Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:26

Ik denk ook dat iedereen nu best wel zoekende is, in hoe ze dit kunnen laten werken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 09:36

Maar ben je dan je koers kwijt, of ben je dan jezelf opnieuw aan het uitvinden? Je kan zoiets negatief zien, of juist positief?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 11:08

ruitje schreef:
Maar ben je dan je koers kwijt, of ben je dan jezelf opnieuw aan het uitvinden? Je kan zoiets negatief zien, of juist positief?

Op het moment dat je een land moet besturen doe je jezelf uitvinden maar in je eigen tijd. Van iemand die serieus wat te zeggen heeft verwacht ik in ieder geval toch minstens een hele duidelijke visie en een gedegen plan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 11:52

Er is toch een visie en een plan? Ik zie wel dat veel partijen op dit moment reflecteren en bezig zijn met 'hoe moeten wij als partij verder' . Dat vind ik geen verkeerd ding en ik snap eigenlijk niet dat je daar tegen kan zijn...

Of je moet gewoon dezelfde partij visie als altijd vast houden en hopen dat de kiezer ooit weer naar je terug komt :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 11:59

Het is fijn om te zien in dit topic dat mensen toekomst zien in dit kabinet.

Zelfs veel VVD ers op dit moment vragen zich met argumenten onderbouwd af, wat er stand kan houden van al die plannen.
Als de VVD en GL/ PvdA het met elkaar eens zijn dan is er wel wat aan de hand in mijn ogen. :=
Die conclusie durf ik toch wel te trekken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:14

Een akkoord met meerdere partijen is altijd lastig.
Maar hielden de verschillende partijen elkaar in evenwicht op het gebied van sociaal/economisch beleid (PvdA/VVD) of conservatief/liberaal (D66/CU) en waren de plannen doorberekenend.

Nu zie ik vooral NSC als tegenwicht van de andere 3.
Groot deel van de plannen lijken niet haalbaar op juridisch of financieel gebied.
Dan nog een groot deel van onervaren politici......

Persoonlijk zal ik er geen nadeel van hebben (behalve van de afschaffing van de salderingsregeling).
Ik ga met extra interesse de debatten volgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:19

pien_2010 schreef:
Het is fijn om te zien in dit topic dat mensen toekomst zien in dit kabinet.

Zelfs veel VVD ers op dit moment vragen zich met argumenten onderbouwd af, wat er stand kan houden van al die plannen.
Als de VVD en GL/ PvdA het met elkaar eens zijn dan is er wel wat aan de hand in mijn ogen. :=
Die conclusie durf ik toch wel te trekken.

toekomst? we zullen het zien. Ik probeer altijd positief te blijven, maar de 4 jaar volmaken lijkt ook mij onwaarschijnlijk. Dat niet alle plannen het gaan halen is denk ik ook wel zeker. Er hangt ook wel het een en ander af van de verkiezingen op 6 juni misschien.

En het is niet zo slecht als VVD en PvdA/GL het met elkaar eens zijn toch? het grote doel (het beste voor NL) zou voor alle partijen moeten gelden. Alleen de invulling is vaak verschillend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:28

Juval dat ben ik met je eens , het beste voor het land. En ik verwacht dat vooral de mensen die het nu gewoon moeilijk hebben, ondanks alle toeslagen en de groep erboven , die het nog minder hebben want geen toeslagen en ook moeten sabbelen, dat die erop vooruit gaan. En het akkoord lezende gaan ze er eerder op achteruit dan vooruit. Halvering eigen risico is koekje van eigen deeg want de verzekering zal dan minimaal met 10 euro per maand, los van de gewone stijging verhoogd worden. En dat is nog maar 1 ding. Zit nog meer zuur in het vat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:31

Juval je pakt in mijn ogen mijn punt niet. Waar het om gaat in mijn post dat zelfs veel VVD mensen aangeven dat het akkoord helemaal niet uitvoerbaar is.
Ik ga die riedel niet herhalen.
Mensen in dit topic die dit zeggen wordt negativiteit verweten en vooringenomenheid. Dat kun je die VVD ers toch niet verwijten? Althans dat denk ik zo.

Dus als links en veel rechts het over dit akkoord op dat punt zo roerend met elkaar eens is, dan is er wel iets aan de hand met dit akkoord. Ook het achteruitgaan van mensen, de boeren die een sigaar uit eigen doos krijgen etc etc werd benoemd door VVD ers.
Dat gaat toch wel ergens over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:35

De boeren, het zullen vooral de kleinere boerenbedrijven zijn die hiermee achteruit gaan, biologische bedrijven of boeren die die kant op willen worden door BBB niet gezien, gehoord of ondersteund. Met reden want wanneer je nu nog niet doorhebt dat BBB alleen voor de grote jongens en dan vooral de groep grote jongens die geld verdienen aan de grote agrarische bedrijven is dan ben je als agrariër echt stekeblind.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:49

nps schreef:
ruitje schreef:

Op het moment dat je een land moet besturen doe je jezelf uitvinden maar in je eigen tijd. Van iemand die serieus wat te zeggen heeft verwacht ik in ieder geval toch minstens een hele duidelijke visie en een gedegen plan.

Oneens.
Weten wat je belangrijke punten zijn, zoals tolerantie, vrijheid en democratie (de naam van je partij tenslotte),
en hoe je dit vorm wil geven "kan nooit kwaad", en zeker voor een regeringspartij niet.

Op zich vind ik Remkes iemand die iets te zeggen heeft, maar hij is liberaal genoeg om 'de partij niet voor de voeten te lopen' - zijn pleidooi ging er over dat 'de hele club' de koppen eens bij elkaar moet gaan steken.

(...in principe kun je dan wel een voorschot geven, maar als je een open discussie wil kun je beter terughoudend zijn)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:00

Ik keek gisteren Kiespijn even terug (dank Pien voor de tip). Daar zat o.a. Mauk Bresser, de voorzitter van Jong VVD (JOVD). Hij was ook erg kritisch over dit akkoord (en de bijdrage van de VVD daarin).

@Juval, ik heb een vraag aan jou. Ik kende het niet, maar ik hoorde recent over het initiatief Herenboeren. Hoe kijk jij hier tegenaan in het kader van verduurzaming van de landbouw en toekomst en bestaanszekerheid van de "kleine" boer (zoals jullie, als ik het goed begrepen heb)?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:26

ruitje schreef:
Er is toch een visie en een plan? Ik zie wel dat veel partijen op dit moment reflecteren en bezig zijn met 'hoe moeten wij als partij verder' . Dat vind ik geen verkeerd ding en ik snap eigenlijk niet dat je daar tegen kan zijn...

Of je moet gewoon dezelfde partij visie als altijd vast houden en hopen dat de kiezer ooit weer naar je terug komt :o

Ja, dat laatste moet je zéker doen als partij. Je staat waarvoor je staat, toch? Wat nu scoort is kortetermijnvisie, luchtkasteelpraat en racistisch zijn. Als je een beetje moreel besef hebt blijf je als partij bij je standpunten en ga je nu niet lopen draaien of aanpassen om maar goedkoop te scoren. Zorg dat je mensen aan je bindt om wat je waard bent, waar je voor staat, niet om wat scoort in de waan van de dag (en daar scoort GL / PvdA imho best heel goed op bijvoorbeeld). Alsof de SGP zou zeggen "hey, we merken dat het aantal gelovigen terugloopt en willen toch graag meer zetels, laat dat geloof maar varen"

Janneke2 schreef:
Oneens.
Weten wat je belangrijke punten zijn, zoals tolerantie, vrijheid en democratie (de naam van je partij tenslotte),
en hoe je dit vorm wil geven "kan nooit kwaad", en zeker voor een regeringspartij niet.

Dit waren basiswaarden in onze democratie, hier hoefde niet over gepraat te worden. Ik verwacht van onze politiekers dat ze wéten hoe ze dit vorm moeten geven. Waarom moet er een hele nieuwe vorm uitgevonden worden? Voor mij voelt het als gemodder, onkunde, niet weten wat je mee bezig bent... geklooi.
Laatst bijgewerkt door nps op 21-05-24 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:27

Interessante vraag aan Juval.

Ik kijk graag binnenste buiten vanwege enthousiaste mensen die proberen goed te doen voor de natuur. Voor mij is het inspirerend

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:59

Wij hebben dan geen veehouderij, maar een akkerbouwbedrijf. Ik lees graag mee, kom mij nu schoorvoetend even melden, maar om eerlijk te zijn; ik ben er voor mijzelf ook nog niet aan uit wat ik er allemaal van vind :Y)

Zelf zie ik bijvoorbeeld onze spuit ook liever gaan als komen, anderzijds; ik zie ook qua bedrijfsvoering dat er voor nu geen alternatieve (werkende) oplossing voor ons is. Ik vind dat lastig; daar ik ervan overtuigd ben dat het spuiten slecht is voor mens en milieu. Maar als ik de prijzen zie die de producten opleveren.. kan ik het ook wel weer begrijpen.

Het hele systeem zou op de schop moeten, en ik vraag mij af of je daar onderaan (bij de boer) mee moet beginnen. Ik zie meer toekomst in een top-down systeem. Zolang de supermarkten vrij mogen inkopen (en dat is logisch), vrees ik dat er weinig veranderd voor ons. Onze dure duurzame producten zie ik zomaar niet verkocht worden tegen een eerlijke prijs (voor ons). Een supermarktondernemer die wij kennen zei tegen ons; wij proberen de goedkoopste te zijn met A-merken, die gaan soms met verlies weg. Dit trekken wij recht door de prijzen van onze AGF. Oftewel; goedkoop inkopen, duur verkopen. Hier schrok ik van, maar zo werkt het wel. En volgens mij, zit daar een énorm verbeterpunt.

Zo'n initiatief als Herenboeren zou ik zelf als consument vooral enthousiast van worden :+ . Dat moet wel echt bij je passen als individu om zo'n boerderij te runnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:07

Maanon het IS ook heel ingewikkeld. De prijzen zijn te laag.
En Herenboeren vind ik erg leuk. Je weet waar je eten vandaan komt. Wij hebben onze eigen groente. Hier stelt grasland niets voor. Iedereen bijna heeft lappen grond. Dus wij hebben ook een lapje gras omgewerkt tot permacultuur groente tuin. Een interessante zoektocht.
Kijk wij eten groente die er zelfs (dan zijn we zo trots als een pauw) fantastisch uitzien. Maar zoals nu slakkentijd, haal ik de bladeren weg waar de slakken zitten voordat ik de binnenkrop schoon was om te eten.
Zo'n sla kun je niet verkopen.
Dus het IS ook heel ingewikkeld allemaal voor de boer.
Kijk als bij ons iets mislukt maakt niet zoveel uit. We zijn maar met zijn tweeën en dan eten we wat meer prei bv of sla. We zaaien met zaad van afgelopen jaar. Het is grond (zeer vruchtbaar) waar nooit iets mee gedaan werd. Maar zo kan de boer niet denken dat alles dat lukt is meegenomen en dan lukt er volgens ons buuf erg veel bij ons (wij zijn de beginners in de buurt).

Dus het is een hele puzzel! Zeker en vooral als je er van moet leven!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:10

herenboeren is een prima initiatief. Betrokkenheid van de consumenten bij hun voedsel is sowieso goed. Je kan je voedsel beter lokaal kopen dan in de supermarkt uit verweglanden.
Maar het voelt voor mij als een grote georganiseerde moestuin/volkstuintje. Niet als toekomst voor de agrarische sector in NL.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:14

Het brengt wel veel mensen dichter bij hun voedsel, ze weten waar het vandaan komt en de eigenaar boer heeft bestaanszekerheid en heeft minder te doen als ik het goed begrepen heb en is voorwaarden scheppend en fasciliterend aanwezig (op afstand) en de uitvoerende boer heeft geen financieel risico en doet waar hij goed in is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:18

de boer is in loondienst bij herenboeren.

De opbrengst per hectare zal een stuk minder zijn dan in de reguliere landbouw. Als lokaal initiatief heel goed hoor. Maar in het grotere geheel is het maar heel klein (nog).

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:22

pien_2010 schreef:
Maanon het IS ook heel ingewikkeld. De prijzen zijn te laag.
En Herenboeren vind ik erg leuk. Je weet waar je eten vandaan komt. Wij hebben onze eigen groente. Hier stelt grasland niets voor. Iedereen bijna heeft lappen grond. Dus wij hebben ook een lapje gras omgewerkt tot permacultuur groente tuin. Een interessante zoektocht.
Kijk wij eten groente die er zelfs (dan zijn we zo trots als een pauw) fantastisch uitzien. Maar zoals nu slakkentijd, haal ik de bladeren weg waar de slakken zitten voordat ik de binnenkrop schoon was om te eten.
Zo'n sla kun je niet verkopen.
Dus het IS ook heel ingewikkeld allemaal voor de boer.
Kijk als bij ons iets mislukt maakt niet zoveel uit. We zijn maar met zijn tweeën en dan eten we wat meer prei bv of sla. We zaaien met zaad van afgelopen jaar. Het is grond (zeer vruchtbaar) waar nooit iets mee gedaan werd. Maar zo kan de boer niet denken dat alles dat lukt is meegenomen en dan lukt er volgens ons buuf erg veel bij ons (wij zijn de beginners in de buurt).

Dus het is een hele puzzel! Zeker en vooral als je er van moet leven!

Klopt Pien! En wat leuk een permacultuur moestuin. Ik heb ook een moestuin, waar ik alleen gebruik maak van stalmest en geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen. En dan is het mooiste om aan mijn vriend te showen als iets goed gelukt is ‘zie je wel!’, we houden elkaar scherp zullen we maar zeggen _O-

Maar ik begrijp de keuzes die voor het bedrijf gemaakt moeten worden ook heel goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:28

nps schreef:
Janneke2 schreef:
Oneens.

Dit waren basiswaarden in onze democratie, hier hoefde niet over gepraat te worden. Ik verwacht van onze politiekers dat ze wéten hoe ze dit vorm moeten geven. Waarom moet er een hele nieuwe vorm uitgevonden worden? Voor mij voelt het als gemodder, onkunde, niet weten wat je mee bezig bent... geklooi.

Hmmm, waar ik op doelde met 'oneens' was de opmerking "doe dat maar in je eigen tijd", alsof het een brave hobby is maar losstaat van het echte werk: regeren.

Ik hoop van ganser harte dat de leden van nsc en vvd zo hun eigen ideeën hebben over 'wat het is' en vooral hoe je dit anno nu vormgeeft.

... het citaat ('Remkes vindt dat de vvd op deze onderwerpen de koppen bij elkaar moet steken') kwam uit een interview in Trouw vanmorgen.
En je kunt de oproep lezen als een voorzichtige waarschuwing "Jongens kijk uit, dit accoord/kabinet is spelen met vuur."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:34

juval schreef:
de boer is in loondienst bij herenboeren.

De opbrengst per hectare zal een stuk minder zijn dan in de reguliere landbouw. Als lokaal initiatief heel goed hoor. Maar in het grotere geheel is het maar heel klein (nog).

Maar economisch werkt het wel.

Vgl. de opmerking 'dat de voedselprijs te laag zou zijn'.
OF dat zo is, valt over te debatteren.

Feit is, dat GroenLinks al jaren stelt dat "de kartel waakhond" anders moet worden afgeregeld, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.
Dat kan nu niet.

(Of nu ja: de boer kan het niet, want verboden.
"Het" kan natuurlijk uitstekend, het is een kwestie van kiezen. Voor het AH concern, of voor gezins bedrijven.)

Dus krijgt de gemiddelde boer idioot weinig betaald.
Niet noodzakelijk, maar "men" vindt dat leuk ofzo.
(Boeren zijn net 19 eeuwse fabrieksarbeiders: keihard werken, iedereen verdient aan jou, zelf heb je geen cent te makken.)

In loondienst bij een Herenboer bedrijf levert een fatsoenlijk inkomen op.
Geen tussenhandel, geen supermarkt, gaat prima.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-05-24 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:37

Janneke, hoe moet ik dat dan voor mij zien? Als wij meer gaan vragen voor ons product, waarom zou de supermarkt dat dan nog bij ons kopen als het ergens anders goedkoper inkopen is? Ik zie het gewoon niet zo voor me, hoe ik dat in de praktijk moet zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:40

Maanon_ schreef:
Janneke, hoe moet ik dat dan voor mij zien? Als wij meer gaan vragen voor ons product, waarom zou de supermarkt dat dan nog bij ons kopen als het ergens anders goedkoper inkopen is? Ik zie het gewoon niet zo voor me, hoe ik dat in de praktijk moet zien.

Mochten jullie denken aan een overstap naar ecologisch, neem eens contact op met Jan Overesch , denk dat hij met alle plezier je vragen wil beantwoorden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:43

Maanon_ schreef:

Nu, als jij goede waar hebt, kun je "leuren en dreigen":
'Prachtige producten! Wel wat duurder, maar prima spul.
En nee, ik ben ook met anderen in onderhandeling, dus nee, ik ga niet zakken met de prijs!'

En de kartel waakhond zou ook kunnen toestaan dat lokale boeren samen onderhandelen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-05-24 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt