Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:53

Nogmaals, er is geen enkele reden Uranium tot 60-83% te verrijken, tenzij je een bom wil maken.

(Met als uitzondering om het te mengen met niet verrijkt uranium om makkelijk/snel tot 5% uranium-285 voor in kerncentrales te komen.)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:46

Lieser schreef:
Dus jij vindt het prima dat Palestijnse burgers gedood worden zonder dat er consequenties zijn voor de daders. Ik niet.
Israël gedraagt zich als een over het paard getilde pestkop die zich altijd gedekt weet door een rijke pappie.

Dit ligt toch net iets genuanceerder. Israël gedraagt zich als een volk wat 4000 jaar lang over heel de wereld vervolgd is en nu zegt: Het is genoeg, we pikken het niet meer!

Het jodendom is 4000 jaar geleden onstaan in de regio die nu Israël is. Er hebben ook altijd Joodse mensen gewoond, maar in de geschiedenis zijn Joden daar telkens verdreven. Ook door de Romeinen en de Joden zijn wereldwijd continue om hun geloof/afkomst vervolgd.

Na de eerste wereldoorlog was het gebied in Britse handen en Arthur Balfour heeft een verklaring opgesteld, dat Joodse mensen weer veilig naar hun land van oorsprong mochten terug keren. De Palestijnse inwoners waren daar echter niet blij mee en hebben zich hier met geweld tegen verzet.

Ook joodse vluchtelingen, overlevenden van concentratie kampen in de 2e wereldoorlog waren bij de palestijnen niet welkom. Hoewel de Britten hoopten op een staat waar Palestijnen en Joden in vrede samen konden leven bleek dit door het aanhoudende geweld niet haalbaar.

De Britten waren het geweld helemaal zat en wilden het gebied verlaten en hebben toen een voorstel gedaan om het gebied in twee delen te verdelen: een Palestijnse en Joodse staat. De Joden gingen akkoord en in 1948 ontstond zo de staat Israël. De Palestijnen waren het hier echter niet mee eens en zijn toen het ene conflict na het andere begonnen. Inmiddels is wel duidelijk dat dit niet goed voor de Palestijnen heeft uitgepakt.

Ik vraag me soms wel af hoe de situatie in de regio nu was geweest als de palestijnen in 1948 wel akkoord waren gegaan met een verdeling van een Joodse en Palestijnse staat, of zelfs überhaupt niet zo negatief hadden gestaan tegenover de komst van de Joden, die in mijn optiek net zoveel recht hebben om in het gebied te wonen als de Palestijnen.

Netanyahu vind ik zeker te ver gaan, maar hier gaat wel een lange geschiedenis aan vooraf.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:52

mysa schreef:
_San87_ schreef:
Verder vind ik Netanyahu een vreselijk nare oorlogsmisdadiger voor wat hij in Gaza doet.

De motie an sich vind ik nog steeds dom, dat had heel anders ingekleed moeten worden door te focussen op het offensief. Nu ligt de focus op het defensief en je gaat geen enkel land dat aangevallen is de mogelijkheid zichzelf te verdedigen ontnemen, imo.

Die kan wel in mijn onderschrift, in plaats van disclaimers. 'Overigens ben ik van mening dat Netanyahu een nare oorlogsmisdadiger is' (Dat ging oorspronkelijk over Carthago, geloof ik, mooi dat een dergelijke uitspraak meer dan 2000 jaar overleeft). Verder eens.

Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:13

Ja, dat was het!
@Journee: je verhaal klopt.
Persoonlijk denk ik dat als ze in eerste instantie wel akkoord waren gegaan, er later alsnog ernstige frictie zou zijn ontstaan. Want met extreme regimes in de regio gebeurt dat gewoon.

En verder ik denk maar zo dat het voor die 700.000 Palestijnse vluchtelingen destijds bepaald is door Arabische buurlanden. Als ik me niet vergis hebben die ook letterlijk opgeroepen om het gebied tijdelijk te verlaten omdat ze dachten dat ze Israël binnen een week wel overwonnen zouden hebben.

Edit: PvdA-GL in grote meerderheid voor volledig wapenembargo. Dus ook onderdelen van Iron Dome.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:26

Afbeelding

Nederland heeft er een iets andere mening over.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:38

Raineri schreef:
Er zijn veel vormen van dreiging. Indirect en op het gebied van cybersecurity ben ik het met je eens.
Militair betwijfel ik, geloof niet dat ze met hun raketten de EU kunnen bereiken.

Als je op het gebied van kernwapens doelt, dan zou ik zeggen: start met fatsoenlijke onderhandelen zonder die oranje gek ertussen.

Zie net je laatste berichtje trouwens. Jij typt lekker snel!

Afbeelding

Die dreiging is er dus wel degelijk dat ze met hun raketten Europa kunnen raken.

Iran wil niet onderhandelen, zelfs nu ze zwaar onder vuur liggen en al veel materiaal verloren hebben willen ze niet onderhandelen. Ze willen hun atoomprogramma niet opgeven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:12

journee schreef:
Lieser schreef:
Dus jij vindt het prima dat Palestijnse burgers gedood worden zonder dat er consequenties zijn voor de daders. Ik niet.
Israël gedraagt zich als een over het paard getilde pestkop die zich altijd gedekt weet door een rijke pappie.

Dit ligt toch net iets genuanceerder. Israël gedraagt zich als een volk wat 4000 jaar lang over heel de wereld vervolgd is en nu zegt: Het is genoeg, we pikken het niet meer!

Het jodendom is 4000 jaar geleden onstaan in de regio die nu Israël is. Er hebben ook altijd Joodse mensen gewoond, maar in de geschiedenis zijn Joden daar telkens verdreven. Ook door de Romeinen en de Joden zijn wereldwijd continue om hun geloof/afkomst vervolgd.

Na de eerste wereldoorlog was het gebied in Britse handen en Arthur Balfour heeft een verklaring opgesteld, dat Joodse mensen weer veilig naar hun land van oorsprong mochten terug keren. De Palestijnse inwoners waren daar echter niet blij mee en hebben zich hier met geweld tegen verzet.

Ook joodse vluchtelingen, overlevenden van concentratie kampen in de 2e wereldoorlog waren bij de palestijnen niet welkom. Hoewel de Britten hoopten op een staat waar Palestijnen en Joden in vrede samen konden leven bleek dit door het aanhoudende geweld niet haalbaar.

De Britten waren het geweld helemaal zat en wilden het gebied verlaten en hebben toen een voorstel gedaan om het gebied in twee delen te verdelen: een Palestijnse en Joodse staat. De Joden gingen akkoord en in 1948 ontstond zo de staat Israël. De Palestijnen waren het hier echter niet mee eens en zijn toen het ene conflict na het andere begonnen. Inmiddels is wel duidelijk dat dit niet goed voor de Palestijnen heeft uitgepakt.

Ik vraag me soms wel af hoe de situatie in de regio nu was geweest als de palestijnen in 1948 wel akkoord waren gegaan met een verdeling van een Joodse en Palestijnse staat, of zelfs überhaupt niet zo negatief hadden gestaan tegenover de komst van de Joden, die in mijn optiek net zoveel recht hebben om in het gebied te wonen als de Palestijnen.

Netanyahu vind ik zeker te ver gaan, maar hier gaat wel een lange geschiedenis aan vooraf.

Maar die Palestijnse kinderen die nu gewond of gedood worden of wees, hebben toch geen boodschap aan 4000 jaar geleden?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:21

Electra63 schreef:
Maar die Palestijnse kinderen die nu gewond of gedood worden of wees, hebben toch geen boodschap aan 4000 jaar geleden?

Je bedoelt dat de generaties van nu, niets kunnen doen aan wat hun voorouders deden en daar ook niet verantwoordelijk voor zijn? Helemaal mee eens hoor, maar misschien raar hoor, waarom moet de generatie van nu dan wel excuses maken voor de slavernij. Zelfde principe, voorouders hebben wat uitgespookt, generatie van nu hoeft daar niet voor te boeten of excuses te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:24

robert45 schreef:
Raineri schreef:
Er zijn veel vormen van dreiging. Indirect en op het gebied van cybersecurity ben ik het met je eens.
Militair betwijfel ik, geloof niet dat ze met hun raketten de EU kunnen bereiken.

Als je op het gebied van kernwapens doelt, dan zou ik zeggen: start met fatsoenlijke onderhandelen zonder die oranje gek ertussen.

[ Afbeelding ]

Die dreiging is er dus wel degelijk dat ze met hun raketten Europa kunnen raken.

Iran wil niet onderhandelen, zelfs nu ze zwaar onder vuur liggen en al veel materiaal verloren hebben willen ze niet onderhandelen. Ze willen hun atoomprogramma niet opgeven.

Jij weet dus zeker dat ze niet willen onderhandelen? Je kunt ook zeggen dat Israël de onderhandelingen heeft gesaboteerd want ze stonden gepland ! Toevallig hè

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:28

Electra63 schreef:
journee schreef:

Klopt, vandaar ook mijn laatste zin. Maar het gaat ook niet over 4000 jaar geleden, maar om 4000 jaar aan vervolging van een volk, het Joodse volk, wiens voorouders ook in de regio geboren zijn en die net zoveel recht hebben op een thuisland als ieder ander. De Palestijnse kinderen zijn het slachtoffer van de van de keuzes van hun ouders en grootouders om het land niet open te stellen voor joden, de joodse vluchtelingen in de tweede wereldoorlog te weigeren en elke vestiging van joden in het gebied met geweld tegemoet te treden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:43

BigOne schreef:
Jij weet dus zeker dat ze niet willen onderhandelen? Je kunt ook zeggen dat Israël de onderhandelingen heeft gesaboteerd want ze stonden gepland ! Toevallig hè

CNN is er vrij zeker van:

This remains the preferred outcome. But after this week’s talks in Geneva between Iran and European allies, it’s not trending well. Those talks went nowhere. Iran held to its positions from before the crisis.

That proposal is reportedly a balanced one, resulting in Iran giving up its enrichment program but over time and as part of an international consortium to supply nuclear fuel for a peaceful and monitored civilian-nuclear program.
Iran’s refusal to engage directly on this proposal both before the crisis and especially now may be a fatal and fateful mistake. If there is one off-ramp available, it’s this one.

Laatste gesprekken hebben gisteren

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:47

Er stond een overleg gepland tussen usa en Iran , dit is niet waar ik op duidde .

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:52

BigOne schreef:
Er stond een overleg gepland tussen usa en Iran , dit is niet waar ik op duidde .

Israel hoeft niets te saboteren. Als de gesprekken hele grote kans zouden hebben tot het opgeven van het atoomprogramma dan had Israël dat het liefste gehad. Achter de schermen is al tijden geen vooruitgang omdat Iran niets wil en gaat doen en iedereen aan het lijntje wil houden.

Iran met een kernkop is een onmogelijk scenario.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:56

Israel met een onbekend aantal kernkoppen is net zo’n risico, Netanyahu deinst al niet terug om Israëli’s op te offeren dus met z’n vijanden al helemaal niet.
Ik hoop dat mensen uiteindelijk de kwaadaardigheid en doortraptheid van Zionisten in gaan zien. Al decennialang
https://x.com/btnewsroom/status/1936185 ... EopP3zUX6Q

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:00

Ik ga me verder qua mening niet aan het midden oosten wagen, alle betrokkenen hebben voors en tegens, en een oplossing zie ik niet. Ik hou me verder maar bij de Nederlandse politiek, die is momenteel al ingewikkeld genoeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:36

journee schreef:
Electra63 schreef:

Klopt, vandaar ook mijn laatste zin. Maar het gaat ook niet over 4000 jaar geleden, maar om 4000 jaar aan vervolging van een volk, het Joodse volk, wiens voorouders ook in de regio geboren zijn en die net zoveel recht hebben op een thuisland als ieder ander. De Palestijnse kinderen zijn het slachtoffer van de van de keuzes van hun ouders en grootouders om het land niet open te stellen voor joden, de joodse vluchtelingen in de tweede wereldoorlog te weigeren en elke vestiging van joden in het gebied met geweld tegemoet te treden.

Ik vind dit echt met 2 maten meten.

Je geeft dus altijd de schuld aan de Palestijnen? Terwijl die gewoon daar geboren zijn ?
Wat vindt je dan van de rechts-orthodoxen? Of die 2 ministers in de huidige regering?

Heel veel Kolonisten komen uit het buitenland (geboren in de VS bijvoorbeeld), waarom mogen zij zich vestigen op de Westelijke Jodaanoever met alle gevolgen van dien?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:36

BigOne schreef:
Israel met een onbekend aantal kernkoppen is net zo’n risico, Netanyahu deinst al niet terug om Israëli’s op te offeren dus met z’n vijanden al helemaal niet.
Ik hoop dat mensen uiteindelijk de kwaadaardigheid en doortraptheid van Zionisten in gaan zien. Al decennialang

De defenitie van Zionisme is het streven naar een onafhankelijke joodse staat, een officieel thuisland voor het joodse volk. Dat lijkt mij niet per defenitie kwaadaardig? Dat er 'in naam van.. ' slechte dingen gebeuren is natuurlijk weer een ander verhaal.

Maar de Balfour verklaring ging in eerste instantie uit van een vredig samenleven van de Joden en Arabieren. Helaas bleek dat een utopia.

https://historiek.net/israelisch-palestijns-conflict-achtergrond-artikel/159526/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:42

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:48

journee schreef:
De defenitie van Zionisme is het streven naar een onafhankelijke joodse staat, een officieel thuisland voor het joodse volk. Dat lijkt mij niet per defenitie kwaadaardig?

Als het daarbij gebleven was niet per se nee. Maar dat het ook in de oorspronkelijke visie al onlosmakelijk gekoppeld is aan de vernietiging of verdrijving van het palestijnse volk wel. En nu die verdrijving / vernietiging behoorlijk openlijk wordt uitgevoerd kunnen we er niet zo goed meer omheen. Gaza wordt vernietigd. De mensen worden opgejaagd, uitgehongerd, gebombardeerd en gericht vermoord.

Misschien dat er anderen zijn die een niet-kwaadaardige visie hebben op de situatie, maar die moeten zich echt distantieren van het zionisme want dat is niet meer redelijk uit te leggen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:52

journee schreef:
BigOne schreef:

De defenitie van Zionisme is het streven naar een onafhankelijke joodse staat, een officieel thuisland voor het joodse volk. Dat lijkt mij niet per defenitie kwaadaardig? Dat er 'in naam van.. ' slechte dingen gebeuren is natuurlijk weer een ander verhaal.

Maar de Balfour verklaring ging in eerste instantie uit van een vredig samenleven van de Joden en Arabieren. Helaas bleek dat een utopia.

https://historiek.net/israelisch-palestijns-conflict-achtergrond-artikel/159526/

Geloof dat dit volledig correct is. Sasha Baron Cohen (bekend van Borat) is ook een "vredig zionist". Zijn er wel meer van. Het is een kleine meerderheid die volledig de weg kwijt is. Volgens mij ben je, als je voor een twee Staten oplossing bent, in mindere mate ook al een zionist. Ik vind de palestijnen idd ook niet altijd handig gehandeld hebben. Er waren gedurende de geschiedenis meerdere momenten een twee Staten oplossing op te richten.

Posts van eerder ben ik het dan weer totaal mee oneens. Dit geeft te denken dat de buurlanden reageerden op basis van antisemitisme, dat was immers in de vervolgingen zo. Daarnaast schrijf je dat op basis van genetische herkomst ze recht hebben op een bepaald stuk grond. Hebben we eerder geprobeerd in de geschiedenis, maar daar zijn we vanaf geweken. Dit is veel meer dan de hakken in het zand zetten "we pikken het niet meer". Het icc wilt je niet aanklagen voor oorlogsmisdaden omdat je hebt gezegd "abc ik kap ermee." Het verleden is geen vrijbrief. Reactie na 7 oktober kon ik daarentegen wel mee inkomen, maar dit gaat alle perken te buiten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:57

robert45 schreef:
Raineri schreef:

[ Afbeelding ]

Hmm, ik had namelijk even gegoogled voor ik dit zei. Daarin stond dat Iran geen missies heeft die Europa kunnen bereiken, specifiek niet west en noord Europa

https://missilethreat.csis.org/country/ ... hatgpt.com

Tevens heeft Iran aangegeven uit respect naar Europa geen missiles te onwikkelen die verder reiken dan 2000 km uit respect naar Europa, mits het geen dreiging vormt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:06

Ik vind het wel fijn dat de term zionisme net besproken werd. Ik hoor hem tegenwoordig steeds in erg negatieve zin omdat de extreem rechtse en/of ultra-orthodoxe kolonisten ermee aangeduid worden. Ik kende de term in een wat onschuldiger versie, Herzl, pioniers, landbouwopleidingen etc.
Laatst bijgewerkt door mysa op 21-06-25 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:07

Raineri schreef:
robert45 schreef:

[ Afbeelding ]

Hmm, ik had namelijk even gegoogled voor ik dit zei. Daarin stond dat Iran geen missies heeft die Europa kunnen bereiken, specifiek niet west en noord Europa

https://missilethreat.csis.org/country/ ... hatgpt.com

Tevens heeft Iran aangegeven uit respect naar Europa geen missiles te onwikkelen die verder reiken dan 2000 km uit respect naar Europa, mits het geen dreiging vormt.

Ze beloofden ook geen uranium te verrijken voor kernbommen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:07

Electra63 schreef:
journee schreef:

Ik vind dit echt met 2 maten meten.

Je geeft dus altijd de schuld aan de Palestijnen? Terwijl die gewoon daar geboren zijn ?
Wat vindt je dan van de rechts-orthodoxen? Of die 2 ministers in de huidige regering?

Heel veel Kolonisten komen uit het buitenland (geboren in de VS bijvoorbeeld), waarom mogen zij zich vestigen op de Westelijke Jodaanoever met alle gevolgen van dien?

Ik geef helemaal niemand 'de schuld' van de situatie. Ik heb ook al aangegeven dat ik persoonlijk vind dat Netanyahu veel te ver gaat. Wel wil ik aangeven dat er een hele geschiedenis aan de conflicten vooraf is gegaan en dat de Palestijnen ook niet zonder schuld zijn, dat de dingen misschien heel anders zouden zijn gelopen als in 1948 of zelfs daarvoor de komst van de Joden niet zo negatief door de Arabische bevolking was ontvangen.

Maar dat iemand ergens anders geboren is maakt dit niet automatisch hun thuisland. Zeker als mensen steeds vervolgd worden en als tweederangs burgers worden behandeld zoals bij de Joden. De joodse bevolking komt oorspronkelijk uit die regio en heeft in mijn optiek net zoveel recht om daar te wonen als de Arabieren. Is de wereld immers niet van iedereen? Als een afstammeling van een inheemse indianenstam besluit terug te keren naar het land van oorsprong moet dat toch ook kunnen?

De Joden die naar het gebied terugkeerden waren voor de Arabieren ongewenste immigranten en vluchtelingen. Als Nederland massaal zou demonstreren omdat de nakomelingen van oud nederlanders (zoals de massaal naar Canada geëmigreerde mensen) terug naar Nederland kwamen, zou je dat dan redelijk vinden? Vooral als die mensen wereldwijd nergens een veilige plek hebben omdat ze overal worden vervolgt?

Wat zou jij denken als jouw familie de concentratiekampen zou hebben overleeft en jouw Arabische buren hen niet als vluchteling willen accepteren zodat deze mensen opnieuw achter prikkeldraad terecht komen?

https://jck.nl/agenda/exodus

De beslissingen die Netanyahu maakt zijn vaak onmenselijk, maar de beslissingen van de palestijnen waren dat ook. Er is hier geen sprake van één schuldige, maar 2 partijen die beide de redelijkheid uit het oog hebben verloren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:22

_San87_ schreef:
De kennis komt ook van buitenaf, inderdaad. Uitmoorden is de oplossing niet. De plekken waar uranium verrijkt wordt vernietigen wel.

De laatste keer dat de atoomwaakhond Iran heeft gecheckt, zaten ze op 60% verrijkt uranium, op Fordow zelfs 83% verrijkt uranium. Sindsdien heeft Iran alle controles gefrustreerd. Nu kun je inderdaad zeggen dat er geen bom is, de intentie en het materiaal is er wel, en het bewijs ervoor ook.

En over de dreiging voor Europa, de 'Russische' drones die in Oekraïne rondvliegen zijn van Iran.

Nee er is indirect bewijs enkel. We weten enkel dat ze verrijkt uranium hebben. Chatgpt even gebruikt om bronnen snel te ordenen
https://www.bbc.com/news/articles/c1mg7 ... hatgpt.com

Iran is de enige niet nucleaire staat met uranium verrijking
https://isis-online.org/isis-reports/an ... hatgpt.com
Sinds november weigert Iran regelmatige inspecties

Ik vind het belangrijk echt te blijven bij wat we weten. De discussie is al heel grijs, dus laten we wel waken voor nog meer complexiteit doordat we het nog eens moeten worden wat in het nieuws gecommuniceerd is.

Goed ziet het er overigens niet uit. Vooralsnog niet overtuigd van het lange termijn belang van aanvallen op Iran.