misschien helemaal niet klopt.

Ik zou hier echt wel wat meer over willen weten. Want om hoeveel bedrijven gaat dit? En wat voor rundvlees eten wij Nederlanders liever? Hoeveel stikstof stoot een kalf uit en hoeveel de koe die wij liever eten? Is dit snel geld met weinig ammoniakopbrengst? En wordt de stikstof van het vervoer meegerekend bij dergelijke bedrijven of kan 'het model' dat niet doorrekenen?
Allemaal dingen die je volgens mij eerst moet weten voordat je een oordeel kan vellen over of dit bezwaarlijk is of niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:18

elnienjo schreef:
Mindim schreef:

Maar vooral van dit:

Ik wou dat we hier meer kalfsvlees in de winkels zouden zien. Maar zelden is er kalfsgehakt laat staan kalfsoesters. Hou die kalfjes lekker voor eigen markt, het is het lekkerste stukje vlees.

Eens, kalfsvlees is heerlijk, ik zou het ook graag meer zien. Kalfswangen helemaal, daar maak je heerlijke stoofpotjes mee :9 :9

imaudy

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:22

Kalfjes horen op de wei en niet op je bord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:23

elnienjo schreef:
Mindim schreef:

Maar vooral van dit:

Ik wou dat we hier meer kalfsvlees in de winkels zouden zien. Maar zelden is er kalfsgehakt laat staan kalfsoesters. Hou die kalfjes lekker voor eigen markt, het is het lekkerste stukje vlees.

Dit zijn de kalveren die vanuit de rest van europa naar nederland komen om gemest te worden. Niet de kalveren van de eigen veestapel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:26

Janine1990 schreef:
Mindim schreef:

Maar vooral van dit:

Dat is een hele hoop inderdaad!
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat hier nu de reden van is, als er in Nederland nauwelijks vraag naar is. Ik wil niet gaan invullen, maar gezien de 'hoeveelheid' (of eigenlijk hoeweinigheid) soja er verwerkt is tot veevoer kan ik me voorstellen dat vee in Nederland tot een betere kwaliteit vlees 'gekweekt' kan worden doordat het juiste voer hier ter beschikking is.
Maar dat is een invulling op basis van een redenatie die misschien helemaal niet klopt.

Ik zou hier echt wel wat meer over willen weten. Want om hoeveel bedrijven gaat dit? En wat voor rundvlees eten wij Nederlanders liever? Hoeveel stikstof stoot een kalf uit en hoeveel de koe die wij liever eten? Is dit snel geld met weinig ammoniakopbrengst? En wordt de stikstof van het vervoer meegerekend bij dergelijke bedrijven of kan 'het model' dat niet doorrekenen?
Allemaal dingen die je volgens mij eerst moet weten voordat je een oordeel kan vellen over of dit bezwaarlijk is of niet.

Hier in Frankrijk gaan de kleine kalfjes naar Italië. Daar groeien ze groter. Vervolgens worden ze hier in de Limousin verwerkt tot vlees (wellicht ook geslacht?) En gaan dan vaak weer terug of elders naar Europa (niet echt goed dus voor het milieu). De reden is dat dan de italianen hun kwaliteitsmerk op dit vlees kunnen zetten daar de kalfjes daar zijn opgegroeid.
Duidelijk moge zijn dat het hier de Limousin veau (is kalf) betreft.

De kalfjes die hier groot groeien op de bouvins boerderijen, daarvan wordt het vlees verkocht als zijnde Limousin vlees.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:29

imaudy schreef:

Los daarvan smaakt t wat mij betreft nergens naar. Maar ieder zijn ding. Er zijn zat Hunnen mensen die geen witte asperges lusten. Die veroordeelt ook niemand zo lang ze het kunnen horen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:33

DuoPenotti schreef:
Ik zet niemand in een hoek.. Iedereen trekt de schoen aan als die zich aangesproken voelt.

Ik ga wel met Mindim mee eigenlijk, dat merk ik ook. Jij trok schijnbaar die schoen aan en ging even uit je plaat alleen omdat ik een onderzoek deelde en (schijnbaar) een reactie van jou niet precies zo heb geschreven zoals jij hem schreef. Waarvoor ik excuses heb aangeboden.

Je snapt dat je deze felle en hostile manier van communiceren niet bepaald sympathie opwekt? Ik lees hier met name mee om meer te leren van beide “kanten”, en jij zet oa mij weg als anti-boer en links terwijl daar helemaal geen sprake van is. Ik ben op dit moment helemaal niet anti of pro boer (alleen anti-extreme-acties). En ik snap bijv heel goed waar de boeren vandaan komen en dat kaartje vanuit de overheid niet bepaald een goed hulpmiddel is. Terwijl -dat vind ik iig- ik bijv iemand ben die je zou overtuigen om aan “jouw” kant te komen als je met goede argumenten komt en je standpunt netjes en duidelijk uitlegt. Zoals imo Roodbos, Janine, Mindim en Tiepfoudt bijv doen.

En ik denk dat dat niet alleen voor mij geldt, maar ook voor meer mensen die hier posten en meelezen. Voor mij als individu hoef je het niet te doen. Negeer vooral de mensen die met woorden als terroristen strooien. Doe ik ook, die hebben geen inhoudelijke of waardevolle boodschap. Bedoel, zelf weten hoor. Maar dit helpt niet met waar je volgens mij voor vecht.

“You can catch more flies with honey than with vinegar”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:33

Cowboy55 schreef:
imaudy schreef:

Los daarvan smaakt t wat mij betreft nergens naar. Maar ieder zijn ding. Er zijn zat Hunnen mensen die geen witte asperges lusten. Die veroordeelt ook niemand zo lang ze het kunnen horen

Zelfde met speenvarken :x

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:52

DuoPenotti schreef:
Tja mindim wat je vind mag je houden.

Als er gesproken mag worden in een steun de boer topic over mafklappers trekker terroristen en 1001 scheldwoorden meer, waar zijn de mensen om daar wat over te zeggen dan?
Dan zwijgen ze...
Maar ik word terecht gewezen want het valt niet in mijn straatje.
Dus..

Trek ik mijn conclusies wel

Er is maar 1 bokker die een keer trekkerterrorist heeft gezegd.
Over het algemeen begrijpt iedereen de zorgen van de boeren, maar heeft een aantal bokkers geen begrip voor sommige acties, met name die van geweld en bedreigingen. Sommigen hebben moeite met de hele grote megabedrijven. Anderen reageren op fakenews, maar er komen interessante berichten voorbij. Iedereen gunt de boeren een hele goede regeling.
Ik begrijp echt niet waarom sommige boeren zo boos worden in dit topic.
Ik snap dat als je persoonlijk betrokken bent, je heel gevoelig bent. Maar ik vind echt dat hier geen sprake is van boeren-bashen.
Gewoon een discussie met voor- en tegenstanders.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:56

pien_2010 schreef:
Hier in Frankrijk gaan de kleine kalfjes naar Italië. Daar groeien ze groter. Vervolgens worden ze hier in de Limousin verwerkt tot vlees (wellicht ook geslacht?) En gaan dan vaak weer terug of elders naar Europa (niet echt goed dus voor het milieu). De reden is dat dan de italianen hun kwaliteitsmerk op dit vlees kunnen zetten daar de kalfjes daar zijn opgegroeid.

De kalfjes die hier groot groeien op de bouvins boerderijen, daarvan wordt het vlees verkocht als zijnde Limousin vlees.

Interessant! Weet je ook waarom ze in Italië opgroeien (behalve dat keurmerk)? En wat is de doelgroep voor dit vlees?
En lopen die kalfjes buiten? Iets wat ik niet verwacht in Nederland, maar ik zit niet in die business dus wellicht zit ik er naast en is scharrelvlees lekkerder dan stilstaand vlees....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:16

Het zou heel fijn zijn als apparaat nummer zoveel eindelijk de oplossing brengt.

... daar hebben we toch proefbedrijf Lelystad voor?
(Of is dat krek degene die die lelie 'sphere' heeft ontworpen...?)

Hoe fijn het ook is als het zou werken -
ik heb het te vaak gezien
"intensieve veehouderij kan best,
koop product X en het gaat lukken..." -
en de boer is de pineut als het verkooppraatje te fors was aangezet.
("Niet goed, geld weg en ondertussen moet de stikstof nog steeds minder"...)

De boer als verdienmodel van de agro business...

(En dan is er nog die derogatie mbt mest en waterkwaliteit die mogelijk komt te vervallen. Het water is namelijk te beroerd. En de lijst is langer... Doet het apparaat daar ook iets aan?)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:45

Janine1990 schreef:
pien_2010 schreef:

Interessant! Weet je ook waarom ze in Italië opgroeien (behalve dat keurmerk)? En wat is de doelgroep voor dit vlees?
En lopen die kalfjes buiten? Iets wat ik niet verwacht in Nederland, maar ik zit niet in die business dus wellicht zit ik er naast en is scharrelvlees lekkerder dan stilstaand vlees....

Dat de kalfjes buiten lopen verwacht ik wel Dat is net als hier. De koeien staan hier zelden op stal. Wat ik begrepen heb, moeten de kalfjes een bepaald aantal tijd in Italië zijn willen ze in aanmerking kunnen komen voor het dragen van Italiaans vlees merk. Dat het gewoon om Limousin koeien gaat dat maakt dan niet meer uit. Ik zou moeten vragen maar ik denk dat we praten over 9 maanden tot anderhalf jaar dat de kalfjes uitgroeien tot jonge stiertjes (zijn meestal de stiertjes want de koeien zijn weer nodig voor de reproductie keten). Dus er wordt nogal gesleept met die beestjes en daar is natuurlijk als het gaat om milieu kant van de zaak ook wel flink wat te halen.

Exitium

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:25

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:37

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:38

Doorgesnoven wout als ik het zo beoordeel :Y)

Gaat nergens over, zie zijn collega hem corrigeren.

https://fb.watch/e4pO4RvcPO/

Plus gerichte schoten op een trekker die weg reed, reed echt niet op ze in!
Beelden genoeg...er was geen gevaar voor eigen leven, wat normaal rechtvaardigd om gericht te schieten.

Hoop dat de politie agent vervolgd wordt of non actief.
Lijkt mij buitensporig geweld/handelen, wat heel verkeerd had kunnen aflopen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:55

Exitium schreef:
Politie heeft gericht geschoten omdat tractors op hen inreden :x

https://www.nu.nl/binnenland/6210559/po ... ijden.html

O hemel :oo, daar zal zeker heel goed onderzoek naar komen. Dat is echt niet normaal in Nederland.
Veels te vroeg om nu al conclusies te trekken van wel/niet doorgedraaide wout of boer.Dus mijn advies, rustig blijven ademhalen en wachten tot alle feiten en omstandigheden bekend zijn en dan pas conclusies trekken. Wel heel naar en verdrietig dit.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 01:11

Dat is de tweede deze week die wordt beticht van inrijden op agenten en dan bij het bekijken van de beelden denk je: mwahhh grote fantasie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 03:39

Er is al eerder door de politie gewaarschuwd dat er situaties kunnen ontstaan, dat agenten zich in het nauw kunnen voelen gedreven en dat dan zelfs de mogelijkheid kan ontstaan, dat de politie zich genoodzaakt voelt te schieten.
Is wel vaker gebeurd in het verleden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 06:34

pien_2010 schreef:
Exitium schreef:
Politie heeft gericht geschoten omdat tractors op hen inreden :x

https://www.nu.nl/binnenland/6210559/po ... ijden.html

O hemel :oo, daar zal zeker heel goed onderzoek naar komen. Dat is echt niet normaal in Nederland.
Veels te vroeg om nu al conclusies te trekken van wel/niet doorgedraaide wout of boer.Dus mijn advies, rustig blijven ademhalen en wachten tot alle feiten en omstandigheden bekend zijn en dan pas conclusies trekken. Wel heel naar en verdrietig dit.

Op het filmpje lijkt het anders niet erg op dat de trekker op de politie inreed. En veel vertrouwen in die onderzoekjes in Nederland heb ik niet meer Anno 2022

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100035163_956ba719

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 06:39

pien_2010 schreef:
Veels te vroeg om nu al conclusies te trekken van wel/niet doorgedraaide wout of boer..

Dit..
maar, het lijkt alsof het te makkelijk is om achter clickbate aan te lopen..
Ik dacht dat 'we' na Covid hadden geleerd om niet op 'krantenkoppen' af te gaan... maar nee..

Of het nu ME'rs betreft die zogenaamd zielige ouwe mensen in elkaar slaan of boeren die op politie in rijden.. loop nou eens niet achter dat nieuwsverdienmodel aan...
Dat zou al best een hoop onderling gedoe schelen..

Verdeel en heers is echt héél goed aan het lukken momenteel.. -O-

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 06:52

Dat er wat aan het broeikaseffect gedaan moet worden is een feit.

Maar dat we nu zo hard van stapel lopen er over komt door een fout van bij de overheid.

In Nederland hebben wij natura-2000 gebieden aangewezen. (Bij de eu) Deze gebieden vallen onder strenge regels. Wanneer wij aan de regels voldoen zullen we (veel) subsidie er voor krijgen.

Echter is er hierin geen rekening gehouden met de gevolgen die hieruit voortvloeien. Waardoor Nederland als de plannen door gezet worden eigenlijk 1 groot natuur reservaat wordt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:03

LuckyLuna schreef:
Echter is er hierin geen rekening gehouden met de gevolgen die hieruit voortvloeien. Waardoor Nederland als de plannen door gezet worden eigenlijk 1 groot natuur reservaat wordt.

Dat de doelen voor Nederland onhaalbaar zijn daar houden ze in Brussel 0,0 rekening mee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:05

LuckyLuna schreef:

Was dit maar zo.

Er zijn nu al zoveel boeren onteigend voor nieuwe dorpen en Vinex-wijken… er is weinig vertrouwen dat we nu wel natuur terugkrijgen.