Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lieser schreef:Dus jij vindt het prima dat Palestijnse burgers gedood worden zonder dat er consequenties zijn voor de daders. Ik niet.
Israël gedraagt zich als een over het paard getilde pestkop die zich altijd gedekt weet door een rijke pappie.
mysa schreef:_San87_ schreef:Verder vind ik Netanyahu een vreselijk nare oorlogsmisdadiger voor wat hij in Gaza doet.
De motie an sich vind ik nog steeds dom, dat had heel anders ingekleed moeten worden door te focussen op het offensief. Nu ligt de focus op het defensief en je gaat geen enkel land dat aangevallen is de mogelijkheid zichzelf te verdedigen ontnemen, imo.
Die kan wel in mijn onderschrift, in plaats van disclaimers. 'Overigens ben ik van mening dat Netanyahu een nare oorlogsmisdadiger is' (Dat ging oorspronkelijk over Carthago, geloof ik, mooi dat een dergelijke uitspraak meer dan 2000 jaar overleeft). Verder eens.
Raineri schreef:Er zijn veel vormen van dreiging. Indirect en op het gebied van cybersecurity ben ik het met je eens.
Militair betwijfel ik, geloof niet dat ze met hun raketten de EU kunnen bereiken.
Als je op het gebied van kernwapens doelt, dan zou ik zeggen: start met fatsoenlijke onderhandelen zonder die oranje gek ertussen.
Zie net je laatste berichtje trouwens. Jij typt lekker snel!
journee schreef:Lieser schreef:Dus jij vindt het prima dat Palestijnse burgers gedood worden zonder dat er consequenties zijn voor de daders. Ik niet.
Israël gedraagt zich als een over het paard getilde pestkop die zich altijd gedekt weet door een rijke pappie.
Dit ligt toch net iets genuanceerder. Israël gedraagt zich als een volk wat 4000 jaar lang over heel de wereld vervolgd is en nu zegt: Het is genoeg, we pikken het niet meer!
Het jodendom is 4000 jaar geleden onstaan in de regio die nu Israël is. Er hebben ook altijd Joodse mensen gewoond, maar in de geschiedenis zijn Joden daar telkens verdreven. Ook door de Romeinen en de Joden zijn wereldwijd continue om hun geloof/afkomst vervolgd.
Na de eerste wereldoorlog was het gebied in Britse handen en Arthur Balfour heeft een verklaring opgesteld, dat Joodse mensen weer veilig naar hun land van oorsprong mochten terug keren. De Palestijnse inwoners waren daar echter niet blij mee en hebben zich hier met geweld tegen verzet.
Ook joodse vluchtelingen, overlevenden van concentratie kampen in de 2e wereldoorlog waren bij de palestijnen niet welkom. Hoewel de Britten hoopten op een staat waar Palestijnen en Joden in vrede samen konden leven bleek dit door het aanhoudende geweld niet haalbaar.
De Britten waren het geweld helemaal zat en wilden het gebied verlaten en hebben toen een voorstel gedaan om het gebied in twee delen te verdelen: een Palestijnse en Joodse staat. De Joden gingen akkoord en in 1948 ontstond zo de staat Israël. De Palestijnen waren het hier echter niet mee eens en zijn toen het ene conflict na het andere begonnen. Inmiddels is wel duidelijk dat dit niet goed voor de Palestijnen heeft uitgepakt.
Ik vraag me soms wel af hoe de situatie in de regio nu was geweest als de palestijnen in 1948 wel akkoord waren gegaan met een verdeling van een Joodse en Palestijnse staat, of zelfs überhaupt niet zo negatief hadden gestaan tegenover de komst van de Joden, die in mijn optiek net zoveel recht hebben om in het gebied te wonen als de Palestijnen.
Netanyahu vind ik zeker te ver gaan, maar hier gaat wel een lange geschiedenis aan vooraf.
Electra63 schreef:Maar die Palestijnse kinderen die nu gewond of gedood worden of wees, hebben toch geen boodschap aan 4000 jaar geleden?
robert45 schreef:Raineri schreef:Er zijn veel vormen van dreiging. Indirect en op het gebied van cybersecurity ben ik het met je eens.
Militair betwijfel ik, geloof niet dat ze met hun raketten de EU kunnen bereiken.
Als je op het gebied van kernwapens doelt, dan zou ik zeggen: start met fatsoenlijke onderhandelen zonder die oranje gek ertussen.
[ Afbeelding ]
Die dreiging is er dus wel degelijk dat ze met hun raketten Europa kunnen raken.
Iran wil niet onderhandelen, zelfs nu ze zwaar onder vuur liggen en al veel materiaal verloren hebben willen ze niet onderhandelen. Ze willen hun atoomprogramma niet opgeven.
Electra63 schreef:journee schreef:
Dit ligt toch net iets genuanceerder. Israël gedraagt zich als een volk wat 4000 jaar lang over heel de wereld vervolgd is en nu zegt: Het is genoeg, we pikken het niet meer!
Het jodendom is 4000 jaar geleden onstaan in de regio die nu Israël is. Er hebben ook altijd Joodse mensen gewoond, maar in de geschiedenis zijn Joden daar telkens verdreven. Ook door de Romeinen en de Joden zijn wereldwijd continue om hun geloof/afkomst vervolgd.
Na de eerste wereldoorlog was het gebied in Britse handen en Arthur Balfour heeft een verklaring opgesteld, dat Joodse mensen weer veilig naar hun land van oorsprong mochten terug keren. De Palestijnse inwoners waren daar echter niet blij mee en hebben zich hier met geweld tegen verzet.
Ook joodse vluchtelingen, overlevenden van concentratie kampen in de 2e wereldoorlog waren bij de palestijnen niet welkom. Hoewel de Britten hoopten op een staat waar Palestijnen en Joden in vrede samen konden leven bleek dit door het aanhoudende geweld niet haalbaar.
De Britten waren het geweld helemaal zat en wilden het gebied verlaten en hebben toen een voorstel gedaan om het gebied in twee delen te verdelen: een Palestijnse en Joodse staat. De Joden gingen akkoord en in 1948 ontstond zo de staat Israël. De Palestijnen waren het hier echter niet mee eens en zijn toen het ene conflict na het andere begonnen. Inmiddels is wel duidelijk dat dit niet goed voor de Palestijnen heeft uitgepakt.
Ik vraag me soms wel af hoe de situatie in de regio nu was geweest als de palestijnen in 1948 wel akkoord waren gegaan met een verdeling van een Joodse en Palestijnse staat, of zelfs überhaupt niet zo negatief hadden gestaan tegenover de komst van de Joden, die in mijn optiek net zoveel recht hebben om in het gebied te wonen als de Palestijnen.
Netanyahu vind ik zeker te ver gaan, maar hier gaat wel een lange geschiedenis aan vooraf.
Maar die Palestijnse kinderen die nu gewond of gedood worden of wees, hebben toch geen boodschap aan 4000 jaar geleden?
BigOne schreef:Jij weet dus zeker dat ze niet willen onderhandelen? Je kunt ook zeggen dat Israël de onderhandelingen heeft gesaboteerd want ze stonden gepland ! Toevallig hè
BigOne schreef:Er stond een overleg gepland tussen usa en Iran , dit is niet waar ik op duidde .
journee schreef:Electra63 schreef:
Maar die Palestijnse kinderen die nu gewond of gedood worden of wees, hebben toch geen boodschap aan 4000 jaar geleden?
Klopt, vandaar ook mijn laatste zin. Maar het gaat ook niet over 4000 jaar geleden, maar om 4000 jaar aan vervolging van een volk, het Joodse volk, wiens voorouders ook in de regio geboren zijn en die net zoveel recht hebben op een thuisland als ieder ander. De Palestijnse kinderen zijn het slachtoffer van de van de keuzes van hun ouders en grootouders om het land niet open te stellen voor joden, de joodse vluchtelingen in de tweede wereldoorlog te weigeren en elke vestiging van joden in het gebied met geweld tegemoet te treden.
BigOne schreef:Israel met een onbekend aantal kernkoppen is net zo’n risico, Netanyahu deinst al niet terug om Israëli’s op te offeren dus met z’n vijanden al helemaal niet.
Ik hoop dat mensen uiteindelijk de kwaadaardigheid en doortraptheid van Zionisten in gaan zien. Al decennialang
https://x.com/btnewsroom/status/1936185 ... EopP3zUX6Q
journee schreef:De defenitie van Zionisme is het streven naar een onafhankelijke joodse staat, een officieel thuisland voor het joodse volk. Dat lijkt mij niet per defenitie kwaadaardig?
journee schreef:BigOne schreef:Israel met een onbekend aantal kernkoppen is net zo’n risico, Netanyahu deinst al niet terug om Israëli’s op te offeren dus met z’n vijanden al helemaal niet.
Ik hoop dat mensen uiteindelijk de kwaadaardigheid en doortraptheid van Zionisten in gaan zien. Al decennialang
https://x.com/btnewsroom/status/1936185 ... EopP3zUX6Q
De defenitie van Zionisme is het streven naar een onafhankelijke joodse staat, een officieel thuisland voor het joodse volk. Dat lijkt mij niet per defenitie kwaadaardig? Dat er 'in naam van.. ' slechte dingen gebeuren is natuurlijk weer een ander verhaal.
Maar de Balfour verklaring ging in eerste instantie uit van een vredig samenleven van de Joden en Arabieren. Helaas bleek dat een utopia.
https://historiek.net/israelisch-palestijns-conflict-achtergrond-artikel/159526/
robert45 schreef:Raineri schreef:Er zijn veel vormen van dreiging. Indirect en op het gebied van cybersecurity ben ik het met je eens.
[ Afbeelding ]
Die dreiging is er dus wel degelijk dat ze met hun raketten Europa kunnen raken.
Iran wil niet onderhandelen, zelfs nu ze zwaar onder vuur liggen en al veel materiaal verloren hebben willen ze niet onderhandelen. Ze willen hun atoomprogramma niet opgeven.
Raineri schreef:robert45 schreef:
[ Afbeelding ]
Hmm, ik had namelijk even gegoogled voor ik dit zei. Daarin stond dat Iran geen missies heeft die Europa kunnen bereiken, specifiek niet west en noord Europa
https://missilethreat.csis.org/country/ ... hatgpt.com
Tevens heeft Iran aangegeven uit respect naar Europa geen missiles te onwikkelen die verder reiken dan 2000 km uit respect naar Europa, mits het geen dreiging vormt.
Electra63 schreef:journee schreef:
Klopt, vandaar ook mijn laatste zin. Maar het gaat ook niet over 4000 jaar geleden, maar om 4000 jaar aan vervolging van een volk, het Joodse volk, wiens voorouders ook in de regio geboren zijn en die net zoveel recht hebben op een thuisland als ieder ander. De Palestijnse kinderen zijn het slachtoffer van de van de keuzes van hun ouders en grootouders om het land niet open te stellen voor joden, de joodse vluchtelingen in de tweede wereldoorlog te weigeren en elke vestiging van joden in het gebied met geweld tegemoet te treden.
Ik vind dit echt met 2 maten meten.
Je geeft dus altijd de schuld aan de Palestijnen? Terwijl die gewoon daar geboren zijn ?
Wat vindt je dan van de rechts-orthodoxen? Of die 2 ministers in de huidige regering?
Heel veel Kolonisten komen uit het buitenland (geboren in de VS bijvoorbeeld), waarom mogen zij zich vestigen op de Westelijke Jodaanoever met alle gevolgen van dien?
_San87_ schreef:De kennis komt ook van buitenaf, inderdaad. Uitmoorden is de oplossing niet. De plekken waar uranium verrijkt wordt vernietigen wel.
De laatste keer dat de atoomwaakhond Iran heeft gecheckt, zaten ze op 60% verrijkt uranium, op Fordow zelfs 83% verrijkt uranium. Sindsdien heeft Iran alle controles gefrustreerd. Nu kun je inderdaad zeggen dat er geen bom is, de intentie en het materiaal is er wel, en het bewijs ervoor ook.
En over de dreiging voor Europa, de 'Russische' drones die in Oekraïne rondvliegen zijn van Iran.